BESLUITVORMINGS-FORMULIER * 00/013124 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte inhoud en motivering voorstel: Diverse kringloopbedrijven in Delft dragen bij aan
producthergebruik door de verkoop of export van 2e handsgoederen. De
grote/zware artikelen worden door sommige kringloopbedrijven op afspraak aan
huis opgehaald. De inzamelkosten zijn hoog en de opbrengst als 2e
handsartikel is relatief laag, waardoor dit niet economisch rendabel te
krijgen is. Deze inzameling aan huis dreigt dan ook te stagneren, met als
risico dat een groot deel van de kringloopgoederen bij het restafval terecht
zal komen, hetgeen uit milieuoogpunt ongewenst is. Dit betreft momenteel ca. 1000 ton (gewicht) aan goederen
per jaar. De verwerkingskosten hiervan (als restafval) bedragen 200.000,-.
Het is dan ook gewenst om de inzameling en daarmee het producthergebruik van
de grote kringloopgoederen veilig te stellen, door het aangaan van
dienstverleningsovereenkomsten met de grotere kringloopbedrijven. Daarnaast
wordt ingeschat dat het producthergebruik als gevolg van het afsluiten van
dergelijke overeenkomsten nog met ca. 10% zal toenemen. D.w.z. dat de
hoeveelheid ingezamelde grote kringloopgoederen naar verwachting zal groeien
naar 1100 ton op jaarbasis. Aan deze overeenkomst worden de volgende
condities verbonden: het kringloopbedrijf dient de aangeboden partij in zijn
geheel mee te nemen, niet bruikbare goederen kunnen (conform de huidige
geldende afspraken) om niet bij de Reiniging worden aangeboden, de
vergoeding geldt bij een minimum van 3000 adressen (huishoudens) per jaar,
controle van de administratie/registratie en daadwerkelijke inzameling vindt
steekproefsgewijs plaats, de (gescheiden) inzameling dient conform de
geldende regelgeving plaats te vinden. De kosten van de regeling worden
geschat op 160.000,- , hetgeen neerkomt op 4,- per huishouden per jaar (=
ca.1% van de Afvalstoffenheffing). |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: 1.Dienstverleningsovereenkomsten aangaan met de grotere
kringloopbedrijven ten einde de inzameling van grote/zware kringloopgoederen
en daarmee producthergebruik in Delft veilig te stellen. 2.
De vergoeding voor 2000 vaststellen op 25,- (incl BTW) per inzameladres 3. Jaarlijkse
indexering met prijsindexcijfer van het CBS (CPI, reeks huishoudens) (jaar
2000=100%) 4. De
prestatie van kontraktpartner vaststellen op tenminste 3000 inzameladressen
per jaar
5. De prestatie in 2000 vergoeden met terugwerkende kracht tot
1-1-2000 6.
De kosten voor het jaar 2000 (ca. 160.000) dekken uit de Reserve Hogere
Verwerkingskosten en voor de jaren daarna opnemen in de
Afvalstoffenheffing
7. Het college te laten machtigen om de overeenkomsten op basis van de
genoemde punten nader uit te werken en af te sluiten
8. Dit voorstel, na advies van de commissie Duurzaamheid, voor
besluitvorming voorleggen aan de Gemeenteraad 9. De bijgevoegde begrotingswijziging op de begroting 2000
door de Gemeenteraad laten vaststellen |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
A/B |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline
(o.a. wettelijke bepalingen) |
ja/nee,
omdat |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties |
ja/nee:
overeenkomstig (meer)jarenbegroting, ja/nee; vul vak 9 in. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties |
ja/nee,
zo ja, zie toelichting op pag. 3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden
worden gezonden) |
ja/nee,
omdat |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel
van:Æ.B. Ruiter |
d.d.31-5-2000 |
dst/proj.Stadsbeheer |
toest.2203 |
4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam
portefeuillehouder(s): |
1.R.
Grashoff |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
hoofd
van Dienst/prl: par.CK. |
d.d. |
naam C. Kruijff |
toest.2900 |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de dienst) |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf
Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
par. RG. |
d.d.
07-06-2000. |
par.US. |
d.d. 07-06-2000. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par |
d.d. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit
b en w: |
d.d. 13-06-2000. |
nr.
3(5) |
7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In de overeenkomsten dient een minimum gewicht per
inzameladres te worden opgenomen (mandaat weth. Grashoff). Overigens conform. |
secr. DvD. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen
leden college/diensten/afdelingen |
8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige
compensatie. Zo niet vul onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto
resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone
dienst) |
|
|
|
|
* bedragen x ¦ 1.000; |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
N =
Nadelig V = Voordelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. Voor 2000 ten laste van de Reserve Hogere
Verwetingskosten Vanaf 2001 dekken middels Afvalstoffenheffing. XX |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties van het voorstel |
10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf
dienst/afdeling |
12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd. 13-6-2000 |
1.SenC |
voor
dd. |
par.JB |
dd.08/06/00 * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s) 1.Duurzaamhd |
dd. 20-6-2000 |
2. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd.
29-6-2000 |
( *
voor afwijkende adviezen zie pag. 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte voor interne
registratie |
11. |
niet in te
vullen door de dienst |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
diensten en afdelingen |
|
|
Bespreken
gevraagd door: |
14. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector
Stadsbeheer |
|
1. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
afd./vakteam |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Reiniging |
|
|
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
I&T |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
R&G |
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
FIZ |
|
|
|
|
Besluit college
(zie vak 7 aan voorzijde) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
POI |
|
|
|
|
|
Advies
commissie(s) |
15. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
PSO |
|
|
|
|
|
1. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(*
voor afwijkende adviezen pagina 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering
d.d. |
par. |
16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||