Milieuprogramma 2001

Op grond van artikel 4.20 van de Wet milieubeheer moet de gemeenteraad jaarlijks een milieuprogramma vaststellen. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan.

2001 is het tweede jaar van uitvoering van het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003. In dit plan wordt een visie op duurzame stedelijke ontwikkeling beschreven, die vertaald wordt in concrete projecten. De “basistaken” zijn niet in dit plan opgenomen, maar worden uiteraard wel uitgevoerd. Een compleet overzicht van de gemeentelijke milieutaken is opgenomen in het Handboek Milieu. De activiteiten in het milieuprogramma betreffen voor een deel dan ook een doorloop van activiteiten uit voorgaande jaren.

In 2000 is de gemeente gereorganiseerd, waarbij de toenmalige afdeling Milieu is opgesplitst in een vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk-en stadszaken en een vakteam Milieuzorg (met name vergunningverlening en handhaving) bij het cluster Publiekszaken.

De in het programma beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieuzorg uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) uitgevoerd door het vakteam Civiel, het gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en een deel van het duurzaam bouwen beleid door de vakteam Bouwtoezicht en Monumenten.

In samenwerking met alle gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.

In 2001 wordt de samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet.

 

Missie

In een duurzaam Delft wordt:

·       zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en regeneratief worden dan wel blijven

·       wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een balans tussen welzijn en welvaart

·       wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale cohesie en betrokkenheid.

Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 zijn uitgewerkt.

 

 

Algemeen

Het vakteam Milieu omvat per 01-12-2000 twaalf formatieplaatsen (15 personen; 11 vrouwen en 4 mannen) en het vakteam Milieuzorg omvat per 12-03-2001 twaalf formatieplaatsen (12 personen, 7 mannen en 5 vrouwen).

 

Hoofdafspraken en produkten

Het takenpakket richt zich op de volgende onderdelen:

·                     uitvoeren van wettelijke taken;

·                     uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering en ter ondersteuning van de wettelijke taken;

·                     uitvoering van projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 en het Waterplan Delft

·                     uitvoering van het collegeprogramma 1999-2002;

·                     stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Milieutechnologie­fonds;

·                     stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Energiefonds;

·                     intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglandenverband.

JAARPROGRAMMA 2001 (cursief zijn nieuw op te starten projecten).

 

Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003

·                     Het opstarten en/of voortzetten van de uitvoering van de 26 geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

·                     Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan 2000-2003.

 

Projecten

Geactualiseerde planning. Vastgesteld door de Gemeenteraad op 25-01-2001

 

Start

Eind planfase

Eind uitvoeringsfase

1.    Duurzaam bouwen

najaar 1999

eind 2000

2002

2.    Kansenkaart van Delft

najaar 1999

eind 2001

eind 2001

3.    Duurzame herstructurering Schie-oevers

najaar 1999

begin 2000

enkele jaren;

6 febr. 2001:

ondertekening overeenkomst met Bedrijven­kring

4.    Duurzame ontwikkeling TU-Zuid gebied

najaar 1999

december 2001

enkele jaren

5.    Duurzaamheid in wijkplannen

najaar 1999

januari 2000

januari 2000;

is voortgezet voor overige wijken (excl. Binnenstad). Inmiddels is voor vier wij­ken een duur­zaam wijkplan opge­steld; de overige twee wijken volgen in 2001.

6.    Duurzame herstructurering Poptahof

reeds gestart

1e kwar­taal 2002 (defini­tieve uit­gangs­punten voor herstructu­re­ring)

na enkele jaren

7.    Klein Kyoto in Delft

begin 2000

eind 2001

relatie met uitvoering van Energiemaster­plan

8.    Duurzame ontwikkeling Zuidpoort

reeds gestart

 

2003 (realisatie drietal deelplannen)

9.    Eenheid Première Delft

najaar 1999

eind 2000

enkele jaren, (eenheid opgeheven, werkzaamheden gaan naar Delfts Energie Agentschap)

