30 augustus 2001

Bijlage1  Duurzaamheidsplan Delft 2000 - 2003   (deel 3 uit 3)
 


naar agenda

 

6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

1.a: Evaluatie Ecodus

bewoners

gemeente (alle betrokken afdelingen)

HHD (alle betrokken afdelingen)

Initiatiefgroep Natuurbeheer

 

gemeente, bewoners, HHD

1.b: evaluatie elders

zie 1.a: plus:

TU, AHD, St.Onderzoek Waterbeheer, Unie van Waterschappen ed.

zie 1.a

2. Verbeteringsmogelijkheden

gemeente, bewoners, HHD, TU, AHD, Natuurbeher Delft, WL

zie 1.a

3. Verbeterings- en monitoringplan

zie 1.a. en 1.b.

 

4. Opschaling ervaringen

zie 1.a. en a.b.

 

NB: Naast de genoemde deelnemers niet vergeten: drinkwaterbedrijf, waterstad 2000, studenten, adviesbureau’s en landelijke organisaties die ook met water(kwaliteit) bezig zijn.

Algemeen:

projectleider: p.m.

Lidwine van Houten (OOR), Hans van Oosten (AOG), Sjaak van Houten (Werktuigbouw)

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

In alle stadia wordt het doel gecommuniceerd: het samen verbeteren van de waterkwaliteit van Ecodus en het leren voor andere projecten in Delft. In de diverse stadia wordt het resultaat bekend gemaakt: dus communicatie betreffende de evaluatie, verbeteringsmogelijkheden, de concrete plannen en de opgedane ervaringen ("watergids")

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

De doelgroepen zijn betrokken gemeentelijke afdelingen, Hoogheemraadschap van Delfland en betrokken bewoners (van Ecodus, maar afhankelijk van het stadium "bewoners Delft"). Bij elk van de vier hoofdstappen overwegen of ook de deelnemers in het proces c.q. de "toeleveranciers" van gegevens in aanmerking komen.

 

 

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

D.m.v. rapportages, brieven, pers (stadskrant, krant). Niet volstaan met schriftelijke communicatie. Ook mondelinge communicatie, middels kennismakings-startbijeenkomst (zeker met bewoners). Evt. communicatie via vakbladen.

 

 

 

Wie communiceert?

Gemeente, in samenwerking met de partners.

 

 

8. Planning

Activiteiten/ stappen

Planning

Evaluatie (elders in het land, bij bewoners, de oorspronkelijke keuzes - zowel procesmatig / organisatorisch als technisch / inhoudelijk

maand 1, 2, 3

Uitzoeken verbeteringsmogelijkheden voor Ecodus zelf

maand 3, 4, 5,

Concreet verbeteringsplan + monitoringsplan maken voor en door bewoners

verbeteringsplan: maand 5, 6, 7, 8

uitvoeren verbeteringsplan: maand 9, 10

Opschaling van de ervaringen uit Ecodus door middel van het maken van een stappenplan voor andere projecten. Met name procesmatig/organisatorisch (en in mindere mate ook technisch inhoudelijk)

maand 10, 11, 12

NB: hierna volgt nog een periode waarin de monitoring enkele jaren voortgezet moet worden, teneinde te kunnen controleren of de verbeteringen van het watersysteem duurzaam zijn. Stap 4 is een generiek onderdeel in het proces. Door voortzetting van de monitoring kan stap 4 meer betekenen dan de in de planning vermelde 3 maanden

 

 

9. Inzet benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

stap / activiteit kosten

1. Evaluatie Ecodus 150 uur, fl.15.000,-

2. Verbeteringsmogelijkheden 100 uur, fl.10.000,-

3. Verbeterings-en monitoringplan 200 uur, fl.20.000,-

uitvoering maatregelen fl.50.000,- tot fl.200.000,-

4. Opschaling ervaringen 150 uur, fl.15.000,-

Totaal fl.110.000,- tot fl.260.000,-

Nog globaler: rekening houden met ca. 1 tot ca. 2 ton aan kosten. Kosten worden gedekt uit regulier budget OWW. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor financiering uit het milieutechnologiefonds.

 

 

10. Monitoring

 

 

 

 

 

 

 

1.Thema: Water en ecologie

2.Projectnummer: WE2

3.Projecttitel: Afkoppelen van regenwater in de Wippolder

4.Project-omschrijving:

Doelen:

Verbeteren van de water- en ecologische kwaliteit van het oppervlaktewater in de Wippolder en omstreken door verminderen van de riooloverstort en toepassen van natuurlijke zuivering (rietvelden, e.d.) met natuurvriendelijke oevers;

Verbeteren van het rendement van de zuivering van rioolwater door het verminderen van de aanvoer van regenwater naar het riool;

Regelen van de grondwaterstand. Door infiltratie via een geperforeerde afvoerleiding neemt de grondwaterstand toe. Middels drainage en een overloop in deze afvoerleiding kunnen hoge grondwaterstanden worden voorkomen;

Vergroten van het milieubewustzijn en stimuleren van milieuvriendelijk gedrag bij burgers en woningbouwverenigingen met betrekking tot water door: (1) dynamisch gedrag van water zichtbaar te maken; en (2) te laten zien wat effect van water vasthouden en schoonhouden is op de water- en ecologische kwaliteit.

Belangrijk subdoelen:

Besparen op kosten van investeringen en exploitatie van rioolwaterzuivering door verminderen van regenwateraanvoer. De benodigde hydraulische capaciteit van de rioolwaterzuiveringsinrichting neemt daardoor af;

Samenwerken bij planvorming en uitvoering met Hoogheemraadschap van Delfland, met burgers en met woningbouwverenigingen.

Resultaten:

Voorstel voor open afvoer van regenwater van daken via molgoten naar straatkolken;

Voorstel voor toepassing geperforeerde leiding voor infiltratie van regenwater afkomstig van daken en wegen in Wippolder;

Voorstel voor regeling van grondwaterpeil in de Wippolder middels infiltratie en drainage;

Voorstel voor afvoer van overtollig regenwater en grondwater (bij hoge waterstanden) naar buffersloten met peilfluctuatie op die sloten (natuurlijke peilfluctuatie bevordert groei van helofyten);

Voorstel voor toepassen van natuurlijke zuivering (rietvelden, e.d.) in de buffersloten en een natuurvriendelijke inrichting van de oevers;

Voorstel voor aanvullende bouwvoorschriften ten aanzien van gebruik van materialen bij reparaties, bij verbouwingen en bij renovaties aan woningen ter voorkoming van diffuse verontreiniging.

