De heer
M.P. Oosten, wethouder van (onder andere) economie, en
de heer
H.J. Grashoff, wethouder van (onder andere) duurzaamheid,
daartoe
aangewezen door de burgemeester van Delft, en die de gemeente te deze krachtens
artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigend, nader aan te duiden als de Gemeente
en
de heer
T.B.M. Vos, en
de heer
J.H. Keesmaat, voorzitter en secretaris van het bestuur van de bedrijvenkring
Schieoevers,
overwegende
dat burgemeester en wethouders van Delft en het bestuur van de vereniging
Bedrijvenkring Schieoevers de intentie hebben om, ieder vanuit de eigen
verantwoordelijkheid, op structurele wijze samen te werken in de voorbereiding
en uitvoering van activiteiten ten behoeve van de herstructurering van het
bedrijventerrein Schieoevers,
komen
hiertoe het volgende overeen:
1. De herstructurering van het
bedrijventerrein houdt in, het gebied te revitaliseren en te verduurzamen,
zodat een volgende periode van goed functioneren ingegaan kan worden.
a) Onder revitaliseren wordt verstaan
zowel het oplossen van knelpunten die door de gebruikers ervaren worden als het
optimaliseren van de uitnutting van het terrein.
b) Onder verduurzamen wordt verstaan
het realiseren van concrete resultaten gericht op vermindering van de belasting
van milieu en ruimte en verbetering van de ruimtelijke kwaliteit. De principes
uit het gemeentelijk Duurzaamheidsplan 2000-2003 (3D) zijn hierin uitgangspunt.
De relevante passages zijn als bijlage 2 bij dit convenant gevoegd.
c) Onder bedrijventerrein Schieoevers
wordt verstaan het gebied bedoeld in het bestemmingsplan ‘Schieoevers noord en
zuid’. Globaal betekent dit het gebied begrensd aan de noordkant door de
Abtswoudseweg/ Abtswoudsepad; aan de westkant door het spoortracé; aan de
oostkant door de Rotterdamseweg; en aan de zuidkant door het recreatiegebied
Midden Delfland.
2. De samenwerking beoogt het
projectmatig op integrale en interactieve wijze behalen van concrete
resultaten.
a) Doel van integraliteit is het
verkrijgen van een reductie in kosten alsmede een kwalitatieve meerwaarde door
systematisch gebruik te maken van processen die bij de gemeente, de
bedrijvenkring, de leden van de bedrijvenkring of elders spelen.
b) Doel van interactiviteit is een
ieder die op enigerlei wijze belanghebbend is of kan zijn de mogelijkheid geven in het proces te participeren,
zodat enerzijds in een zo vroeg mogelijk stadium duidelijkheid verkregen wordt
of een beoogd resultaat draagvlak heeft en daarmee of een activiteit op dat
moment zinvol is; en anderzijds een zo groot mogelijke expertise ten behoeve
van de herstructurering ter beschikking komt.
3. Het college van burgemeester en
wethouders en het bestuur van de vereniging bedrijvenkring Schieoevers zien
gezamenlijk toe op de voortgang van het herstructureringsproject, de kwaliteit
van de resultaten en de handhaving van de inhoud van dit convenant.
a) Zij komen hiertoe zo vaak als
noodzakelijk, doch ten minste vier keer per jaar in een stuurgroep vergadering
met een vaste vertegenwoordiging bijeen. In deze stuurgroep vergadering wordt
tevens het overleg gevoerd over het nemen of uitwerken van nieuwe initiatieven.
b) Het college van B&W van de
gemeente wordt vertegenwoordigd door de wethouder ‘duurzaamheid’ (H.R.
Grashoff) en/of de wethouder ‘economie’
(M.P. Oosten). Bij ontstentenis van beiden wordt het college vertegenwoordigd
door één van haar andere leden. Het bestuur van de bedrijvenkring wordt
vertegenwoordigd door maximaal drie, door het bestuur uit haar midden aan te
wijzen bestuursleden, waarvan ten minste één de functie van voorzitter,
penningmeester of secretaris vervult. Bij ontstentenis van één van deze leden
wordt deze vertegenwoordigd door een ander bestuurslid.
c) Het ambtelijk secretariaat van de
stuurgroep berust bij de projectleider (R. de Groot). De ambtelijk secretaris
maakt zonder stemrecht deel uit van de vergadering.
d) Zonder stemrecht nemen aan de
vergadering deel: de ambtelijk secretaris van de bedrijvenkring (R. Kroeders)
en de accountmanager bedrijven van de gemeente (J. Boumans). Op uitnodiging van
de stuurgroep kunnen derden zonder beslissingsbevoegdheid deelnemen aan de
vergadering.
e) Een besluit wordt geacht te zijn
genomen als het de instemming heeft van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente
en de meerderheid der vertegenwoordigers van de bedrijvenkring.
