
naar agenda
|
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
Oriëntatie belangstelling
en draagvlak betrokkenen (m.n. TU). Inventariseren actuele stand van
zaken planontwikkeling in (deel)gebieden en afstemmen van de wensen
en doelen van alle belanghebbenden in gebied |
Vaststellen intenties betrokken partijen (TU, gemeente, derden).
Opstellen intentieverklaring tot gezamenlijke verkenning
mogelijkheden voor duurzame ontwikkeling gebied (aansluiten bij
convenant). Samenstellen projectgroep |
Inventariseren relevante
themas en vaststellen ambitieniveau per thema |
Vaststellen relevante themas en ambitieniveaus |
Samenstellen
werkgroepen voor uitwerking perspectiefrijke themas |
Oprichten werkgroepen bestaande uit deelnemende partijen (TU,
gemeente, energiebedrijven, waterbeheerder, etc.) |
Organisatie brede
thematische workshops om mogelijkheden gebied te verkennen. |
Per thema een overzicht van mogelijkheden voor duurzame
ontwikkeling
|
Door de werkgroepen
uitwerken van themas tot concrete projectvoorstellen |
Projectvoorstellen voor concrete invulling van duurzame
ontwikkeling TU-gebied (per thema). Zicht op wijze waarop
ambitieniveau (stap 2) gehaald kan worden |
Presentatie
projectvoorstellen en (in overleg met betrokkenen) selecteren of
prioriteren van meest zinvolle projecten (korte termijn / lange
termijn). |
Breed gedragen projecten gereed om uit te voeren |
Uitvoering projecten,
monitoring projecten, uitwerken nieuwe projecten, etc.
(Deze stap valt eigenlijk buiten het 3D project en is de
verantwoordelijkheid van de betrokken partijen) |
Continuïteit in organisatie als waarborg voor duurzame karakter
activiteiten |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
Oriëntatie belangstelling en
draagvlak betrokkenen (m.n. TU). Inventariseren actuele stand van
zaken planontwikkeling in (deel)gebieden en afstemmen van de wensen
en doelen van alle belanghebbenden in gebied |
TU
Gemeente
Haaglanden
provincie Zuid-Holland |
TU
gemeente
bedrijven/instituten in TU-Zuid gebied
energie- en waterbedrijven |
Inventariseren relevante themas en
vaststellen ambitieniveau per thema
|
TU
Gemeente
andere partijen betrokken bij intentieverklaring
(externe ondersteuning) |
TU
gemeente
bedrijven/instituten in TU-Zuid gebied
energie- en waterbedrijven
(milieu- of belangenorganisaties) |
Samenstellen werkgroepen voor
uitwerking perspectiefrijke themas |
TU
Gemeente
bedrijven/instituten in TU-Zuid gebied
energie- en waterbedrijven
milieu of belangen organisaties |
TU
gemeente
bedrijven/instituten in TU-Zuid gebied
energie- en waterbedrijven
milieu of belangen organisaties |
Organisatie brede thematische
workshops om mogelijkheden gebied te verkennen |
Werkgroepen |
betrokken partijen
andere deskundigen en/of belangstellenden |
Door de werkgroepen uitwerken van
themas tot concrete projectvoorstellen |
Werkgroepen
(externe ondersteuning) |
TU
Gemeente
bedrijven/instituten in TU-Zuid gebied
energie- en waterbedrijven
milieu of belangen organisaties |
Presentatie projectvoorstellen en (in
overleg met betrokkenen) selecteren of prioriteren van meest
zinvolle projecten (korte termijn / lange termijn) |
Werkgroepen |
alle betrokkenen |
Uitvoering projecten, monitoring
projecten, uitwerken nieuwe projecten, etc.
(Deze stap valt eigenlijk buiten het 3D project en is de
verantwoordelijkheid van de betrokken partijen) |
alle betrokkenen |
alle betrokkenen |
Algemeen:
projectleider: Edith Bijleveld van der Hoeven(SO)
Ankie van der Sande (Stedenbouw), Margreet de Wit (Milieu), Gert-Jan
Ravensbergen (Milieu), Jan Boumans (EZ)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
De verankering van duurzame ontwikkeling in het TU-zuid gebied
vormt de essentie van dit project. Intensieve en o[pen communicatie
met de belangrijkste partner in het gebied (de TU) is daarom
cruciaal voor slagen van project. Daarnaast zal ook met andere
betrokken bedrijven en instituten gecommuniceerd worden.
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
Bilateraal overleg over intenties en ambities
Samenwerking in werkgroepen (per thema)
Workshops
|
Wie communiceert?
In eerste fase communicatie via bestaande contacten TU- gemeente
Vervolgens communiceren vanuit op te richten gezamenlijke
projectgroep
Projectleider vervult spilfunctie in communicatie naar TU,
bedrijven en gemeente
|
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Planning |
Oriëntatie belangstelling en draagvlak betrokkenen (m.n. TU).
