23 februari 2001

Besluitenlijst commissie Duurzaamheid van 6 februari 2001

 


naar agenda
6 feb 2001


naar agenda
27 feb 2001


 
Voorzitter:

de heren Grashoff, Oosten

Secretaris:

de heer Nas

Aanwezig:

de dames Heuvelman, Lourens, Steffen-Hoogendoorn, Koop

de heren Hollink (tot 23.30 uur), Tienstra, Den Boef, Oosterhuis, Clason, Mooiweer, Reuvers, Van der Goot, Meuleman, De Jong, Bouman, De Graaff, Van Tongeren, Kroon, De Wit, Van Leeuwen

Afwezig:

de heren Weertman, Van den Doel

mevrouw De Jongh Swemer

1.

Opening

Voorzitter Grashoff opent de vergadering.

2.

Mededelingen

- De voorzitter meldt de stand van zaken inzake de busroute Wateringseweg en de Kolenhavenbrug (Calvé-brug). De probleem dat de subsidie was gekoppeld aan de startdatum van het project voor 31-12-2000 is verholpen. Eind 2002 moet het project klaar zijn. Voor de brug is nog geen bestemming gevonden.

3.

Inventarisatie wensen publieke tribune om bij een van de agendapunten het woord te voeren

De volgende personen wensen in te spreken bij agendapunt 6: Stol, Timman, Kalkman, mw. Stassen, De Fraiture, Grit, Melchior, Prins, mw. V.d. Heijden, mw. Netze-Van Genugten, Van Kampenhout, mw. Schot.

Dhr. Roozenmond, bij agendapunt 7.

4.

Vaststelling wijze van afdoening ingekomen stukken

De commissie stemt in met de voorgestelde wijze van afdoening.

5.

Vaststelling besluitenlijst commissie Duurzaamheid vergadering

d.d. 16 januari 2001

De besluitenlijst wordt vastgesteld.

N.a.v.:

Mw. Steffen benadrukt dat zij tevreden is met de wijze waarop de afsluiting bij de Botaniestraat uiteindelijk is gerealiseerd.

Mw. Lourens geeft aan dat haar opmerking over de bustijdendisplay op het stationsplein betrekking heeft op feestdagen die niet op zondag vallen, maar er wel een zondags-dienstregeling zouden moeten weergeven. De voorzitter meldt dat dit probleem inmiddels is opgelost.

Mw. Steffen vraagt of bouwen op het water (waterwoning) een optie is voor Delft. De voorzitter geeft aan dat hij zelf binnenkort naar de waterwoning gaat kijken en komt er een keer op terug in de commissie.

Mw. Heuvelman geeft aan dat bij hotel Central de houten schotten inderdaad zijn verwijderd en vraagt wat er nu verder gaat gebeuren. De voorzitter geeft aan hierover geen uitsluitsel te kunnen geven.

 

6.

Regelgeving parkeren binnenstad & schil en autoluw maken van de binnenstad (01/001859)

De voorzitter licht toe dat het aspect schilparkeren (i.c. parkeerproblematiek Olofsbuurt/Westerkwartier) mede op verzoek van de belangenvereniging Olofsbuurt/Westerkwartier op een later moment, te weten in de commissie CKE op 20 februari, zal worden besproken. Zodoende is er tussentijds gelegenheid om de enqueteresultaten uit de wijk en met de bewonersvertegenwoordiging te bespreken, alsmede de resultaten van de wijkavond voor het Westerkwartier mee te nemen in de discussie. De inhoudelijke verbondenheid tussen binnenstad en schil blijft onverminderd bestaan en kan ook nu worden besproken. De vergadering van 20 februari geeft de gelegenheid om apart over het schilparkeren (dat volgend is aan de discussie over de binnenstad) te bediscussiëren.

Insprekers:

Dhr. Stol, namens buurtvereniging De Wateringse Poort i.o.

Heeft bezwaren tegen de voorgestelde maatregelen, omdat er direct of indirect onevenredige schade wordt toegebracht aan bewoners en bedrijven in het noordelijk gedeelte van de binnenstad. Hij stelt dat er geen noodzaak is om maatregelen te treffen, omdat er geen probleem is in bedoeld gebied. Hij waarschuwt tegen fuikvorming op de Oude Delft. Voorts licht hij de door hem ingediende zienswijze toe. Hij stelt dat er geen afweging van belangen heeft plaatsgevonden en wenst derhalve een zorgvuldige afweging van belangen van ondernemers en bewoners.