 

5. Projectstappen en (tussen)resultaten

Activiteiten/ stappen

Resultaat

Ontwerpen van open regenwaterafvoeren en molgoten naar straatkolken (maakt dynamiek van water zichtbaar en biedt mogelijkheid van ‘sociale’ controle op verontreiniging)

Ontwerp van regenwaterafvoer en molgoten en aansluiting op straatkolken

Ontwerpen van infiltratie- en drainagesysteem met overloop naar buffersloten op Emmalaan en Amalia van Solmslaan

Ontwerp van infiltratie- en drainagesysteem

Bepalen van de omvang van de overstort c.q. waterafvoer uit drainagesysteem in relatie tot bergingsmogelijkheid in buffersloten met peilvariatie en natuurvriendelijke oevers

Inzicht in peilvariatie die theoretisch kan ontstaan en uitgaande van een toegestane peilvariatie een beeld van de resterende overstorten naar het riool

Eventueel nagaan van mogelijkheden de berging van water in buffersloten te vergroten door verbreden of een andere oeverinrichting

Inzicht in de maximaal mogelijke berging en de onvermijdelijke overstort naar het riool

Nagaan van mogelijkheden voor toepassing van natuurlijke zuivering en aanleg van natuurvriendelijke oevers

Ontwerp voor de inrichting van het watersysteem en de oevers

Bepalen wat bereikbare water- en ecologische kwaliteit is in de buffersloten

Inzicht in aantrekkelijkheid van het watersysteem in de wijk en de bijdrage aan het verhogen van de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid

Nagaan wat de mogelijkheden zijn voor gebruik van het watersysteem (recreatie)

Inzicht in de potenties van gebruik van het watersysteem

Nagaan hoe het gesteld is met de kwetsbaarheid van het watersysteem voor (diffuse en incidentele) verontreiniging en hoe de kwetsbaarheid eventueel kan worden verminderd

Reductie van kwetsbaarheid van het watersysteem voor verontreiniging

Nagaan van mogelijkheden middels flankerend beleid milieuvriendelijke gedrag van wijkbewoners te stimuleren (bevorderen van gebruik regentonnen en gebruik maken van regenwater aan tuinzijde van huizen, en voorschriften voor materiaalgebruik bij verbouwingen en renovatie)

Toename milieubewustzijn en meer milieuvriendelijk gedrag en materiaalgebruik

Evaluatie van resultaten van voorgaande stappen en keuze van samenstellende elementen in projectuitvoering

Besluit over project

 

6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

Ontwerpen van open regenwater-afvoeren en molgoten naar straatkolken

gemeente, ingenieursbureau, woningbouwverenigingen, HHD, Wareco

 

Ontwerpen van infiltratie- en drainagesysteem met overloop naar buffersloten op Emmalaan en Amalia van Solmslaan

gemeente, ingenieursbureau, woningbouwverenigingen, HHD, Wareco

 

Bepalen van de omvang van de overstort c.q. waterafvoer uit drainagesysteem in relatie tot bergingsmogelijkheid in buffersloten met peilvariatie en natuurvriendelijke oevers

gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco

 

Eventueel nagaan van mogelijkheden de berging van water in buffersloten te vergroten door verbreden of een andere oeverinrichting

gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco

 

Nagaan van mogelijkheden voor toepassing van natuurlijke zuivering en aanleg van natuurvriendelijke oevers

gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco

 

Bepalen wat bereikbare water- en ecologische kwaliteit is in de buffersloten

gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco

 

Nagaan wat de mogelijkheden zijn voor gebruik van het watersysteem (recreatie)

gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco

woningbouwverenigingen, wijkbewoners

Nagaan hoe het gesteld is met de kwetsbaarheid van het watersysteem voor verontreiniging en hoe de kwetsbaarheid eventueel kan worden verminderd

gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco

woningbouwverenigingen, wijkbewoners

Nagaan van mogelijkheden middels flankerend beleid milieuvriendelijke gedrag van wijkbewoners te stimuleren (gebruik regentonnen voor opvang van regenwater aan tuinzijde van huizen, voorschriften voor materiaalgebruik bij verbouwingen en renovatie)

gemeente, ingenieursbureau, HHD, bewoners, woningbouwverenigingen, Wareco

woningbouwverenigingen, wijkbewoners

Evaluatie van resultaten van voorgaande stappen en keuze van samenstellende elementen in projectuitvoering

Gemeente, HHD

 

Algemeen:

projectleider: Piet de Dood (OWW)

Stineke Lambers (OOR)

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

Argumenten waarom project zou moeten worden uitgevoerd (bijdrage aan verbetering watersysteem, vasthouden en schoonhouden van water, ontlasting van riool, verbetering waterkwaliteit, etc.). Het accent moet daarbij liggen op wat voor de wijkbewoners nuttig en aantrekkelijk is (mooie warterpartijen), ofwel het realiseren van een gezonde leefomgeving met een duurzame kwaliteit.

Ook belangrijk is welke inbreng burgers en eventueel de woningbouwverenigingen zelf kunnen leveren aan het project.

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

Wijkbewoners, woningbouwverenigingen en politiek.

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

Via de lokale media, door voorlichting aan wijkbewoners (met bijvoorbeeld infocenter in wijk), en voorlichting op Papaver.

Wie communiceert?

Gemeente-ambtenaren, journalisten, Papaver als voorlichtingscentrum.

8. Planning

Activiteiten/ stappen

Planning

Ontwerpen van open regenwaterafvoeren en molgoten naar straatkolken (maakt dynamiek van water zichtbaar en biedt mogelijkheid van ‘sociale’ controle op verontreiniging)

voorbereiding circa 0,5 jaar

Ontwerpen van infiltratie- en drainagesysteem met overloop naar buffersloten op Emmalaan en Amalia van Solmslaan

 

Bepalen van de omvang van de overstort c.q. waterafvoer uit drainagesysteem in relatie tot bergingsmogelijkheid in buffersloten met peilvariatie en natuurvriendelijke oevers

 

Eventueel nagaan van mogelijkheden de berging van water in buffersloten te vergroten door verbreden of een andere oeverinrichting

 

Nagaan van mogelijkheden voor toepassing van natuurlijke zuivering en aanleg van natuurvriendelijke oevers

 

Bepalen wat bereikbare water- en ecologische kwaliteit is in de buffersloten

 

Nagaan wat de mogelijkheden zijn voor gebruik van het watersysteem (recreatie)

 

Nagaan hoe het gesteld is met de kwetsbaarheid van het watersysteem voor (diffuse en incidentele) verontreiniging en hoe de kwetsbaarheid eventueel kan worden verminderd

 

Nagaan van mogelijkheden middels flankerend beleid milieuvriendelijke gedrag van wijkbewoners te stimuleren (bevorderen van gebruik regentonnen en gebruik maken van regenwater aan tuinzijde van huizen, en voorschriften voor materiaalgebruik bij verbouwingen en renovatie)

 

Evaluatie van resultaten van voorgaande stappen en keuze van samenstellende elementen in projectuitvoering

uitvoering circa 1 jaar

9. Inzet benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

 

Benodigde inspanning en kosten zijn afhankelijk van wat precies besloten gaat worden over het project en wordt uitgevoerd. Mogelijk subsidie Hoogheemraadschap van Delfland. Daarnaast behoort financiering uit het milieutechnologiefonds tot de mogelijkheden.

10. Monitoring

 

Na uitvoering van het project is monitoring zinvol van bijvoorbeeld:

peilvariatie in buffersloten;

waterkwaliteit in buffersloten;

ecologische kwaliteit in buffersloten en oevers;

waardering van leefomgeving door bewoners;

effect op milieuvriendelijkheid van gedrag.

