OVEREENKOMST

 

 

De heer M.P. Oosten, wethouder van (onder andere) economie, en

de heer H.J. Grashoff, wethouder van (onder andere) duurzaamheid,

daartoe aangewezen door de burgemeester van Delft, en die de gemeente te deze krachtens artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigend, nader aan te duiden als de Gemeente

 

en

 

de heer T.B.M. Vos, en

de heer J.H. Keesmaat, voorzitter en secretaris van het bestuur van de bedrijvenkring Schieoevers,

 

overwegende dat burgemeester en wethouders van Delft en het bestuur van de vereniging Bedrijvenkring Schieoevers de intentie hebben om, ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid, op structurele wijze samen te werken in de voorbereiding en uitvoering van activiteiten ten behoeve van de herstructurering van het bedrijventerrein Schieoevers,

 

komen hiertoe het volgende overeen:

 

1. De herstructurering van het bedrijventerrein houdt in, het gebied te revitaliseren en te verduurzamen, zodat een volgende periode van goed functioneren ingegaan kan worden.

a)    Onder revitaliseren wordt verstaan zowel het oplossen van knelpunten die door de gebruikers ervaren worden als het optimaliseren van de uitnutting van het terrein.

b)    Onder verduurzamen wordt verstaan het realiseren van concrete resultaten gericht op vermindering van de belasting van milieu en ruimte en verbetering van de ruimtelijke kwaliteit. De principes uit het gemeentelijk Duurzaamheidsplan 2000-2003 (3D) zijn hierin uitgangspunt. De relevante passages zijn als bijlage 2 bij dit convenant gevoegd.

c)    Onder bedrijventerrein Schieoevers wordt verstaan het gebied bedoeld in het bestemmingsplan ‘Schieoevers noord en zuid’. Globaal betekent dit het gebied begrensd aan de noordkant door de Abtswoudseweg/ Abtswoudsepad; aan de westkant door het spoortracé; aan de oostkant door de Rotterdamseweg; en aan de zuidkant door het recreatiegebied Midden Delfland.

 

2. De samenwerking beoogt het projectmatig op integrale en interactieve wijze behalen van concrete resultaten.

a)    Doel van integraliteit is het verkrijgen van een reductie in kosten alsmede een kwalitatieve meerwaarde door systematisch gebruik te maken van processen die bij de gemeente, de bedrijvenkring, de leden van de bedrijvenkring of elders spelen.

b)    Doel van interactiviteit is een ieder die op enigerlei wijze belanghebbend is of  kan zijn de mogelijkheid geven in het proces te participeren, zodat enerzijds in een zo vroeg mogelijk stadium duidelijkheid verkregen wordt of een beoogd resultaat draagvlak heeft en daarmee of een activiteit op dat moment zinvol is; en anderzijds een zo groot mogelijke expertise ten behoeve van de herstructurering ter beschikking komt.

 

3. Het college van burgemeester en wethouders en het bestuur van de vereniging bedrijvenkring Schieoevers zien gezamenlijk toe op de voortgang van het herstructureringsproject, de kwaliteit van de resultaten en de handhaving van de inhoud van dit convenant.

a)    Zij komen hiertoe zo vaak als noodzakelijk, doch ten minste vier keer per jaar in een stuurgroep vergadering met een vaste vertegenwoordiging bijeen. In deze stuurgroep vergadering wordt tevens het overleg gevoerd over het nemen of uitwerken van nieuwe initiatieven.

b)    Het college van B&W van de gemeente wordt vertegenwoordigd door de wethouder ‘duurzaamheid’ (H.R. Grashoff) en/of  de wethouder ‘economie’ (M.P. Oosten). Bij ontstentenis van beiden wordt het college vertegenwoordigd door één van haar andere leden. Het bestuur van de bedrijvenkring wordt vertegenwoordigd door maximaal drie, door het bestuur uit haar midden aan te wijzen bestuursleden, waarvan ten minste één de functie van voorzitter, penningmeester of secretaris vervult. Bij ontstentenis van één van deze leden wordt deze vertegenwoordigd door een ander bestuurslid. 

c)    Het ambtelijk secretariaat van de stuurgroep berust bij de projectleider (R. de Groot). De ambtelijk secretaris maakt zonder stemrecht deel uit van de vergadering.