Inventariseren actuele stand van zaken planontwikkeling in
(deel)gebieden en afstemmen van de wensen en doelen van alle
belanghebbenden in gebied
|
vanaf september 1999: enkele maanden |
Inventariseren relevante themas en vaststellen ambitieniveau
per thema
|
fase 2 tot en met 5: vanaf november 1999: zes maanden |
Samenstellen werkgroepen voor uitwerking perspectiefrijke themas
|
|
Organisatie brede thematische workshops om mogelijkheden gebied
te verkennen.
|
|
Door de werkgroepen uitwerken van themas tot concrete
projectvoorstellen
|
|
Presentatie projectvoorstellen en (in overleg met betrokkenen)
selecteren of prioriteren van meest zinvolle projecten (korte
termijn / lange termijn)
|
afhankelijk van besluitvorming |
Uitvoering projecten, monitoring projecten, uitwerken nieuwe
projecten, etc.
(Deze stap valt eigenlijk buiten het 3D project en is de
verantwoordelijkheid van de betrokken partijen)
|
|
9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
Met name de eerste fase zal speciale inzet vragen. In deze fase
moet het gezamenlijke draagvlak worden gecreëerd voor verdere
duurzame ontwikkeling van het gebied.
Voor het hele project zal een projectleider moeten worden
vrijgemaakt (halve dag in de week) De werkgroepen zullen worden
getrokken door inhoudelijke deelprojectleiders bij voorkeur vanuit
de gemeente en de TU. Organisatie workshop en uitwerking
projectvoorstellen per thema naar schatting 20 dagen (exclusief
inzet (interne en externe) specialisten).
De ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere
budgetten van de betrokken afdelingen. Subsidiemogelijkheden bij
ministerie EZ en mogelijkheden voor financiering uit het
Energiefonds. |
10. Monitoring
In dit stadium kan alleen in algemene termen worden beschreven
wat het resultaat van het project zal zijn. Samenwerking tussen TU,
overige bedrijven en gemeente (subdoel 2,3) is essentieel voor
welslagen project. Halfjaarlijkse evaluaties zijn kunnen uitwijzen
of aan deze voorwaarde wordt voldaan.
|
1.Thema: Ruimte, bouwen en energie
|
2.Projectnummer: RBE5
|
3.Projecttitel: Duurzaamheid in wijkplannen
|
4.Project-omschrijving:
Doel:
Het doel betreft het verbeteren van de woon-, werk en
verblijfssituatie gecombineerd met het leveren van een substantiële
bijdrage aan het streven naar duurzame ontwikkeling.
Herstructurering of verbetering van voor- en naoorlogse woongebieden
tot duurzame, leefbare wijken, in nauwe samenwerking met eigenaren,
bewoners, ondernemers en maatschappelijke groeperingen in de wijk
zelf.
Belangrijk subdoelen zijn
1. Het opzetten van een duurzaam wijkplan als
onderdeel van het traject van wijkplannen dat door de gemeente reeds
in gang is gezet.
met daarin de uitwerking van beleid op stedelijk niveau:
mobiliteit van bewoners (= verhuisbewegingen), verkeer en
vervoersbeleid, sociaal-cultureel beleid, duurzaam bouwen,
duurzaam renoveren, duurzaam waterketenbeheer, duurzame
energievoorziening;
met daarin de wensen en visie van betrokkenen in de wijk
(maar ook een traject naar toekomstige bewoners) op o.a.
bovenstaande beleidsterreinen;
met daarin een "plan de campagne" voor
herstructurering van de wijk, waarbij er met name aandacht is
voor de samenhangende aanpak van particulier en
corporatiebezit;
2. Het opzetten en/of aanpassen van een beheersorganisatie
gekoppeld aan de gemeentelijke
wijkaanpak;
Vertalen resultaten herstructurering Poptahof ,
Delfgaauwse Weye en Wippolder naar andere wijken.
De herstructurering van met name de Poptahof wordt financieel
en inhoudelijk groots aangepakt. Evaluatie van ideeën en
ervaringen kan leiden tot zinvolle spin-off voor andere gebieden
in de stad waar minder middelen beschikbaar zijn.
Resultaten:
1. een korte inventarisatie van kansen en
mogelijkheden voor duurzaamheid in geschikte wijken, in eerste
instantie voor Tanthof en Voorhof
2. een duurzaam wijkplan en daarbij
aansluitende beheersorganisatie voor de wijk Voorhof.
3. Checklisten Duurzaamheid die als input kunnen dienen bij
wijkactieplannen (korte termijn), wijkbeheerplannen of
wijkontwikkelingsplannen (langere termijn). |
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
1. Inventariseren relevante kenmerken van
wijken m.b.t. Duurzaamheid. In aanvulling op de huidige
wijkbeschrijvingen zou vanuit Duur-zaamheid de volgende info van
belang kunnen zijn:
Spreiding in woonvoorraad
Werkloosheidspercentage
Woontechnische situatie
Hoeveelheid openbare ruimte en groen
Mate van verontreiniging
Gemiddeld inkomen
Leefbaarheidsaspecten
Milieukwaliteit
Volkhuisvestingsaspecten
Mate van urgentie doorvoeren van stedelijk beleid (waterketen,
mobiliteit, duurzaam bouwen, energie, etc)
Kansenkaarten per thema
Financiële middelen die beschikbaar kunnen komen
Risicokaart van Delft (welke gebieden zijn voor bovenstaande
items het meest risicovol)
Levenscyclusanalyse op basis van duurzame technologische
ontwikkeling
|
Beknopte beschrijving van de Delftse wijken in de genoemde
kenmerken (inclusief kansen en mogelijkheden duurzame
herstructurering) als aanvulling op de wijkbeschrijvingen
|
2. Prioriteitstelling
Opstellen van criteria voor de urgentie van duurzame
herstructurering, alsmede de mogelijkheden voor duurzame
ontwikkeling (pas de DTO-doelstelling toe: een factor 20 reductie
van milieubelastingen over 50 jaar)
Vergelijken van de wijken Tanthof, Voorhof en Delft Oost
(Indische buurt tot Wippolder).