Dhr. Timman:

De heer Timman betoogt dat het bereikbaarheidsplan contraproductief is en mogelijk desastreus. De verwachtingen over een bloeiend winkel- en voetgangersgebied zijn speculatief. Daarnaast zijn er geen verkeersproblemen. Er zijn wel grote parkeerproblemen, waarvoor een evenwichtig beleid noodzakelijk is. Hij vraagt om een monitoring van de situatie dat de parkeergarages al wel open zijn, maar de parkeerplaatsen op straat nog niet zijn opgeheven. Hij is benieuwd wat er in deze situatie gebeurt. Vervolgens betoogt hij dat er een uitgewerkt plan voor de pollers bij de stukken had moeten zitten. Het ontbreken zorgt voor juridisch grote problemen. Hij benadrukt dat er in de praktijk een schriftelijke bevestiging van incidentele ontheffingen moet worden afgegeven. Hij stelt dat de verkeersbesluiten voor vernietiging vatbaar zijn. Hij vraagt hoe zal worden omgegaan met brommers en taxi’s in het gebied.

Dhr. Kalkman, namens Stichting Zicht Op Delft

Licht de door hem ingediende zienswijze toe. Hij betoogt dat de procedure onzorgvuldig is voorbereid geweest met te weinig overleg. Hij vraagt aandacht voor de situatie van bewoners, met name in de situatie dat de Phoenixgarage nog niet klaar is, terwijl al wel met het autovrij maken is begonnen. Met betrekking tot de Nieuwe Plantage licht hij toe dat de informatie van de gemeente niet is onderbouwd. Hij wil graag worden betrokken bij de uitwerking en is gaarne bereid tot overleg.

Mw. Stassen

Zij geeft aan dat er bij de Nieuwe Plantage nog 200 plekken te weinig zijn en heeft vraagtekens bij de verkeersveiligheid. Ze vraagt de voorzitter haar brief te lezen, langs te komen en om overleg met de gemeente.

Dhr. De Fraiture

De heer De Fraiture geeft aan dat in de uitwerkingsregelingen die voorliggen gesproken wordt over autoluw-plusgebied, daar waar in juni vorig jaar werd gesproken over kernwinkelgebied. Het autoluw-plusgebied is echter groter. Daarnaast zijn de ontheffingsregelingen niet in overeenstemming met de juni 2000 vastgestelde vaste leveranciersregeling en de incidentele regeling. De raad heeft in juni 2000 ook afspraken gemaakt over de beperking van vrachtverkeer. Hij vraagt de raad de huidige voorstellen in overeenstemming te brengen met de nota van juni 2000.

Dhr. Grit

"Vrouwengracht" in het besluitvormingsformulier moet zijn "Vrouwenregt". Hij vraagt een andere naam voor de pollers. Hij stelt dat de stad niet saaier zal worden van het feit dat er minder auto’s in de binnenstad zullen zijn. Hij vergelijkt de situatie in Delft met andere steden en betoogt dat in andere autovrije binnensteden de omzet van ondernemers niet is gedaald. Hij hoopt op minder verkeersborden in de binnenstad door het autoluw maken.

Dhr. Melchior

Hij vindt het voorstel verwerpelijk, omdat sociale contacten van bewoners erdoor zullen worden beperkt. Hij wil betere regulering van het verkeer, minder borden en meer kraskaarten. Hij vraagt betere communicatie over de plannen en informatie over hoe met wielklemmen wordt omgegaan.

Dhr. Prins

Hij is voorstander van wandelgebieden en -promenades. Hij wil dan ook geen brommers en fietsers in het gebied. Hij pleit voor een goederendistributie-systeem. Hij wil dat de fietswrakken worden opgeruimd.

Mw. V.d. Heijden

Zij is bezorgd over het oude plaveisel. Ze verzoekt de gele IJsselstenen te laten liggen waar dat kan. Dit geldt ook voor de oude verzonken stoepen.

Mw. Netze-Van Genugten

Mw. Netze wil voornamelijk weten op welke wijze een ontheffing kan worden verkregen die moet worden aangevraagd ten behoeve van de kunstmarkt die zij organiseert in de stad.

Dhr. Van Kampenhout, bewoner Olofsbuurt

De heer Van Kampenhout beklaagt zich over de gebrekkige communicatie van de gemeente naar de bewoners in de Olofsbuurt/Westerkwartier. Hij geeft aan dat er nog steeds onbeantwoorde vragen zijn uit 1999. Daarnaast uit hij zorgen over de toekomstige bouw van de spoortunnel en de overlast die daaruit voortvloeit. Hij nodigt de commissie uit in de wijk te komen kijken om over mogelijke parkeeroplossingen te spreken.