d)    Zonder stemrecht nemen aan de vergadering deel: de ambtelijk secretaris van de bedrijvenkring (R. Kroeders) en de accountmanager bedrijven van de gemeente (J. Boumans). Op uitnodiging van de stuurgroep kunnen derden zonder beslissingsbevoegdheid deelnemen aan de vergadering.

e)    Een besluit wordt geacht te zijn genomen als het de instemming heeft van de vertegenwoordiger(s) van de gemeente en de meerderheid der vertegenwoordigers van de bedrijvenkring. Vertegenwoordigers zijn zelf verantwoordelijk toe te zien dat zij bij besluitvorming over de juiste mandaten beschikken.

f)      Coördinatie van het proces berust bij de projectleider. Deze projectleider (R. de Groot) wordt door de gemeente ter beschikking gesteld. Coördinatie houdt in: het opstellen en bewaken van de planning, de budgettering en het bewaken van de budgetten, de organisatie van in- en externe communicatie, de externe participatie en het voorbereiden van besluitvorming. De projectleider brengt jaarlijks verslag uit van de stand van zaken met betrekking tot de financiën en projecten.

g)    De politiek bestuurlijke aansturing van de projectleider vindt plaats door de wethouder ‘duurzaamheid’ (H.R. Grashoff) of bij zijn ontstentenis de wethouder ‘economie’ (M.P. Oosten)

 

4. De realisatie van activiteiten vindt in principe plaats in twee werkgroepen: werkgroep revitalisering en werkgroep duurzame herontwikkeling.

a)    De stuurgroep is verantwoordelijk voor de samenhang van en de afstemming tussen de werkzaamheden van deze werkgroepen. Daarnaast hebben de werkgroepen kennis over elkaars activiteiten. De werkgroepen rapporteren gevraagd en ongevraagd aan de stuurgroep. Deze rapportage vindt plaats door tussenkomst van de projectleider.

b)    In de werkgroepen zijn van zijde van de gemeente alle disciplines vertegenwoordigd, die benodigd zijn voor een goede uitvoering van de taak, voorzover de gemeente regulier over deze disciplines beschikt. Deelname aan de werkgroepen staat uitdrukkelijk open voor bedrijven gevestigd op het bedrijventerrein. Deze deelname kan zowel structureel als incidenteel zijn. In deze laatste situatie met als doel om een specifiek aspect goed tot uitvoering te brengen.

c)    De stuurgroep kan ten behoeve van de uitvoering van een activiteit extern expertise of ondersteuning inhuren. Deze externen kunnen tevens deel uitmaken van een werkgroep.

 

5. Communicatie is een verantwoordelijkheid van de stuurgroep.

a)    De communicatie over de herstructurering van het bedrijventerrein naar de bedrijven, de gemeentelijke organisatie en naar derden, waaronder de pers, is een verantwoordelijkheid van de stuurgroep. Deze verantwoordelijkheid kan niet strijden met wettelijke of statutaire verplichting tot het geven van inlichtingen. 

 

6. De activiteiten die in het kader van de herstructurering worden uitgevoerd worden separaat overeengekomen.

a)    Aan deze overeenkomst is een door de partijen ondertekende en gedagtekende bijlage I gehecht waarin de activiteiten die in het kader van dit convenant worden uitgevoerd staan benoemd. Deze bijlage maakt integraal onderdeel uit van deze overeenkomst.

b)    De in de bijlage genoemde realisatiedata zijn inspanningsverplichtingen. Ingeval de inspanning niet binnen de geplande termijn leidt tot het verwachte resultaat, wordt de stuurgroep hiervan, onder vermelding van de reden(en), bij eerste gelegenheid in kennis gesteld.

c)    Planning van de realisatie van de activiteit is een verantwoordelijkheid van de stuurgroep.

d)    Naast de activiteiten genoemd in de bijlage kunnen ook andere activiteiten een bijdrage leveren tot realisatie van de doelstelling. In voorkomend geval doet de stuurgroep hiervan voorstel om binnen de bedrijvenkring c.q. de gemeente, volgens de daartoe geëigende besluitvormingsprocedure het noodzakelijke te verrichten om de activiteit aan de bijlage toe te voegen.