Opstellen speerpunten per wijk
NB: duurzaamheid en leefbaarheid moeten samengaan
|
Keuze speerpunten voor wijk(en) Tanthof en Voorhof
. |
3. Evalueren resultaten Poptahof e.a. wijken
Evalueren resultaten duurzame herstructurering Poptahof e.a. en
vertaling naar perspectieven voor andere wijken
|
Overzicht reële kansen en mogelijkheden duurzame
herstructurering
Eerste aanzet voor checklisten die gebruikt kunnen worden bij de
verschillende soort wijkplannen
|
4. Nagaan noodzaak tot aanpassen huidige
wijkorganisatie mbt herstructurering
Inventariseren van belanghebbenden in de wijk
bij herstructurering en duurzaamheid
Informeren en benaderen van deze mensen en
organisaties
|
Overzicht van alle partijen en welke rol zij kunnen spelen in het
project. Een overzicht van organisaties en adressen
|
5. Terugkoppeling van de Duurzaamheidsaspecten
met actoren in de wijk door voorleggen van projectplan aan alle
partijen middels een schriftelijke enquête plus workshop.
Hierbij worden ook de mensen betrokken die
tijdens het 3D-traject hebben meegedacht. |
Overzicht van alle wensen en visies, een wijk-werkgroep en een
voorstel voor het opstellen van een wijkplan en het instellen van
een beheersorganisatie (incl. wijkaanpak)
[De beheersorganisatie moet structureel zijn en moet worden
gekoppeld aan de geldpotten van investeerders (met de potentie van
financiering van plannen)]. Deelnemers kunnen bijv. ook zijn Energie
Delfland, Hoogheemraadschap etc. |
6. Opstellen duurzaam wijkplan en aanpassen wijk- en/of
beheerorganisatie
Bij een goed wijkplan hoort een bestemmingsplan dat
mogelijkheden biedt en investeerders zekerheid geeft (niet
vastleggen van de status quo)
|
Een wijkplan voor herstructurering en een beheersorganisatie |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1. Inventariseren van wijken in Delft op basis van kansen en
bedreigingen
|
Gemeentelijke afdelingen
Energiebedrijf
Hoogheemraadschap
Woningbouwverenigingen
|
Besluitvormers |
2. Prioriteitstelling gemeentebreed (of beperkt tot 3 wijken)
|
Gemeente
|
Besluitvormers |
3. Evaluatie resultaten Poptahof e.d. |
Betrokkenen
|
Besluitvormers |
4. Aanpassen wijkorganisatie
|
Wijkcoördinator gemeente
Alle georganiseerde betrokkenen in de wijk
|
Alle georganiseerde betrokkenen in de wijk |
5. terugkoppeling ideeen
|
idem
|
idem |
6. Opstellen duurzaam wijkplan
|
Wijk-werkgroep
|
Alle betrokken in/bij wijk |
Algemeen:
projectleider is eindverantwoordelijk om duurzaamheidsaspecten op te
nemen in wijkplannen: Jaap de Zwet (SO)
Betrokken ambtenaren (m.n. Milieu) zijn verantwoordelijk voor het
aanleveren van inhoudelijke input m.b.t. de wijkplannen.
Voor Tanthof: Agnes van der Linden (Milieu), Lidwine van Houten
(OOR), Robbert Jan Blom (Stedenbouw)
Voor Voorhof: Gert Jan Ravensbergen (Milieu), Pia Kolfschoten (OOR),
Robbert jan Blom (Stedenbouw)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
Zie definitie activiteiten
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
Verschilt per fase in het project
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
Verschilt per fase en doelgroep.
Veel in de vorm van georganiseerd overleg.
Resultaten breed verspreiden onder alle betrokkenen ter reactie.
|
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Planning |
1. Inventariseren van wijken in Delft op verschillende
kenmerken
|
september 1999 |
2. Prioriteitstelling
|
|
3. Evalueren resultaten Poptahof e.a. wijken
|
|
4. Aanpassen wijkorganisatie
|
|
5. Terugkoppeling duurzaamheidsaspecten
|
|
6. Opstellen duurzaam wijkplan
|
januari 2000 |
9. Inzet benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
Stappen/activiteiten |
Inzet |
Inventarisatie wijken
|
Ambtelijk en verspreid over diverse gemeentelijke diensten en
andere actoren |
Prioriteitstelling
|
Ambtelijk en bestuurlijk; kan binnen gemeente |
Evaluatie Poptahof e.a.
|
Ambtelijk |
Aanpassen wijkorganisatie
|
Ambtelijk
bestuurlijk |
Terugkoppeling speerpunten
|
Beperkt
Vooral wijkcoördinator |
Opstellen duurzaam wijkplan
|
Ambtelijk
bestuurlijk |
Algemeen: Beleidsadvisering komt ten laste van de betrokken afdeling.
