BESLUITVORMINGSFORMULIER 00/027509
Korte
inhoud en motivatie voorstel
1. |
De
voorschriften met betrekking tot geluid- en trillinghinder behorende bij het
Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer zijn zodanig
gesteld dat wanneer er in een inrichting een festiviteit of activiteit plaats
vindt, de kans groot is dat deze voorschriften zullen worden overtreden. Daarom
biedt het Besluit de gemeenteraad de mogelijkheid in een verordening (APV)
vast te stellen gedurende welke perioden de geluidsvoorschriften niet gelden.
Er worden 2 soort festiviteiten onderscheiden:a. de incidentele festiviteiten
-max 12- (inrichting gebonden festiviteiten of activitieiten); en b. de
collectieve festiviteiten(generale festiviteiten of activiteiten, zoals
bijvoorbeeld koninginnedag). Bij de invuling van de regeling is rekening
gehouden met verscheidene belangen. Dit heeft geresulteerd in een regeling
met een plafond van 8 incidentele vrijstellingen in combinatie met een
beperkt aantal jaarlijks vast te stellen collectieve feestdagen. Als
randvoorwaarde geldt dat de festiviteit of activiteit, voor zover een
vrijstelling van de reguliere geluidvoorschriften is gewenst, tussen 10.00
uur ‘s morgens en 01.00 uur ‘s nachts moet plaatsvinden. |
eventueel vervolg op pag. 2 |
Voorstel:
2. Te besluiten: I. een
vrijstellingsregeling bij het Besluit horeca-, sport- en
recreatie-inrichtingen milieubeheer op te nemen in de Algemene Plaatselijke
Verordening voor Delft 1992; II. vast te stellen de
navolgende wijzigingen van de Algemene Plaatselijke Verordening voor Delft
1992: a. de titel van
Hoofdstuk 4, Afdeling 1, te veranderen in : Geluid- en lichthinder: b. toe te voegen in
Hoofdstuk 4, Afdeling 1 de navolgende artikelen: Artikel 91A Begripsomschrijvingen. In deze regeling wordt
verstaan onder: a) Besluit: het Besluit horeca-, sport- en
recreatie-inrichtingen milieubeheer; b) inrichting: een inrichting als bedoeld in het
Besluit; c) drijver van een inrichting: degene die als
eigenaar, bedrijfsleider, beheerder of anderszins een inrichting drijft; d) collectieve festiviteit: een festiviteit of
activiteit tussen 10:00 uur ‘s ochtends en 01:00 uur ‘s nachts die niet
specifiek aan één of een klein aantal inrichtingen is verbonden; e) incidentele festiviteit: een festiviteit of
activiteit tussen 10:00 uur ‘s ochtends en 01:00 uur ‘s nachts die gebonden
is aan één of een klein aantal inrichtingen. Artikel 91B Aanwijzing collectieve
festiviteiten. 1. De voorschriften 1.1.1, 1.1.5, 1.1.7 en 1.1.8
van de bijlage onder B van het Besluit gelden niet voor door de burgemeester
per kalenderjaar aan te wijzen collectieve festiviteiten gedurende de daarbij
aan te wijzen dagen of dagdelen. 2. Het voorschrift 1.5.1 van de bijlage onder B van
het Besluit geldt niet voor de door burgemeester en wethouders per
kalenderjaar aan te wijzen collectieve festiviteiten gedurende de daarbij aan
te wijzen dagen of dagdelen. 3. In een aanwijzing als bedoeld in het eerste en
tweede lid, kunnen burgemeester en wethouders bepalen dat de aanwijzing
slechts geldt in één of meer delen van de gemeente. 4. Burgemeester
en wethouders maken de
aanwijzing tenminste vier weken voor het begin van een nieuw kalenderjaar
bekend. 4. Burgemeester en wethouders kunnen, wanneer
een collectieve festiviteit redelijkerwijs niet te voorzien was, een
festiviteit terstond als collectieve festiviteit als bedoeld in het eerste
lid aanwijzen. Artikel 91C Kennisgeving
incidentele festiviteiten. 1. Het is een inrichting toegestaan maximaal 8
incidentele festiviteiten per kalenderjaar te houden waarbij de voorschriften
1.1.1, 1.1.5, 1.1.7 en 1.1.8 uit de bijlage onder B van het Besluit niet van
toepassing zijn mits de drijver van de inrichting ten minste twee weken 2. voor de aanvang van de festiviteit burgemeester
en wethouders daarvan in kennis heeft gesteld. 3. Het is een inrichting toegestaan maximaal 8
incidentele festiviteiten per kalenderjaar te houden waarbij voorschrift
1.5.1 uit de bijlage onder B van het Besluit niet van toepassing is mits de
drijver van de inrichting ten minste twee weken voor aanvang van de
festiviteit burgemeester en wethouders daarvan in kennis heeft gesteld. 4. Burgemeester en
wethouders stellen een formulier vast voor het doen van de
kennisgeving als bedoeld in het eerste en tweede lid. 5. De kennisgeving wordt geacht eerst dan te zijn
gedaan wanneer het in het derde lid bedoelde formulier, volledig en naar
waarheid ingevuld, tijdig is ingeleverd op de plaats op dat formulier
vermeld. 6. Een kennisgeving wordt tevens geacht te zijn
gedaan wanneer burgemeesters en wethouders op verzoek van de drijver van een
inrichting een incidentele festiviteit, die redelijkerwijs niet te voorzien
was, terstond toestaat. Artikel 91D Verboden
incidentele festiviteiten. 1. Het is verboden een incidentele festiviteit te
organiseren, toe te laten, feitelijk te leiden of daaraan deel te nemen
indien de burgemeester het organiseren van een incidentele festiviteit
verboden heeft wanneer naar zijn oordeel de woon- en leefsituatie in de
omgeving van de inrichting en/of openbare orde op ontoelaatbare wijze wordt
beïnvloed. 2. Het is verboden een incidentele festiviteit te
organiseren indien aan de inrichting c.q. de drijver van de inrichting in de
6 maanden voorafgaand aan de activiteit een dwangsom of bestuursdwang
opgelegd is in verband met geluidsklachten. III. de onder II
genoemde wijzigingen op 1 januari 2001 in werking te laten treden. IV. Voor 2001 fl. 26.000
beschikbaar te stellen voor de handhaving van de regeling en dit ten laste
van de algemene reserves te laten komen. |
|
|
OPMERKINGEN Onderwerp deadline (o.a.
