
naar agenda
|
|
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1.a: Evaluatie Ecodus |
bewoners
gemeente (alle betrokken afdelingen)
HHD (alle betrokken afdelingen)
Initiatiefgroep Natuurbeheer
|
gemeente, bewoners, HHD |
1.b: evaluatie elders
|
zie 1.a: plus:
TU, AHD, St.Onderzoek Waterbeheer, Unie van Waterschappen ed. |
zie 1.a |
2. Verbeteringsmogelijkheden |
gemeente, bewoners, HHD, TU, AHD, Natuurbeher Delft, WL |
zie 1.a |
3. Verbeterings- en monitoringplan
|
zie 1.a. en 1.b. |
|
4. Opschaling ervaringen
|
zie 1.a. en a.b. |
|
NB: Naast de genoemde deelnemers niet vergeten: drinkwaterbedrijf,
waterstad 2000, studenten, adviesbureaus en landelijke organisaties die
ook met water(kwaliteit) bezig zijn.
Algemeen:
projectleider: p.m.
Lidwine van Houten (OOR), Hans van Oosten (AOG), Sjaak van Houten
(Werktuigbouw)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
In alle stadia wordt het doel gecommuniceerd: het samen
verbeteren van de waterkwaliteit van Ecodus en het leren voor andere
projecten in Delft. In de diverse stadia wordt het resultaat bekend
gemaakt: dus communicatie betreffende de evaluatie,
verbeteringsmogelijkheden, de concrete plannen en de opgedane
ervaringen ("watergids")
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
De doelgroepen zijn betrokken gemeentelijke afdelingen,
Hoogheemraadschap van Delfland en betrokken bewoners (van Ecodus,
maar afhankelijk van het stadium "bewoners Delft"). Bij
elk van de vier hoofdstappen overwegen of ook de deelnemers in het
proces c.q. de "toeleveranciers" van gegevens in
aanmerking komen.
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
D.m.v. rapportages, brieven, pers (stadskrant, krant). Niet
volstaan met schriftelijke communicatie. Ook mondelinge
communicatie, middels kennismakings-startbijeenkomst (zeker met
bewoners). Evt. communicatie via vakbladen.
|
Wie communiceert?
Gemeente, in samenwerking met de partners.
|
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Planning |
Evaluatie (elders in het land, bij bewoners, de oorspronkelijke
keuzes - zowel procesmatig / organisatorisch als technisch /
inhoudelijk
|
maand 1, 2, 3 |
Uitzoeken verbeteringsmogelijkheden voor Ecodus zelf
|
maand 3, 4, 5, |
Concreet verbeteringsplan + monitoringsplan maken voor en door
bewoners
|
verbeteringsplan: maand 5, 6, 7, 8
uitvoeren verbeteringsplan: maand 9, 10 |
Opschaling van de ervaringen uit Ecodus door middel van het
maken van een stappenplan voor andere projecten. Met name
procesmatig/organisatorisch (en in mindere mate ook technisch
inhoudelijk)
|
maand 10, 11, 12
NB: hierna volgt nog een periode waarin de monitoring enkele
jaren voortgezet moet worden, teneinde te kunnen controleren of de
verbeteringen van het watersysteem duurzaam zijn. Stap 4 is een
generiek onderdeel in het proces. Door voortzetting van de
monitoring kan stap 4 meer betekenen dan de in de planning vermelde
3 maanden
|
9. Inzet benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
stap / activiteit kosten
1. Evaluatie Ecodus 150 uur, fl.15.000,-
2. Verbeteringsmogelijkheden 100 uur, fl.10.000,-
3. Verbeterings-en monitoringplan 200 uur, fl.20.000,-
uitvoering maatregelen fl.50.000,- tot fl.200.000,-
4. Opschaling ervaringen 150 uur, fl.15.000,-
Totaal fl.110.000,- tot fl.260.000,-
Nog globaler: rekening houden met ca. 1 tot ca. 2 ton aan kosten.
Kosten worden gedekt uit regulier budget OWW. Daarnaast zijn er
mogelijkheden voor financiering uit het milieutechnologiefonds.
|
10. Monitoring
1.Thema: Water en ecologie
|
2.Projectnummer: WE2
|
3.Projecttitel: Afkoppelen van regenwater in de Wippolder
|
4.Project-omschrijving:
Doelen:
Verbeteren van de water- en ecologische kwaliteit van het
oppervlaktewater in de Wippolder en omstreken door verminderen van
de riooloverstort en toepassen van natuurlijke zuivering
(rietvelden, e.d.) met natuurvriendelijke oevers;
Verbeteren van het rendement van de zuivering van rioolwater
door het verminderen van de aanvoer van regenwater naar het riool;
Regelen van de grondwaterstand. Door infiltratie via een
geperforeerde afvoerleiding neemt de grondwaterstand toe. Middels
drainage en een overloop in deze afvoerleiding kunnen hoge
grondwaterstanden worden voorkomen;
Vergroten van het milieubewustzijn en stimuleren van
milieuvriendelijk gedrag bij burgers en woningbouwverenigingen met
betrekking tot water door: (1) dynamisch gedrag van water
zichtbaar te maken; en (2) te laten zien wat effect van water
vasthouden en schoonhouden is op de water- en ecologische
kwaliteit.
Belangrijk subdoelen:
Besparen op kosten van investeringen en exploitatie van
rioolwaterzuivering door verminderen van regenwateraanvoer. De
benodigde hydraulische capaciteit van de
rioolwaterzuiveringsinrichting neemt daardoor af;
Samenwerken bij planvorming en uitvoering met Hoogheemraadschap
van Delfland, met burgers en met woningbouwverenigingen.
Resultaten:
Voorstel voor open afvoer van regenwater van daken via molgoten
naar straatkolken;
Voorstel voor toepassing geperforeerde leiding voor infiltratie
van regenwater afkomstig van daken en wegen in Wippolder;
Voorstel voor regeling van grondwaterpeil in de Wippolder
middels infiltratie en drainage;
Voorstel voor afvoer van overtollig regenwater en grondwater
(bij hoge waterstanden) naar buffersloten met peilfluctuatie op
die sloten (natuurlijke peilfluctuatie bevordert groei van
helofyten);
Voorstel voor toepassen van natuurlijke zuivering (rietvelden,
e.d.) in de buffersloten en een natuurvriendelijke inrichting van
de oevers;
Voorstel voor aanvullende bouwvoorschriften ten aanzien van
gebruik van materialen bij reparaties, bij verbouwingen en bij
renovaties aan woningen ter voorkoming van diffuse
verontreiniging.
