30 augustus 2001

Besluitenlijst commissie Duurzaamheid -  19 december 2000

 


naar agenda
19-12-2000


naar agenda
16-01-2000


 
Voorzitter:

de heer Grashoff, Oosten (agendapunt 9)

Secretaris:

de heer Nas

Aanwezig:

de dames Heuvelman, Lourens, Steffen-Hoogendoorn, Koop

de heren Tienstra, Den Boef, Oosterhuis, Weertman, Reuvers, Van den Doel, De Jong, Clason, Kroon, Van Tongeren

Afwezig:

mevrouw De Jongh Swemer

de heren Mooiweer, De Graaf, Meuleman, Bouman, De Wit

1.

Opening

Voorzitter Grashoff opent de vergadering.

2.

Mededelingen

- Berichten van verhindering zijn ontvangen van de heren Bouman, De Graaf en Meuleman.

- De voorzitter maakt de commissie attent op het bezoek aan de waterwoning op 10 januari van 19.00-20.30 uur.

- De voorzitter zal begin januari een rondwandeling langs de proefopstelling van het straatmeubilair in de binnenstad beleggen voor de commissie. De leden van het binnenstadsforum zullen ook worden uitgenodigd.

3.

Inventarisatie wensen publieke tribune om bij een van de agendapunten het woord te voeren

Dhr. Gravesteijn, bij agendapunt 10.

4.

Vaststelling wijze van afdoening ingekomen stukken

De heer Den Boef geeft aan dat in het voorbereidingsbelsuit cyclotronweg het bedrijf Prins en De Vries wordt genoemd. Dit is onjuist. Het gaat om de firma Prins BV. Dit zal worden aangepast.

De commissie stemt in met de voorgestelde wijze van afdoening.

5.

Vaststelling besluitenlijst commissie Duurzaamheid d.d. 28 november 2000

Tekstueel:

De heer Den Boef was aanwezig tot en met agendapunt 7.

Mw. Heuvelman geeft aan dat bij agendapunt 7 de mogelijke inpassing van woonruimte op de tweede winkellaag niet is opgenomen. Dit punt wordt als volgt gewijzigd: "Gekeken moet worden naar een creatieve ontwerptechnische uitwerking van de tweede winkellaag met als doel een hoogwaardige uitstraling van deze tweede winkellaag te garanderen (dichtgeplakte ramen e.d. voorkomen). Daarbij dient tevens te worden bezien of het wenselijk en mogelijk is op enkele relevante plaatsen nog woonruimte in te passen op deze laag, uit oogpunt van verdere verbetering van sociale veiligheid."

Bij agendapunt 8 moet het woord "behoud" worden gewijzigd in "behoudt".

Bij agendapunt 9 heeft de fractie van de PvdA aangegeven dat ze haar standpunt heeft voorbehouden.

Met inachtneming van bovenstaande wordt de besluitenlijst vastgesteld.

6.

Kredietaanvraag herinrichting noordelijk winkelgebied (00/030103)

In reactie op de discussie met de commissie geeft de voorzitter aan dat deze planning is afgestemd op het tijdstip van opening van de parkeergarage (ongeveer eind februari). De fasering van werkzaamheden is zo gekozen dat er auto’s in de garage kunnen parkeren als straten met parkeerplaatsen op maaiveld worden heringericht. Overigens maakt de planning geen formeel onderdeel uit van het te nemen besluit. De voorzitter zegt toe in overleg met winkeliersvereniging De Klis eventuele planningsproblemen op te lossen.

Besluitvorming over diverse handhavingsaspecten moeten nog volgen. Het gaat met name om het feit dat niet met camera´s, maar met palen uit de weg wordt gewerkt, het beheerregime, de verordeningen (liggen ter visie) en de discussie over de bevoegdheden van handhavers op straat.

De kosten van het afsluitsysteem zijn niet in dit krediet opgenomen. Een voorstel hiervoor volgt in januari.

De VVD neemt het voorstel voor nader beraad terug in de fractie en komt er tijdens de raadsvergadering op terug.

De meerderheid van de commissie stemt in met het voorstel.

7.

Parkeerbeleid binnenstad: aanpak parkeerproblematiek Olofsbuurt / Westerkwartier (00/028777)

Naar aanleiding van de discussie met de commissie geeft de voorzitter aan dat als de bewonersavond ertoe aanleiding geeft dan zullen de tijden waarvoor de vergunningen gelden en eventueel andere marges worden bezien. Aan de in het voorstel verwoorde principes zal worden vastgehouden.

Evaluatie van de praktische kanten van de invoering zal ook op de vergunningtijden betrekking hebben, eventueel zelfs tussentijds als daar aanleiding voor is. Ook de kwantiteit van de handhaving zal onderdeel van de evaluatie zijn, evenals verdere verdringingsaspecten aan de rand van het vergunningsgebied. Ook uitbreiding van de vergunningtijden op zondag zal voor de schil flexibel worden bekeken en is mede afhankelijk van de wensen in de buurt. Voor de middellange termijn zal worden bekeken in hoeverre op nieuwbouwlokaties meer nieuwe parkeerplaatsen te realiseren zijn dan voor die desbetreffende lokatie(s) benodigd zijn.