De ambtelijke voorbereiding en uitvoering wordt bekostigd uit de bij PSO
gereserveerde budgetten.
Aandachtspunten:
Betrokkenheid bewoners: Zelforganisatie van bewoners ontwikkelen
In kaart brengen van verhuisbewegingen in de stad en welk type
bewoner vertrekt uit de stad.
Streefbeeld ontwikkelen om het aantrekkelijk te maken om als bewoner
in de wijk te blijven wonen
Beelden om bijvoorbeeld 5-10% te slopen en daardoor 20 tot 30% van de
wooncategorie te veranderen.
Per gebied verschillende duurzaamheidsspeerpunten kiezen:
Bijvoorbeeld Voorhof Energie en Tanthof Waterbeheer
Niet alle actoren in een wijk pakken op hetzelfde moment iets aan,
hoe breng je daar structuur en afstemming in aan.
Let er bij de ontwikkeling van wijkplannen op dat je ze in een
zodanig tempo ontwikkeld, dat er geen onherstelbare schade ontstaat.
Bij de ontwikkeling van een herstructureringsplan nadrukkelijk ook
kijken naar de structuur van de wijk in relatie tot particulier en
corporatie bezit.
Pas indien mogelijk een financiële hefboom toe: creëer enkele
aantrekkelijke (goede locatie), dure, duurzame woningen, waarvan de
opbrengst ten goede komt aan het betaalbaar houden van verbeterde en
verduurzaamde goedkopere woningen in een wijk.
10. Monitoring
Stappen/activiteiten |
Prestaties |
Resultaten |
Effecten |
Inventarisatie wijken
|
Gegevens verzamelen, weergeven en analyseren |
Beknopte beschrijving |
Gedeelde kennis en inzicht |
Prioriteitstelling
|
Kiezen |
Keuze |
Start |
Evaluatie Poptahof e.a.
|
Ervaringen evalueren |
Rapportage |
Gedeelde kennis en inzicht |
Aanpassen wijkorganisatie
|
Communiceren
Netwerk bouwen |
Netwerk |
Betrokkenheid en zo mogelijk commitment |
Terugkoppeling ideeen
|
Communiceren
Onderhandelen |
Projectplan |
Gedragen beeld van het proces |
Opstellen duurzaam wijkplan
|
Communiceren
Onderhandelen |
Wijkplan |
Gedragen beeld van de toekomst van de wijk |
1. Thema: Ruimte, bouwen en energie
|
2. Projectnummer: RBE7
|
3. Projecttitel: Klein Kyoto in Delft
|
4.Project-omschrijving:
Doel:
In 2020 10% van de vraag naar energie in Delft met duurzame
energie(bronnen) dekken (zoveel mogelijk door middel van lokale
opwekking).
Belangrijk subdoelen zijn:
energiebeeld per gebied opstellen;
link leggen met TU en Delft Kennisstad;
werken aan de uitstraling van Delft;
aansluiten op actuele planontwikkeling voor een gebied;
verbeteren van het milieurendement van Delft.
Resultaten:
bijdrage aan de vermindering van de CO2-uitstoot in Nederland;
vermindering van het gebruik van fossiele brandstof;
een beeld van de mogelijkheden met betrekking tot het toepassen
van duurzame energiebronnen (per gebied) in Delft.
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Stappen 1 t/m 4 leiden tot een kansenkaart per soort gebied voor
geheel Delft. Deze kansenkaart kan dienen als startdocument voor de
overige projecten van 3D, zoals "Poptahof", "duurzame
bedrijventerreinen", etc.
Stappen 4 t/m 9 leiden tot een energiebeeld per gebied in Delft.
Alle gebieden bij elkaar leiden tot een energiebeeld voor heel Delft.
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
1. Inventarisatie nulsituatie
energiebronnen
energieverbruik
plaatsen met overschot en tekort
..............
|
Overzicht van nulsituatie in Delft (eventueel in de vorm van een
kaart) |
2. Inventarisatie voorwaarden en doelstellingen energietechnisch
voorwaarden:
beperk de energievraag op gebouwniveau / lokatieniveau
beperk het electriciteitsverbruik ten gunste van primaire
energiebronnen
inpassing in het net
doelstelling
10% van de vraag naar energie dekken met duurzame
energie(bronnen)
|
Document waarin voorwaarden en doelstellingen zijn geformuleerd
voor geheel Delft |
3. Selectie opties duurzame energiebronnen
actieve zonne-energie (thermisch / fotovoltaïsch)
windenergie
benutting omgevingswarmte (warmtepomp)
biomassa en biogas
aardwarmte
restwarmte (transport en distributie)
waterkracht
|
Pakket met opties voor de energievoorziening
(technische mogelijkheden) |
Ontwikkeling varianten per soort gebied rekening houdend met
fysieke ruimtelijke kenmerken
industrieterrein, kantorenterrein, dienstenterrein, woonwijk (éénsgezins-woningen,
hoogbouw, bestaand, nieuw)
|
Varianten per soort gebied rekening houdend met de voorwaarden en
de fysieke ruimtelijke kenmerken
Kansenkaart per soort gebied voor geheel Delft |
Ontwikkeling varianten per specifiek gebied in Delft
rekening houdend met fysieke ruimtelijke kenmerken
combinaties van opties die elkaar versterken b.v.
warmtelevering gecombineerd met lage-temperatuurverwarming
referentiesituatie bepalen
inventarisatie reeds uitgevoerde onderzoeken
|
Varianten toegespitst op een gebied rekening houdend met de
voorwaarden en de fysieke ruimtelijke kenmerken |
6. Vergelijken varianten
energie-effect per variant (prestatienorm)
energieverbruik
capaciteit
overig effect per variant
emissie CO2 en Nox
investeringslasten
exploitatiekosten
zichtbaarheid
geluidoverlast
................
