30 augustus 2001

Bijlage 4  Duurzaamheidsplan Delft 2000 - 2003
 


naar agenda

 

Bijlage  Inspraakreacties Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003

Inspraakreacties Commissie Duurzaamheid

Reactie van

Samenvatting reactie

Commentaar

Eventuele tekstaanpassing

Procesmatige reacties

De besluitvorming gaat te snel (weinig tijd voor gedetailleerde bespreking) en te weinig afgewogen.

Raadsleden zijn betrokken geweest bij proces. Het conceptplan is in twee commissievergaderingen besproken.

-

 

In hoeverre wordt de rol van de gemeenteraad beperkt door afspraken die zijn gemaakt gedurende het interactieve proces.

Gedurende het proces met externen is steeds benadrukt dat de uiteindelijke besluitvorming plaatsvindt in de gemeenteraad.

-

 

De gemeenteraad moet meer een rol krijgen als toetser en degene die stuurt.

De gemeenteraad heeft een toetsende en sturende rol doordat:

Verslagen van de stuurgroepvergadering ter kennisgeving naar de commissie gaan;

Het jaarverslag ter vaststelling wordt aangeboden aan de gemeenteraad;

Toetsing van de voortgang van het beleid voorts mogelijk is met behulp van de Duurzaamheidsmonitor.

Ja

 

Hoe worden de commissie en de gemeenteraad geïnformeerd over de resultaten.

De gemeenteraad en de commissie worden actief betrokken, via projecten als de Duurzaamheidstoets, maar ook via het communicatietraject (halfjaarlijkse voortgangsrapportage, Duurzaamheidsmonitor, nieuwsbrief, presentaties, etc.).

-

Reactie van

Samenvatting reactie

Commentaar

Eventuele tekstaanpassing

 

Waardering voor de interactieve wijze waarop plan is opgesteld: dit creëert draagvlak.

Ter kennisgeving aangenomen.

-

 

Moet de wethouder Leefbaarheid niet in de stuurgroep.

Projecten worden voor een belangrijk deel gebiedsgericht uitgewerkt. Derhalve een goede suggestie. Overgenomen in het plan.

Ja

 

Blijft de wethouder Duurzaamheid verantwoordelijk voor het proces (en niet de stuurgroep).

Ja, de wethouder Duurzaamheid blijft politiek verantwoordelijk.

-

 

Zijn de verantwoordelijkheden goed gescheiden (rol hoofd afdeling Milieu).

De betrokkenheid van het hoofd van de afdeling Milieu in zowel de stuurgroep als de programmagroep is met name van belang voor een goede interne communicatie en zorgt voor een vakmatige afstemming. De onafhankelijkheid van de stuurgroep wordt gewaarborgd door de andere leden in de stuurgroep.

-

 

Welke projecten zijn gedurende het proces afgevallen (ontwikkeling telewerkkantoor, duurzaam renoveren, utiliteitsbouw).

De deelnemers aan het interactieve beleidsproces hebben er voor gekozen om 17 projecten uit te werken. Hiermee zijn sommige ideeën samengevoegd en andere niet uitgewerkt. Bijvoorbeeld: Zowel duurzaam renoveren als utiliteitsbouw komen terug in het project ‘Duurzaam bouwen’. Het idee voor het ontwikkelen van een telewerkkantoor is niet gekozen door de deelnemers.

-

 

Reactie van

Samenvatting reactie

Commentaar

Eventuele tekstaanpassing

 

Monitoring richten op een beperkt aantal indicatoren.

Wordt meegenomen in de uitwerking van het project ‘Duurzaamheidsmonitor’

-

 

Hoe zorg je voor een goede vormgeving van het interactieve beleidsproces (bijv. hoe betrek je de juiste mensen en hoe hou je deze mensen geïnteresseerd).

Deelnemers aan de het proces zijn geworven via de Stadskrant en via een directe benadering. Dit heeft relatief weinig aanmeldingen van (ongeorganiseerde) burgers opgeleverd. Voor een evaluatie van het proces zie de bijlagen.

