30 augustus 2001

Raadsvoorstel stuk 57 (00/006971) Waterplan
 


naar agenda

 

Stuk 57 I

00/006971

Delft, 11 april 2000.

Onderwerp: Waterplan Delft "Een blauw netwerk.

Aan de gemeenteraad.

Geachte dames en heren,

Inleiding

In februari 1998 is de startnotitie "Gemeentelijk Integraal Waterbeheer" opgesteld. In vervolg hierop is door IBN-DLO en BOOM een onderzoek uitgevoerd om de kansen en knelpunten voor de Delftse wateren in beeld te brengen. De resultaten hiervan zijn beschreven in de "Basisstudie voor het waterplan Delft" van april 1999. Als vervolg hierop is het Waterplan Delft "Een blauw netwerk" opgesteld in samenwerking met het Hoogheemraadschap van Delfland, dat vanaf het begin betrokken is bij de uitwerking hiervan en in de uitvoering en financiering zal participeren.

Doel van het Waterplan Delft

Voor de gemeente Delft vormt het Waterplan het instrument, een middel, om een overgang naar duurzaam stedelijk waterbeheer te kunnen realiseren. Vanuit een integrale visie op duurzaam stedelijk waterbeheer en rekening houdend met de specifieke situatie in Delft (kansen en knelpunten) beschrijft het Waterplan de ambities en doelstellingen voor de Delftse wateren op de lange termijn. Tevens geeft het Waterplan aan waar in de periode tot 2003 met voorrang aan gewerkt gaat worden en welke kosten daarmee zijn gemoeid.

Voor het Hoogheemraadschap van Delfland geldt dat het Waterplan bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen uit het Waterbeheersplan 1999 - 2003.

Samenhang met andere plannen

In het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 is reeds een voorschot genomen op het Waterplan, omdat hierin een aantal projecten zijn benoemd (herstructurering watersysteem Voorhof, Buitenhof, Tanthof; Afkoppelen van regenwater in de Wippolder; Integraal grondwateronderzoek).

Het gemeentelijk waterbeleid heeft ook een duidelijke samenhang met de problematiek van het baggeren van wateren en met het rioleringsplan. Dit vormt de reden dat in samenhang hiermee ook nu hiervoor plannen worden vastgesteld. Voor de uitvoering van het baggeren en voor de rioleringsplanning is het Waterplan leidend.

Op korte termijn dienen er afspraken gemaakt te worden over het weer onderbrengen van het waterkwantiteitsbeheer bij het Hoogheemraadschap van de polders, waar de gemeente Delft thans waterkwantiteitsbeheer nog voert. Dit zogenaamd herpolderen kan ook consequenties hebben voor de onderhoudsplichtige. Hierover zullen afspraken gemaakt worden. Voorgesteld wordt deze in een convenant vast te leggen. Het gaat dan met name om de volgende vragen: Wie wordt beheerder van gecombineerde rioolwater- en poldergemalen, wat zijn hoofdwatergangen en wat overige watergangen, wat is het
vigerende peilbesluit en welk peil wordt gehandhaafd, afspraken over wie is waarvoor verantwoordelijk en mogelijk financiële afspraken.

Het Waterplan heeft voor elk aspect van de inrichting van de openbare ruimte zijn consequenties. In de nieuwe gemeentelijke organisatie zullen hier afspraken over gemaakt moeten worden. Een vorm kan zijn het toevoegen van een waterparagraaf aan ieder beheerplan van elke discipline in de openbare ruimte.

Het Waterplan dekt alle aspecten en aggregaties van het water. Een aantal hiervan zijn nog (deels) onbekend en vergen nog onderzoek en kennisontwikkeling, met name het grondwater. Binnenkort komt er een nota over de grondwater problematiek in de gehele stad. Daarnaast volgt een rapportage over de wateroverlast rondom het Rietveld e.o. met maatregelen voor de korte termijn, alsmede een rapportage met betrekking tot de aanpak van de wateroverlast op lange termijn. Voor het mogelijke vervolgtraject komt een gezamenlijk voorstel van de Provincie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap van Delfland en de gemeente Delft.

Ook zullen er nog diverse zaken onderzocht moeten worden, zoals wie formeel verantwoordelijk is voor bepaalde aspecten van het water. Zo is bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid van het freatisch grondwater niet helder geregeld.

Besluitvormingstraject

In het voortraject van het proces is het conceptplan besproken met de Delftse Hengelaarsvereniging en het Duurzaamheidsplatform van 23 maart 2000. De resultaten van deze gesprekken zijn vastgelegd in de bij deze nota gevoegde verslagen welke voor u ter inzage zijn gelegd en leiden tot enkele tekstuele aanpassingen en verduidelijkingen.

Het Waterplan doorloopt ook bij het Hoogheemraadschap van Delfland een bestuurlijk traject en zal naar verwachting in de Verenigde Vergadering van 20 april worden vastgesteld.

Na vaststelling in beide Raden zal nog een redactionele slag van de tekst van het plan plaatsvinden.

Financiering.

De met de uitvoering van het plan gemoeide kosten zijn in dit plan kaderstellend opgenomen en sterk gerelateerd aan het principe "werk met werk" maken. Zij worden voor het merendeel gedekt uit het baggerplan, het gemeentelijk rioleringsplan, de vastgestelde investeringsgelden in de zomernota etc. Daarnaast draagt het Hoogheemraadschap bij in de financiering.

In het plan zelf is globaal aangegeven hoe de kostenverdeling tussen Delft en Hoogheemraadschap plaatsvindt

Onderstaande tabel geef in hoofdlijnen de dekking van het gemeentelijk aandeel weer voor de periode 2000-2003.

