
naar agenda
|
|
literatuur
- Adviesdienst Verkeer en Vervoer, Fiets
en andere vervoerwijzen; 1995 vergeleken met 1986 en 1990, Rotterdam,
1997.
- Adviesdienst Verkeer en Vervoer/afdeling
Basisgegevens, Verkeers Ongevallen Registratie (VOR) 1995-1997, 1998.
- Centraal Bureau voor de Statistiek
(CBS), Onderzoek Verplaatsings Gedrag 1995, Heerlen, 1996
- CROW, Ontwerpwijzer Tekenen voor de
Fiets, Ede, 1993
- CROW, Plaatsmaken voor de fiets;
leidraad voor parkeren en stallen, Ede, 1996.
- Fietsersbond enfb, Knelpuntennota, Delft
1996
- Gemeente Delft, Analyse knelpunten
fietsroutenetwerk, 1998
- Gemeente Delft, Beleidsvisie van het
Verkeers- en Vervoerplan Delft, 1998
- Gemeente Delft, Collegeprogramma
1998-2002, Delft, 1998
- Gemeente Delft, Kwaliteitsverbetering
binnenstad, Delft, 1998
- Gemeente Delft, Stadspanel Delft 1990,
Delft, 1990
- Gemeente Delft, Stadspanel Delft 1995,
Delft, 1995
- Groen Licht, Fietsparkeeronderzoek
binnenstad Delft, Tilburg, 1993
- Grontmij, Analyse verkeersveiligheid
Delft 1994-1996, Waddinxveen, 1997
- Stadsgewest Haaglanden, Tweede Regionale
Verkeers- en Vervoerplan, Den Haag, 1996
- Verkeersadviesburo Diepens en Okkema,
Evaluatie fietsroutenetwerk Delft, Delft, 1994
- Vervoerregio Haaglanden, Op fietsbanden
door Haaglanden: Het regionaal fietsplan, Den Haag, 1995
Verkeers- en Vervoerplan
De beleidsvisie van het Verkeers- en
Vervoerplan van de GemeenteDelft (april 1998) concentreert zich op de
aspecten bereikbaarheid, veiligheid en milieu. Daarbij komen alle
vervoerwijzen aan de orde. De centrale doelstelling luidt:
Het zeker stellen van de bereikbaarheid van
de maatschappelijke en economische activiteiten in de Gemeenteen van de
mobiliteit van de bevolking, onder de conditie van verbetering van het
milieu en van de verkeersveiligheid.
De ambitie is om de lokale verplaatsingen
zo veel mogelijk op de fiets te laten plaatsvinden. Voor wat betreft de
regionale verplaatsingen geldt deze ambitie met name het woon-werkverkeer.
Om dat te bereiken is de volgende doelstelling geformuleerd:
De belangrijkste knelpunten in het fietsnet
voor woon-werkverkeer moeten worden opgelost en bij de belangrijkste
bestemmingen moet worden voorzien in (bewaakte) fietsenstallingen.
Fietsnetwerk
- Realisatie van een fietsroute van
Schipluiden via Tanthof naar Schie-oevers en TU-zuid.
- Realisatie van een fietsverbinding met
de Vinex-locatie Delfgauw door middel van een tunnel onder de A13
(combinatie met OV-tunnel) met doortrekking van de fietsroute naar
Pijnacker.
- Prioritering van overige knelpunten (en
ontbrekende schakels) en opstellen van een uitvoeringsprogramma.
- Beheer en onderhoud van het fietsnet.
Stallingen
Zoeken en/of uitwerken van
stallingsmogelijkheden op de volgende locaties:
- nabij het station
- op/rond de Markt
- in de omgeving Choorstraat/Vrouwjuttenland
- op de kop van de Brabantse Turfmarkt
- in de Paradijspoort
- in de Bastiaanpoort
Haalbaarheidsonderzoek naar bewaakte
stallingsplaatsen, nabij de Markt en het Zuidpoortgebied, mogelijk in
combinatie met gebouwde parkeervoorzieningen.
