30 augustus 2001

Nota - Op hoogte brengen van de boezemkaden in beheer bij de gemeente Delft
 


naar agenda 
18-01-2000


naar agenda
01-02-2000


 

Geacht college,

Naar aanleiding van diverse aanschrijvingen door het Hoogheemraadschap van Delfland voor het op hoogte brengen van boezemkades in beheer bij de gemeente Delft, is door de afdeling Onderhoud weg- en Waterbouwkunde een onderzoek verricht naar de hoogteligging van alle kades in beheer bij de gemeente.

Dat deze boezemkades niet op hoogte liggen heeft de volgende oorzaken:

  • Klink, krimp en oxydatie van het dijklichaam
  • Zetting van de ondergrond, het holocene pakket
  • Tektonische kanteling van Nederland
  • Winning van delfstoffen
  • Grondwateronttrekking

Ad 1 en 2

Deze zettingen hebben betrekking op het dijklichaam zelf. Het op hoogte houden ten gevolge van deze zettingen kan worden beschouwd als regulier onderhoud van het dijklichaam.

Ad 3, 4 en 5

Dit zijn zettingen, die over het gehele grondpakket plaatsvinden. Doordat het boezempeil gekoppeld is aan het NAP , is dit peil zetting onafhankelijk. Hierdoor ontstaat de situatie, dat de boezemkades opgehoogd dienen te worden, terwijl het gehele omliggende land, inclusief waterbodem is gezakt. Hierdoor stijgt het peil van het boezemwater, relatief gezien, steeds verder boven het maaiveld uit.

Uit onderzoek is naar voren gekomen, dat er meerdere boezemkades niet voldoen aan de in de keur aangegeven hoogte.

Het betreft de volgende kades:

1)- Rotterdamseweg

2)- Tweemolentjesvaart

3)- Delfgauwsevaart

4)- Westlandseweg

5)- Bieslandsekade

6)- Polderpad

7)- Houttuinen

8)- Kerstanjewetering

9)- Buitenwatersloot

10)- Kanaalweg e.o.

11)- Vlaardingsevaart

Ad 1)- Rotterdamseweg:

De kadefunctie is gelegen in het hart van de Rotterdamseweg, lopend van de Zweth tot aan de Hertog Govertkade.

Het z.g. landelijk gedeelte is reeds aangepakt in 1998. Hetgeen nu nog moet worden aangepakt strekt zich uit in het stedelijk gebied, lopend van de Lau Mazirelweg tot aan de Hertog Govertkade.

De gehele weg moet gemiddeld 20 centimeter worden opgehoogd. Voor wat betreft het gedeelte gelegen tussen de Hertog Govertkade en de Julianalaan wordt bezien of de kade functie kan worden verlegd naar de Govertkade zelf en vandaar richting Scheepmakerij, het nieuwbouw gebied Koningsveld en het Abtswoudsepad.

In het gedeelte Rotterdamseweg gelegen tussen de Julianalaan en de Kruithuisweg, een gedeelte wat relatief weinig opgehoogd behoeft te worden, gemiddeld 5 a 10 cm, speelt het probleem dat een groot deel van de bestaande riolering binnen afzienbare tijd moet worden vernieuwd

Een tweede probleem op dit gedeelte is, dat er plannen worden ontwikkeld door de TU om haar eigen rioleringssysteem af te koppelen van het gemeentelijk systeem, waardoor het noodzakelijk zal worden in de Rotterdamseweg een ander, groter riool aan te leggen. Hiervoor zal een gedeelte van Rotterdamseweg weer opengebroken dienen te worden. De nu ingezette investering , zal dan gedeeltelijk te niet worden gedaan.

Helaas is op dit moment, nog geen zicht op wanneer deze plannen verder in de uitvoering zullen komen.

Bij het Hoogheemraadschap van Delfland is de volgende onderhoudsstrategie ingediend:

  • Voor het gedeelte tussen de Kanaalweg en Julianalaan wordt voorgesteld om de kadefunctie te verleggen naar de oeverlijn van het Rijn-Schiekanaal.
  • Voor het gedeelte Julianalaan - Nieuwe Haven zal de Rotterdamseweg op hoogte gebracht worden met asfalt.
  • Voor het gedeelte Nieuwe Haven - Kruithuisweg is voorgesteld om de kadefunctie te verleggen naar de oeverlijn van het Rijn-Schiekanaal en daarmee aan te sluiten bij de huidige situatie onder het viaduct van de Kruithuisweg.
  • Het gedeelte Waterloopkundig Laboratorium - Lau de Mazirelweg wordt voorgesteld om de Rotterdamseweg te verhogen met asfalt.

