Stuk 187 I

00/026236                                                                                              Delft, 14 november 2000.

 

 

Onderwerp: Voorlopig Ontwerp Zuidpoort

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

1.   Inleiding.

 

Op 27 mei 1999 heeft de gemeenteraad ingestemd met het Schetsplan Plus voor het Zuidpoortgebied. Voor de realisatie van dit plan is de gemeente een overeenkomst aangegaan met de MAB en Parking Delft B.V., welke op 28 september j.l. door de gemeenteraad is geaccordeerd. 

 

Gezien het belang van het project voor Delft  is in de realiseringsovereenkomst vastgelegd dat zowel het Voorlopig Ontwerp als het Definitief Ontwerp van de bouwplannen ter goedkeuring zullen worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Het college heeft het Voorlopig Ontwerp van de bovenbouw getoetst op de onderstaande criteria, die in de realiseringsovereenkomst zijn vermeld:

·         Of de stedebouwkundige opzet van het Voorlopig Ontwerp past binnen het Schetsplan-Plus en de daarop reeds aangebrachte wijzigingen.

·         Of de nadien in het Voorlopig Ontwerp voorgestelde planwijzigingen aanvaardbaar zijn.

·         Of de voorgestelde te realiseren functies in overeenstemming zijn met de functies als omschreven in de realiseringsovereenkomst (artikel 2.1).

·         Of de architectonische kwaliteit van het VO in algemene zin voldoende aansluit bij het karakter en het ambitieniveau dat in het Schetsplan-Plus in het vooruitzicht is gesteld c.q of eventuele afwijkingen daarvan aanvaardbaar zijn, waarbij het voorlopig oordeel van de commissie welstand en monumenten in aanmerking is genomen als zwaarwegend advies.

 

De laatste maanden is er door de betrokken architecten hard gewerkt aan de totstandkoming van het Voorlopig Ontwerp. Op 29 augustus heeft er reeds een presentatie aan de commissie Duurzaamheid plaatsgevonden. Op basis van dezelfde ontwerpen is in augustus ook aan de  commissie Welstand en Monumenten gevraagd een voorlopig oordeel te geven. Dit advies (bijlage 1) is voor u ter inzage gelegd. Daarnaast heeft er op 6 september een open discussie- en inspraakavond plaatsgevonden, waar de ontwerpen zijn gepresenteerd. Een verslag van deze avond is voor u ter inzage gelegd (bijlage 2). In overleg met de gemeente en in opdracht van de belangenvereniging Zuidpoort is het Voorlopig Ontwerp getoetst op sociale veiligheid. Ter informatie is dit rapport voor u ter inzage gelegd (bijlage 3).

 

Naar aanleiding van deze bijeenkomsten en het advies van de commissie Welstand en Monumenten hebben de architecten de ontwerpen verder uitgewerkt, hetgeen heeft geleid tot het Voorlopig Ontwerp. Het Voorlopig Ontwerp wordt u ter goedkeuring aangeboden

 

 

 

Stuk 187 I                                                                    pag. 2

 

 

 

2.  Afwijkingen ten opzichte van het Schetsplan Plus

 

Het Voorlopig Ontwerp wijkt op enkele punten af van het Schetsplan Plus. Hieronder wordt een overzicht gegeven van deze afwijkingen.

 

In de voortgangsrapportage Zuidpoort, die op 17 mei in de commissie Duurzaamheid is besproken, zijn  de volgende wijzigingen reeds toegelicht:

·         De uitbreidingsruimte aan de zijde van V&D is geschrapt. De beschikbare ruimte is toegevoegd aan veld 7.

·         In veld 7 wordt een gedeelte van de strook langs de Kruisstraat benut voor inpandig laden en lossen van de C-1000. Om overlast als gevolg van de expeditie te voorkomen is in overleg met de architecten besloten om de woningen, die gepland waren op de eerste   verdieping te verplaatsen naar de tweede verdieping.  Hierdoor sluiten de woningen ook beter aan op het verhoogde maaiveld.

·         Het Schetsplan Plus voorzag in woningen boven de bioscoop. In verband met mogelijke overlast is besloten hier van af te zien.

