Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS)

                           Delft 2000 - 2005

 

Duurzaamheid

vakteam Mobiliteit                                                                           Gemeente Delft

 

 

Inhoudsopgave

 

 

1. Inleiding                                         2

 

2. Uitgangspunten                             3

 

3. Systematiek                                   4

 

4. Planning / fasering                        7

 

5. Kosten                                            7

 

6. Voorstel                                          8

 

Bijlage 1:          Fase 1. Uitvoering P - route en Citypendel.

Bijlage 2:          Fase 2. Phoenix garage gereed .

Bijlage 3:          Fase 3. Zuidpoort garage gereed.

Bijlage 4:          Fase 4. Koepoort garage gereed (variant a).

Bijlage 5:          Fase 4. Koepoort garage gereed (variant b).

Bijlage 6:          Totaal overzicht.

Bijlage 7:          Materialen tabel.

 

1.      Inleiding.

Delft maakt de binnenstad autoluw.  Het straatparkeren in het gereguleerde gebied is dan nog uitsluitend bestemd voor bewoners / vergunninghouders. Het bezoekers- parkeren wordt zo veel mogelijk geconcentreerd in drie parkeergarages die aan de rand van de binnenstad worden gebouwd t.w. Phoenix garage, Zuidpoort garage en Koepoort garage. Daarnaast komen rondom het autoluw (plus) gebied  64 run-shop parkeer plaatsen. Door deze maatregelen neemt de verkeersoverlast in de binnenstad af en de aantrekkelijkheid ervan toe. Dit beleid is vastgelegd in de nota  “Een bereikbare binnenstad / Parkeerbeleid sleutel tot autoluw (plus)” zoals die in de Raad van 29 juni 2000 is aangenomen nota. In dit beleid is ervan uitgegaan dat het autoverkeer van en naar de parkeervoorzieningen gecentreed moet worden op de parkeerroute rond de binnenstad.

 

Ter ondersteuning van het binnenstadsparkeren wordt in de piekperioden

op vrijdagavond , zaterdag en koopzondag een Citypendelbus als P+R voorziening  voorlopig als proef ingezet.  De bezoekers aan de Delftse binnenstad kunnen gebruik maken van de parkeerterreinen in de TU-wijk. Met de citypendel worden zij vervolgens naar de binnenstad gebracht.

(zie: invoeringsvoorstel: Citypendel Delft /13 juni 2000).

Als de proef positief uitvalt, zal deze maatregel ook na het gereedkomen van de Zuidpoort garage worden voortgezet.

 

Een adequaat Parkeer Route Informatie  Systeem (PRIS) bestaande uit een combinatie van statische en dynamische bebording  moet ervoor zorgen dat de automobilist met behulp van actuele informatie via de kortste  en meest geschikte route naar de vrije parkeerplaatsen wordt geleid.

Dit voorkomt onnodig zoekgedrag en draagt bij aan een betere benutting van de aanwezige parkeer capaciteit. Voor de binnenstad van Delft is een dergelijk systeem uitgewerkt en wordt in deze notitie nader toegelicht.

 

2.      Uitgangspunten.

Bij het opstellen van het PRIS zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

·       Voor de verwijzing naar terreinen en garages worden de volgend namen gehanteerd:

à      Zuidpoort terrein (tot 2004)

à      Phoenix garage

à      Zuidpoort garage

à      Koepoort garage

·       Openbare parkeerterreinen en -garages worden verwezen indien de parkeercapaciteit in de eindsituatie tenminste 75 bezoekersplaatsen bedraagt.

     Daarom wordt uitsluitend verwezen naar:

à      Zuidpoort parkeerterrein

à      TU-wijk parkeerterrein - Citypendelbus (P+R)

à      Phoenix garage

à      Zuidpoort garage

à      Koepoort garage

·       Parkeergarages worden dynamisch verwezen met actuele informatie over het aantal vrije plaatsen. Het betreft hier:

à      Phoenix garage

à      Zuidpoort garage

à      Koepoort garage

·       Parkeerterreinen worden statisch verwezen (indien geen actuele en betrouwbare informatie over het aantal vrije plaatsen voorhanden is). Dit zal zijn op:

à      Zuidpoort  parkeerterrein

à      TU-wijk parkeerterrein ( Citypendel (P+R))

·       Aansluiting op het landelijke systeem van (inter)lokale bewegwijzering

-Uniformiteit:
     Volgens de “Richtlijnen voor Bewegwijzering”  (minister van Verkeer en   
     Waterstaat 1993).