Metingen aan watersysteem kunnen worden ingepast in Waterstad 2000

 

 

1.Thema: Water en ecologie

2.Projectnummer: WE3

3.Projecttitel: Herstructurering Watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof

4.Project-omschrijving:

Doel:

Een duurzaam en gezond watersysteem creëren in de Hoge en Lage Abtswoudsepolder welke voldoet aan de, door het bestuur, vastgestelde eisen.

Belangrijk subdoelen:

Verbeteren van de natuurwaarde van de watergangen en de ecologische verbindingsroutes via deze watergangen;

Verhogen van de belevingswaarde voor de burger;

Aanpassingen/ vernieuwingen tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten;

Zoveel mogelijk uitgaan van de natuurlijke processen ( geen water oppompen, inlaten, afvoeren etc.).

Resultaten:

Duurzaam en gezond watersysteem dat voldoet aan de gestelde eisen.

Mogelijke maatregelen:

Vervuilingsbronnen opsporen en saneren;

Bufferen van gebiedseigenwater . Minimaliseren van inlaten gebiedsvreemd water. Bijv. door flexibel peilbeheer, vergroten wateroppervlak;

Infiltreren van water in de bodem (bij geschikte grondsoort) / wegcunetten?;

Aanleg van natuurvriendelijke oevers;

Koppelen van gebieden indien in betreffend gebied onvoldoende buffering aanwezig is;

Circulatie van water binnen het systeem indien dit noodzakelijk is om de gewenste kwaliteit te bereiken.

Opstellen van beheer - en onderhoudsplannen ten behoeve van het opgestelde duurzaam en gezond watersysteem. (baggeren, peilbeheer, visstand etc.)

 

 

5. Projectstappen en (tussen)resultaten

Activiteiten/ stappen

Resultaat

Water- en stoffenbalans opstellen

 

Huidige kwaliteit vaststellen

 

Gewenste kwaliteit formuleren

 

Opstellen van diverse balansen: zowel water - als stoffenbalans

 

Opsporen vervuilingsbronnen

 

Formuleren van maatregelen en prioritering ervan

 

Uitvoeren van de gekozen noodzakelijke maatregelen

 

Monitoring van het systeem in gewenste eindtoestand

 

 

 

6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

Water- en stoffenbalans opstellen

Delft, HHD, T.U., natuurorganisaties

??

Huidige kwaliteiten vaststellen

Delft, HHD, burgers, scholen

 

Gewenste kwaliteiten formuleren

Delft, HHD, burgers

 

Tussentijdsemeldingen en zonodig aanvullend onderzoek

Delft, HHD, scholen, natuurorganisaties

 

Opsporen vervuilingsbronnen

Delft, HHD

 

Formuleren maatregelen en prioritering ervan

Delft, HHD, adviesburo, natuurorg.

 

Uitvoeren van de noodzakelijke maatregelen

Delft, HHD, bedrijven

 

Monitoring van het gecreëerde systeem

Delft, HHD, natuurorg, scholen

 

Algemeen:

- projectleider: Sjaak Clarisse

- Christiaan Beekhuis (OOR), Ferry van der Koelen (Werktuigbouw), Ria van Oostveen (Papaver)

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

doel, subdoelen, maatregelen en effecten ervan.

 

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

Bewoners betreffende wijken, belangenorganisaties (hengelsport vereniging natuurorg.etc.), gemeente, HHD en betrokken bedrijven.

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

Brochures, lokale krant, informatieavonden lesmateriaal scholen, video, wandelkaart etc.

Wie communiceert?

Delft en Delfland.

Provincie Zuid-Holland voor zwemwater.

 

 

 

8. Planning

Activiteiten/ stappen

Planning

Water- en stoffenbalans opstellen

voorbereiding circa 2 jaar

Huidige kwaliteit vaststellen

 

Gewenste kwaliteit formuleren

 

Opstellen van diverse balansen: zowel water - als stoffenbalans

 

Opsporen vervuilingsbronnen

 

Formuleren van maatregelen en prioritering ervan

 

Uitvoeren van de gekozen noodzakelijke maatregelen

uitvoering 10-15 jaar

Monitoring van het systeem in gewenste eindtoestand

 

9. Inzet benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

 

Nulmeting

Prestaties: door school Ria van Oostveen

Voorbereidingskosten 1 a 2 ton. Hiervoor zal een voorstel worden voorbereid. Investeringen en ontwerpkosten komen voor een deel ten laste van het bij de Zomernota vastgestelde investeringsbudget van 3 ton.

 

10. Monitoring

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Thema: Water en ecologie

2. Projectnummer: WE4

3. Projecttitel: Ecologische Hoofdstructuur Delft (EHD)

4.Project-omschrijving:

Doel:

Het vergroten van de natuurwaarde in het stedelijk gebied en het verbeteren van ecologische relaties tussen het ‘stad’ en ‘land’. Nagestreefd wordt om een zelfregulerend ecologisch systeem te creëren.

Belangrijk subdoelen zijn:

het verbeteren van recreatieve routes tussen ‘stad’ en ‘land’;

het creëren van bewustwording en draagvlak m.b.t. de waarde en uitstraling van water ecologie;

het vergroten van de belevingswaarde van water en ecologie.

Resultaten:

een concreet, uitvoerbaar en haalbaar plan;

water en ecologie integraal bij renovatie, herinrichting en beheer;

water en ecologie als ordenend principe;

een relatie tussen het watersystemen en de ecologische (hoofd)structuur van Delft.

 

5. Projectstappen en (tussen)resultaten

Activiteiten/ stappen

Resultaat

1.

Onderzoek naar de betekenis van de Ecologische Hoofdstructuur Delft (ook in de regio) uit Ruimte voor Natuur en het geven van aanvullingen/ wijzigingen

Het vergelijken van de EHD met systemen uit het Integraal waterbeheer (IWB).

inzicht in:

betekenis EHD

potenties EHD

relatie tussen water(IWB) en ecologie (EHD)

Per deelgebied (vb. Kruithuisweg) onderzoek uitvoeren naar potenties/ mogelijkheden om de EHD te verbeteren/ te beschermen, quick scan.

inzicht in:

betekenis deelgebied

potenties deelgebied

mogelijkheden deelgebied

haalbaarheid en kosten om plan te realiseren

mogelijkheden om EHD te beschermen

3.

Het verwerken van de gegevens in een inrichtings- en beheersplan

Het toetsen van de plannen aan de gestelde doelen

inrichtingsplan

beheerplan

4. Uitvoeren van inrichtingsplan

 

het plangebied is onderdeel van een ecologisch systeem

5. Uitvoeren beheersplan

 

het plangebied functioneert optimaal in het ecologisch systeem

6. Evaluatie van gestelde doelen per deelgebied

 

inzicht in:

haalbaarheid doelen

werking planproces

opgedane ervaringen

 

 

6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

1.

