Parkeer
Route Informatie Systeem (PRIS)
Delft 2000 - 2005
Duurzaamheid
vakteam Mobiliteit
Gemeente Delft
Inhoudsopgave
1. Inleiding 2
2. Uitgangspunten 3
3. Systematiek 4
4. Planning / fasering 7
5. Kosten 7
6. Voorstel 8
Bijlage 1: Fase 1. Uitvoering P - route en Citypendel.
Bijlage 2: Fase 2. Phoenix garage gereed .
Bijlage 3: Fase 3. Zuidpoort garage gereed.
Bijlage 4: Fase 4. Koepoort garage gereed (variant a).
Bijlage 5: Fase 4. Koepoort garage gereed (variant b).
Bijlage 6: Totaal overzicht.
Bijlage 7: Materialen tabel.
1. Inleiding.
Delft maakt
de binnenstad autoluw. Het
straatparkeren in het gereguleerde gebied is dan nog uitsluitend bestemd voor
bewoners / vergunninghouders. Het bezoekers- parkeren wordt zo veel mogelijk
geconcentreerd in drie parkeergarages die aan de rand van de binnenstad worden
gebouwd t.w. Phoenix garage, Zuidpoort garage en Koepoort garage. Daarnaast
komen rondom het autoluw (plus) gebied
64 run-shop parkeer plaatsen. Door deze maatregelen neemt de
verkeersoverlast in de binnenstad af en de aantrekkelijkheid ervan toe. Dit
beleid is vastgelegd in de nota “Een
bereikbare binnenstad / Parkeerbeleid sleutel tot autoluw (plus)” zoals die in
de Raad van 29 juni 2000 is aangenomen nota. In dit beleid is ervan uitgegaan
dat het autoverkeer van en naar de parkeervoorzieningen gecentreed moet worden
op de parkeerroute rond de binnenstad.
Ter
ondersteuning van het binnenstadsparkeren wordt in de piekperioden
op
vrijdagavond , zaterdag en koopzondag een Citypendelbus als P+R
voorziening voorlopig als proef
ingezet. De bezoekers aan de Delftse
binnenstad kunnen gebruik maken van de parkeerterreinen in de TU-wijk. Met de
citypendel worden zij vervolgens naar de binnenstad gebracht.
(zie:
invoeringsvoorstel: Citypendel Delft /13 juni 2000).
Als de
proef positief uitvalt, zal deze maatregel ook na het gereedkomen van de
Zuidpoort garage worden voortgezet.
Een
adequaat Parkeer Route Informatie
Systeem (PRIS) bestaande uit een combinatie van statische en dynamische
bebording moet ervoor zorgen dat de
automobilist met behulp van actuele informatie via de kortste en meest geschikte route naar de vrije
parkeerplaatsen wordt geleid.
Dit
voorkomt onnodig zoekgedrag en draagt bij aan een betere benutting van de
aanwezige parkeer capaciteit. Voor de binnenstad van Delft is een dergelijk
systeem uitgewerkt en wordt in deze notitie nader toegelicht.
2. Uitgangspunten.
Bij het
opstellen van het PRIS zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
·
Voor
de verwijzing naar terreinen en garages worden de volgend namen gehanteerd:
à
Zuidpoort
terrein (tot 2004)
à
Phoenix
garage
à
Zuidpoort
garage
à
Koepoort
garage
·
Openbare
parkeerterreinen en -garages worden verwezen indien de parkeercapaciteit in de
eindsituatie tenminste 75 bezoekersplaatsen bedraagt.
Daarom wordt
uitsluitend verwezen naar:
à
Zuidpoort
parkeerterrein
à
TU-wijk
parkeerterrein - Citypendelbus (P+R)
à
Phoenix
garage
à
Zuidpoort
garage
à
Koepoort
garage
·
Parkeergarages
worden dynamisch verwezen met actuele informatie over het aantal vrije
plaatsen. Het betreft hier:
à
Phoenix
garage
à
Zuidpoort
garage
à
Koepoort
garage
·
Parkeerterreinen
worden statisch verwezen (indien geen actuele en betrouwbare informatie
over het aantal vrije plaatsen voorhanden is). Dit zal zijn op:
à
Zuidpoort parkeerterrein
à
TU-wijk
parkeerterrein ( Citypendel (P+R))
·
Aansluiting
op het landelijke systeem van (inter)lokale bewegwijzering
-Uniformiteit:
Volgens de “Richtlijnen voor
Bewegwijzering” (minister van Verkeer
en
Waterstaat 1993).
