30 augustus 2001

Bijlage - Uitvoeringsplan invoering 30 km- gebieden
 


naar agenda

 

Ter verbetering van de verkeersveiligheid in Delft worden de komende jaren alle woon- en verblijfsgebieden in Delft ingericht als 30 km-gebied. Voor de realisatie hiervan is een meerjarenplanning opgesteld voor een gebiedsgewijze invoering.

 

MEERJARENPLANNING

De ongevalsgegevens hebben als basis gediend voor het opstellen van de fasering. Vervolgens is gekeken naar het onderhoudsprogramma in de wijken, de huidige inrichting van wijken en het draagvlak onder de bewoners van de wijken. Combinatie van deze gegevens heeft geleid tot de meerjarenplanning zoals deze is opgenomen in de bijlage.

Gezien het hoge ambitieniveau van het Delftse College en het grote aantal snelheidsremmende maatregelen die in de diverse woongebieden aanwezig zijn, streeft de gemeente Delft ernaar per 31 december 2001 170 km (=75% van het in te richten gebied) ingericht te hebben als 30 km-gebied. Deze planning is als uitgangspunt gehanteerd bij de subsidie-aanvraag van december 1998.

 

FINANCIËLE MIDDELEN

Bij de subsidie-aanvraag is ervan uitgegaan dat tot en met 2001 75% van de woon- en verblijfsgebieden van Delft ingericht worden als 30 km-gebied.

Uitgangspunt is hierbij geweest de toekenning van een Rijkssubsidie van fl.1.700.000,-- aangevuld met een gemeentelijke bijdrage van de gemeente en van Haaglanden van ieder fl.1.200.000,--.

Het toegekende subsidiebedrag is helaas fors lager uitgevallen dan het bedrag waarop gerekend zou kunnen worden conform de regeling Duurzaam Veilig. Echter gezien de hoge ambitie van het College is besloten de gemeentelijke bijdrage niet aan te passen.

Uitgaande van een investeringsbedrag van gemiddeld fl. 25.000,-- per kilometer weglengte kan hiervoor 116 km weglengte als 30 km-gebied worden ingericht. Deze lengte komt ongeveer overeen met 50% van de totaal in te richten weglengte, zodat de doelstellingen van Duurzaam Veilig alsnog behaald worden.

Uitgangspunt hierbij is wel dat de gemeente Delft kwaliteit verkiest boven kwantiteit van de maatregelen. Verspreid over Delft worden op diverse plaatsen maatregelen uitgevoerd voor 30-km gebieden. Echter het 30 km-gebied wordt pas formeel bekrachtigd met een verkeersbesluit op het moment dat de maatregelen in het totale gebied voldoen aan de richtlijnen voor 30 km-gebieden.

 

INVOERING 30 km-gebieden

Op dit moment bestaan er formeel gezien nog geen 30 km-gebieden in Delft. Op 25% van het wegennet in verblijfsgebieden zijn echter wel snelheidsremmende maatregelen aanwezig (o.a. woonerf), waardoor invoering van 30 km-gebieden daar snel is te realiseren. In deze gebieden zijn slechts geringe infrastructurele maatregelen nodig voor de invoering van een 30 km-gebied (o.a. Tanthof oost, Tanthof West, Hof van Delft).

Daarnaast zijn er gebieden waar nog geen of weinig snelheidsremmende maatregelen aanwezig zijn (o.a. Voorhof, Buitenhof). In deze gebieden is een forse investering nodig om een 30 km-gebied te kunnen realiseren.

Bij de verdeling van het budget over de verschillende wijken is gekeken naar het aantal kilometers weglengte waarop nog geen maatregelen aanwezig zijn. Voor die gebieden waar nog geen maatregelen aanwezig zijn, wordt op deze wijze extra budget beschikbaar gesteld voor uitvoering van snelheidsremmende maatregelen. Op bijlage1 staat een overzicht van de wijken waar in de periode tot en met 31 december 2001 30 km-gebieden worden ingesteld. Bijlage 2 bevat een overzicht van de verdeling van het budget per wijk. Hierbij gaat het om een indicatieve verdeling

terug naar boven