Onderzoek naar de betekenis van de Ecologische Hoofdstructuur Delft (ook in de regio) uit Ruimte voor Natuur en het geven van aanvullingen/ wijzigingen

Het vergelijken van de EHD met systemen uit het Integraal waterbeheer (IWB).

Per deelgebied (vb. Kruithuisweg) onderzoek uitvoeren naar potenties/ mogelijkheden om de EHD te verbeteren/ te beschermen, quick scan

Gemeente Delft (SO en B&M)

Adviesburo

N&M organisaties

Hoogheemraadschap / Haaglanden / Provincie/ TU

inwoners Delft

(- allen die werkzaam zijn binnen de RO en Milieu)

3.

Het verwerken van de gegevens in een inrichtings- en beheersplan

Het toetsen van de plannen aan de gestelde doelen

Gemeente Delft (SO en B&M)

N&M organisaties

Hoogheemraadschap/ TU

inwoners Delft

4. Uitvoeren van inrichtingsplan

5. Uitvoeren beheersplan

Gemeente Delft (SO en B&M)

Hoogheemraadschap/TU

inwoners Delft

Evaluatie van gestelde doelen per deelgebied

zie stap 1 en 2

inwoners Delft

Algemeen:

projectleider: Christiaan Beekhuis (OOR)

Sjaak Clarisse (OWW)

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

De stappen 1+2 (onderzoek naar bedoeling/ betekenis/ potenties EHD) aan de inwoners van Delft ter info aanbieden (m.b.v. van voorbeelden)

Stap 3 (inrichtings-en beheerplan) per deelgebied aan bewoners presenteren (inspraak)

Stap 6 (evaluatie) aan de bewoners van Delft ter info (nieuw voorbeeld!!)

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

De stappen 1+2 (onderzoek naar bedoeling/ betekenis/ potenties EHD) aan de inwoners van Delft ter info aanbieden (m.b.v. van voorbeelden)

Stap 3 (inrichtings-en beheerplan) per deelgebied aan bewoners presenteren (inspraak)

Stap 6 (evaluatie) aan de bewoners van Delft ter info (nieuw voorbeeld!!)

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

De stappen 1 + 2 + 6(onderzoek naar bedoeling/ betekenis/ potenties EHD) met folders/ brochures/ krant/ NME

Stap 3 m.b.v. inspraakavonden

Wie communiceert?

Gemeente Delft

 

 

8. Planning

Activiteiten/ stappen

Planning

1.

Onderzoek naar de betekenis van de Ecologische Hoofdstructuur Delft (ook in de regio) uit Ruimte voor Natuur en het geven van aanvullingen/ wijzigingen

Het vergelijken van de EHD met systemen uit het Integraal waterbeheer (IWB)

Geschat wordt dat het zetten van de stappen 1 en 2 (het schrijven van een nieuw beleidsplan Ruimte voor Natuur) minimaal een jaar in beslag neemt. Tijdens het zetten van deze stappen kunnen de verzamelde inzichten en gegevens gebruikt worden om in lopende projecten toe te passen. De verwachting is dat een projectleider EHD hier full-time mee bezig is.

Per deelgebied (vb. Kruithuisweg) onderzoek uitvoeren naar potenties/ mogelijkheden om de EHD te verbeteren/ te beschermen, quick scan

 

3.

Het verwerken van de gegevens in een inrichtings- en beheersplan

Het toetsen van de plannen aan de gestelde doelen

 

4. Uitvoeren van inrichtingsplan

 

 

5. Uitvoeren beheersplan

 

 

6. Evaluatie van gestelde doelen per deelgebied

 

 

 

 

9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

 

De ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere budgetten van de betrokken afdelingen. De uitvoering wordt gefinancierd uit reguliere onderhoudsbudgetten. ten behoeve van de aanleg van milieuvriendelijke oevers en aanpassingen in de Ecolgosche Hoofdstuctuur is in het investeringsprogramma van de Zomernota budget vastgelegd.

 

10. Monitoring

Het monitoren van de Ecologische Hoofdstructuur Delft neemt heel veel tijd in beslag. Om volledige gegevens te krijgen moeten Broedvogels, Dagvlinders en Flora verschillende malen per jaar (over meerdere jaren) gemonitord worden. Eerst moet een nulmeting gemaakt worden.

Het is onbegonnen werk om dit voor de hele EHD te doen. Het levert echter wel veel kennis en informatie op. Geadviseerd wordt om enkele projecten compleet te monitoren.

Dit voorjaar is reeds gestart met de monitoring van 2 kilometerhokken (in Buitenhof en Delft-Noord).

 

 

 

1. Thema: Water en ecologie

2. Projectnummer: WE5

3. Projecttitel: Onderzoek naar de effecten verminderen van grondwateronttrekkingen in Delft

 

4. Project-omschrijving:

Doel:

Het verkrijgen van inzicht in de gevolgen van het verminderen van grondwateronttrekkingen (zowel freatisch als diep) voor de gemeente Delft.

Belangrijk subdoelen zijn :

Effect van de gevolgen op :

diep grondwater;

ondiep grondwater;

grondwaterkwaliteit;

grondwaterkwantiteit;

bodemdaling;

gebruik ondergrond;

huidige en toekomstige bebouwing;

boven- en ondergrondse infrastructuur;

waterplan Delft;

overige te initiëren duurzaamheidsprojecten.

Resultaten:

Inzicht in de (maatschappelijke en bestuurlijke) haalbaarheid van het verminderen van de grondwateronttrekking en de mogelijkheden om met maatregelen eventuele nadelige gevolgen voor de bebouwing in Delft te voorkomen.

5. Projectstappen en (tussen)resultaten

Activiteiten/ stappen

Resultaat

Ontwerp en aanleg grondwatermeetnet

Inzicht in de huidige situatie

Inventarisatie grondwateronttrekkingen, zowel voor het diepe grondwater als het freatische grondwater

Inzicht in de huidige situatie en inzicht in toekomstige mogelijkheden

Inventarisatie klachten m.b.t. grondwateroverlast

Inzicht in de huidige situatie

Inventarisatie huidig/nieuw beleid RWS/HHD/PZH

Basis voor nadere invulling uit te werken scenario’s

Definiëren scenario’s vermindering grondwateronttrekkingen waarna effecten "op subdoelen" worden vastgesteld m.b.v. bovengenoemde activiteiten/stappen

Bereiken doelstelling

 

 

6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

1. Ontwerp en aanleg

grondwatermeetnet

 

Gemeente Delft

HHD

Prov. Zuid-Holland

Rijkswaterstaat Meetkundige Dienst

Adviesbureau

TNO/NITG

Gist Brocades

Gemeente Delft
Inventarisatie grondwateronttrekkingen zowel freatisch als diep grondwater Gemeente Delft

Hoogheemraadschap Delfland

Provincie Zuid-Holland

Bewoners

Technische Universiteit

Woningbouwverenigingen

Energie Delfland?