Bovenstaande stappen koppelen met project "Nieuwe kaart
Delft" |
Beeld van het effect per variant |
Inventarisatie voorwaarden en toetsing variant op niet
energietechnische voorwaarden
sociaal en economische belangen
belangen van partners en derden (breed draagvlak)
.
|
Voorkeursvarianten |
Energiebeeld
beeld van energievoorziening
consequenties varianten voor partners en derden
|
Uiteindelijke energievoorziening voor een gebied |
Eisen/randvoorwaarden die de energievisie stelt aan het te
ontwikkelen gebied
b.v. plan van eisen/architektenwijzer
|
Lijst met eisen/randvoorwaarden |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1. Inventarisatie
|
planologen, stedebouwkundigen, bouwfysica, architect,
energiedeskundige |
gemeentelijke organisatie
deelnemers
projectleiders overige projecten 3D |
2. Selectie opties
|
kennisorganisaties: b.v. TNO, TU, Energie Delfland |
gemeentelijke organisatie
deelnemers
projectleiders overige projecten 3D |
Ontwikkeling varianten
per soort gebied
|
naast de deelnemers aan "inventarisatie" en
"selectie opties"
overkoepelende organen van
gebruikers gebied
belanghebbenden
|
gemeentelijke organisatie
deelnemers
projectleiders overige projecten 3D
overkoepelende organen van:
gebruikers gebied
belanghebbenden
|
Ontwikkeling varianten
per specifiek gebied in Delft
vergelijken varianten
|
naast de deelnemers aan "inventarisatie" en
"selectie opties"
individuele
gebruikers gebied
belanghebbenden
|
gemeentelijke organisatie
deelnemers
projectleider overige projecten 3D
individuele
gebruikers gebied
belanghebbenden
|
5. Toetsing variant |
alle betrokkenen |
alle betrokkenen |
6. Energievisie |
alle betrokkenen |
alle betrokkenen |
7. Eisen/randvoorwaarden
|
alle betrokkenen |
alle betrokkenen |
Algemeen:
projectleider: Margreet de Wit (Milieu)
Cees van der Vlies (Stedenbouw)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
na iedere stap wordt het resultaat gecommuniceerd
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
de resultaten van "inventarisaties" en "selectie
opties" wordt in ieder geval intern gecommuniceerd naar de gemeentelijke
organisatie, de deelnemers en de projectleiders van
andere projecten in het kader van 3D. Deze resultaten worden
tevens aan de gebruikers van de stad bekend gemaakt zodat bekend is
dat dit project is gestart;
de resultaten van "ontwikkeling varianten per soort
gebied" en "per specifiek gebied in Delft" moeten
naast de interne communicatie tevens actief gecommuniceerd
worden naar de gebruikers van het desbetreffende (soort)
gebied;
de resultaten van "vergelijken varianten" moet naast de
interne communicatie en de actieve communicatie naar de
gebruikers van het desbetreffende (soort) gebied, tevens in een inspraakronde
openstaan voor bedenkingen;
de resultaten van "toetsing variant" en
"energievisie" moet naast de interne communicatie
en de gebruikers in ieder geval naar het College van
burgemeester en wethouders worden gecommuniceerd;
de resultaten van de volgende stappen moeten naar alle
betrokkenen worden gecommuniceerd.
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
de interne communicatie over "inventarisatie" en
"selectie opties" kan plaatsvinden door middel van het
rondsturen van het resultaat en het verwerken van commentaar;
het bekendmaken van de start van het project kan door middel van
publicaties in huis- aan huisbladen;
de communicatie naar derden over "ontwikkeling
varianten" en "vergelijken varianten" dient te
geschieden door gerichte communicatie (mede uitgezet door de
communicatie-medewerker);
de communicatie voor de overige stappen moet te zijner tijd
worden uitgewerkt.
|
8. Planning en kosten
Activiteiten/ stappen |
Planning |
1. Inventarisatie
|
Doorlooptijd : 1 jaar met
volledige bezetting (= 1 Fte) waarvan de eerste vier stappen die
leiden tot de algemene kansenkaart van Delft ca. 6 maanden in beslag
nemen. Een deel van het werk zal worden uitbesteed. |
2. Selectie opties
|
Start : begin 2000
Kansenkaart gereed: eind 2000 |
Ontwikkeling varianten
per soort gebied
|
|
Ontwikkeling varianten
per specifiek gebied in Delft
vergelijken varianten
|
|
5. Toetsing variant |
|
6. Energievisie |
|
7. Eisen/randvoorwaarden
|
|
9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
De kosten worden geschat op ¦
80.000,--, waarvan een deel wellicht kan worden gedekt door middel
van subsidie van Novem. Mogelijkheden voor financiering uit het
Energiefonds en het Delfts Energie Agentschap.