Mw. Schot, namens belangenvereniging parkeerbeleid Olofsbuurt/Westerkwartier i.o.

In het voorstel staat onterecht dat de bewoners Olofsbuurt akkoord zijn gegaan met het voorstel om de vergunningsprijs in de schil te halveren naar 90 gulden en de oprekking van de vergunningtijd tot 22.00 uur. De voorlopige uitslag van de enquête in de wijk wordt gepresenteerd. Deze enquête wordt verder uitgewerkt. Ze besluit met de opmerking dat ze op het standpunt staat dat voor een zorgvuldige uitwerking naar mogelijke oplossingen in de wijk meer tijd en informatie naar de wijk nodig is.

In reactie op de insprekers geeft de voorzitter aan dat mogelijke fuikvorming op de Oude Delft/Voorstraat zal worden opgelost door een "bypass" via de Oude Kerkstraat; bij langdurig oponthoud kan het verkeer langs die weg worden geleid. Indien nodig moet een bypass worden aangelegd. De voorzitter zegt ook toe dat met Zicht Op Delft een gesprek zal worden georganiseerd om mogelijke misverstanden weg te werken. Met betrekking tot de uitwerking van de ontheffingaanvragen: na de raadsvaststelling zal duidelijkheid zijn hoe ontheffingen kunnen worden verkregen m.b.v. aanvraagformulieren. Over de schil merkt de voorzitter op dat de terugkoppeling van overleggen met de werkgroep in de richting van de Olofsbuurt/Westerkwartier inderdaad niet voldoende is geweest. Er zal extra inzet worden gepleegd om dit op korte termijn op te pakken. In overleg met de belangenvereniging zal zoveel mogelijk aan antwoorden en de uitwerking van oplossingen worden gewerkt.

Naar aanleiding van discussie met de commissie geeft de voorzitter aan dat extra communicatie over en met de Olofsbuurt/Westerkwartier noodzakelijk is. Zorgpunt blijft dat bij uitwerking van de mogelijke oplossingen voor de schil dit niet moet leiden tot een verschil in invoeringsdatum. In het autoluwplusgedeelte (m.u.v. Oude en Nieuwe Langendijk) mogen geen brommers en scooters rijden. In de Jacob Gerritstraat mag ook niet gefietst worden. De handhaving zal op een later moment, maar voor de invoeringsdatum worden behandeld in de commissie. Met betrekking tot de kraskaarten wordt ook tussentijds beoordeeld of sprake is van een geschikt aantal dat wordt verwerkt. Bijstellingen zijn dus mogelijk. De extra parkeerplaatsen op de Nieuwe Plantage komen er. In overleg met Zicht Op Delft zal ook de verkeersveiligheid worden bekeken, inclusief aspecten van eenrichtingsverkeer.

De meer gedetailleerde vragen zoals deze door de fracties zijn gesteld zullen worden geïnventariseerd. De antwoorden zullen op schrift naar de commissie worden gezonden.

Voorzitter Oosten geeft desgevraagd aan dat er een directe link is tussen het binnenstadsmanagement en het Meerjarenplan Marketing en Toerisme. Doordat de aantrekkelijkheid van de binnenstad verbetert en er een groot aaneengesloten wandelgebied ontstaat, zal het kooptoerisme worden bevorderd.

Met inachtneming van het bovenstaande over de nadere discussie over de schilproblematiek stemt de meerderheid van de commissie in met het voorstel. De fracties VVD, Stadsbelangen, CDA en Leefbaar Delft behouden hun standpunt voor.

7a.

b.

Bestedingsvoorstel EZH-gelden project beheersing wateroverlast binnenstad (01/000490)

Voorstel aan de gemeenteraad inzake de (grond-)wateroverlast binnenstad (01/000491)

Behandeling van beide punten is doorgeschoven naar 20 februari. De inspreker krijgt wel de gelegenheid om in te spreken.

8.

Aangepast plan Laan der Verenigde Naties 00/031847

Behandeling is doorgeschoven naar 20 februari.

9.

Voorstel aan de gemeenteraad akkoord te gaan met de oprichting van het Energiefonds Delft / beschikbaarstelling van een krediet van ƒ3.750.000,- (EZH-gelden) (01/001019)

Behandeling is doorgeschoven naar 20 februari.

10.

Rondvraag

De heer De Wit wenst bespreking in de commissie van de uitstraling van de herstratingswerkzaamheden in het noordelijk winkelgebied. De voorzitter antwoord dat dit onderwerp onlangs uitgebreid in de commissie is besproken.

11.

Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering.

 

terug naar boven