De voorzitter zegt voorts toe dat er in januari gesproken zal worden met de Maria Duystlaan e.o. De hier gehanteerde aanpak wordt dan meegegeven en besproken, maar is niet maatgevend, is geen blauwdruk. Het aspect deelauto zal worden meegenomen voor de Olofsbuurt/Westerkwartier. Daar zullen plekken voor worden gereserveerd. Op korte termijn zal een voorstel over deelautogebruik naar de commissie komen.

De commissie stemt in met het voorstel. De fracties van VVD en CDA maken een voorbehoud bij het tarief voor de vergunning. De VVD neemt het voorstel voor nader beraad terug in de fractie.

8.

Voorstel formatie-uitbreiding parkeercontroleurs ten behoeve van invoering parkeerbeleid (00/027849)

Naar aanleiding van de discussie met de commissie zegt de voorzitter toe de berekening van de tarieven te bekijken, evenals het aantal benodigde mensen voor de bezetting van de controlekamer. De tarieven worden in de verordening vastgesteld.

De commissie stemt in met het voorstel.

 

9.

Raamovereenkomst en intentie-overeenkomst met de Technische Universiteit (00/028269)

Naar aanleiding van de discussie met de commissie verduidelijken de voorzitters Grashoff en Oosten de bestuurlijke achtergronden. Voorzitter Grashoff beklemtoont dat de commissie zich met de overeenkomsten vastlegt op de tracékeuze voor tramlijn 19, maar niet op de overige stedenbouwkundige uitgangspunten. Zodra het masterplan van de TU gepubliceerd is, zal een gemeentelijke reactie aan de commissie worden voorgelegd.

De meerderheid van de commissie stemt in met het voorstel. De stip-fractie kan zich niet verenigen met de gekozen route voor de tramlijn over de Schoemakerstraat en houdt vast aan de Mekelweg.

10.

Informatie over de wateroverlast van november 2000 en presentatie aanpak preventieve maatregelen voor de binnenstad

De commissie neemt kennis van de presentatie.

Inspreker: de heer Gravesteijn

De heer Gravesteijn is blij met het feit dat er nu een watermanager bestaat in Delft. Hij is het globaal eens met het stappenplan. Hij beklemtoont dat de bodemdaling van 10 to 40 cm. veroorzaakt is door DSM/Gist en deze partij derhalve moet betalen voor te nemen maatregelen. Hij bepleit voorts een (extra) kano-oversteekplaats bij het Rietveld of de Vlamingstraat.

Naar aanleiding van discussie met de commissie geeft de voorzitter aan dat in geval van calamiteiten direct een gelegenheidssamenwerking ontstaat met andere gemeenten en het Hoogheemraadschap (bijvoorbeeld preventieve peilverlaging). Ook in november is er onderlinge afstemming geweest en veel inzet gepleegd om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Met betrekking tot de voorgenomen preventieve maatregelen geeft de voorzitter aan dat gemeente, provincie en het hoogheemraadschap van Delfland allen verantwoordelijkheden hebben inzake het waterbeheer. De verantwoordelijkheden worden dan ook met deze partijen besproken en onderling verdeeld.

De commissie neemt met waardering kennis van de voorgestelde maatregelen.

11.

Rondvraag

Mw. Koop: geeft aan dat het koud was in de raadszaal. De voorzitter zal dit aan de bodes doorgeven. Voorts vraagt zij aandacht voor een overlastsituatie aan de Koornmarkt. Hierover is ook een brief geschreven. De voorzitter geeft aan dat er wel degelijk aandacht voor het onderwerp is. De bewoners vinden echter dat de oplossingen niet ver genoeg gaan.

Dhr. Weertman vraagt wanneer het groensnipperbeleid in de commissieplanning komt. De voorzitter geeft aan dat het voornemen bestaat om het bestaande beleid te wijzigen. Een voorstel komt naar de commissie. Ook de heer Tienstra en mevrouw Koop vragen aar de commissieplanning. De voorzitter geeft aan dat vanaf januari met regelmaat de planning zal worden verstuurd.

Dhr. Kroon vraagt naar de stand van zaken met betrekking tot supermarkt Lidl. De voorzitter geeft aan dat een uitspraak over de bodemprocedure op 8 maart wordt verwacht. Derhalve is het niet zinvol nu over het onderwerp uit te weiden.

De heer Kroon vraagt hoe de voorzitter denkt om te gaan met de geplaatste borden van team alert inzake verkeersslachtoffers. Hoe denken de nabestaanden over het initiatief. De voorzitter geeft aan niet de opvattingen te kennen en is niet voornemens daar naar te informeren.

De heer Kroon geeft aan dat er nog steeds gevaarlijke situaties zijn voor fietsers op de Schieweg. De voorzitter geeft aan dat naar de rode fietspaden zal worden gekeken.

12.

Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering.

 

terug naar boven