Nota "Bereikbare binnenstad,
parkeerbeleid sleutel tot autoluw(plus)", inclusief nota van
wijziging (00/013023)
Insprekers:
Mw. De Jong,
bewoner binnenstad en lid binnenstadsforum
Mevrouw De Jong geeft aan dat de nota
reeds lange tijd geleden in het binnenstadsforum is behandeld. Zij kan
de anonieme advertentie in de krant (de motie van wantrouwen) niet
begrijpen. Ze geeft aan dat er ook inspraak op dit onderwerp is
geweest. Over het toegenomen autogebruik zegt mevrouw dat de
binnenstad hier niet op is toegerust. Ook het laten toenemen van het
aantal parkeerplaatsen ten koste van bomen lijkt haar geen goed idee.
De nota biedt de mogelijkheden om de binnenstad te beschermen en pleit
derhalve voor het doorvoeren van de plannen.
Dhr. Deelstra
De heer Deelstra steunt het plan op
zichzelf. De bewoners van "de schil" realiseren zich de
consequenties van het plan niet. Er zal ook verdringing van
parkeerdruk naar het gebied buiten de schil zijn. Hij kondigt aan de
grens van de schil te willen aanvechten.
Dhr. Abels,
namens Delfia Batavorum
Steunt het bestemmingsplan en het
autoluw maken van de binnenstad. Hij kan niet instemmen met het
autoluw-plus maken van de Oude Delft.
Mw. V.d. Heijden
Zij bepleit het niet autoluw-plus maken
van de Oude Delft. Ze wil onvoorwaardelijk de Oude Delft kunnen
bereiken; de overlast van het huidige verkeer is gering. Ze wil niet
onder camera’s door hoeven om haar huis te bereiken.
Dhr. De Fraiture
Hij gaat nader in op de uitbreiding van
het autoluw-plusgedeelte, m.n. de Oude Delft. Hij geeft aan dat de
bewoners de OD niet autoluw-plus willen. Hij stelt dat het wonen de
drager is van de cultuurhistorische waarde. Het parkeren voor bewoners
moet worden gegarandeerd.
Mw. Kuijpers, mede namens dhr. Ubels
Zij spreekt namens 66 bewoners die
bezwaar maken tegen de autoluwplannen, o.a. bewoners van de Van
Renswoudestraat. Er waren plannen om in de Van Renswoudestraat 55
parkeerplaatsen te realiseren. De bewoners hebben daar tegenover eigen
plannen gemaakt. Parkeerplekken gaan ten koste van groen en
speelruimte; ze bepleit meer ruimte voor spelende kinderen en een
groene buffer tussen de Maria Duystlaan en de binnenstad. Er blijft
een meningsverschil met de gemeente van 30 parkeerplaatsen. Ze
bekritiseert de tijdelijkheid van onder andere de drugsopvang, waar ze
al jaren last van hebben.
Dhr. Stoll
De heer Stol spreekt namens 50 bewoners
van de Voorstraat, Kolk en Noordeinde. Hij stelt dat de gemeente met
meer regels komt ten koste van de bereikbaarheid. Er is maar een keer
inspraak geweest voor de bewoners van de binnenstad-noord. Hij wil
geen ongastvrij gebied, kraskaarten, bureaucratie of het beperken van
bezoekers van bedrijven. Als de Oude Delft (OD) autoluw wordt, leidt
dat tot ongewenste verkeersstromen. Hij is tegen runshopplaatsen. Hij
bepleit dat de parkeervergunningen voor bewoners van 10 tot 22 uur
geldig zijn, 7 dagen per week en wil parkeerplaatsen op een normale
afstand van huis. Hij stelt dat er gebrek aan maatwerk is.
Dhr. Timman
De heer Timman vertegenwoordigt 17
ondernemers, 8 aan de west- en 9 aan de oostzijde. Met name de
westzijde is erg tegen. Daar komt 40% van de bezoekers met de auto. De
garages zijn onvoldoende bronpunt voor de binnenstad. De plaatsen
rijmen niet met de afstand tot het Vrouw Juttenland. Daarnaast zijn er
vier bejaardencentra in de binnenstad. Het autoluw maken betekent soms
economische schade voor ondernemers en bepleit dat het langsrijden van
auto’s langs de winkel een verworven recht is. De heer Timman stelt
dat de wethouder niet ingaat op de soms harde conclusies van het
BRO-rapport. Hij betwijfelt de praktische en juridische haalbaarheid
van een aantal voorgestelde regelingen. Tenslotte geeft hij aan dat de
fietsers te gast zijn in de binnenstad, maar zich aan geen enkele
regeling houden.