10. Haalbaarheidsonderzoek Auto(matisch) weg

september 1998

december 1999

Afgerond

11. Openbaar vervoer

medio 2001

voorjaar 2002

eind 2002

12. Voldoende ruimte voor voetganger en fietser

medio 2001

najaar 2002

na enkele jaren

13. Water in Ecodus: EcoDusVer en Verder

voorjaar 2001

najaar 2001

na enkele jaren

14. Afkoppelen van regenwater in de Wippolder

najaar 1999

medio 2000

begin 2001; eva­­­luatie ge­reed 3e kwartaal 2001

15. Herstructurering watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof

 2000

eind 2002

eind 2015

16. Ecologische hoofdstructuur Delft

begin 2001

eind 2001 (planontwikkeling)

na enkele jaren

17. Onderzoek effecten verminderen grondwateronttrek-kingen in Delft

najaar 2000

eind 2001

eind 2004

18. Recreatiewater in en om Delft

najaar 1999

najaar 1999

eind 2001

19. Proefproject Waterstad 2000

maart 1999

voorjaar 2001

na enkele jaren

20. Afval Tariefsdifferentiatie

begin 2000

Is gestart. Discussie in commissie Extern op 3 mei 2001

3e kwartaal 2001:

besluitvorming

vanaf 1-1-2002

21. Afval Uitbreiding Retourette’s

september 1999

3e kwartaal 2001: haalbaarheids­onderzoek en uitvoeringsplan afgerond (besluitvorming) voor uitbreiding voor 1 á 2 nieuwe retourettes

4e kwartaal 2001: realisatie 1 à 2 nieuwe retourettes

 

begin 2003:

realisatie 4 extra retourettes t.o.v. 2000

22. Afval. Milieuzorg en educatie in onderwijs

september 1999

zomer 2000; werkplan gereed

(voorjaar 2001: afvalfietstocht)

23. Afval. Voorlichting op maat

september 1999

Is gestart. Con­cept wordt ge­toetst bij o.a. oorspronkelijke

meedenkers

voorjaar 2001:

stuk naar de raad met plan van aanpak

voorjaar 2003

24. Duurzaamheidsmonitor

najaar 1999

januari 2001: behandeling in gemeente­raad

permanent

25. Duurzaamheidstoets

najaar 1999

 

eind 2001

permanent

26. Gemeentelijke interne milieuzorg

najaar 1999

zomer 2001

permanent

 

Algemeen

·       Afstemming en integratie van milieuactiviteiten (met name tussen vakteam milieu en milieuzorg, maar ook andere vakteams waar milieu-aspecten spelen)

·       Kwaliteitszorg (aanpassen WerkInformatieMap, procedures/afspraken i.r.t. locatie Papaver en vrijwilligers)

 

Natuur-en Milieucommunicatie

·                     Adviseren over en uitvoeren van communicatie m.b.t. natuur- en milieubeleid en uitvoering.

·                     Milieubeleid in samenwerking met doelgroepen uitvoeren.

·                    Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere beleidssectoren (o.a. m.b.v. duurzaamheidstoets).

·                     Actualiseren elektronisch Handboek Milieu en plaatsen op Intranet c.q. Internet en dit een instrument laten zijn bij de invoering van de duurzaamheidstoets.

·                     Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform

·                     Opstellen Natuur en milieucommunicatienota en de uitvoering daarvan.

·                     Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet onderwijs NME

·                     Ondersteuning Natuur en Milieukring

·                     Opzetten projectbureau (en coördinatie en ondersteuning van projecten van de gemeente en derden)

·                     Delftse Natuur en milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet, zie ook handboek Milieu). Hierin aandacht voor samenhang vakteams + produkten.

·                     Opbouwen van een samenwerkingsverband met organisaties en instellingen in de Delftse Hout

·                     (Her-)inrichten van de locatie  “De Papaver” als bezoekerscentrum

·                     Project Water in de Wereld: contacten met buitenlandse zustersteden, prijsvraag, maken website.

