Stuk 187 I
00/026236 Delft, 14 november 2000.
Onderwerp: Voorlopig Ontwerp Zuidpoort
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
1.
Inleiding.
Op 27 mei 1999 heeft de gemeenteraad
ingestemd met het Schetsplan Plus voor het Zuidpoortgebied. Voor de realisatie
van dit plan is de gemeente een overeenkomst aangegaan met de MAB en Parking
Delft B.V., welke op 28 september j.l. door de gemeenteraad is
geaccordeerd.
Gezien het belang van het project voor
Delft is in de realiseringsovereenkomst
vastgelegd dat zowel het Voorlopig Ontwerp als het Definitief Ontwerp van de
bouwplannen ter goedkeuring zullen worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Het
college heeft het Voorlopig Ontwerp van de bovenbouw getoetst op de
onderstaande criteria, die in de realiseringsovereenkomst zijn vermeld:
·
Of de stedebouwkundige opzet van het Voorlopig Ontwerp past binnen het
Schetsplan-Plus en de daarop reeds aangebrachte wijzigingen.
·
Of de nadien in het Voorlopig Ontwerp voorgestelde planwijzigingen
aanvaardbaar zijn.
·
Of de voorgestelde te realiseren functies in overeenstemming zijn met de
functies als omschreven in de realiseringsovereenkomst (artikel 2.1).
·
Of de architectonische kwaliteit van het VO in algemene zin voldoende
aansluit bij het karakter en het ambitieniveau dat in het Schetsplan-Plus in
het vooruitzicht is gesteld c.q of eventuele afwijkingen daarvan aanvaardbaar
zijn, waarbij het voorlopig oordeel van de commissie welstand en monumenten in
aanmerking is genomen als zwaarwegend advies.
De laatste maanden is er
door de betrokken architecten hard gewerkt aan de totstandkoming van het
Voorlopig Ontwerp. Op 29 augustus heeft er reeds een presentatie aan de
commissie Duurzaamheid plaatsgevonden. Op basis van dezelfde ontwerpen is in
augustus ook aan de commissie Welstand
en Monumenten gevraagd een voorlopig oordeel te geven. Dit advies (bijlage 1)
is voor u ter inzage gelegd. Daarnaast heeft er op 6 september een open
discussie- en inspraakavond plaatsgevonden, waar de ontwerpen zijn
gepresenteerd. Een verslag van deze avond is voor u ter inzage gelegd (bijlage
2). In overleg met de gemeente en in opdracht van de belangenvereniging
Zuidpoort is het Voorlopig Ontwerp getoetst op sociale veiligheid. Ter
informatie is dit rapport voor u ter inzage gelegd (bijlage 3).
Naar aanleiding van deze
bijeenkomsten en het advies van de commissie Welstand en Monumenten hebben de
architecten de ontwerpen verder uitgewerkt, hetgeen heeft geleid tot het
Voorlopig Ontwerp. Het Voorlopig Ontwerp wordt u ter goedkeuring aangeboden
Het Voorlopig Ontwerp wijkt
op enkele punten af van het Schetsplan Plus. Hieronder wordt een overzicht
gegeven van deze afwijkingen.
In de voortgangsrapportage
Zuidpoort, die op 17 mei in de commissie Duurzaamheid is besproken, zijn de volgende wijzigingen reeds toegelicht:
·
De uitbreidingsruimte aan de zijde van V&D is geschrapt. De
beschikbare ruimte is toegevoegd aan veld 7.
·
In veld 7 wordt een gedeelte van de strook langs de Kruisstraat benut
voor inpandig laden en lossen van de C-1000. Om overlast als gevolg van de
expeditie te voorkomen is in overleg met de architecten besloten om de
woningen, die gepland waren op de eerste
verdieping te verplaatsen naar de tweede verdieping. Hierdoor sluiten de woningen ook beter aan
op het verhoogde maaiveld.
·
Het Schetsplan Plus voorzag in woningen boven de bioscoop. In verband
met mogelijke overlast is besloten hier van af te zien.
·
De afstand tussen het Hoogovenspand en de parkeergarage is vergroot om
bevoorrading van de C-1000 gedurende de bouwfase mogelijk te maken.