Dhr. V.d. Linden
De parkeertellingen zijn in ’98 en
’99 in de vakantie verricht. Het autobezit in de binnenstad is
normaal t.o.v. het landelijk gemiddelde. Er komen te weinig
parkeerplaatsen terug in de stad. Hij wil dat ook in de uitwerking
rekening wordt gehouden met de spoorplannen.
Mw. Grijn
Zij geeft aan dat de parkeerdruk in de
schil enorm toeneemt. Alleen voor bewoners in de wijk is er nu al een
tekort van 25% op dit moment. Ze stelt dat veel cijfers uit het plan
niet kloppen. Ze stelt voor om extra parkeerplaatsen bij te bouwen en
een duidelijk onderscheid te maken tussen wie waar mag parkeren. Ze
wil de binnenstad alleen autoluw, niet autoluw-plus. Autoluw zorgt
beter voor een prettig leefklimaat.
Mw. Hamers,
bewoner van de binnenstad
Zij heeft kritiek op het autoluw-plus
gedeelte van het plan. Er blijkt niet uit de nota van wijzigingen dat
er veel rekening is gehouden met de belangen van de bewoners. Ze
bepleit dat er beter moet worden nagedacht over de uitwerking van de
plannen. Ze heeft liever betere regels dan wat nu wordt voorgesteld.
Dhr. Prins
De heer Prins geeft aan dat hij reeds
lange tijd een bedrijf heeft in de binnenstad. Hij pleit voor een
distributiesysteem in de binnenstad en een onderzoek hiernaar. Hij
bepleit het handhaven van "de aorta van De Klis".
Dhr. Ploegmakers
Hij woont en werkt op de markt. Hij
stelt dat het autoluw-plus maken gelijk is aan het onbereikbaar maken
van de binnenstad. Hij geeft aan dat een camerasysteem duur is en
heeft liever dat dit geld wordt ingezet voor parkeerplaatsen in de
garages. Daarnaast zijn de laad-/lostijden te krap zijn; hierdoor is
een flexibele bevoorrading onmogelijk. Ook zijn er te weinig runshop-
en invalidenparkeerplaatsen. Er zal zoekverkeer in de binnenstad
ontstaan. Tenslotte stelt de heer Ploegmakers dat het democratisch
gehalte van de nota onvoldoende is.
Mw. Van Koppen
Mevrouw Van Koppen geeft aan dat wonen,
werken en recreëren op orde moet zijn voor een goed economisch
klimaat. Als de loopafstanden naar de winkels te groot zijn, komt de
bezoeker niet meer. Consumenten zijn nu al uitgeweken naar de regio.
Ze bepleit tenslotte aandacht voor de ouderen in de binnenstad, in
relatie tot de loopafstanden naar parkeerruimte.
Mw. V.d.Jagt,
namens bewonersvereniging Grachtengebied-Zuid
De binnenstad autoluw had een breed
draagvlak in het binnenstadsforum. Plotseling was er op 19 april een
wijziging in het voorstel, waarbij de OD autoluw-plus stond vermeld.
Ze geeft aan dat dit niet is wat de bewoners willen. Zij wil een vrije
doorgang van de garage naar De Klis. Voorkom ook dode lussen in het
gebied. Daarnaast uit ze zorgen over de bewaking en de ontheffingen.
Dit is een bureaucratisch element in het voorstel. Autoluw maken is
prima, maar is tegen het afsluiten van de OD.
Dhr. Legierse,
bewoner Van Genestetlaan
Hij moest in de krant lezen dat er
huizen bij hem in de buurt worden gesloopt voor de bouw van een
parkeergarage. Hij is tegen de plannen.
Dhr. Ploegmakers sr.
Hij pleit voor een duurzame, leefbare
binnenstad, een historische stad die in de 21e eeuw staat.
Autoverkeer is daarbij een gegeven. Mensen moeten soms in de
binnenstad kunnen komen. Denk aan ouderen, invaliden etc. Hij vraagt
de nota te verwerpen en de belangen beter af te wegen. Dhr.
Ploegmakers sr. presenteert vervolgens de motie van wantrouwen namens
190 ondernemers. Hij besluit met het verzoek het plan te herzien.
Dhr. V.d. Broek
Hij refereert aan het pleidooi van mw.
Van der Jagt. Hij vraagt aandacht voor een enquête die door 85% van
de bewoners in het grachtengebied-zuid is ingevuld tegen het
autoluw-plus maken. De gemiddelde loopafstand van de auto naar huis
gaat van 150 meter naar 400-500 meter. Het plan leidt tot
onbereikbaarheid in de binnenstad.