Aangezien dit (algemene) project als uitgangspunt dient voor de
specifiekere projecten per gebied, dient met het project zo vroeg
mogelijk te worden gestart. De uitwerking per gebied dient zo snel
mogelijk hierop te volgen doch in ieder geval te worden gestart
zodra ontwikkelingsplannen voor een bepaald gebied een serieus
karakter aannemen.
|
10. Monitoring
Stappen/activiteiten |
Resultaten |
Uitvoering |
Inventarisatie en selectie opties
|
document |
monitoringsgroep belanghebbenden uit zowel gemeentelijke
organisatie als extern |
Ontwikkeling en vergelijken varianten
|
document |
monitoringsgroep
gebruikers gebied |
Toetsing variant en energievisie
|
document |
monitoringsgroep
gebruikers gebied
College van B & W |
1. Thema: Mobiliteit
|
2. Projectnummer: MOB1
|
3. Projecttitel: Openbaar vervoer
|
4.Project-omschrijving:
Doel:
Ht beperken van (de groei van) het autogebruik door bewoners en
bezoekers van Delft door het gebruik van het openbaar vervoer
aantrekkelijker of eenvoudiger te maken door middel van het
wegnemen/verlagen van de kosten voor de gebruiker en/of door middel
van een meer op de behoefte van gebruikers afgestemde kwaliteit.
Belangrijke subdoelen zijn:
het waarborgen van de bereikbaarheid van, met name, de binnenstad
en het bezoek aan de binnenstad m.a.w. compenseren van mogelijk
negatieve gevolgen van het in te voeren parkeerbeleid;
het beperken van de toename van het autobezoek aan de binnenstad
(geen substitutie-effect);
beter afstemmen van de openbaar vervoerdienst op het reispatroon
van diverse doelgroepen (herkomsten, frequentie, groepsgrootte,
tarieven);
het realiseren van een structurele oplossing (mogelijk wel met
een proefperiode);
het in gang zetten van acties voor de korte termijn in relatie
tot de diverse ervaringen met de tariefactie in december 1998 en
positieve reacties daarop van ondernemers en vervoerder.
Resultaten:
een afweging en voorstel ten aanzien van gratis/goedkoper
openbaar vervoer en een meer op de behoefte van de doelgroepen
afgestemde dienstuitvoering (pendelbus, frequentie, deur tot deur
of vaste route);
een voorstel naar aanleiding van voorgaande afweging voor de
inwoners van Delft;
een voorstel naar aanleiding van voorgaande afweging voor de
bezoekers van Delft met een onderscheid naar bezoekers vanuit de
direct omliggende kernen en bezoekers/toeristen;
een voorstel voor een fasering in de uitvoering van de uit te
werken deelprojecten i.s.m.:
de effectuering van maatregelen uit het parkeerbeleid;
de bouwwerkzaamheden en realisatie van ZuPo;
de realisatie van andere parkeerlocaties;
mogelijke inzet van alternatieve vervoertechnieken;
mogelijke acties op korte termijn.
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
Afweging tussen
tarief/gratis en afstemming dient op doelgroep |
beeld van doelgroepen en
kwaliteitsaspecten,
ervaringscijfers t.a.v. gebruik
procedures/verantwoordelijkheden
kosten/haalbaarheid |
Afweging en voorstel voor
inwoners Delft |
alternatieven in
hoofdlijnen;
verplaatsingspatronen, herkomst/bestemming
huidig gebruik en verwachting t.a.v. alternatieven
kosten exploitatie, opbrengsten, dekking tekorten
procedurele aspecten/(on)mogelijkheden |
Afweging en voorstel voor
bezoekers Delft |
alternatieven in
hoofdlijnen;
verplaatsingspatronen, herkomst/bestemming
huidig gebruik en verwachting t.a.v. alternatieven
kosten exploitatie, opbrengsten, dekking tekorten
procedurele aspecten/(on)mogelijkheden |
Fasering uitvoering
voorstellen |
oerzicht momenten voor
invoering/acties
oderscheid korte en langere termijn acties
btrokken partijen
pocedure t.a.v. besluitvorming
cmmunicatie-momenten |
Tariefacties kort termijn |
vorstel voor opzet actie
pocedure voor deelname/besluitvorming
cmmunicatie
gobaal kostenoverzicht + mogelijke dekking |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
Afweging
tussen tarief/gratis en afstemming dienst op doelgroep |
gemeente
vervoerders
belangenverenigingen
Haaglanden |
auto-gebruikers vanuit en
van/naar Delft en directe omgeving
huidige openbaar vervoer-gebruikers |
2/3 Afweging
en voorstel voor inwoners en bezoekers Delft |
gemeente
vervoerders
belangenverenigingen |
auto-gebruikers vanuit
Delft
huidige openbaar vervoergebruikers |
Fasering |
gemeente
vervoerders
Haaglanden |
betrokkenen bij plan- en
besluitvorming |
Tariefacties
kort termijn |
ondernemers (verenigingen)
vervoerders
gemeente |
bezoekers binnenstad
vanuit Delft en directe omgeving |
Algemeen:
projectleider: Jeroen Hutten (Infra)
Elwin Pippel (VB), VO, Gert-Jan Ravensbergen (Milieu), SB
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
Het streven naar aantrekkelijker en/of goedkoper openbaar vervoer
als alternatief voor de auto, als onderdeel van en het integrale
beleid gericht op het beperken van de groei van het autoverkeer in
Delft en in samenhang met de diverse plannen, met name in en rond de
binnenstad (parkeren reguleren, autoluw, ZuidPoort).