Vertegenwoordigers zijn zelf verantwoordelijk toe te zien dat zij bij
besluitvorming over de juiste mandaten beschikken.
f)
Coördinatie
van het proces berust bij de projectleider. Deze projectleider (R. de Groot)
wordt door de gemeente ter beschikking gesteld. Coördinatie houdt in: het
opstellen en bewaken van de planning, de budgettering en het bewaken van de
budgetten, de organisatie van in- en externe communicatie, de externe
participatie en het voorbereiden van besluitvorming. De projectleider brengt jaarlijks
verslag uit van de stand van zaken met betrekking tot de financiën en
projecten.
g) De politiek bestuurlijke aansturing
van de projectleider vindt plaats door de wethouder ‘duurzaamheid’ (H.R.
Grashoff) of bij zijn ontstentenis de wethouder ‘economie’ (M.P. Oosten)
4. De realisatie van activiteiten
vindt in principe plaats in twee werkgroepen: werkgroep revitalisering en
werkgroep duurzame herontwikkeling.
a) De stuurgroep is verantwoordelijk
voor de samenhang van en de afstemming tussen de werkzaamheden van deze
werkgroepen. Daarnaast hebben de werkgroepen kennis over elkaars activiteiten.
De werkgroepen rapporteren gevraagd en ongevraagd aan de stuurgroep. Deze
rapportage vindt plaats door tussenkomst van de projectleider.
b) In de werkgroepen zijn van zijde van
de gemeente alle disciplines vertegenwoordigd, die benodigd zijn voor een goede
uitvoering van de taak, voorzover de gemeente regulier over deze disciplines
beschikt. Deelname aan de werkgroepen staat uitdrukkelijk open voor bedrijven
gevestigd op het bedrijventerrein. Deze deelname kan zowel structureel als
incidenteel zijn. In deze laatste situatie met als doel om een specifiek aspect
goed tot uitvoering te brengen.
c) De stuurgroep kan ten behoeve van de
uitvoering van een activiteit extern expertise of ondersteuning inhuren. Deze
externen kunnen tevens deel uitmaken van een werkgroep.
5. Communicatie is een
verantwoordelijkheid van de stuurgroep.
a) De communicatie over de
herstructurering van het bedrijventerrein naar de bedrijven, de gemeentelijke
organisatie en naar derden, waaronder de pers, is een verantwoordelijkheid van
de stuurgroep. Deze verantwoordelijkheid kan niet strijden met wettelijke of
statutaire verplichting tot het geven van inlichtingen.
6. De activiteiten die in het kader
van de herstructurering worden uitgevoerd worden separaat overeengekomen.
a) Aan deze overeenkomst is een door de
partijen ondertekende en gedagtekende bijlage I gehecht waarin de activiteiten
die in het kader van dit convenant worden uitgevoerd staan benoemd. Deze
bijlage maakt integraal onderdeel uit van deze overeenkomst.
b) De in de bijlage genoemde
realisatiedata zijn inspanningsverplichtingen. Ingeval de inspanning niet
binnen de geplande termijn leidt tot het verwachte resultaat, wordt de
stuurgroep hiervan, onder vermelding van de reden(en), bij eerste gelegenheid
in kennis gesteld.
c) Planning van de realisatie van de
activiteit is een verantwoordelijkheid van de stuurgroep.
d) Naast de activiteiten genoemd in de
bijlage kunnen ook andere activiteiten een bijdrage leveren tot realisatie van
de doelstelling. In voorkomend geval doet de stuurgroep hiervan voorstel om
binnen de bedrijvenkring c.q. de gemeente, volgens de daartoe geëigende
besluitvormingsprocedure het noodzakelijke te verrichten om de activiteit aan de
bijlage toe te voegen.