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
Ontwerpen van open regenwaterafvoeren en molgoten naar
straatkolken (maakt dynamiek van water zichtbaar en biedt
mogelijkheid van sociale controle op verontreiniging)
|
Ontwerp van regenwaterafvoer en molgoten en aansluiting op
straatkolken |
Ontwerpen van infiltratie- en drainagesysteem met overloop naar
buffersloten op Emmalaan en Amalia van Solmslaan
|
Ontwerp van infiltratie- en drainagesysteem |
Bepalen van de omvang van de overstort c.q. waterafvoer uit
drainagesysteem in relatie tot bergingsmogelijkheid in
buffersloten met peilvariatie en natuurvriendelijke oevers
|
Inzicht in peilvariatie die theoretisch kan ontstaan en uitgaande
van een toegestane peilvariatie een beeld van de resterende
overstorten naar het riool |
Eventueel nagaan van mogelijkheden de berging van water in
buffersloten te vergroten door verbreden of een andere
oeverinrichting
|
Inzicht in de maximaal mogelijke berging en de onvermijdelijke
overstort naar het riool |
Nagaan van mogelijkheden voor toepassing van natuurlijke
zuivering en aanleg van natuurvriendelijke oevers
|
Ontwerp voor de inrichting van het watersysteem en de oevers |
Bepalen wat bereikbare water- en ecologische kwaliteit is in de
buffersloten
|
Inzicht in aantrekkelijkheid van het watersysteem in de wijk en
de bijdrage aan het verhogen van de ruimtelijke kwaliteit en
leefbaarheid |
Nagaan wat de mogelijkheden zijn voor gebruik van het
watersysteem (recreatie)
|
Inzicht in de potenties van gebruik van het watersysteem |
Nagaan hoe het gesteld is met de kwetsbaarheid van het
watersysteem voor (diffuse en incidentele) verontreiniging en hoe
de kwetsbaarheid eventueel kan worden verminderd
|
Reductie van kwetsbaarheid van het watersysteem voor
verontreiniging |
Nagaan van mogelijkheden middels flankerend beleid
milieuvriendelijke gedrag van wijkbewoners te stimuleren
(bevorderen van gebruik regentonnen en gebruik maken van
regenwater aan tuinzijde van huizen, en voorschriften voor
materiaalgebruik bij verbouwingen en renovatie)
|
Toename milieubewustzijn en meer milieuvriendelijk gedrag en
materiaalgebruik |
Evaluatie van resultaten van voorgaande stappen en keuze van
samenstellende elementen in projectuitvoering
|
Besluit over project |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
Ontwerpen van open regenwater-afvoeren en molgoten naar
straatkolken
|
gemeente, ingenieursbureau, woningbouwverenigingen, HHD, Wareco |
|
Ontwerpen van infiltratie- en drainagesysteem met overloop naar
buffersloten op Emmalaan en Amalia van Solmslaan
|
gemeente, ingenieursbureau, woningbouwverenigingen, HHD, Wareco |
|
Bepalen van de omvang van de overstort c.q. waterafvoer uit
drainagesysteem in relatie tot bergingsmogelijkheid in
buffersloten met peilvariatie en natuurvriendelijke oevers
|
gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco |
|
Eventueel nagaan van mogelijkheden de berging van water in
buffersloten te vergroten door verbreden of een andere
oeverinrichting
|
gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco |
|
Nagaan van mogelijkheden voor toepassing van natuurlijke
zuivering en aanleg van natuurvriendelijke oevers
|
gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco |
|
Bepalen wat bereikbare water- en ecologische kwaliteit is in de
buffersloten
|
gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco |
|
Nagaan wat de mogelijkheden zijn voor gebruik van het
watersysteem (recreatie)
|
gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco |
woningbouwverenigingen, wijkbewoners |
Nagaan hoe het gesteld is met de kwetsbaarheid van het
watersysteem voor verontreiniging en hoe de kwetsbaarheid
eventueel kan worden verminderd
|
gemeente, ingenieursbureau, HHD, Wareco |
woningbouwverenigingen, wijkbewoners |
Nagaan van mogelijkheden middels flankerend beleid
milieuvriendelijke gedrag van wijkbewoners te stimuleren (gebruik
regentonnen voor opvang van regenwater aan tuinzijde van huizen,
voorschriften voor materiaalgebruik bij verbouwingen en renovatie)
|
gemeente, ingenieursbureau, HHD, bewoners,
woningbouwverenigingen, Wareco |
woningbouwverenigingen, wijkbewoners |
Evaluatie van resultaten van voorgaande stappen en keuze van
samenstellende elementen in projectuitvoering
|
Gemeente, HHD |
|
Algemeen:
projectleider: Piet de Dood (OWW)
Stineke Lambers (OOR)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd ?
Argumenten waarom project zou moeten worden uitgevoerd (bijdrage
aan verbetering watersysteem, vasthouden en schoonhouden van water,
ontlasting van riool, verbetering waterkwaliteit, etc.). Het accent
moet daarbij liggen op wat voor de wijkbewoners nuttig en
aantrekkelijk is (mooie warterpartijen), ofwel het realiseren van
een gezonde leefomgeving met een duurzame kwaliteit.
Ook belangrijk is welke inbreng burgers en eventueel de
woningbouwverenigingen zelf kunnen leveren aan het project.
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
Wijkbewoners, woningbouwverenigingen en politiek.
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd ?
Via de lokale media, door voorlichting aan wijkbewoners (met
bijvoorbeeld infocenter in wijk), en voorlichting op Papaver. |
Wie communiceert?
Gemeente-ambtenaren, journalisten, Papaver als
voorlichtingscentrum. |
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Planning |
Ontwerpen van open regenwaterafvoeren en molgoten naar
straatkolken (maakt dynamiek van water zichtbaar en biedt
mogelijkheid van sociale controle op verontreiniging)
|
voorbereiding circa 0,5 jaar |
Ontwerpen van infiltratie- en drainagesysteem met overloop naar
buffersloten op Emmalaan en Amalia van Solmslaan
|
|
Bepalen van de omvang van de overstort c.q. waterafvoer uit
drainagesysteem in relatie tot bergingsmogelijkheid in
buffersloten met peilvariatie en natuurvriendelijke oevers
|
|
Eventueel nagaan van mogelijkheden de berging van water in
buffersloten te vergroten door verbreden of een andere
oeverinrichting
|
|
Nagaan van mogelijkheden voor toepassing van natuurlijke
zuivering en aanleg van natuurvriendelijke oevers
|
|
Bepalen wat bereikbare water- en ecologische kwaliteit is in de
buffersloten
|
|
Nagaan wat de mogelijkheden zijn voor gebruik van het
watersysteem (recreatie)
|
|
Nagaan hoe het gesteld is met de kwetsbaarheid van het
watersysteem voor (diffuse en incidentele) verontreiniging en hoe
de kwetsbaarheid eventueel kan worden verminderd
|
|
Nagaan van mogelijkheden middels flankerend beleid
milieuvriendelijke gedrag van wijkbewoners te stimuleren
(bevorderen van gebruik regentonnen en gebruik maken van
regenwater aan tuinzijde van huizen, en voorschriften voor
materiaalgebruik bij verbouwingen en renovatie)
|
|
Evaluatie van resultaten van voorgaande stappen en keuze van
samenstellende elementen in projectuitvoering
|
uitvoering circa 1 jaar |
9. Inzet benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
Benodigde inspanning en kosten zijn afhankelijk van wat precies
besloten gaat worden over het project en wordt uitgevoerd. Mogelijk
subsidie Hoogheemraadschap van Delfland. Daarnaast behoort
financiering uit het milieutechnologiefonds tot de mogelijkheden. |
10. Monitoring
Na uitvoering van het project is monitoring zinvol van
bijvoorbeeld:
peilvariatie in buffersloten;
waterkwaliteit in buffersloten;
ecologische kwaliteit in buffersloten en oevers;
waardering van leefomgeving door bewoners;
effect op milieuvriendelijkheid van gedrag.