·                     Organiseren van tentoonstellingen in de Papaver

·                     Organiseren van vakantieactiviteiten in  voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie i.s.m. vrijwilligers            

·                     Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen) i.s.m. vertegenwoordigers van 4 natuur & milieu-organisaties

·                     Begeleiden vrijwilliger bij diverse projecten

 

Gemeentelijke interne milieuzorg (GIM)

·                     Coördinatie en advisering in kader van implementatie GIM (in combinatie met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe gemeentelijke organisatie.

·                     Verzameling milieukwaliteitsgegevens en rapportage aan B&W via Duurzaamheidsmonitor

·                     Speerpunten voor 2001 e.v. betreffen: energie (inkoop van energie en groene stroom), vervoermanagement en inkoop.

 

Afval(verwijdering)

·                    Invoeren van afvalpreventie bij evenementen.(pm)

·                    Stimuleren van afvalpreventie bij bedrijven.

·                    Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid. (afspraken/overleg tussen vakteams Reiniging, milieu en milieuzorg)

·                                Vergunningverlening textiel Afvalstoffenverordening.

·                    Implementatie klein WEB gescheiden inzamelen

·                    Uitbreiding ondergrondse containers (tot ca 200 stuks)

·                    Uitbouwen ‘informerengedeelte’ retourette (Delft Kennisstad) en de opschaling van het aantal Retourettes in Delft

 

Ruimtelijke ordening algemeen

·                    Afronding van onderzoek naar de mogelijkheden voor optimalisering van de natuur- en milieuparagraaf in bestemmingsplannen.

·                    Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen.

·                    Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke)  bouwlokaties en in bouwoverleg.

·                    Opstellen milieu-adviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere ruimtelijke plannen.

·                    Uitvoering geven aan - en begeleiden van - het Stad & Milieu-experiment Zuidpoort.

·                    Duurzaamheid in wijkplannen (en beheer ervan)

 

Ruimtelijke ordening specifiek

Geluid

·                    Uitvoering geven aan MIG; starten met opstellen van lokaal, gebiedsgericht geluidbeleid.

·                     Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen.

·                     Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond industrieterreinen (Schieoevers en Gist-brocades), waarbij met name bij Gist-brocades de sanering van de woningen nog moet plaatsvinden (toets bij vergunningverlening; implementatie saneringsprogramma)

·                    Uitvoering saneringsregeling weg- en railverkeerslawaai voor Delft en Pijnacker.

 

Verkeer en vervoer

·                    Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Verkeer- en Vervoersplan + (VVP+) en daarin aandacht schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en vervoermanagement.

·                    Uitbouwen afstemming van  milieu- en verkeers- en vervoersbeleid.

·                    Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer

 

            Energie

·                     Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen.

·                     Uitvoeren GEA-projecten in samenwerking met andere partners.

·                     Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer

·                     Implementeren van een energiebeleid met een brede doelstelling en een lange termijnvisie met name gericht op de goedkope woningvoorraad. Opstellen van een Energiemasterplan.

·                     Participeren in het Delfts Energie Agentschap (DEA) in samenwerking met lokale en Europese partners. Documenteren welke werkzaamheden onder het DEA vallen en welke onder de gemeente.

·                     Vormgeven van en beheer van het Energiefonds en stimulering en bewaking projecten uit het Energiefonds.

·                     Uitkomsten van het Masterplan en project Klein Kyoto vertalen naar gemeentelijk beleid.

·                     Projecten m.b.t. energiebesparing gemeentelijke gebouwen in combinatie met Wet milieubeheer en GIM o.a. groene stroom en PV.

·                     Begeleiding onderzoek (OEI) naar benutting van restwarmte DSM-GIST in kader Spoorzone/ Poptahof

·                     Begeleiding uitvoering van het project “100 Delftsblauwe daken”

 

Duurzaam bouwen

·                     Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en bestemmingsplannen.

·                     Uitvoeren van duurzaam Bouwen projecten in samenwerking met andere partners.

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwenbeleid, waarbij de nadruk ligt in het beheer van de bestaande woningvoorraad.

