Onderwerp
Beoordeling Schetsplannen Brandweerkazerne
De huidige huisvesting van de brandweer aan de
Krakeelpolderweg is na 34 jaar gebruik aan vervanging toe. Daarom heeft u medio
1999 besloten om met een nog nader te selecteren projectontwikkelaar overleg te
voeren over de ontwikkeling van een nieuwe kazerne tezamen met een
grootschalige kantoorfunctie op de huidige locatie. De eerste aanzet hiertoe
heeft u op 25 mei jl. genomen door het vaststellen van het Ontwikkelingsplan
Brandweerkazerne. Aansluitend is op basis van voornoemd ontwikkelingsplan een
drietal projectontwikkelaars gevraagd in competitie* een plan te
ontwerpen op deze locatie.
Planindiening en proces
De drie projectontwikkelaars (Bouwmaatschappij
Gouda, Bouwfonds Vastgoedontwikkeling en Moes bouwbedrijf) en hun architecten
hebben onlangs hun plannen ingediend en gepresenteerd. Vervolgens zijn de
plannen door de belanghebbende vakdisciplines getoetst aan de hand van het
ontwikkelingsplan. Voor de brandweerkazerne is tevens op basis van het vooraf
opgestelde Programma van Eisen een toets uitgevoerd door de brandweer en het
adviesbureau Twijnstra Gudde.
Voornoemde toetsen hebben geleid tot een voorstel
waarin een nadere beoordeling door de raadscommissie en de omwonende gewenst
is. Betreffende beoordelingen zullen in september a.s. kunnen plaatsvinden. Na
het inwinnen van deze adviezen zal rond oktober a.s. een uitwerking voor de
definitieve keuze en de selectie van de projectontwikkelaar gemaakt kunnen
worden. De projectontwikkelaar zal vervolgens in overleg met de gemeente een
definitief plan opstellen, waarbij tevens de bestemmingsplantechnische zaken en
de bouwvergunning ter hand worden genomen. Het totale ontwikkelingstraject is
nader weergegeven in bijgaande planning.
Competitie *:
Aangezien bij het aangaan van deze competitie geen sprake was van
overschrijding van het europese aanbestedingsnivo en de gemeenschapsvoorziening
(in investering) ondergeschikt, doch onlosmakelijk verbonden is aan het
commerciële werk, is verkozen de aanbesteding d.m.v. een onderhandse competitie
uit te voeren.
Planbeoordeling
Op basis van het vastgestelde ontwikkelingsplan
zijn door voornoemde projectontwikkelaars een drietal schetsplannen ingediend.
Aan de hand van deze schetsplannen heeft een analyse plaats gevonden van alle
plus- en minpunten per plan. Deze analyse is hierna nader weergegeven. Een
uitvoerige beoordeling vanuit elke vakdiscipline is meegenomen in de bijlage.
Bouwmaatschappij
Gouda / architect Benthem & Crouwel
• Stedebw.kundig:
Stedebouwkundig concept doet recht aan locatie Sterke
architectonische uitstraling
Wandvorming Westlandseweg bereikt door
ritmiek van
hellende kantoorblokken en strakke
vormgeving
Helder onderscheid tussen kantoor en
brandweer
Zicht op politiekantoor blijft
gehandhaafd
Krappe binnenruimte t.b.v. oefeningen
brandweer
Kantoren gericht op
Krakeelpolderweg/tussenruimte en
niet
op Westlandseweg
Gemaal wordt niet geïntegreerd in
bebouwing
Ontwikkeling buiten perceelsgrens
• Verkeer Tekort (22) p.p. voor
kantorencomplex
Parkeerplaatsen opkomst alarm
ongelukkig
Draaicirkels grote voertuigen beperkt
Inrit parkeergarage gesitueerd op p.p.
politie
• Welstand Waardering voor verkavelingsopzet
en uitstraling
• Financieel Stichtingskosten brandweer
verhoudingsgewijs hoog
Grondbieding zeer matig
Bodemsanering duurder door
parkeergarage
Scheiding brandweer / kantoor vanuit
beheer goed
Aantoonbare ervaring aanwezig
• Milieu Meerdere milieuthema’s en
hoog ambitienivo
• Brandweer Gebouwfilosofie voor
garage/werkplaats/magazijn goed
Gebouwfilosofie kantoor en verblijven
onsamenhangend
Indeelbaarheid (flexibiliteit) beperkt
Bevoorrading van materieel heeft
weinig aandacht
Stallingsplaatsen voldoende
Loopafstanden voldoende
Testruimte goed ingevuld
Uitbreiding met ambulance post niet
mogelijk
Bouwfonds
Vastgoedontwikkeling / architect Groep
5 Van der Ven
• Stedebw.kundig: Heldere wandvorming langs Westlandseweg
Binnenterrein blijft gehandhaafd
Weinig onderscheidt in bebouwing
tussen Westlandse-
weg en Krakeelpolderweg
Weinig onderscheidt tussen kantoor en
brandweer
Architectuur niet aansprekend
Gemaal gedeeltelijk geïntegreerd
Geen zicht op politiekantoor
Ontwikkeling buiten perceelsgrens
• Verkeer Groot tekort aan p.p.
