BESLUITVORMINGS-FORMULIER *          00/028777 

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

Bij de voorbereiding van het parkeerbeleid voor de binnenstad werd de verwachting uitgesproken dat de parkeerdruk in de naast liggende wijken na invoering van dit besluit zal toenemen. Met name kan zich dit voordoen in de Olofsbuurt en het Westerkwartier. Om dit te voorkomen zijn voorbereidingen getroffen om een parkeervergunningsysteem in te voeren. In december 1999 zijn alle bewoners van de beide wijken uitgenodigd voor een inspraakavond over dit voornemen. Het voorstel van de gemeente is toen niet enthousiast ontvangen! Op verzoek van de bewoners is door een extern buro een uitgebreid onderzoek gehouden naar de parkeerdruk en naar de maatregelen die kunnen bijdragen aan het oplossen van het parkeervraagstuk. Samen met enkele bewoners van beide wijken is een werkgroep samengesteld die betrokken is geweest bij alle facetten van het onderzoek en die heeft meegewerkt aan de voorstellen voor de mogelijke maatregelen. Voor de inhoud van het onderzoek en een beschrijving van de resultaten verwijs ik naar bijgaande nota en de rapportage van het onderzoek.

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

. Voor de korte termijn:

1.     Voor de beide wijken een plan op te stellen waarin is aangegeven op welke manier de huidige parkeerplaatsen zonder veel investering geoptimaliseerd worden. Hierbij moet gedacht worden aan:

·       het met eenvoudige middelen opnieuw indelen van  parkeervakken;

·       het op beperkte schaal opschuiven van containers en dergelijke.

Het verplaatsen van bomen en opnieuw inrichten van de straat valt daar niet onder. Er wordt gestart met die straten waarvan in het rapport is aangegeven dat er ruimte is voor optimalisatie. Dit is in het westerkwartier in de buurt van de brandweerkazerne en in de Olofsbuurt in de Hof van Delftlaan en enkele open plekken.. In het MRSA is hiervoor fl 100.000,-- gulden beschikbaar.

1.     De gemeente gaat in overleg met de in het gebied aanwezige scholen om te bereiken dat gedurende avondcursussen of activiteiten de schoolterreinen gebruikt kunnen worden als parkeergelegenheid. Eind 1e helft 2001 wordt u op de hoogte gebracht van de resultaten.

2.     Het invoeren van een vergunningensysteem als in de werkgroep afgesproken. Dit op werkdagen van  9.00 uur tot 11.00 uur en van 16.00 tot 20.00 uur, en op zaterdag met een kraskaart systeem á FL1,55 per stuk met een maximum van 25 per jaar. De kosten van deze vergunning zijn voor de bewoners ca. 175 gulden per jaar. (exclusief 10 gulden leges) Er wordt  twee keer per dag in de wijken gecontroleerd. Invoering vindt plaats per 1 april 2001, gelijktijding met de invoering in de binnenstad.

3.     Het initiatief nemen om deelautoproject op te zetten met als doel de groei van het aantal de 2e auto’s te verminderen. In juni 2001 worden de resultaten van dit initiatief gemeld.

4.     In overleg met de NS een plan opstellen om een deel van de huidige vrije ruimte ter plaatse van het oude overlaadstation (tijdelijk tot de bouw van de spoortunnel) in te richten voor parkeren voor de NS en bewonersparkeren in vooral de avond. Dit plan moet klaar zijn in 2001.

Voorstellen voor de middellange en lange termijn:

6.     Bij reguliere herbestrating steeds een voorstel voor herinrichting aan de bewoners voorleggen waarbij is uitgegaan van een optimalisatie van het aantal parkeerplaatsen.

7.     Bij  de planvorming voor het spoor nagegaan of aanvullende parkeergelegenheid gemaakt kan worden voor de bewoners van de Olofsbuurt en het Westerkwartier.

Afrondende voorstellen:

8.     De resultaten van het onderzoek en de aangegeven oplossingsrichtingen op nader te bepalen wijze januari 2001 aan de inwoners van de Olofsbuurt en het Westerkwartier voor te leggen.

9.     De voorstellen voor de Olofsbuurt en Westerkwartier als uitgangspunt te nemen voor de oplossing van de parkeerproblematiek in de overige delen van de schil rond de binnenstad.

10.   Deze nota ter advisering voor te leggen aan de commissie Duurzaamheid van 19 december 2000.

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

A/B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

ja/, omdat het voorgestelde beleid per 1-4-2001 in moet gaan.

Financ­iële con­se­quen­ties

ja/nee: overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting, ja/nee; vul vak 9 in.

Persone­le con­se­quen­ties

ja/ zo ja, zie hiervoor het voorstel “parkeeerbeleid, aanstellen parkeercontrolleurs nr 00/027849.

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

ja/nee, omdat

Voorstel van: J. Koetsenruijter

d.d. 29-11-2000

cluster.WSZ

toest.2106

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1. R. Grashoff

2.

directeur: par.FdG

d.d.30-11-2000

naam F. de Graaf    

toest.

 5.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                        (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:FvD.01-12-2000.

 

1. par.RG.

d.d.  01-12-2000.

par.

d.d. 

2. parJT.

d.d.  01-12-2000.

 

Besluit b en w:

d.d.  05-12-2000.

nr.  5.

 7.

Conform, met dien verstande dat, als het eindtijdstip voor vergunningparkeren wat later dan 20.00 uur zou moeten zijn, dit bij het college niet op bezwaren zal stuiten.

Het college wil over enkele maanden inzicht in c.q. van gedachten wisselen over de uitvoering van het parkeerhandhavingsbeleid.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

secr. 

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

 

.

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

. zie hiervoor het voorstel “parkeeerbeleid, aanstellen parkeercontrolleurs nr 00/027849

 

 

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd. 12-12-2000

1.

voor dd.

par.

dd.           *

Commissie(s) 1.Duurzaamheid

dd. 19-12-2000

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                 niet in te vullen door het cluster

                        clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster Vul hier het cluster in

 

1.

par.

dd.

Sector/vakteam.

Par

     d.d.

   Kopie

bijl

 

 

 

Duza

JK.

30/11/00

 

 

 

2.

par.

dd.

WenP

GH

30/11/00

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.