7. De gemeente en de bedrijvenkring
stellen middelen ter beschikking ter financiering van de separaat
overeengekomen activiteiten.
a) In bijlage I bij deze overeenkomst
zijn bij de activiteiten verdeelsleutels opgenomen ter financiering. In geval
de verdeling der kosten zodanig is dat geen der partijen de financiering geheel
realiseert, vindt besluitvorming over acceptatie van het totaal aan kosten c.q.
het maximaal te besteden bedrag plaats in de stuurgroep, volgens het gestelde
onder artikel 3 lid e.
b) In bijlage I bij deze overeenkomst
is bij een aantal activiteiten een maximum bedrag opgenomen. Indien de
uiteindelijke begroting van de realisatie van de activiteit dit maximum
overschrijdt, vindt realisatie niet eerder plaats dan na besluitvorming in de
stuurgroep over additionele financiering, benodigd voor realisatie van de
activiteit.
c) De gemeente draagt de kosten voor de
coördinatie van het project.
d) Ondertekenaars dragen de eigen
kosten voortvloeiend uit (de voorbereiding van) vergaderingen van de
stuurgroep.
e) Ondertekenaars dragen de eigen
kosten voortvloeiend uit (de voorbereiding van) deelname aan werkgroepen of uit
de taak van deze werkgroepen voortvloeiende werkzaamheden of activiteiten,
tenzij door de stuurgroep anders wordt bepaald.
f)
Deelnemers,
exclusief externen, aan werkgroepen dragen de eigen kosten voortvloeiend uit
deze deelname. Hieronder is in ieder geval begrepen alle kosten voortvloeiend
uit de voorbereiding van - en de deelname aan bijeenkomsten.
g) Ten behoeve van de financiering van
uit dit project voortvloeiende activiteiten wordt door de gemeente en door de
bedrijvenkring c.q. leden van de bedrijvenkring al het nodige verricht om
subsidie door derden te verkrijgen. Alle informatie, benodigd voor de aanvraag
van de subsidie, wordt kosteloos verschaft en werkzaamheden, samenhangend met
de aanvraag, worden kosteloos uitgevoerd.
h) Dit convenant ontslaat de
ondertekenaars niet van de verplichting tot het doen van uitgaven ten behoeve
van het bedrijventerrein waaraan zij in rechte is gehouden.
8. De werkingsduur van deze
overeenkomst is beperkt.
a) Deze overeenkomst treedt niet eerder
in werking dan nadat het instemming is verkregen van zowel de gemeenteraad van
de gemeente Delft als de algemene ledenvergadering van de vereniging
Bedrijvenkring Schieoevers.
b) De werkingsduur van het convenant
loopt tot uiterlijk 31 december 2006. De werkingsduur van de overeenkomst loopt
in ieder geval niet langer dan de periode die nodig is voor de realisatie van
de activiteiten genoemd in bijlage I of als door de stuurgroep is vastgesteld
dat de activiteiten niet realiseerbaar zijn.
c) De overeenkomst wordt beëindigd
indien de stuurgroep hiertoe besluit; de gemeenteraad van Delft hiertoe met
eenvoudige meerderheid besluit en/of de ledenvergadering van de bedrijvenkring
hiertoe besluit volgens de regels die binnen de vereniging gelden voor het
wijziging van het statuut, zoals die in het statuut dat geldig was op de datum
van ondertekening van deze overeenkomst staan beschreven.
d) De stuurgroep evalueert de
overeenkomst uiterlijk drie jaren na ondertekening. Op basis van deze evaluatie
besluit de stuurgroep de samenwerking al dan niet voort te zetten. Ingeval de
stuurgroep niet besluit tot voortzetting, wordt de overeenkomst geacht te zijn
beëindigd
e) Bij beëindiging worden eventuele
baten analoog de systematiek van verkrijging verdeeld.
Delft,
Het college
van burgemeester en wethouders,
voor dezen,
H.R.
Grashoff, M.P.
Oosten,
wethouder
van (o.a.) duurzaamheid wethouder
van (o.a.) economie
Het bestuur
van de bedrijvenkring Schieoevers,
namens
dezen,
T.B.M. Vos,
voorzitter J.H.