-Continuiteit:

 Eenmaal opgenomen bestemming blijft op alle volgende wegwijzers
     opgenomen totdat de bestemming bereikt is.

-Leesbaarheid:
     Wegwijzers behoren, gegeven de ter plaatse geldende maximum snelheid, onder    
     alle omstandigheden goed leesbaar te zijn voor de weggebruikers zowel bij dag
     als bij nacht.

·       De parkeer informatie wordt in verband met de hoeveelheid informatie en de herkenbaarheid op aparte borden los van de  (inter)lokale bewegwijzering geplaatst.

·       Modulaire systeemopbouw

 

 

 

3.     Systematiek.

Weggebruikers worden via de parkeerroute naar de parkeervoorzieningen aan de rand van de binnenstad geleid. De parkeerroute wordt aangegeven met borden met het  P- route symbool en de rijrichting (zie afbeelding 1a.). Het einde van de parkeerroute wordt aangegeven  door een bord met een einde P-route symbool (zie afbeelding 1b.).

 

 

        Afbeelding 1a:  P-route                     Afbeelding 1b: Einde P-route

 

 

 

Langs de route worden de verschillende parkeervoorzieningen in afslaande richting aangegeven. Voor het aangeven van de parkeervoorzieningen wordt gebruikt gemaakt van namen met daaraan toegevoegd het RVV symbool parkeerterrein of parkeergarage. Achter de naam van de parkeergarages wordt tevens een indicatie van het aantal vrije parkeerplaatsen aangegeven.

 

 

Afbeelding 2 toont twee voorbeelden van een parkeerverwijzingsbord.

 

 

     Afbeelding 2a: Parkeerterrein                   Afbeelding 2b:  Parkeergarage

 

 

 

Op de verwijzing naar de parkeerterreinen in de TU-wijk wordt aangegeven het P+R symbool en de perioden dat de City pendel rijdt. Afbeelding 3 toont het P+R verwijzingsbord.

 

 

 

 

  Afbeelding 3: P&R verwijzingsbord

 

 

Afbeelding 4 toont een voorbeeld van een volledige parkeerverwijzing unit bestaande uit een duo paal met drie verwijzingsborden.

 

 

Afbeelding 4: Volledig parkeerverwijzing unit.

 

 

 

Bij het naderen van de parkeerroute worden tevens ‘promotie’ borden geplaatst, die de weggebruiker wijzen op de aanwezigheid van deze nieuwe P+R faciliteiten in de TU-wijk. Afbeelding 5 toont het P+R ‘promotie’ bord.

 

 

 

 Afbeelding 5:  P+R promotiebord

 

 

De bushalte nabij het parkeerterrein -TU is voorzien van een ABRI waarin informatie is opgenomen omtrent het tarief en de dienstregeling.

 

De dynamische parkeer verwijzingsborden tonen het aantal vrije parkeerplaatsen per parkeergarage. De toegangscontrole systemen van de parkeergarages verzamelen deze informatie. Een besturingssysteem verzorgt de informatie-overdracht van de parkeergarages naar de parkeer verwijzigingsborden.

Iedere parkeergarage zendt de volgende actuele informatie naar het besturingssysteem:

·       parkeergarage open/gesloten

·       aantal vrije (bezoekers)plaatsen in de parkeergarage

·       storingsinformatie

Deze informatie wordt vervolgens op de parkeer verwijzingsborden getoond.

Het besturingssysteem wordt aangesloten op de verkeerscentrale t.b.v. het beheer en onderhoud van het dynamische systeem.

 

 

 

Afbeelding 6 toont schematisch de systeemopbouw.

 

  Phoenix-
  garage

 

  Zuidpoort-
  garage

 

  Koepoort-
  garage

 
 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Afbeelding 6: Systeemopbouw dynamische parkeerbewegwijzering

 

4.     Planning / Fasering.

Bij de uitvoering van het (PRIS) worden vier fasen onderscheiden.

·       Fase 1: Parkeren in de TU-wijk en Citypendel is gereed (planning november 2000).