wettelijke bepalingen) financiële
consequenties personele
consequenties (o.a.
arbeidsplaatsen,
organisatiewijzigingen) publicitaire
consequenties (o.a.
moet nota aan alle raads leden worden toegezonden) |
Reden/verklaring
3. A B nee. ja nee. Ja,
publicatie in de stadskrant. |
||||||||
Voorstel
van: J.C. van Dalen |
d.d.
26 -8-00 |
cluster
Publiekszaken |
toest.
2294 4. |
|
|||||
Naam
portefeuillehouder(s) |
1. R.
Grashoff |
2. H.
Van Oorschot |
|
|
|||||
directeur
van cluster Publiekszaken. : par. |
d.d. |
naam:
R. Van Opijnen |
toest.7499 5. |
||||||
(niet in te vullen door de dienst)
6. |
|||||||||
Paraaf
portefeuillehouder(s) 1. par. HvO b.a. 2. par. HvO. 3. par. |
d.d. d.d. d.d. |
Paraaf secretaris par. FvD |
d.d.
9/11/2000 |
||||||
Besluit
b en w: |
d.d.
14-11-2000 |
nr. 9 |
7. |
||||||
Conform, met inachtneming van het advies van het vakteam S&C.
secr. FvD |
|||||||||
* alleen gebruiken bij niet gemandateerde stukken |
|||||||||
Aantekeningen
leden college/clusters/vakteams
8. |
|||||||||||||||
SenC/CS:
De lijn moet ons inziens blijven dat voor uitgaven van dit soort en dez
omvang een beroep moet worden gedaan op het probleem – oplossend vermogen van
de afdeling; dekking derhalve binnen het afdelingsbudget. Jos
Boeters, 8-11-2000. |
|||||||||||||||
Financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting
9. |
|||||||||||||||
Er is
wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie Zo
niet, vul onderstaande tabel in: paraaf
administrateur |
|||||||||||||||
Begroting |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
||||||||
netto
resultaat* |
26.000
N |
|
|
|
|
Xx 01-11-2000 |
|
||||||||
(gewone
dienst)
*bedragen
x fl. 1.000; Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst N =
nadelig V = voordelig |
|
||||||||||||||
Personele
consequenties van het voorstel
10. |
|
||||||||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING 13. |
Mede
paraaf cluster/sector/vakteam 12. |
|
|||||||||||||
Collegevergadering Commissie(s) 1.
Duurzaamheid
Gemeenteraad |
d.d. 14 november 2000 d.d. 28 november 2000 d.d. 30 november 2000 |
1. TOR 2. SCB 3. CS/SenC |
voor d.d. par. xx
d.d.30-20-00 voor d.d. par. xx
d.d.07-11-00 voor d.d. par. JB
d.d.08-11-00 |
|
|||||||||||
Ruimte
voor interne registratie 11. sectoren
en vakteams |
(*voor
afwijkende adviezen zie pag. 2) |
|
|||||||||||||
|
niet in te vullen door
cluster
14. |
|
|||||||||||||
|
|
Datum |
|
|
Bespreken gevraagd door: |
|
|||||||||
Sector |
Parf. |
In |
Uit |
kopie |
bijl |
1. par. d.d. |
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
vakteam hoofd Milieuzorg |
|
|
|
|
2. par. d.d. |
|
|||||||||
|
X |
X |
X |
X |
|
|
|||||||||
|
X |
X |
X |
X |
3. par. d.d. |
|
|||||||||
|
X |
X |
X |
X |
Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde) |
|
|||||||||
|
X |
X |
X |
X |
Advies commissie(s) 15. |
|
|||||||||
|
X |
X |
X |
X |
1. acc.d.d. par. |
|
|||||||||
|
X |
X |
X |
X |
2. acc.d.d. par. |
|
|||||||||
|
X |
X |
X |
X |
(*voor afwijkende adviezen zie pag. 2) |
|
|||||||||
|
X |
X |
X |
X |
Raadsvergadering d.d. par. 16. |
|
|||||||||