Keesmaat, secretaris
BIJLAGE I
Overzicht van activiteiten als
bedoeld onder punt 6 van de overeenkomst
Op 1
januari 2001 is in het kader van de revitalisering het volgende gerealiseerd:
1.
Onderzocht is of een hernieuwde
afstelling van de verkeerslichtinstallatie Schieweg-Kruithuisweg mogelijk is en
een bijdrage levert van een betere doorstroming tijdens de spits. Bij positieve
bevinding is de verkeerslichtinstallatie opnieuw afgesteld. De kosten hiervan
komen voor rekening van de gemeente.
2.
Onderzoek naar structurele
maatregelen ter vermindering c.q. oplossing van de parkeerdruk op het
bedrijventerrein is gereed. De kosten voor het onderzoek komen voor rekening
van de gemeente.
Op 1
juli 2001 is in het kader van de revitalisering van de navolgende lijst ten
minste zes onderdelen gerealiseerd:
1.
Besluitvorming rond een door de
stuurgroep geaccepteerde bewegwijzering naar het bedrijventerrein toe is
afgerond en de implementatie is waar mogelijk ter hand genomen. De
bewegwijzering per bedrijf op het bedrijventerrein is in gebruik genomen. De
gemeente zorgt voor de financiering van eventuele uitbreiding of wijziging van de bewegwijzering naar het bedrijventerrein
toe, de BKS en/ of individuele bedrijven financieren de bewegwijzering op het
terrein. Bij de toepassing van infostops is, ingeval niet voorzien wordt in
andere bewegwijzering, de gemeentelijke bijdrage éénmalig en bedraagt maximaal
50% van de investeringskosten tot een maximum van fl. 50.000,-
2.
50% van de bochten van openbare
wegen op het bedrijventerrein zijn zodanig ingericht dat deze overeenkomen met
de draaicirkels van vrachtwagens, niet zijnde bijzonder transport. De kosten
hiervan komen voor rekening van de gemeente.
3.
35% van de door de leden van de
bedrijvenkring aangedragen en door de stuurgroep goedgekeurde (tijdelijke)
voorstellen voor verbeteren van de voorzieningen voor het parkeren op of aan de
openbare weg is gerealiseerd. Hierbij is uitgegaan van maximaal 15 goedgekeurde
verbetervoorstellen. De gemeente draagt voor 2/3 deel de kosten van de
realisaties. De BKS c.q. belanghebbende bedrijven financieren 1/3 deel.
4.
Overleg tussen de gemeente en de
individuele aan de Rotterdamse weg gevestigde bedrijven over het verbeteren van
uitritten is afgerond. De gemeente draagt voor 25%, met een maximum van fl.
7.500,-- per uitrit en een totaal
maximum van fl. 30.000,-- bij in de kosten van de uitrit verbeteringen. De
overige kosten zijn voor rekening van het betrokken bedrijf.
5.
Onderzoek naar de mogelijkheden van
parkmanagement ten behoeve van het onderhoud en het beheer van de voor publiek
vrij toegankelijke delen van het bedrijventerrein is uitgevoerd. De kosten van
het onderzoek zijn voor 50% voor rekening van de gemeente en voor 50% voor
rekening van de BKS.
6.
Zover van toepassing hebben de bij
de bedrijvenkring aangesloten bedrijven particuliere opslag op de openbare weg
verwijderd. De kosten hiervan zijn voor rekening van de betrokken bedrijven.
7.
De bedrijvenkring heeft aan de
stuurgroep een plan overlegd hoe mogelijkheden voor parkeren op eigen terrein
maximaal uitgenut kan worden. De kosten van de maatregelen zijn in principe
voor rekening van de belanghebbende bedrijven. Ingeval de oplossing ook een positief effect heeft voor nader te
benoemen, doch niet direct belanghebbende, derden, is de gemeente bereid tot
een bijdrage van maximaal 50% van de meerkosten.
8.
De bij de bedrijvenkring aangesloten
bedrijven hebben ieder voor zich de eigen terreinen opgeruimd en maatregelen
genomen om te voorkomen dat eigen vuil of rommel op de openbare weg komt. De
kosten hiervan zijn voor rekening van de betrokken bedrijven.
9.
