Voor de
vertunneling van het spoor is in 1998 een voorontwerpbestem-mingsplan
opgesteld. Dat bestemmingsplan was vooral bedoeld om de handen op elkaar te
krijgen voor de vertunneling van het spoor in Delft.
Sindsdien is voor de spoorzone tussen het
Haantje en de Abtswoudseweg een stedebouwkundige inrichtingsschets gemaakt
door het bureau van Joan Busquets, welk plan eind vorig jaar door de raad is
vastgesteld.
Voor het gebied rond de voormalige
Politie-Technische-Dienst heeft Ballast Nedam samen met architect Jan
Hoogstad een haalbaarheidsonderzoek gedaan om te zien of vooruitlopend op de
vertunneling van het spoor al een gedeelte van de tunnel kan worden
aangelegd en het gebied daarboven kan worden ontwikkeld.
Financieel gezien komt de aanleg van de
tunnel ook in zicht, nu een bedrag van 360 miljoen is toegezegd voor de
eerste fase van het totale project.
Om bovengenoemde redenen zal de ruimtelijke
ordeningsprocedure, die tijdelijk is stilgelegd, weer opgepakt moeten worden
om de treintunnel te kunnen maken.
Het bestaande voorontwerpbestemmingsplan is
qua vorm niet geëigend om de treintunnel aan te kunnen leggen en moet ook
worden aangepast om de plannen van Busquets en Hoogstad te kunnen
realiseren.
Een nieuw bestemmingsplan moet dan ook worden
opgesteld en in procedure gebracht.
Het doel en het principe voor de vorm van het
bestemmingsplan is aangegeven in de zogenaamde "startnota", welke
ter besluitvorming aan het college en aan de raadscommissie is voorgedragen.
Voor het maken van dit nieuwe
bestemmingsplan, dat een soort ontwikkelingsplan is, zullen meer
werkzaamheden van alle vakteams vereist zijn, dan voor een consoliderend
bestemmingsplan.
Voor de werkzaamheden aan het nieuwe
bestemmingsplan is dan ook een krediet noodzakelijk.
Dit krediet dient ten eerste om opnieuw een
nieuw voorontwerpbestem-mingsplan op te kunnen stellen én om de nodige
extra manuren, die voor het ontwikkelingsplan vereist zijn van alle
vakteams, te kunnen bekostigen. Eerstgenoemde werkzaamheden vergen circa 500
manuren, terwijl voor het laatstgenoemde circa 1750 manuren nodig zijn.
Ten tweede is het krediet noodzakelijk om
onderzoeken te kunnen bekostigen. Enerzijds onderzoeken die door
capaciteitsgebrek binnen de vereiste zeer krappe tijdsplanning niet door de
eigen vakteams gedaan kunnen worden en anderzijds onderzoeken die normaliter
door derden moeten worden gedaan, maar weer opnieuw nodig zijn.
Ten slotte is het krediet ook nodig voor het
extra benodigde communicatie-traject.
Het krediet is niet bedoeld voor procedure en
werkzaamheden na het voorontwerpbestemmingsplan, daar hiervoor al middelen
zijn voorzien in de normale vakteambegrotingen.
Het krediet tot en met het
voorontwerpbestemmingsplan bestaat uit de volgende onderdelen:
- manuren van de betrokken vakteams, circa
2250 uur (ca 0,3 mlj);
- vereiste onderzoeken, zoals
geluidsonderzoeken, indicatieve bodemonderzoeken, verkeerstechnische
onderzoeken, enz (ca 0,15 mlj);
- presentatie en communicatie (ca 0,3 mlj).
In totaal is voor het maken van het nieuwe
voorontwerpbestemmingsplan Spoorzone een krediet ter grootte van ¾ miljoen
gulden noodzakelijk.
Dit krediet komt ten laste van de Algemene
Dienst en kan gedekt worden uit de post voor de Spoortunnel die is genoemd
in het investeringsplan 1999-2003 zoals opgenomen in de Zomernota,
meerjarenbegroting 2000-2003.
|