Haalbaarheidsonderzoek naar buurtstallingen
voor dichtbebouwde woonbuurten.
Zoeken naar stallingsmogelijkheden bij
belangrijke haltes van openbaar vervoer.
Bromfiets
In het kader van het Startprogramma
Duurzaam Veilig zal door de Gemeente de invoering worden voorbereid van
"Bromfiets op de rijbaan". met uitzondering van de wegen met
meer dan één rijstrook per richting en/of een toegestane snelheid van
meer dan 50 km/uur.
Collegeprogramma 1998-2002
In het collegeprogramma 1998-2002 op het
gebied van verkeer en vervoer o.a. aangegeven dat de doelstellingen van
het Verkeers- en Vervoerplan herijkt zullen worden en dat tevens een
actieplan voor fietsers zal worden opgesteld. De ambitie voor het
fietsverkeer is als volgt geformuleerd: "Delft streeft ernaar om in
de loop van deze periode weer het predikaat beste fietsstad van
Nederland te krijgen. Specifiek worden in het collegeprogramma de
volgende elementen aangestipt:
- aanpak belangrijkste knelpunten in het
fietsroutenetwerk, uitgaande van de inventarisatie van de ENFB.
- meer voorrang voor fietsers bij
relevante verkeerslichten;
- uitbreiden van stallingsmogelijkheden;
- mogelijkheid van hogesnelheidsfietspaden
onderzoeken;
Tweede Regionale Verkeers-
en Vervoerplan van het stadsgewest Haaglanden
Het tweede RVVP (Stadsgewest Haaglanden,
november 1996) beschrijft het regionale verkeers- en vervoerbeleid. Het is
een strategisch plan voor de lange termijn (tot 2010). Ten aanzien van het
fietsbeleid wordt aangesloten op de in 1995 vastgestelde nota Op
fietsbanden door Haaglanden. In deze nota is een regionaal fietsnetwerk
vastgelegd. Dit netwerk geeft verbindingen aan tussen veel gebruikte
voorzieningen en attractiepunten als stadscentra, grotere stadsdeelcentra,
grote onderwijsinstellingen, werkgelegenheidsconcentraties, NS-stations en
regionale voorzieningen op het gebied van recreatie, cultuur en medische
zorg. Het plan is erop gericht dusdanige fietsvoorzieningen aan te leggen
dat de fiets (op kortere afstanden) een goede concurrent van de auto kan
worden. Ten aanzien van de regionale fietsroutes is een driedeling
gemaakt:
A Voorbeeldroutes
B VINEX-routes
C overige routes.
De volgende routes zijn met name voor Delft
van belang:
A2 (Rotterdam Noord-Delftsche
Schie-Rotterdamseweg-Phoenixstraat- Delftweg-Rijswijk-Den Haag)
A4 (De Lier-Den Hoorn-Westlandse
weg-Zuidwal-Delftse straatweg- Pijnacker-Zoetermeer)
B1 (Rotterdam Noord-Parallelweg
A13-Brasserskade-Nootdorp-Voorburg Leidschendam)
B4 (De
lier-Zweth-Haantje-Brasserskade-Ypenburg-Stompwijk)
B6 (Schipluiden-Den
Hoorn-Wateringen-Kijkduin)
C4 (Schiedam-Abtswoude-provinciale
weg-Prinses Beatrixlaan-Rijswijk-Den Haag)
C8 (Schipluiden-Den Hoorn-Rijswijk (via
de nieuwe A4)-Voorburg- Leidschendam).
In het kader van de Wet Infrastructuurfonds
heeft het stadsgewest Haaglanden de beschikking gekregen over de
Gebundelde Doeluitkering verkeer en vervoer (GDU). Een groot deel van deze
middelen zal worden gebruikt om deze regionale fietsroutes te realiseren.
