BESLUITVORMINGS-FORMULIER *             00/013124

Korte inhoud en motivering voorstel: Diverse kringloopbedrijven in Delft dragen bij aan producthergebruik door de verkoop of export van 2e handsgoederen. De grote/zware artikelen worden door sommige kringloopbedrijven op afspraak aan huis opgehaald. De inzamelkosten zijn hoog en de opbrengst als 2e handsartikel is relatief laag, waardoor dit niet economisch rendabel te krijgen is. Deze inzameling aan huis dreigt dan ook te stagneren, met als risico dat een groot deel van de kringloopgoederen bij het restafval terecht zal komen, hetgeen uit milieuoogpunt ongewenst is.     Dit betreft momenteel ca. 1000 ton (gewicht) aan goederen per jaar. De verwerkingskosten hiervan (als restafval) bedragen ƒ200.000,-. Het is dan ook gewenst om de inzameling en daarmee het producthergebruik van de grote kringloopgoederen veilig te stellen, door het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten met de grotere kringloopbedrijven. Daarnaast wordt ingeschat dat het producthergebruik als gevolg van het afsluiten van dergelijke overeenkomsten nog met ca. 10% zal toenemen. D.w.z. dat de hoeveelheid ingezamelde grote kringloopgoederen naar verwachting zal groeien naar 1100 ton op jaarbasis. Aan deze overeenkomst worden de volgende condities verbonden: het kringloopbedrijf dient de aangeboden partij in zijn geheel mee te nemen, niet bruikbare goederen kunnen (conform de huidige geldende afspraken) ‘om niet’ bij de Reiniging worden aangeboden, de vergoeding geldt bij een minimum van 3000 adressen (huishoudens) per jaar, controle van de administratie/registratie en daadwerkelijke inzameling vindt steekproefsgewijs plaats, de (gescheiden) inzameling dient conform de geldende regelgeving plaats te vinden. De kosten van de regeling worden geschat op ƒ160.000,- , hetgeen neerkomt op ƒ4,- per huishouden per jaar (= ca.1% van de Afvalstoffenheffing).

 

 

 

Voorstel: 1.Dienstverleningsovereenkomsten aangaan met de grotere kringloopbedrijven ten einde de inzameling van grote/zware kringloopgoederen en daarmee producthergebruik in Delft veilig te stellen.                                          2. De vergoeding voor 2000 vaststellen op ƒ25,- (incl BTW) per inzameladres                                                        3. Jaarlijkse indexering met prijsindexcijfer van het CBS (CPI, reeks huishoudens) (jaar 2000=100%)                       4. De prestatie van kontraktpartner vaststellen op tenminste 3000 inzameladressen per jaar                                      5. De prestatie in 2000 vergoeden met terugwerkende kracht tot 1-1-2000                                                              6. De kosten voor het jaar 2000 (ca. ƒ160.000) dekken uit de Reserve Hogere Verwerkingskosten en voor de jaren daarna opnemen in de Afvalstoffenheffing                                                                                                         7. Het college te laten machtigen om de overeenkomsten op basis van de genoemde punten nader uit te werken en af te sluiten                                                                                                                                                           8. Dit voorstel, na advies van de commissie Duurzaamheid, voor besluitvorming voorleggen aan de Gemeenteraad     9. De bijgevoegde begrotingswijziging op de begroting 2000 door de Gemeenteraad laten vaststellen

 2.

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

A/B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

ja/nee, omdat

Financ­iële con­se­quen­ties

ja/nee: overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting, ja/nee; vul vak 9 in.

Persone­le con­se­quen­ties

ja/nee, zo ja, zie toelichting op pag. 3.

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

ja/nee, omdat

Voorstel van:Æ.B. Ruiter

d.d.31-5-2000

dst/proj.Stadsbeheer

toest.2203

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1.R. Grashoff

2.

hoofd van Dienst/prl: par.CK.

d.d.

naam C. Kruijff                                   

toest.2900

 5.

                                                                         (niet in te vullen door de dienst)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par. RG.

d.d. 07-06-2000.

par.US.

d.d. 07-06-2000.

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  13-06-2000.

nr. 3(5)

 7.

In de overeenkomsten dient een minimum gewicht per inzameladres te worden opgenomen (mandaat weth. Grashoff). Overigens conform.

 

 

 

 

 

 

secr.  DvD.

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 8.

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

Voor 2000 ten laste van de Reserve Hogere Verwetingskosten

Vanaf 2001 dekken middels Afvalstoffenheffing.                                                                 XX           

Personele consequenties van het voorstel

10.

.

 

 

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd. 13-6-2000

1.SenC

voor dd.

par.JB

dd.08/06/00           *

Commissie(s) 1.Duurzaamhd

dd. 20-6-2000

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd. 29-6-2000

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                  niet in te vullen door de dienst

                       diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Sector Stadsbeheer

 

1.

par.

dd.

afd./vakteam

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

Reiniging

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

I&T

 

 

 

 

 

 

 

R&G

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

FIZ

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

POI

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

PSO

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.