Mw. Wolsma,
voorzitter belangenvereniging In de Veste
Mevrouw geeft aan dat het standpunt van
de belangenvereniging zal worden vertolkt door dhr. Van Dalen.
Dhr. Weijers,
mede namens dhr. Trompper
De heer Weijers geeft aan dat zijn
standpunt door dhr. Van Dalen zal worden overgebracht.
Dhr. V. Dalen,
voorzitter OndernemersFederatie Delft, mede namens de
ondernemersvereniging In de Stede, In de Veste, Poort van Delft en De
Klis, de Raad Nederlandse Detailhandel Delft en de Koninklijke Horeca
Nederland Afdeling Delft-Oost
De heer Van Dalen schetst de aanleiding
van de huidige discussie. Hij schetst een aantal voorwaarden voor een
goede invoering van het voorgestelde beleid. Daarbij horen:
bezoekersparkeren aan de rand in garages met voldoende plaatsen, een
evenwichtige verdeling van bezoekersparkeren over de binnenstad, met
name voor het noordelijke deel en aantrekkelijke korte looproutes naar
het kernwinkelgebied. Hij signaleert dat er veel overleg is geweest
met de gemeente en dat er veel is bereikt, maar nog niet voldoende. Er
is een tekort aan parkeerplaatsen in fase 2. Onvoldoende
parkeerplaatsen leidt tot omzetverlies. Hij houdt een pleidooi voor
het overnemen van de door hem ingediende zienswijze. Daarnaast wenst
hij dat het parkeren op de markt gehandhaafd blijft tot het moment dat
de Koepoortgarage open gaat. Tenslotte bepleit hij een parkeerdek in
zuidpoort, het herinrichten van de Phoenixstraat en de Paardenmarkt.
De voorzitter zegt de commissie toe dat
voor de implementatie van de plannen een monitoringplan aan de
commissie wordt voorgelegd. Ook de pendelvoorziening zal voorafgaand
aan fase 2 in gebruik moeten worden genomen. Met de Technische
Universiteit is overeenstemming bereikt om op TU-gebied 450
parkeerplaatsen te gebruiken. Daarnaast zegt de voorzitter toe de
volgende optimalisatiemogelijkheden te bekijken: extra parkeerplaatsen
op de Phoenixstraat (enkele tientallen), het optimaliseren van het
zuidpoortgebied en de mogelijkheid van een parkeerdek op veld 9
(afgewogen tegen de financiële en praktische consequenties).
De fracties VVD, Stadsbelangen, CDA en
PvdA spreken zich uit tegen het (nu reeds) autoluw-plus maken van de
OD.
De voorzitter zegt naar aanleiding van
de discussie de commissie toe dat vervolgfasen eventueel met
bijstelling apart in de commissie ter bespreking worden gebracht.
Nadere uitwerkingsvragen zijn:
handhaving: het technische systeem,
de samenwerking met de politie en de uitbreiding van de bevoegdheden
voor de handhavers. Dit overleg is gaande. Hierop wordt in de
commissie op een later moment teruggekomen;
het toetsen van het belsysteem en
objectieve criteria voor ontheffing moeten ook worden uitgewerkt;
er zal voldoende mogelijkheid moeten
zijn voor communicatie van de invoering naar betrokkenen. De
invoeringsdatum van de eerste fase zal mede hiervan afhankelijk
zijn.
De voorzitter zegt de commissie voorts
toe:
om het autoluw-plus maken van de OD
tussen de Mauriciusbrug en de Oude Kerk in het plan op te schuiven
naar fase 3;
een maximum van 40
bezoekersparkeerplaatsen te realiseren aan de Van Renswoudestraat.
Daartoe het nu nog voorliggende schetsplan aan te passen;
te overwegen of de Koepoortplaats
buiten het toeristenseizoen in fase 2 als additionele parkeerruimte
te gebruiken is;
te bezien of er extra parkeerplaatsen
te realiseren zijn aan de Nieuwe Plantage, die overigens niet ten
koste mogen gaan van groen.
het voorstel voor de invoering van
een pendelbusdienst in september in de commissie te brengen,
waardoor de bus eind dit jaar kan rijden;
het langer openstellen van de
parkeergarages is bespreekbaar als toekomstperspectief.
De voorzitter geeft aan dat het Vrouw
Juttenland-westzijde wél in fase 1 van het autoluw-plus wordt
opgenomen teneinde een gesloten wandelcircuit te realiseren in het
noordelijke winkelgebied.
De vergadering wordt aan het einde van
de eerste termijn van de zijde van de commissie en de voorzitter
geschorst. Alle resterende openbare en besloten agendapunten worden
doorgeschoven. Op 27 juni wordt de commissievergadering hervat.
|