 

7. De gemeente en de bedrijvenkring stellen middelen ter beschikking ter financiering van de separaat overeengekomen activiteiten.

a)    In bijlage I bij deze overeenkomst zijn bij de activiteiten verdeelsleutels opgenomen ter financiering. In geval de verdeling der kosten zodanig is dat geen der partijen de financiering geheel realiseert, vindt besluitvorming over acceptatie van het totaal aan kosten c.q. het maximaal te besteden bedrag plaats in de stuurgroep, volgens het gestelde onder artikel 3 lid e.

b)    In bijlage I bij deze overeenkomst is bij een aantal activiteiten een maximum bedrag opgenomen. Indien de uiteindelijke begroting van de realisatie van de activiteit dit maximum overschrijdt, vindt realisatie niet eerder plaats dan na besluitvorming in de stuurgroep over additionele financiering, benodigd voor realisatie van de activiteit.    

c)    De gemeente draagt de kosten voor de coördinatie van het project.

d)    Ondertekenaars dragen de eigen kosten voortvloeiend uit (de voorbereiding van) vergaderingen van de stuurgroep.

e)    Ondertekenaars dragen de eigen kosten voortvloeiend uit (de voorbereiding van) deelname aan werkgroepen of uit de taak van deze werkgroepen voortvloeiende werkzaamheden of activiteiten, tenzij door de stuurgroep anders wordt bepaald.

f)      Deelnemers, exclusief externen, aan werkgroepen dragen de eigen kosten voortvloeiend uit deze deelname. Hieronder is in ieder geval begrepen alle kosten voortvloeiend uit de voorbereiding van - en de deelname aan bijeenkomsten. 

g)    Ten behoeve van de financiering van uit dit project voortvloeiende activiteiten wordt door de gemeente en door de bedrijvenkring c.q. leden van de bedrijvenkring al het nodige verricht om subsidie door derden te verkrijgen. Alle informatie, benodigd voor de aanvraag van de subsidie, wordt kosteloos verschaft en werkzaamheden, samenhangend met de aanvraag, worden kosteloos uitgevoerd.

h)    Dit convenant ontslaat de ondertekenaars niet van de verplichting tot het doen van uitgaven ten behoeve van het bedrijventerrein waaraan zij in rechte is gehouden.

 

8. De werkingsduur van deze overeenkomst is beperkt.

a)    Deze overeenkomst treedt niet eerder in werking dan nadat het instemming is verkregen van zowel de gemeenteraad van de gemeente Delft als de algemene ledenvergadering van de vereniging Bedrijvenkring Schieoevers.

b)    De werkingsduur van het convenant loopt tot uiterlijk 31 december 2006. De werkingsduur van de overeenkomst loopt in ieder geval niet langer dan de periode die nodig is voor de realisatie van de activiteiten genoemd in bijlage I of als door de stuurgroep is vastgesteld dat de activiteiten niet realiseerbaar zijn.

c)    De overeenkomst wordt beëindigd indien de stuurgroep hiertoe besluit; de gemeenteraad van Delft hiertoe met eenvoudige meerderheid besluit en/of de ledenvergadering van de bedrijvenkring hiertoe besluit volgens de regels die binnen de vereniging gelden voor het wijziging van het statuut, zoals die in het statuut dat geldig was op de datum van ondertekening van deze overeenkomst staan beschreven.

d)    De stuurgroep evalueert de overeenkomst uiterlijk drie jaren na ondertekening. Op basis van deze evaluatie besluit de stuurgroep de samenwerking al dan niet voort te zetten. Ingeval de stuurgroep niet besluit tot voortzetting, wordt de overeenkomst geacht te zijn beëindigd

e)    Bij beëindiging worden eventuele baten analoog de systematiek van verkrijging verdeeld.

