BESLUITVORMINGS-FORMULIER *          01/031258

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

Evaluatie vrijstellingsregeling behorende bij voorschrift 1.1.9 van het Besluit horeca-, sport- en recreatie- inrichtingen milieubeheer en artikel 91 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

De voorschriften met betrekking tot geluid- en trillinghinder behorende bij het Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer (verder te noemen Besluit) zijn zodanig gesteld dat wanneer er in een inrichting een festiviteit of activiteit plaatsvindt, de kans groot is dat deze voorschriften zullen worden overtreden. Daarom biedt het Besluit de gemeenteraad de mogelijkheid in een verordening (APV) vast te stellen gedurende welke perioden de geluidsvoorschriften niet gelden. Op 30 november 2000 is de zogenaamde vrijstellingsregeling opgenomen in Hoofdstuk 4 van de APV (Stuk 202 II 00/027509). De vrijstellingsregeling maakt onderscheid tussen incidentele festiviteiten (inrichtinggebonden festiviteiten, hiervoor geldt een plafond van 8 vrijstellingen per inrichting) en collectieve festiviteiten (generale festiviteiten en activiteiten). Vrijstelling van geluidsvoorschriften is alleen mogelijk in de periode van 10:00 uur ’s morgens tot 01:00 ’s nachts. Onderstaand voorstel voor aanpassing van artikel 91D is gebaseerd op de evaluatie van de vrijstellingsregeling.

Toelichting bij voorstel:

Ad Ia

De vrijstellingsregeling is bedoeld om inrichtingen de mogelijkheid te bieden de reguliere geluidsvoorschriften, binnen bepaalde voorwaarden, te overtreden. Met het overtreden van de geluidsvoorschriften wordt de woon- en leefsituatie tijdelijk aangetast. In sommige gevallen is er reeds sprake van een aangetaste woon- en leefsituatie als gevolg van geluidsoverlast en/of andere klachten betreffende een inrichting. In zo’n geval komt het accepteren van vrijstelling er op neer dat de overtreding van de geluidsvoorschriften de reeds aangetaste woon- en leefsituatie nog verder aantast. Het is niet de bedoeling dat de vrijstellingsregeling bijdraagt aan een verdere aantasting van de woon- en leefsituatie. In dergelijke gevallen heeft de burgemeester de mogelijkheid om een incidentele festiviteit waarbij de reguliere geluidsvoorschriften zullen worden overtreden te verbieden.

Ad Ib

Het opleggen van een dwangsom of bestuursdwang is slechts een onderdeel van bestuurlijke handhaving. In de gangbare handhavingsstrategie volgt na de eerste constatering van een overtreding een voorwaarschuwing dwangsom. Indien daarna opnieuw een overtreding wordt geconstateerd wordt een dwangsom opgelegd. Bij het opleggen van een dwangsom is er al sprake van een herhaalde overtreding van de geluidsvoorschriften. Vrijstelling van geluidsvoorschriften is absoluut uitgesloten gedurende een half jaar na het opleggen van een dwangsom. Indien na het opleggen van een dwangsom opnieuw een overtreding wordt geconstateerd wordt de dwangsom door de drijver van de inrichting verbeurd en vervolgens door het bevoegd gezag geïnd cq. door de drijver van de inrichting afgedragen. De uitsluiting van de vrijstellingsregeling gedurende een half jaar geldt tevens voor alle vervolgovertredingen en de daaraan gekoppelde afhandeling van innen cq. afdragen van de dwangsom. De uitsluiting van de vrijstelling geldt zowel voor incidentele festiviteiten als voor collectieve festiviteiten. Het is dergelijke inrichtingen derhalve verboden om gedurende de genoemde periode festiviteiten te organiseren waarbij de reguliere geluidsvoorschriften worden overtreden.

 

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

De gemeenteraad voorstellen:

I

artikel 91D van de Algemene Plaatselijke Verordening voor Delft 1992 als volgt te wijzigen:

 

a. lid 1 te vervangen door een nieuw lid 1 met de navolgende tekst:

De burgemeester kan verbieden een incidentele festiviteit, waarbij de reguliere geluidsvoorschriften worden overtreden, te organiseren, toe te laten, feitelijk te leiden of daaraan deel te nemen indien naar zijn mening de woon- en leefsituatie in de omgeving van de inrichting en/of de openbare orde op ontoelaatbare wijze wordt beïnvloed.

 

b. lid 2 te vervangen door een nieuw lid 2 met de navolgende tekst:

Het is verboden een incidentele festiviteit waarbij de reguliere geluidsvoorschriften worden overtreden, te organiseren indien 6 maanden voorafgaand aan de activiteiten aan/door de inrichting cq. de drijver van de inrichting

-          een dwangsom is opgelegd en/of;

-          een dwangsom is verbeurd en/of

-          een dwangsom is afgedragen

of indien bestuursdwang is toegepast in verband met geluidsklachten. Ook bij collectieve festiviteiten zijn dergelijke inrichtingen uitgesloten van vrijstelling en dienen ze zich te houden aan de reguliere geluidsvoorschriften.

 

II

Dat de onder I genoemde wijzigingen op 1 januari 2002 in werking te laten treden.

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

A/B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

ja, voor de raadsvergadering van 20 december 2001

Financ­iële con­se­quen­ties

Nee

Persone­le con­se­quen­ties

Nee

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

ja, omdat publicatie in Stadskrant .

Voorstel van: J.Voeten

d.d. 16-11-2001

cluster. Publiekszaken

toest. 2986

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1. R. Grashoff

2. H. Van Oorschot

directeur: par.HdJ.

d.d.28-11-2001

naam H. de Jongh         

toest. 2570

 5.

                                                   (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par. RG

d.d.  30-11-2001

par. R.

d.d.  29-11-2001

2. par. HvO

d.d.  30-11-2001

 

Besluit b en w:

d.d.  04 december 2001

nr.  2 (3)

 7.

Conform.

 

 

 

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

            Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

           

Personele consequenties van het voorstel

10.

 

Van het voorstel zelf zijn niet of nauwelijks personele consequenties te verwachten. Met betrekking tot uitvoering en toezicht en handhaving geldt dat er wel personele consequenties zijn. Bij voortzetting of intensivering van toezicht/handhaving is uitbreiding van middelen dan wel aanpassing takenpakket van Vakteam milieuzorg noodzakelijk.

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd. 4–12-2001

1.S&C

voor dd.

par.MS.

dd.26-11-01

Commissie(s) 1.duurz.heid

dd.18-12-2001

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.20-12-2001

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

         Ruimte voor interne registratie

11.

                     niet in te vullen door het cluster

               clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster Vul hier het cluster in

 

1.

par.

dd.

Sector/vakteam

Par

    d.d.

  Kopie

bijl

 

 

 

Vakteam milieuzorg

*

21/11/01

 

 

 

2.

par.

dd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.