-Continuiteit:
Eenmaal opgenomen
bestemming blijft op alle volgende wegwijzers
opgenomen totdat de bestemming
bereikt is.
-Leesbaarheid:
Wegwijzers behoren, gegeven de ter
plaatse geldende maximum snelheid, onder
alle omstandigheden goed leesbaar
te zijn voor de weggebruikers zowel bij dag
als bij nacht.
·
De
parkeer informatie wordt in verband met de hoeveelheid informatie en de
herkenbaarheid op aparte borden los van de
(inter)lokale bewegwijzering geplaatst.
·
Modulaire
systeemopbouw
3. Systematiek.
Weggebruikers worden via de parkeerroute naar de
parkeervoorzieningen aan de rand van de binnenstad geleid. De parkeerroute
wordt aangegeven met borden met het P-
route symbool en de rijrichting (zie afbeelding 1a.). Het einde van de
parkeerroute wordt aangegeven door een
bord met een einde P-route symbool (zie afbeelding 1b.).
Afbeelding
1a: P-route Afbeelding 1b: Einde P-route
Langs de route worden de verschillende parkeervoorzieningen
in afslaande richting aangegeven. Voor het aangeven van de parkeervoorzieningen
wordt gebruikt gemaakt van namen met daaraan toegevoegd het RVV symbool
parkeerterrein of parkeergarage. Achter de naam van de parkeergarages wordt
tevens een indicatie van het aantal vrije parkeerplaatsen aangegeven.
Afbeelding 2 toont twee voorbeelden van een
parkeerverwijzingsbord.
Afbeelding 2a:
Parkeerterrein
Afbeelding 2b: Parkeergarage
Op de verwijzing naar de parkeerterreinen in de TU-wijk
wordt aangegeven het P+R symbool en de perioden dat de City pendel rijdt.
Afbeelding 3 toont het P+R verwijzingsbord.
Afbeelding 3:
P&R verwijzingsbord
Afbeelding 4 toont een voorbeeld van een volledige
parkeerverwijzing unit bestaande uit een duo paal met drie verwijzingsborden.
Afbeelding 4: Volledig parkeerverwijzing unit.
Bij het naderen van de parkeerroute worden tevens ‘promotie’
borden geplaatst, die de weggebruiker wijzen op de aanwezigheid van deze nieuwe
P+R faciliteiten in de TU-wijk. Afbeelding 5 toont het P+R ‘promotie’ bord.
Afbeelding 5: P+R promotiebord
De bushalte nabij het parkeerterrein -TU is voorzien van een
ABRI waarin informatie is opgenomen omtrent het tarief en de dienstregeling.
De dynamische parkeer verwijzingsborden tonen het aantal
vrije parkeerplaatsen per parkeergarage. De toegangscontrole systemen van de
parkeergarages verzamelen deze informatie. Een besturingssysteem verzorgt de
informatie-overdracht van de parkeergarages naar de parkeer
verwijzigingsborden.
Iedere parkeergarage zendt de volgende actuele informatie
naar het besturingssysteem:
·
parkeergarage
open/gesloten
·
aantal
vrije (bezoekers)plaatsen in de parkeergarage
·
storingsinformatie
Deze informatie wordt vervolgens op de parkeer
verwijzingsborden getoond.
Het besturingssysteem wordt aangesloten op de
verkeerscentrale t.b.v. het beheer en onderhoud van het dynamische systeem.
Afbeelding 6 toont schematisch de systeemopbouw.
Phoenix-
Zuidpoort- Koepoort-
garage
garage
garage
Afbeelding 6: Systeemopbouw dynamische parkeerbewegwijzering
4. Planning / Fasering.
Bij de uitvoering van het (PRIS) worden vier fasen
onderscheiden.
·
Fase
1: Parkeren in de TU-wijk en Citypendel is gereed (planning november 2000).