·         De afstand tussen het Hoogovenspand en de parkeergarage is vergroot om bevoorrading van de C-1000 gedurende de bouwfase mogelijk te maken.

·         De locaties van de trappen die de binnenhoven op de tweede verdieping ontsluiten, welke in het Schetsplan Plus indicatief waren aangeduid, zijn nu vastgelegd. 

 

Overige aanpassingen:

·         Het programma van de bioscoop is verder ingevuld. Eisen uit de markt hebben geleid tot grotere en hogere zalen. Hierdoor is de bouwmassa en de hoogte op veld 5 toegenomen. Het programma van de bioscoop bestaat nu uit 6 zalen en ca. 1250 stoelen. In het Schetsplan Plus was de bioscoop op de eerste verdieping gesitueerd. In de voorliggende ontwerpen bevinden de zalen zich zowel op de begane grond als op de verdiepingen. Hierdoor heeft er bij een gelijk blijvend aantal m2 een herverdeling plaatsgevonden van de winkelruimte, waarbij er relatief meer winkelruimte is ontstaan op de eerste verdieping.

Kwalitatief goede bioscoopvoorzieningen zijn voor Delft van wezenlijk belang. Door de aanpassing van het bioscoopprogramma aan de geldende markteisen wordt de haalbaarheid van een nieuw bioscoopcomplex op deze locatie aanzienlijk vergroot.

·         De afmetingen van het paviljoen zijn verkleind om meer tegemoet te komen aan de bezwaren van de bewoners van de achterliggende terraswoningen (Haakpand). In het Schetsplan Plus werd het achterliggende woongebouw met terraswoningen  door het paviljoen aan het zicht onttrokken. In de nieuwe situatie zal het genoemde gebouw zichtbaar blijven, maar als gevolg van de opvallende verschijning van het vierkante paviljoen in het beeld meer naar de achtergrond gedrukt worden. Het paviljoen zal in hoofdzaak een horeca bestemming krijgen en zo bijdragen aan het leven op het plein.

Door de genoemde aanpassing wordt de haalbaarheid van het plan vergroot, terwijl de functie van het paviljoen op het plein behouden blijft.

·         De bouwhoogte is op een aantal plaatsen verhoogd om meer hoogte differentiatie te verkrijgen en de articulatie van de gevels te vergroten. Het totale bouwvolume blijft onveranderd.

Deze verandering verhoogt de dynamiek van het plan en draagt daardoor bij aan het hoge ambitieniveau dat wordt nagestreefd. 

 

 

Stuk 187 I                                                                    pag. 3

 

 

 

3.  De parkeergarage

Het Voorlopig Ontwerp voor de parkeergarage is ontwikkeld op basis van het Programma van Eisen (PVE), dat onderdeel uitmaakt van de overeenkomst met de MAB. Bij de uitwerking is gekozen voor een betonnen bak constructie conform de referentietekening behorend bij het PVE. Een alternatieve polderconstructie is wel onderzocht, maar bleek na afweging in relatie tot het financiële voordeel teveel bouwtechnische en milieu-risico’s op te leveren.

 

Als gevolg van de inpassing van een roltrap, de voetgangerspaden en een aantal extra kolommen ten behoeve van de bioscoop is het aantal parkeerplaatsen ten opzichte van het Programma van Eisen gedaald van 940 naar 918 plaatsen. Het aantal plaatsen dat moet worden gereserveerd voor bewoners is echter ook gedaald van 100 naar 82. Hierdoor is de daling van het aantal bezoekersplaatsen gering. Dit aantal daalt van 840 tot 836.

 

Er is gekozen voor een hoofdontsluiting voor voetgangers bij het paviljoen op het winkelplein. Deze ontsluiting is zowel centraal gelegen in het winkelgebied als in de parkeergarage. Door middel van loopstroken in de garage worden de bezoekers naar deze uitgang geleid. Daarnaast wordt er voor de bezoekers aan het gebied rond het cultuurplein nog een aanvullende voetgangersontsluiting gerealiseerd nabij het cultuurplein. De MAB realiseert voor eigen rekening nog een uitgang aan de oostzijde van het plein ten behoeve van de C-1000.