Gemeenten in het stadsgewest dienen hiervoor subsidie aan te vragen.
Binnenstadsconferentie
Op 16 en 18 november 1998 is voor bewoners
en belangenorganisaties een binnenstadsconferentie georganiseerd waarin de
genodigden hun ideeën, plannen, problemen en oplossingen in de binnenstad
van Delft naar voren kunnen brengen. Voor deze conferentie zijn een
viertal werkgroepen samengesteld, namelijk: Noordelijke binnenstad, de
markt, beeldkwaliteit en bereikbaarheid. De fiets in de binnenstad werd
met name behandeld in de werkgroep bereikbaarheid. De volgende knelpunten
werden in deze werkgroep gemeld:
- routes naar binnenstad; Barbarasteeg,
Oostpoort, oversteek Irenetunnel en Schoolstraat
- kwaliteit en kwantiteit van
fietsparkeervoorzieningen in de binnenstad
- aandacht voor de fiets in de binnenstad,
gezien haar belangrijk aandeel in verplaatsingen naar de binnenstad (ca.
45%)
- fietsers in het winkelgebied.
Als mogelijke oplossingsrichtingen werden
genoemd:
- fietsroutes van en naar de binnenstad
verbeteren
- het (maatschappelijk) nut van de fiets
benadrukken
- de fiets in de binnenstad vertroetelen
- fietsparkeergarage op de markt
- invoering veilige snelheid van ca.
18 km/uur
- rekening houden met andere vervoerwijzen
(voetganger, auto, OV).
Het college van Burgemeester en Wethouders
heeft toegezegd deze aspecten mee te nemen in de uitwerking van de visie
op de binnenstad.
Voor het fietsactieplan zijn een aantal
interviews gehouden met zes sleutelfiguren. De gesprekken waren erop
gericht uit te vinden aan wat voor soort fietsplan behoefte is. Aan wat
voor soort maatregelen en aan welke gebieden moet bij de uitvoering van
het fietsactieplan prioriteit worden gegeven? De gesprekspartners is
gevraagd welke richting het plan volgens hen uit zou moeten gaan.
Gemeente Delft (de heer D.
ten Grootenhuis)
Aanpak
Belangrijk voor de aanpak is goed rekening
te houden met recente / toekomstige ontwikkelingen in Delft:
- technopark TU-zuid,
- zuidpoort,
- stationsomgeving,
Knelpunten herkomst
In het Westerkwartier is een probleem met
het stallen van fietsen bij de woning. Een oplossing voor dit probleem is
wel mogelijk met een fietstrommelproject, maar de situatie zal nooit
optimaal worden.
Knelpunten onderweg
- toegangen tot de binnenstad;
- in plan Ypenburg weinig aandacht besteed
aan de fiets;
- relatie TU-station en TU-binnenstad;
- oversteekbaarheid Phoenixstraat;
- regionale route naar Rijswijk - In de
Boogaard;
- autovrij in binnenstad mag niet (te
veel) ook fietsvrij worden;
- sociale veiligheid Buitenhofdreef /
Voorhofdreef, route langs spoort valt wel mee door intensieve gebruik
van deze route;
- subjectieve onveiligheid in Tanthof;
- bruggen in Delft vaak te steil voor
fietsers.
Knelpunten bestemming
- parkeren van fietsen in binnenstad
(bewaakte stalling?) en bij station
Prioriteiten
- stallingen binnenstad (mag best ten
kosten gaan van parkeerplaatsen);
- relatie TU-station (met name oversteek
Irenetunnel);
- route Zuidpoort;
- Phoenixstraat
- kruising Westlandseweg - Provinciale
weg: meer prioriteit aan fietsers geven in Verkeers Regel
Installaties;
- verbinding Tanthof - TU.
