Bijlage II, behorende bij de nota met als onderwerp: ‘Taakveld OGM’                    00/030709

 

 

Hieronder volgt een toelichting op veronderstelde uitbreiding van taken en werkzaamheden en op recente ontwikkelingen:

 

De voormalige afdeling  Cultuur, Welzijn, Recreatie, Sport (CWRS)

De afdeling CWRS beheerde de welzijnsgebouwen  (buurthuizen, accommodaties voor migranten, kinderdagverblijven, speeltuingebouwen, huisvesting voor jongeren), gebouwen voor recreatieve doeleinden (kinderboerderijen, kleedgebouwtjes), sportaccommodaties (zwembad, sporthallen, sportzaal, gymzaal, sportvelden)  en gebouwen voor culturele doeleinden (Theater, bibliotheken). De volgende ontwikkelingen zijn voor de bepaling van de werkzaamheden van de sectie OGM daarbij van belang:

 

Welzijnsgebouwen
De welzijnsgebouwen (met name de buurthuizen, kinderdagverblijven en accommodaties voor jongeren) zijn politiek actueel: er moeten gebouwen afgestoten worden en er worden nieuwe gebouwen neergezet. Met de meeste welzijnsinstellingen zijn zogenoemde “om niet” overeenkomsten afgesloten.  Over de nieuwe wijze van ingebruikgeving zal ambtelijk en bestuurlijk overleg moeten plaatsvinden.
Er is in de afgelopen maanden al veel gedaan om de exploitatiekosten meerjarig in beeld te brengen. Dit werk moet nog afgemaakt worden.

 

Gebouwen voor recreatieve doeleinden
Over de gebouwen, bestemd voor recreatieve doeleinden hoeft niet veel gezegd te worden. Het gaat voornamelijk om de opstallen en de daarbij behorende grond van de twee kinderboerderijen.

 

Sportaccommodaties.
Met het onlangs opgerichte Sportbedrijf zal via een onderlinge dienstverleningsovereenkomst het gebruik van de accommodaties geregeld worden. Uit een eerder uitgevoerd onderzoek naar de staat van onderhoud van het gemeentelijk onroerend goed  is onder andere gebleken dat beide sporthallen dringend aan een opknapbeurt toe zijn.  De benodigde investering voor sporthal Buitenhof is dermate hoog, afgezet tegen  de veronderstelde kosten van nieuwbouw,  dat bekeken moet worden of instandhouding gewenst is.  De behoefte aan overdekte sportaccommodaties en het daarbij behorende spreidingsbeleid zal in overleg met de sector Leefbaarheid bekeken worden.

 

Gebouwen voor culturele doeleinden.
Het Theater moet aangepast worden conform het onlangs vastgesteld beleid. In Zuidpoort wordt tevens een cultuurplein ontwikkeld, waarin een bioscoopcomplex, centraal bibliotheekgebouw en een kunstcentrum zijn begrepen. De huidige twee filialen van de Stichting Openbare Bibliotheken in de wijken Buitenhof en Tanthof zullen een andere bestemming moeten krijgen. Het filiaal in Tanthof is eigendom van de gemeente Delft. Het andere filiaal zal gemeentelijk eigendom worden.

 

 Vakteam Onderwijs

Het accommodatiebeleid ten behoeve van  het openbaar onderwijs is een bijzonder,  zeer belangrijk en sterk in beweging zijnd beleidsterrein. De juridische-  en financiële verhoudingen zijn specifiek ten opzichte van het overig gemeentelijk onroerend goed. Er is dus ook specifieke kennis voor nodig. Om die reden is door het college besloten om het accommodatiebeleid met betrekking tot de onderwijsgebouwen bij het vakteam Onderwijs te laten.

Het vakteam onderwijs en het taakveld OGM zullen nadere procesafspraken moeten maken over de rolverdeling en wederzijdse informatievoorziening bij (vastgoed)ontwikkelingen met consequenties voor de wij of stad (Nb hiermee wordt de eigenaarsrol van het vakteam Onderwijs voor de onderwijsgebouwen expliciet niet ter discussie gesteld).

 

Sectie AOG

De voormalige dienst Stadsontwikkeling, de sectie Aanleg en onderhoud Groen, beheerde de plantsoenposten, de Papaver, dienstwoningen en de gebouwen en terreinen van de diverse gemeentelijke begraafplaatsen. De begraafplaats aan de Hoflaan zal op korte termijn de nodige aandacht vragen. Daarnaast zal er ook beleid ontwikkeld moeten worden aangaande de dienstwoningen.