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
de auto-gebruiker binnen Delft
de auto-bezoeker van buiten Delft
de huidige openbaar vervoer gebruikers
de beslissers in Delft
de vervoerders
de ondernemers- en belangenverenigingen (OFD, ROVER,
Milieudefensie, ...)
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
Naar de uiteindelijke doelgroep: schriftelijk (folders e.d) via
media (Stadskrant) , ,
Naar de beslissers, vervoerders en belangenverenigingen: via
overleg (regulier, projectgericht), beslis-/projectdocumenten
|
Wie communiceert?
Communicatie is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van
gemeente, vervoerders en ondernemers-/belangen(verenigingen)
|
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Planning |
Afweging tussen
tarief/gratis en afstemming dient op doelgroep |
studie: oktober 1999 - november 1999 |
Afweging en voorstel voor
inwoners Delft |
studie: november 1999 - januari 2000
besluitvorming: maart 2000
uitvoering: medio 2000 (afhankelijk van voorstel) |
Afweging en voorstel voor
bezoekers Delft |
studie: november 1999 - januari 2000
besluitvorming: maart 2000
uitvoering: medio 2000 (afhankelijk van voorstel) |
Fasering uitvoering
voorstellen |
uitwerking: februari 2000
besluitvorming: maart 2000 |
Tariefacties kort termijn |
uitwerking: juli 1999 - oktober 1999
uitvoering: november 1999
eventueel structureel |
9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
Stappen/activiteiten |
Inzet |
Afweging tussen
tarief/gratis en afstemming dienst op doelgroep |
Uitwerking:
50 uur SO |
Afweging en voorstel voor
bezoekers Delft |
Uitwerking:
50 uur SO,
Uitvoering: PM |
Afweging en voorstel voor
bezoekers Delft |
Uitwerking:
50 uur SO
Uitvoering: PM |
Fasering uitvoering
voorstellen |
Uitwerking:
20 uur SO |
Tariefacties korte termijn |
Voorbereiding:
100 uur SO
Uitvoering: PM (sterk afhankelijk van aard actie) |
Algemeen: de ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere
budgetten van de betrokken afdelingen. Daarnaast zijn middelen
gereserveerd in de Zomernota (Mobiliteitsbeleid).
10. Monitoring
Stappen/activiteiten |
Prestaties |
Resultaten |
Effecten |
Afweging tussen
tarief/gratis en afstemming dienst op doelgroep |
inbreng vanuit relevante invalshoeken en belangen |
Kader voor verdere uitwerking en besluitvorming |
|
Afweging en voorstel voor
bezoekers Delft |
Afweging, nadere uitwerking per richting, aangeven stappen voor
implementatie |
Uitgewerkte oplossingsrichting en plan van aanpak (eventuele
nadere uitwerking, besluitvorming) |
Verschuiving van gebruik auto naar openbaar vervoer |
Afweging en voorstel voor
bezoekers Delft |
Afweging, nadere uitwerking per richting, aangeven stappen voor
implementatie |
Uitgewerkte oplossingsrichting en plan van aanpak (eventuele
nadere uitwerking, besluitvorming) |
Verschuiving van gebruik auto naar openbaar vervoer |
Fasering uitvoering
voorstellen |
Oplossingsrichtingen bezien in relatie tot relevante
plannen/ontwikkelingen |
Overall-plan van aanpak (besluitvorming en implementatie) |
Integrale besluitvorming en invoering van maatregelen |
Tariefacties korte termijn |
Evaluatie vorige actie, inventariseren
wensen/kansen/mogelijkheden/kosten, uitwerken |
Concreet voorstel voor besluit door direct betrokkenen |
Meer gebruik en aandacht voor openbaar vervoer, benadrukken
integrale benadering |
1. Thema: Mobiliteit
|
2. Projectnummer: MOB2
|
Projecttitel: Voldoende ruimte voor voetganger en fietser
|
4. Project-omschrijving:
Doel:
Voldoende ruimte voor voetganger en fietser betreft:
nieuwe fiets/wandelroutes (realisatie ontbrekende schakels in
de netwerken);
verbetering bestaande fiets/wandelroutes;
vermijding van conflictsituaties het langzaam verkeer en
snelverkeer;
vermijding van conflictsituaties tussen het langzaam verkeer
onderling;
voorbeelden conflictsituaties: Binnenstad (Barbarasteeg),
fiets- en wandelpaden in het Delftse Hout;
Een herverdeling van de (verkeers)ruimte ten gunste van de
voetganger en fietser en minder voor de auto kan mogelijkheden
bieden om knelpunten op te lossen. Een goed voorbeeld van een
dergelijke situatie is de fietsoversteek over de Zuidwal ter hoogte
van de Irenetunnel. Hier is een rijstrook voor het autoverkeer
ingeleverd om een fietsoversteek te realiseren.