-

Inhoudelijke reacties

Onder de verschillende thema’s zijn teveel doelstelling geformuleerd

De gekozen thema’s bestrijken een breed veld. Daarom valt niet te ontkomen aan het formuleren van een groot aantal doelen.

-

 

In de commissie heerste aan de ene kant twijfel over de haalbaarheid van de in de doelstellingen genoemde percentages en bestond er aan de andere kant behoefte om het aantal meetbare doelstellingen uit te breiden.

Er wordt van uitgegaan dat de samengevatte doelen uit tabel 2.1 gehaald kunnen worden. Bij de verdere uitwerking van de projecten zullen de doelen verfijnd worden.

-

 

Dit plan levert maar een kleine bijdrage aan de benodigde verlaging van de milieubelasting met een factor 20

Het plan is gericht op een intensivering van de inspanningen t.o.v. de voorgaande milieubeleidsplannen.

-

 

In hoeverre worden de verschillende plannen in samenhang bezien.

In de gebiedsgerichte projecten vindt een samenhangende uitwerking van de verschillende plannen plaats. Zie voor de relatie tussen 3D en andere beleidsplannen bijlage IV.

-

 

Reactie van

Samenvatting reactie

Commentaar

Eventuele tekstaanpassing

 

Aandacht voor de veiligheid van bewoners op het gebied van geluid en stank.

In dit plan komt staand beleid niet aan de orde. Zie voor het beleid t.a.v. veiligheid op het gebied van geluid en stand het Milieuprogramma Wet Milieubeheer.

-

 

Betrek het Regionaal Milieubeleidsplan Haaglanden erbij.

Het Regionaal Milieubeleidsplan heeft gedeeltelijk dezelfde thematiek als 3D. Daar waar voor Delft een meerwaarde bestaat wordt aangesloten bij het plan en worden projecten geïntegreerd. Voorts is het Stadsgewest Haaglanden voor een aantal projecten partner in de uitvoering (zie hiervoor de projectbeschrijvingen).

-

 

Aandacht voor het milieuregels en handhaving ervan en voor de relatie daarbij tussen gemeente, OM, provincie, hoogheemraadschap e.d.

In dit plan komt staand beleid niet aan de orde.

-

 

Duurzaamheidsprincipes zijn niet begrijpelijk genoeg geformuleerd

In de communicatie naar burgers toe zal een minder abstracte formulering worden gekozen.

-

 

Communicatieparagraaf is compleet, maar droog en niet altijd begrijpelijk geformuleerd, erg standaard.

De communicatieparagraaf (hoofdstuk 9) dient als basis voor de communicatie gedurende het uitvoeringsproces. Het communicatie-uitvoeringsprogramma (zie bijlage II) zal gedurende het vervolgtraject worden uitgewerkt en aangepast.

-

 

Reactie van

Samenvatting reactie

Commentaar

Eventuele tekstaanpassing

 

Overzicht van het milieutechnologiefonds toevoegen.

Overzicht van het milieutechnologiefonds wordt toegevoegd.

Ja (zie bijlage VI)

 

Aandacht aan koppeling met Lokale Agenda 21 schenken

Veel projecten hebben (voor een deel) een LA21-karakter. In de toekomst zal de term LA21 nadrukkelijker worden gebruikt in de communicatie over deze projecten.

Ja

 

Bij project ‘Duurzaam bouwen’ evaluatie van eerdere toepassingen (Ecodus) betrekken.

Wordt meegenomen in de uitwerking van het project ‘Duurzaam bouwen’.

-

 

Project toevoegen over het terugdringen van het energieverbruik door standby-schakelaargebruik.

Het terugdringen van het energieverbruik door standby-schakelaargebruik is één van de mogelijke middellen om de doelstelling van het project ‘Klein Kyoto in Delft’ te realiseren. Bij de uitwerking van dit project zal deze optie worden overwogen.