De kosten verbonden aan de uitvoering van deze ophoging, volgens de strikte regels van de legger, worden globaal geraamd op ƒ 2.500.000,--. Ongeveer ƒ 200.000,-- dekking kan worden gevonden uit het reguliere onderhoudsbudget.

Door gemeente zijn andere oplossingen uitgewerkt, waarbij de kosten aanzienelijk zullen dalen. Afhankelijk van het gekozen scenario kunnen de kosten dalen tot minimaal ƒ 1.100.000,--. Al deze scenario’s gaan er vanuit dat er een kadefunctieverlegging plaats gaat vinden.

Tevens is reeds bij de afgelopen zomernota een voorlopige claim neergelegd van ƒ 500.000,--.

Ad 2)-Tweemolentjesvaart

De gehele sluisconstructie is te laag, tevens dienen enkele kaden aangevuld te worden met klei. Het aanbrengen van de klei kan op redelijk korte termijn geschieden.

Het ophogen van de sluisconstructie inclusief beide deuren en het vernieuwen van de vleugelmuur vergt een langere voorbereidingstijd.

Toch dienen ook deze werkzaamheden voor 1 oktober 2000 te zijn voltooid.

De kosten t.b.v. het aanpassen van de sluisconstructie wordt globaal geraamd op ƒ 150.000,--.

Voor ophoging van de kleiconstructie is een kostenplaatje berekend van circa ƒ 15.000,--.

Ad 3)-Delfgauwsevaart

Ter hoogte van nr 391 (= zuidzijde) ligt het fietspad te laag. Dit zal t.z.t. opgelost worden.

De ophoging van de noordzijde kan worden meegenomen met de overdracht van dit gedeelte door de Provincie aan de gemeente Delft

Binnen het stedelijk gebied ligt de kade op diversen plaatsen ook te laag. E.e.a. kan worden meegenomen met de reconstructie Delfgauwseweg

Het doodlopende gedeelte kan op hoogte worden gebracht door middel van kleiophoging in het plantsoen. (Inmiddels uitgevoerd door S.O. / AOG) Kosten bedragen ƒ 27.000,--.

Ad 4)-Westlandseweg

Hier dient een kleikade aangebracht te worden in de groenstrook. Deze zal dan fungeren als de nieuwe waterkering. Momenteel is er fysiek geen kering aanwezig. De uitvoering van dit gedeelte is reeds opgestart door Aanleg en Onderhoud Groen van de Dienst Stadsontwikkeling.

De kosten worden geraamd op ƒ 27.000,--.

Ad 5)- Bieslandsekade

Het gedeelte lopend van de Van Lodensteijnstraat tot aan het Schoepenpad dient opgehoogd te worden. (lengte 225 m, 2 * 225 m onderhoud) De kosten worden geraamd op ƒ 54.000,--.

Ad 6)- Polderpad

Het pad ligt in zijn geheel te laag, ook achter de huizen.

De technische oplossing bestaat uit het ophogen met klei. De situatie achter de woningen is echter ingewikkelder. Een eenduidige oplossing bestaat uit het ophogen van het asfalt over de gehele lengte van het pad.

De kosten hiervoor worden geraamd op ƒ 25.000,--.

Ad 7)- Houttuinen

Over circa 25 m voldoet de hoogte van de kademuur niet aan de vereiste hoogte volgens de Keur. De geraamde kosten bedragen ƒ 27.000,--.

Ad 8)- Kerstanjewetering

Over een lengte van 200 meter dient in de groenstrook de kleikade te worden verhoogd. Obstakels in dit verhaal zijn de ter plaatse aanwezige bomen. De breedte van de groenstrook is ook niet overal breed genoeg. De oplossing zal moeten worden gezocht in het asfalt. Ook al zullen de aanwezige bomen hierbij problemen opleveren.

De kosten worden geraamd op circa ƒ 24.000,--.

Ad 9)- Buitenwatersloot

Hier zal de oplossing moeten worden gevonden in het verhogen van de kademuur. Gezien de hoogte van de huidige kademuur en de dorpelhoogte van de huizen zal m.b.t. de afwatering hier naar een technische oplossing gezocht moeten worden. De aanleg van een schoonwater riolering, kan een mogelijkheid zijn.