Wethouder Duurzaamheid (de heer R. Grashof)
Aanpak
Bij de aanpak van het fietsactieplan moet
het collegeprogramma het uitgangspunt zijn. De ambitie die hierin is
geformuleerd is het vertrekpunt voor het fietsactieplan. Het is wenselijk
dat de hoofdfietsroutes als herkenbare routes zoveel mogelijk los van het
autoverkeer gerealiseerd worden.
Knelpunten herkomst
Bekeken moet worden of de
stallingsvoorzieningen in herkomstgebieden verbeterd kunnen worden. Wijken
die hiervoor in aanmerking komen zijn Westerkwartier, Wippolder,
Olofsbuurt en binnenstad. Hierbij selectief te werk gaan.
Knelpunten onderweg
- route station - centrum - Emerald;
- route Hoornse Hof - centrum (als route
slecht herkenbaar);
- tunneltjes provinciale weg onvindbaar;
- kruispunt Provinciale weg -
Westlandseweg;
- kruispunt Westlandseweg - Papsouwselaan;
- grenzen van de binnenstad;
- oversteek Schoolstraat (keuze maken);
- oost-west route door de binnenstad (o.a.
Oude Langedijk en Markt);
- relatie Ypenburg en relatie Den Hoorn
bekijken;
- hoe omgaan met rood asfalt?
Knelpunten bestemming
In het algemeen zijn de
stallingsfaciliteiten in de binnenstad een knelpunt. De kwantiteit en
kwaliteit is mager. De bestaande fietsklemmen voldoen niet, het zijn er te
weinig en staan soms op de verkeerde plaats. Zowel betaalde- als
onbetaalde voorzieningen zijn nodig.
Federatie Ondernemers Delft
((FOB) dhr Van Daalen en dhr Van den Berg)
Aanpak
De FOB richt zich in haar reactie vooral op
de bereikbaarheid en toegankelijkheid in de binnenstad van Delft.
Daarnaast geeft zij aandacht aan het ontbreken van routes van grote
woningbouwlocaties naar de Delftse binnenstad. Maatregelen voor de fiets
moeten passen in de visie ten aanzien van het functioneren van de
binnenstad. De historische binnenstad moet goed bereikbaar zijn voor alle
modaliteiten (voetganger, fietser, automobilist, openbaar
vervoerreizigers).
Knelpunten herkomst
- bewoners uit de binnenstad kunnen veelal
niet goed hun fietsen parkeren.
Knelpunten onderweg
- buiten de binnenstad beschikt de fietser
veelal over goede routes, in de binnenstad zijn deze routes slecht;
- de verboden en geboden voor fietsers
zijn onduidelijk en niet altijd logisch (bijvoorbeeld
eenrichtingswegen);
- de fiets heeft te weinig toegangen in de
binnenstad en het centrum (de markt) is slecht bereikbaar;
- bewegwijzering op (hoofd)fietsroutes is
onvoldoende;
- de Buitenwatersloot is een belangrijke
toegangsroute naar de binnenstad; drempels maken deze route echter
niet aantrekkelijk. De aansluiting van de Oostsingel is eveneens
onvoldoende;
- de oversteekmogelijkheden over de
Phoenixstraat zijn onrustig.
Knelpunten bestemming
- onvoldoende fietsparkeergelegenheid en
veel fietswrakken bij het station;
- parkeren van de fiets bij winkels is
moeilijk; er zijn niet of nauwelijks voorzieningen;
- conflict tussen fietsers en voetgangers
in het winkel(voetgangers)gebied;
- slechte kwaliteit
fietsparkeervoorzieningen;
- te gering aantal
fietsparkeervoorzieningen in de binnenstad. Er bestaat geen negatieve
houding ten aanzien van het her en der opheffen van
autoparkeerplaatsen ten gunste van fietsparkeervoorzieningen.
Prioriteit
- (vraagvolgend)fietsparkeren in voeren in
de binnenstad met ruime en kwalitatief goede voorzieningen
(belangrijker en beter haalbaar dan bewaakt stallen);
- betere routes naar en in de binnenstad,
vooral vanaf de nieuwe woningbouwlocaties;
- onderzoek naar mobiele bewaakte stalling
in centrum;
- betere bewegwijzering op
hoofdfietsroutes;
- uniforme bebording voor de fiets in de
binnenstad, in combinatie met een goed handhavingsbeleid.
Fietsersbond enfb (de heer
E. Kips en de heer B. Rutten)
Aanpak
De Fietsersbond enfb heeft als uitgangspunt
in haar reactie: Delft Fietsstad. De enfb-Delft is van mening dat
het niveau van de fietsvoorzieningen in Delft een flinke achterstand heeft
opgelopen t.o.v. een aantal vergelijkbare steden. Na realisatie van het
netwerk in de jaren 80 is het fietsbeleid in Delft minder belangrijk
geworden waardoor het credo: Delft Fietsstad in de huidige situatie
niet meer van toepassing is.
De voorgestelde aanpak middels het bepalen
en aanpakken van fietsroutes onderschrijft de fietsersbond. De
fietsersbond verwacht dan ook dat de concurrentiepositie van de fiets ten
opzichte van de auto het best kan worden verbeterd middels de aanpak van
stedelijke verbindingen. Tevens hecht de fietsersbond een grote waarde aan
een complete aanpak van de gehele verplaatsingsketen.
Knelpunten herkomst
In het Westerkwartier is er een probleem
met het stallen van fietsen bij de woning. Dit probleem speelt tevens in
de binnenstad. Het probleem van het Westerkwartier kan deels ondervangen
worden door het plaatsen van afsluitbare fietstrommels in de wijk. Voor de
binnenstad kan gedacht worden aan de mogelijkheden voor inpandige
stallingen.
Knelpunten onderweg
De Fietsersbond enfb heeft voormalig
wethouder Boelens in november 1996 een knelpuntennota aangeboden. Naast
de, in het gesprek genoemde, knelpunten is deze nota als leidraad
aangehouden voor de weergave van de knelpunten onderweg. Een
totaaloverzicht van de knelpuntenlijst in de aangeboden knelpuntennota is
opgenomen in bijlage 2.
- het fietspad langs de Kruithuisweg houdt
op ten hoogte van de woningbouw nabij de Kerkpolderweg. Fietsers
dienen door de woonwijk hun weg te vervolgen;
- fietsverbinding richting Wateringen is
van onvoldoende kwaliteit;
- routes voor nieuwe woongebieden
(Schipluiden, Ypenburg, Emerald, TU-Zuid en Berkel en Rodenrijs)
dienen van voldoende niveau te zijn;
- de snelheid van het gemotoriseerd
verkeer in de binnenstad is te hoog (zie Binnenstadsconferentie);
- Röntgenweg-Abtswoudseweg en brug
Westlandseweg-Locomotiefpad zijn een knelpunt wat betreft sociale
veiligheid;
- de verbindingen door de binnenstad zijn
moeizaam wat betreft 1- en 2-richtingsverkeer en het aantal routes
door de binnenstad (Zuidpoortnota);
- de ruimte voor fietsers in de
Barbarasteeg laat te wensen over;
- station Delft-TU wijk als route (met
name oversteek Leeuwenhoeksingel -Hooikade);
- route Emerald-binnenstad als geheel is
niet van voldoende kwaliteit. Het Oostplein biedt weinig ruimte voor
de fietser en het is wenselijk de Oostpoortbrug alleen voor de fiets
open te stellen;
- de verbindingen uit Delft in de richting
van Wateringse Veld en Den Hoorn zijn moeilijk vindbaar;
- de wachttijden voor fietsers bij de
verkeerslichten op de kruising Westlandseweg - provinciale weg zijn
(te) lang.
