Nota

 

Datum

7-12-2000

Ons Kenmerk

00/027849

Opsteller

T. Cornax/E. Mulder

Bijlagen

        

Onderwerp

Uitvoering parkeerbeleid, aanstelling Parkeercontroleurs

 

 


Geacht College,

 

In de nota “Een bereikbare binnenstad” Parkeerbeleid sleutel tot autoluw(plus), vastgesteld in de raadsvergadering van 29 juni 2000 wordt het nieuwe parkeerbeleid voor de binnenstad geformuleerd. Dit nieuwe beleid is een voorwaarde om te kunnen komen tot de realisatie van een autoluwe binnenstad.

 

Het autoluw maken wordt in fasen in ingevoerd. De eerste fase is gekoppeld aan de openstelling van de Phoenixgarage. Een van de onderdelen van de eerste fase is het invoeren van vergunninghouderssysteem en betaald parkeren voor de gehele binnenstad. Voor de handhaving van dit systeem en bewaking van de garage alsmede de bediening van de fysieke maatregelen die nodig zijn om het autoluw-plus in te voeren is extra personeel nodig. Daartegenover staan extra inkomsten uit de parkeerbelastingen, waardoor de gehele operatie nagenoeg budgetneutraal kan geschieden.

 

Hieronder worden de meerkosten en -opbrensten van de verschillende maatregelen toegelicht.

 

Gebiedsuitbreiding en verruiming van de gereguleerde tijd

 

Bij het bepalen van de personele consequenties van de gebiedsuitbreiding en van het verruimen van de gereguleerde tijd is het uitgangspunt dat de huidige inzet van personeel zowel kwantitatief als kwalitatief goed is. Vanuit dit standpunt is een aantal feiten en kengetallen vastgesteld. Voor de geplande gebiedsuitbreiding en verruiming van de gereguleerde tijd zijn 7 parkeercontroleurs (voltijds) nodig om hetzelfde niveau van controle op straat te behouden. De intensiteit van controle per parkeerplaats blijft dan gelijk aan de huidige situatie, maar de controle gebeurt wel over een groter gebied. De structurele kosten voor 7 fte parkeercontroleurs bedragen

ƒ. 500.500.

 

 

Bezetting controlekamer

 

Bij de opening van de Phoenixgarage wordt een controlekamer in werking genomen. Deze controlekamer is nodig voor de bewaking van de garage(‘s) en voor het in werking hebben van de fysieke maatregelen die genomen worden om het autoluw-plus gebied te handhaven. Bij het besluit over het parkeerbeleid is hiervoor uitgegaan van een camerasysteem. Een compleet geautomatiseerd digitaal camerasysteem is door de relatief lage snelheid van het binnenstadsverkeer te fraudegevoelig. Op grond van ervaringen hiermee van de politie wordt op dit moment dan ook gewerkt aan het in gebruik nemen van “pollers”. Dit zijn palen die uit de grond komen op het moment dat het autoluw-plus gebied niet toegankelijk is voor autoverkeer. Deze “pollers” worden voorzien van audio-visuele voorzieningen om in geval van nood en uitzonderingen de pollers te bedienen (de zogenaamde Stadsafsluiting).

 

De Phoenixgarage zèlf zal tenminste geopend zijn van maandag t/m donderdag van 8:00 uur tot 21:00 uur en vrijdag en zaterdag van 8:00 tot 23:00 uur en op zondagen van 9.00 tot 18.00 uur. In totaal is dit 91 uur per week. Voor controle en bediening van de Stadsafsluiting is 24 uur per dag, 7 dagen in de week, personeel nodig. De controlekamer van de Phoenixgarage zal dus een 24-uursbezetting kennen. Nadere analyse van onder meer gelijksoortige systemen in een andere stad heeft uitgewezen dat de personele kosten van een 24-uursbezetting van de controlekamer gelijk zijn aan 5 fte. Uitgangspunt hierbij is de aanstelling van vier vaste krachten voor overdag en het inhuren van beveiliging voor de nachtelijke uren. De kosten van inhuren van beveiliging voor de rustige uren is ongeveer gelijk aan de kosten van 1 fte. Om de inzet van de permanente bemensing van de controlekamer zo efficiënt mogelijk in te vullen is er een aantal werkzaamheden die door het personeel gedaan kunnen worden. Een bijkomend voordeel van 24-uurs bezetting is dat het eenvoudiger is in de toekomst de openingstijden van de Phoenixgarage en de overige te bouwen garages desgewenst te verruimen. Vanuit de controlekamer zouden deze garages zonder veel extra investeringen beheerd kunnen worden. De kosten voor 5 fte medewerkers controlekamer bedragen ƒ. 357.500.

 

Bij de personele uitbreiding voor parkeercontrole en controlekamer is nog geen rekening gehouden met het invoeren van vergunninghouderssysteem in de wijken rond de binnenstad. Hiertoe zal u een apart besluit worden voorgelegd. Door efficiëntie winst zullen de personeelskosten die met de uitbreiding in de wijken rond de binnenstad samenhangen niet evenredig zijn aan de uitbreiding die nodig is voor de handhaving in de binnenstad.

 

Meeropbrengsten parkeerbelastingen

Naast personele kosten doen zich ook extra inkomsten voor als gevolg van de naheffingsaanslagen (parkeerboete) en de uitgifte van meer vergunningen.

De extra inkomsten door de parkeerboetes worden vooralsnog geraamd op circa ƒ. 430.000,-. Bij een goed functionerende controle kan deze meeropbrengst afnemen omdat men zich houdt aan de regels. Tevens zouden deze meeropbrengsten kunnen afnemen wanneer de overige garages in gebruik worden genomen.

 

De extra inkomsten door de uitgifte van meer vergunningen worden geschat op ƒ. 408.000

 

Verder valt op te merken dat in overleg met de politie wordt gekeken naar het vergroten van de bevoegdheden van de parkeercontroleurs. Mogelijk dat op termijn de overtredingen waarvan nu de opbrengsten naar het rijk gaan ook onder fiscalisering vallen en deze opbrengsten dan ten gunste van de gemeente komen. Dit traject is echter gekoppeld aan een landelijke discussie waarvan de uitkomst en de termijn van besluitvorming niet is aan te geven. Er is dan ook niet bij voorbaat rekening gehouden met mogelijk hogere opbrengsten, die momenteel nog niet zeker zijn.

 

Kosten / opbrengsten

 

7 fte controleur voor parkeercontroleurs  ƒ 500.500

5 fte medewerker controlekamer             ƒ 357.500

Totaal kosten                                                                           ƒ 858.000

 

meeropbrengsten parkeercontrole                      ƒ 431.410

opbrengsten parkeervergunningen                      ƒ 408.000

totaal opbrengsten                                                                   ƒ 839.410

 

verschil                                                                        ƒ   18.590

 

De extra kosten alsmede de extra opbrengsten komen ten laste danwel ten bate van het Parkeerfonds.

 

Voorstel

 

Ik stel u voor in te stemmen met:

 

·       de personele uitbreiding voor de invoering van het parkeerbeleid met 12 fte

·       de extra kosten ten laste te brengen van het parkeerfonds

·       de extra opbrengsten ten bate te brengen van het parkeerfonds,

 

en daartoe de 7e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2001 door de Raad te vaststellen.

 


Hoogachtend,

 

Joop Koetsenruijter

Hoofd sector Duurzaamheid