Deze fase houdt
in het bewegwijzeren van de parkeerroute en het geleiden van
het autoverkeer naar de
parkeerterreinen Zuidpoort en de TU wijk met statische
bebording (Bijlage1).
·
Fase
2: Parkeergarage Phoenix is gereed (planning februari 2001).
In deze fase
wordt de dynamische parkeer bewegwijzering naar de
Phoenix garage aangebracht (Bijlage
2).
·
Fase
3: Parkeergarage Zuidpoort gereed (planning 2004).
Dynamische bebording
wordt aangevuld met verwijzing naar de Zuidpoort garage.
Tevens wordt besloten of de
Citypendel gehandhaafd
blijft (Bijlage 3).
·
Fase
4: Parkeergarage Koepoort is gereed
(planning 2005).
Na het gereedkomen van de Koepoort garage is de
binnenstad zowel in het
westen, zuiden als oosten voorzien
van een goed bereikbare gebouwde
parkeervoorziening. Qua methode van
verwijzing naar deze garages en
daarmee van de ‘parkeerroute
centrum’ bestaan er twee uitvoeringsvarianten,
met ieder een eigen kostenplaatje
(varianten a en b).
De wijze van uitvoeren
van de fasen 1, 2 en 3 wordt echter niet beïnvloed door
deze variant keuze. Dit betekent
dat de uiteindelijke keuze pas bepaald behoeft te
worden op het moment van de
voorbereiding van implementatie van fase 4.
(Zie de bijlagen
4, 5 en 6).
5. Kosten
De uitvoering van het PRIS bevat de volgende onderdelen:
à
palen
(Zie ook bijlage 7)
à
statische
borden
(Zie ook bijlage 7)
à
dynamische
borden
(Zie ook bijlage 7)
à
besturingssysteem
(inclusief software)
à
communicatie-apparatuur
à
kabelwerk
à
installatie
werkzaamheden
De kosten
voor de uitvoering van fase 1 en 2 (Citypendel en Phoenix garage gereed)
bedragen fl 580.000 In de
kredietaanvraag voor de Citypendel is reeds een bedrag beschikbaar gesteld van
fl 55.000,- t.b.v. het aanbrengen van bebording. Voor de uitvoering van fase 1
en 2 is derhalve een aanvullend krediet van fl 525.000,- noodzakelijk.
Zoals het
zich nu laat aanzien zullen de kosten voor de uitbreiding van het systeem in
fase 3 (Zuidpoort garage gereed) bedragen fl
470.000,-. De kosten voor de uitbreiding van het systeem in fase 4
(Koepoort garage gereed) bedragen voor uitvoeringsvariant a. fl
570.000,- en de meerkosten voor uitvoeringsvariant b. fl 340.000,- gesommeerd een totaal bedrag van
fl. 1.960.000,= .
De
jaarlijkse kosten voor beheer en onderhoud van het Parkeer Route Informatie
Systeem zijn begroot op 10% van de investeringskosten en bedragen voor het
uitgevoerde deel in fase 1 en 2 fl 58.000,-. Voor de toekomstige fase 3, 4a en
4b zijn de bedragen respectievelijk fl 47.000,=, fl 57.000,= en fl 34.000,=. In
de eindfase komt dit neer op totaal fl
196.000,=.
Alle
hiervoor genoemde bedragen zijn gebaseerd op het prijspeil van oktober 2000.
6. Voorstel
Wij stellen
u voor:
1. In te stemmen met het plan voor de
realisatie van het Parkeer Route Informatie Systeem voor de binnenstad van
Delft.
2. Een aanvullend krediet van fl
525.000,- beschikbaar te stellen ten laste van het parkeerfonds voor de
uitvoering van fase 1 en 2 van dit plan.
3. Een jaarlijks budget van fl 58.000,-
(prijspeil oktober 2000) beschikbaar te stellen voor het beheer en onderhoud
van de fasen 1 en 2 ten laste van het
parkeerfonds.
4. De besluitvorming over de uitvoering
van fase 3 en 4 van het plan te koppelen aan de besluitvorming m.b.t. de bouw
van de Zuidpoort - en de Koepoort garage.
Wijk- en
stadszaken
Sector
Duurzaamheid
Vakteam
Mobiliteit
24 -10 - 00