BESLUITVORMINGS-FORMULIER * 01/031258 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte inhoud en motivering voorstel: |
1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Evaluatie
vrijstellingsregeling behorende bij voorschrift 1.1.9 van het Besluit
horeca-, sport- en recreatie- inrichtingen milieubeheer en artikel 91 van de
Algemene Plaatselijke Verordening. De
voorschriften met betrekking tot geluid- en trillinghinder behorende bij het
Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer (verder te
noemen Besluit) zijn zodanig gesteld dat wanneer er in een inrichting een
festiviteit of activiteit plaatsvindt, de kans groot is dat deze
voorschriften zullen worden overtreden. Daarom biedt het Besluit de
gemeenteraad de mogelijkheid in een verordening (APV) vast te stellen
gedurende welke perioden de geluidsvoorschriften niet gelden. Op 30 november
2000 is de zogenaamde vrijstellingsregeling opgenomen in Hoofdstuk 4 van de
APV (Stuk 202 II 00/027509). De vrijstellingsregeling maakt onderscheid
tussen incidentele festiviteiten (inrichtinggebonden festiviteiten, hiervoor
geldt een plafond van 8 vrijstellingen per inrichting) en collectieve
festiviteiten (generale festiviteiten en activiteiten). Vrijstelling van
geluidsvoorschriften is alleen mogelijk in de periode van 10:00 uur ’s
morgens tot 01:00 ’s nachts. Onderstaand voorstel voor aanpassing van artikel
91D is gebaseerd op de evaluatie van de vrijstellingsregeling. Toelichting
bij voorstel: Ad Ia De
vrijstellingsregeling is bedoeld om inrichtingen de mogelijkheid te bieden de
reguliere geluidsvoorschriften, binnen bepaalde voorwaarden, te overtreden.
Met het overtreden van de geluidsvoorschriften wordt de woon- en leefsituatie
tijdelijk aangetast. In sommige gevallen is er reeds sprake van een
aangetaste woon- en leefsituatie als gevolg van geluidsoverlast en/of andere
klachten betreffende een inrichting. In zo’n geval komt het accepteren van
vrijstelling er op neer dat de overtreding van de geluidsvoorschriften de
reeds aangetaste woon- en leefsituatie nog verder aantast. Het is niet de
bedoeling dat de vrijstellingsregeling bijdraagt aan een verdere aantasting
van de woon- en leefsituatie. In dergelijke gevallen heeft de burgemeester de
mogelijkheid om een incidentele festiviteit waarbij de reguliere
geluidsvoorschriften zullen worden overtreden te verbieden. Ad Ib Het
opleggen van een dwangsom of bestuursdwang is slechts een onderdeel van
bestuurlijke handhaving. In de gangbare handhavingsstrategie volgt na de
eerste constatering van een overtreding een voorwaarschuwing dwangsom. Indien
daarna opnieuw een overtreding wordt geconstateerd wordt een dwangsom
opgelegd. Bij het opleggen van een dwangsom is er al sprake van een herhaalde
overtreding van de geluidsvoorschriften. Vrijstelling van
geluidsvoorschriften is absoluut uitgesloten gedurende een half jaar na het
opleggen van een dwangsom. Indien na het opleggen van een dwangsom opnieuw
een overtreding wordt geconstateerd wordt de dwangsom door de drijver van de
inrichting verbeurd en vervolgens door het bevoegd gezag geïnd cq. door de
drijver van de inrichting afgedragen. De uitsluiting van de
vrijstellingsregeling gedurende een half jaar geldt tevens voor alle
vervolgovertredingen en de daaraan gekoppelde afhandeling van innen cq.
afdragen van de dwangsom. De uitsluiting van de vrijstelling geldt zowel voor
incidentele festiviteiten als voor collectieve festiviteiten. Het is
dergelijke inrichtingen derhalve verboden om gedurende de genoemde periode
festiviteiten te organiseren waarbij de reguliere geluidsvoorschriften worden
overtreden.
eventueel vervolg op pag. 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De gemeenteraad voorstellen: I artikel 91D van de Algemene
Plaatselijke Verordening voor Delft 1992 als volgt te wijzigen: a. lid 1 te vervangen door een
nieuw lid 1 met de navolgende tekst: De burgemeester kan verbieden een incidentele festiviteit,
waarbij de reguliere geluidsvoorschriften worden overtreden, te organiseren,
toe te laten, feitelijk te leiden of daaraan deel te nemen indien naar zijn
mening de woon- en leefsituatie in de omgeving van de inrichting en/of de
openbare orde op ontoelaatbare wijze wordt beïnvloed. b. lid 2 te vervangen door een
nieuw lid 2 met de navolgende tekst: Het is verboden een incidentele festiviteit waarbij de reguliere
geluidsvoorschriften worden overtreden, te organiseren indien 6 maanden
voorafgaand aan de activiteiten aan/door de inrichting cq. de drijver van de
inrichting -
een dwangsom is opgelegd en/of; -
een dwangsom is verbeurd en/of -
een dwangsom is afgedragen of indien bestuursdwang is toegepast in
verband met geluidsklachten. Ook bij collectieve festiviteiten zijn
dergelijke inrichtingen uitgesloten van vrijstelling en dienen ze zich te
houden aan de reguliere geluidsvoorschriften. II Dat de onder
I genoemde wijzigingen op 1 januari 2002 in werking te laten treden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
A/B |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline (o.a. wettelijke bepalingen) |
ja, voor de raadsvergadering van 20
december 2001 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties |
Nee |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties |
Nee |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire
consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden worden gezonden) |
ja, omdat publicatie in Stadskrant . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel van: J.Voeten |
d.d.
16-11-2001 |
cluster. Publiekszaken |
toest. 2986 |
4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam portefeuillehouder(s): |
1. R. Grashoff |
2. H. Van Oorschot |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
directeur:
par.HdJ. |
d.d.28-11-2001 |
naam H. de Jongh |
toest. 2570 |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de cluster) |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. par. RG |
d.d.
30-11-2001 |
par. R. |
d.d. 29-11-2001 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par. HvO |
d.d. 30-11-2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit b en w: |
d.d.
04 december 2001 |
nr.
2 (3) |
7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conform. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen leden
college/clusters/vakteams |
8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële consequenties, afwijkend
van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is
wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie. Zo niet vul
onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone dienst) |
|
|
|
|
* bedragen x ¦
1.000; |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
N = Nadelig V = Voordelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele consequenties van het
voorstel |
10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van het
voorstel zelf zijn niet of nauwelijks personele consequenties te verwachten.
Met betrekking tot uitvoering en toezicht en handhaving geldt dat er wel
personele consequenties zijn. Bij voortzetting of intensivering van
toezicht/handhaving is uitbreiding van middelen dan wel aanpassing
takenpakket van Vakteam milieuzorg noodzakelijk. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf cluster/vakteam |
12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd. 4–12-2001 |
1.S&C |
voor dd. |
par.MS. |
dd.26-11-01 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s) 1.duurz.heid |
dd.18-12-2001 |
2. |
voor dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd.20-12-2001 |
( * voor afwijkende
adviezen zie pag. 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte
voor interne registratie |
11. |
niet
in te vullen door het cluster |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
clusters
en vakteams |
|
|
Bespreken gevraagd door: |
14. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cluster Vul hier het cluster in |
|
1. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector/vakteam |
Par |
d.d. |
Kopie |
bijl |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Vakteam milieuzorg |
* |
21/11/01 |
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit
college (zie vak 7 aan voorzijde) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies commissie(s) |
15. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk. dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk. dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(* voor afwijkende adviezen pagina 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering d.d. |
par. |
16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||