Ter verbetering van de verkeersveiligheid
in Delft worden de komende jaren alle woon- en verblijfsgebieden in Delft
ingericht als 30 km-gebied. Voor de realisatie hiervan is een
meerjarenplanning opgesteld voor een gebiedsgewijze invoering.
MEERJARENPLANNING
De
ongevalsgegevens hebben als basis gediend voor het opstellen van de
fasering. Vervolgens is gekeken naar het onderhoudsprogramma in de wijken,
de huidige inrichting van wijken en het draagvlak onder de bewoners van de
wijken. Combinatie van deze gegevens heeft geleid tot de meerjarenplanning
zoals deze is opgenomen in de bijlage.
Gezien het hoge ambitieniveau van het
Delftse College en het grote aantal snelheidsremmende maatregelen die in
de diverse woongebieden aanwezig zijn, streeft de gemeente Delft ernaar
per 31 december 2001 170 km (=75% van het in te richten gebied) ingericht
te hebben als 30 km-gebied. Deze planning is als uitgangspunt gehanteerd
bij de subsidie-aanvraag van december 1998.
FINANCIËLE MIDDELEN
Bij de subsidie-aanvraag is ervan uitgegaan
dat tot en met 2001 75% van de woon- en verblijfsgebieden van Delft
ingericht worden als 30 km-gebied.
Uitgangspunt is hierbij geweest de
toekenning van een Rijkssubsidie van fl.1.700.000,-- aangevuld met een
gemeentelijke bijdrage van de gemeente en van Haaglanden van ieder fl.1.200.000,--.
Het toegekende subsidiebedrag is helaas
fors lager uitgevallen dan het bedrag waarop gerekend zou kunnen worden
conform de regeling Duurzaam Veilig. Echter gezien de hoge ambitie van het
College is besloten de gemeentelijke bijdrage niet aan te passen.
Uitgaande van een investeringsbedrag van
gemiddeld fl. 25.000,-- per kilometer weglengte kan hiervoor 116 km
weglengte als 30 km-gebied worden ingericht. Deze lengte komt ongeveer
overeen met 50% van de totaal in te richten weglengte, zodat de
doelstellingen van Duurzaam Veilig alsnog behaald worden.
Uitgangspunt hierbij is wel dat de gemeente
Delft kwaliteit verkiest boven kwantiteit van de maatregelen. Verspreid
over Delft worden op diverse plaatsen maatregelen uitgevoerd voor 30-km
gebieden. Echter het 30 km-gebied wordt pas formeel bekrachtigd met een
verkeersbesluit op het moment dat de maatregelen in het totale gebied
voldoen aan de richtlijnen voor 30 km-gebieden.
INVOERING 30 km-gebieden
Op dit moment bestaan er formeel gezien nog
geen 30 km-gebieden in Delft. Op 25% van het wegennet in verblijfsgebieden
zijn echter wel snelheidsremmende maatregelen aanwezig (o.a. woonerf),
waardoor invoering van 30 km-gebieden daar snel is te realiseren. In deze
gebieden zijn slechts geringe infrastructurele maatregelen nodig voor de
invoering van een 30 km-gebied (o.a. Tanthof oost, Tanthof West, Hof van
Delft).
Daarnaast zijn er gebieden waar nog geen of
weinig snelheidsremmende maatregelen aanwezig zijn (o.a. Voorhof,
Buitenhof). In deze gebieden is een forse investering nodig om een 30
km-gebied te kunnen realiseren.
Bij de verdeling van het budget over de
verschillende wijken is gekeken naar het aantal kilometers weglengte
waarop nog geen maatregelen aanwezig zijn. Voor die gebieden waar nog geen
maatregelen aanwezig zijn, wordt op deze wijze extra budget beschikbaar
gesteld voor uitvoering van snelheidsremmende maatregelen. Op bijlage1
staat een overzicht van de wijken waar in de periode tot en met 31
december 2001 30 km-gebieden worden ingesteld. Bijlage 2 bevat een
overzicht van de verdeling van het budget per wijk. Hierbij gaat het om
een indicatieve verdeling
|