Nota
- Huisvesting
Brandweer Delft
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geacht college, Inleiding Op donderdag 2 september 1965 werd door de toenmalige burgemeester D. de Loor de nieuwe brandweerkazerne aan de Jacoba van Beierenlaan geopend. De kazerne, waarvoor een bouw- en inrichtingskrediet van 2.194.000,= (!!) was gevraagd, moest 25 jaar meegaan. Nu, in het voorjaar van 1999 en 34 jaar later, moet er opnieuw een besluit over de huisvesting van de Brandweer Delft genomen worden. Ter voorbereiding zijn een drietal varianten uitgewerkt:
Probleemstelling Het bestaande gebouw is al 34 jaar oud. Tussen nu en 34 jaar geleden is het een en ander bij de brandweer veranderd. De personeelsformatie is toegenomen, mede door het aangaan van een samenwerkingsverband met een aantal Delftse bedrijven. Het wagenpark is uitgebreid, de wagens zijn in het algemeen groter en passen niet goed in de bestaande garages. De wet- en regelgeving is gewijzigd en het gebouw is dringend aan een grote opknapbeurt toe. De in de afgelopen jaren ingevoerde organisatie- en functiewijzigingen zijn met knip- en plakmiddelen in het bestaande gebouw ingepast. Dit alles maakt het noodzakelijk om eens goed naar de huisvesting van de brandweer te kijken. Vaststaande gegevens Locatie De huidige huisvestingslocatie van de Brandweer aan de Krakeelpolderweg voldoet nog altijd aan alle daarvoor gestelde (wettelijke zorg)normen. Ook kijkend naar de veronderstelde groei van onze stad en denkbare andere regionale ontwikkelingen, is de huidige locatie nog steeds geschikt. Functioneel programma van eisen In het opgestelde functioneel programma van eisen (zie bijlage 1) is rekening gehouden met de huidige personeelsformatie en het thans benodigd materieel. Daarnaast zijn in het functioneel programma van eisen de consequenties van de aangegane samenwerkingsverbanden met Gistbrocades, TNO en TU, alsmede een prognose ten aanzien van toekomstige ontwikkelingen verwerkt. De omzetting van bovengenoemde ontwikkelingen naar benodigde aantallen m² heeft in samenwerking met Twijnstra Gudde plaatsgevonden om een zo objectief mogelijk beeld te schetsen en aansluiting te krijgen met de laatste landelijke ontwikkelingen bij de (ver)bouw van brandweerkazernes. Uiteraard is in het functioneel programma van eisen rekening gehouden met de thans geldende wet- en regelgeving zoals de bekende ARBO-normen. Bestemmingsplan Het vigerende bestemmingsplan "Westerkwartier" is nog van voor de vestiging van de brandweerkazerne 34 jaar geleden. De bestemming Brandweerkazerne ligt nog niet in het bestemmingsplan vast. Er zal dan ook rekening gehouden moeten worden met een procedure tot wijziging van het vigerende bestemmingsplan. Bodemsanering Omdat bij een aanvraag om bouwvergunning een zogenaamde "schoongrondverklaring" dient te worden overlegd, is onlangs een bodemonderzoek uitgevoerd, waarvan de conclusies binnenkort bekend worden. Op grond van de eerste resultaten van het onderzoek en op grond van eerdere bodemonderzoeken en de normeringen volgens de huidige regelgeving, wordt verwacht dat een bodemsanering op een klein gedeelte van het totale terrein noodzakelijk is. Oefen- / droogtoren De toren wordt al enige jaren niet meer intensief gebruikt. Voor de toekomst wordt aan de toren geen (nieuwe) functie toebedeeld. Bij elke hieronder genoemde variant wordt dan ook uitgegaan van het feit dat deze toren gesloopt wordt. Het laten staan van de toren zou namelijk onnodige exploitatiekosten en risicos met zich mee brengen.