-

 

Bij de projecten afstudeerders van de TU betrekken.

Zinvolle suggestie. De mogelijkheden hiertoe zullen per project worden bekeken.

-

 

Kansenkaart niet richten op de hele stad, maar bij ieder project afzonderlijk aan de orde laten komen.

De kansenkaart is een middel om op een gefundeerde wijze te komen tot het kiezen en formuleren van nieuwe projecten.

-

 

Paragraaf 3.1, eerste alinea: "Trend is...voor bedrijven". Indien deze uitspraak waar is deze onderbouwen.

Passage wordt verwijderd.

Ja

Reactie van

Samenvatting reactie

Commentaar

Eventuele tekstaanpassing

 

Voor het thema afval harder doel stellen t.a.v. hoeveelheid afval die naar vuilverbranding gaat.

Doelstelling afvalreductie wordt scherper geformuleerd.

Ja

 

Aandacht voor aan milieuvergunningen gekoppelde voorwaarden op gebied van energiebesparing en afval.

Is inmiddels staand beleid geworden i.k.v. de verruimde reikwijdte. Zie bijgaande notitie "De verruimde reikwijdte".

-

 

Er is een flinke investering nodig in het verlagen van het energieverbruik.

Wordt onderschreven.

-

 

Aandacht voor Gemeentelijk Interne Milieuzorg is positief.

Wordt onderschreven.

-

 

Reductiedoelstelling t.a.v. vervoer moeten in het Fietsactieplan en VVP+ worden vastgesteld.

Opmerking terecht en deze doelstellingen vallen derhalve buiten de besluitvorming over 3D.

-

 

Verhouding Openbaar vervoer - Auto moet flexibeler kunnen zijn. Verhouding niet tot maatstaf maken, maar ook naar alternatieven (fiets bijv.) kijken.

Wordt in de besluitvorming over VVP+ meegenomen.

-

 

 

Inspraakreacties Externe Partijen

Reactie van

Samenvatting reactie

Commentaar

Eventuele tekstaanpassing

ENFB (Klaas Pauw)

Fietsactieplan aanvullen met een goed onderhoudsplan.

Wordt meegenomen in de inspraak over VVP+.

-

IND (Leen van Doorn)

Goed dat deelnemers ook bij de uitvoering en de evaluatie betrokken worden.

Ter kennisgeving aangenomen.

-

 

Zou graag communicatie-activiteiten naar burgers zien (duidelijke folders).

College heeft van gedragsverandering geen op zichzelf staand speerpunt gemaakt. Communicatie / gedragsverandering wordt meegenomen in de verschillende projecten.

-

Milieudefensie (Dik Scherft)

Probeer vooral te communiceren op plaatsen waar veel publiek komt (In de Hoven, winkels). Het gaat vooral om het zichtbaar maken van het duurzaamheidsbeleid en de uitvoering ervan.

Zie hierboven.

-

 

Besteed aandacht aan de basisscholen. Leraren moeten hun verantwoordelijkheid kennen. Daarom richten op verinnerlijking i.p.v. nieuwe lespakketten.

Dit krijgt aandacht via het staand NME-beleid.

-

 

Individuele bewoners werden gemist op de bijeenkomsten.

Deelnemers aan de het proces zijn geworven via de Stadskrant en via een directe benadering. Dit heeft relatief weinig aanmeldingen van (ongeorganiseerde) burgers opgeleverd. Voor een evaluatie van het proces zie de bijlagen.

-

 

Reactie van

Samenvatting reactie

Commentaar

Eventuele tekstaanpassing

ATV Levenslust (Maarten de Rijke)

Mis aandacht voor volkstuinen. Beslaan een grote oppervlakte in Delft. Ondersteuning vanuit de gemeente bij de initiatieven op milieugebied waaraan we werken zou welkom zijn.

Kenbaar maken welke ideeën er zijn en op basis daarvan gesprek voeren.

