HERZIENING

 VOORSCHRIFTEN

 

VAN ALLE ONHERROEPELIJK VAN KRACHT ZIJNDE

BESTEMMINGSPLANNEN VAN DELFT

 

 

TEN BEHOEVE VAN

 

REGELING VESTIGING EN UITOEFENING SEKSINRICHTINGEN DELFT

 

23-11-00

 

TOELICHTING

 

 

deel uitmakend van

 

HERZIENING VOORSCHRIFTEN

 

REGELING VESTIGING EN UITOEFENING

SEKSINRICHTINGEN DELFT

 

 

 

 

Met ingang van 1 oktober 2000 wordt het prostitutieverbod geschrapt uit het Wetboek van Strafrecht. Daarmee wordt de exploitatie van vrijwillige prostitutie door meerderjarigen een toelaatbare aktiviteit. Regulering van seksinrichtingen wordt een taak van gemeenten.

 

Seksinrichtingen zijn de voor publiek toegankelijke, besloten ruimten waarin bedrijfsmatig seksuele handelingen worden verricht of vertoningen van erotisch-pornografische aard plaatsvinden. Sekswinkels waar alleen goederen van erotisch-pornografische aard worden verkocht en escortbedrijven vallen niet onder dit begrip.

 

Binnen de gemeente Delft is, voor zover uit overleg en onderzoek naar voren is gekomen, prostitutie zeer beperkt aanwezig. Vermoedelijk zijn in Delft privéhuizen aanwezig en een homo-prostitutieplek. Raamprostitutie is niet aanwezig.

 

De gemeente Delft heeft gekozen voor integrale aanpak van het prostitutie vraagstuk. Dit betekent dat de gemeente de diverse beschikbare instrumenten in een samenhangend geheel zal inzetten om voor 1 oktober 2000 een sluitende regeling voorhanden te hebben inzake het prostitutievraagstuk. Parallel aan de aanpassing van de Algemeen Plaatselijke Verordening, de Bouwverordening en het vaststellen van nadere regels wordt de ruimtelijke component van het prostitutiebeleid in Delft in procedure gebracht.

De ruimtelijke component heeft de vorm gekregen van een zogenoemd “paraplubestemmingsplan”. Dit bestemmingsplan geldt voor het gehele grondgebied van de gemeente Delft. Alle nu geldende bestemmingsplannen krijgen een aanvulling op hun regeling voor de bestemming bedrijven. Binnen alle bedrijfsbestemmingen die in de diverse bestemmingsplannen voorkomen, wordt het vestigen van seksinrichtingen verboden. Van dit verbod kan voor een totaal van ten hoogste twee seksinrichtingen vrijstelling worden verleend. Vrijstelling kan niet worden verleend voor bedrijven gelegen op nader genoemde locaties en aan het verlenen van vrijstelling zijn steeds voorwaarden verbonden.

 

Uitgangspunt van het prostitutiebeleid is continuering van de bestaande beperkte omvang van prostitutie.

 

Vrijstelling kan niet verleend worden voor seksinrichtingen gevestigd op de volgende locaties:

1.   toeristische plaatsen voorkomend op de lijst van straten en pleinen van de binnenstad van Delft, zoals opgenomen in bijlage 2;

2.   gronden gelegen binnen Midden Delfland;

3.   gronden die gelegen zijn binnen een straal van 250 meter rond NS-stations;

4.   gronden gelegen binnen een straal van 50 meter rond ingangen van scholen en gebedshuizen.

 

Ad 1. De in de binnenstad gelegen locaties die veel toeristen trekken, zijn opgenomen in bijlage 2 van dit bestemmingsplan: lijst van straten en pleinen binnenstad. Het wordt niet wenselijk geacht deze toch al druk bezochte plekken extra te belasten met een mogelijk publiekstrekkende functies als een seksinrichting. De toeristische waarde van de stad kan daarmee worden aangetast.