 
Inventarisatie klachten m.b.t. grondwateroverlasr Gemeente Delft

HHD

Woningbouwverenigingen

 
Inventarisatie huidig/nieuw beleid RWS/HHD/PZH Gemeente Delft

Adviesbureau

 
Definiëren scenario’s vermindering grondwateronttrekkingen waarna effecten "op subdoelen" worden vastgesteld m.b.v. bovengenoemde activiteiten/stappen Gemeente Delft

Adviesbureau

 

Algemeen:

projectleider: Jaap Tuit (OWW)

Sjaak Clarisse (OWW), Gijs Dijkhuizen (Bouwkunde), Cor Veen (Civiel), Ferry van der Koelen (Werktuigbouw)

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

Tussenrapportages en eindresultaat (inclusief eenvoudige samenvatting).

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

Gemeente Delft

Hoogheemraadschap van Delfland

Provincie Zuid-Holland

Burgers

Bedrijven

Woningbouwverenigingen

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

Via rapportages en overleggen.

Stadskrant

Woonkoepel/Huurders

Wie communiceert?

Gemeente Delft

Provincie Zuid-Holland

 

8. Planning

Activiteiten/ stappen

Planning

Ontwerp en aanleg grondwatermeetnet

Grondwatermeetnet:

juni ’99-sept. 2000

I.S.W. Waterstad 2000

Wippolder + binnenstad najaar’99

Inventarisatie grondwateronttrekkingen,

Zowel voor het diepe grondwater als het freatische grondwater

freatisch: najaar 2.000

diep: najaar ’99

effecten bemalen/drainage: najaar’99

Inventarisatie klachten m.b.t. grondwateroverlast

gereed

Inventarisatie huidig/nieuw beleid RWS/HHD/PZH

najaar’99

Definiëren scenario’s vermindering grondwateronttrekkingen waarna effecten "op subdoelen" worden vastgesteld m.b.v. bovengenoemde activiteiten/stappen

 

 

9. Inzet benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

 

1 miljoen, met financiering van de provincie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap van Delfland in nader voorstel uitwerken. Mogelijkheden voor financiering uit het milieutechnologiefonds.

 

10. Monitoring

 

 

 

 

 

 

1. Thema: Afval

2. Projectnummer: AF1

3. Projecttitel: Tariefsdifferentiatie

4. Project-omschrijving:

Doel:

Het onderzoeken van de mogelijkheden om de burger te laten betalen naar afvalaanbod en onderzoek naar de wijze waarop zo’n systeem het beste ingevoerd zou kunnen worden ten einde de hoeveelheid afval bij Delftse huishoudens terug te dringen.

Belangrijke subdoelen zijn;

vervuiler betaalt principe doorvoeren;

voor elke gebied(je) in Delft een passende oplossing;

samenhangend stelsel met ‘flankerend beleid’ op gebied van afvalpreventie en afvalscheiding te realiseren.

Resultaten:

Uitsluitsel of en zo ja welke vorm (of vormen) van DIFTAR in Delft toepasbaar is;

inzicht in de wijze waarop zo’n systeem ingevoerd zou moeten worden (m.n. communicatie en termijn van invoering spelen hierbij een rol);

Inzicht in de consequenties voor de Afvalstoffenheffing.

 

5. Projectstappen en (tussen)resultaten

Activiteiten / stappen

Resultaat

1. Inventariseren bestaande systemen

Overzicht recente ontwikkelingen en mogelijkheden

2. Proef met chipcards gekoppeld aan ondergrondse containers

Inzicht in de ervaringen op technische gebied en de ervaring van burgers met deze werkwijze

3. Beoordelen toepasbaarheid van verschillende systemen in Delft, o.a. aan de hand van bezoeken aan andere gemeenten

Voorselectie van mogelijke kansrijke systemen

4. Inzichtelijk maken van de financiële consequenties

Effect op de afvalstoffenheffing

5. Besluitvorming

Besluit: wel/niet doorgaan DIFTAR

6. Voorbereiding invoering

Communicatieplan en plan van aanpak invoering

7. Experiment DIFTAR

 

8. Gebiedsgewijze invoering DIFTAR

DIFTAR in Delft

9. Beheer en ontwikkeling systeem(en)

Beheersysteem DIFTAR

6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

1. Inventariseren bestaande systemen

Reiniging

 

2. Proef met chipards

Reiniging

burgers

Burgers

3. Beoordelen toepasbaarheid van de verschillende systemen

Reiniging

gemeentebestuur

bestuur

4. Inzicht financiële consequenties

Reiniging

bestuur

5. Besluitvorming

Gemeentebestuur

 

6. Voorbereiding invoering

Reiniging

burgers en MKB

7. Experiment DIFTAR

   

8. Gebiedsgerichte invoering DIFTAR

Reiniging

burgers en MKB

9. Beheer en ontwikkeling systeem(en)

Reiniging

 

Algemeen:

projectleider: Ælse Ruiter (Reiniging)

afdeling Reiniging, afdeling Milieu, afdeling Belastingen en communicatie-adviseur

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

De proef met de chipcard gekoppeld aan het ondergronds inzamelen.

Indien bij stap 5 wordt besloten tot invoering van DIFTAR zullen voorafgaand aan de invoering de burgers van Delft uitgebreid voorgelicht en betrokken moeten worden.

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

Bij de proef heeft het betrekking op de burgers en MKB die in betreffende proefgebied wonen.

Na stap 5 is de communicatie van toepassing voor alle burgers van Delft. Afh. van de systemen die ingevoerd gaat/gaan worden, kan het om gediffentieerde communicatiemiddelen gaan.

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

Huis-aan-huismailings, informatiebijeenkomsten, via wijk- en buurtbeheer, et cetera (zie ook project voorlichting)

Wie communiceert?

Gemeente en vervolgens sleutelfiguren en netwerk in proefgebied.

 

8. Planning

Activiteiten / stappen

Planning

1. Inventariseren bestaande systemen

2000

2. Proef met chipcards gekoppeld aan ondergrondse containers

2000

3. Beoordelen toepasbaarheid van verschillende systemen in Delft, o.a. aan de hand van bezoeken aan andere gemeenten

2000

4. Inzichtelijk maken van de financiële consequenties

2000

5. Besluitvorming

2000

6. Voorbereiding invoering

vanaf 2001

7. Experiment DIFTAR

vanaf 2001

8. Gebiedsgewijze invoering DIFTAR

vanaf 2001

9. Beheer en ontwikkeling systeem(en)

vanaf 2001

9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

 

De ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere budgetten van de betrokken afdelingen. De uitvoering van de proef wordt gefinancierd uit reguliere budgetten. Eventuele invoering wordt bekostigd uit de afvalstoffenheffing.

 

 

10. Monitoring

 

 

 

 

 

 

1. Thema: Afval

2. Projectnummer: AF2

3. Projecttitel: Uitbreiding retourettes

4. Project-omschrijving:

Doel:

Het verbeteren en ontwikkelen van de afvalscheiding, de informatievoorziening en de service aan de Delftse burger door het realiseren van zo mogelijk 4 Retourettes al dan niet met informatiepunt bij ondernemers verspreid over Delft in 4 jaar.

