BESLUITVORMINGS-FORMULIER *             00/012460

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

Met ingang van 1999 komen eigenaren van rijksmonumenten, gemeente en bedrijven niet meer in aanmerking voor restauratiesubsidie uit het Stadsvernieuwingsfonds, tenzij het om  bijzondere monumentale onderdelen gaat zoals plafonds, stoepen, consoles enz.. Zij kunnen gebruik maken van de rijksregeling BRRM (Besluit Rijkssubsidiëring Restauratie Monumenten). De meerjarenplanning voor rijksmonumenten is tot en met 2004 volledig met reserveringen belegd. Een  kleine categorie eigenaren van rijksmonumenten, zoals eigenaar/ bewoners, stichtingen en verenigingen, dreigt tussen wal en schip te raken. Zij hebben vaak kleinschalige restauratieplannen (<¦ 50.000) en weinig financieringsfaciliteiten. Subsidie is de eerste vier jaar niet beschikbaar en voor een gunstige voorfinanciering komt men alleen in aanmerking als men op de meerjarenplanning voorkomt. Het is een ongewenste ontwikkeling als noodzakelijk herstel niet plaatsvindt. Daarom is het zinvol om alleen deze categorie van monumenteigenaren voor kleinschalige restauraties (subsidiabele kosten maximaal ƒ 50.000,--) toch gebruik te laten maken van de gemeentelijke subsidieregeling (Hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening Stadsvernieuwing).

De voorgestelde aanpassing van de subsidieverordening kan binnen het jaarlijks beschikbare budget van ƒ 1.000.000,-.

Het is dringend gewenst Hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening Stadsvernieuwing: Beschermde rijksmonumenten en beschermde gemeentelijke monumenten, zo snel mogelijk aan te passen.

 

 

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

1. In te stemmen met de nota en aanpassingen van Hoofdstuk 3 van de Subsidieverordening Stadsvernieuwing

2. Deze gewijzigde subsidieregeling per 1 juli in werking te laten treden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

Ja, omdat het wenselijk is de gewijzigde regeling per 1 juli in te laten gaan

Financ­iële con­se­quen­ties

nee: overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting.

Persone­le con­se­quen­ties

Nee

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

Persbericht

Voorstel van: T.Kronshorst  TK

d.d. 26 mei 2000

Publiekszaken/BTO

toest. 2176

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1. H.J. Grashoff

2.

hoofd van Dienst/prl: par.RvO

d.d. 29-05-00

Naam R. Van Opijnen            

toest.2696

 5.

                                                                         (niet in te vullen door de dienst)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par. B/a MPO

d.d.   6.6.2000

par. US

d.d.  31/5

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  6/6/2000

nr.  3(6)

 7.

 Aangehouden tot 8.6.2000                                                                                       US 7/6

 

 

Conform                                           d.d. 8/6/2000                                                    nr. 2(6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

secr.  NR. 8/6

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 8.

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

.

 

 

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd.     6 juni 2000

1.

voor dd.

par.

Dd.           *

Commissie(s) 1.Duurzaamheid

dd.    20  juni 2000

2.

voor dd.

par.

Dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

Dd.           *

Gemeenteraad

dd.   29 juni 2000

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                  niet in te vullen door de dienst

                       diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Publiekzaken

 

1.

par.

dd.

Sektor/afd.

Par

     d.d.

   Kopie

bijl

 

 

 

BTO

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

Jurist

 

 

 

 

 

 

 

WSZ/W&P

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.