Parkeerplaatsen opkomst alarm
ongelukkig
Uitrukroute brandweer veel te smal
Bochtstralen uitruk brandweer
onvoldoende
Ontsluiting bezoekersparkeren valt
samen met in/uitrit brandweer
Inrit parkeergarage gesitueerd op p.p.
politie
• Welstand Negatieve massaliteit en
plichtmatige invulling
• Financieel Stichtingskosten brandweer
verhoudingsgewijs hoog
Grondbieding matig
Bodemsanering duurder door
parkeergarage
Scheiding brandweer / kantoor vanuit
beheer matig
Aanvullende voorwaarden door
ontwikkelaar ongewenst
• Milieu Compacte bouwmassa is
energetisch gunstig
Op meerdere dubothema’s goed
ambitienivo
• Brandweer Gebouwfilosofie helder, uitgezonderd
de vergaderruimte.
Oefenterrein groot en makkelijk
bereikbaar
Fitnessruimte voldoet niet
Scheiding repressieve dienst en
kantoren onvoldoende
Groeperen verblijfsruimte rond uitruk
niet voldaan
Bevoorrading van materieel heeft
weinig aandacht
Stallingsplaatsen onvoldoende en niet
mogelijk
Loopafstanden veel te groot
Testruimte onvoldoende ingevuld
Uitbreiding met ambulancepost niet
mogelijk
Moes
Bouwbedrijf / architect Leo de Jonge
• Stedebw.kundig: Heldere wandvorming langs Westlandseweg
Goede hiërarchische opbouw a.h.v.
wegenstructuur
Helder onderscheidt tussen kantoor en
brandweer
Zicht op politiekantoor blijft
gehandhaafd
Gemaal volledig en hoogwaardig
geïntegreerd
Materiaalgebruik somber
• Verkeer Voldoende parkeerplaatsen
Binnenruimte voldoende voor opkomst
alarm en containeropslag
Parkeerplaatsen politie kunnen
gehandhaafd worden
Enkele op- en afrit parkeerdek vormt
een probleem
• Welstand Fijnzinnige oplossing voor gemaal,
parkeren en scheiding van bouwdelen
• Financieel Stichtingskosten brandweer laag
Grondbieding zeer hoog
Bodemsanering beperkt door parkeerdek
Scheiding brandweer / kantoor vanuit
beheer goed
• Milieu Compacte bouwmassa is
energetisch gunstig
Alleen aandacht voor energiethema
• Brandweer Gebouwfilosofie is goed en helder
Flexibiliteit is optimaal
Bevoorrading van materieel goed en
helder
Stallingsplaatsen voldoende
Loopafstanden snel en goed
Testruimte goed ingevuld
Scheiding repressieve dienst en
kantoren goed
Dienstingang brandweer aanwezig
Uitbreiding met ambulance post goed
mogelijk
Conclusie planbeoordeling
Selectie criteria |
Bouwmij. Gouda |
Bouwfonds |
Moes bouwbedrijf |
Ruimtelijke
Ordening ~
Stedebouw ~
Architectuur ~
Wandvorming ~
Gemaal |
+ + + - |
+\- -- +\- +\- |
+ + + ++ |
Verkeer ~ Parkeerplaatsen ~ Op/afrit |
+\- +\- |
-- - |
+ +\- |
Financieel ~
Bodemsanering ~
Beheer |
-- + |
-- - |
++ + |
Welstand |
++ |
-- |
+ |
Milieu |
+ |
+ |
+\- |
Brandweer ~
Gebouwfilosofie ~
Flexibiliteit gebouw ~
Bevoorrading ~
Stallingsplaatsen ~
Loopafstanden ~
Ambulancepost |
+ - +\- + + - |
+\- + - -- -- -- |
+ + + + ++ + |
Financieel
(excl. BTW)
~ Stichtingskosten ƒ 17,1 mln ƒ
16,4 mln ƒ 13,4 mln
~ Grondbieding ƒ 3,0 mln ƒ 4,3 mln ƒ 8,7 mln
Saldo aan ontwikkelaar ƒ
14,1 mln ƒ 12,1 mln ƒ
4,7 mln
Wanneer bovenstaande criteria nader worden
samengevat is duidelijk dat alle bouwplannen van bijzondere kwaliteit zijn en
een zeer diverse vormgeving vertegenwoordigen, welke zich tevens vertaald in
sterk verschillende kostencomponenten.
