BESLUITVORMINGS-FORMULIER *   01/021970         

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

 

In de periode begin 1996 tot april 1998 is in Delft een proef gehouden met de inzameling van afval via het systeem van ondergrondse afvalinzameling. Begin 1998 is de Raad middels een tussenrapportage geïnformeerd over de voortgang van de proef.

 

Inmiddels is in de loop van 2000 een bedrag van ƒ 8 miljoen (€ 3.630.000,-) uit de EZH-gelden door de raad bestemd voor de plaatsing van ondergrondse afvalcontainers. Na het bekend worden van deze middelen is de voorbereiding van de volgende fase (EZH) gestart. Sinds november 2000 is een tweede projectleider ondergrondse afvalinzameling ingezet om het plaatsingstempo van 100 naar 200 per jaar op te kunnen voeren.

 

Op basis van de nu geoormerkte budgetten is het mogelijk om in totaal circa 500 containers te plaatsen. Door het inzetten van ƒ 500,000,-/jaar uit de reguliere budgetten voor de jaren 2001 t/m 2004 (“krediet vervangen containers jaarlijks” ƒ 572.000,-) totaal dus ƒ 2 miljn. ( € 981.800) kunnen er tot 2004 nog 100 ondergrondse containers extra worden geplaatst, totaal dus 600.  Als de intentie nog steeds is dat er totaal circa 800 ondergrondsecontainers geplaatst moeten worden zijn aanvullende middelen nodig voor de plaatsing van het restant (200 containers).

 

De extra investering daarvan is circa ƒ 4.000.000,- (€ 1.964.000). Dekking uit de afvalstoffenheffing zal een extra stijging geven van de jaarlijkse kapitaallasten van ca ƒ 330.000,- (€ 150.000,-) circa ƒ 9,43 (€ 4,28) / huishouden per jaar structureel. Aangezien de druk op de tarieven al groot is, is financiering uit de afvalstoffenheffing geen optie. Om die reden is in de nota een nadere prioriteitstelling gemaakt om de schaarse middelen (ondergrondse containers) zo effectief mogelijk in te zetten.

 

Uit een recentelijk door Onderzoek en Statistiek uitgevoerde enquête blijkt dat de burger over het algemeen zeer tevreden is over de plaatsing van ondergrondse containers.

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

1.       Instemmen met de criteria genoemd in hoofdstuk twee van deze nota voor de plaatsing van ondergrondse containers.

2.       Instemmen met de aanwending van ƒ 8.000.000,- (€ 3.630.000,-) uit de EZH-gelden voor de plaatsing van ondergrondsecontainers volgens gepresenteerde planning.

3.       Bijgevoegde wijziging op de gemeentebegroting voor het jaar 2001 vaststellen

 

OPMERKINGEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onderwerp

B

Deadline (o.a. wettelijke bepalingen)

ja/nee, omdat

Financiële consequenties

ja/: overeenkomstig (meer)jarenbegroting, nee; vul vak 9 in.

Personele consequenties

ja/, zo ja, zie toelichting op pag. 3.

Publicitaire consequenties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezonden)

ja/nee, omdat

Voorstel van: Æ.B.Ruiter

d.d.

cluster. Bedrijven

toest.2203

 4.

Naam portefeuillehouder(s):

1.Rik Grashoff

2.

directeur: par.PD.

d.d.14-08-2001

naam     P. Duijndam

toest.

 5.

                                                                     (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par.RG.

d.d.  03-09-2001.

par.FvD.

d.d.  16-08-2001.

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  11 september 2001.

nr.  6.

 7.

Wethouder Grashoff komt met een nader voorstel over de handhaving in brede zin van de regels voor het aanbieden van afval.

Voor het overige conform.

 

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

Aantekening bij f 5.3 Beleidsnota:

De afgesproken bezuiniging betreft één van de bijdragen van Stadsbeheer voor 2001 aan de gemeentebrede bezuiniging op de organisatie van f 5.5 miljoen. Het  voor 2004  genoemde bedrag valt daar buiten.

Bert den Uijl, 20 aug. 2001.

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

20

20

20

20

20

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voordelig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

Opm.      Omdat vooruitlopend op de goedkeuring reeds gestart is met de voorbereiding en uitvoering heeft een overschrijding plaatsgevonden op de reguliere kredieten. Van de ƒ 8 mln dient ƒ0,7 mln naar het categorie 3 krediet” ondergrondse containers” als desinvestering ( opbrengst),FCL 791111,geboekt te worden.De rest ƒ 7,3 mln, wordt dan een eenmalig krediet voor de plaatsingen.

Personele consequenties van het voorstel

10.

.Uiteindelijk minder mensen in de afvalstoffen inzameling, de daling kan met bestaande vacatures opgevangen worden.

PLANNING BESLUITVORMING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd.11 september 2001.

1.SenC

voor dd.16/08/01

par.AJ

dd.           *

Commissie(s) 1.Duurzaamheid

dd.

2 oktober 2001

2.projectleider EZH

voor dd.20/08/01

par.BU.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.25 oktober 2001.

( * voor afwijkende adviezen zie pag. 2)

             Ruimte voor interne registratie

11.

                              niet in te vullen door het cluster

                     clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster Bedrijven

 

1.

par.

dd.

Sector/vakteam.

Par

     d.d.

   kopie

bijl

 

 

 

Stadsbeheer

XX

14/08/01

1

X

 

2.

par.

dd.

Reiniging

XX

 

3

x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                       Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raadsvergadering d.d.

par.

16.