 

 

Delft,

 

 

Het college van burgemeester en wethouders,

voor dezen,

 

 

 

H.R. Grashoff,                                                  M.P. Oosten,

wethouder van (o.a.) duurzaamheid                                wethouder van (o.a.) economie

 

 

 

Het bestuur van de bedrijvenkring Schieoevers,

namens dezen,

 

 

 

 

T.B.M. Vos, voorzitter                                       J.H. Keesmaat, secretaris

 

 


BIJLAGE I

 

 

Overzicht van activiteiten als bedoeld onder punt 6 van de overeenkomst

 

Op 1 januari 2001 is in het kader van de revitalisering  het volgende gerealiseerd:

1.   Onderzocht is of een hernieuwde afstelling van de verkeerslichtinstallatie Schieweg-Kruithuisweg mogelijk is en een bijdrage levert van een betere doorstroming tijdens de spits. Bij positieve bevinding is de verkeerslichtinstallatie opnieuw afgesteld. De kosten hiervan komen voor rekening van de gemeente.

2.   Onderzoek naar structurele maatregelen ter vermindering c.q. oplossing van de parkeerdruk op het bedrijventerrein is gereed. De kosten voor het onderzoek komen voor rekening van de gemeente.

 

Op 1 juli 2001 is in het kader van de revitalisering van de navolgende lijst ten minste zes onderdelen gerealiseerd:

1.   Besluitvorming rond een door de stuurgroep geaccepteerde bewegwijzering naar het bedrijventerrein toe is afgerond en de implementatie is waar mogelijk ter hand genomen. De bewegwijzering per bedrijf op het bedrijventerrein is in gebruik genomen. De gemeente zorgt voor de financiering van eventuele uitbreiding of wijziging  van de bewegwijzering naar het bedrijventerrein toe, de BKS en/ of individuele bedrijven financieren de bewegwijzering op het terrein. Bij de toepassing van infostops is, ingeval niet voorzien wordt in andere bewegwijzering, de gemeentelijke bijdrage éénmalig en bedraagt maximaal 50% van de investeringskosten tot een maximum van fl. 50.000,-

2.   50% van de bochten van openbare wegen op het bedrijventerrein zijn zodanig ingericht dat deze overeenkomen met de draaicirkels van vrachtwagens, niet zijnde bijzonder transport. De kosten hiervan komen voor rekening van de gemeente.

3.   35% van de door de leden van de bedrijvenkring aangedragen en door de stuurgroep goedgekeurde (tijdelijke) voorstellen voor verbeteren van de voorzieningen voor het parkeren op of aan de openbare weg is gerealiseerd. Hierbij is uitgegaan van maximaal 15 goedgekeurde verbetervoorstellen. De gemeente draagt voor 2/3 deel de kosten van de realisaties. De BKS c.q. belanghebbende bedrijven financieren 1/3 deel.

4.   Overleg tussen de gemeente en de individuele aan de Rotterdamse weg gevestigde bedrijven over het verbeteren van uitritten is afgerond. De gemeente draagt voor 25%, met een maximum van fl. 7.500,--  per uitrit en een totaal maximum van fl. 30.000,-- bij in de kosten van de uitrit verbeteringen. De overige kosten zijn voor rekening van het betrokken bedrijf.

5.   Onderzoek naar de mogelijkheden van parkmanagement ten behoeve van het onderhoud en het beheer van de voor publiek vrij toegankelijke delen van het bedrijventerrein is uitgevoerd. De kosten van het onderzoek zijn voor 50% voor rekening van de gemeente en voor 50% voor rekening van de BKS. 

6.   Zover van toepassing hebben de bij de bedrijvenkring aangesloten bedrijven particuliere opslag op de openbare weg verwijderd. De kosten hiervan zijn voor rekening van de betrokken bedrijven.

7.   De bedrijvenkring heeft aan de stuurgroep een plan overlegd hoe mogelijkheden voor parkeren op eigen terrein maximaal uitgenut kan worden. De kosten van de maatregelen zijn in principe voor rekening van de belanghebbende bedrijven. Ingeval de oplossing ook  een positief effect heeft voor nader te benoemen, doch niet direct belanghebbende, derden, is de gemeente bereid tot een bijdrage van maximaal 50% van de meerkosten.

8.   De bij de bedrijvenkring aangesloten bedrijven hebben ieder voor zich de eigen terreinen opgeruimd en maatregelen genomen om te voorkomen dat eigen vuil of rommel op de openbare weg komt. De kosten hiervan zijn voor rekening van de betrokken bedrijven.

