Onderwerp
Informatieavond
over de busroute via de Wateringseweg
d.d. 12 januari 2000.
De wethouder stelt de vertegenwoordigers van de gemeente voor. Hij licht toe dat de aanwezigen informatie zullen krijgen over de huidige situatie en over de plannen van de gemeente. Het is de bedoeling daarna met de aanwezigen in gesprek te komen over oplossingsrichtingen.
Inleiding.
De wethouder licht toe dat er belanghebbenden zijn uitgenodigd die langs het traject wonen, zowel uit Rijswijk als uit Delft.
In de discussie kunnen dan de belangen van de verschillende belang-hebbenden naar voren komen.
Duidelijk moet zijn dat er nog niet besloten is welke optie gekozen wordt, hierover willen wij discuseren met de verschillende belanghebbenden.
Het is de bedoeling dat de presentielijst wordt ingevuld. Dit dient voor de verzending van het verslag en ter informatie van de gemeenteraad (uit welk deel van de omgeving er mensen aanwezig zijn met verschillende belangen).
Toelichting op de
huidige situatie en op de plannen van de gemeente.
Elwin Pippel schetst de huidige situatie van het openbaarvervoer en de plannen van de gemeente voor de toekomst aan de hand van een aantal sheets.
In de huidige situatie zijn er drie buslijnen die Delft en Rijswijk met elkaar verbinden. Op de sheet is te zien dat er in twee van de drie routes een forse omweg zit. Voor Stadsgewest Haaglanden (opdrachtgever openbaarvervoer en verstrekker van de subsidies) is dit een doorn in het oog en bestaat de wens om een betere route te creëren. Daarom zijn in het verleden meerdere oplossingen onderzocht. Omdat een busroute via de Wateringseweg de beste optie lijkt, heeft Haaglanden aan de gemeente Delft gevraagd deze oplossing technisch uit te werken. De verwachting is dat deze route 3 tot 4 minuten rijtijdwinst oplevert voor de twee buslijnen die ervan gebruik gaan maken.
Voordelen:
· Rijtijdwinst van de bus van 30 % tussen Delft-Rijswijk.
· Aantrekkelijker voor reizigers.
· De exploitatie wordt goedkoper.
· Betere bediening mogelijk bij DSM-Gist en Calvé (halte bij Calvé).
· Over t Haantje zal minder zwaar verkeer gaan rijden.
Nadelen:
· Bewoners van t Haantje moeten iets langer lopen naar een halte.
· Via de R. de Beerenbrouckstraat zal minder openbaarvervoer gaan rijden; i.p.v. ieder kwartier overdag, ieder half uur.
De conclusie van Stadsgewest Haaglanden is dat per saldo de meeste openbaarvervoerreizigers voordeel van het project hebben. Haaglanden meent dat dit zwaarder moet wegen dan het nadeel van de minder frequente bediening van de haltes langs de Ruys de Beerenbrouckstraat.
Op de laatste sheet wordt nog wat gedetailleerder aangegeven
welke vertragingspunten de bussen in de huidige situatie tegenkomen en hoe dat
na realisatie van de busroute zal zijn. De exacte locatie van de nieuwe
bushalte langs de Wateringseweg moet nog onderzocht worden.
Maatregelen die nodig
zijn om de Wateringseweg geschikt te maken als busroute:
De belangrijkste maatregel:
De Kolenhavenbrug moet worden vervangen door een brug waar twee bussen elkaar kunnen passeren.
Deze nieuwe brug (beweegbaar) zal op de huidige locatie van de Kolenhavenbrug komen, zodat de schepen niet worden gehinderd met het indraaien naar de haven.
Andere kleinere maatregelen.
Wateringsevest:
De bus moet op de trambaan gaan rijden. Om vanaf de Nieuwe Plantage op de trambaan te komen moet het eiland bij de tramhalte aangepast worden.
Via detectielussen wordt geregeld dat het verkeer van de rijstrook waar de bus op rijd voorrang krijgt op het kruispunt.
Nieuwe Plantage:
Op de Nieuwe Plantage zullen de klinkers worden vervangen door asfalt om de geluidsoverlast te beperken.
Lepelbrug:
De Lepelbrug heeft aan twee zijde een voetpad hierdoor kunnen een vrachtwagen en een personenauto elkaar niet goed passeren.
Er komt een breder voetpad aan één kant van de brug zodat de bus geen hinder ondervindt van een personenauto.
Het landhoofd moet i.v.m. scheuren sowieso worden vervangen.
Deze wordt zodanig herbouwd dat er een ruimere bocht gerealiseerd gaat worden zodat een bus en een personenauto kan passeren.