Bij bouwmij. Gouda is sprake van een sterke
architectonische uitstraling en een bijzonder stedebouwkundig concept,
daarnaast wordt voldoende gepresteerd op aspecten van de brandweer en verkeer.
Gezien de zeer matige grondbieding en hoge stichtingskosten zal dit bouwplan in
financiële zin echter zeer grote investeringen vergen.
Het bouwplan van Bouwfonds Vastgoedontwikkeling
versterkt vooral de gewenste wandvorming langs de Westlandseweg en
Krakeelpolderweg. Op punten als architectuur en verkeer voldoet dit plan matig.
Met betrekking tot de aspecten van de brandweer is het tekort c.q.
ondoelmatigheid van de stallingsplaatsen, de grote loopafstanden en het
ontbreken van de mogelijkheid van een ambulancepost problematisch. Ondanks de
hogere grondbieding zal, mede gezien de aanzienlijke stichtingskosten, een hoog
investeringsnivo noodzakelijk zijn om tot realisatie over te kunnen gaan.
Bij het bouwplan van Moes bouwbedrijf is de architectonische
en stedebouwkundige uitstraling ruim voldoende. Het integreren van het gemaal
geeft een bijzonder accent aan het plan. Met betrekking tot de aspecten van de
brandweer wordt ruimschoots voldaan aan alle eisen en zijn geen beperkingen te
constateren. Op verkeerskundig gebied zal de op-/afrit van de parkeergarage
wellicht tot verkeerstechnische problemen leiden. Op het gebied van duurzaam
bouwen wordt voldaan aan de gemeentelijke richtlijn. Naast de ruimtelijke en
brandweer specifieke zaken is ook de financiële basis positief. Door de
beperkte bouwkosten, voortkomend uit de compacte bouwmassa en ingenieuze
parkeeroplossing, en de zeer ruime grondbieding zal sprake zijn van een
investeringsnivo welke aanzienlijk lager is dan de overige plannen.
Op basis
van bovenstaande argumenten stellen wij u voor het plan ‘De rode haan van
Delft’ van Moes Bouwbedrijf aan te wijzen als nader uit te werken en dit plan
vrij te geven voor maatschappelijke discussie. Naar aanleiding van deze
discussie zullen tevens nadere aandachtspunten voor de uitwerking worden
meegegeven, waarbij Duurzaam Bouwen een der aandachtspunten is.
Voor de besloten commissiebehandeling zal
bovendien inzicht worden gegeven in de overige plannen opdat de heldere
argumentatie van de voorgestane keuze benadrukt kan worden.
Tijdelijke huisvesting
Voor de ontwikkeling van de nieuwe
brandweerkazerne op de huidige locatie zal de brandweer tijdelijk elders
gehuisvest moeten worden. Deze tijdelijke huisvesting zal behalve aan de
normale arbeidsomstandigheden ook aan specifieke brandweerfuncties moeten
voldoen (bereik zorggebied, oefenruimte, hotelaccommodatie, etc.).
Daartegenover moet niet uit het oog worden verloren dat dit een tijdelijke
situatie (ca. 2 jaar) betreft, waarin minder ideale arbeidsomstandigheden niet
te voorkomen zijn.
Voor de locatie van de tijdelijke huisvesting zal
gebruik gemaakt gaan worden van de loods van het voormalige pand van de
vrachttaxi aan de Mercuriusweg 4c (thans gemeentelijk eigendom) en het in de
nabijheid gelegen kantoorpand van de NS.
Deze locatie zal moeten worden aangepast aan het
tijdelijke functioneren van de brandweer. Hiertoe dient een drietal zaken
worden voorbereid.
Ten eerste zal op basis van artikel 17 van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening (WRO) een vrijstelling gegeven moeten worden voor de
functie ‘brandweerkazerne’ op deze locatie. Deze vrijstelling zal op grond van
de WRO maximaal 5 jaar mogen gelden. Gezien de gewenste tijdelijke situatie van
ca. 2 jaar zal dit feitelijk geen problemen opleveren. Wel is van belang dat
voor de nieuwbouw brandweerkazerne een art 19 WRO procedure gevolgd moet
worden. Wanneer dit aanzienlijke vertraging oplevert kan dit van invloed zijn
op de duur van de tijdelijke huisvesting.