    Deze fase houdt in het bewegwijzeren van de parkeerroute en het geleiden van
    het autoverkeer naar de parkeerterreinen Zuidpoort en de TU wijk met statische
    bebording (Bijlage1).

·       Fase 2: Parkeergarage Phoenix is gereed (planning februari 2001).

     In deze fase wordt de dynamische parkeer bewegwijzering naar de  
     Phoenix garage aangebracht (Bijlage 2).

·       Fase 3: Parkeergarage Zuidpoort gereed (planning 2004).

Dynamische bebording  wordt aangevuld met verwijzing naar de Zuidpoort garage.
    Tevens wordt besloten of de Citypendel  gehandhaafd
     blijft (Bijlage 3).

·       Fase 4: Parkeergarage Koepoort is gereed  (planning 2005).

     Na  het gereedkomen van de Koepoort garage is de binnenstad zowel in het
     westen, zuiden als oosten voorzien van een goed bereikbare gebouwde
     parkeervoorziening. Qua methode van verwijzing naar deze garages en
     daarmee van de ‘parkeerroute centrum’ bestaan er twee uitvoeringsvarianten,
     met ieder een eigen kostenplaatje (varianten a en b).

     De wijze van uitvoeren van de fasen 1, 2 en 3 wordt echter niet beïnvloed door   
     deze variant keuze. Dit betekent dat de uiteindelijke keuze pas bepaald behoeft te   
     worden op het moment van de voorbereiding van implementatie van fase 4.

     (Zie de bijlagen 4, 5 en 6).

 

5.     Kosten

De uitvoering van het PRIS bevat de volgende onderdelen:

à      palen                                                     (Zie ook bijlage 7)

à      statische borden                                    (Zie ook bijlage 7)

à      dynamische borden                               (Zie ook bijlage 7)

à      besturingssysteem (inclusief software)

à      communicatie-apparatuur

à      kabelwerk

à      installatie werkzaamheden

 

De kosten voor de uitvoering van fase 1 en 2 (Citypendel en Phoenix garage gereed) bedragen fl  580.000 In de kredietaanvraag voor de Citypendel is reeds een bedrag beschikbaar gesteld van fl 55.000,- t.b.v. het aanbrengen van bebording. Voor de uitvoering van fase 1 en 2 is derhalve een aanvullend krediet van fl 525.000,-  noodzakelijk.

Zoals het zich nu laat aanzien zullen de kosten voor de uitbreiding van het systeem in fase 3 (Zuidpoort garage gereed) bedragen fl  470.000,-. De kosten voor de uitbreiding van het systeem in fase 4 (Koepoort garage gereed) bedragen voor uitvoeringsvariant a.  fl  570.000,- en de meerkosten voor uitvoeringsvariant b. fl  340.000,- gesommeerd een totaal bedrag van fl. 1.960.000,= .

De jaarlijkse kosten voor beheer en onderhoud van het Parkeer Route Informatie Systeem zijn begroot op 10% van de investeringskosten en bedragen voor het uitgevoerde deel in fase 1 en 2  fl  58.000,-. Voor de toekomstige fase 3, 4a en 4b zijn de bedragen respectievelijk fl 47.000,=, fl 57.000,= en fl 34.000,=. In de eindfase komt dit neer op  totaal fl 196.000,=.

Alle hiervoor genoemde bedragen zijn gebaseerd op het prijspeil van oktober 2000.

 

 

6.     Voorstel

 

Wij stellen u voor:

1.  In te stemmen met het plan voor de realisatie van het Parkeer Route Informatie Systeem voor de binnenstad van Delft.

2.  Een aanvullend krediet van fl 525.000,- beschikbaar te stellen ten laste van het parkeerfonds voor de uitvoering van fase 1 en 2 van dit plan.

3.  Een jaarlijks budget van fl 58.000,- (prijspeil oktober 2000) beschikbaar te stellen voor het beheer en onderhoud van de fasen 1 en 2  ten laste van het parkeerfonds.

4.  De besluitvorming over de uitvoering van fase 3 en 4 van het plan te koppelen aan de besluitvorming m.b.t. de bouw van de Zuidpoort - en de Koepoort garage.

 

 

 

Wijk- en stadszaken

Sector Duurzaamheid

Vakteam Mobiliteit

24 -10 - 00