Regelgeving parkeren binnenstad &
schil en autoluw maken van de binnenstad
(01/001859)
De voorzitter licht toe dat het aspect
schilparkeren (i.c. parkeerproblematiek Olofsbuurt/Westerkwartier)
mede op verzoek van de belangenvereniging Olofsbuurt/Westerkwartier op
een later moment, te weten in de commissie CKE op 20 februari, zal
worden besproken. Zodoende is er tussentijds gelegenheid om de
enqueteresultaten uit de wijk en met de bewonersvertegenwoordiging te
bespreken, alsmede de resultaten van de wijkavond voor het
Westerkwartier mee te nemen in de discussie. De inhoudelijke
verbondenheid tussen binnenstad en schil blijft onverminderd bestaan
en kan ook nu worden besproken. De vergadering van 20 februari geeft
de gelegenheid om apart over het schilparkeren (dat volgend is aan de
discussie over de binnenstad) te bediscussiëren.
Insprekers:
Dhr. Stol, namens buurtvereniging De
Wateringse Poort i.o.
Heeft bezwaren tegen de voorgestelde
maatregelen, omdat er direct of indirect onevenredige schade wordt
toegebracht aan bewoners en bedrijven in het noordelijk gedeelte van
de binnenstad. Hij stelt dat er geen noodzaak is om maatregelen te
treffen, omdat er geen probleem is in bedoeld gebied. Hij waarschuwt
tegen fuikvorming op de Oude Delft. Voorts licht hij de door hem
ingediende zienswijze toe. Hij stelt dat er geen afweging van belangen
heeft plaatsgevonden en wenst derhalve een zorgvuldige afweging van
belangen van ondernemers en bewoners.
Dhr. Timman:
De heer Timman betoogt dat het
bereikbaarheidsplan contraproductief is en mogelijk desastreus. De
verwachtingen over een bloeiend winkel- en voetgangersgebied zijn
speculatief. Daarnaast zijn er geen verkeersproblemen. Er zijn wel
grote parkeerproblemen, waarvoor een evenwichtig beleid noodzakelijk
is. Hij vraagt om een monitoring van de situatie dat de parkeergarages
al wel open zijn, maar de parkeerplaatsen op straat nog niet zijn
opgeheven. Hij is benieuwd wat er in deze situatie gebeurt. Vervolgens
betoogt hij dat er een uitgewerkt plan voor de pollers bij de stukken
had moeten zitten. Het ontbreken zorgt voor juridisch grote problemen.
Hij benadrukt dat er in de praktijk een schriftelijke bevestiging van
incidentele ontheffingen moet worden afgegeven. Hij stelt dat de
verkeersbesluiten voor vernietiging vatbaar zijn. Hij vraagt hoe zal
worden omgegaan met brommers en taxi’s in het gebied.
Dhr. Kalkman, namens Stichting Zicht Op
Delft
Licht de door hem ingediende zienswijze
toe. Hij betoogt dat de procedure onzorgvuldig is voorbereid geweest
met te weinig overleg. Hij vraagt aandacht voor de situatie van
bewoners, met name in de situatie dat de Phoenixgarage nog niet klaar
is, terwijl al wel met het autovrij maken is begonnen. Met betrekking
tot de Nieuwe Plantage licht hij toe dat de informatie van de gemeente
niet is onderbouwd. Hij wil graag worden betrokken bij de uitwerking
en is gaarne bereid tot overleg.
Mw. Stassen
Zij geeft aan dat er bij de Nieuwe
Plantage nog 200 plekken te weinig zijn en heeft vraagtekens bij de
verkeersveiligheid. Ze vraagt de voorzitter haar brief te lezen, langs
te komen en om overleg met de gemeente.
Dhr. De Fraiture
De heer De Fraiture geeft aan dat in de
uitwerkingsregelingen die voorliggen gesproken wordt over
autoluw-plusgebied, daar waar in juni vorig jaar werd gesproken over
kernwinkelgebied. Het autoluw-plusgebied is echter groter. Daarnaast
zijn de ontheffingsregelingen niet in overeenstemming met de juni 2000
vastgestelde vaste leveranciersregeling en de incidentele regeling. De
raad heeft in juni 2000 ook afspraken gemaakt over de beperking van
vrachtverkeer. Hij vraagt de raad de huidige voorstellen in
overeenstemming te brengen met de nota van juni 2000.
Dhr. Grit
"Vrouwengracht" in het
besluitvormingsformulier moet zijn "Vrouwenregt". Hij vraagt
een andere naam voor de pollers. Hij stelt dat de stad niet saaier zal
worden van het feit dat er minder auto’s in de binnenstad zullen
zijn. Hij vergelijkt de situatie in Delft met andere steden en betoogt
dat in andere autovrije binnensteden de omzet van ondernemers niet is
gedaald. Hij hoopt op minder verkeersborden in de binnenstad door het
autoluw maken.
Dhr. Melchior
Hij vindt het voorstel verwerpelijk,
omdat sociale contacten van bewoners erdoor zullen worden beperkt. Hij
wil betere regulering van het verkeer, minder borden en meer
kraskaarten. Hij vraagt betere communicatie over de plannen en
informatie over hoe met wielklemmen wordt omgegaan.