Wateringseweg:
Het profiel van de Wateringseweg wordt niet veranderd.
De parkeerplaatsen worden geordend. (In plaats van haaks op de weg, schuine parkeervakken.)
Indien mogelijk is worden bomen gepland om de omgeving mooier te maken.
De bereikbaarheid van Calvé blijft gehandhaafd.
Wateringsebrug (brug
bij t Haantje):
Op de Wateringsebrug kunnen een bus en een personenauto elkaar niet passeren.
Er zijn twee voorstellen.
1. De brug aanpassen met fietsvoorzieningen
Aan één kant van de brug kan een
kleine brug worden aangebouwd,
deze is dan alleen bestemd voor fietsers. Aan de andere kant wordt
een fietsstrook gerealiseerd op de brug. Dit betekend wel dat de brug iets
smaller wordt. Dit heeft tevens een vrachtwagen werende
werking. Het verbod voor vrachtwagens zal blijven gelden.
2. De brug niet
veranderen, maar om het sluipverkeer te weren wordt
er
een selectieve toegang geregeld. Alleen autoverkeer met een
vergunning
(op kenteken) mag doorrijden. Alle kentekens van
passerende
autos worden gefotografeerd. Heeft men géén
vergunning
dan ontvangt men automatisch een boete.
Dit leidt tot minder verkeer, de
route wordt veiliger, de bus onder-
vindt
minder oponthoud.
Extra toelichting:
Op dit moment mag en kan je met de auto over de Wateringseweg.
De route is zodanig moeilijk dat dit nog een redelijk remmende werking betekent betreffende het aantrekken van sluipverkeer. Verwacht wordt als de Kolenhavenbrug wordt verbreed, dat de route aantrekkelijk wordt voor sluipverkeer. Om dit te voorkomen wordt er een optie van selectieve doorlating voor autos voorgesteld.
Discussieronde.
* vraag/opmerking bewoner/belanghebbende.
@ antwoord vertegenwoordiger gemeente Delft.
* Hoe is de
selectieve toegangsprocedure geregeld voor
vrachtverkeer?
@ Op dit moment
geldt er al een verbod voor vrachtverkeer en dit blijft
zo.
Door de selectieve toegang kan de handhaving hierop beter
worden
uitgevoerd.
* Als er wordt
gekozen voor een selectieve toegang, dan zullen
automobilisten
die uit de Plaspoelpolder komen geen toegang
krijgen.
De kans is groot dat deze automobilisten t Haantje opgaan
en
de oude busroute nemen.
@ Er is een
aantal verkeerstellingen gehouden, hierop is een prognose
losgelaten.
De meeste automobilisten zullen toch over de
Beatrixlaan
gaan rijden. Het aantal dat toch over t Haantje zal gaan
rijden
compenseert met het aantal dat vervalt als t Haantje niet
meer
gebruikt wordt als sluiproute tussen Delft en Het Sion.
* Als u in
deze omgeving toch veranderingen gaat doorvoeren kan het
sluipverkeer
dat over t Haantje gaat dan in dit verhaal worden
meegenomen?
@ We verwachten
dat het niet aantrekkelijk is voor verkeer vanuit de
Plaspoelpolder
naar Delft om deze route te nemen. Dit geldt niet
voor
het verkeer die naar de Lange Kleyweg moeten (b.v. naar
T.N.O.)
dit verkeer kun je niet weg krijgen.
De verkeersstromen compenseren
elkaar, er gaat verkeer af via de
ene
stroom via de andere stroom komt er iets bij. De bussen op t
Haantje
verdwijnen.
* Hoe wordt de selectieve toegang aangegeven?
@ Dit wordt
aangegeven op de route. Er moet vanuit Delft wel
doorgereden
kunnen worden tot aan de Calvé. Bij de kruising
Noordeinde
- Reyneveltbrug zal dit ook duidelijk worden
aangegeven.
* Waar komt de camera te hangen?
@ Bij de
Wateringsebrug. Er is voor de verkeersstroom Delft-Calvé
geen
hinder.
* Is deze methode wel vandalisme bestendig?
@ Dit hangt af
van de plek en de hoogte waar de camera wordt
gehangen.
Over het algemeen genomen is deze methode beter
bestand
tegen vandalisme dan slagbomen of palen.
* Wat gaat een vergunning kosten voor de bewoners?
@ Op dit moment
is daar nog niet over besloten, we denken dat de
bewoners
niet hoeven te betalen voor een vergunning.
* Dit wordt zeker na vijf jaar weer teruggedraaid?
