Op 8 juni jl. heeft een workshop
plaatsgevonden over de stadsdienst Delft. Het doel van deze workshop was
om ideeën voor de stadsdienst te bespreken en deze tot concrete plannen
voor komend jaar en de jaren daarna om te vormen. Bij de workshop waren
vertegenwoordigers van conneXXion, stadsgewest Haaglanden en de gemeente
aanwezig.
Aan het begin van de bijeenkomst hebben
alle partijen hun wensen kenbaar gemaakt. Naast alle wensen staat echter
het feit dat de stadsdienst Delft nog niet op de vereiste
kostendekkingsgraad zit (in 2004 35%, Delft nu rond 30%). Om deze reden is
gezocht naar mogelijkheden om besparingen in het voorzieningenniveau te
realiseren zonder de kwaliteit van het openbaar vervoer te zeer aan te
tasten. Tevens is een doorkijk gegeven naar de toekomst.
Op basis van de resultaten van de workshop
heeft Stadsgewest Haaglanden voorstellen voor de dienstregeling 2000 -
2001 uitgewerkt (zie kopje "Korte termijn (mei 2000)"). Deze
voorstellen zijn begin september ter inzage gelegd door stadsgewest
Haaglanden. Bij brief van 18 augustus 1999 vraagt het stadsgewest ook om
de reactie van de gemeente Delft.
Korte termijn (mei 2000)
De volgende voorstellen voor de
dienstregeling 2000-2001 hebben betrekking op het Delftse openbaar
vervoer:
Lijn 60 en 62 worden samengevoegd tot één
lijn 60
Dit betekent dat lijn 62 op het traject Van
der Slootsingel - station Zuid vervalt en dat op het traject Van der
Slootsingel - Stefanna (eindpunt Voorhof lijn 60) de frequentie verdubbeld
wordt. De nieuwe lijn 60 rijdt maandag t/m zaterdag overdag 4x per uur,
s avonds en zondag 2x per uur.
Voordelen:
- eenduidige dienstregeling en
lijnvoering;
- onrendabel stuk lijn 62 wordt vervangen
door rendabeler stuk lijn 60 waarmee voortbestaan lijn 60 als geheel
zekerder wordt;
- reizigers van/naar In de Hoven en
Voorhof krijgen 4x per uur een bus.
Nadelen:
- de "slingerroute" door Tanthof
wordt minder bediend: alleen nog maandag t/m vrijdag in de spitsuren
een bus;
- de rechtstreekse verbinding Buitenhof -
Tanthof (- station Zuid - TU-wijk) verdwijnt. De meeste bestemmingen
kunnen met één overstap alsnog bereikt worden. Deze ingreep is het
meest nadelig voor circa 170 reizigers per werkdag (van de in totaal
1700 op lijn 62) omdat men tweemaal moet gaan overstappen.
Eindpunt lijn 60 wordt verlegd van
Brasserskade naar Ypenburg
Met het oog op het toenemend aantal
bewoners van Ypenburg en het beperkte aantal reizigers van/naar sportpark
Brasserskade stelt Haaglanden voor het eindpunt van lijn 60 te verleggen
van het sportpark naar Ypenburg (eindpunt lijnen 15 en 62). In de huidige
situatie rijdt lijn 60 alleen s avonds en op zondag door naar Ypenburg.
Voordelen:
- eenduidige dienstregeling en
lijnvoering;
- weinig gebruikte halte sportpark
Brasserskade (circa 10 tot 15 instappers per dag) wordt vervangen door
rendabeler route naar Ypenburg (groeipotentie!) waarmee voortbestaan
lijn 60 als geheel zekerder wordt;
Nadeel:
- sportpark Brasserskade wordt per
openbaar vervoer minder bereikbaar. Dit nadeel is echter zeer
betrekkelijk: de loopafstand naar de meest nabij gelegen halte van
lijn 60 is circa 200 m.
Lijn
63 rijdt alleen nog in de spitsuren en neemt route lijn 62 in Tanthof over
Vanwege de geringe bezetting buiten de
spitsuren wordt voorgesteld lijn 63 alleen nog in de spitsuren te laten
rijden. Om het verdwijnen van lijn 62 in Tanthof op te vangen rijdt lijn
63 na station Zuid via de route van lijn 62 door naar het eindpunt van de
lijnen 1 en 64.
Voordelen:
- lagere exploitatiekosten en hogere
kostendekkingsgraad, waarmee het voortbestaan van lijn 63 zekerder
wordt;
- het verdwijnen van lijn 62 wordt zoveel
mogelijk gecompenseerd;
- doordat de aansluiting van de lijnen 62
en 63 bij station Zuid vervalt, kan de dienstregeling van lijn 63
tussen het centraal station en de TU-wijk beter op met name lijn 129
afgestemd worden. Hierdoor ontstaat een gelijkmatiger vervoeraanbod
van/naar de TU-wijk.
Nadelen:
- de verbinding Tanthof - TU-wijk vervalt
buiten de spitsuren;
- station Zuid wordt vanuit Tanthof minder
goed bereikbaar per bus: in de ochtendspits kan men alleen naar het
station, in de middagspits alleen van het station de wijk in.