Knelpunten bestemming:
- op het NS-station Delft zijn te weinig
onbewaakte stallingsplaatsen gerealiseerd;
- nabij het NS-station Delft Zuid zijn
niet voldoende fietsparkeervoorzieningen. In samenspraak met de TU kan
de Gemeente een oplossing voor dit probleem aandragen;
- de binnenstadstalling moet in
tegenstelling tot de wensen van de Gemeenteniet nabij de Zuidpoort
gerealiseerd worden maar centraal in de binnenstad onder de Markt. Een
goede uitstraling van de te realiseren fietsparkeergarage met
voorzieningen zoals toiletten, kluisjes etc. is van groot belang.
Prioriteiten
- NS-station Delft -> stallingsprobleem
- oversteek van Leeuwenhoeksingel-Hooikade
- wachttijd verkeerslichten provinciale
weg - Westlandseweg
- realisatie bewaakte stalling binnenstad
- kwaliteit gehele route Kruithuispad (Schipluiden-Emerald)
- buurtstallingen Westerkwartier (trommels
etc.)
- veiligheid en ruimte voor fietsers
Oostplein en Oostpoort (Emerald-binnenstad)
Technische Universiteit
Delft (de heer B. Bach)
Aanpak
De aanpak, waarbij de prioriteiten worden
bepaald aan de hand van wenslijnen van (potentiële) fietsers, wordt
onderschreven. Dit is de belangrijkste aanvulling die nodig is op de
netwerkaanpak die Delft in het verleden heeft gehanteerd. Het fietsgebruik
in Delft is hoog, verbeteren zal daarom moeilijk zijn. Het plan moet zich
vooral richten op het optimaliseren van fietsroutes en op het oplossen van
knelpunten bij herkomst en bestemming.
Knelpunten Herkomst
- Midi-stallingen kunnen in Delft een
goede oplossing bieden voor de knelpunten in het stallen bij de
woning.
Knelpunten Onderweg
- In Delft kun je bijna overal fietsen,
ook het tweerichtingsverkeer voor fietsers in eenrichtingstraten is
redelijk goed geregeld. In de binnenstad zijn er enkele
uitzonderingen. Eén van de weinige probleempunten die Delft kent onderweg
is het ontbreken van bewegwijzering.
Knelpunten Bestemming
- Het fietsparkeren in Delft heeft in het
verleden veel te weinig aandacht gekregen. Op dit gebied doen zich dan
ook de grootste problemen voor. Bij belangrijke bestemmingen moet de
fiets een duidelijke plek gegeven worden, waarbij een droog zadel
(kwaliteit) en framehekken (anti-diefstal) aandachtspunten zijn. Op de
schaal van Delft zijn kleinschalige voorzieningen van maximaal 10 à
20 fietsen de beste oplossing.
Route Station-TU
Op de route van station naar TU zijn de
volgende knelpunten te noemen:
- het stallen van fietsen bij het station:
het gebruik van de bewaakte stallingen zou gestimuleerd moeten worden
door met gemeentelijke subsidie het tarief te verlagen; alleen dan kan
het aantal smijtfietsen op het stationsplein worden
teruggebracht;
- de inrichting van het stationsplein: de
ruimte voor de fiets is niet herkenbaar (geen eigen kleur) en er doen
zich gevaarlijke situaties voor;
- de bereikbaarheid van de bewaakte
fietsenstalling die niet van de NS is;
- de oversteek bij de Irenetunnel (keuze
maken tussen òf beter onmogelijk maken gelijkvloerse oversteek, òf
beter mogelijk maken;
- gevaarlijke situatie bij oversteek
Schieweg bij Abtswoudsepad;
- fietsparkeren bij een aantal faculteiten
(o.a. Bouwkunde) op de verkeerde plek, omrijden/omlopen moet voorkomen
worden.
Prioriteiten
- stationsomgeving
- fietsparkeren bij bestemmingen
Kinderen Voorrang (mw. J.
