BESLUITVORMINGS-FORMULIER *  00/025911        

Korte inhoud en motivering voorstel: Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) / Dynamische parkeer bewegwijzering.

 1.

 

. Op 29 juni 2000 is de raad akkoord gegaan met de nota “Bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot autoluw(plus)”. Eén van de leidende principes in deze nota is dat bezoekers aan de binnenstad kunnen parkeren in goed bereikbare en dynamisch verwezen parkeergarages aan de rand van de binnenstad. Ter implementatie van dit principe wordt een parkeer route informatie systeem (PRIS) geïntroduceerd, bestaande uit een verwezen parkeerroute centrum, verwijzingen naar de parkeergarages met indicatie van het aantal feitelijk beschikbare parkeerplaatsen en verwijzing naar de in de TU-wijk gesitueerde P+R voorziening. De feitelijke realisatie van dit systeem vindt gefaseerd plaats. De eerste fase betreft de verwijzing van de parkeerroute alsmede de P+R voorziening in de TU. Wijk. (Citypendel). De volgende drie fasen zijn gekoppeld aan de in gebruik stelling van een parkeergarage.

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

 

 

1.  In te stemmen met het plan voor de realisatie van het Parkeer Route Informatie Systeem voor de binnenstad van Delft.

2.  Een aanvullend krediet van fl 525.000,- beschikbaar te stellen ten laste van het parkeerfonds voor de uitvoering van fase 1 en 2 van dit plan.

3.  Een jaarlijks budget van fl  58.000,- (prijspeil oktober 2000) beschikbaar te stellen voor het beheer en onderhoud van de fasen 1 en 2  ten laste van het parkeerfonds.

4.  De besluitvorming over de uitvoering van fase 3 en 4 van het plan te koppelen aan de besluitvorming m.b.t. de bouw van de Zuidpoort - en de Koepoort garage.

 

 

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

A/B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

ja/, omdat 18 nov. Invoering Citypendel

Financ­iële con­se­quen­ties

nee/: overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting, /nee; vul vak 9 in. (tlv. Parkeerfonds)

Persone­le con­se­quen­ties

nee, zo ja, zie toelichting op pag. 3.

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

ja/, omdat 18 nov. Invoering Citypendel

Voorstel van: Mobiliteit /TvG/J.K

d.d. 24-10-00

cluster. Wijk- en stadszaken

toest. 2147/2113

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1.R. Grashoff.

2.

directeur: par.JK.

d.d.24-10-2000.

naam        Koetsenruijter.

toest.

 5.

                                                                        (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:FvD. 26-10-2000

 

1. par.RG.

d.d.  27-10-2000.

par.

d.d. 

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  31-10-2000.

nr.  5.

 7.

Aangehouden tot 7 november 2000.

                                                                                               Secr. FvD.

Besluit  benw:                                   d.d. 02-11-2000.                                             Nr. 2

Conform.               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

secr.  FvD.

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

Nadere discussie vindt nog plaats over uitvoering citypendel-borden.        Rik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

.

 

 

 

 

 

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd  31-10-00.

1.SenC.

voor dd.(zie aantek.)

par.US.

dd. 25-10-2000

Commissie(s) 1 Duurzaam.

dd. 14-11-00

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd. 30-11-00

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                 niet in te vullen door het cluster

                        clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster Vul hier het cluster in Wijk- en stadzaken

 

1.

Par.

dd.

Sector/vakteam.

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

Controller

 

 

 

 

 

2.

Par.

dd.

Duurz/Mob.

JK

24/10/00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Par.

dd.

 

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.

 

 

 

 

Aantekening SenC/CS bij voorstel PRIS/Dynamische parkeer bewegwijzering

 

Alle uitgaven verbonden aan de investering en het beheer en onderhoud van het PRIS worden betaald uit het parkeerfonds. In de Zomernota is dit voorstel al aangekondigd.

De stand van het fonds bedraagt per 1.1.2000 f 19 miljoen. De functie van het fonds is bij te dragen in de investeringskosten van nieuwe parkeervoorzieningen en het verrekenen van exploitatieverschillen van het Parkeerbedrijf. Er bestaat momenteel geen enkel inzicht in hoeverre op langere termijn de geplande bestedingen van het fonds binnen de beschikbare ruimte van het fonds blijven.

 

Uit control-oogpunt zou het beheer en de verantwoording van het parkeerbedrijf op twee punten kunnen worden verbeterd.

In de eerste plaats dienen de geplande investeringen onderdeel te gaan uitmaken van de investeringsdiscussie als onderdeel van de integrale afwegingen die bij de Zomernota plaatsvinden.

En ten tweede dient het betrokken vakteam ter wille van een verantwoord financieel beleid op korte termijn met een geactualiseerd meerjarig bestedingsoverzicht van het parkeerfonds te komen.

 

Jos Beters, 25-10-2000

 

 

 

 

Fase

Toelichting

Operationeel

Palen
(tweeling)

P- route

Borden

P+R -

borden

P+R - promotie

borden

P - borden

(statisch)

P- borden

(dynamisch)

   1

Citypendel

Nov. 2000

   19

 17+ 2  

     8

      3

      2

      

   2

Phoenixgarage

Feb.  2001

     1

     1

 

 

 

       3

   3

Zuidpoortgarage

        2004

     2

 

 

 

 

       5

   4 a

Koepoortgarage

        2005

   

 

 

 

 

 

   4 b

Koepoortgarage

        2005 

 

 

 

 

 

 

 

P+R - promotie

borden

P – borden

(statisch)

P- borden

(dynamisch)

      3

      2

      

 

 

       3

 

 

       5