Belangrijk subdoelen zijn:

Het verder ontwikkelen van het huidige Retourette-concept op basis van evaluatie Delfts pilotproject;

Het inzamelen van extra afvalstromen (buiten de traditionele stromen);

Het verbeteren van de educatieve en informatieve waarde van de Retourette ten behoeve van het verhogen van milieubewust aankoopgedrag;

Het realiseren van een milieuvoorziening die voor iedereen bereikbaar is;

Goede samenwerking tussen gemeente en bedrijven die een Retourette willen opzetten.

Resultaten:

Op basis van de evaluatie van het pilotproject "retourneren en informeren" (Retourette bij Plusmarkt Tanthof) en ervaringen elders in het land kan het huidige concept verbeterd worden op gebied van afvalinzameling (bv. duidelijker aangeven waar wat kan worden ingeleverd) en milieuinformatie-voorziening (bv. andere plek informatiecomputer). Deze verbeteringen kunnen worden toegepast in de huidige Retourette, maar ook voor de nieuw te realiseren Retourettes in Delft.

In samenwerking met (supermarkt)ondernemers in Delft worden 4 extra Retourettes in Delft gerealiseerd. Deze Retourettes zijn verspreid over verschillende wijken in Delft en kunnen een rol spelen bij het wijk- en buurtbeheer als wijkmilieuinformatiepunt. De ideeën hieromtrent worden verder uitgewerkt.

5. Projectstappen en (tussen)resultaten

Activiteiten/ stappen

Resultaat

1. Evaluatie pilotproject "retourneren en informeren" (Retourette Plusmarkt Tanthof) afronden

Evaluatierapportage

2. Inventarisatie van mogelijkheden bij supermarkten voor meerdere Retourettes in Delft

Overzicht van supermarktondernemingen in Delft, met daarbij mogelijke plannen voor verhuizing en verbouwing

3. Nagaan interesse bij Delftse supermarkten voor realisatie van Retourette, door schriftelijke en mondelinge benadering

Overzicht van in Retourette ge‹nteresseerde winkeliers in Delft

4. Inventarisatie en uitwerken van ideeën voor uitbreiding en verbetering huidige Retourette-concept

Overzicht realiseerbare verbeteropties

5. Haalbaarheid nagaan van uitbreiding en realisatie van extra Retourettes in Delft

Overzicht haalbare locaties voor realisatie Retourette

6. Besluitvormingsprocedure

Beslissing tot realisatie Retourette(s)

7. Per locatie bouw- uitbreidingstraject en -mogelijkheden uitwerken

Uitgewerkt bouwplan, indien nodig indienen t.b.v. vergunning

8. Realisatie

Retourette bij supermarkt

 

6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

1. Evaluatie pilotproject "retourneren en informeren" (Retourette Plusmarkt Tanthof) afronden winkelier Plusmarkt

gemeente

bezoekers Retourette

Retourette BV

consument

winkeliers

2. Inventarisatie van mogelijkheden bij supermarkten voor meerdere Retourettes in Delft

 

gemeente

kvk

OFD/RND

Retourette BV

winkeliers in Delft
3. Nagaan interesse bij Delftse supermarkten voor realisatie van Retourette, door schriftelijke en mondelinge benadering gemeente

kvk

OFD/RND

supermarkten Delft
4. Inventarisatie en uitwerken van ideeën voor uitbreiding en verbetering huidige Retourette-concept winkeliers

gemeente

natuur- en milieuorganisaties

Retourette BV

supermarkten in Delft

consumenten

5. Haalbaarheid nagaan van uitbreiding en realisatie van extra Retourettes in Delft winkeliers

gemeente

kvk

OFD/RND

supermarkten

6. Besluitvormingsprocedure

gemeente gemeentebestuur
7. Per locatie bouw- uitbreidingstraject en -mogelijkheden uitwerken winkelier

gemeente

gemeente

8. Realisatie Retourette(s)

winkelier

gemeente

Retourette BV

winkelier

gemeente

consument

Algemeen:

projectleider: Agnes van der Linden (Milieu)

afdeling Wijkbeheer, afdeling Reiniging, afdeling Economische Zaken, communicatie-adviseur

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

Het voornemen om het aantal Retourettes uit te gaan breiden in samenwerking met Delftse supermarktondernemers.

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

Burgers in Delft

Supermarktondernemers in Delft

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

- Winkeliers zullen direct (persoonlijk) mondeling en/of schriftelijk worden benaderd

- Burgers via wijk- en buurtwerk en via Delftse media

Wie communiceert?

Gemeente neemt hiertoe initiatief

8. Planning

Activiteiten/ stappen

Planning

1. Evaluatie pilotproject "retourneren en informeren" (Retourette Plusmarkt Tanthof) afronden

sept/oktober 1999

2. Inventarisatie van mogelijkheden bij supermarkten voor meerdere Retourettes in Delft

eind 1999/begin 2000

3. Nagaan interesse bij Delftse supermarkten voor realisatie van Retourette, door schriftelijke en mondelinge benadering

eind 1999/begin 2000

4. Inventarisatie en uitwerken van ideeën voor uitbreiding en verbetering huidige Retourette-concept

eind 1999/begin 2000

5. Haalbaarheid nagaan van uitbreiding en realisatie van extra Retourettes in Delft

eind 1999/begin 2000

6. Besluitvormingsprocedure

eind 1999/begin 2000

7. Per locatie bouw- uitbreidingstraject en -mogelijkheden uitwerken

afhankelijk van besluitvorming en bouwactiviteiten

8. Realisatie

afhankelijk van besluitvorming en bouwactiviteiten

9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

Stappen/activiteiten

Inzet

Evaluatie

50 uur

2. Inventarisatie mogelijkheden bij supermarkten

50 uur

3. Nagaan interesse

50 uur

4. Inventarisatie en uitwerken ideeën voor uitbreiding

100 uur

5. Haalbaarheid nagaan

50 uur

6. Besluitvorming

30 uur

Kosten: fase 1 t/m 6 : ƒ 40.000,-

7. voorbereiden bouwtraject

200 uur

8. Uitvoering

100 uur

Kosten per Retourette (afhankelijk van de invulling):

structureel à ƒ 20.000,-

incidenteel à ƒ 125.000,-

Kosten ontwikkelen

informeren: ƒ 50.000,-

Algemeen: De ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere budgetten van de betrokken afdelingen. De uitvoering van de proef wordt gefinancierd uit de afvalstoffenheffing.

10. Monitoring

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Thema: Afval

2. Projectnummer: AF3

3. Projecttitel: Milieuzorg en -educatie in het voortgezet onderwijs

4. Project-omschrijving:

Doel:

Realisatie en gebruik van middelen, materialen en methoden om milieuzorg en milieueducatie op het voortgezet onderwijs in Delft te bevorderen.In eerste aanleg zal een pilot worden uitgewerkt voor het thema afval.

Belangrijk subdoelen zijn:

Nadrukkelijker en geïntergreerder aandacht voor milieu in het onderwijs en op school;

Bewustwording betrokkenen (leerlingen, docenten, betrokken ambtenaren, et cetera);

(Milieu)netwerk opbouwen tussen gemeente en scholen en scholen onderling;

Het nemen van milieumaatregelen op de scholen zelf;

Goed voorbeeld doet goed volgen;

Papaver (NME-centrum van de gemeente) biedt ook service aan voortgezet onderwijs;

Stimuleren eigen creativiteit van leerlingen.