·
De locaties van de trappen die de binnenhoven op de tweede verdieping
ontsluiten, welke in het Schetsplan Plus indicatief waren aangeduid, zijn nu
vastgelegd.
Overige
aanpassingen:
·
Het programma van de bioscoop is verder ingevuld. Eisen uit de markt
hebben geleid tot grotere en hogere zalen. Hierdoor is de bouwmassa en de
hoogte op veld 5 toegenomen. Het programma van de bioscoop bestaat nu uit 6
zalen en ca. 1250 stoelen. In het Schetsplan Plus was de bioscoop op de eerste
verdieping gesitueerd. In de voorliggende ontwerpen bevinden de zalen zich
zowel op de begane grond als op de verdiepingen. Hierdoor heeft er bij een
gelijk blijvend aantal m2 een herverdeling plaatsgevonden van de winkelruimte,
waarbij er relatief meer winkelruimte is ontstaan op de eerste verdieping.
Kwalitatief goede bioscoopvoorzieningen zijn voor Delft van wezenlijk
belang. Door de aanpassing van het bioscoopprogramma aan de geldende markteisen
wordt de haalbaarheid van een nieuw bioscoopcomplex op deze locatie aanzienlijk
vergroot.
·
De afmetingen van het paviljoen zijn verkleind om meer tegemoet te komen
aan de bezwaren van de bewoners van de achterliggende terraswoningen
(Haakpand). In het Schetsplan Plus werd het achterliggende woongebouw met
terraswoningen door het paviljoen aan
het zicht onttrokken. In de nieuwe situatie zal het genoemde gebouw zichtbaar
blijven, maar als gevolg van de opvallende verschijning van het vierkante
paviljoen in het beeld meer naar de achtergrond gedrukt worden. Het paviljoen
zal in hoofdzaak een horeca bestemming krijgen en zo bijdragen aan het leven op
het plein.
Door de genoemde aanpassing wordt de haalbaarheid van het plan vergroot,
terwijl de functie van het paviljoen op het plein behouden blijft.
·
De bouwhoogte is op een aantal plaatsen verhoogd om meer hoogte
differentiatie te verkrijgen en de articulatie van de gevels te vergroten. Het
totale bouwvolume blijft onveranderd.
Deze
verandering verhoogt de dynamiek van het plan en draagt daardoor bij aan het
hoge ambitieniveau dat wordt nagestreefd.
Stuk 187 I pag.
3
3. De parkeergarage
Het Voorlopig Ontwerp voor de parkeergarage
is ontwikkeld op basis van het Programma van Eisen (PVE), dat onderdeel
uitmaakt van de overeenkomst met de MAB. Bij de uitwerking is gekozen voor een
betonnen bak constructie conform de referentietekening behorend bij het PVE.
Een alternatieve polderconstructie is wel onderzocht, maar bleek na afweging in
relatie tot het financiële voordeel teveel bouwtechnische en milieu-risico’s op
te leveren.
Als gevolg van de inpassing van een roltrap,
de voetgangerspaden en een aantal extra kolommen ten behoeve van de bioscoop is
het aantal parkeerplaatsen ten opzichte van het Programma van Eisen gedaald van
940 naar 918 plaatsen. Het aantal plaatsen dat moet worden gereserveerd voor
bewoners is echter ook gedaald van 100 naar 82. Hierdoor is de daling van het
aantal bezoekersplaatsen gering. Dit aantal daalt van 840 tot 836.
Er is gekozen voor een hoofdontsluiting voor
voetgangers bij het paviljoen op het winkelplein. Deze ontsluiting is zowel
centraal gelegen in het winkelgebied als in de parkeergarage. Door middel van
loopstroken in de garage worden de bezoekers naar deze uitgang geleid.
Daarnaast wordt er voor de bezoekers aan het gebied rond het cultuurplein nog
een aanvullende voetgangersontsluiting gerealiseerd nabij het cultuurplein. De
MAB realiseert voor eigen rekening nog een uitgang aan de oostzijde van het
plein ten behoeve van de C-1000.