@ Hierover
kunnen wij u geen enkele zekerheid geven. Als er over vijf
jaar
een ander bestuur komt, met een andere denkwijze zou dit
veranderd
kunnen worden.
* Krijgen
werknemers van de Calvé, die uit Rijswijk komen met de
auto
een vergunning?
@ Op dit moment kan hier nog geen antwoord op gegeven worden.
Er kan
gekozen worden om met de bus te gaan, of om de auto te
parkeren
bij de achteruitgang.
* Is er rekening mee gehouden dat er op de Lange Kleyweg
200 nieuwe woningen worden gebouwd,
krijgen deze mensen een
vergunning?
@ De nieuwe
bewoners krijgen niet automatisch een ontheffing. Ze
weten
voordat ze er gaan wonen hoe de situatie zal zijn.
* Als er
werkzaamheden worden verricht aan de Nieuwe Plantage, is
de
selectieve doorgang dan open voor werknemers van de Calvé?
@ Dan is de doorgang natuurlijk open.
* Hoeveel bussen gaan er per dag rijden?
@ Ieder kwartier zal er een bus gaan rijden (beide kanten),
dan kom je op ongeveer 100 bussen per dag.
* Wat wordt de maximum snelheid?
@ De maximum
snelheid is 50 km per uur, dit zal in de nieuwe situatie
niet
veranderen.
* Hoe groot is
het belang van de busroute? In de ochtend is de bus
vol,
maar in de middag is hij bijna leeg.
@ Dit is een
aandachtspunt voor Haaglanden, misschien kunnen er
buiten
de spits minder bussen gaan rijden.
Haaglanden
heeft op een groot aantal plekken trajecten in rijtijd
verkort.
In totaal gezien is er dus een grote rijtijd verkorting.
* Is het mogelijk kleine busjes in te zetten buiten de spits?
@ Hier is nog
geen aandacht aan besteed. Er moet dan wel dubbel
materiaal
aanwezig zijn en dat is kostbaar. Dit is een zaak voor de
vervoermaatschappij.
* Het doel van
het vervoersbedrijf is zoveel mogelijk reizigers per
kilometer
te vervoeren. De bus is er om de mensen op hun plek te
krijgen.
In deze situatie gaat de bus er om heen, dat is
tegenstrijdig
met het geen de vervoersmaatschappij wil. Wat voor
Delftenaren
gaan hier rijtijd winnen?
@ Het gaat hier
om regionale lijnen en niet om lokale stadslijnen. De
verbinding
Delft-Plaspoelpolder is erg belangrijk.
* Ik vind dat
we worden misleid. Gezien het hele traject levert het geen
30%
rijtijdwinst op, maar ongeveer 10%!
@ De rijtijdwinst bedraagt 3 tot 4 minuten op dit deel van het traject.
* Wat gaat dit project de gemeente kosten?
@ Stadsgewest
Haaglanden en Rijkswaterstaat hebben subsidie
gekregen
voor dit project. Het gaat de gemeente Delft niets kosten.
* Wanneer gaat dit project van start?
@ Eind van dit
jaar gaat het project van start. De geplande
uitvoeringstijd
is een jaar.
* Wat zijn de kosten om de Lepelbrug aan te passen?
@ De Lepelbrug
is sowieso aan verbouwing toe. Het landhoofd moet
vervangen
worden. De kosten hiervoor worden betaald uit het
reguliere
onderhoudsbudget.
* Als de
Kolenhavenbrug wordt vervangen is er geen doorgang voor
het
verkeer. Komen er voorzieningen tijdens de werkzaamheden?
@ Voor langzaam
verkeer zal er een tijdelijke voorziening gemaakt
worden.
* Als de
Kolenhavenbrug open moet omdat er schepen de haven in
moeten
zal dit ten koste gaan van de rijtijdwinst. Is hier aangedacht?
@ Aan dit punt zal nog extra aandacht worden besteed.
* Volgens mij willen de mensen de zaak zo laten als dat hij nu is!
@ Dit is een
voorspelbare reactie die altijd weer plaatsvindt bij
voorstellen
van verandering van de huidige situatie.
* Kunnen we niet wachten tot dat we een knelpunt zijn?
@ Op dit moment
is het al een knelpunt, hiernaar zijn al vele
onderzoeken
gehouden.
* Is er al een
onderzoek gedaan naar het gebruik van de bus onder de
mensen
van de Calvé en DSM-Gist? In de huidige situatie hoeft men
namelijk
maar 200 meter te lopen vanaf de tramhalte.