Belangrijke subdoelen zijn:
bevordering langzaam verkeer in de vervoerswijze keuze (modal
split), zowel in het woonwerk verkeer als het recreatieve verkeer;
verbetering verkeersveiligheid door vermindering
conflictsituaties voor het langzaam verkeer, (ook door bromfietser
op de rijbaan);
verbetering comfort voor voetganger en fietser.
Resultaten:
aantrekkelijkere voetganger- en fietsroutes;
bevordering voetganger- en fietsverkeer;
vermindering aantal ongevallen ook tussen voetgangers en fietsers
onderling.
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
1. Inventarisatie fase:
ontbrekende schakels in de netwerken
knelpunten in bestaande routes
knelpunten tussen fietser en voetganger
onderling o.a. in Delftse Hout en de Binnenstad
inventarisatie knelpunten langzaam verkeer en snelverkeer
inventarisatie goede oplossingen (leren uit verleden b.v.
Plantagebrug) |
Overzichtskaart van nieuwe routes en knelpunten in bestaande
routes
|
2. Probleemanalyse en Prioriteringsfase:
per (gekozen) route analyseren van de problemen (eventueel
enquête onder de gebruikers van de routes voor onderzoek van
mogelijk alternatieve routes)
ranking van de gedefinieerde routes en knelpunten op basis van
verwacht gebruik |
Kansen-kaart met een overzicht van kansrijke routes. Keuze
van uit te voeren routes |
3. Uitwerking
uitvoeringsvoorstellen: uitwerken van concrete
uitvoeringsvoorstellen |
Uitvoeringsvoorstellen + begroting per variant |
4. Besluitvorming:
uitvoeringsvoorstel naar de gemeenteraad |
Goedkeuring uitvoeringsvoorstellen en beschikbaarstelling van de
benodigde financiën |
5. Uitvoering: realisatie van de voorstellen |
Vergroting aandeel langzaam verkeer in vervoerswijze keuze |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1. Inventarisatie |
Voetgangersvereniging, ENFB, OGD, scholen,wijkagenten,
wijkcoördinatoren,ontwerpers |
(potentiële) voetganger en fietser
|
2. Probleemanalyse en
Prioriteringsfase |
Projectgroep: gemeente en vertegenwoordigers van
belangengroeperingen |
(potentiële) voetganger en fietser |
3. Uitwerking |
Projectgroep: gemeente en vertegenwoordigers van
belangengroeperingen |
(potentiële) voetganger en fietser |
4. Besluitvorming |
College, Commissie Duurzaamheid, gemeenteraad |
(potentiële) voetganger en fietser |
5. Uitvoering |
Gemeente, aannemers |
(potentiële) voetganger en fietser |
Algemeen:
- projectleider: Ton van Grinsven (VO)
- wijkcoördinatoren, Pia Kolfschoten (OOR), Pauline Dirks (Stedenbouw)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
- Voorgang van het proces.
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
- (potentiële) fietsers en voetgangers
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
- Stadskant
- Schoolkranten
- verenigingsbladen (ENFB, Voetgangersvereniging)
wijkbladen |
Wie communiceert?
- Projectgroep na goedkeuring verantwoordelijke wethouder
|
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Planning |
1. Inventarisatie fase:
ontbrekende schakels in de netwerken
knelpunten in bestaande routes
knelpunten tussen fietser en voetganger
onderling o.a. in Delftse Hout en de Binnenstad
inventarisatie knelpunten langzaam verkeer en snelverkeer
inventarisatie goede oplossingen (leren uit verleden b.v.
Plantagebrug) |
4e kwartaal 1999 en 1e kwartaal 2000 |
2. Probleemanalyse en Prioriteringsfase:
per (gekozen) route analyseren van de problemen (eventueel
enquête onder de gebruikers van de routes voor onderzoek van
mogelijk alternatieve routes)
ranking van de gedefinieerde routes en knelpunten op basis van
verwacht gebruik |
april / mei 2000 |
3. Uitwerking
uitvoeringsvoorstellen: uitwerken van concrete
uitvoeringsvoorstellen |
2e kwartaal 2000 |
4. Besluitvorming:
uitvoeringsvoorstel naar de gemeenteraad |
3e kwartaal 2000 |
5. Uitvoering: realisatie van de voorstellen |
vanaf 4e kwartaal 2000 (ook meeliften met b.v.
onderhoudsprojecten) |
9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
De ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere
bugetten van de betrokken afdelingen. De (voorbereiding van de)
uitvoering wordt gefinacierd uit reguliere onderhoudsbudgetten.
Daarnaast zijn middelen gereserveerd in de Zomernota
(Mobiliteitsbeleid).
|
10. Monitoring
Stappen/activiteiten |
Prestaties |
Resultaten |
Effecten |
Inventarisatiefase
|
|
Overzichtskaart |
|
2. Probleemanalyse en
Prioritering |
|
Kansen-kaart |
|
3. Uitwerking
uitvoerings-voorstellen |
|
Uitvoerings-voorstellen |
|
4. Besluitvorming
|
|
|
Start uitvoering |
5. Uitvoering
|
|
|
Delft Fietsstad 1 van Nederland |
|