4.
Opties in aanvulling op het Programma van Eisen
In het Programma van Eisen voor de
parkeergarage zijn een aantal opties aangegeven, die bedoeld zij om de
kwaliteit en het comfort van de parkeergarage te verhogen. Het gaat hier om de
toepassing van roltrappen, daglichttoetreding in de parkeergarage, verf en
coating van vloeren en wanden en het realiseren van openbare toiletten en
kluisjes.
De genoemde opties zijn verwerkt in het
Voorlopig Ontwerp. Er is gekozen om de genoemde voorzieningen te realiseren bij
de hoofduitgang. De roltrappen zullen worden gerealiseerd aan de zuidzijde van
het paviljoen. Belangrijk voordeel van roltrappen is het wegnemen van
wachttijden en de grote vervoerscapaciteit. Naast de roltrappen zal bij de hoofduitgang
ook een lift gesitueerd zijn. Door
daglicht-toetreding ter plaatse van de roltrappen zal een verbinding worden
gelegd met de bovenwereld. Bezoekers zullen zich hierdoor makkelijker kunnen
oriënteren in de garage. Daarnaast
worden er in de ruimte onder het paviljoen openbare toiletten en kluisjes
gerealiseerd.
De financiële consequenties van de genoemde
opties zijn weergegeven in een voor u ter inzage gelegd overzicht.
5.
Overdekte fietsenstalling
Naar aanleiding van ervaringen in andere
steden is besloten om de fietsenstalling niet ondergronds te realiseren. Het
gebruik van een bewaakte overdekte fietsenstalling blijkt in de praktijk sterk
af te hangen van het comfort wat geboden kan worden. Het omlaag brengen van de
fiets vormt daarbij vaak al een te grote drempel. Er wordt dan ook gezocht naar
een locatie op de begane grond direct aan de rand van het winkelgebied
aansluitend op de fietsroutes. De expeditieruimte van de huidige C-1000
tegenover het theater wordt gezien als een geschikte locatie.
Stuk 187 I pag.
4
De haalbaarheid van een overdekte
fietsenstalling op deze locatie wordt op dit moment onderzocht. Daarnaast wordt
er mogelijk een overdekte fietsenstalling aan de oostzijde van het plan naast
de nieuwe C-1000 gerealiseerd.
5.
Uitwerkingspunten:
Het Voorlopig Ontwerp van de parkeergarage
en de bovenbouw zal in het Definitief Ontwerp verder worden uitgewerkt.
Bijzondere aandacht verdient de situering van de lift nabij de hoofdtoegang.
Verder zal er aandacht zijn voor het optimaliseren van de interne logistiek van
de garage en de plaatsing van de extra kolommen onder de bioscoop. Daarnaast zal onder meer gekeken worden naar
de juiste locatie voor de loopstroken, de parkeerplaatsen voor gehandicapten en
de locaties voor de serviceruimtes. Ook zal er een installatieruimte
gereserveerd worden voor de innovatieve energievoorziening die in het complex
gerealiseerd zal worden. Het is niet uitgesloten dat dit ten koste zal gaan van
enkele parkeerplaatsen. Ten aanzien van de bovenbouw zal er in ieder geval
aandacht zijn voor de locatie van de
bewonersuitgangen tegenover de tramhalte.
Samenvattend stellen wij, onder voorbehoud
van een gunstig advies van de Commissie
Duurzaamheid, u voor te besluiten:
1.
In te stemmen met het Voorlopig Ontwerp van de bovenbouw.
2.
In te stemmen met het Voorlopig Ontwerp van parkeergarage, inclusief de
keuze voor de in het Programma van Eisen opgenomen opties.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk 187 II
00/026236
De raad der gemeente Delft,
gelezen het voorstel van burgermeester en
wethouders van 14 november 2000;
b e s l u i t ;
1. In te stemmen met het
Voorlopig Ontwerp van de bovenbouw.
2. In te stemmen met het
Voorlopig Ontwerp van parkeergarage, inclusief de keuze voor de in het
Programma van Eisen opgenomen opties.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 30 november 2000.
,burgemeester.
,secretaris.