
agenda
14 maart 2000

agenda
4 april 2000
|
|
Aanwezig: |
D. v.d. Goot, S. Reuvers, W. den Boef,
M. Tienstra, J. Weertman,
mw. C. Lourens, J. de Jong, A. Meuleman,
J. Bouman, mw. W. Steffen-Hoogendoorn, mw. C. Heuvelman, J. Oosterhuis,
mw. M. Koop, J. van Koppen, R. Grashoff (vz.), E. Nas (secr.)
|
Ambtelijk: |
M. Gerritsen (IWACO), P. den Dood, J.
Tuit, J. v. Reenen, J. v.d. Hoest, M. v. Arendonk, W. v.d. Berg
|
Afwezig: |
J. van den Doel, M. Mooiweer, M. Mahler,
mw. M. Roorda van Eijsinga,
mw. W. Wijnmaalen-van Leenen, C. Baljé,
mw. L. de Jongh Swemer, R. Kroon, J.P. de Wit, R. Dingler |
1. |
Opening en vaststelling agenda
De voorzitter opent de vergadering en
stelt de agenda vast.
|
|
|
2. |
Mededelingen
De voorziene ingelaste
commissievergadering op 21 maart gaat niet door. Deze datum was
gereserveerd voor de vaststelling van het contract met de MAB inzake
Zuidpoort. Dit nadert nu de afrondende fase.
De voorzitter beantwoordt de vragen
over de "nautische uitstraling" van de terrasboot van het
Boterhuis. De voorgaande terrasboot was niet herkenbaar als boot. In
overleg met de betreffende ondernemer zijn aanpassingen gepleegd,
waardoor de terrasboot nu voldoet aan de door de gemeente gewenste
uitstraling.
|
|
|
3. |
Inventarisatie wensen publieke tribune
om in te spreken bij een agendapunt
Er zijn geen insprekers.
|
|
|
4. |
Vaststelling wijze van afdoening
ingekomen stukken
De commissie stem in met de
voorgestelde wijze van afdoening.
|
|
|
5. |
Vaststelling besluitenlijsten commissie
Duurzaamheid
d.d. 1 en 15 februari 2000
1 februari 2000, tekstueel:
- Dhr. Gravensteijn was aanwezig (hij
was inspreker bij dit doorgeschoven agendapunt op 18 januari jl.).
- Toevoegen bij agendapunt 6 (Minervaplein):
"Met betrekking tot de verplaatsing van het buurthuis bestaat het
idee dit dicht tegen of ingepast in de Artemisflat te realiseren. Zo
is de voorziening voor (oudere) bewoners van de flat eenvoudig te
bereiken, eventueel via een overdekte doorgang."
- Toevoegen bij agendapunt 6: "Bij
de tellingen van het parkeren zal ook het effect van het kerkbezoek op
het parkeren worden meegenomen in het onderzoek."
Met inachtneming van bovenstaande wordt
de besluitenlijst vastgesteld.
15 februari 2000:
De besluitenlijst wordt vastgesteld.
|
|
|
6. |
Presentatie afkoppeling regenwater
Wippolder
De commissie neemt kennis van de
presentatie.
|
|
|
7. |
Wijziging artikel 19 Wet ruimtelijke
ordening (WRO)
De voorzitter zegt toe in de nota aan
te passen: onder voorstel sub d. de verwijzing naar het vakteamhoofd
te wijzigen in "het vakteamhoofd Bouwtoezicht en monumenten (BTM)".
De voorzitter zegt de commissie toe in
de evaluatie van het werken met ontwikkelingsplannen (over een jaar)
tevens de ervaringen met de gedelegeerde bevoegdheid van de raad aan
B&W mee te nemen.
Ter verduidelijking wordt toegelicht
dat "een project" moet worden opgevat als een samenhangend
bouwproject.
Daarnaast zegt de voorzitter de
commissie toe dat er nog een afzonderlijke notitie zal volgen over het
omgaan met ontwikkelingsplannen (voorheen randvoorwaarden en
uitgangspunten).
Met inachtneming van het bovenstaande
stemt de commissie in met het voorstel.
|
|
|
8. |
Rondvraag
- Dhr. Den Boef vraagt wanneer de
commissie geďnformeerd wordt over het rapport van IWACO over de
grondwaterproblematiek binnenstad. De voorzitter geeft aan dat het
niet in de bedoeling ligt om nu iets in bestuurlijk opzicht met het
rapport te doen. Het IWACO-rapport is een tussenstap. Er wordt eerst
gewacht op duidelijkheid over hoe we met de problematiek willen
omgaan.
- Dhr. Meuleman vraagt wanneer de
bewoners het verslag mogen ontvangen van de informatie-avond inzake de
bouwplannen aan de Laan der Verenigde Naties. Dit zou er binnen drie
weken nadien zijn. De voorzitter antwoordt dat dit zo snel mogelijk
recht zal worden gezet, zodra het verslag er is en de beoogde verdere
procedure duidelijk is.
- Mw. Steffen vraagt aandacht voor de
afslag Delft-Zuid vanaf Rotterdam. De afslag bij de rotonde is slecht
voorzien van borden en belijning. De voorzitter laat dit opnemen met
de provincie.
- Dhr. Bouman vraagt of er iets kan
gebeuren aan de overlast van (brom-)fietsers op het trottoir bij het
Oostplein. Daarnaast vraagt dhr Bouman zich af of er voldoende ruimte
is geweest om van bewonerszijde alternatieven aan te dragen op de
bewonersbijeenkomst inzake de herstructurering van het Oostplein. De
voorzitter geeft aan dat er wel een alternatief is aangeboden, maar
deze is na zorgvuldige beschouwing afgewezen. De overlast van fietsers
wordt doorgegeven aan de uitvoerenden, eventueel de politie.
- Dhr. Oosterhuis vraagt naar de
commissieplanning. Wanneer komen de diverse onderwerpen in de
commissie. De voorzitter geeft aan dat er zeer snel een volledig
gewijzigde planning komt.
- Dhr. van Koppen merkt op dat de
omleiding Oostplein wel goed is, maar dat langzaam rijdende (invaliden-)auto´s
toch het risico lopen om op de A13 uit te komen. De voorzitter geeft
aan hier niets aan te kunnen doen.
- Mw. Koop vraagt of de in het kader
van het Oostplein toegezegde studie naar eenrichtingsverkeer voor
fietsers op een rotonde is verricht. De voorzitter antwoordt dat deze
studie wel degelijk is uitgevoerd, zoals toegezegd. Deze optie had de
voorkeur, maar is op het kostenaspect afgevallen. De ENFB heeft
hierover een brief geschreven. De voorzitter zal een gesprek met hun
aangaan en verwacht dat hier uit te komen is.
- Mw. Koop heeft een klacht ontvangen
van de belangenvereniging Zuidpoort dat ze niet zijn betrokken bij de
herinrichting Oostplein, terwijl er ook consequenties zijn in het
Zuidpoortgebied.
|
|
|
9. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering. |
|