Metingen aan watersysteem kunnen worden ingepast in Waterstad
2000 |
1.Thema: Water en ecologie
|
2.Projectnummer: WE3
|
3.Projecttitel: Herstructurering Watersysteem Voorhof,
Buitenhof en Tanthof
|
4.Project-omschrijving:
Doel:
Een duurzaam en gezond watersysteem creëren in de Hoge en Lage
Abtswoudsepolder welke voldoet aan de, door het bestuur,
vastgestelde eisen.
Belangrijk subdoelen:
Verbeteren van de natuurwaarde van de watergangen en de
ecologische verbindingsroutes via deze watergangen;
Verhogen van de belevingswaarde voor de burger;
Aanpassingen/ vernieuwingen tegen de laagst mogelijke
maatschappelijke kosten;
Zoveel mogelijk uitgaan van de natuurlijke processen ( geen
water oppompen, inlaten, afvoeren etc.).
Resultaten:
Duurzaam en gezond watersysteem dat voldoet aan de gestelde
eisen.
Mogelijke maatregelen:
Vervuilingsbronnen opsporen en saneren;
Bufferen van gebiedseigenwater . Minimaliseren van inlaten
gebiedsvreemd water. Bijv. door flexibel peilbeheer, vergroten
wateroppervlak;
Infiltreren van water in de bodem (bij geschikte grondsoort) /
wegcunetten?;
Aanleg van natuurvriendelijke oevers;
Koppelen van gebieden indien in betreffend gebied onvoldoende
buffering aanwezig is;
Circulatie van water binnen het systeem indien dit noodzakelijk
is om de gewenste kwaliteit te bereiken.
Opstellen van beheer - en onderhoudsplannen ten behoeve van het
opgestelde duurzaam en gezond watersysteem. (baggeren, peilbeheer,
visstand etc.)
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
Water- en stoffenbalans opstellen
|
|
Huidige kwaliteit vaststellen
|
|
Gewenste kwaliteit formuleren
|
|
Opstellen van diverse balansen: zowel water - als stoffenbalans
|
|
Opsporen vervuilingsbronnen
|
|
Formuleren van maatregelen en prioritering ervan
|
|
Uitvoeren van de gekozen noodzakelijke maatregelen
|
|
Monitoring van het systeem in gewenste eindtoestand
|
|
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
Water- en stoffenbalans opstellen
|
Delft, HHD, T.U., natuurorganisaties |
?? |
Huidige kwaliteiten vaststellen
|
Delft, HHD, burgers, scholen |
|
Gewenste kwaliteiten formuleren
|
Delft, HHD, burgers |
|
Tussentijdsemeldingen en zonodig aanvullend onderzoek
|
Delft, HHD, scholen, natuurorganisaties |
|
Opsporen vervuilingsbronnen
|
Delft, HHD |
|
Formuleren maatregelen en prioritering ervan
|
Delft, HHD, adviesburo, natuurorg. |
|
Uitvoeren van de noodzakelijke maatregelen
|
Delft, HHD, bedrijven |
|
Monitoring van het gecreëerde systeem
|
Delft, HHD, natuurorg, scholen |
|
Algemeen:
- projectleider: Sjaak Clarisse
- Christiaan Beekhuis (OOR), Ferry van der Koelen (Werktuigbouw), Ria
van Oostveen (Papaver)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
doel, subdoelen, maatregelen en effecten ervan.
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
Bewoners betreffende wijken, belangenorganisaties (hengelsport
vereniging natuurorg.etc.), gemeente, HHD en betrokken bedrijven.
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
Brochures, lokale krant, informatieavonden lesmateriaal scholen,
video, wandelkaart etc.
|
Wie communiceert?
Delft en Delfland.
Provincie Zuid-Holland voor zwemwater.
|
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Planning |
Water- en stoffenbalans opstellen
|
voorbereiding circa 2 jaar |
Huidige kwaliteit vaststellen
|
|
Gewenste kwaliteit formuleren
|
|
Opstellen van diverse balansen: zowel water - als stoffenbalans
|
|
Opsporen vervuilingsbronnen
|
|
Formuleren van maatregelen en prioritering ervan
|
|
Uitvoeren van de gekozen noodzakelijke maatregelen
|
uitvoering 10-15 jaar |
Monitoring van het systeem in gewenste eindtoestand
|
|
9. Inzet benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
Nulmeting
Prestaties: door school Ria van Oostveen
Voorbereidingskosten 1 a 2 ton. Hiervoor zal een voorstel worden
voorbereid. Investeringen en ontwerpkosten komen voor een deel ten
laste van het bij de Zomernota vastgestelde investeringsbudget van 3
ton.
|
10. Monitoring
1. Thema: Water en ecologie
|
2. Projectnummer: WE4
|
3. Projecttitel: Ecologische Hoofdstructuur Delft (EHD)
|
4.Project-omschrijving:
Doel:
Het vergroten van de natuurwaarde in het stedelijk gebied en het
verbeteren van ecologische relaties tussen het stad en land.
Nagestreefd wordt om een zelfregulerend ecologisch systeem te
creëren.
Belangrijk subdoelen zijn:
het verbeteren van recreatieve routes tussen stad en land;
het creëren van bewustwording en draagvlak m.b.t. de waarde en
uitstraling van water ecologie;
het vergroten van de belevingswaarde van water en ecologie.
Resultaten:
een concreet, uitvoerbaar en haalbaar plan;
water en ecologie integraal bij renovatie, herinrichting en
beheer;
water en ecologie als ordenend principe;
een relatie tussen het watersystemen en de ecologische
(hoofd)structuur van Delft.
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
1.
Onderzoek naar de betekenis van de Ecologische Hoofdstructuur
Delft (ook in de regio) uit Ruimte voor Natuur en het geven van
aanvullingen/ wijzigingen
Het vergelijken van de EHD met systemen uit het Integraal
waterbeheer (IWB).
|
inzicht in:
betekenis EHD
potenties EHD
relatie tussen water(IWB) en ecologie (EHD)
|
Per deelgebied (vb. Kruithuisweg) onderzoek uitvoeren naar
potenties/ mogelijkheden om de EHD te verbeteren/ te beschermen,
quick scan.
|
inzicht in:
betekenis deelgebied
potenties deelgebied
mogelijkheden deelgebied
haalbaarheid en kosten om plan te realiseren
mogelijkheden om EHD te beschermen
|
3.
Het verwerken van de gegevens in een inrichtings- en
beheersplan
Het toetsen van de plannen aan de gestelde doelen
|
inrichtingsplan
beheerplan
|
4. Uitvoeren van inrichtingsplan
|
het plangebied is onderdeel van een ecologisch systeem
|
5. Uitvoeren beheersplan
|
het plangebied functioneert optimaal in het ecologisch systeem
|
6. Evaluatie van gestelde doelen per deelgebied
|
inzicht in:
haalbaarheid doelen
werking planproces
opgedane ervaringen
|
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1.
Onderzoek naar de betekenis van de Ecologische Hoofdstructuur
Delft (ook in de regio) uit Ruimte voor Natuur en het geven van
aanvullingen/ wijzigingen
Het vergelijken van de EHD met systemen uit het Integraal
waterbeheer (IWB).