Beschrijving van de nieuwbouwvariant Algemeen Bij nieuwbouw op de huidige locatie ontstaat de mogelijkheid om de bestaande huisvestingsproblemen optimaal op te lossen en de brandweerkazerne zodanig in te richten dat met de uitbreiding van de personeelsformatie en het wagenpark, als gevolg van de aangegane samenwerkingsverbanden met bedrijven, rekening gehouden kan worden. Het complex zal ten opzichte van de huidige functionele indeling efficiënter worden ingericht. De nieuwe kazerne, waaronder de verblijfsruimten, zal aan de laatste wet- en regelgeving voldoen. De uitstraling van het nieuwe gebouw zal beter zijn dan de huidige situatie. Zonder al te ingrijpende eventueel toekomstige wets- en of organisatie wijzigingen kan de brandweerkazerne vele jaren mee. Nieuwbouw op basis plan projectontwikkelaar Een projectontwikkelaar heeft op ons verzoek een eerste planschets en een daarop gebaseerde berekening gemaakt. Dit verzoek is gedaan om:
Beschrijving van de renovatievariant Het kantorengedeelte van het totale complex is zodanig te renoveren dat onder redelijke omstandigheden de brandweer kan functioneren. Optimaal is het echter niet. Wat zichtbaar wordt bij de vergelijking tussen de gewenste vierkante meters en de aanpassing van het bestaande kantoorblok aan deze wens, is dat de kantoorruimten veel te ruim en ongunstig ingedeeld moeten worden door de ongunstige stramienmaten (Zie ook de toelichting bij het overzicht confrontatie aantal m² op blz. 4). De werkplaatsen en de garage kunnen niet zodanig opgeknapt worden dat de werkzaamheden en het stallen van het wagenpark naar redelijke maatstaven kan plaatsvinden. Sommige werkplaatsen zijn te groot en inefficiënt ingericht en gesitueerd. Telkens moeten fysieke aanpassingen plaatsvinden om goed en onder veilige omstandigheden te kunnen werken. Daarbij wordt de functionaliteit van de werkplaatsen echter niet recht evenredig vergroot met de hoogte van de noodzakelijke investeringen. De garage is te klein en te ondiep waardoor niet alle voertuigen gestald kunnen worden. In het verleden zijn stukken uit de garage gezaagd om een diepe wagen toch te kunnen stallen. Doordat alles dicht tegen- en op elkaar gezet is, is er weinig loop en manouvreerruimte. Voorgesteld wordt daarom de bestaande werkplaatsen en garage te slopen en te vervangen door nieuwbouw. Samenvattend Er zijn vier modellen doorgerekend, waarvan de uitkomsten hieronder samengevat weergegeven worden. De doorgerekende modellen zijn:
Overzicht confrontatie aantal m² bruto vloeroppervlak bestaande accommodatie bij renovatie en nieuwbouw (de genoemde aantallen m² bij nieuwbouw kunnen gelezen worden als de optimale situatie)
* In de bestaande kantoor- en verblijfsruimte is 1.815 m² beschikbaar. Volgens het functioneel programma van eisen en rekening houdend met de bestaande inefficiënte (bouw)constructie zou bij renovatie 2.111 m² benut moeten worden. Aangezien de extra benodigde 296 m² er niet zijn dienen creatieve oplossingen gevonden te worden om het benodigde bruto vloeroppervlak terug te brengen naar 1.815m². Overzicht investeringslasten
Overzicht bestaande en nieuwe exploitatiekosten
Conclusie Renoveren of bouwen in eigen beheer zijn relatief goedkopere varianten voor verbetering van de huisvesting van de Brandweer sec. De totale kosten kunnen echter verminderd worden door meerdere functies te ontwikkelen. Zo kan bijvoorbeeld de kantoorfunctie aan het gebied toegevoegd worden. De ontwikkeling van een gecombineerd gebouw met een brandweerfunctie en een kantoorfunctie is niet direct een gemeentelijke taak in het licht van de kantoorfunctie. De ontwikkeling van kantoorgebouwen wordt liever aan de markt overgelaten. Afdeling Grondzaken kan in deze variant middels een grondexploitatie de financieel economische aspecten van de gronduitgifte voor haar rekening nemen. Vandaar dat aan een projectontwikkelaar gevraagd is een eerste en verkennende berekening te maken. Dan blijkt dat de kosten voor nieuwbouw van een brandweerkazerne weliswaar hoger zijn dan de nieuwbouwkosten in eigen beheer, maar dat de opbrengsten door toevoeging van de kantoorfunctie aan het gebied de totale gemeentelijke kosten drukken. Ik stel u voor om:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |