Dienst Stadsontwikkeling

 

sector Infrastructuur              sectie VC

 

Doorkiesnummers:

Telefoon  015 2602143

Fax  015 2141724

 

Aanwezig

ca. 20 bewoners uit de omgeving Wateringseweg en vertegenwoordigers van DSM-Gist en Calvé

Aanwezig namens de gemeente:

Rik Grashoff (wethouder)

Jos van der Aa (projectleider)

Elwin Pippel (verkeersbeleid)

Eva Georgescu (verkeersontwerp)

Afwezig

n.v.t.


 

 

 

 

 

 

Verslag

 

Datum

13-01-2000

Ons Kenmerk

 

Opsteller

Sandra Bouwer

Bijlagen

1

Onderwerp

Informatieavond over de busroute via de Wateringseweg

d.d. 12 januari 2000.

 

 

 

 

 


Opening.

De wethouder stelt de vertegenwoordigers van de gemeente voor. Hij licht toe dat de aanwezigen informatie zullen krijgen over de huidige situatie en over de plannen van de gemeente. Het is de bedoeling daarna met de aanwezigen in gesprek te komen over oplossingsrichtingen.

 

Inleiding.

De wethouder licht toe dat er belanghebbenden zijn uitgenodigd die langs het traject wonen, zowel uit Rijswijk als uit Delft.

In de discussie kunnen dan de belangen van de verschillende belang-hebbenden naar voren komen.

Duidelijk moet zijn dat er nog niet besloten is welke optie gekozen wordt, hierover willen wij discuseren met de verschillende belanghebbenden.

Het is de bedoeling dat de presentielijst wordt ingevuld. Dit dient voor de verzending van het verslag en ter informatie van de gemeenteraad (uit welk deel van de omgeving er mensen aanwezig zijn met verschillende belangen).

 

Toelichting op de huidige situatie en op de plannen van de gemeente.

Elwin Pippel schetst de huidige situatie van het openbaarvervoer en de plannen van de gemeente voor de toekomst aan de hand van een aantal sheets.

In de huidige situatie zijn er drie buslijnen die Delft en Rijswijk met elkaar verbinden. Op de sheet is te zien dat er in twee van de drie routes een forse omweg zit. Voor Stadsgewest Haaglanden (opdrachtgever openbaarvervoer en verstrekker van de subsidies) is dit een doorn in het oog en bestaat de wens om een betere route te creëren. Daarom zijn in het verleden meerdere oplossingen onderzocht. Omdat een busroute via de Wateringseweg de beste optie lijkt, heeft Haaglanden aan de gemeente Delft gevraagd deze oplossing technisch uit te werken. De verwachting is dat deze route 3 tot 4 minuten rijtijdwinst oplevert voor de twee buslijnen die ervan gebruik gaan maken.

 

 

Voordelen: 

·       Rijtijdwinst van de bus van 30 % tussen Delft-Rijswijk.

·       Aantrekkelijker voor reizigers.

·       De exploitatie wordt goedkoper.

·       Betere bediening mogelijk bij DSM-Gist en Calvé (halte bij Calvé).

·       Over ‘t Haantje zal minder zwaar verkeer gaan rijden.

 

Nadelen:

·       Bewoners van ‘t Haantje moeten iets langer lopen naar een halte.

·       Via de R. de Beerenbrouckstraat zal minder openbaarvervoer gaan rijden; i.p.v. ieder kwartier overdag, ieder half uur.

 

De conclusie van Stadsgewest Haaglanden is dat per saldo de meeste openbaarvervoerreizigers voordeel van het project hebben. Haaglanden meent dat dit zwaarder moet wegen dan het nadeel van de minder frequente bediening van de haltes langs de Ruys de Beerenbrouckstraat.

 

Op de laatste sheet wordt nog wat gedetailleerder aangegeven welke vertragingspunten de bussen in de huidige situatie tegenkomen en hoe dat na realisatie van de busroute zal zijn. De exacte locatie van de nieuwe bushalte langs de Wateringseweg moet nog onderzocht worden.

 

Maatregelen die nodig zijn om de Wateringseweg geschikt te maken als busroute:

 

De belangrijkste maatregel:

De Kolenhavenbrug moet worden vervangen door een brug waar twee bussen elkaar kunnen passeren.

Deze nieuwe brug (beweegbaar) zal op de huidige locatie van de Kolenhavenbrug komen, zodat de schepen niet worden gehinderd met het indraaien naar de haven.

 

Andere kleinere maatregelen.

Wateringsevest:

De bus moet op de trambaan gaan rijden. Om vanaf de Nieuwe Plantage op de trambaan te komen moet het eiland bij de tramhalte aangepast worden.

Via detectielussen wordt geregeld dat het verkeer van de rijstrook waar de bus op rijd voorrang krijgt op het kruispunt.

 

Nieuwe Plantage:

Op de Nieuwe Plantage zullen de klinkers worden vervangen door asfalt om de geluidsoverlast te beperken.

 

Lepelbrug:

De Lepelbrug heeft aan twee zijde een voetpad hierdoor kunnen een vrachtwagen en een personenauto elkaar niet goed passeren.

Er komt een breder voetpad aan één kant van de brug zodat de bus geen hinder ondervindt van een personenauto.

Het landhoofd moet i.v.m. scheuren sowieso worden vervangen.

Deze wordt zodanig herbouwd dat er een ruimere bocht gerealiseerd gaat worden zodat een bus en een personenauto kan passeren.

 

Wateringseweg:

Het profiel van de Wateringseweg wordt niet veranderd.

De parkeerplaatsen worden geordend. (In plaats van haaks op de weg, schuine parkeervakken.)

Indien mogelijk is worden bomen gepland om de omgeving mooier te maken.

De bereikbaarheid van Calvé blijft gehandhaafd.

 

Wateringsebrug (brug bij ‘t Haantje):

Op de Wateringsebrug kunnen een bus en een personenauto elkaar niet passeren.

 

Er zijn twee voorstellen.

1.         De brug aanpassen met fietsvoorzieningen

Aan één kant van de brug kan een kleine brug worden aangebouwd,
deze is dan alleen bestemd voor fietsers. Aan de andere kant wordt
een fietsstrook gerealiseerd op de brug. Dit betekend wel dat de brug iets smaller wordt. Dit heeft tevens een vrachtwagen werende 
werking. Het verbod voor vrachtwagens zal blijven gelden.

2.         De brug niet veranderen, maar om het sluipverkeer te weren wordt 
            er een selectieve toegang geregeld. Alleen autoverkeer met een
            vergunning (op kenteken) mag doorrijden. Alle kentekens van
            passerende auto’s worden gefotografeerd. Heeft men géén
            vergunning dan ontvangt men automatisch een boete.

            Dit leidt tot minder verkeer, de route wordt veiliger, de bus onder-
            vindt minder oponthoud.

 

Extra toelichting:

Op dit moment mag en kan je met de auto over de Wateringseweg.

De route is zodanig “moeilijk” dat dit nog een redelijk remmende werking betekent betreffende het aantrekken van sluipverkeer. Verwacht wordt als de Kolenhavenbrug wordt verbreed, dat de route aantrekkelijk wordt voor sluipverkeer. Om dit te voorkomen wordt er een optie van selectieve doorlating voor auto’s voorgesteld.

 

Discussieronde.

 

*          vraag/opmerking bewoner/belanghebbende.

@        antwoord vertegenwoordiger gemeente Delft.

 

*          Hoe is de selectieve toegangsprocedure geregeld voor
            vrachtverkeer?

@        Op dit moment geldt er al een verbod voor vrachtverkeer en dit blijft
            zo. Door de selectieve toegang kan de handhaving hierop beter
            worden uitgevoerd.

 

*          Als er wordt gekozen voor een selectieve toegang, dan zullen 
            automobilisten die uit de Plaspoelpolder komen geen toegang
            krijgen. De kans is groot dat deze automobilisten ‘t Haantje opgaan 
            en de oude busroute nemen.

@        Er is een aantal verkeerstellingen gehouden, hierop is een prognose
            losgelaten. De meeste automobilisten zullen toch over de
            Beatrixlaan gaan rijden. Het aantal dat toch over ‘t Haantje zal gaan
            rijden compenseert met het aantal dat vervalt als ‘t Haantje niet
            meer gebruikt wordt als sluiproute tussen Delft en Het Sion.

 

*          Als u in deze omgeving toch veranderingen gaat doorvoeren kan het
            sluipverkeer dat over ‘t Haantje gaat dan in dit verhaal worden
            meegenomen?

@        We verwachten dat het niet aantrekkelijk is voor verkeer vanuit de
            Plaspoelpolder naar Delft om deze route te nemen. Dit geldt niet
            voor het verkeer die naar de Lange Kleyweg moeten (b.v. naar
            T.N.O.) dit verkeer kun je niet weg krijgen.

De verkeersstromen compenseren elkaar, er gaat verkeer af via de 
            ene stroom via de andere stroom komt er iets bij. De bussen op ‘t
            Haantje verdwijnen.

 

 

 

*          Hoe wordt de selectieve toegang aangegeven?

@        Dit wordt aangegeven op de route. Er moet vanuit Delft wel 
            doorgereden kunnen worden tot aan de Calvé. Bij de kruising
            Noordeinde - Reyneveltbrug zal dit ook duidelijk worden
            aangegeven.

 

*          Waar komt de camera te hangen?

@        Bij de Wateringsebrug. Er is voor de verkeersstroom Delft-Calvé
            geen hinder.

 

*          Is deze methode wel vandalisme bestendig?

@        Dit hangt af van de plek en de hoogte waar de camera wordt
            gehangen. Over het algemeen genomen is deze methode beter
            bestand tegen vandalisme dan slagbomen of palen.

 

*          Wat gaat een vergunning kosten voor de bewoners?

@        Op dit moment is daar nog niet over besloten, we denken dat de
            bewoners niet hoeven te betalen voor een vergunning.

 

*          Dit wordt zeker na vijf jaar weer teruggedraaid?

@        Hierover kunnen wij u geen enkele zekerheid geven. Als er over vijf 
            jaar een ander bestuur komt, met een andere denkwijze zou dit
            veranderd kunnen worden.

 

*          Krijgen werknemers van de Calvé, die uit Rijswijk komen met de
            auto een vergunning?

@        Op dit moment kan hier nog geen antwoord op gegeven worden.

            Er kan gekozen worden om met de bus te gaan, of om de auto te
            parkeren bij de achteruitgang.

 

*          Is er rekening mee gehouden dat er op de Lange Kleyweg

            200 nieuwe woningen worden gebouwd, krijgen deze mensen een
            vergunning?

@        De nieuwe bewoners krijgen niet automatisch een ontheffing. Ze 
            weten voordat ze er gaan wonen hoe de situatie zal zijn.

 

*          Als er werkzaamheden worden verricht aan de Nieuwe Plantage, is
            de selectieve doorgang dan open voor werknemers van de Calvé?

@        Dan is de doorgang natuurlijk open.

 

*          Hoeveel bussen gaan er per dag rijden?

@        Ieder kwartier zal er een bus gaan rijden (beide kanten),

            dan kom je op ongeveer 100 bussen per dag.

 

*          Wat wordt de maximum snelheid?

@        De maximum snelheid is 50 km per uur, dit zal in de nieuwe situatie 
            niet veranderen.

 

*          Hoe groot is het belang van de busroute? In de ochtend is de bus
            vol, maar in de middag is hij bijna leeg.

@        Dit is een aandachtspunt voor Haaglanden, misschien kunnen er 
            buiten de spits minder bussen gaan rijden.

            Haaglanden heeft op een groot aantal plekken trajecten in rijtijd
            verkort. In totaal gezien is er dus een grote rijtijd verkorting.

 

*          Is het mogelijk kleine busjes in te zetten buiten de spits?

@        Hier is nog geen aandacht aan besteed. Er moet dan wel dubbel
            materiaal aanwezig zijn en dat is kostbaar. Dit is een zaak voor de
            vervoermaatschappij.

 

*          Het doel van het vervoersbedrijf is zoveel mogelijk reizigers per
            kilometer te vervoeren. De bus is er om de mensen op hun plek te
            krijgen. In deze situatie gaat de bus er om heen, dat is
            tegenstrijdig met het geen de vervoersmaatschappij wil. Wat voor 
            Delftenaren gaan hier rijtijd winnen?

@        Het gaat hier om regionale lijnen en niet om lokale stadslijnen. De
            verbinding Delft-Plaspoelpolder is erg belangrijk.

 

*          Ik vind dat we worden misleid. Gezien het hele traject levert het geen
            30% rijtijdwinst op, maar ongeveer 10%!

@        De rijtijdwinst bedraagt 3 tot 4 minuten op dit deel van het traject. 

           

*          Wat gaat dit project de gemeente kosten?

@        Stadsgewest Haaglanden en Rijkswaterstaat hebben subsidie
            gekregen voor dit project. Het gaat de gemeente Delft niets kosten.

 

*          Wanneer gaat dit project van start?

@        Eind van dit jaar gaat het project van start. De geplande 
            uitvoeringstijd is een jaar.

 

*          Wat zijn de kosten om de Lepelbrug aan te passen?

@        De Lepelbrug is sowieso aan verbouwing toe. Het landhoofd moet
            vervangen worden. De kosten hiervoor worden betaald uit het
            reguliere onderhoudsbudget.

 

 

*          Als de Kolenhavenbrug wordt vervangen is er geen doorgang voor 
            het verkeer. Komen er voorzieningen tijdens de werkzaamheden?

@        Voor langzaam verkeer zal er een tijdelijke voorziening gemaakt 
            worden.

 

*          Als de Kolenhavenbrug open moet omdat er schepen de haven in
            moeten zal dit ten koste gaan van de rijtijdwinst. Is hier aangedacht?

 @       Aan dit punt zal nog extra aandacht worden besteed.

 

*          Volgens mij willen de mensen de zaak zo laten als dat hij nu is!

@        Dit is een voorspelbare reactie die altijd weer plaatsvindt bij
            voorstellen van verandering van de huidige situatie.

 

*          Kunnen we niet wachten tot dat we een knelpunt zijn?

@        Op dit moment is het al een knelpunt, hiernaar zijn al vele
            onderzoeken gehouden.

 

*          Is er al een onderzoek gedaan naar het gebruik van de bus onder de
            mensen van de Calvé en DSM-Gist? In de huidige situatie hoeft men 
            namelijk maar 200 meter te lopen vanaf de tramhalte.

@        Door deze route worden meer mogelijkheden geboden. Het gebruik
            van de bus door werknemers van de Calvé en DSM-Gist is niet
            doorslaggevend. De vervoersmaatschappij heeft ook aan gegeven
            dat 30% rijtijdwinst op dit gedeelte van het traject er belangrijk is.

 

*          Onderschat u niet het bezwaar om op de Ruys de Beerenbrouck-
            straat het aantal bussen tot 1/3 te beperken?

@        De vervoersmaatschappij heeft de voor- en nadelen tegen elkaar
            afgewogen. Deze nieuwe situatie zal meer reizigers opleveren.

 

*          Als er bomen worden geplant gaat dit ten koste van een aantal
            parkeerplaatsen. De automobilisten zoeken dan een plek op de
            Nieuwe Plantage.

@        Er zal nog eens naar het aspect van de parkeerdruk op de Nieuwe 
            Plantage worden gekeken.

 

*          Is het een mogelijkheid om achter het hek links van de Calvé 
            parkeerplaatsen te creëren? De Calvé is al uitgebreid en door het 
            beperkt aantal parkeerplaatsen wijken de automobilisten uit naar de
            Nieuwe Plantage.

@        Door het parkeren te organiseren (haaks i.p.v. schuin), wordt er 
            efficiënter geparkeerd. Dit scheelt ook een aantal plaatsen.

 

*          Heeft er overleg plaats gevonden met de gemeente Rijswijk?

@        Er heeft overleg met Rijswijk plaatsgevonden. Ze gaan akkoord met 
            de busverbinding. Een afsluiting wijzen zij af.

 

*          Is er aan de verlengde Zuiderweg in Rijswijk gedacht?

@        Het is nog onduidelijk of deze ontsluiting er zal komen. Deze staat
            op dit moment nog niet in het financiële programma van het rijk.

 

*          Is het mogelijk de trambaan door te trekken?

@        Er zijn ideeën geweest om Tramlijn 1 te veranderen.

            Er komt nu een tak vanuit Ypenburg en die sluit hier mooi op aan.

 

*          Als de bus van de Lange Kleyweg afkomt moet hij ook voorrang 
            geven aan het verkeer dat van ‘t Haantje afkomt!

@        Hier wordt de voorrangsregeling omgedraaid zodat de bus voorrang
            heeft, bovendien zal door de selectieve toegangsregeling er minder
            verkeer van deze kant komen.

 

*          Laat de grondgesteldheid rondom de Watertorengracht het toe dat
            er bussen gaan rijden? Dit i.v.m. trillingen aan de woningen en
            mogelijke schade aan o.a. de woning.         

@        Het eventuele trillingsprobleem zal worden onderzocht.

 

*          De luchtverontreiniging zal per saldo groter worden omdat alle auto’s
            om moeten rijden en omdat er meer bussen gaan rijden op deze 
            weg.

@        In het kader van de wet Milieubeheer gaat het om direct omliggende
            omgeving, omrijden speelt hierin dan geen rol.

 

*          De subsidies moeten dus speciaal opgemaakt worden, dan maar
            aan iets onzinnigs!

@        Dit is niet het geval. Het is verstandig om het openbaarvervoer te 
            stimuleren en maatregelen te nemen.

 

*          Ik denk dat de bus wordt voorgetrokken op de auto.

@        Ja dat klopt.

 

*          Hoe gaat de procedure nu verder?

@        Het verslag wordt gemaakt en aan u verzonden als u uw naam en
            adres op de presentielijst heeft ingevuld. Er zal een bijlage worden
            bijgevoegd wanneer de besluitvorming in e raadscommissie
            Duurzaamheid plaatsvindt.

 

Resumé.

 

De wethouder stelt vast dat:

 

1.         er twijfel bestaat aan het nut van de voorgestelde
            openbaarvervoersverbinding;

2.         dat er nog onderzocht moet worden of het busverkeer extra trillingen
            veroorzaakt aan de woningen langs de Nieuwe Plantage;

3.         de aanwezige bewoners liever een route met selectieve afsluiting 
            zien dan een route zonder afsluiting;

4.         er gekeken moet worden naar het conflict tussen het scheepvaart-
            verkeer en het busverkeer bij de Kolenhaven;

5.         de verkeersintensiteit op ‘t Haantje na aanleg van de route nog een
            vraagpunt is;

6.         ten tijde van de bouw er een voorziening moet komen voor 
            langzaam verkeer.

 

 

           

De punten 2, 4 en 5 zijn nog in onderzoek. Zodra alle gegevens
bekent zijn zullen de resultaten van deze onderzoeken worden
nagezonden. Er zal dan tevens worden aangegeven hoe de verdere
besluitvorming zal gaan plaatsvinden.