Per deelgebied (vb. Kruithuisweg) onderzoek uitvoeren naar
potenties/ mogelijkheden om de EHD te verbeteren/ te beschermen,
quick scan
|
Gemeente Delft (SO en B&M)
Adviesburo
N&M organisaties
Hoogheemraadschap / Haaglanden / Provincie/ TU
|
inwoners Delft
(- allen die werkzaam zijn binnen de RO en Milieu)
|
3.
Het verwerken van de gegevens in een inrichtings- en
beheersplan
Het toetsen van de plannen aan de gestelde doelen
|
Gemeente Delft (SO en B&M)
N&M organisaties
Hoogheemraadschap/ TU
|
inwoners Delft
|
4. Uitvoeren van inrichtingsplan
5. Uitvoeren beheersplan
|
Gemeente Delft (SO en B&M)
Hoogheemraadschap/TU
|
inwoners Delft
|
Evaluatie van gestelde doelen per deelgebied
|
zie stap 1 en 2
|
inwoners Delft
|
Algemeen:
projectleider: Christiaan Beekhuis (OOR)
Sjaak Clarisse (OWW)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
De stappen 1+2 (onderzoek naar bedoeling/ betekenis/ potenties
EHD) aan de inwoners van Delft ter info aanbieden (m.b.v. van
voorbeelden)
Stap 3 (inrichtings-en beheerplan) per deelgebied aan bewoners
presenteren (inspraak)
Stap 6 (evaluatie) aan de bewoners van Delft ter info (nieuw
voorbeeld!!)
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
De stappen 1+2 (onderzoek naar bedoeling/ betekenis/ potenties
EHD) aan de inwoners van Delft ter info aanbieden (m.b.v. van
voorbeelden)
Stap 3 (inrichtings-en beheerplan) per deelgebied aan bewoners
presenteren (inspraak)
Stap 6 (evaluatie) aan de bewoners van Delft ter info (nieuw
voorbeeld!!)
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
De stappen 1 + 2 + 6(onderzoek naar bedoeling/ betekenis/
potenties EHD) met folders/ brochures/ krant/ NME
Stap 3 m.b.v. inspraakavonden
|
Wie communiceert?
Gemeente Delft
|
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Planning |
1.
Onderzoek naar de betekenis van de Ecologische Hoofdstructuur
Delft (ook in de regio) uit Ruimte voor Natuur en het geven van
aanvullingen/ wijzigingen
Het vergelijken van de EHD met systemen uit het Integraal
waterbeheer (IWB)
|
Geschat wordt dat het zetten van de stappen 1 en 2 (het schrijven
van een nieuw beleidsplan Ruimte voor Natuur) minimaal een jaar in
beslag neemt. Tijdens het zetten van deze stappen kunnen de
verzamelde inzichten en gegevens gebruikt worden om in lopende
projecten toe te passen. De verwachting is dat een projectleider EHD
hier full-time mee bezig is. |
Per deelgebied (vb. Kruithuisweg) onderzoek uitvoeren naar
potenties/ mogelijkheden om de EHD te verbeteren/ te beschermen,
quick scan
|
|
3.
Het verwerken van de gegevens in een inrichtings- en
beheersplan
Het toetsen van de plannen aan de gestelde doelen
|
|
4. Uitvoeren van inrichtingsplan
|
|
5. Uitvoeren beheersplan
|
|
6. Evaluatie van gestelde doelen per deelgebied
|
|
9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
De ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere
budgetten van de betrokken afdelingen. De uitvoering wordt
gefinancierd uit reguliere onderhoudsbudgetten. ten behoeve van de
aanleg van milieuvriendelijke oevers en aanpassingen in de
Ecolgosche Hoofdstuctuur is in het investeringsprogramma van de
Zomernota budget vastgelegd.
|
10. Monitoring
Het monitoren van de Ecologische Hoofdstructuur Delft neemt heel
veel tijd in beslag. Om volledige gegevens te krijgen moeten
Broedvogels, Dagvlinders en Flora verschillende malen per jaar (over
meerdere jaren) gemonitord worden. Eerst moet een nulmeting gemaakt
worden.
Het is onbegonnen werk om dit voor de hele EHD te doen. Het
levert echter wel veel kennis en informatie op. Geadviseerd wordt om
enkele projecten compleet te monitoren.
Dit voorjaar is reeds gestart met de monitoring van 2
kilometerhokken (in Buitenhof en Delft-Noord).
|
1. Thema: Water en ecologie
|
2. Projectnummer: WE5
|
3. Projecttitel: Onderzoek naar de effecten verminderen
van grondwateronttrekkingen in Delft
|
4. Project-omschrijving:
Doel:
Het verkrijgen van inzicht in de gevolgen van het verminderen van
grondwateronttrekkingen (zowel freatisch als diep) voor de gemeente
Delft.
Belangrijk subdoelen zijn :
Effect van de gevolgen op :
diep grondwater;
ondiep grondwater;
grondwaterkwaliteit;
grondwaterkwantiteit;
bodemdaling;
gebruik ondergrond;
huidige en toekomstige bebouwing;
boven- en ondergrondse infrastructuur;
waterplan Delft;
overige te initiëren duurzaamheidsprojecten.
Resultaten:
Inzicht in de (maatschappelijke en bestuurlijke) haalbaarheid van
het verminderen van de grondwateronttrekking en de mogelijkheden om
met maatregelen eventuele nadelige gevolgen voor de bebouwing in
Delft te voorkomen. |
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
Ontwerp en aanleg grondwatermeetnet
|
Inzicht in de huidige situatie |
Inventarisatie grondwateronttrekkingen, zowel voor het diepe
grondwater als het freatische grondwater
|
Inzicht in de huidige situatie en inzicht in toekomstige
mogelijkheden |
Inventarisatie klachten m.b.t. grondwateroverlast
|
Inzicht in de huidige situatie |
Inventarisatie huidig/nieuw beleid RWS/HHD/PZH
|
Basis voor nadere invulling uit te werken scenarios |
Definiëren scenarios vermindering grondwateronttrekkingen
waarna effecten "op subdoelen" worden vastgesteld m.b.v.
bovengenoemde activiteiten/stappen
|
Bereiken doelstelling |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1. Ontwerp en aanleg
grondwatermeetnet
|
Gemeente Delft
HHD
Prov. Zuid-Holland
Rijkswaterstaat Meetkundige Dienst
Adviesbureau
TNO/NITG
Gist Brocades |
Gemeente Delft |
Inventarisatie
grondwateronttrekkingen zowel freatisch als diep grondwater |
Gemeente Delft
Hoogheemraadschap Delfland
Provincie Zuid-Holland
Bewoners
Technische Universiteit
Woningbouwverenigingen
Energie Delfland? |
|
Inventarisatie klachten
m.b.t. grondwateroverlasr |
Gemeente Delft
HHD
Woningbouwverenigingen |
|
Inventarisatie
huidig/nieuw beleid RWS/HHD/PZH |
Gemeente Delft
Adviesbureau |
|
Definiëren scenarios
vermindering grondwateronttrekkingen waarna effecten "op
subdoelen" worden vastgesteld m.b.v. bovengenoemde
activiteiten/stappen |
Gemeente Delft
Adviesbureau |
|
Algemeen:
projectleider: Jaap Tuit (OWW)
Sjaak Clarisse (OWW), Gijs Dijkhuizen (Bouwkunde), Cor Veen (Civiel),
Ferry van der Koelen (Werktuigbouw)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
Tussenrapportages en eindresultaat (inclusief eenvoudige
samenvatting).