Resultaten:

Een voorzieningenpakket dat scholen gaan gebruiken ter bevordering van milieuzorg en -educatie bij het voortgezet onderwijs in Delft. Daarbij wordt:

aansluiting gezocht bij de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs, waarbij zelfwerkzaamheid door leerlingen nadrukkelijker aan bod komt (lesprogramma onderwijs 2e fase, Studiehuis);

concreet een aanbod voor het thema afval ontwikkeld in de vorm van excursies, apparatuur, lesmateriaal (schriftelijk, digitaal, en concrete activiteiten). In een vervolg zal dit ook voor andere milieuthema’s (water, bodem, energie, lucht, geluid, mobiliteit, milieuzorg) uitgewerkt kunnen worden. Enkele suggesties die hiervoor zijn genoemd:

prijsvraag voor milieuproject of milieuvriendelijkste leerling, winnaar mag project uitvoeren;

stageplaatsen, werk maken van milieu;

leerlingenjury op school beoordeelt milieugedrag docenten;

maatregelen nemen voor schoner maken eigen omgeving;

onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van voortgezet onderwijs in Delft: onderbouw en bovenbouw, havo/vwo en vbo.

5. Projectstappen en (tussen)resultaten

Activiteiten/ stappen

Resultaat

1. Instellen projectgroep

Overzicht en instemming deelnemers projectgroep

2. Inventarisatie van:

aanwezige educatieve materialen bij de scholen en betrokken organisaties (gemeente, TU, landelijk organisaties zoals IVN ed)

behoefte bij scholen en gemeente aan ondersteuning tbv milieuzorg en milieuonderwijs (specifiek mbt thema afval), en nagaan op welke wijze kan worden aangesloten bij 2e fase onderwijs

Overzicht van:

beschikbare middelen/materialen

wensen en behoeften

mogelijkheden m.b.t. afval

beste werkwijze bij nieuwe opzet voortgezet onderwijs

3. Keuze maken uit wensen en mogelijkheden en die verder uitwerken

Overzicht uitgewerkte opties in de vorm van werkplan

4. Voorbereiding uitvoering

Pakket voor scholen

5. Uitvoering (introductie bij en gebruik door scholen)

Verspreid onder en gebruikt door voortgezet onderwijs in Delft

6. Evaluatie m.b.t. pilotproject thema afval

Evaluatierapportage

7. Invullen vervolgtraject:

beheer van afvalpakket

opschaling voor andere milieuthema’s, andere onderwijstypen cq doelgroepen, andere vakken

Vervolgvoorstel

6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

1. Instellen projectgroep

gemeente (Papaver/onderwijs)

voortgezet onderwijs (Stanislas, CLD, Grotius)

natuur- en milieuorganisaties

Scholen

gemeente

2. Inventarisatie

scholen voortgezet onderwijs

gemeente

natuur- en milieuorganisaties e.a. (IHE, IIUE, HAS, Milieufed., IVN, e.d.)

scholen

gemeente

3. Keuze maken en uitwerken

projectgroep

scholen

4. Voorbereiding uitvoering

gemeente (papaver, trekker)

gem. (onderwijs, Reiniging en Milieu, begeleiding)

scholen

scholen (docenten)

5. Uitvoering

scholen

gemeente (Papaver)

leerlingen en docenten

6. Evaluatie

projectgroep

- gemeentebestuur

7. Vervolg

projectgroep (e.a. indien nodig)

gemeentebestuur

voortgezet onderwijs

Algemeen:

projectleider: Ria van Oostveen (NME)

afdeling Reiniging, afdeling Milieu, afdeling Onderwijs

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

Het pilotproject zelf, om te beginnen de projectgroep die gaat starten.

Duidelijk maken dat de gemeente graag nadrukkelijker milieuzorg en milieu-educatie op voortgezet onderwijs aan bod wil laten komen.

Nagaan van de wensen en behoeften van de verschillende betrokkenen, dus verzoek om deelname aan inventarisatie.

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

Met name op het voortgezet onderwijs in Delft.

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

In eerste instantie vooral via projectgroep (dus direct) en het netwerk wat daaraan hangt (vooral nuttig bij inventarisatie). Bij realisatie/uitvoering:

door het structureel onderdeel te laten zijn van het lespakket

artikelen in ouderblad, leerlingenkrant, mededelingeblad docenten, Stadskrant

via bijeenkomsten: prijsuitreiking, onderwijsdagen

Wie communiceert?

Deelnemers projectgroep, docenten via Papaver.

 

 

8. Planning

Planning van dit project moet parallel lopen met schoolplanning.

Activiteiten/ stappen

Planning

1. Instellen projectgroep

In 1999 zal voor het eerst het 2e fase onderwijs in werking gaan.

In het schooljaar 1999/2000 kan dan stap 1 t/m 3 plaatsvinden.

2. Inventarisatie van:

aanwezige educatieve materialen bij de scholen en betrokken organisaties (gemeente, TU, landelijk organisaties zoals IVN ed)

behoefte bij scholen en gemeente aan ondersteuning tbv milieuzorg en milieuonderwijs (specifiek mbt thema afval), en nagaan op welke wijze kan worden aangesloten bij 2e fase onderwijs

Schooljaar 1999/2000

3. Keuze maken uit wensen en mogelijkheden en die verder uitwerken

Schooljaar 1999/2000

4. Voorbereiding uitvoering

Schooljaar 1999/2000

5. Uitvoering (introductie bij en gebruik door scholen)

Schooljaar 2000/2001

6. Evaluatie m.b.t. pilotproject thema afval

Schooljaar 2000/2001, gereed februari 2000

7. Invullen vervolgtraject:

beheer van afvalpakket

opschaling voor andere milieuthema’s, andere onderwijstypen cq doelgroepen, andere vakken

 

9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

Stappen/activiteiten

Inzet

1. Instellen projectgroep

 

2. Inventarisatie

 

3. Keuze maken en uitwerken

 

4. Voorbereiden uitvoering

Kosten fase 1 t/m 4 circa ƒ100.000,- (afh. Programma), hiervoor zal een voorstel worden voorbereid

5. Uitvoering

 

6. Evaluatie

 

7. Vervolgtraject

Kosten 5 t/m 6 na stap 3 te bepalen

Algemeen: kosten voorbereiding circa fl. 100.000,-- . Mogelijkheden voor financiering uit het milieutechnologiefonds.

10. Monitoring

Stappen/activiteiten

Prestaties

Resultaten

Effecten

1. Instellen projectgroep

     

2. Inventarisatie

     

3. Keuze maken en uitwerken

     

4. Voorbereiden uitvoering

     

5. Uitvoering

 

gebruik door leerlingen

vermindering milieubelasting

6. Evaluatie

     

7. Vervolgtraject

     

 

 

1. Thema: Afval

2. Projectnummer: AF4

3. Projecttitel: Voorlichting op maat

4. Project-omschrijving:

Doel:

Maatwerk in voorlichting over de verschillende vormen van afvalinzameling en de mogelijkheden om afval te voorkomen. Dat wil zeggen het inzette van de juiste (communicatie) instrument / middel / medium afhankelijk van de specifieke "afval(inzamel)situatie", die bepaald wordt door zaken als: bebouwingstype, inrichting OR, culturele achtergrond, gezinssamenstelling, et cetera.