Ad 10)- Kanaalweg e.o.

De huidige ligging heeft geen betrekking meer op de oude situatie, waarin er nog geen bebouwing in dit gebied aanwezig was. Vandaar dat in overleg met het Hoogheemraadschap tot een nieuwe, aan de huidige situatie aangepaste ligging, moet worden gekomen.

Ad 11)- Vlaardingsevaart

De kade langs deze vaart ter hoogte van de oude trambrug, is in 1999 weer in het kader van onderhoud op de juiste hoogte gebracht.

Specificatie geraamde kosten ten einde e.e.a. uit te kunnen voeren.

 

Uitvoeringsjaar

Geraamde kosten

Regulier Onderhoud

Extra Investering

Rotterdamseweg

       

Scenario 1

 

2000

 

F 2.500.000,00

 

F 200.000,00

 

F 2.300.000,00

Scenario 2

2000

F 1.700.000,00

F 200.000,00

F 1.500.000,00

Scenario 3

2000

F 1.400.000,00

F 200.000,00

F 1.200.000,00

Scenario 4

2000

F 1.100.000,00

F 200.000,00

F 900.000,00

Tweemolentjesvaart

 

2000

 

F 150.000,00

 

 

F 150.000,00

Delfgauwsevaart

1999

F 27.000,00

F 27.000,00

F 0,00

Westlandseweg

1999

F 27.000,00

 

F 27.000,00

Bieslandsekade

 

F 54.000,00

 

F 54.000,00

Polderpad

2000

F 25.000,00

 

F 25.000,00

Houttuinen

 

p.m.

 

p.m.

Kerstanjewetering

 

F 24.000,00

 

F 24.000,00

Buitenwatersloot

 

p.m.

 

p.m.

Kanaalweg e.o.

 

p.m.

p.m.

p.m.

Vlaardingsevaart

1999

F 44.062,50

F 44.062,50

F 0,00

   

----------------------

--------------------------

----------------------

Totaal

       
 

Scenario 1

F 2.851.062,50

F 271.062,50

F 2.580.000,00

 

Scenario 2

F 2.051.062,50

F 271.062,50

F 1.780.000,00

 

Scenario 3

F 1.751.062,50

F 271.062,50

F 1.480.000,00

 

Scenario 4

F 1.451.062,50

F 271.062,50

F 1.180.000,00

         
         

Scenario 1 houdt in dat de boezemkade op de Rotterdamseweg blijft liggen.

Bij scenario 2 wordt de functie boezemkade verlegd naar de oeverlijn van het Rijn-Schiekanaal voor het gedeelte Hertog Govertkade - Julianalaan.

Bij scenario 3 wordt de functie boezemkade verlegd naar de oeverlijn van het Rijn-Schiekanaal voor het gedeelte Nieuwe Haven - Kruithuisweg,

Bij scenario 4 wordt zowel scenario 2 als 3 uitgevoerd.

In de zomernota is een bedrag van ƒ 500.000,-- gereserveerd voor de Rotterdamseweg. Dit bedrag is niet verwerkt in de kolom extra investeringen.

De problematiek van de Oostelijke Binnenstad is hierbij nog niet meegenomen, omdat naast het keren van boezemwater ook andere aspecten van water een rol spelen, zoals het freatisch grondwater.

Voorstel

Afhankelijk van de uitkomst van het bestuurlijk en ambtelijk overleg tussen het Hoogheemraadschap van Delfland te kiezen voor het op hoogte brengen van de Rotterdamseweg volgens scenario 4 en de overige boezemkaden op hoogte te brengen met uitzondering van de boezemkade van de smalle kant van de Buitenwatersloot, Kanaalweg e.o. en de Houttuinen, omdat er hiervoor nog nader overleg met het Hoogheemraadschap van Delfland moet plaatsvinden. De uitvoering van de volgende werken zal plaatsvinden in de planperiode 2000 - 2001. Totale kosten voor dit voorstel bedragen ƒ 1.180.000,--.

In de zomernota 2000 is in het investeringprogramma een bedrag van ƒ 500.000,-- opgenomen voor het op hoogte brengen van de boezemkade Rotterdamseweg. Ik stel voor om dit krediet te verhogen met een bedrag van ƒ 680.000,-- tot ƒ 1.180.000,--, waarbij de dekking gerealiseerd wordt uit de Algemene Middelen.

terug naar boven