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
Gemeente Delft
Hoogheemraadschap van Delfland
Provincie Zuid-Holland
Burgers
Bedrijven
Woningbouwverenigingen
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
Via rapportages en overleggen.
Stadskrant
Woonkoepel/Huurders
|
Wie communiceert?
Gemeente Delft
Provincie Zuid-Holland
|
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Planning |
Ontwerp en aanleg grondwatermeetnet
|
Grondwatermeetnet:
juni 99-sept. 2000
I.S.W. Waterstad 2000
Wippolder + binnenstad najaar99
|
Inventarisatie grondwateronttrekkingen,
Zowel voor het diepe grondwater als het freatische grondwater
|
freatisch: najaar 2.000
diep: najaar 99
effecten bemalen/drainage: najaar99
|
Inventarisatie klachten m.b.t. grondwateroverlast
|
gereed |
Inventarisatie huidig/nieuw beleid RWS/HHD/PZH
|
najaar99 |
Definiëren scenarios vermindering grondwateronttrekkingen
waarna effecten "op subdoelen" worden vastgesteld m.b.v.
bovengenoemde activiteiten/stappen
|
|
9. Inzet benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
1 miljoen, met financiering van de provincie Zuid-Holland,
Hoogheemraadschap van Delfland in nader voorstel uitwerken.
Mogelijkheden voor financiering uit het milieutechnologiefonds.
|
10. Monitoring
1. Thema: Afval |
2. Projectnummer: AF1 |
3. Projecttitel: Tariefsdifferentiatie |
4. Project-omschrijving:
Doel:
Het onderzoeken van de mogelijkheden om de burger te laten
betalen naar afvalaanbod en onderzoek naar de wijze waarop zon
systeem het beste ingevoerd zou kunnen worden ten einde de
hoeveelheid afval bij Delftse huishoudens terug te dringen.
Belangrijke subdoelen zijn;
vervuiler betaalt principe doorvoeren;
voor elke gebied(je) in Delft een passende oplossing;
samenhangend stelsel met flankerend beleid op gebied van
afvalpreventie en afvalscheiding te realiseren.
Resultaten:
Uitsluitsel of en zo ja welke vorm (of vormen) van DIFTAR in
Delft toepasbaar is;
inzicht in de wijze waarop zon systeem ingevoerd zou moeten
worden (m.n. communicatie en termijn van invoering spelen hierbij
een rol);
Inzicht in de consequenties voor de Afvalstoffenheffing.
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten / stappen |
Resultaat |
1. Inventariseren bestaande systemen
|
Overzicht recente ontwikkelingen en mogelijkheden |
2. Proef met chipcards gekoppeld aan ondergrondse containers
|
Inzicht in de ervaringen op technische gebied en de ervaring van
burgers met deze werkwijze |
3. Beoordelen toepasbaarheid van verschillende systemen in
Delft, o.a. aan de hand van bezoeken aan andere gemeenten
|
Voorselectie van mogelijke kansrijke systemen |
4. Inzichtelijk maken van de financiële consequenties
|
Effect op de afvalstoffenheffing |
5. Besluitvorming
|
Besluit: wel/niet doorgaan DIFTAR |
6. Voorbereiding invoering |
Communicatieplan en plan van aanpak invoering |
7. Experiment DIFTAR |
|
8. Gebiedsgewijze invoering DIFTAR |
DIFTAR in Delft |
9. Beheer en ontwikkeling systeem(en) |
Beheersysteem DIFTAR |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1. Inventariseren bestaande systemen
|
Reiniging |
|
2. Proef met chipards |
Reiniging
burgers |
Burgers |
3. Beoordelen toepasbaarheid van de verschillende systemen
|
Reiniging
gemeentebestuur |
bestuur |
4. Inzicht financiële consequenties
|
Reiniging |
bestuur |
5. Besluitvorming |
Gemeentebestuur |
|
6. Voorbereiding invoering |
Reiniging |
burgers en MKB |
7. Experiment DIFTAR |
|
|
8. Gebiedsgerichte invoering DIFTAR
|
Reiniging |
burgers en MKB |
9. Beheer en ontwikkeling systeem(en)
|
Reiniging |
|
Algemeen:
projectleider: Ælse Ruiter (Reiniging)
afdeling Reiniging, afdeling Milieu, afdeling Belastingen en
communicatie-adviseur
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
De proef met de chipcard gekoppeld aan het ondergronds inzamelen.
Indien bij stap 5 wordt besloten tot invoering van DIFTAR zullen
voorafgaand aan de invoering de burgers van Delft uitgebreid
voorgelicht en betrokken moeten worden.
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
Bij de proef heeft het betrekking op de burgers en MKB die in
betreffende proefgebied wonen.
Na stap 5 is de communicatie van toepassing voor alle burgers van
Delft. Afh. van de systemen die ingevoerd gaat/gaan worden, kan het
om gediffentieerde communicatiemiddelen gaan.
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
Huis-aan-huismailings, informatiebijeenkomsten, via wijk- en
buurtbeheer, et cetera (zie ook project voorlichting)
|
Wie communiceert?
Gemeente en vervolgens sleutelfiguren en netwerk in proefgebied.
|
8. Planning
Activiteiten / stappen |
Planning |
1. Inventariseren bestaande systemen
|
2000 |
2. Proef met chipcards gekoppeld aan ondergrondse containers
|
2000 |
3. Beoordelen toepasbaarheid van verschillende systemen in
Delft, o.a. aan de hand van bezoeken aan andere gemeenten
|
2000 |
4. Inzichtelijk maken van de financiële consequenties
|
2000 |
5. Besluitvorming
|
2000 |
6. Voorbereiding invoering |
vanaf 2001 |
7. Experiment DIFTAR |
vanaf 2001 |
8. Gebiedsgewijze invoering DIFTAR |
vanaf 2001 |
9. Beheer en ontwikkeling systeem(en) |
vanaf 2001 |
9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
De ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere
budgetten van de betrokken afdelingen. De uitvoering van de proef
wordt gefinancierd uit reguliere budgetten. Eventuele invoering
wordt bekostigd uit de afvalstoffenheffing.
|
10. Monitoring
1. Thema: Afval |
2. Projectnummer: AF2 |
3. Projecttitel: Uitbreiding retourettes
|
4. Project-omschrijving:
Doel:
Het verbeteren en ontwikkelen van de afvalscheiding, de
informatievoorziening en de service aan de Delftse burger door het
realiseren van zo mogelijk 4 Retourettes al dan niet met
informatiepunt bij ondernemers verspreid over Delft in 4 jaar.
Belangrijk subdoelen zijn:
Het verder ontwikkelen van het huidige Retourette-concept op
basis van evaluatie Delfts pilotproject;
Het inzamelen van extra afvalstromen (buiten de traditionele
stromen);
Het verbeteren van de educatieve en informatieve waarde van de
Retourette ten behoeve van het verhogen van milieubewust
aankoopgedrag;
Het realiseren van een milieuvoorziening die voor iedereen
bereikbaar is;
Goede samenwerking tussen gemeente en bedrijven die een
Retourette willen opzetten.