De bij de bedrijvenkring aangesloten
bedrijven hebben klein achterstallig onderhoud aan de gevel van het eigen pand
weggewerkt. Bij groot achterstallig onderhoud hebben zij aan de stuurgroep een
plan overlegd hoe en op welke termijn dit onderhoud verricht zal worden. Deze
termijn ligt in ieder geval voor 1 januari 2005. De kosten hiervan zijn voor
rekening van de betrokken bedrijven.
Op 1
april 2002 is in het kader van de revitalisering van de navolgende lijst punt
1, alsmede ten minste zes van de overige punten gerealiseerd:
1.
De niet gerealiseerde punten uit de
vorige opsomming.
2.
100% van de bochten van openbare
wegen op het bedrijventerrein zijn zodanig ingericht dat deze overeenkomen met
de draaicirkels van vrachtwagens, niet zijnde bijzonder transport. De kosten
hiervan zijn voor rekening van de gemeente.
3.
Voorstellen voor structurele
maatregelen ter oplossing van de parkeerdruk op het bedrijventerrein zijn door
de stuurgroep vastgesteld. Afspraken rond de verdeling der kosten worden
separaat gemaakt. De gemeente zegt op voorhand toe ten minste 50% der kosten
voor haar rekening te zullen nemen.
4.
100% van de door de leden van de
bedrijvenkring aangedragen en door de stuurgroep goedgekeurde (tijdelijke)
voorstellen voor verbeteren van de voorzieningen voor het parkeren op of aan de openbare weg is uitgevoerd. Hier is
uitgegaan van maximaal 15 goedgekeurde voorstellen. De gemeente draagt voor 2/3
deel de kosten van de realisaties. De BKS c.q. belanghebbende bedrijven
financieren 1/3 deel. Ingeval het aantal goedgekeurde voorstellen groter is dan
15, dan geldt als datum van uitvoering 1 januari 2003.
5.
Stuurgroep heeft een besluit genomen
op het invoeren van parkmanagement. Afspraken over de kostenverdeling maken
deel uit van dit besluit.
6.
Op de wegen op het bedrijventerrein
die geen deel uit maken van de hoofdroute is een 30 km. zone ingesteld. Gebruik
van het gebied en de aard van het transport is leidend bij het nemen van de
snelheidsremmende maatregelen. De kosten voor invoering zijn voor rekening van
de gemeente.
7.
De plannen ter uitnutting van de
mogelijkheden voor parkeren op eigen terrein zijn gerealiseerd. De kosten
hiervoor zijn in principe voor rekening van de betrokken bedrijven. Zie ook
punt 7 van de realisaties tot 1-1-2001.
8.
De plannen ten behoeve van de
Rotterdamse weg zijn gerealiseerd. Reconstructies aan de weg zijn voor rekening
van de gemeente.
Op 1
januari 2003 is in het kader van revitalisering het volgende gerealiseerd:
1.
De
niet gerealiseerde punten uit de vorige opsomming
2.
De
aanbevelingen uit het onderzoek naar de mogelijkheid tot het instellen van
parkmanagement zijn, indien hiertoe positief is besloten, geïmplementeerd.
Na 1
januari 2003, doch voor 1 januari 2005
is in het kader van de revitalisering gerealiseerd:
1.
Onderzoek
naar de ontsluiting van Schieoevers-Noord. Dit onderzoek wordt door zorg van de
gemeente gefinancierd.
2.
Bij
positieve besluitvorming dienaangaande, is de voorbereiding van de aanbesteding
van de bouw van een brug over de Schie tussen de Schieweg en de Rotterdamseweg
gerealiseerd.
Voor 1
januari 2001 is, in het kader van verduurzaming het volgende gerealiseerd:
1. Inventarisatie bij ten minste 20
bedrijven naar mogelijkheden voor verduurzaming die (op termijn) een positief
effect hebben of kunnen hebben op de bedrijfsvoering of kostenbeheersing.
2. Op basis van de uitkomsten van de
bedrijvenscans, zoals bedoeld in het vorige punt, vaststellen van relevante
deelprojecten.
3. Aanvragen van subsidie bij derden
voor de uitwerking en/of realisatie van de relevante deelprojecten.