Project

kosten Delft

dekking

1. Tanthof-west

- baggeren

- aanleg stuwen

- verbeteren i.k.v. waterkw.spoor

- verbeteren waterhuishouding

- herziening peilbesluit

- natuurvriendelijke oevers

- flankerende maatregelen

- monitoring

totaal

kf 800

kf 100

kf 75

0

0

kf 100

 

0

0

Mf 1,1

Baggerplan + regulier onderhoud

Zomernota 2000 (bestaand beleid, post ecologische hoofdstructuur)

Gemeentelijk Rioleringsplan (nieuw)

 

Zomernota 2000 (bestaand beleid, post ecologische hoofdstructuur) + Grondbedrijf + Oevernota

2. Watersysteem Poptahof

- ontwerp en inrichting

- aanleg stuwen

- verplaatsen riooloverstorten

- aanleg wateromleidingen

totaal

 

kf 200

kf 100

kf 100

kf 200

Mf 0,6

Renovatieplan1

idem

idem ISV budget :Mƒ 0,6

idem

3. Afkoppelen Wippolder

- infiltratievoorz. Kloosterkade

- natuurvr. oevers + verbetering

 

kf 350

kf 50

Mf 0,4

Gemeentelijk Rioleringsplan (bestaand)

OWW (regulier onderhoud)

4. Onderzoek Delftse Hout e.o.

0

 

5. Wateroverlast binnenstad

- voorz. Rietveld + Vlamingstr.

- integr. Onderz. Wateroverlast

- verbeteren waterhuishouding

- aanpak wateroverlast

- afkoppelen verhard oppervl.

- verbeteren grondwaterhuish.

 

Totaal

 

kf 200

kf 100

0

Mf 2,1

Mf 0,73

Mf 1,54

 

Mf 4,6

 

 

Mƒ 1,0: EZH + Mƒ 2,1: ISV+ rioleringsplan nieuw

 

project te definiëren samen met provincie ZH en HHD,

financiering vervolgens door drie partijen

6. Watersysteem Ecodus

- uitwerken voorstel

- uitvoering

totaal

 

kf 50

kf 150

Mf 0,2

Milieutechnologiefonds

regulier onderhoud

7. Onderzoek verhard oppervl.

- onderzoek

- proefterrein

totaal

 

kf 25

kf 75

Mf 0,1

Wegennota (nieuw)

Wegennota (nieuw)

8. Herpolderen

- voorbereiden nota

- sluiten overeenkomst

 

p.m.5

0

werkzaamheden vallen binnen reguliere organisatie

9. Inricht. Biesl. Bovenpolder

Mf 1,0

al krediet voor beschikbaar gesteld

10. Aanleg riolering

- langs Rotterdamseweg

- langs Schieweg

 

totaal

 

Mf 1,3

Mf 0,6

 

Mf 1,9

Gemeentelijk Rioleringsplan (bestaand)

Gemeentelijk Rioleringsplan (uitbreiding bestaande plan)

Extra personeel

- watermanager

- extra inzet 0,5 fte

 

p.m.

p.m.

vacature milieu

werkzaamheden vallen binnen reguliere organisatie

12. Afkoppelen

p.m.

(nieuw) rioleringsplan, ISV, herstructureren riolering

totaal

Mf 9,9

 

1 De kosten komen nu geheel voor rekening van Delft, na het sluiten van de herpolderovereenkomst kunnen kosten ook voor rekening komen van HHD.

2 Afhankelijk van de besluitvorming over het beschikbaar stellen van EZH-gelden voor deze doeleinden.

3 In de planperiode tot en met 2003 stelt HHD geen geld beschikbaar voor afkoppelen. Daarom wordt slechts de helft uitgevoerd. De kostenverdeelsleutel voor afkoppelen staat bij HHD momenteel ter discussie. Op basis van de uitkomsten van deze discussie kunnen de kosten uit de planperiode met terugwerkende kracht worden verrekend.

4 Deze kostenpost komt in aanmerking voor subsidie van de provincie Zuid-Holland.

5 Uitsluitend personeelskosten.

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie duurzaamheid,

  • Het Waterplan Delft "Een blauw netwerk" vast te stellen.

  • Het plan na vaststelling toe te zenden aan Het Hoogheemraadschap van Delfland, Gedeputeerde Staten en de inspecteur Milieuhygiëne

  • Wethouder Grashoff te machtigen tot redactionele aanpassingen, teneinde de uitkomsten uit de besluitvormingstrajecten bij het Hoogheemraadschap van Delfland en Delft op elkaar af te stemmen.

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Delft,

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

N. Roos ,secretaris.

 

Stuk 57 II

00/006971

De raad der gemeente Delft;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 april 2000;

Overwegende dat het wenselijk is voor de gemeente Delft een Waterplan vast te stellen dat richtinggevend is om een overgang naar duurzaam stedelijk waterbeheer te kunnen realiseren;

 

b e s l u i t :

  • Het Waterplan Delft "Een blauw netwerk" vast te stellen.

  • Het plan na vaststelling toe te zenden aan Het Hoogheemraadschap van Delfland, Gedeputeerde Staten en de inspecteur Milieuhygiëne

  • Wethouder Grashoff te machtigen tot redactionele aanpassingen, teneinde de uitkomsten uit de besluitvormingstrajecten bij het Hoogheemraadschap van Delfland en Delft op elkaar af te stemmen.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 april 2000

,burgemeester.

,secretaris.

terug naar boven