30 augustus 2001

Bijlage 1 - Fietsactieplan Delft (Meningvormend)
 


naar agenda

8.

Inspreker: Dhr. Kips (Fietsersbond ENFB)

Hij licht de door hem ter vergadering uitgereikte brief toe. Het Fietsactieplan vindt hij een goede eerste stap. Hij benadrukt het beheren van bestaande fietspaden. Dhr. Kips vraagt ook expliciet om huidige en potentiėle fietsers op te zoeken, bijvoorbeeld op scholen.

De vele door de commissie gemaakte opmerkingen worden bekeken bij de verdere uitwerking van het plan. Naar aanleiding van de discussie maakt de voorzitter de volgende opmerkingen:

  • Suggesties voor extra routes niet meenemen, behalve die naar Wateringseveld (zie §5.3.11, pag. 67), de Oost-west-verbinding in de binnenstad (route Binnenwatersloot - Oude/Nieuwe Langendijk, (zie §5.4, pag. 73) en de westelijke toegang naar de binnenstad (Schoolstraat).
  • Een planning en fasering worden toegevoegd (zie §6.2, pag. 75).
  • Definities worden opgenomen en de juridische status van de fietsstroken uitgezocht (zie verklarende woordenlijst pag..)
  • Conflicten fietser/voetganger wordt in kader van binnenstadsmanagement bekeken (zie §5.4, pag. 73)
  • Fietsenstalling boven station-Zuid wordt bekeken (zie §3.4.3, pag. 21).
  • Niet naar extra of alternatieve overkruising A13 kijken. Wel: OV/fietstunnel A13 zoveel mogelijk bespoedigen.
  • Monitoring komt terug in VVP+ (zie §2.5, pag. 17).
  • Scholen zullen meer aandacht krijgen, ook onderscheid basis-/middelbare school (zie §3.4.4, pag. 21 en §5.4, pag. 71).
  • Stalling binnenstad toevoegen: AH en natuurwinkel (zie kaart 3.2).
  • Standpunt college is dat fietsparkeren voorlopig gratis zou moeten zijn als stimuleringsmaatregel. Later kan gedacht worden aan een "symbolisch bedrag" (zie §3.5.2, pag. 25).
  • Fietsparkeernormen worden beter onderbouwd of gewijzigd (zie §3.3.3, pag. 19)
  • Skeelers is nog geen wettelijk kader voor. Nu niet in Fietsactieplan opnemen (zie §2.4, pag.17)
  • Bromfiets op rijbaan komt binnen 2 maanden in de commissie (zie §2.3.3, pag. 16).
  • Handhaving niet betrekken in het kader van het Fietsactieplan. Bij het station is handhaving wel meegenomen. In de binnenstad komt handhaving eerst aan de orde bij de uitwerking van het binnenstadsmanagement.
  • Situatie Nassauplein wordt bekeken (zie §5.3.6, pag. 57).
  • Belijning Schieweg zal op worden gelet bij de aanstaande reconstructie.

 

terug naar boven