Regelgeving parkeren Olofsbuurt/Westerkwartier
Insprekers:
Mw. Van der Jagt, namens
bewonersvereniging Grachtengebied Zuid
Mevrouw Van der Jagt licht de aan de
commissie uitgedeelde brief toe. De kern van haar bezwaar is dat in de
loop van het proces wordt gemeten met twee maten. Eén voor de
bewoners Olofsbuurt/Westerkwartier en een voor de bewoners van de
binnenstad.
Dhr. Lewin, orthodontist in de Van
Saenredamstraat
Meneer Lewin heeft een
orthodontie-praktijk in het Westerkwartier. Hij heeft toendertijd
bewust gekozen voor die locatie, vanwege de bereikbaarheid voor fiets,
OV en auto. Hij mist toetsingscriteria voor het realiseren van
parkeerplaatsen voor bedrijven. Hij wenst uitstel van de
besluitvorming, omdat er overleg nodig is met
gezondheidszorginstellingen in de wijken. Hij vraagt zich af waarom er
wel een vergunning kan worden verleend als je in beide buurten woont
en niet als je er werkt. Hij pleit voor gelijke rechten voor werkenden
en bewoners in het gebied.
Dhr. De Vette
Hij vraagt zich af of er wel voldoende
is geluisterd naar de bezwaren in de wijk, ook al zijn er toezeggingen
gedaan. Hij vraagt zich ook af of er al wel een beslissing is gevallen
en of de inspraakavonden puur een formaliteit zijn geweest. Hij vindt
de Phoenixgarage een druppel op de gloeiende plaat, de komende jaren
zeker. Hij bepleit daarom snel de 120 extra parkeerplaatsen in de
schil te realiseren.
Dhr. Melchior
De heer Melchior geeft aan dat 65% van
de bewoners in de wijk tegen elke vorm van vergunning is. 78% Is tegen
het betalen voor de vergunning. Het Grontmij-rapport geeft aan dat er
te weinig plaatsen in de wijk is. Dat blijft ook zo. Hierdoor worden
de problemen in de wijk niet opgelost. Ook de bedrijfsauto´s in de
wijk krijgen problemen.
Dhr. V.d. Bos
Hij wil het college steunen. Het
parkeren is een technisch probleem. Hij wil spreken namens mensen met
kinderen en invaliden. Hij is blij met het begin van een oplossing. Er
ligt nu in ieder geval beleid met extra parkeerplaatsen. Hij steunt
derhalve de gemeente met dit voorstel.
Mw. Ruttink
Zij sluit zich aan bij het betoog van
de heer V.d. Bos. Sommigen laten de auto een heel weekend in de wijk
staan. Het vergunningblok vna 9-11 uur begrijpt ze niet helemaal; de
problemen beginnen rond 16 uur. Ook vraagt ze zich af waarom alleen
tijdens vergunningtijden wordt gecontroleerd. Op donderdag is er een
extra probleem in verband met de markt in de binnenstad.
Mw. Schot, namens belangenvereniging
parkeren Olofsbuurt/Westerkwartier
Mevrouw Schot geeft aan dat er open en
constructief met de wethouder is gesproken over de problematiek,
hetgeen ook tot verbeteringen heeft geleid. Er zijn nog wel een aantal
kritiekpunten. Het tarief is nog iets te hoog en ze maakt zich er
zorgen over dat het tarief kan stijgen na de evaluatie. Het systeem
van blauwe zones heeft nog steeds de voorkeur. De bloktijden zijn niet
echt onderzocht op de wensen van de wijk. De parkeercapaciteit kan op
korte termijn problemen opleveren indien een beperkt aantal bestaande
"grijze" parkeerplaatsen worden gelegaliseerd en er
onvoldoende plekken bijkomen. Ze wenst dat de tijd wordt genomen voor
het op maat snijden van het systeem, eventueel door het uitstellen van
de invoeringsdatum.
De portefeuillehouder licht toe dat de
voorstellen die aan de Olofsbuurt/Westerkwartier zijn gedaan, zijn
opgenomen in de nieuwsbrief die bij de stukken zit. Het gedeelte onder
A. is opgenomen in de verordening die ter besluitvorming voorligt. Het
gedeelte onder B. zijn procesafspraken. De herinrichtingsmaatregelen
onder B. zijn integraal onderdeel van dit voorstel.
De wethouder geeft naar aanleiding van
de discussie met de commissie aan dat de criteria m.b.t. de nog te
houden evaluatie naar de commissie zullen worden gezonden als deze
zijn uitgekristalliseerd, inclusief de onderzoeksvraag die aan de
evaluatie ten grondslag ligt. Daarbij wordt ook gepoogd inzicht te
krijgen in de mate van het uitwijkgedrag als gevolg van de invoering
van onderhavig systeem. Er zal voorafgaand aan de raad een aanvullende
notitie naar de raad worden gezonden inzake de dekking van de proef,
welke ten laste zal komen van het parkeerfonds. Met betrekking tot de
rechtsgelijkheid merkt de wethouder op dat de binnenstad en de schil
zeer verschillende karakteristieken hebben. Er geen is sprake van
rechtsongelijkheid, maar van maatwerk. Het kostendekkende tarief zit
niet nu in de proef. Het hangt van de evaluatie af welk tarief daarna
zal worden gehanteerd.
Inspreker in 2e termijn
Dhr. De Vette refereert aan de twee
insprekers die voorstander van het voorstel zijn. Ze hadden het over
spelende kinderen en groen in de wijk. Hij geeft aan dat er een
speelplekkenplan voor de gehele wijk Voordijkshoorn/hof van Delft is.
Daarover hadden ze kunnen meedenken. Hij geeft voorts aan dat er nu al
veel uitwijkgedrag is in de richting van de Krakeelpolderweg.
Tenslotte vraagt hij zich af hoe de betaald parkeerplekken worden
verdeeld in het gebied.
De fracties van CDA, VVD en
stadsbelangen nemen het voorstel voor nader beraad terug in de
fractie. Leefbaar Delft is tegen. De fracties RPF/GPV/SGP, Stip, D66,
Groen Links, Clason en PvdA gaan akkoord met dit voorstel.
De meerderheid van de commissie stemt
in met het voorstel.
|