Zomervrucht)
Aanpak
Voor fietsende kinderen is het van groot
belang dat het huidige snelheidsverschil tussen automobilisten en fietsers
gereduceerd wordt. Een belangrijk middel hiertoe is een vergaande vorm van
de implementatie van Duurzaam Veilig. Voor kinderen is het van groot
belang dat de snelheid van het gemotoriseerd verkeer binnen de bebouwde
kom 30 km/uur wordt. Vervolgens is het van groot belang dat alleen die
wegen tot 50 km/uur worden aangewezen waar dit strikt noodzakelijk is. Een
weg met een hoge intensiteit aan gemotoriseerd verkeer maar waar geen
ruimte is voor vrijliggende fietspaden moet in de ogen van Kinderen
Voorrang een maximale snelheid gelden van 30 km/uur.
Knelpunten Onderweg
- geparkeerde autos van wegbrengers
en ophalers in schoolomgevingen;
- maximum snelheid schoolomgevingen;
- snelheid gemotoriseerd verkeer in
binnenstad is te hoog;
- oversteek voor de Vrije Akademie;
- Krakeelpolderweg;
- Nassaulaan;
- afslag/oversteek van Minervaweg maar J.
van Lenneppad;
- Stalpaert vd Wieleweg;
- oversteek Lipkensstraat/Botaniestraat op
de Julianalaan;
- kruispunt Westlandseweg met
Papsouwselaan/Krakeelpolderweg. Voor (nog) niet zo bedreven fietsers
zoals kinderen is het erg moeilijk dat voorsorterend autoverkeer, vaak
met flinke snelheid, de fietsstrook kruist.
Knelpunten Bestemming
- fietsparkeervoorzieningen bij scholen;
Bijlage 5: Globale kosten per maatregel
Om de kosten te bepalen van de diverse
maatregelen is uitgegaan van de volgende indicatieve basiskosten:
kruispuntplateau |
|
20.000,00 |
gestrekt kruispuntplateau |
|
30.000,00 |
aanbrengen rood asfalt
huidige fietsstroken per 100m |
|
7.500,00 |
aanbrengen nieuwe fietsstroken in
rood per 100 m |
|
15.000,00 |
aanleg vrijliggend
tweerichtingsfietspad per 100 m |
|
105.500,00 |
aanbrengen markering fietsoversteek |
|
4.000,00 |
wijzigen bebording/bewegwijzering |
|
2.000,00 |
aandeel fiets in aanleg
verblijfsgebied per 100 m |
|
5.000,00 |
verwijderen drempels per 100 m |
|
3.000,00 |
herbestraten per 100 m |
|
80.000,00 |
aandeel fiets bij grote reconstructie
kruispunt |
|
300.000,00 |
aandeel fiets bij geringe
reconstructie kruispunt |
|
25.000,00 |
Bij een aantal maatregelen, zoals de
reconstructie van kruispunten en de aanleg van verblijfsgebieden zullen er
meerdere kostendragers zijn. De raming van deze kosten in het kader van
het fietsactieplan betreft daarom alleen het gedeelte dat betrekking heeft
op kosten die voor de fiets gemaakt worden. Dus: goede fietsvoorzieningen
op het te reconstrueren kruispunt en de meerkosten van fietsvriendelijke
snelheidsremmers in verblijfsgebieden. In de bijlage 5 zijn de
bovenstaande basiskosten per maatregel en per route bepaald.
bron:
CROW - Tekenen voor de fiets (publicatie 74)
BEGRIPPENLIJST
STALLINGEN
fietsenstallling |
begrensde ruimte die bestemd is voor
het plaatsen van fietsen |
niet beveiligde stalling |
fietsenstalling die niet door een
slot en/of personeel wordt beveiligd |
beveiligde stalling |
fietsenstalling die wordt beveiligd
door een slot en/of personeel |
afluitbare stalling |
fietsenstalling die wordt beveiligd
door een (mechanisch of elektronisch) slot |
privé-stalling |
afsluitbare fietsenstalling in of bij
de woning |
opvangstalling |
geclusterde fietsparkeervoorzieningen
bij invalsfietsroutes naar het centrum |
buurtstalling |
inpandige afsluitbare fietsenstalling
die uitsluitend toegankelijk is voor vaste gebruikers
(buurtbewoners) |
mobiele fietsenstalling |
tijdelijke fietsenstalling die
gedurende bepaalde dagen en/of evenementen gecreëerd wordt, bijv.