Net als bijvoorbeeld de buurthuizen, gezondheidscentra en accommodaties voor kinderopvang en dergelijke, wordt ook aan het groenbeheer een belangrijke rol in de wijk toebedacht. Dit betekent dat ten aanzien van de spreiding en ligging van plantsoenposten in de wijk opnieuw intensief aandacht besteed moet worden. Het wel of niet afstoten of het opnieuw investeren in de bestaande plantsoenposten maakt daar onderdeel van uit.

 

DMZ

Op verzoek van de voormalige Dienst Maatschappelijke Zorg, behartigde de voormalige afdeling Grondzaken al twee jaar lang de eigenaarsbelangen van de dislocaties van deze dienst. De dienst is over een aantal verschillende locaties gehuisvest. De zorg en aandacht die dat met zich bracht, zeker ook gegeven de ontwikkelingen ten aanzien van het gemeentelijk huisvestingsbeleid, paste niet in de bedrijfsvoering van DMZ. De huisvesting van het Centrum Werk en Inkomen is een taak op zich, net als het probleem van de dienstwoningen op de diverse begraafplaatsen. Ook het accommodatiebeleid voor de gezondheidszorg in de wijk krijgt meer aandacht. Thans wordt door de cluster Publiekszaken is samenwerking met het taakveld OGM van het vakteam Grond, gewerkt aan een beleidsnota inzake de gezondheidszorg.

 

Gebouwen met een specifieke functie (zoals gemalen en opstallen van de afdeling Reiniging en Werktuigbouw)

De gemeente Delft is eigenaar van diverse gebouwen, waaronder gebouwen met een specifieke functie. Hiervan maken de gemalen en de opstallen van de afdeling Reiniging en Werktuigbouw onderdeel van uit. Het is ook voor de behartiging van de eigenaarsbelangen en voor het kunnen maken van integrale afwegingen verstandig om de eigenaarsrol van deze gebouwen centraal door de sectie OGM te laten vervullen. Het dagelijks beheer van de installaties kan zoals nu door de betrokken afdelingen verzorgd blijven worden. Het meerjarenplanmatig onderhoud aan het casco en de gebouwgebondeninstallaties dienen echter onder de verantwoordelijkheid van BOZ te komen.

 

Opstalverzekeringen

Bij verzekeringen geldt dat er binnen de gemeentelijke organisatie een scheiding is aangebracht tussen coördinatie, kaderstelling en control enerzijds en uitvoering anderzijds.

Het eerste vindt plaats bij het vakteam “Treasury- en Riskmanagement” van de Centrale Staf. De uitvoering vindt plaats bij het organisatieonderdeel  waar de activiteiten naar hun aard het beste kunnen worden ingepast. Opstalverzekeringen vormen een integraal onderdeel van  het onroerend goed management. Er zijn duidelijke raakvlakken tussen verzekeringen en het beheer van onroerend goed; denk aan gebruiksdoel, gebruiksperiode, aan- en verkoop, waardering en schadebehandeling. De uitvoering van de werkzaamheden in verband met opstalverzekeringen dienen te worden ingepast in en uitgevoerd door het vakteam  Grond (behoudens de schoolgebouwen en de inventaris) in nauw overleg met het vakteam “Treasury- en Riskmanagement”, BOZ en gebruikers. 

 

Toekomstige ontwikkelingen

Naast de overheveling van taken en werkzaamheden van andere afdelingen en diensten speelt ook de gewenste verhoging van de kwaliteit van het beleid inzake het gemeentelijk onroerend goed een rol.  Door centralisatie van de eigenaarsbelangen zal het een stuk makkelijker worden om integrale afwegingen te maken. Het is echter ook noodzakelijk om de exploitaties volledig in beeld te krijgen en mede daardoor zichtbaar te maken of en waar sprake is van een vorm van indirecte subsidiëring.

 

Bij de verandering van de werkzaamheden vanwege toekomstige en bestuurlijk gewenste ontwikkelingen worden genoemd de werkzaamheden voortvloeiend uit de ondertunneling van een deel van de spoorlijn Rotterdam - Den Haag, de ontwikkeling van het gebied TU-Zuid en de ontwikkelingen met betrekking tot de toekomstige huisvesting van het gemeentelijk en bestuurlijk apparaat.

 

Al deze genoemde nieuwe en bestaande werkzaamheden en de wens en noodzakelijkheid om een kwaliteitslag te maken ten aanzien van de inzet van het totale gemeentelijk onroerend goed en de centrale positionering, rechtvaardigen een uitbreiding van de bestaande formatie van de sectie OGM.