@ Door deze
route worden meer mogelijkheden geboden. Het gebruik
van
de bus door werknemers van de Calvé en DSM-Gist is niet
doorslaggevend.
De vervoersmaatschappij heeft ook aan gegeven
dat
30% rijtijdwinst op dit gedeelte van het traject er belangrijk is.
* Onderschat u
niet het bezwaar om op de Ruys de Beerenbrouck-
straat
het aantal bussen tot 1/3 te beperken?
@ De
vervoersmaatschappij heeft de voor- en nadelen tegen elkaar
afgewogen.
Deze nieuwe situatie zal meer reizigers opleveren.
* Als er bomen
worden geplant gaat dit ten koste van een aantal
parkeerplaatsen.
De automobilisten zoeken dan een plek op de
Nieuwe
Plantage.
@ Er zal nog
eens naar het aspect van de parkeerdruk op de Nieuwe
Plantage
worden gekeken.
* Is het een
mogelijkheid om achter het hek links van de Calvé
parkeerplaatsen
te creëren? De Calvé is al uitgebreid en door het
beperkt
aantal parkeerplaatsen wijken de automobilisten uit naar de
Nieuwe
Plantage.
@ Door het
parkeren te organiseren (haaks i.p.v. schuin), wordt er
efficiënter
geparkeerd. Dit scheelt ook een aantal plaatsen.
* Heeft er overleg plaats gevonden met de gemeente Rijswijk?
@ Er heeft
overleg met Rijswijk plaatsgevonden. Ze gaan akkoord met
de
busverbinding. Een afsluiting wijzen zij af.
* Is er aan de verlengde Zuiderweg in Rijswijk gedacht?
@ Het is nog
onduidelijk of deze ontsluiting er zal komen. Deze staat
op
dit moment nog niet in het financiële programma van het rijk.
* Is het mogelijk de trambaan door te trekken?
@ Er zijn ideeën geweest om Tramlijn 1 te veranderen.
Er komt nu een tak vanuit Ypenburg en die sluit hier mooi op aan.
* Als de bus
van de Lange Kleyweg afkomt moet hij ook voorrang
geven
aan het verkeer dat van t Haantje afkomt!
@ Hier wordt de
voorrangsregeling omgedraaid zodat de bus voorrang
heeft,
bovendien zal door de selectieve toegangsregeling er minder
verkeer
van deze kant komen.
* Laat de
grondgesteldheid rondom de Watertorengracht het toe dat
er
bussen gaan rijden? Dit i.v.m. trillingen aan de woningen en
mogelijke
schade aan o.a. de woning.
@ Het eventuele trillingsprobleem zal worden onderzocht.
* De
luchtverontreiniging zal per saldo groter worden omdat alle autos
om
moeten rijden en omdat er meer bussen gaan rijden op deze
weg.
@ In het kader
van de wet Milieubeheer gaat het om direct omliggende
omgeving,
omrijden speelt hierin dan geen rol.
* De subsidies
moeten dus speciaal opgemaakt worden, dan maar
aan
iets onzinnigs!
@ Dit is niet
het geval. Het is verstandig om het openbaarvervoer te
stimuleren
en maatregelen te nemen.
* Ik denk dat de bus wordt voorgetrokken op de auto.
@ Ja dat klopt.
* Hoe gaat de procedure nu verder?
@ Het verslag
wordt gemaakt en aan u verzonden als u uw naam en
adres
op de presentielijst heeft ingevuld. Er zal een bijlage worden
bijgevoegd
wanneer de besluitvorming in e raadscommissie
Duurzaamheid
plaatsvindt.
Resumé.
De wethouder stelt vast dat:
1. er twijfel
bestaat aan het nut van de voorgestelde
openbaarvervoersverbinding;
2. dat er nog
onderzocht moet worden of het busverkeer extra trillingen
veroorzaakt
aan de woningen langs de Nieuwe Plantage;
3. de aanwezige
bewoners liever een route met selectieve afsluiting
zien
dan een route zonder afsluiting;
4. er gekeken
moet worden naar het conflict tussen het scheepvaart-
verkeer
en het busverkeer bij de Kolenhaven;
5. de
verkeersintensiteit op t Haantje na aanleg van de route nog een
vraagpunt
is;
6. ten tijde
van de bouw er een voorziening moet komen voor
langzaam
verkeer.
De punten 2, 4 en 5 zijn nog in onderzoek. Zodra alle
gegevens
bekent zijn zullen de resultaten van deze onderzoeken worden
nagezonden. Er zal dan tevens worden aangegeven hoe de verdere
besluitvorming zal gaan plaatsvinden.