De definitieve vrijstelling zal worden meegenomen
ten tijde van de artikel 19 WRO procedure van de nieuwbouw.
Ten tweede zal de verkeerssituatie ter plekke
enigszins aangepast moeten worden. Gezien de uitruk van de brandweer zullen,
middels een verkeerslichteninstallatie, voorzieningen aangebracht moeten worden
waarmee de in- en uitrit beveiligd wordt.
Ten derde zullen verbouwingswerkzaamheden voor de
tijdelijke huisvestingslokatie uitgevoerd moeten worden. Aangezien de
sloopwerkzaamheden van de huidige kazerne gepland zijn in het 3e
kwartaal van 2001 (zie ook bijgaande planning), zullen vooraf de noodzakelijke
procedures en bouwkundige werkzaamheden ter hand genomen moeten worden. Voor
deze verbouwingswerkzaamheden is een separate begroting opgesteld, welke
onderdeel uitmaakt van het totale budget.
Bouw- en grondexploitatie
Bij uw besluit van 22 juni 1999 zijn de financiële
grondslagen voor de nieuwbouw brandweerkazerne meegegeven. Taakstellend heeft u
aangegeven voor de nieuwbouw ruim 12 mln. gulden beschikbaar te stellen vanuit
de algemene dienst, zoals aangegeven in de zomernota (2001-2004). Thans is een
duidelijk overzicht van de grondbiedingen en de bouwplannen van de
ontwikkelaars, de kosten voor tijdelijke huisvesting en de fiscale en
juridische consequenties. Uit deze informatie en op basis van de bieding van
het plan van Moes bouwbedrijf blijken navolgende investeringslasten van
toepassing;
Boekwaarde Brandweer/verwerving 847.000
Bouwrijp maken locatie
2.486.000
Rente en fiscale kosten
1.819.000
Tijdelijke huisvesting 1.898.000
Bouwkosten Brandweer (incl. installaties) 13.427.000
Inrichtingskosten 1.097.000
21.574.000
Grondopbrengst kazerne
987.000
Grondopbrengst kantoor (derde) 7.700.000
8.687.000
Totaal investeringsnivo 12.887.000
Indien het bouwplan van Bouwfonds respectievelijk
Bouwmaatschappij Gouda wordt aangehouden zal rekening gehouden moeten worden
met een investeringsnivo van ƒ 21,5 mln. respectievelijk ƒ 23,9 mln.
Uitgaande van bovenstaand overzicht zal voor de
realisering van de nieuwbouw brandweer een gemeentelijke investering benodigd
zijn van ruim 12,9 mln. gulden. Deze investering komt circa 9 ton hoger uit dan
het beschikbare budget en ontstaat voornamelijk uit een toename van de
bouwkosten a.g.v. een groter bouwvolume, een toename van de kosten voor
terreininrichting, een toename van de fiscale/rente kosten en tenslotte het
verrekenen van de huidige boekwaarde t.o.v. de vastgestelde uitgangspunten.
Voorgesteld
wordt voor de nieuwbouw brandweerkazerne een investeringsnivo van netto 12,9
mln. gulden aan te houden.
Ten
behoeve van het overzicht en controle van de totale investeringen een
grondexploitatie te openen.
Het
revenu uit de grondexploitatie, op een fiscaal optimale wijze, beschikbaar te
stellen aan de bouwexploitatie van de brandweer.
De
bouwexploitatie ter grootte van de totale stichtingskosten beschikbaar te
stellen zodra hiervoor de definitieve aanneming op basis van het goedgekeurde
bestek beschikbaar is.
Voorstel
1. Het plan ‘De rode haan van Delft’ van Moes
Bouwbedrijf aan te wijzen als nader uit te werken met speciale aandacht voor
Duurzaam Bouwen én deze keuze ter besluitvorming voor te leggen aan de besloten
commissie Duurzaamheid en daarna de bewoners van de buurt in deze besluitvorming
te horen.
2. Voor de bouwexploitatie ‘nieuwbouw brandweerkazerne’
een investeringsnivo van netto 12,9 mln. gulden te reserveren en deze ten laste
te brengen van de Algemene Dienst.
3. Ter voorbereiding op de nieuwbouw en
tijdelijke huisvesting een grondexploitatie te openen en het
grondexploitatieresultaat bij afsluiting ten gunste van de bouwexploitatie van
de brandweer te brengen.
4. Punt 2 en 3 tevens ter besluitvorming voor te
leggen aan de commissie Duurzaamheid en de Gemeenteraad.