BESLUITVORMINGS-FORMULIER *             00/030709

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

 

Het doel van deze notitie is het op hoofdlijnen in kaart brengen van de consequenties van het collegebesluit om de eigenaarsrol voor het gemeentelijke onroerend goed, met uitzondering van de onderwijsgebouwen, onder te brengen bij het Vakteam Grond. Aan de orde komen de te onderscheiden rollen inzake het onroerend goed, de taken en werkzaamheden van het taakveld  Onroerend Goed Management (OGM), een nadere definitie van “de eigenaarsbelangen”, de Gemeentebrede informatie, communicatie en besluitvormingsprocedure en de gewenste formatie van het taakveld  Onroerend Goed Management. Het eindigt met een voorstel tot formatieuitbreiding van het taakveld  Onroerend Goed Management, teneinde voldoende capaciteit voor de taakuitbreiding beschikbaar te hebben.

 

Feitelijk is hier sprake van een tegenvaller met betrekking tot het bestaand beleid

Voorstel:

 2.

 

1.  De eigenaars-, beheerders- en gebruikersrol in het beheer van het gemeentelijk onroerend goed te definiëren zoals deze in de nota zijn verwoord, waarmee tevens de eigenaarsrol van al het gemeentelijk onroerend goed (op de onderwijsgebouwen na) en de huurdersbelangen van de gemeente Delft bij het vakteam Grond ligt.

2.        De voorgestelde werkwijze (overleg tussen partijen en procesafspraken) te onderschrijven.

 

Vervolg op blz. 2

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

A

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

nee

Financ­iële con­se­quen­ties

ja

Persone­le con­se­quen­ties

ja

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

nee

Voorstel van: K. In ‘t Veld /

P. Verhoef

d.d. 1-11-2000

cluster. Wijk & Stad

toest. 2231 / 2363

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1. R. Grashoff

2. J. Torenstra

directeur: par.FdG.

d.d.06-02-2001

naam        F. de Graaf

toest. 2711

 5.

                                                                        (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par.RG

d.d.  09-02-2001

par.FvD

d.d.  08-02-2001

2. par JT

d.d.  09-02-2001

 

Besluit b en w:

d.d.  13 februari 2001

nr.  8

 7.

 Het college besluit tot structurele uitbreiding van de formatie met 1 fte en met een tijdelijke uitbreiding van 1 fte. Voor het resterende deel van het jaar 2001 levert dit een structurele stijging van de kosten op van f 78.750,-- en een incidentele stijging van f 72.900,--. De besluitvorming over verdere uitbreiding van de formatie zal in het kader van de Zomernota plaatsvinden. Voor het overige conform.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

secr. 

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

 

3.  Om een advies  van het vakteam Grond verplicht te stellen wanneer het eigenaars- of huurdersbelang van de gemeente in het geding is (met uitzondering van de onderwijsgebouwen).

4.   Akkoord te gaan met een structurele uitbreiding van de formatie van de afdeling OGM met 2 fte’s, als gevolg van de toename van de te beheren objecten van circa 120 naar 240. Deze uitbreiding met 2 fte betekent een structurele verhoging van de kosten met ƒ 270.000,=.

5.  Akkoord te gaan met een incidentele uitbreiding, met 1 fte,  voor de duur van één jaar voor de noodzakelijke gegevensverzameling, en de kosten van deze uitbreiding, ad ƒ 125.000, ten lasten van de algemene reserve van het Grondbedrijf te brengen.

6.  De financiële dekking van 4 als volgt te accorderen:     

 

·      de eerste 2 jaar ten laste van de algemene reserves van de Algemene Dienst

·      vervolgens na positieve evaluatie te dekken middels het heffen van een beheervergoeding.

 

6.  Het principe van het in rekening brengen van een “beheervergoeding” van 5% met onmiddellijke ingang in te voeren zodat de hogere structurele lasten zo spoedig mogelijk , maar zeker over 2 jaar, door hogere huuropbrengsten kan worden gedekt. Overigens kan pas na het afsluiten van een nieuwe huurovereenkomst de huur inclusief de beheervergoeding, in rekening worden gebracht. Vandaar de overbruggingsperiode van 2 jaar.

 

 

 

Financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

Begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd. 13-2-2001

1. C. Staf

voor dd. Zie aant.

par.US

dd. 7-2-01

Commissie(s) 1.Duurz.

dd.27-02-2001

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                 niet in te vullen door het cluster

                        clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster Vul hier het cluster in

 

1.

par.

dd.

Sector/vakteam.

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

Kennisstad

PV

4-2-01

 

 

 

2.

par.

dd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.


Vervolg voorstel van blz. 1.

 

 

Aantekening SenC/CS bij (aangepast) voorstel Vakteam Grond/W&S inzake het beheer van het gemeentelijk onroerend goed d.d. 1.11.2000

1.   Het voorstel haakt in op eerdere besluitvorming om de beheersrol van het gemeentelijk onroerend goed te centraliseren bij vakteam Grond. Duidelijk wordt echter dat we hier praten over een uitbouw van taken en niet alleen over een taakverschuiving. De centralisatie bij vakteam Grond noodzaakt namelijk tot formatie-uitbreiding terwijl de samenhangende taakverlichting op andere plekken in de organisatie niet zodanig is dat dit een neerwaarts effect heeft op de formatieomvang. Dat komt doordat de beheerstaak vroeger beperkt of minimaal ingevuld was.

2.   In de bijgewerkte nota zijn de financiële consequenties voor de incidentele en personele formatieuitbreiding nu op een reële kostenbasis opgenomen.

3.   De dekking van deze hogere kosten, te weten een structureel bedrag van ƒ 270.000 en (daarboven) een incidenteel bedrag voor een jaar van ƒ 125.000, komen de eerste twee jaar voor rekening van het algemeen (voor een deel wordt in het voorstel dekking aangewezen via de algemene reserve van het Grondbedrijf maar uiteindelijk zijn dat ook algemene middelen). Vervolgens geschiedt dekking via een doorberekening van een beheersvergoeding, hetgeen uit een oogpunt van kosteninzicht en kostenverantwoording terecht is maar voor het gemeentelijke kostenbeeld maar beperkt verschil maakt: de kosten zullen toch deels binnen de gemeentelijke exploitatie moeten worden opgevangen. Het zou verhelderend werken als het uiteindelijk effect voor de gemeentelijke exploitatie bij benadering wordt aangegeven.

4.   In de lopende meerjarenbegroting is met de hogere kosten géén rekening gehouden. Wij stellen daarom voor het voorstel door te schuiven naar het integrale afwegingsmoment bij de komende Zomernota 2002-2005.

 

 

Jos Boeters 7-2-2001.