
naar agenda
|
|
Bijlage Inspraakreacties
Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003
Inspraakreacties Commissie Duurzaamheid
Reactie van |
Samenvatting reactie |
Commentaar |
Eventuele tekstaanpassing |
Procesmatige reacties |
De besluitvorming gaat te snel
(weinig tijd voor gedetailleerde bespreking) en te weinig afgewogen. |
Raadsleden zijn betrokken geweest bij
proces. Het conceptplan is in twee commissievergaderingen besproken. |
- |
|
In hoeverre wordt de rol van de
gemeenteraad beperkt door afspraken die zijn gemaakt gedurende het
interactieve proces. |
Gedurende het proces met externen is
steeds benadrukt dat de uiteindelijke besluitvorming plaatsvindt in de
gemeenteraad. |
- |
|
De gemeenteraad moet meer een rol krijgen
als toetser en degene die stuurt. |
De gemeenteraad heeft een toetsende en
sturende rol doordat:
Verslagen van de stuurgroepvergadering
ter kennisgeving naar de commissie gaan;
Het jaarverslag ter vaststelling wordt
aangeboden aan de gemeenteraad;
Toetsing van de voortgang van het
beleid voorts mogelijk is met behulp van de Duurzaamheidsmonitor.
|
Ja |
|
Hoe worden de commissie en de
gemeenteraad geïnformeerd over de resultaten. |
De gemeenteraad en de commissie worden
actief betrokken, via projecten als de Duurzaamheidstoets, maar ook via
het communicatietraject (halfjaarlijkse voortgangsrapportage,
Duurzaamheidsmonitor, nieuwsbrief, presentaties, etc.). |
- |
Reactie van |
Samenvatting reactie |
Commentaar |
Eventuele tekstaanpassing |
|
Waardering voor de interactieve wijze
waarop plan is opgesteld: dit creëert draagvlak. |
Ter kennisgeving aangenomen. |
- |
|
Moet de wethouder Leefbaarheid niet in de
stuurgroep. |
Projecten worden voor een belangrijk deel
gebiedsgericht uitgewerkt. Derhalve een goede suggestie. Overgenomen in
het plan. |
Ja |
|
Blijft de wethouder Duurzaamheid
verantwoordelijk voor het proces (en niet de stuurgroep). |
Ja, de wethouder Duurzaamheid blijft
politiek verantwoordelijk. |
- |
|
Zijn de verantwoordelijkheden goed
gescheiden (rol hoofd afdeling Milieu). |
De betrokkenheid van het hoofd van de
afdeling Milieu in zowel de stuurgroep als de programmagroep is met name
van belang voor een goede interne communicatie en zorgt voor een
vakmatige afstemming. De onafhankelijkheid van de stuurgroep wordt
gewaarborgd door de andere leden in de stuurgroep. |
- |
|
Welke projecten zijn gedurende het proces
afgevallen (ontwikkeling telewerkkantoor, duurzaam renoveren,
utiliteitsbouw). |
De deelnemers aan het interactieve
beleidsproces hebben er voor gekozen om 17 projecten uit te werken.
Hiermee zijn sommige ideeën samengevoegd en andere niet uitgewerkt.
Bijvoorbeeld: Zowel duurzaam renoveren als utiliteitsbouw komen terug in
het project Duurzaam bouwen. Het idee voor het ontwikkelen van een
telewerkkantoor is niet gekozen door de deelnemers. |
- |
Reactie van |
Samenvatting reactie |
Commentaar |
Eventuele tekstaanpassing |
|
Monitoring richten op een beperkt aantal
indicatoren. |
Wordt meegenomen in de uitwerking van het
project Duurzaamheidsmonitor |
- |
|
Hoe zorg je voor een goede vormgeving van
het interactieve beleidsproces (bijv. hoe betrek je de juiste mensen en
hoe hou je deze mensen geïnteresseerd). |
Deelnemers aan de het proces zijn
geworven via de Stadskrant en via een directe benadering. Dit heeft
relatief weinig aanmeldingen van (ongeorganiseerde) burgers opgeleverd.
Voor een evaluatie van het proces zie de bijlagen. |
- |
Inhoudelijke reacties |
Onder de verschillende themas zijn
teveel doelstelling geformuleerd |
De gekozen themas bestrijken een
breed veld. Daarom valt niet te ontkomen aan het formuleren van een
groot aantal doelen. |
- |
|
In de commissie heerste aan de ene kant
twijfel over de haalbaarheid van de in de doelstellingen genoemde
percentages en bestond er aan de andere kant behoefte om het aantal
meetbare doelstellingen uit te breiden. |
Er wordt van uitgegaan dat de
samengevatte doelen uit tabel 2.1 gehaald kunnen worden. Bij de verdere
uitwerking van de projecten zullen de doelen verfijnd worden. |
- |
|
Dit plan levert maar een kleine bijdrage
aan de benodigde verlaging van de milieubelasting met een factor 20 |
Het plan is gericht op een intensivering
van de inspanningen t.o.v. de voorgaande milieubeleidsplannen. |
- |
|
In hoeverre worden de verschillende
plannen in samenhang bezien. |
In de gebiedsgerichte projecten vindt een
samenhangende uitwerking van de verschillende plannen plaats. Zie voor
de relatie tussen 3D en andere beleidsplannen bijlage IV. |
- |
Reactie van |
Samenvatting reactie |
Commentaar |
Eventuele tekstaanpassing |
|
Aandacht voor de veiligheid van bewoners
op het gebied van geluid en stank. |
In dit plan komt staand beleid niet aan
de orde. Zie voor het beleid t.a.v. veiligheid op het gebied van geluid
en stand het Milieuprogramma Wet Milieubeheer. |
- |
|
Betrek het Regionaal Milieubeleidsplan
Haaglanden erbij. |
Het Regionaal Milieubeleidsplan heeft
gedeeltelijk dezelfde thematiek als 3D. Daar waar voor Delft een
meerwaarde bestaat wordt aangesloten bij het plan en worden projecten
geïntegreerd. Voorts is het Stadsgewest Haaglanden voor een aantal
projecten partner in de uitvoering (zie hiervoor de
projectbeschrijvingen). |
- |
|
Aandacht voor het milieuregels en
handhaving ervan en voor de relatie daarbij tussen gemeente, OM,
provincie, hoogheemraadschap e.d. |
In dit plan komt staand beleid niet aan
de orde. |
- |
|
Duurzaamheidsprincipes zijn niet
begrijpelijk genoeg geformuleerd |
In de communicatie naar burgers toe zal
een minder abstracte formulering worden gekozen. |
- |
|
Communicatieparagraaf is compleet, maar
droog en niet altijd begrijpelijk geformuleerd, erg standaard. |
De communicatieparagraaf (hoofdstuk 9)
dient als basis voor de communicatie gedurende het uitvoeringsproces.
Het communicatie-uitvoeringsprogramma (zie bijlage II) zal gedurende het
vervolgtraject worden uitgewerkt en aangepast. |
- |
Reactie van |
Samenvatting reactie |
Commentaar |
Eventuele tekstaanpassing |
|
Overzicht van het milieutechnologiefonds
toevoegen. |
Overzicht van het milieutechnologiefonds
wordt toegevoegd. |
Ja (zie bijlage VI) |
|
Aandacht aan koppeling met Lokale Agenda
21 schenken |
Veel projecten hebben (voor een deel) een
LA21-karakter. In de toekomst zal de term LA21 nadrukkelijker worden
gebruikt in de communicatie over deze projecten. |
Ja |
|
Bij project Duurzaam bouwen
evaluatie van eerdere toepassingen (Ecodus) betrekken. |
Wordt meegenomen in de uitwerking van het
project Duurzaam bouwen. |
- |
|
Project toevoegen over het terugdringen
van het energieverbruik door standby-schakelaargebruik. |
Het terugdringen van het energieverbruik
door standby-schakelaargebruik is één van de mogelijke middellen om de
doelstelling van het project Klein Kyoto in Delft te realiseren.
Bij de uitwerking van dit project zal deze optie worden overwogen. |
- |
|
Bij de projecten afstudeerders van de TU
betrekken. |
Zinvolle suggestie. De mogelijkheden
hiertoe zullen per project worden bekeken. |
- |
|
Kansenkaart niet richten op de hele stad,
maar bij ieder project afzonderlijk aan de orde laten komen. |
De kansenkaart is een middel om op een
gefundeerde wijze te komen tot het kiezen en formuleren van nieuwe
projecten. |
- |
|
Paragraaf 3.1, eerste alinea: "Trend
is...voor bedrijven". Indien deze uitspraak waar is deze
onderbouwen. |
Passage wordt verwijderd. |
Ja |
Reactie van |
Samenvatting reactie |
Commentaar |
Eventuele tekstaanpassing |
|
Voor het thema afval harder doel stellen
t.a.v. hoeveelheid afval die naar vuilverbranding gaat. |
Doelstelling afvalreductie wordt scherper
geformuleerd. |
Ja |
|
Aandacht voor aan milieuvergunningen
gekoppelde voorwaarden op gebied van energiebesparing en afval. |
Is inmiddels staand beleid geworden i.k.v.
de verruimde reikwijdte. Zie bijgaande notitie "De verruimde
reikwijdte". |
- |
|
Er is een flinke investering nodig in het
verlagen van het energieverbruik. |
Wordt onderschreven. |
- |
|
Aandacht voor Gemeentelijk Interne
Milieuzorg is positief. |
Wordt onderschreven. |
- |
|
Reductiedoelstelling t.a.v. vervoer
moeten in het Fietsactieplan en VVP+ worden vastgesteld. |
Opmerking terecht en deze doelstellingen
vallen derhalve buiten de besluitvorming over 3D. |
- |
|
Verhouding Openbaar vervoer - Auto moet
flexibeler kunnen zijn. Verhouding niet tot maatstaf maken, maar ook
naar alternatieven (fiets bijv.) kijken. |
Wordt in de besluitvorming over VVP+
meegenomen. |
- |
Inspraakreacties Externe Partijen
Reactie van |
Samenvatting reactie |
Commentaar |
Eventuele tekstaanpassing |
ENFB (Klaas Pauw) |
Fietsactieplan aanvullen met een goed
onderhoudsplan. |
Wordt meegenomen in de inspraak over
VVP+. |
- |
IND (Leen van Doorn) |
Goed dat deelnemers ook bij de
uitvoering en de evaluatie betrokken worden. |
Ter kennisgeving aangenomen. |
- |
|
Zou graag communicatie-activiteiten naar
burgers zien (duidelijke folders). |
College heeft van gedragsverandering geen
op zichzelf staand speerpunt gemaakt. Communicatie / gedragsverandering
wordt meegenomen in de verschillende projecten. |
- |
Milieudefensie (Dik Scherft) |
Probeer vooral te communiceren op
plaatsen waar veel publiek komt (In de Hoven, winkels). Het gaat
vooral om het zichtbaar maken van het duurzaamheidsbeleid en de
uitvoering ervan. |
Zie hierboven. |
- |
|
Besteed aandacht aan de basisscholen.
Leraren moeten hun verantwoordelijkheid kennen. Daarom richten op
verinnerlijking i.p.v. nieuwe lespakketten. |
Dit krijgt aandacht via het staand
NME-beleid. |
- |
|
Individuele bewoners werden gemist op de
bijeenkomsten. |
Deelnemers aan de het proces zijn
geworven via de Stadskrant en via een directe benadering. Dit heeft
relatief weinig aanmeldingen van (ongeorganiseerde) burgers opgeleverd.
Voor een evaluatie van het proces zie de bijlagen. |
- |
Reactie van |
Samenvatting reactie |
Commentaar |
Eventuele tekstaanpassing |
ATV Levenslust (Maarten de Rijke) |
Mis aandacht voor volkstuinen.