9.   De bij de bedrijvenkring aangesloten bedrijven hebben klein achterstallig onderhoud aan de gevel van het eigen pand weggewerkt. Bij groot achterstallig onderhoud hebben zij aan de stuurgroep een plan overlegd hoe en op welke termijn dit onderhoud verricht zal worden. Deze termijn ligt in ieder geval voor 1 januari 2005. De kosten hiervan zijn voor rekening van de betrokken bedrijven.

 

Op 1 april 2002 is in het kader van de revitalisering van de navolgende lijst punt 1, alsmede ten minste zes van de overige punten gerealiseerd:

1.   De niet gerealiseerde punten uit de vorige opsomming.

2.   100% van de bochten van openbare wegen op het bedrijventerrein zijn zodanig ingericht dat deze overeenkomen met de draaicirkels van vrachtwagens, niet zijnde bijzonder transport. De kosten hiervan zijn voor rekening van de gemeente.

3.   Voorstellen voor structurele maatregelen ter oplossing van de parkeerdruk op het bedrijventerrein zijn door de stuurgroep vastgesteld. Afspraken rond de verdeling der kosten worden separaat gemaakt. De gemeente zegt op voorhand toe ten minste 50% der kosten voor haar rekening te zullen nemen.

4.   100% van de door de leden van de bedrijvenkring aangedragen en door de stuurgroep goedgekeurde (tijdelijke) voorstellen voor verbeteren van de voorzieningen voor  het parkeren op of aan de openbare weg is uitgevoerd. Hier is uitgegaan van maximaal 15 goedgekeurde voorstellen. De gemeente draagt voor 2/3 deel de kosten van de realisaties. De BKS c.q. belanghebbende bedrijven financieren 1/3 deel. Ingeval het aantal goedgekeurde voorstellen groter is dan 15, dan geldt als datum van uitvoering 1 januari 2003.

5.   Stuurgroep heeft een besluit genomen op het invoeren van parkmanagement. Afspraken over de kostenverdeling maken deel uit van dit besluit.

6.   Op de wegen op het bedrijventerrein die geen deel uit maken van de hoofdroute is een 30 km. zone ingesteld. Gebruik van het gebied en de aard van het transport is leidend bij het nemen van de snelheidsremmende maatregelen. De kosten voor invoering zijn voor rekening van de gemeente.

7.   De plannen ter uitnutting van de mogelijkheden voor parkeren op eigen terrein zijn gerealiseerd. De kosten hiervoor zijn in principe voor rekening van de betrokken bedrijven. Zie ook punt 7 van de realisaties tot 1-1-2001. 

8.   De plannen ten behoeve van de Rotterdamse weg zijn gerealiseerd. Reconstructies aan de weg zijn voor rekening van de gemeente.

 

Op 1 januari 2003 is in het kader van revitalisering het volgende gerealiseerd:

1.    De niet gerealiseerde punten uit de vorige opsomming

2.    De aanbevelingen uit het onderzoek naar de mogelijkheid tot het instellen van parkmanagement zijn, indien hiertoe positief is besloten, geïmplementeerd.

 

Na 1 januari  2003, doch voor 1 januari 2005 is in het kader van de revitalisering gerealiseerd:

1.    Onderzoek naar de ontsluiting van Schieoevers-Noord. Dit onderzoek wordt door zorg van de gemeente gefinancierd.

2.    Bij positieve besluitvorming dienaangaande, is de voorbereiding van de aanbesteding van de bouw van een brug over de Schie tussen de Schieweg en de Rotterdamseweg gerealiseerd.

 

 

Voor 1 januari 2001 is, in het kader van verduurzaming het volgende gerealiseerd:

1.    Inventarisatie bij ten minste 20 bedrijven naar mogelijkheden voor verduurzaming die (op termijn) een positief effect hebben of kunnen hebben op de bedrijfsvoering of kostenbeheersing.

2.    Op basis van de uitkomsten van de bedrijvenscans, zoals bedoeld in het vorige punt, vaststellen van relevante deelprojecten.