Resultaten:
Op basis van de evaluatie van het pilotproject "retourneren
en informeren" (Retourette bij Plusmarkt Tanthof) en ervaringen
elders in het land kan het huidige concept verbeterd worden op
gebied van afvalinzameling (bv. duidelijker aangeven waar wat kan
worden ingeleverd) en milieuinformatie-voorziening (bv. andere plek
informatiecomputer). Deze verbeteringen kunnen worden toegepast in
de huidige Retourette, maar ook voor de nieuw te realiseren
Retourettes in Delft.
In samenwerking met (supermarkt)ondernemers in Delft worden 4
extra Retourettes in Delft gerealiseerd. Deze Retourettes zijn
verspreid over verschillende wijken in Delft en kunnen een rol
spelen bij het wijk- en buurtbeheer als wijkmilieuinformatiepunt. De
ideeën hieromtrent worden verder uitgewerkt. |
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
1. Evaluatie pilotproject "retourneren en informeren"
(Retourette Plusmarkt Tanthof) afronden
|
Evaluatierapportage |
2. Inventarisatie van mogelijkheden bij supermarkten voor
meerdere Retourettes in Delft
|
Overzicht van supermarktondernemingen in Delft, met daarbij
mogelijke plannen voor verhuizing en verbouwing |
3. Nagaan interesse bij Delftse supermarkten voor realisatie
van Retourette, door schriftelijke en mondelinge benadering
|
Overzicht van in Retourette genteresseerde winkeliers in Delft |
4. Inventarisatie en uitwerken van ideeën voor uitbreiding en
verbetering huidige Retourette-concept
|
Overzicht realiseerbare verbeteropties |
5. Haalbaarheid nagaan van uitbreiding en realisatie van extra
Retourettes in Delft
|
Overzicht haalbare locaties voor realisatie Retourette |
6. Besluitvormingsprocedure |
Beslissing tot realisatie Retourette(s) |
7. Per locatie bouw- uitbreidingstraject en -mogelijkheden
uitwerken
|
Uitgewerkt bouwplan, indien nodig indienen t.b.v. vergunning |
8. Realisatie |
Retourette bij supermarkt |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1. Evaluatie pilotproject
"retourneren en informeren" (Retourette Plusmarkt Tanthof)
afronden |
winkelier Plusmarkt
gemeente
bezoekers Retourette
Retourette BV |
consument
winkeliers |
2. Inventarisatie van
mogelijkheden bij supermarkten voor meerdere Retourettes in Delft
|
gemeente
kvk
OFD/RND
Retourette BV |
winkeliers in Delft |
3. Nagaan interesse bij
Delftse supermarkten voor realisatie van Retourette, door
schriftelijke en mondelinge benadering |
gemeente
kvk
OFD/RND |
supermarkten Delft |
4. Inventarisatie en
uitwerken van ideeën voor uitbreiding en verbetering huidige
Retourette-concept |
winkeliers
gemeente
natuur- en milieuorganisaties
Retourette BV |
supermarkten in Delft
consumenten |
5. Haalbaarheid nagaan van
uitbreiding en realisatie van extra Retourettes in Delft |
winkeliers
gemeente
kvk
OFD/RND |
supermarkten |
6. Besluitvormingsprocedure |
gemeente |
gemeentebestuur |
7. Per locatie bouw-
uitbreidingstraject en -mogelijkheden uitwerken |
winkelier
gemeente |
gemeente |
8. Realisatie Retourette(s) |
winkelier
gemeente
Retourette BV |
winkelier
gemeente
consument |
Algemeen:
projectleider: Agnes van der Linden (Milieu)
afdeling Wijkbeheer, afdeling Reiniging, afdeling Economische Zaken,
communicatie-adviseur
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
Het voornemen om het aantal Retourettes uit te gaan breiden in
samenwerking met Delftse supermarktondernemers.
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
Burgers in Delft
Supermarktondernemers in Delft
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
- Winkeliers zullen direct (persoonlijk) mondeling en/of
schriftelijk worden benaderd
- Burgers via wijk- en buurtwerk en via Delftse media
|
Wie communiceert?
Gemeente neemt hiertoe initiatief
|
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Planning |
1. Evaluatie pilotproject
"retourneren en informeren" (Retourette Plusmarkt Tanthof)
afronden |
sept/oktober 1999 |
2. Inventarisatie van
mogelijkheden bij supermarkten voor meerdere Retourettes in Delft |
eind 1999/begin 2000 |
3. Nagaan interesse bij
Delftse supermarkten voor realisatie van Retourette, door
schriftelijke en mondelinge benadering |
eind 1999/begin 2000 |
4. Inventarisatie en
uitwerken van ideeën voor uitbreiding en verbetering huidige
Retourette-concept |
eind 1999/begin 2000 |
5. Haalbaarheid nagaan van
uitbreiding en realisatie van extra Retourettes in Delft |
eind 1999/begin 2000 |
6. Besluitvormingsprocedure |
eind 1999/begin 2000 |
7. Per locatie bouw-
uitbreidingstraject en -mogelijkheden uitwerken |
afhankelijk van besluitvorming en bouwactiviteiten |
8. Realisatie |
afhankelijk van besluitvorming en bouwactiviteiten |
9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
Stappen/activiteiten |
Inzet |
Evaluatie |
50 uur |
2. Inventarisatie mogelijkheden bij supermarkten |
50 uur
|
3. Nagaan interesse
|
50 uur
|
4. Inventarisatie en uitwerken ideeën voor uitbreiding
|
100 uur
|
5. Haalbaarheid nagaan |
50 uur |
6. Besluitvorming
|
30 uur
Kosten: fase 1 t/m 6 : 40.000,- |
7. voorbereiden bouwtraject |
200 uur |
8. Uitvoering |
100 uur
Kosten per Retourette (afhankelijk van de
invulling):
structureel à 20.000,-
incidenteel à 125.000,-
Kosten ontwikkelen
informeren: 50.000,- |
Algemeen: De ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere
budgetten van de betrokken afdelingen. De uitvoering van de proef wordt
gefinancierd uit de afvalstoffenheffing.
10. Monitoring
1. Thema: Afval |
2. Projectnummer: AF3 |
3. Projecttitel: Milieuzorg en -educatie in het
voortgezet onderwijs
|
4. Project-omschrijving:
Doel:
Realisatie en gebruik van middelen, materialen en methoden om
milieuzorg en milieueducatie op het voortgezet onderwijs in Delft te
bevorderen.In eerste aanleg zal een pilot worden uitgewerkt voor het
thema afval.
Belangrijk subdoelen zijn:
Nadrukkelijker en geïntergreerder aandacht voor milieu in het
onderwijs en op school;
Bewustwording betrokkenen (leerlingen, docenten, betrokken
ambtenaren, et cetera);
(Milieu)netwerk opbouwen tussen gemeente en scholen en scholen
onderling;
Het nemen van milieumaatregelen op de scholen zelf;
Goed voorbeeld doet goed volgen;
Papaver (NME-centrum van de gemeente) biedt ook service aan
voortgezet onderwijs;
Stimuleren eigen creativiteit van leerlingen.
Resultaten:
Een voorzieningenpakket dat scholen gaan gebruiken ter
bevordering van milieuzorg en -educatie bij het voortgezet onderwijs
in Delft. Daarbij wordt:
aansluiting gezocht bij de nieuwe ontwikkelingen in het
onderwijs, waarbij zelfwerkzaamheid door leerlingen nadrukkelijker
aan bod komt (lesprogramma onderwijs 2e fase,
Studiehuis);
concreet een aanbod voor het thema afval ontwikkeld in de vorm
van excursies, apparatuur, lesmateriaal (schriftelijk, digitaal,
en concrete activiteiten). In een vervolg zal dit ook voor andere
milieuthemas (water, bodem, energie, lucht, geluid, mobiliteit,
milieuzorg) uitgewerkt kunnen worden. Enkele suggesties die
hiervoor zijn genoemd:
prijsvraag voor milieuproject of milieuvriendelijkste
leerling, winnaar mag project uitvoeren;
stageplaatsen, werk maken van milieu;
leerlingenjury op school beoordeelt milieugedrag docenten;
maatregelen nemen voor schoner maken eigen omgeving;
onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van voortgezet
onderwijs in Delft: onderbouw en bovenbouw, havo/vwo en vbo.
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
1. Instellen projectgroep |
Overzicht en instemming deelnemers projectgroep |
2. Inventarisatie van:
aanwezige educatieve materialen bij de scholen en betrokken
organisaties (gemeente, TU, landelijk organisaties zoals IVN ed)
behoefte bij scholen en gemeente aan ondersteuning tbv
milieuzorg en milieuonderwijs (specifiek mbt thema afval), en
nagaan op welke wijze kan worden aangesloten bij 2e
fase onderwijs
|
Overzicht van:
beschikbare middelen/materialen
wensen en behoeften
mogelijkheden m.b.t. afval
beste werkwijze bij nieuwe opzet voortgezet onderwijs
|
3. Keuze maken uit wensen en mogelijkheden en die verder
uitwerken
|
Overzicht uitgewerkte opties in de vorm van werkplan |
4. Voorbereiding uitvoering |
Pakket voor scholen |
5. Uitvoering (introductie bij en gebruik door scholen)
|
Verspreid onder en gebruikt door voortgezet onderwijs in Delft |
6. Evaluatie m.b.t. pilotproject thema afval |
Evaluatierapportage |
7. Invullen vervolgtraject:
beheer van afvalpakket
opschaling voor andere milieuthemas, andere onderwijstypen
cq doelgroepen, andere vakken
|
Vervolgvoorstel |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1. Instellen projectgroep |
gemeente (Papaver/onderwijs)
voortgezet onderwijs (Stanislas, CLD, Grotius)
natuur- en milieuorganisaties
|
Scholen
gemeente
|
2. Inventarisatie |
scholen voortgezet onderwijs
gemeente
natuur- en milieuorganisaties e.a. (IHE, IIUE, HAS, Milieufed.,
IVN, e.d.)
|
scholen
gemeente
|
3. Keuze maken en uitwerken |
projectgroep
|
scholen
|
4. Voorbereiding uitvoering |
gemeente (papaver, trekker)
gem. (onderwijs, Reiniging en Milieu, begeleiding)
scholen
|
scholen (docenten)
|
5. Uitvoering |
scholen
gemeente (Papaver)
|
leerlingen en docenten
|
6. Evaluatie |
projectgroep
|
- gemeentebestuur |
7. Vervolg |
projectgroep (e.a. indien nodig)
|
gemeentebestuur
voortgezet onderwijs
|
Algemeen:
projectleider: Ria van Oostveen (NME)
afdeling Reiniging, afdeling Milieu, afdeling Onderwijs
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
Het pilotproject zelf, om te beginnen de projectgroep die gaat
starten.
Duidelijk maken dat de gemeente graag nadrukkelijker milieuzorg
en milieu-educatie op voortgezet onderwijs aan bod wil laten komen.
Nagaan van de wensen en behoeften van de verschillende
betrokkenen, dus verzoek om deelname aan inventarisatie.
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
Met name op het voortgezet onderwijs in Delft.
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
In eerste instantie vooral via projectgroep (dus direct) en het
netwerk wat daaraan hangt (vooral nuttig bij inventarisatie). Bij
realisatie/uitvoering:
door het structureel onderdeel te laten zijn van het lespakket
artikelen in ouderblad, leerlingenkrant, mededelingeblad
docenten, Stadskrant
via bijeenkomsten: prijsuitreiking, onderwijsdagen
|
Wie communiceert?
Deelnemers projectgroep, docenten via Papaver.
|
8. Planning
Planning van dit project moet parallel lopen met schoolplanning.
Activiteiten/ stappen |
Planning |
1. Instellen projectgroep |
In 1999 zal voor het eerst het 2e fase onderwijs in
werking gaan.
In het schooljaar 1999/2000 kan dan stap 1 t/m 3 plaatsvinden. |
2. Inventarisatie van:
aanwezige educatieve materialen bij de scholen en betrokken
organisaties (gemeente, TU, landelijk organisaties zoals IVN ed)
behoefte bij scholen en gemeente aan ondersteuning tbv
milieuzorg en milieuonderwijs (specifiek mbt thema afval), en
nagaan op welke wijze kan worden aangesloten bij 2e
fase onderwijs
|
Schooljaar 1999/2000 |
3. Keuze maken uit wensen en mogelijkheden en die verder
uitwerken
|
Schooljaar 1999/2000 |
4. Voorbereiding uitvoering |
Schooljaar 1999/2000 |
5. Uitvoering (introductie bij en gebruik door scholen)
|
Schooljaar 2000/2001 |
6. Evaluatie m.b.t. pilotproject thema afval |
Schooljaar 2000/2001, gereed februari 2000 |
7. Invullen vervolgtraject:
beheer van afvalpakket
opschaling voor andere milieuthemas, andere onderwijstypen
cq doelgroepen, andere vakken
|
|
9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
Stappen/activiteiten |
Inzet |
1. Instellen projectgroep |
|
2. Inventarisatie |
|
3. Keuze maken en uitwerken |
|
4. Voorbereiden uitvoering |
Kosten fase 1 t/m 4 circa 100.000,- (afh. Programma), hiervoor
zal een voorstel worden voorbereid |
5. Uitvoering |
|
6. Evaluatie |
|
7. Vervolgtraject |
Kosten 5 t/m 6 na stap 3 te bepalen |
Algemeen: kosten voorbereiding circa fl. 100.000,-- . Mogelijkheden
voor financiering uit het milieutechnologiefonds.
10. Monitoring
Stappen/activiteiten |
Prestaties |
Resultaten |
Effecten |
1. Instellen projectgroep |
|
|
|
2. Inventarisatie |
|
|
|
3. Keuze maken en uitwerken |
|
|
|
4. Voorbereiden uitvoering |
|
|
|
5. Uitvoering |
|
gebruik door leerlingen |
vermindering milieubelasting |
6. Evaluatie |
|
|
|
7. Vervolgtraject |
|
|
|
1. Thema: Afval |
2. Projectnummer: AF4 |
3. Projecttitel: Voorlichting op maat |
4. Project-omschrijving:
Doel:
Maatwerk in voorlichting over de verschillende vormen van
afvalinzameling en de mogelijkheden om afval te voorkomen. Dat wil
zeggen het inzette van de juiste (communicatie) instrument / middel
/ medium afhankelijk van de specifieke
"afval(inzamel)situatie", die bepaald wordt door zaken
als: bebouwingstype, inrichting OR, culturele achtergrond,
gezinssamenstelling, et cetera.
Belangrijk subdoelen zijn
Het verhogen van de betrokkenheid van bewoners bij de eigen
woonomgeving;
optimaliseren van afvalscheiding en -preventie;
Stimuleren hergebruik van nog bruikbare goederen;
gedragsverandering t.b.v voorkomen afval en/of verbeteren
afvalscheiding;
positieve houding ten aanzien van het oplossen van de
afvalproblematiek.
Resultaten:
Matrix waar gediffentieerd per doelgroep, locatie en afvalstroom
cq inzamelmethodiek wordt aangegeven welke communicatie-instrumenten
het beste kunnen worden ingezet;
Mogelijke doelgroepen: anderstaligen, ouderen, jongeren,
winkeliers, huurders, werkenden, studenten;
Mogelijke locaties: huis-met tuin, soort wijk/buurt, gestapelde
bouw;
Mogelijke afvalinzamelmethodieken: KCA, Retourette, GFT/grijs,
papier, ondergronds;
Het kan hier gaan om bestaande communicatiemiddelen, om
aanpassing daarvan, maar ook om hele nieuwe middelen. Voorbeelden
die zijn genoemd:
opzetten netwerk in de wijk/buurt (via wijk- en buurtbeheer en
sleutelfiguren), sociale controle;
folder voor anderstaligen, folder meer gericht op de situatie
in bepaalde buurt;
prijsvraag, bv wie maakt leukste web-pagina;
laten zien aan de hand van voorbeelden wat er met het
ingezamelde afval gebeurt;
Greensmiles, (milieu)keurmerk winkels, informatie via
informatiepunt in Retourette(s);
Op basis van die matrix kan worden bekeken, welke middelen
geschikt zijn voor nadere uitwerking.
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
Instellen werkgroep |
Werkgroep met deelnemers |
Eerste opzet matrix met overzicht van
de doelgroepen waar het om gaat in Delft
de locaties die onderscheiden kunnen worden
vormen van afvalinzameling
|
Model-matrix |
Inventarisatie van:
huidige voorlichtingsmaterialen en -kanalen
huidige knelpunten
mogelijkheden om matrix in te vullen
|
Overzicht van huidige middelen en gewenste middelen tbv meer
gedifferentieerde voorlichting (op maat) |
Nagaan meest kansrijke communicatie-instrumenten
|
Werkplan |
5. Nadere uitwerking kansrijke middelen
|
Uitwerking per onderdeel |
6. Ontwikkeling van deelprojecten |
Communicatie-instrumenten |
7. Inzet van de ontwikkelde instrumenten |
Gebruik van de instrumenten tbv doelgroep en locatie waarvoor het
ontwikkeld is. |
8. Evaluatie |
Rapportage |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1. Instellen projectgroep |
reiniging
voorlichting
wijkbeheer
Ez/kvk (winkeliers)
vertegenwoordiging burgers |
burgers |
2. Eerste aanzet matrix |
Reiniging m.m.v. andere leden projectgroep |
projectgroep |
3. Inventarisatie
|
leden projectgroep
wijkagent, bureau JOS, sleutelfiguren in de wijk, allochtonen,
woningbouwver. |
Burgers |
4. Nagaan meest kansrijke communicatie- instrumenten
|
leden projectgroep
gemeentebestuur |
burgers |
5. Nadere uitwerking kansrijke middelen
|
leden projectgroep e.a. betrokkenen
(o.a. communicatiespecialist) |
burgers |
6. Ontwikkeling deelprojecten |
leden projectgroep, e.a. |
burgers |
7. Inzet van de ontwikkelde instrumenten
|
projectgroep e.a. |
burgers |
8 Evaluatie |
projectgroep, e.a. |
burgers
gemeentebestuur |
Algemeen:
projectleider: Rinkje Molenaar (Reiniging)
afdeling Reiniging, afdeling Wijkbeheer, communicatie-adviseur
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
Inhoudelijke boodschap: bewuster omgaan met afval.
|
Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?
Burgers in Delft onderscheiden naar doelgroep:
ouderen, jongeren, gezinnen
anderstaligen
winkeliers, MKB
huurders, woningbezitter, bewoners hoog- en laagbouw
studenten
et cetera
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
Zoveel mogelijk direct, maar ook via intermediairen/netwerk.
Zoals: huis-aan-huismailings, informatiebijeenkomsten, via wijk- en
buurtbeheer, folders, e.d.
Kortom: er wordt op maat gecommuniceerd.
|
Wie communiceert?
Gemeente en andere leden projectgroep
|
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Planning |
Instellen werkgroep |
voorjaar 2000 gereed |
Eerste opzet matrix met overzicht van
de doelgroepen waar het om gaat in Delft
de locaties die onderscheiden kunnen worden
vormen van afvalinzameling
|
voorjaar 2000 gereed |
Inventarisatie van:
huidige voorlichtingsmaterialen en -kanalen
huidige knelpunten
mogelijkheden om matrix in te vullen
|
voorjaar 2000 gereed |
Nagaan meest kansrijke communicatie-instrumenten
|
voorjaar 2000 gereed |
5. Nadere uitwerking kansrijke middelen
|
voorjaar 2001 ev |
6. Ontwikkeling van deelprojecten |
voorjaar 2001 ev |
7. Inzet van de ontwikkelde instrumenten |
voorjaar 2002 |
8. Evaluatie |
voorjaar 2002 |
9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)
Stappen/activiteiten |
Inzet |
Instellen project-groep |
|
2. Eerste aanzet matrix |
|
3. Inventarisatie |
|
4. Nagaan kansrijke communicatie-instrumenten |
Kosten fase 1 t/m 4 worden bekostigd uit de reguliere budgetten
van betrokken afdelingen en uit budget Reiniging |
5. Ontwikkeling deelprojecten |
Voor de ontwikkeling van communicatie-instrumenten is een bedrag
geraamd van 50.000,-. Hiervoor zal tezijnertijd een voorstel
worden gedaan
(incidenteel) * |
6. Inzet ontwikkelde instrumenten |
Voor de productie en inzet van communicatie-instrumenten is een
bedrag geraamd van 100.000,-. Hiervoor zal tezijnertijd een
voorstel worden gedaan
(structureel)* |
7. Evaluatie |
|
* met bestaande budgetten is rekening gehouden, dit zijn extra kosten
die uit de afvalstoffenheffing bekostigd moeten worden.
10. Monitoring
Colofon
Uitgave: Gmeente Delft
Dienst Beheer & Milieu, afdeling Milieu
Staalweg 1
Postbus 63
2600 AB Delft
Inlichtingen: Martijn Iping, telefoon (015) 2602997
Procesbegeleiding: NovioConsult, Nijmegen.
Gemeente Delft, augustus 1999
|