in een recreatiegebied of op een markt |
bewaakte fietsenstalling |
fietsenstalling die wordt beveiligd
door personeel |
fietsparkeersysteem |
constructie die is bestemd om een of
meer fietsen in of tegen te plaatsen en de fiets(en) daarbij
voldoende stabiliteit biedt |
fietstrommel |
afsluitbare stalling voor ca. 5
fietsen op de openbare weg te plaatsen (bijvoorbeeld op de plaats
van een parkeervak) |
fietskluis |
(nagenoeg) geheel gesloten,
afsluitbare fietsenstalling die iets hoger is dan een fiets en
uitsluitend bestemd is voor het plaatsen van fietsen |
fietsstandaard |
fietsparkeersysteem bestemd voor
één of twee fietsen |
fietsenrek |
fietsparkeersysteem bestemd voor meer
dan twee fietsen |
anti-diefstal |
voorziening aan een
fietsparkeersysteem die het mogelijk maakt een fiets aan het
fietsparkeersysteem vast te maken |
fietsparkeernorm |
norm voor het aantal
fietsparkeervoorzieningen |
FIETSNETWERK
fietsinfrastructuur |
alle infrastructuur waarvan het
fietsverkeer gebruik mag maken |
fietsnetwerk |
volledig stelsel van
fietsverbindingen in een bepaald gebied |
fietsverbinding |
reeks aaneengesloten voor het
fietsverkeer opengestelde wegvakken, kruispunten en kruisingen van
een (nagenoeg) overeenkomstig kwaliteitsniveau |
fietsvoorziening |
specifiek voor het fietsverkeer
aangelegde voorziening |
fietspad |
weg, verkeersbaan of rijbaan, bestemd
voor (brom)fietsers |
eenrichting fietspad |
fietspad waarop fietsverkeer in één
richting is toegestaan |
tweerichtingen fietspad |
fietspad waarop fietsverkeer in twee
richtingen is toegestaan |
vrijliggend fietspad |
fietspad dat hetzij parallel loopt
met de naastgelegen rijbaan en daarvan door een tussenberm wordt
gescheiden, hetzij een geheel eigen tracé volgt |
aanliggend fietspad |
fietspad dat door een smalle
tussenberm is gescheiden van de naastgelegen rijbaan dan wel geheel
verhoogd langs die rijbaan is uitgevoerd |
fietsstrook |
door een deelstreep afgescheiden
gedeelte van de rijbaan, waarop fietssymbolen zijn aangebracht en
dat bestemd is voor (brom)fietsers (waarop geen autos mogen
rijden of stilstaan). Aan de afbeeldingen ontleent deze strook een
eigen juridische status. |
|
|
fietssuggestiestrook |
door wegmarkering en/of kleur en/of
materiaal aangegeven niet-verplichte rijstrook bestemd voor fietsers
en ander langzaam verkeer (waarop autos zo nodig mogen rijden of
stilstaan). De fietssuggestiestrook heeft geen aparte juridische
status. |
knelpunt |
situatie die niet in overeenstemming
is met de gewenste kwaliteit zoals vastgelegd in het programma van
eisen |
AVOC-analyse |
Aanpak
VerkeersOngevallenConcentraties |
|
|
|
|
lokale verplaatsingen |
verplaatsingen binnen een stad |
RVVP |
Regionaal Verkeers- en VervoerPlan |
wijknetwerk |
fietsverbindingen binnen wijken |
stedelijk netwerk |
fietsverbindingen tussen wijken |
regionaal netwerk |
fietsverbindingen tussen steden |
|