3.    Aanvragen van subsidie bij derden voor de uitwerking en/of realisatie van de relevante deelprojecten.

Voor de concretisering van voorgaande drie punten wordt verwezen naar het voorstel zoals door Tebodin BV aan het bestuur van de bedrijvenkring Schieoevers op 15 februari 2000 is voorgelegd. De opdrachtverlening tot de inventarisatie berust bij de bedrijvenkring. De bedrijven betalen  de kosten voortvloeiend uit de inventarisatie bij het eigen bedrijf. De niet-leden betalen de werkelijke kosten, de leden betalen een gereduceerd tarief. De gemeente draagt fl. 20.000,-- bij; de kamer van Koophandel eveneens fl. 20.000,-- en de BKS fl. 10.000,--. In het kader van kennisoverdracht worden studenten van de TU nadrukkelijk bij deze inventarisatie betrokken.

 

Onder voorbehoud van het verkrijgen van voldoende financiële middelen, alsmede bewezen relevantie n.a.v. de bedrijvenscans kan in het kader van de verduurzaming het navolgende worden gerealiseerd:

1.    Opstellen van een verkeerscirculatieplan voor fiets, voetganger, personenauto en vrachtauto.

2.    Onderzoek naar de mogelijkheden voor openbaar vervoer op het terrein.

3.    Onderzoek naar de mogelijkheden voor vervoersmanagement.

4.    Onderzoek naar de technische realiseerbaarheid van een fiets/voetgangerstunnel onder het spoor bij de in het bestemmingsplan opgenomen locatie of bij de Dreeslaan - Einsteinweg of de Tandhofdreef - Energieweg.

5.    Onderzoek naar de mogelijkheden tot realisatie van een restaurantvoorziening, een crèche, geldautoma(a)t(en), postagentschap, kleine supermarkt en inventarisatie van andere collectieve voorzieningen op het terrein.

6.    Onderzoek naar de mogelijkheden van ‘ketenbeheer’ c.q. afvalstoffenmanagement.

7.    Onderzoek naar de mogelijkheid voor verdere energiebesparing.

8.    Onderzoek naar de mogelijkheden van afkoppelen van ‘verhardoppervlak’ ten behoeve van het creëren van een (gedeeltelijk) gebieds-eigen watersysteem.

9.    Onderzoek naar de haalbaarheid van duurzame energieopwekking, zoals zonne-energie, windenergie, restwarmtegebruik, etcetera

10. Verkenning van mogelijkheden tot nuttig gebruik van bestaand dakoppervlak; waaronder het plaatsen van zonnecollectoren.

11. Verkenning van de mogelijkheden van herschikking van bedrijven en daarmee samenhangende intensivering van het gebruik van het gebied.

12. Onderzoek naar de mogelijkheden tot verbetering c.q. intensivering van transport over water.

Streven is voor 1 januari 2003 80% van de relevante deelprojecten te hebben uitgewerkt en 20% te hebben gerealiseerd. De gemeente stelt zich ten behoeve van deze onderzoeken voor ten minste fl. 30.000,-- garant en de bedrijvenkring voor ten minste fl. 10.000,--. Ten behoeve van kennisoverdracht worden studenten van de TU of andere wetenschappelijke of HBO instellingen zo veel mogelijk bij deze onderzoeken betrokken. De onderwijskundige begeleiding van deze studenten blijft een verantwoordelijkheid van de betrokken onderwijsinstelling.

 

Na 1 januari 2003, doch voor 1 januari 2005 is in het kader van de verduurzaming gerealiseerd:

1.    100% van de relevante deelprojecten zijn uitgewerkt

2.    80% van de relevante deelprojecten zijn gerealiseerd.

3.    Onderzoek naar de haalbaarheid van een people-mover tussen Station Zuid en TU-gebied. Afspraak over verdeling van de kosten van dit onderzoek worden voorafgaand aan het houden van dit onderzoek gemaakt. De TU zal uitdrukkelijk uitgenodigd worden zowel inhoudelijk als financieel in dit onderzoek te participeren.

 

 

Delft,

 

 

Het college van burgemeester en wethouders,

voor dezen,

 

 

 

 

H.R. Grashoff,                                                  M.P. Oosten,

wethouder van (o.a.) duurzaamheid                                wethouder van (o.a.) economie

 

 

 

Het bestuur van de bedrijvenkring Schieoevers,

namens dezen,

 

 

 

 

T.B.M. Vos, voorzitter                                       J.H. Keesmaat, secretaris