Dhr. Prins
Hij is voorstander van wandelgebieden
en -promenades. Hij wil dan ook geen brommers en fietsers in het
gebied. Hij pleit voor een goederendistributie-systeem. Hij wil dat de
fietswrakken worden opgeruimd.
Mw. V.d. Heijden
Zij is bezorgd over het oude plaveisel.
Ze verzoekt de gele IJsselstenen te laten liggen waar dat kan. Dit
geldt ook voor de oude verzonken stoepen.
Mw. Netze-Van Genugten
Mw. Netze wil voornamelijk weten op
welke wijze een ontheffing kan worden verkregen die moet worden
aangevraagd ten behoeve van de kunstmarkt die zij organiseert in de
stad.
Dhr. Van Kampenhout, bewoner Olofsbuurt
De heer Van Kampenhout beklaagt zich
over de gebrekkige communicatie van de gemeente naar de bewoners in de
Olofsbuurt/Westerkwartier. Hij geeft aan dat er nog steeds
onbeantwoorde vragen zijn uit 1999. Daarnaast uit hij zorgen over de
toekomstige bouw van de spoortunnel en de overlast die daaruit
voortvloeit. Hij nodigt de commissie uit in de wijk te komen kijken om
over mogelijke parkeeroplossingen te spreken.
Mw. Schot, namens belangenvereniging
parkeerbeleid Olofsbuurt/Westerkwartier i.o.
In het voorstel staat onterecht dat de
bewoners Olofsbuurt akkoord zijn gegaan met het voorstel om de
vergunningsprijs in de schil te halveren naar 90 gulden en de
oprekking van de vergunningtijd tot 22.00 uur. De voorlopige uitslag
van de enquête in de wijk wordt gepresenteerd. Deze enquête wordt
verder uitgewerkt. Ze besluit met de opmerking dat ze op het standpunt
staat dat voor een zorgvuldige uitwerking naar mogelijke oplossingen
in de wijk meer tijd en informatie naar de wijk nodig is.
In reactie op de insprekers geeft de
voorzitter aan dat mogelijke fuikvorming op de Oude Delft/Voorstraat
zal worden opgelost door een "bypass" via de Oude
Kerkstraat; bij langdurig oponthoud kan het verkeer langs die weg
worden geleid. Indien nodig moet een bypass worden aangelegd. De
voorzitter zegt ook toe dat met Zicht Op Delft een gesprek zal worden
georganiseerd om mogelijke misverstanden weg te werken. Met betrekking
tot de uitwerking van de ontheffingaanvragen: na de raadsvaststelling
zal duidelijkheid zijn hoe ontheffingen kunnen worden verkregen m.b.v.
aanvraagformulieren. Over de schil merkt de voorzitter op dat de
terugkoppeling van overleggen met de werkgroep in de richting van de
Olofsbuurt/Westerkwartier inderdaad niet voldoende is geweest. Er zal
extra inzet worden gepleegd om dit op korte termijn op te pakken. In
overleg met de belangenvereniging zal zoveel mogelijk aan antwoorden
en de uitwerking van oplossingen worden gewerkt.
Naar aanleiding van discussie met de
commissie geeft de voorzitter aan dat extra communicatie over en met
de Olofsbuurt/Westerkwartier noodzakelijk is. Zorgpunt blijft dat bij
uitwerking van de mogelijke oplossingen voor de schil dit niet moet
leiden tot een verschil in invoeringsdatum. In het autoluwplusgedeelte
(m.u.v. Oude en Nieuwe Langendijk) mogen geen brommers en scooters
rijden. In de Jacob Gerritstraat mag ook niet gefietst worden. De
handhaving zal op een later moment, maar voor de invoeringsdatum
worden behandeld in de commissie. Met betrekking tot de kraskaarten
wordt ook tussentijds beoordeeld of sprake is van een geschikt aantal
dat wordt verwerkt. Bijstellingen zijn dus mogelijk. De extra
parkeerplaatsen op de Nieuwe Plantage komen er. In overleg met Zicht
Op Delft zal ook de verkeersveiligheid worden bekeken, inclusief
aspecten van eenrichtingsverkeer.
De meer gedetailleerde vragen zoals
deze door de fracties zijn gesteld zullen worden geïnventariseerd. De
antwoorden zullen op schrift naar de commissie worden gezonden.
Voorzitter Oosten geeft desgevraagd aan
dat er een directe link is tussen het binnenstadsmanagement en het
Meerjarenplan Marketing en Toerisme. Doordat de aantrekkelijkheid van
de binnenstad verbetert en er een groot aaneengesloten wandelgebied
ontstaat, zal het kooptoerisme worden bevorderd.
Met inachtneming van het bovenstaande
over de nadere discussie over de schilproblematiek stemt de
meerderheid van de commissie in met het voorstel. De fracties VVD,
Stadsbelangen, CDA en Leefbaar Delft behouden hun standpunt voor.
|