Een belangrijk aandachtspunt voor
Haaglanden is wel dat men goed kijkt naar de periode van de dag waarin
lijn 63 gaat rijden. Lijn 63 kent op diverse momenten van de dag een goede
bezetting en niet alleen in de reguliere spitsuren (7 tot 9 uur en 16 tot
18 uur). Van station-centrum naar de TU zit de topdrukte globaal tussen 8
en 14 uur, van de TU naar station-centrum ligt de piek tussen 15 en 17
uur. Op het traject TU - station-zuid v.v. (en door naar Tanthof) gelden
wel de reguliere spitstijden.
Een voorstel kan daarom zijn om lijn 63 in
de reguliere spitsuren de hele route station-centrum - TU - station-zuid -
Tanthof te laten rijden en om de route tussen 9 en 16 uur te beperken tot
het traject station-centrum - TU.
Lange termijn (2001 en verder)
Naast bovengenoemde voorstellen, waarover
de gemeente Delft zich dient uit te spreken, bestaan voor de langere
termijn de volgende gedachten:
- Mogelijk worden in de toekomst de
nieuwbouwlokaties Emerald en Harnaschpolder aangesloten op het
stadsnet. (2002/2003 ?)
- In de gemeentelijke planvorming rond
station Zuid wordt rekening gehouden met de doortrekking van buslijn
60 vanuit Voorhof naar dit station. (2002/2003
?)
- Mede naar aanleiding van de
doelstellingen van de gemeente Delft omtrent leefbaarheid van de
binnenstad onderzoekt conneXXion de mogelijkheden voor inzet van
kleiner en milieuvriendelijke materieel. Lijn 61 leent zich hiervoor
in eerste instantie het meeste, gezien het karakter van de buslijn
(krappe infrastructuur, geringere capaciteitsbehoefte). Zowel vanwege
de functie van lijn 61 (ontsluitend, sociale functie) als vanwege de
mogelijkheid van milieuvriendelijker vervoer komt de route
Beestenmarkt voor deze lijn weer in beeld. Dienstregeling
2001/2002.
- Door het beschikbaar komen van de
busroute Wateringseweg eind 2001 verandert per dienstregeling
2002/2003 de lijnvoering tussen Delft en Rijswijk. ConneXXion
gaat ervan uit dat de lijnen 48 en 129 via de Wateringseweg naar de
Plaspoelpolder gaan rijden en dat lijn 130 via de Ruys de
Beerenbrouckstraat blijft gaan om de wijken Hof van Delft en
Agnetapark van voldoende openbaar vervoer te voorzien.
Zeer korte termijn (september 1999):
Beestenmarkt
Het is duidelijk dat een aantal lange
termijngedachten zich concentreert rond lijn 61: bediening Harnaschpolder,
route Beestenmarkt, mogelijk bediening Emerald. In dat kader doet
conneXXion in haar brief van 9 juni jl. aan het college van B&W het
voorstel om lijn 61 na de openstelling van de vernieuwde Mauriciusbrug bij
wijze van proef via de Beestenmarkt te laten rijden. Dit heeft volgens
conneXXion de volgende voordelen:
- het leidt tot meer busreizigers
- dit past bij de ontsluitende, sociale
functie van de lijn: zoveel mogelijk herkomst- en bestemmingspunten in
de stad bedienen.
- de Wippolder krijgt de rechtstreekse
verbinding met In de Veste terug. Hiermee wordt aan vele verzoeken van
reizigers voldaan.
- in de afgelopen maanden (de meest
kritieke tijd van het jaar, met terrassen en veel toeristen) hebben
drie buslijnen via de Beestenmarkt gereden, zonder dat dit tot
klachten heeft geleid.
- zoals al eerder genoemd is lijn 61 bij
uitstek geschikt voor kleiner en milieuvriendelijker voertuigen. In
dat geval past de bus veel beter in het verblijfsklimaat van de
Beestenmarkt.
Hoewel er nog geen onderbouwing van de
reizigerstoename door conneXXion is, denk ik dat bovengenoemde argumenten
voldoende steekhoudend zijn om het gemeentelijke standpunt ten aanzien van
bussen over de Beestenmarkt in heroverweging te nemen.
Voorwaarde zou hierbij wel moeten zijn dat
er op lijn 61 met kleiner materieel gereden wordt. Gezien het feit dat
conneXXion nog niet over aanzienlijk kleinere bussen beschikt, lijkt het
volgende voorstel redelijk:
- per direct inzet van reeds aanwezige 11
meter-bussen op lijn 61
- per dienstregeling 2000-2001 inzet van
kleiner materieel, tenzij in het voorjaar wordt besloten om alsnog op
de Marktroute terug te vallen.
Voorstellen
Hierbij wil ik de volgende voorstellen in
overweging geven:
- positief te reageren op de voorstellen
voor de dienstregeling 2000/2001, met daarbij het alternatieve
voorstel voor lijn 63 (zie bijgevoegde conceptbrief aan Haaglanden)
- instemmen met de proef van lijn 61 via
de Beestenmarkt, nadat conneXXion heeft aangetoond dat er sprake is
van een reizigerstoename en onder de hierboven geformuleerde
voorwaarden met betrekking tot materieelgrootte (zie bijgevoegde
conceptbrief aan conneXXion).
E. Pippel
sector Infrastructuur, sectie VB
paraaf hoofd, d.d. |