-

IVN (Dik Elzenga)

Leuke bijeenkomsten in het voortraject.

Ter kennisgeving aangenomen.

-

KNNV (Cor Nonhof)

Gaat de opzet van het vervolgtraject gepaard met een omscholing van de gemeentelijke organisatie?

Er is al veel bekend over het werken op een dergelijke wijze. De gemeentelijke reorganisatie schept bovendien betere condities voor het werken op een dergelijke wijze.

-

J.E.N. de Senerpont Domis

Bij afkoppeling regenwater in Wippolder rekening houden met de stand van de waterspiegel van het kanaal aan de Delfgauwseweg. Deze is 20 cm. hoger dan de begane grond van de huizen aan de oneven zijde.

Het plan is om water te infiltreren via een geperforeerde leiding die voorzien is van een overloop aan het einde met afvoer naar sloten in de wijk en eventueel verder weg gelegen sloten. Met de overloop wordt ook het grondwaterpeil geregeld.

-

Bert van der Sluijs

De vrachtwagencombinatie die afval vervoert uitrusten met een net om het afwaaien van vuil, plastic e.d. te voorkomen.

Afvoer van gemeentelijk afval geschiedt met gesloten vrachtwagens.

-

Nilofar Architecten (Mahasti Tafahomi)

Functiemenging (wonen en werken) op bedrijventerrein Schie-oevers: sommige bedrijven inpakken met woningen.

Bestemmingsplan is onlangs vastgesteld. Woningbouw is niet langer toegestaan i.v.m. milieu-eisen.

-

 

In wijken zoals Poptahof bewoners betrokken maken en informatie verlenen over dubo.

Vindt plaats i.k.v. herstructurering Poptahof.

-

 

Reactie van

Samenvatting reactie

Commentaar

Eventuele tekstaanpassing

 

Locatie achter faculteit Bouwkunde is interessant voor project voor geintegreerd en intensief grondgebruik: integratie van de TU en de innovatieve bedrijven van de stad en wonen, werken en studeren.

Technische Universiteit is bezig met de uitvoering van het Masterplan. Hierin komen dergelijke discussies aan de orde. De TU Delft is voorts grondeigenaar van de bedoelde locatie.

-

Bewonerswerk-groep Binnenstad Noord

Bij proefproject Waterstad2000 als participant betrekken de Meetkundige Dienst van Rijkswaterstaat.

Goede suggestie. Wordt meegenomen in uitvoering.

-

 

Project onderzoek naar de effecten van het verminderen van grondwateronttrekkingen in Delft. Dit onderzoek laten aansluiten op dat van de Commissie van Deskundigen Grondwaterwet (CDG) en bij het overleg naast de Bewonerswerkgroep Binnenstad-Noord ook de Contactgroep Rijswijk-Zuid betrekken.

Inventariseren van reeds beschikbare kennis en lopend onderzoek naar (de effecten van) grondwatergebruik in Delft vormt een belangrijk onderdeel van het project. Afstemming met lopend onderzoek vindt vanzelfsprekend ook plaats. Participatie met bewoners(verenigingen) is voorzien. Daarbij zal ook de Contactgroep Rijswijk-Zuid worden betrokken.

-

College van B&W Gemeente Pijnacker

Graag op de hoogte houden van stand van zaken met name wat betreft de projecten ‘Recreatiewater in en om Delft’ en ‘Tariefsdifferentiatie’.

Wordt zorg voor gedragen.

-

Stadsgewest Haaglanden

Stemt in met het plan.

Ter kennisgeving aangenomen.

-

 

Wil nadrukkelijk betrokken worden bij de uitvoering van de voor de regio relevante projecten.

Stadsgewest Haaglanden is in een aantal projecten reeds genoemd als participant. Daar waar er voor Delft meerwaarde is zal aangesloten worden bij het Regionale Milieubeleidsplan en zullen projecten geïntegreerd worden.

-

 

 

 

terug naar boven