·                     Het voorbereiden van een aanpak voor de bestaande woningvoorraad corporaties (ca 20.000 woningen)

·                     Uitvoeren van het nieuwbouwbeleid d.m.v. de verordening Duurzaam Bouwen Nieuwbouw-woningen

·                     Participeren in de ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met name herstructurering Schie-oevers)

·                     Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij de nieuwe brandweergarage.

·                     Controle en bewaking van de duurzaam bouwen afspraken voor het Zuidpoortgebied

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwen beleid, met als speerpunt regelen van duurzaam bouwen in de gronduitgifte voor utiliteitsbouw

 

            Bodem

·                     Het actualiseren van het gemeentelijk bodembeleid en het uitwerken van het beleid m.b.t. grondstromen (met behulp van de bodemkwaliteitskaart).

·                     Verdere implementatie van het Bouwstoffenbesluit in de gemeentelijke werkprocessen.

·                     Handhaving van het bouwstoffenbesluit.

·                     Adviseren over bodemonderzoeken in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen.

·                     Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met de provincie.

·                     Uitvoering geven aan het Besluit Opslaan in Ondergrondse Tanks (BOOT)

·                                Verder stimuleren van de toepassing van secundaire grondstoffen (i.s.m. andere afdelingen)

·                     Uitwerken Nederlandse Richtlijn Bodembescherming (NRB);

 

Veiligheid

·                     Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water.

·                     Het in beeld brengen van de risicocontouren als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor.

 

Water

·                     Het uitvoeren van de in het waterplan opgenomen (deel) projecten.

·                     Herzien handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en ecologie

·                     Water paragraaf in bestemmingsplannen

·                     Controleren kwaliteit lozingen bedrijven.

·                     Controle kwaliteit lozingen bedrijven op openbaar riool

·                     Opstellen handhavingsbeleid vetlozingen op het openbaar riool

 

Ecologie

·                     Uitwerking van de stedelijke ecologische hoofdstructuur.

·                     Natuur in de binnenstad

·                     Opnemen ecologische aspecten binnen bestemmingsplannen

·                     Uitwerken van habitat en vogelrichtlijnen voor gemeentelijk beleid incl. inventarisaties

 

Wet milieubeheer
vergunningverlening/handhaving

·                     Uitvoering van het werkprogramma op het gebied van ver­gun­ningverlening, controle en handhaving, alsmede klach­tenbe­hande­ling, volgens onderstaande tabel.

 

 

 

 

 

Milieubelastingscategorie

 

1

 

2

 

3

 

4

 

Totaal

Milieuvergunningen

0

14

24

8

46

Meldingen

16

56

8

0

80

Controle

15

123

134

47

319

Klachten

18

34

19

4

75

 Categorie 1 zijn "lichte" en categorie 4 "complexe" bedrij­ven.

 

·                    Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving; aanmoediging van zelfregulering, minimaal handhaving van het in 1994 bereikte adequate niveau van uitvoering.

·                     Voor de nieuwe generaties AMvB’s wordt voor de uitvoering beleid ontwikkeld.

·                     Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en energieaspecten en verkeer en vervoer); projectaanpak.

·                     Invulling geven aan integrale handhaving (met de andere handhavingspartners).

·                     Lokaal uitvoering geven aan het het doelgroepenbeleid van het rijk.

·                     Implementatie VOS-richtliijnen (vluchtige organische koolwaterstoffen) op basis van de NER (Nederlandse Emissie Richtlijn)

·                     Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving van andere vakteamen/clusters

·                     Koppeling bedrijfsinterne milieuzorg aan milieuvergunning.

·                     Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie

·                     Implementatie van een zgn. “vrijstellingsregeling” voor de horeca (w.o. handhaving, verwerking meldingen)

·                     Beheer van het “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.

 

Veiligheid

·                     Uitvoering van het Besluit Risico Zware Ongevallen

·                     Uitwerken risiconotitie op bestuurlijke gevolgen (nieuw project)

·                     Advisering bij het opstellen van rampenplannen

·                     Ontheffingen verlenen op grond van de herziene Route gevaarlijke stoffen.

