Nota

 

Datum

9-11-2000

Ons Kenmerk

00/028010

Opsteller

Henk Twisk

Bijlagen

1

Onderwerp

Woningen Ezelsveldlaan 55/57

 

 


 

 

Inleiding

 

De woningen aan de Ezelsveldlaan 55/57 staan op veld 10 van het Zuidpoortgebied. Besluitvorming over de ontwikkeling van dit veld zal in een later stadium plaatsvinden. Besluitvorming omtrent de genoemde woningen heeft echter directe invloed op de ontwikkelingsmogelijkheden voor veld 5 en veld 7. Omgekeerd betekent het ook dat besluitvorming over de ontwikkeling van veld 5 + 7 bepalend is voor de toekomst van deze woningen. Op dit moment wordt besluitvorming over het voorlopig ontwerp van de bouwplannen voor veld 5 en veld 7 voorbereid. Gezien de genoemde samenhang is het wenselijk dat besluitvorming over deze woningen parallel loopt aan de besluitvorming over veld 5 en 7.

 

De machinistenwoningen, Ezelsveldlaan 55/57, ook wel portierswoningen genoemd, zijn eigendom van de gemeente Delft. Ze maken onderdeel uit van het v.m. TH-complex aan Nieuwelaan/ Ezelsveldlaan. Ze zijn tegelijk met de andere delen van het complex ook door rijksbouwmeester Vrijman ontworpen, en eveneens architectonisch zorgvuldig en fraai vormgegeven. De op zichzelf al vrij hoge cultuurhistorische waarde wordt nog versterkt door de relatie met het complex als geheel. De monumentale waarde van deze woningen blijkt ook uit het feit dat ze zijn opgenomen op de selectielijst van het MSP (Monumenten Selectie Project).

 

Bij de uitwerking van het Schetsplan Plus is gebleken dat de woningen aan de Ezelsveldlaan 55/57 niet op huidige locatie gehandhaafd kunnen blijven. Handhaving op deze locatie is niet mogelijk zonder afbreuk te doen aan de stedebouwkundige visie die ten grondslag ligt aan het Schetsplan Plus. In de voortgangsrapportage Zuidpoort, die in mei is besproken in de commissie Duurzaamheid, is reeds ingegaan op deze problematiek en is aangegeven, dat de mogelijkheid van verplaatsing zou worden onderzocht. De resultaten van dit onderzoek zijn inmiddels bekend. Ten behoeve van de besluitvorming worden hieronder 3 opties nader uitgewerkt te weten: (1) handhaven op huidige locatie (2) verplaatsen en (3) slopen.

 

 

Opties

 

1.   Handhaven

Het Zuidpoortgebied wordt beschouwd als onderdeel van de binnenstad van Delft die een ruimtelijke structuur kent waarvan het stedebouwkundige bouwblok een van de hoofdkenmerken is. Deze bouwblokken zijn geordend in een duidelijke lijn in noordzuid richting of zoals in het zuidelijk deel van de binnenstad in oost-west richting. Om de ruimtelijke samenhang met de bestaande binnenstad te waarborgen is voor de invulling van het Zuidpoortgebied het stedebouwkundige bouwblok geordend in een duidelijke lijn in oost-west richting. Dit totaal is hiermee een belangrijk ruimtelijk uitgangspunt.

Gevolg hiervan is dat de blokken van de velden 5, 7 en 9 aan de zuidkant in een rooilijn liggen.

 

De route Ezelsveldlaan - Kruisstraat is een belangrijke ontsluiting van de Delftse binnenstad. Deze route wordt ook gebruikt voor het laden en lossen van winkels gesitueerd in het bestaande winkelgebied in de Veste en van de nieuwe winkels in het Zuidpoortgebied. Om het fietsverkeer over dit deel van de Ezelsveldlaan veilig af te wikkelen is er voor gekozen het fietsverkeer een aparte fietsstrook in twee richtingen te geven.

Om de portierswoningen op de huidige locatie te handhaven en een goede bereikbaarheid van de binnenstad mogelijk te maken moet de rooilijn van veld 7 ca. 4,5 meter naar het noorden verlegd worden of moet de zuid-oosthoek van veld 7 afgeschuind worden (zie tekening 1 en 2). Deze aanpassingen betekenen een aantasting van de ruimtelijk uitgangspunten, die vanuit stedebouwkundige overwegingen als ongewenst worden beschouwd.

 

Daarnaast leidt afschuining van de zuid-oosthoek tot een verkeerssituatie, die weinig waardering zal oogsten. Verschuiving van de rooilijn van veld 7 (en veld 5?), zoals hier is aangegeven is in strijd met het Schetsplan Plus en de realiseringsovereenkomst met de MAB. Naast derving van grondinkomsten zal een dergelijke ingreep waarschijnlijk ook leiden tot schadeclaims van de zijde van de MAB

 

2.   Verplaatsen

Uit onderzoek blijkt dat het technisch mogelijk is de woningen te verplaatsen, waarbij de monumentale waarde gehandhaafd blijft. Omdat de portierswoningen in cultuurhistorisch opzicht een samenhang hebben met het Techniek Museum, de schoorsteen en het Museumhof is een nieuwe locatie in de directe nabijheid hiervan randvoorwaarde. Belangrijke uitgangspunten voor verplaatsing van de portierswoningen zijn het straatprofiel van de Ezelsveldlaan tussen veld 7 en veld 10, de ruimtelijke relatie met Techniek Museum en de aansluiting van de noordzuid fietsroute over veld 10 op de Kruisstraat. Twee opties zijn dan mogelijk: naar het zuiden op veld 10 of naar het oosten, het voorplein van het Techniek Museum. Beide opties passen binnen de ruimtelijke uitgangspunten. Verplaatsing past ook binnen het streven naar inpassing van bestaande gebouwen.