 

4.  Opties in aanvulling op het Programma van Eisen

In het Programma van Eisen voor de parkeergarage zijn een aantal opties aangegeven, die bedoeld zij om de kwaliteit en het comfort van de parkeergarage te verhogen. Het gaat hier om de toepassing van roltrappen, daglichttoetreding in de parkeergarage, verf en coating van vloeren en wanden en het realiseren van openbare toiletten en kluisjes.

De genoemde opties zijn verwerkt in het Voorlopig Ontwerp. Er is gekozen om de genoemde voorzieningen te realiseren bij de hoofduitgang. De roltrappen zullen worden gerealiseerd aan de zuidzijde van het paviljoen. Belangrijk voordeel van roltrappen is het wegnemen van wachttijden en de grote vervoerscapaciteit. Naast de roltrappen zal bij de hoofduitgang ook een lift gesitueerd zijn.  Door daglicht-toetreding ter plaatse van de roltrappen zal een verbinding worden gelegd met de bovenwereld. Bezoekers zullen zich hierdoor makkelijker kunnen oriënteren in de garage.  Daarnaast worden er in de ruimte onder het paviljoen openbare toiletten en kluisjes gerealiseerd.

 

De financiële consequenties van de genoemde opties zijn weergegeven in een voor u ter inzage gelegd overzicht.

 

5.  Overdekte fietsenstalling

Naar aanleiding van ervaringen in andere steden is besloten om de fietsenstalling niet ondergronds te realiseren. Het gebruik van een bewaakte overdekte fietsenstalling blijkt in de praktijk sterk af te hangen van het comfort wat geboden kan worden. Het omlaag brengen van de fiets vormt daarbij vaak al een te grote drempel. Er wordt dan ook gezocht naar een locatie op de begane grond direct aan de rand van het winkelgebied aansluitend op de fietsroutes. De expeditieruimte van de huidige C-1000 tegenover het theater wordt gezien als een geschikte locatie.

 

 

Stuk 187 I                                                                    pag. 4

 

 

 

De haalbaarheid van een overdekte fietsenstalling op deze locatie wordt op dit moment onderzocht. Daarnaast wordt er mogelijk een overdekte fietsenstalling aan de oostzijde van het plan naast de nieuwe C-1000 gerealiseerd.

 

5.  Uitwerkingspunten:

Het Voorlopig Ontwerp van de parkeergarage en de bovenbouw zal in het Definitief Ontwerp verder worden uitgewerkt. Bijzondere aandacht verdient de situering van de lift nabij de hoofdtoegang. Verder zal er aandacht zijn voor het optimaliseren van de interne logistiek van de garage en de plaatsing van de extra kolommen onder de bioscoop.  Daarnaast zal onder meer gekeken worden naar de juiste locatie voor de loopstroken, de parkeerplaatsen voor gehandicapten en de locaties voor de serviceruimtes. Ook zal er een installatieruimte gereserveerd worden voor de innovatieve energievoorziening die in het complex gerealiseerd zal worden. Het is niet uitgesloten dat dit ten koste zal gaan van enkele parkeerplaatsen. Ten aanzien van de bovenbouw zal er in ieder geval aandacht zijn voor de locatie van de   bewonersuitgangen tegenover de tramhalte.

 

Samenvattend stellen wij, onder voorbehoud van een gunstig advies van de Commissie  Duurzaamheid, u voor te besluiten:

 

1.   In te stemmen met het Voorlopig Ontwerp van de bovenbouw.

2.   In te stemmen met het Voorlopig Ontwerp van parkeergarage, inclusief de keuze voor de in het Programma van Eisen opgenomen opties. 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

 

H.M.C.M. van Oorschot             ,burgemeester.

 

 

 

N. Roos                                               ,secretaris.

 

 

 

 

 

 

 


 

Stuk 187 II

00/026236

 

 

 

De raad der gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van burgermeester en wethouders van 14 november 2000;

 

b e s l u i t ;

 

1.   In te stemmen met het Voorlopig Ontwerp van de bovenbouw.

2.   In te stemmen met het Voorlopig Ontwerp van parkeergarage, inclusief de keuze voor de in het Programma van Eisen opgenomen opties. 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 november 2000.

 

 

 

 

                                                           ,burgemeester.

 

 

 

                                                           ,secretaris.