Nota: stedebouwkundig programma voor Doelen fase 2 | ||
![]() naar agenda |
Onderwerp
Op basis van het stedebouwkundig programma voor Doelen fase
2 dat in mei/juni 1995 is behandeld en vastgesteld (Raadscommissie Wonen, B en W) en de
nota Doelen fase 3 uit 1997 (kader herontwikkeling oude TU-bibliotheek) is door de
ontwikkelaars Van Oosten&de Vette (fase 2a), Moes (Fase 2b) beide aangezocht door de
Gemeente Delft en ontwikkelaar ABB gewerkt aan de bouwplannen voor het resterende
Doelengebied (deel van fase 2b en 3). Korte planbeschrijving Door de, in overleg met de gemeente Delft gekozen, architecten Geurst en Schulze (fase 2a);Fons Verheijen, Galis en 5 jonge architecten onder supervisie van Fons Verheijen (fase 2b) is voor de fase 2 een plan gemaakt. De architect Fons Verheijen heeft bovendien de rol van coördinerend architect vervuld en het stedebouwkundig concept verder uitgewerkt. Het plan bevat nu: * een parkeerkelder met circa 125 parkeerplaatsen, in de duurdere koopsector, waaraan in Delft grote behoefte bestaat. Door de menging van architecten en woningtypen is een
levendig beeld ontstaan dat aansluit bij de eerder gerealiseerde projecten Schutterstraat
en poortgebouw en toch past in de gevarieerde opbouw van de bestaande stad. De rest van het gebouw wordt met, in de architectuur van
het gebouw passende, eigentijdse oplossingen geschikt gemaakt voor bewoning.
Beslispunten Het huidige plan bevat enige afwijkingen ten opzichte van de eerder vastgestelde stedebouwkundige randvoorwaarden. Deze afwijkingen worden ter besluitvorming voorgelegd. De afwijkingen zijn: Ad 1. Sloop Engbertschool De situatie is als volgt: - Verbouw van het restant van de oude Engbertschool is
financieel sterk negatief ten opzichte van nieuwbouw ter plekke: Deze zes appartementen staan tegenover twaalf driekamer nieuwbouwappartementen die in een vergelijkbaar volume in nieuwbouw gerealiseerd kunnen worden. Door het geringe aantal appartementen en de hoge verbouwkosten, die een lagere grondprijs veroorzaken dan vergelijkbare nieuwbouw, wordt het verschil in grondopbrengst voor de gemeente Delft 626.750,-. Oftewel het handhaven en laten verbouwen van de rest van de voormalige Engbertschool kost de gemeente Delft afgerond f 625.000,- . Hoewel het oude gebouw een aardige gevel heeft aan de
oostzijde en hoewel behoud en herstel van een oud gebouw ten principale de voorkeur heeft,
wordt op basis van de financiële, woontechnische en kwalitatieve argumenten een
sloop-/nieuwbouwbesluit voorgesteld. Gezien het bovenstaande wordt voorgesteld om de rest
van de voormalige Engbertschool te slopen en op deze plek 12 appartementen te laten
ontwikkelen in 4 lagen met een centraal gelegen poort naar het tussen de nieuwbouw en de
bebouwing aan de Verwersdijk gelegen pleintje. Om voldoende parkeergelegenheid te realiseren voor zowel de
fasen 2 als een deel van fase 3 en om enige extra (circa 15 plaatsen) parkeerplekken te
maken die door omwonenden gekocht kunnen worden, is de parkeerkelder uitgebreid in de
plannen. Gezien het bovenstaande wordt voorgesteld om de parkeerkelder uit te laten breiden, noodzakelijk om de vereiste parkeernorm te halen (1 plaats per woning) en daarmee (beperkt) af te wijken van de in 1996 vastgestelde randvoorwaarden. De beperkte extra overmaat kan gebruikt worden om buurtbewoners de gelegenheid te geven ook een plaats in de kelder te kopen. Ad 3. De artikel 19 procedure Door de gekozen parkeerop- lossingen (ondergronds) van
zowel fase 2 als fase 3 en de, overigens zeer geringe, stukjes nieuwbouw aan de voormalige
TU-bibliotheek is een artikel 19 procedure noodzakelijk. Gezien het bovenstaande en gezien de tekst van Bijlage 1 wordt voorgesteld om voor het gebied Doelen 2 + 3 een voorbereidingsbesluit te nemen, om de uitvoering van de plannen mogelijk te maken, door middel van een zogenaamde artikel 19 procedure. Planning/procedure Aktie en/of besluit datum
In planningsschema: Overige zaken In het overleg met omwonenden/gebruikers komen een paar items telkens naar voren. Het betreft : - Mogelijke schade ten gevolge van de sloop/bouw. Voor wat betreft de mogelijke gevolgschade zullen de Diensten Stadsontwikkeling en Beheer&Milieu, afdeling Grondzaken zorgen voor voorlichting over de door belanghebbenden te ondernemen stappen. Daarnaast zal er een beheergroep in het leven geroepen worden, met de bouwers, bewonersvertegenwoordigers en gemeentelijke betrokkenen om het uitvoeringsproces te begeleiden en de overlast waar mogelijk te beperken of op zijn minst "af te stemmen". Voor wat betreft de mogelijke extra grondwateroverlast overlegt de Dienst Stadsontwikkeling met bewoners over deze problematiek. Het parkeerprobleem is zonder meer reëel. Om een oplossing aan te dragen wordt er op dit moment ambtelijk gewerkt aan een voorstel voor de korte termijn. U zult hierover separaat, in maart/april dit voorstel ter besluitvorming ontvangen.
Accoord sectorhoofd: 04-03-99 |
|
![]() |
![]() |