30 augustus 2001

Nota - Kredietaanvraag voorontwerpbestemmingsplan Spoorzone

 


naar agenda

 

Voor de vertunneling van het spoor is in 1998 een voorontwerpbestem-mingsplan opgesteld. Dat bestemmingsplan was vooral bedoeld om de handen op elkaar te krijgen voor de vertunneling van het spoor in Delft.

Sindsdien is voor de spoorzone tussen het Haantje en de Abtswoudseweg een stedebouwkundige inrichtingsschets gemaakt door het bureau van Joan Busquets, welk plan eind vorig jaar door de raad is vastgesteld.

Voor het gebied rond de voormalige Politie-Technische-Dienst heeft Ballast Nedam samen met architect Jan Hoogstad een haalbaarheidsonderzoek gedaan om te zien of vooruitlopend op de vertunneling van het spoor al een gedeelte van de tunnel kan worden aangelegd en het gebied daarboven kan worden ontwikkeld.

Financieel gezien komt de aanleg van de tunnel ook in zicht, nu een bedrag van 360 miljoen is toegezegd voor de eerste fase van het totale project.

Om bovengenoemde redenen zal de ruimtelijke ordeningsprocedure, die tijdelijk is stilgelegd, weer opgepakt moeten worden om de treintunnel te kunnen maken.

Het bestaande voorontwerpbestemmingsplan is qua vorm niet geëigend om de treintunnel aan te kunnen leggen en moet ook worden aangepast om de plannen van Busquets en Hoogstad te kunnen realiseren.

Een nieuw bestemmingsplan moet dan ook worden opgesteld en in procedure gebracht.

Het doel en het principe voor de vorm van het bestemmingsplan is aangegeven in de zogenaamde "startnota", welke ter besluitvorming aan het college en aan de raadscommissie is voorgedragen.

Voor het maken van dit nieuwe bestemmingsplan, dat een soort ontwikkelingsplan is, zullen meer werkzaamheden van alle vakteams vereist zijn, dan voor een consoliderend bestemmingsplan.

Voor de werkzaamheden aan het nieuwe bestemmingsplan is dan ook een krediet noodzakelijk.

Dit krediet dient ten eerste om opnieuw een nieuw voorontwerpbestem-mingsplan op te kunnen stellen én om de nodige extra manuren, die voor het ontwikkelingsplan vereist zijn van alle vakteams, te kunnen bekostigen. Eerstgenoemde werkzaamheden vergen circa 500 manuren, terwijl voor het laatstgenoemde circa 1750 manuren nodig zijn.

Ten tweede is het krediet noodzakelijk om onderzoeken te kunnen bekostigen. Enerzijds onderzoeken die door capaciteitsgebrek binnen de vereiste zeer krappe tijdsplanning niet door de eigen vakteams gedaan kunnen worden en anderzijds onderzoeken die normaliter door derden moeten worden gedaan, maar weer opnieuw nodig zijn.

Ten slotte is het krediet ook nodig voor het extra benodigde communicatie-traject.

Het krediet is niet bedoeld voor procedure en werkzaamheden na het voorontwerpbestemmingsplan, daar hiervoor al middelen zijn voorzien in de normale vakteambegrotingen.

Het krediet tot en met het voorontwerpbestemmingsplan bestaat uit de volgende onderdelen:

  • manuren van de betrokken vakteams, circa 2250 uur (ca 0,3 mlj);
  • vereiste onderzoeken, zoals geluidsonderzoeken, indicatieve bodemonderzoeken, verkeerstechnische onderzoeken, enz (ca 0,15 mlj);
  • presentatie en communicatie (ca 0,3 mlj).

In totaal is voor het maken van het nieuwe voorontwerpbestemmingsplan Spoorzone een krediet ter grootte van ¾ miljoen gulden noodzakelijk.

Dit krediet komt ten laste van de Algemene Dienst en kan gedekt worden uit de post voor de Spoortunnel die is genoemd in het investeringsplan 1999-2003 zoals opgenomen in de Zomernota, meerjarenbegroting 2000-2003.

terug naar boven