 

Ad 2. In het gebied Midden Delfland zijn  bedrijfs- en horecavoorzieningen slechts in zeer beperkte mate toegestaan. Het gebied is aangewezen tot groene recreatieve zone. Publiekstrekkende functies als die van een seksinrichting passen niet binnen deze functie.

 

Ad 3. De gronden die binnen een straal van 250 meter liggen rond NS-stations zijn gemakkelijk te bereiken voor burgers die niet binnen de gemeente Delft wonen. Het toestaan van seksinrichtingen op die plaatsen kan een aantrekkende werking hebben op mensen van buiten de gemeente. Daarmee wordt een functie in het leven geroepen die Delft nooit vervuld heeft en ook niet wenst te gaan vervullen. Delft hecht grote waarde aan presentabele entrees van zijn stad. Het toestaan van prostitutiebedrijven rond die locaties past niet in deze visie.

 

Ad 4. Uit maatschappelijke overwegingen wordt het vestigen van prostitutiebedrijven binnen een straal van 50 meter rond ingangen van gebedshuizen en scholen niet toegestaan.

 

 

Raamprostitutie wordt overal in Delft uitgesloten. Daaraan ligt de overweging ten grondslag dat seksinrichtingen met raamprostitutie een ruimtelijke uitstraling hebben die de gemeente   Delft niet kent en in de toekomst ook niet wil kennen. Omdat Delft tot nu toe nooit raamprostitutie heeft gekend, neemt de gemeente aan dat aan een dergelijke seksinrichting binnen deze gemeente geen behoefte bestaat.

 

Gelijk de eis die binnen deze gemeente geldt voor alle zich nieuw vestigende bedrijven wordt ook aan het toelaten van seksinrichtingen de eis gesteld dat voldaan moet worden aan de parkeernorm zoals opgenomen in de Aanbevelingen voor Stedelijke Verkeersvoorzieningen (ASVV)1996.

 

Overleg en Inspraak

Ingevolge artikel 10 van het Besluit ruimtelijke ordening is het voorontwerp bestemmingsplan op 8 augustus 2000 om overleg toegezonden aan de volgende instanties:

 

1.  Provinciaal Planologische Commissie

2.  Inspecteur voor de Ruimtelijke Ordening in de provincie Zuid-Holland

3.  Vrouwen Advies Commissie

4.  Kamer van Koophandel en Fabrieken

5.  Stadsgewest Haaglanden

6.  gemeente Rijswijk

7.  gemeente Schipluiden

8.  gemeente Pijnacker

9.  gemeente Schiedam

 

Gelet op de geringe omvang van het bestemmingsplan en het belang gemoeid met een snelle ter inzagelegging van het bestemmingsplan hebben de overlegpartners slechts vijf weken de tijd gehad op het plan te reageren. Alle inhoudelijk reacties zijn na die tijd ingekomen. Zij zijn niet meegenomen in het ontwerp-bestemmingsplan maar wel in het vastgestelde plan.

 

Door de Vrouwen Advies Commissie (VAC), de gemeente Schiedam en de gemeente Rijswijk is inhoudelijk op het plan gereageerd.

De Provinciaal Planologische Commissie heeft bij besluit van 27 september met het bestemmingsplan ingestemd.

De VAC heeft voorgesteld de straal van 50 meter die ingevolge het bestemmingsplan rond ingangen van scholen en gebedshuizen zou moeten worden vrijgehouden van het vestigen van seksinrichtingen te vergroten tot 100 meter. In het bestemmingsplan is ervoor gekozen zo min mogelijk beperkingen op te leggen aan de vrijstelling voor vestiging van de twee seksinrichtingen. De afstand van 50 meter is opgenomen uit maatschappelijke overwegingen. Zo wordt voorkomen dat bezoekers van scholen en gebedshuizen in de directe omgeving van school of gebedshuis met seksinrichtingen worden geconfronteerd. Een straal van 50 meter biedt voldoende waarborgen voor het gestelde doel. Vergroting zou tot een onnodige beperking leiden.