 

 

 

 

3. Slopen.

Slopen van deze woningen betekent het verlies van twee waardevolle monumentale panden. Waarschijnlijk zal dit ook grote maatschappelijke weerstand oproepen. Aangezien de panden al zijn geselecteerd voor het MSP is het denkbaar dat voorbescherming zal worden aangevraagd. Hierdoor kan behoud mogelijk alsnog worden afgedwongen. Procedures om deze voorbescherming ongedaan te maken zullen minimaal 6 tot 10 maanden in beslag nemen.

 

 

Financiële consequenties.

De financiële consequenties van de verschillende opties zijn weergegeven in bijlage 1 die vertrouwelijk is bijgevoegd. De daarin genoemde kostenconsequenties zullen worden meegenomen in de grondexploitatie Zuidpoort.

 

Voorstel:

1.        Te besluiten de woningen aan Ezelsveldlaan 55/57 te verplaatsen

2.        Het besluit over de nieuwe locatie en de uitvoering te laten samenvallen met de ontwikkeling van veld 10.

3.        Dit voorstel voor advies voor te leggen aan de commissie Duurzaamheid.

 

 


     

 

 

 

 

Henk Twisk

Senior Projectleider


BIJLAGE 1

 

 

Globaal overzicht (“quick scan”) van de financiële gevolgen van diverse mogelijkheden voor de toekomst van de machinistenwoningen.

 

1.   handhaving machinistenwoningen op bestaande locatie

De financiële gevolgen voor de grondopbrengst van veld 7 zijn moeilijk in te schatten, omdat deze afhankelijk zijn van de nieuw vast te stellen rooilijn. De onderstaande raming gaat uit van een minimale verschuiving van de rooilijn ter plaatse van de woningen.

 

     a.  gevolgen op veld 10:

          opbrengst verkoop panden in huidige staat     ƒ  900.000,--

          af: derving netto opbrengst veld 10 ingeval

              van verwijdering machinistenwoningen       ƒ  350.000,--

          resteert netto opbrengst voor de

          machinistenwoningen                                                           ƒ  550.000,--

     b.  gevolgen buiten veld 10 als gevolg van aanpassing rooilijn veld 7 ter plaatse van machinistenwoningen.

         

          -    extra ontwerp-kosten (VO is gereed)         ƒ    100.000,--

          -    extra kosten parkeergarage (bij

              handhaving 942 parkeerplaatsen)              ƒ    500.000,--

          -    Inkomsten derving grond                          ƒ    700.000,--

          -    rentekosten 4 maanden vertraging             ƒ    350.000,--

          tezamen                                                                             ƒ 1.650.000,--

          resteert kosten van handhaving op veld 10                              ƒ 1.100.000,--

         

          Aanvullende schadeclaims van de MAB.                                P.M.

      

 

2.  a.  verplaatsen machinistenwoningen naar achteren in

          nieuwe voorgestelde rooilijn

          De kosten zijn door PRC Verschoor BV geraamd op               ƒ 1.100.000,--

          bij: netto opbrengstderving op veld 10 vanwege handhaving

              machinistenwoningen                                                      ƒ    350.000,--

          blijft                                                                                    ƒ 1.450.000,--

          af: opbrengst machinistenwoningen na verplaatsing                 ƒ    950.000,--

          resteert kosten verplaatsen naar achteren                              ƒ    500.000,--

 

    

 

 

b.  verplaatsen machinistenwoningen opzij in nieuwe

          voorgestelde rooilijn

          De kosten zijn door PRC Verschoor BV geraamd op              

          (inclusief bijkomende kosten als verplaatsing trafo)                 ƒ 1.700.000,--

          af: opbrengst machinistenwoningen na verplaatsing                ƒ    950.000,--

          blijft                                                                                    ƒ    750.000,--

          af: netto opbrengst op veld 10 vanwege vrijkomen terrein

              machinistenwoningen voor nieuwbouw                               ƒ    400.000,--

          resteert kosten verplaatsen opzij                                           ƒ    350.000,--

          PM grondruil met energiebedrijf

    

3.  sloop machinistenwoningen en terug bouwen nieuw

     bouwvolume in nieuwe rooilijn

     sloopkosten/bouwrijp maken                                                      ƒ      50.000,--

     af: opbrengst op veld 10 vanwege vrijkomen terrein

          machinistenwoningen voor nieuwbouw                                   ƒ    450.000,--

     resteert terreinopbrengst bij sloop en terug bouwen nieuw

     bouwvolume in nieuwe rooilijn                                                    ƒ    400.000,--

 

Samengevat:

1.  handhaving machinistenwoningen kost                    ƒ 1.100.000,--

     (plus schadeclaims)

2.  a.  verplaatsen naar achteren kost                           ƒ    500.000,--

     b.  verplaatsen opzij kost                                        ƒ    350.000,--

3.  sloop/nieuwbouw op veld 10 brengt op                     ƒ    400.000,--

 

Aangenomen is dat alle overige kosten en opbrengsten in alle voorgestelde varianten gelijk zijn. Tevens hierbij de opmerking dat de bovengenoemde methodieken en de daaruit voortvloeiende globale getallen ten dienste staan van een quick-scan (er is namelijk nog geen uitgewerkt planvoorstel).