Belangrijk subdoelen zijn

Het verhogen van de betrokkenheid van bewoners bij de eigen woonomgeving;

optimaliseren van afvalscheiding en -preventie;

Stimuleren hergebruik van nog bruikbare goederen;

gedragsverandering t.b.v voorkomen afval en/of verbeteren afvalscheiding;

positieve houding ten aanzien van het oplossen van de afvalproblematiek.

Resultaten:

Matrix waar gediffentieerd per doelgroep, locatie en afvalstroom cq inzamelmethodiek wordt aangegeven welke communicatie-instrumenten het beste kunnen worden ingezet;

Mogelijke doelgroepen: anderstaligen, ouderen, jongeren, winkeliers, huurders, werkenden, studenten;

Mogelijke locaties: huis-met tuin, soort wijk/buurt, gestapelde bouw;

Mogelijke afvalinzamelmethodieken: KCA, Retourette, GFT/grijs, papier, ondergronds;

Het kan hier gaan om bestaande communicatiemiddelen, om aanpassing daarvan, maar ook om hele nieuwe middelen. Voorbeelden die zijn genoemd:

opzetten netwerk in de wijk/buurt (via wijk- en buurtbeheer en sleutelfiguren), sociale controle;

folder voor anderstaligen, folder meer gericht op de situatie in bepaalde buurt;

prijsvraag, bv ‘wie maakt leukste web-pagina’;

laten zien aan de hand van voorbeelden wat er met het ingezamelde afval gebeurt;

Greensmiles, (milieu)keurmerk winkels, informatie via informatiepunt in Retourette(s);

Op basis van die matrix kan worden bekeken, welke middelen geschikt zijn voor nadere uitwerking.

 

5. Projectstappen en (tussen)resultaten

Activiteiten/ stappen

Resultaat

Instellen werkgroep

Werkgroep met deelnemers

Eerste opzet matrix met overzicht van

de doelgroepen waar het om gaat in Delft

de locaties die onderscheiden kunnen worden

vormen van afvalinzameling

Model-matrix

Inventarisatie van:

huidige voorlichtingsmaterialen en -kanalen

huidige knelpunten

mogelijkheden om matrix in te vullen

Overzicht van huidige middelen en gewenste middelen tbv meer gedifferentieerde voorlichting (op maat)

Nagaan meest kansrijke communicatie-instrumenten

Werkplan

5. Nadere uitwerking kansrijke middelen

Uitwerking per onderdeel

6. Ontwikkeling van deelprojecten

Communicatie-instrumenten

7. Inzet van de ontwikkelde instrumenten

Gebruik van de instrumenten tbv doelgroep en locatie waarvoor het ontwikkeld is.

8. Evaluatie

Rapportage

 

6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

1. Instellen projectgroep

reiniging

voorlichting

wijkbeheer

Ez/kvk (winkeliers)

vertegenwoordiging burgers

burgers

2. Eerste aanzet matrix

Reiniging m.m.v. andere leden projectgroep

projectgroep

3. Inventarisatie

leden projectgroep

wijkagent, bureau JOS, sleutelfiguren in de wijk, allochtonen, woningbouwver.

Burgers

4. Nagaan meest kansrijke communicatie- instrumenten

leden projectgroep

gemeentebestuur

burgers

5. Nadere uitwerking kansrijke middelen

leden projectgroep e.a. betrokkenen

(o.a. communicatiespecialist)

burgers

6. Ontwikkeling deelprojecten

leden projectgroep, e.a.

burgers

7. Inzet van de ontwikkelde instrumenten

projectgroep e.a.

burgers

8 Evaluatie

projectgroep, e.a.

burgers

gemeentebestuur

Algemeen:

projectleider: Rinkje Molenaar (Reiniging)

afdeling Reiniging, afdeling Wijkbeheer, communicatie-adviseur

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

Inhoudelijke boodschap: bewuster omgaan met afval.

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

Burgers in Delft onderscheiden naar doelgroep:

ouderen, jongeren, gezinnen

anderstaligen

winkeliers, MKB

huurders, woningbezitter, bewoners hoog- en laagbouw

studenten

et cetera

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

Zoveel mogelijk direct, maar ook via intermediairen/netwerk. Zoals: huis-aan-huismailings, informatiebijeenkomsten, via wijk- en buurtbeheer, folders, e.d.

Kortom: er wordt op maat gecommuniceerd.

Wie communiceert?

Gemeente en andere leden projectgroep

 

8. Planning

Activiteiten/ stappen

Planning

Instellen werkgroep

voorjaar 2000 gereed

Eerste opzet matrix met overzicht van

de doelgroepen waar het om gaat in Delft

de locaties die onderscheiden kunnen worden

vormen van afvalinzameling

voorjaar 2000 gereed

Inventarisatie van:

huidige voorlichtingsmaterialen en -kanalen

huidige knelpunten

mogelijkheden om matrix in te vullen

voorjaar 2000 gereed

Nagaan meest kansrijke communicatie-instrumenten

voorjaar 2000 gereed

5. Nadere uitwerking kansrijke middelen

voorjaar 2001 ev

6. Ontwikkeling van deelprojecten

voorjaar 2001 ev

7. Inzet van de ontwikkelde instrumenten

voorjaar 2002

8. Evaluatie

voorjaar 2002

9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

Stappen/activiteiten

Inzet

Instellen project-groep

 

2. Eerste aanzet matrix

 

3. Inventarisatie

 

4. Nagaan kansrijke communicatie-instrumenten

Kosten fase 1 t/m 4 worden bekostigd uit de reguliere budgetten van betrokken afdelingen en uit budget Reiniging

5. Ontwikkeling deelprojecten

Voor de ontwikkeling van communicatie-instrumenten is een bedrag geraamd van ƒ50.000,-. Hiervoor zal tezijnertijd een voorstel worden gedaan

(incidenteel) *

6. Inzet ontwikkelde instrumenten

Voor de productie en inzet van communicatie-instrumenten is een bedrag geraamd van ƒ100.000,-. Hiervoor zal tezijnertijd een voorstel worden gedaan

(structureel)*

7. Evaluatie

 

* met bestaande budgetten is rekening gehouden, dit zijn extra kosten die uit de afvalstoffenheffing bekostigd moeten worden.

10. Monitoring

 

 

 

Colofon

Uitgave: Gmeente Delft

Dienst Beheer & Milieu, afdeling Milieu
Staalweg 1
Postbus 63
2600 AB Delft

Inlichtingen: Martijn Iping, telefoon (015) 2602997

Procesbegeleiding: NovioConsult, Nijmegen.

Gemeente Delft, augustus 1999

terug naar boven