Voorts wordt voorgesteld crèches en Blijf-van-mijn-lijf-huizen toe te voegen aan de scholen en gebedshuizen. Ook deze toevoeging zou tot een onnodige beperking  leiden. Overwogen is dat kinderen die een crèche bezoeken niet alleen in de directe omgeving van die crèche verkeren maar steeds onder begeleiding. De Blijf-van-mijn-lijf-huizen zijn als woonhuizen  beschermd door de beperking dat een van 10 meter tussen seksinrichtingen en woningen moet worden aangehouden. De voorstellen van de VAC zijn niet overgenomen in het bestemmingsplan.

De gemeente Schiedam heeft voorgesteld niet alleen in de Toelichting van het bestemmingsplan maar ook in het voorschrift zelf uitdrukkelijk te bepalen dat de vrijstelling voor vestiging van twee seksinrichtingen geldt voor het gehele grondgebied van de gemeente. Dit voorstel is overgenomen in het bestemmingsplan.

De gemeente Rijswijk heeft verzocht het maximum vloeroppervlak te beperken. Omdat die gemeente ervoor gekozen heeft de drie bestaande inrichtingen te legaliseren, worden  problemen verwacht op het grondgebied van Delft dat grenst aan Rijswijk.

Als eerder toegelicht wil de gemeente Delft zo min mogelijk beperkingen opleggen aan de vrijstelling voor de twee inrichtingen. De omvang van de inrichting is daarom niet gereguleerd. Overigens is op de bedrijvenlocatie grenzend aan de gemeente Rijswijk, gelet op de overige beperkingen in het bestemmingsplan, feitelijk geen mogelijkheid een seksinrichting van noemenswaardige omvang te vestigen.

 

In het kader van artikel 6A WRO en de Inspraakverordening heeft het voorontwerp-bestemmingsplan vanaf 21 augustus 2000 ter inzage gelegen voor een periode van vier weken. Tevens is een inspraakbijeenkomst gehouden op 4 september 2000. Van deze bijeenkomst is verslag gemaakt. Er zijn geen schriftelijke inspraakreacties ingekomen. De inspraak tijdens de bijeenkomst vormde geen aanleiding tot aanpassing van het plan.

 

Het ontwerp-bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 29 september tot 26 oktober 2000.  Er zijn geen zienswijzen op het ontwerp-bestemmingsplan ingekomen.

   

 

 

VOORSCHRIFTEN

 

 

deel uitmakend van

 

HERZIENING

 VOORSCHRIFTEN

REGELING VESTIGING EN UITOEFENING

SEKSINRICHTINGEN DELFT

 

 

Artikel 1       Begripsbepalingen

 

Seksinrichting

De voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was seksuele handelingen worden verricht, of vertoningen van erotisch-pornografische aard plaatsvinden.

 

 

Artikel 2       Verbod op seksinrichtingen

 

Het is verboden gronden, water en bouwwerken gelegen binnen de vigerende bestemmingsplannen van Delft als opgenomen in bijlage 1 van de voorschriften, te gebruiken voor uitoefening van een seksinrichting.

 

 

Artikel 3       Vrijstellingen

 

1.  Burgemeester en wethouders verlenen vrijstelling van het bepaalde in artikel 2, indien strikte toepassing van dit verbod leidt tot een beperking van het meest doelmatige gebruik die niet door dringende redenen wordt gerechtvaardigd.

 

2.  Burgemeester en wethouders kunnen vrijstelling verlenen van het bepaalde in artikel 2 voor het vestigen van maximaal twee seksinrichtingen binnen het gehele gemeentelijke grondgebied, op gronden, water en bouwwerken met een bedrijfsbestemming, die niet gelegen zijn:

 

a.      op locaties genoemd in de lijst van straten en pleinen binnenstad Delft als opgenomen in bijlage 2 van de voorschriften;

b.      binnen het gebied dat door de Reconstructiecommissie Midden Delfland wordt gereconstrueerd tot groene recreatie zone

c.      binnen een straal van 250 meter rond NS-stations;

d.      binnen een straal van 50 meter rond ingangen van gebedshuizen en scholen;