Beslaan een grote oppervlakte in Delft. Ondersteuning vanuit de
gemeente bij de initiatieven op milieugebied waaraan we werken zou
welkom zijn. |
Kenbaar maken welke ideeën er zijn
en op basis daarvan gesprek voeren. |
- |
IVN (Dik Elzenga) |
Leuke bijeenkomsten in het
voortraject. |
Ter kennisgeving aangenomen. |
- |
KNNV (Cor Nonhof) |
Gaat de opzet van het vervolgtraject
gepaard met een omscholing van de gemeentelijke organisatie? |
Er is al veel bekend over het werken
op een dergelijke wijze. De gemeentelijke reorganisatie schept
bovendien betere condities voor het werken op een dergelijke wijze. |
- |
J.E.N. de Senerpont Domis |
Bij afkoppeling regenwater in
Wippolder rekening houden met de stand van de waterspiegel van het
kanaal aan de Delfgauwseweg. Deze is 20 cm. hoger dan de begane
grond van de huizen aan de oneven zijde. |
Het plan is om water te infiltreren
via een geperforeerde leiding die voorzien is van een overloop aan
het einde met afvoer naar sloten in de wijk en eventueel verder weg
gelegen sloten. Met de overloop wordt ook het grondwaterpeil
geregeld. |
- |
Bert van der Sluijs |
De vrachtwagencombinatie die afval
vervoert uitrusten met een net om het afwaaien van vuil, plastic e.d.
te voorkomen. |
Afvoer van gemeentelijk afval
geschiedt met gesloten vrachtwagens. |
- |
Nilofar Architecten (Mahasti Tafahomi) |
Functiemenging (wonen en werken) op
bedrijventerrein Schie-oevers: sommige bedrijven inpakken met
woningen. |
Bestemmingsplan is onlangs
vastgesteld. Woningbouw is niet langer toegestaan i.v.m.
milieu-eisen. |
- |
|
In wijken zoals Poptahof bewoners
betrokken maken en informatie verlenen over dubo. |
Vindt plaats i.k.v. herstructurering
Poptahof. |
- |
Reactie van |
Samenvatting reactie |
Commentaar |
Eventuele tekstaanpassing |
|
Locatie achter faculteit Bouwkunde is
interessant voor project voor geintegreerd en intensief grondgebruik:
integratie van de TU en de innovatieve bedrijven van de stad en wonen,
werken en studeren. |
Technische Universiteit is bezig met de
uitvoering van het Masterplan. Hierin komen dergelijke discussies aan de
orde. De TU Delft is voorts grondeigenaar van de bedoelde locatie. |
- |
Bewonerswerk-groep Binnenstad Noord |
Bij proefproject Waterstad2000 als
participant betrekken de Meetkundige Dienst van Rijkswaterstaat. |
Goede suggestie. Wordt meegenomen in
uitvoering. |
- |
|
Project onderzoek naar de effecten van
het verminderen van grondwateronttrekkingen in Delft. Dit onderzoek
laten aansluiten op dat van de Commissie van Deskundigen Grondwaterwet (CDG)
en bij het overleg naast de Bewonerswerkgroep Binnenstad-Noord ook de
Contactgroep Rijswijk-Zuid betrekken. |
Inventariseren van reeds beschikbare
kennis en lopend onderzoek naar (de effecten van) grondwatergebruik in
Delft vormt een belangrijk onderdeel van het project. Afstemming met
lopend onderzoek vindt vanzelfsprekend ook plaats. Participatie met
bewoners(verenigingen) is voorzien. Daarbij zal ook de Contactgroep
Rijswijk-Zuid worden betrokken. |
- |
College van B&W Gemeente
Pijnacker |
Graag op de hoogte houden van stand
van zaken met name wat betreft de projecten Recreatiewater in en
om Delft en Tariefsdifferentiatie. |
Wordt zorg voor gedragen. |
- |
Stadsgewest Haaglanden |
Stemt in met het plan. |
Ter kennisgeving aangenomen. |
- |
|
Wil nadrukkelijk betrokken worden bij de
uitvoering van de voor de regio relevante projecten. |
Stadsgewest Haaglanden is in een aantal
projecten reeds genoemd als participant. Daar waar er voor Delft
meerwaarde is zal aangesloten worden bij het Regionale Milieubeleidsplan
en zullen projecten geïntegreerd worden. |
- |
|