·                     Evaluatie van de herziene Route gevaarlijke stoffen (is in 2000 herzien).

·                     Externe veiligheid ten gevolge van bedrijven en vervoer over spoor en over de weg

 

            Lucht

·                                 Advisering omtrent luchtkwaliteit in relatie tot bedrijfs- en wegverkeeremissies en ten behoeve van ruimtelijke plannen.

·                      

Monitoring

·                     Verzamelen gegevens en opstellen en uitbrengen van de Delftse Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen: GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en 3D-voortgangsrapportage) voor de zomer

·                     Aanleveren van gegevens aan de Hoofdinspectie Milieuhygiene (CCO-lijst)

·                     Ontwikkelen nieuw gegevensbeheersysteem en uitvoeren gebruiksproef

 

Delft Kennisstad

·                     Beheren van het milieutechnologiefonds

·                     Beoordelen aanvragen voor subsidie

·                     Opstarten en uitvoeren van projecten opgenomen in het Actieplan Delft Kennisstad 2000 en bewaken van de voortgang ervan

·                     Begeleiden van andere projecten die in het kernthema Milieutechnologie zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan

·                     Versterking van milieutechnologie en water en bodem binnen het concept Delft Kennisstad (volgens het Actieplan Delft Kennisstad 2000).

 

Regionale samenwerking

·                    Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan Haaglanden in Delft.

·                    Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst handhaving Haaglanden

·                    Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden.

·                    Uitvoering geven aan geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer in het kader van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker.

 

Financiering

 

Reguliere middelen

 

Milieutechnologiefonds 2001

In het kader van Delft Kennisstad is het milieu-technologiefonds ingesteld.  Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.

Prioriteit wordt gegeven aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote uitstraling of spin-off.

Het vakteam Milieu levert met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van projecten.

 

Energiefonds 2001

Op het terrein van het energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele) energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is het Energiefonds ingesteld. Het vakteam participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.

 

Uren begroting (indicatief)

PROJECT

TOTAAL (uren)

Management

2055

V&O, uren

1238

Werkoverleg

1200

administratieve ondersteuning

1945

Algemeen bestuursondersteuning

280

Werkbudget algemeen extern overleg

360

Advisering bouwplannen+ bedrijven ov.

225

GIM bedrijven overig

410

Advisering bodem/geluid bedrijven overig

335

Water

1176

Beleid bodem

550

Adv. Tbv. bouwaanvragen part/bedr bodem

360

Adv. Tbv gem. ontwikkelingen bodem

468

Beleid  en projecten afval

364

Algemeen ruimtelijke ordening

803

Beleid ruimtelijke ordening

324

Begeleiding planvorming RO

1046

Bestemmingsplannen ruimtelijke ordening

445

Verkeer/vervoer  ruimtelijke ordening

190

Administratieve ondersteuning RO

252

Beleid bouwen/wonen

90

Begeleiding dubo-proj. bouwen/wonen

200

Secundaire grondstoffen bouwen/wonen

1043

Beleid geluid

265

Adv. Bouw/best.plan weg- en railverkeer

775

Klachten verkeerslawaai geluid

50

Geluidsanering (A/B-lijst)

120

Beleid energie

265

Begeleiding projecten energie

456

Ecologiebeleid

161

Algemeen + derden communicatie

460

Werkbudget Handboek communicatie

135

Begeleiding projecten communicatie

680

Milieumonitoring communicatie

377

Milieuprijs

40

RSV Pijnacker

90

Algemeen + derden beheer regio Haaglanden

100

NME-Onderwijs algemeen

1303

Papaver tentoonstellingen

366

Papaver PR

150

Papaver Infocentrum

723

NME communicatie algemeen

609

Vergunningverlening

2400

Controles/handhaving

6160

Beleid vergunningverlening

650

Beleid handhaving

650

Geluid-uitvoering

700

Externe veiligheid

275

Juridische ondersteuning

1490

Diverse projecten

1307

Totaal

36116