 

en indien voldaan is aan de volgende voorwaarden:

 

I.    de afstand tussen de seksinrichting en de dichtsbijzijnde woning van een derde bedraagt meer dan 10 meter;

II.   vestiging van de seksinrichting heeft niet tot gevolg dat twee seksinrichtingen op een afstand van minder dan 50 meter van elkaar zijn gevestigd;

III.  voor de bezoekers van de seksinrichting is voldoende parkeergelegenheid aanwezig op het terrein of het erf behorende tot de seksinrichting gelet op de parkeernorm voor horecabedrijven in het handboek Aanbevelingen voor Stedelijke verkeersvoorzieningen (ASVV) 1996, met als gevolg dat door het bezoek aan de seksinrichting in de directe omgeving van de seksinrichting geen onaanvaardbare parkeerdruk  op de openbare parkeerplaatsen ontstaat;

IV. de seksinrichting wordt niet uitgeoefend in de vorm van een raamprostitutiebedrijf;

 

 

Artikel 4       Overgangsrecht

 

1.  Het gebruik van gronden, water en bouwwerken dat afwijkt van het plan op het tijdstip waarop het plan rechtskracht verkrijgt, mag worden voortgezet.

2.  Wijziging van het in lid 1 bedoelde gebruik is slechts toegestaan, indien hiervoor de bestaande afwijkingen van het plan naar aard en/of intensiteit niet worden vergroot.

3.  Het bepaalde in lid 1 en 2 is niet van toepassing op gebruik, dat reeds in strijd was met het voorheen tot dat tijdstip geldende plan- daaronder begrepen de overgangsbepalingen van dat plan- en waartegen wordt of alsnog kan worden opgetreden.

 

 

Artikel 5       Strafbepaling

 

Overtreding van het bepaalde in artikel 2 is een strafbaar feit, als bedoeld in artikel 59 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

 

 


Bijlage 1

 

OVERZICHT ONHERROEPLIJK VAN KRACHT ZIJNDE

 

BESTEMMINGSPLANNEN GEMEENTE DELFT

 

1 OKTOBER 2000

 

deel uitmakend van

 

HERZIENING

 VOORSCHRIFTEN

REGELING VESTIGING EN UITOEFENING

SEKSINRICHTINGEN DELFT

 

 

 

1.       Delft Oost

2.       PH UP Bieslandse Bovenpolder

2.A     tweede PH (Oostsingel/Fabritiusstraat)

2.B     vijfde PH

2.E     PH

3.       BP Bieslandse Bovenpolder

4.       BP Heilige Land

4.A     UP I

4.B     UP II

4.C     UP III

5.       Delftse Poort

6.       UP Hoornse Kade

7.       BP IIA In de Veste

8.       BP Indische Buurt

9.       BP Hof van Delft

9.A     BP Sint Olofstraat eo

9.B     UP De kempenaerstraat

 

11.     UP Industrieterrein Kogelgieterij

12.     Komplan 1976

12.A   PH Sint Jorisweg II

12.C   WP Donkerstraat

12.D   WP Barbarasteeg/Westvest

12.E   WP Hoogheemraadschap

12.G   WP Koningsplein

12.H   WP Minderbroerstraat

12.K    WP Verwersdijk

12.M   WP Schutterstraat

12.N   WP VVV Kantoor

12.O   WP Paardenmarkt

12.P   WP Nieuwe Plantage

12.R   WP Huyterstraat

13.     UP Krakeelpolder

13.A   GH UP Krakeelpolder

13.B   PH UP Krakeelpolder

14.     BP Kruithuisweg/Schieweg

15.     BP Hoornse Hof

16.     UP Kuyperweg

16.A   PH Sasboustraat

16.B   PH Teding van Berkhoutlaan

16.C   Stanislas

16.E   PH Benzinestation

17.     UP Laan van Altena

18.     BP Hooikade Zuideinde

19.     UP Meijstraat

 

