BESLUITVORMINGS-FORMULIER * 00/025911 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte
inhoud en motivering voorstel: Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) /
Dynamische parkeer bewegwijzering. |
1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
.
Op 29 juni 2000 is de raad akkoord gegaan met de nota “Bereikbare binnenstad,
parkeerbeleid sleutel tot autoluw(plus)”. Eén van de leidende principes in
deze nota is dat bezoekers aan de binnenstad kunnen parkeren in goed
bereikbare en dynamisch verwezen parkeergarages aan de rand van de
binnenstad. Ter implementatie van dit principe wordt een parkeer route
informatie systeem (PRIS) geïntroduceerd, bestaande uit een verwezen
parkeerroute centrum, verwijzingen naar de parkeergarages met indicatie van
het aantal feitelijk beschikbare parkeerplaatsen en verwijzing naar de in de
TU-wijk gesitueerde P+R voorziening. De feitelijke realisatie van dit systeem
vindt gefaseerd plaats. De eerste fase betreft de verwijzing van de
parkeerroute alsmede de P+R voorziening in de TU. Wijk. (Citypendel). De
volgende drie fasen zijn gekoppeld aan de in gebruik stelling van een
parkeergarage. eventueel
vervolg op pag. 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. In
te stemmen met het plan voor de realisatie van het Parkeer Route Informatie
Systeem voor de binnenstad van Delft. 2. Een
aanvullend krediet van fl 525.000,- beschikbaar te stellen ten laste van het
parkeerfonds voor de uitvoering van fase 1 en 2 van dit plan. 3. Een
jaarlijks budget van fl 58.000,-
(prijspeil oktober 2000) beschikbaar te stellen voor het beheer en onderhoud
van de fasen 1 en 2 ten laste van het
parkeerfonds. 4. De
besluitvorming over de uitvoering van fase 3 en 4 van het plan te koppelen
aan de besluitvorming m.b.t. de bouw van de Zuidpoort - en de Koepoort
garage. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
A/B |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline
(o.a. wettelijke bepalingen) |
ja/,
omdat 18 nov. Invoering Citypendel |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties |
nee/:
overeenkomstig (meer)jarenbegroting, /nee; vul vak 9 in. (tlv. Parkeerfonds) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties |
nee,
zo ja, zie toelichting op pag. 3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden
worden gezonden) |
ja/,
omdat 18 nov. Invoering Citypendel |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel
van: Mobiliteit /TvG/J.K |
d.d.
24-10-00 |
cluster.
Wijk- en stadszaken |
toest.
2147/2113 |
4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam
portefeuillehouder(s): |
1.R.
Grashoff. |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
directeur:
par.JK. |
d.d.24-10-2000. |
naam Koetsenruijter. |
toest. |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de cluster) |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf
Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris:FvD. 26-10-2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
par.RG. |
d.d. 27-10-2000. |
par. |
d.d. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par |
d.d. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit
b en w: |
d.d. 31-10-2000. |
nr. 5. |
7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aangehouden tot 7 november 2000.
Secr. FvD. Besluit
benw: d.d. 02-11-2000.
Nr. 2 Conform.
|
secr. FvD. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen
leden college/clusters/vakteams |
8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nadere discussie vindt nog plaats over uitvoering
citypendel-borden. Rik. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige
compensatie. Zo niet vul onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto
resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone
dienst) |
|
|
|
|
* bedragen x ¦ 1.000; |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
N =
Nadelig V = Voordelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties van het voorstel |
10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf
cluster/vakteam |
12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd 31-10-00. |
1.SenC. |
voor
dd.(zie aantek.) |
par.US. |
dd.
25-10-2000 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s)
1 Duurzaam. |
dd.
14-11-00 |
2. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd.
30-11-00 |
( *
voor afwijkende adviezen zie pag. 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte voor interne
registratie |
11. |
niet in te
vullen door het cluster |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
clusters en vakteams |
|
|
Bespreken
gevraagd door: |
14. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cluster
Vul
hier het cluster in Wijk- en stadzaken |
|
1. |
Par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector/vakteam. |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Controller |
|
|
|
|
|
2. |
Par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Duurz/Mob. |
JK |
24/10/00 |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
Par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit college
(zie vak 7 aan voorzijde) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies
commissie(s) |
15. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(*
voor afwijkende adviezen pagina 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering
d.d. |
par. |
16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekening SenC/CS bij voorstel PRIS/Dynamische parkeer bewegwijzering
Alle uitgaven verbonden aan de investering en het beheer en onderhoud van het PRIS worden betaald uit het parkeerfonds. In de Zomernota is dit voorstel al aangekondigd.
De stand van het fonds bedraagt per 1.1.2000 f 19 miljoen. De functie van het fonds is bij te dragen in de investeringskosten van nieuwe parkeervoorzieningen en het verrekenen van exploitatieverschillen van het Parkeerbedrijf. Er bestaat momenteel geen enkel inzicht in hoeverre op langere termijn de geplande bestedingen van het fonds binnen de beschikbare ruimte van het fonds blijven.
Uit control-oogpunt zou het beheer en de verantwoording van het parkeerbedrijf op twee punten kunnen worden verbeterd.
In de eerste plaats dienen de geplande investeringen onderdeel te gaan uitmaken van de investeringsdiscussie als onderdeel van de integrale afwegingen die bij de Zomernota plaatsvinden.
En ten tweede dient het betrokken vakteam ter wille van een verantwoord financieel beleid op korte termijn met een geactualiseerd meerjarig bestedingsoverzicht van het parkeerfonds te komen.
Jos Beters, 25-10-2000
Fase |
Toelichting |
Operationeel |
Palen |
P- route Borden |
P+R - borden |
P+R - promotie borden |
P - borden (statisch) |
P- borden (dynamisch) |
1 |
Citypendel |
Nov.
2000 |
19 |
17+ 2
|
8 |
3 |
2 |
|
2 |
Phoenixgarage |
Feb. 2001 |
1 |
1 |
|
|
|
3 |
3 |
Zuidpoortgarage |
2004 |
2 |
|
|
|
|
5 |
4 a |
Koepoortgarage |
2005 |
|
|
|
|
|
|
4 b |
Koepoortgarage |
2005 |
|
|
|
|
|
|
P+R -
promotie borden |
P – borden (statisch) |
P- borden (dynamisch) |
3 |
2 |
|
|
|
3 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|