Voor de
concretisering van voorgaande drie punten wordt verwezen naar het voorstel
zoals door Tebodin BV aan het bestuur van de bedrijvenkring Schieoevers op 15
februari 2000 is voorgelegd. De opdrachtverlening tot de inventarisatie berust
bij de bedrijvenkring. De bedrijven betalen
de kosten voortvloeiend uit de inventarisatie bij het eigen bedrijf. De
niet-leden betalen de werkelijke kosten, de leden betalen een gereduceerd
tarief. De gemeente draagt fl. 20.000,-- bij; de kamer van Koophandel eveneens
fl. 20.000,-- en de BKS fl. 10.000,--. In het kader van kennisoverdracht worden
studenten van de TU nadrukkelijk bij deze inventarisatie betrokken.
Onder
voorbehoud van het verkrijgen van voldoende financiële middelen, alsmede
bewezen relevantie n.a.v. de bedrijvenscans kan in het kader van de
verduurzaming het navolgende worden gerealiseerd:
1. Opstellen van een
verkeerscirculatieplan voor fiets, voetganger, personenauto en vrachtauto.
2. Onderzoek naar de mogelijkheden voor
openbaar vervoer op het terrein.
3. Onderzoek naar de mogelijkheden voor
vervoersmanagement.
4. Onderzoek naar de technische
realiseerbaarheid van een fiets/voetgangerstunnel onder het spoor bij de in het
bestemmingsplan opgenomen locatie of bij de Dreeslaan - Einsteinweg of de
Tandhofdreef - Energieweg.
5. Onderzoek naar de mogelijkheden tot
realisatie van een restaurantvoorziening, een crèche, geldautoma(a)t(en),
postagentschap, kleine supermarkt en inventarisatie van andere collectieve
voorzieningen op het terrein.
6. Onderzoek naar de mogelijkheden van
‘ketenbeheer’ c.q. afvalstoffenmanagement.
7. Onderzoek naar de mogelijkheid voor
verdere energiebesparing.
8. Onderzoek naar de mogelijkheden van
afkoppelen van ‘verhardoppervlak’ ten behoeve van het creëren van een
(gedeeltelijk) gebieds-eigen watersysteem.
9. Onderzoek naar de haalbaarheid van
duurzame energieopwekking, zoals zonne-energie, windenergie, restwarmtegebruik,
etcetera
10. Verkenning van mogelijkheden tot
nuttig gebruik van bestaand dakoppervlak; waaronder het plaatsen van
zonnecollectoren.
11. Verkenning van de mogelijkheden van
herschikking van bedrijven en daarmee samenhangende intensivering van het
gebruik van het gebied.
12. Onderzoek naar de mogelijkheden tot
verbetering c.q. intensivering van transport over water.
Streven is
voor 1 januari 2003 80% van de relevante deelprojecten te hebben uitgewerkt en
20% te hebben gerealiseerd. De gemeente stelt zich ten behoeve van deze
onderzoeken voor ten minste fl. 30.000,-- garant en de bedrijvenkring voor ten
minste fl. 10.000,--. Ten behoeve van kennisoverdracht worden studenten van de
TU of andere wetenschappelijke of HBO instellingen zo veel mogelijk bij deze
onderzoeken betrokken. De onderwijskundige begeleiding van deze studenten
blijft een verantwoordelijkheid van de betrokken onderwijsinstelling.
Na 1
januari 2003, doch voor 1 januari 2005 is in het kader van de verduurzaming
gerealiseerd:
1. 100% van de relevante deelprojecten
zijn uitgewerkt
2. 80% van de relevante deelprojecten
zijn gerealiseerd.
3. Onderzoek naar de haalbaarheid van
een people-mover tussen Station Zuid en TU-gebied. Afspraak over verdeling van
de kosten van dit onderzoek worden voorafgaand aan het houden van dit onderzoek
gemaakt. De TU zal uitdrukkelijk uitgenodigd worden zowel inhoudelijk als
financieel in dit onderzoek te participeren.
Delft,
Het college
van burgemeester en wethouders,
voor dezen,
H.R.
Grashoff, M.P.
Oosten,
wethouder
van (o.a.) duurzaamheid wethouder
van (o.a.) economie
Het bestuur
van de bedrijvenkring Schieoevers,
namens
dezen,
T.B.M. Vos,
voorzitter J.H.
Keesmaat, secretaris