20.     BP Hugo de grootstraat

21.     UP Oostpoort/Pauwmolen

22.     UP Oude Laan/Molensloot

22.A   PH UP

23.     BP Schieoevers Noord en Zuid

24.     UP Industrieterrein Schieoevers

24.A   PH UP

24.C   PH UP

25.     UP Ruivense Molensloot/Karitaatmolensloot

25.A    PH UP

26.     BP II Voorhof

26.A   PH BP II Voorhof

27      BP Voorhof

27.A   UP Troelstratstraat

27.B   UP Minervaweg

28.     UP Wipmolensloot

28.A   PH UP

29.     H UP Wippolder

29.A   PH UP Wippolder

 

30.     BP Rotterdamseweg Noord

30I     UP Zuiderstraat-Kanaalstraat

31.     BP Westerkwartier

32.     UP Zuidpolder van Delft

33.     BP Prof. Evertslaan

36.     BP Van Leeuwensteinstraat/Houttuinen

36.A   GH BP

37.     Gebruik gronden Stationsplein

38.     BP Tanthof 1993

39.     BP Tanthof 1986

39.A   UP deelplan 341

39.B   UP deelplan 634

39.C   UP deelplan 635

39.D   Up deelplan 651

39.F    UP deelplan 631

39.G   deelplan 651

39.H   UP deelplan613

39.K   UP deelplannen 614/632

 

44.     UP van Delft

44.A   PH UP

44.B   Aanvullende bepalingen PH UP

46.     Kruithuisweg-Rijksweg 13

47.     Delftechpark

48.     BP Hammenpoort

 

50.     BP Buitenhof Noord

51.     BP Buitenhof Oost

51.A   WP Pijpering

51.B   WP Diepenbrockstraat

51.C   WP Kruithuisweg-midden

52.     BP Buitenhof-West

52.A   WP West Gebbenlaan

52.B   UP Handellaan

52.C   Bachsingel

52.D   UP Van der Slootsingel

52.E   Beethovenlaan

52.F    UP Bakkerenpad

52.G   UP Gebbenlaan

52.H   Van der Slootsingel/Van Rijslaan

52.K   UP Van Hasseltlaan

52.L    UP Kruithuisweg-west

54      BP IJsbaanterrein

55      BP Buitengebied

55.A   WP Abtswoude 48

55.B   WP Rotterdamseweg 227

57.       UP In den Voordijkshoornschen Polder

58.       BP Voorhof Westlandseweg 1997

59.       Bp Wippolder

 

 


Bijlage 2

 

 

OVERZICHT STRATEN EN PLEINEN BINNENSTAD DELFT

 

deel uitmakend van

 

HERZIENING

 VOORSCHRIFTEN

REGELING VESTIGING EN UITOEFENING

SEKSINRICHTINGEN DELFT

 

 

 

1.    Markt

2.    Beestenmarkt

3.    Burgwal

4.    Doelenplein

5.    Paardenmarkt

6.    Sint Agathaplein

7.    Bagijnhof

8.    Oude Delft - Noordeinde

9.    Korte Geer - Lange Geer - Koornmarkt - Wijnhaven - Hippolytus - Voorstraat

10. Achterom - Brabantse Turfmarkt - Jacob Gerritstraat-

11. Oosteinde - Vrouwenregt - Vrouw Juttenland- Dertienhuizen - Verwersdijk

12. Barbarasteeg

13. Binnenwatersloot

14. Waagsteeg

15. Schoolstraat

16. Breestraat

17. Molsstraat

18. Kromstraat

19. Peperstraat

20. Boterbrug

21. Nieuwstraat

22. Heilige Geestkerkhof

23. Oude Kerkstraat

24. Kolk

25. Oude Langedijk - Nieuwe Langendijk

26. Cameretten - Voldersgracht

27. Halsteeg - de Vlouw - Papenstraat

28. Choorstraat

29. Molslaan

30. Kerkstraat