Milieuprogramma 2001
Op grond van artikel 4.20
van de Wet milieubeheer moet de gemeenteraad jaarlijks een milieuprogramma
vaststellen. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden
worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan.
2001 is het tweede jaar van
uitvoering van het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003. In dit plan wordt een
visie op duurzame stedelijke ontwikkeling beschreven, die vertaald wordt in
concrete projecten. De “basistaken” zijn niet in dit plan opgenomen, maar
worden uiteraard wel uitgevoerd. Een compleet overzicht van de gemeentelijke
milieutaken is opgenomen in het Handboek Milieu. De activiteiten in het
milieuprogramma betreffen voor een deel dan ook een doorloop van activiteiten
uit voorgaande jaren.
In 2000 is de gemeente
gereorganiseerd, waarbij de toenmalige afdeling Milieu is opgesplitst in een
vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk-en
stadszaken en een vakteam Milieuzorg (met name vergunningverlening en
handhaving) bij het cluster Publiekszaken.
De in het programma
beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieuzorg
uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken
uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) uitgevoerd door het vakteam
Civiel, het gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en een
deel van het duurzaam bouwen beleid door de vakteam Bouwtoezicht en Monumenten.
In samenwerking met alle
gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd
naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.
In 2001 wordt de
samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet.
Missie
In een duurzaam Delft wordt:
· zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en
regeneratief worden dan wel blijven
· wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een
balans tussen welzijn en welvaart
· wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale
cohesie en betrokkenheid.
Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame
stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft
2000-2003 zijn uitgewerkt.
Algemeen
Het vakteam Milieu omvat
per 01-12-2000 twaalf formatieplaatsen (15 personen; 11 vrouwen en 4 mannen) en
het vakteam Milieuzorg omvat per 12-03-2001 twaalf formatieplaatsen (12
personen, 7 mannen en 5 vrouwen).
Hoofdafspraken en produkten
Het takenpakket richt zich
op de volgende onderdelen:
·
uitvoeren van wettelijke taken;
·
uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering
en ter ondersteuning van de wettelijke taken;
·
uitvoering van projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 en
het Waterplan Delft
·
uitvoering van het collegeprogramma 1999-2002;
·
stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het
Milieutechnologiefonds;
·
stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het
Energiefonds;
·
intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglandenverband.
JAARPROGRAMMA 2001 (cursief zijn nieuw op te starten projecten).
Duurzaamheidsplan Delft
2000-2003
·
Het opstarten en/of voortzetten van de uitvoering van de 26
geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.
·
Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan 2000-2003.
Projecten |
Geactualiseerde
planning. Vastgesteld door de Gemeenteraad op 25-01-2001 |
||
|
Start |
Eind planfase |
Eind uitvoeringsfase |
1.
Duurzaam bouwen |
najaar 1999 |
eind 2000 |
2002 |
2.
Kansenkaart van Delft |
najaar 1999 |
eind 2001 |
eind 2001 |
3.
Duurzame herstructurering Schie-oevers |
najaar 1999 |
begin 2000 |
enkele jaren; 6 febr. 2001: ondertekening
overeenkomst met Bedrijvenkring |
4.
Duurzame ontwikkeling TU-Zuid gebied |
najaar 1999 |
december 2001 |
enkele jaren |
5.
Duurzaamheid in wijkplannen |
najaar 1999 |
januari 2000 |
januari 2000; is voortgezet voor
overige wijken (excl. Binnenstad). Inmiddels is voor vier wijken een duurzaam
wijkplan opgesteld; de overige twee wijken volgen in 2001. |
6.
Duurzame herstructurering Poptahof |
reeds gestart |
1e kwartaal
2002 (definitieve uitgangspunten voor herstructurering) |
na enkele jaren |
7.
Klein Kyoto in Delft |
begin 2000 |
eind 2001 |
relatie met uitvoering
van Energiemasterplan |
8.
Duurzame ontwikkeling Zuidpoort |
reeds gestart |
|
2003 (realisatie drietal
deelplannen) |
9.
Eenheid Première Delft |
najaar 1999 |
eind 2000 |
enkele jaren, (eenheid
opgeheven, werkzaamheden gaan naar Delfts Energie Agentschap) |
10. Haalbaarheidsonderzoek
Auto(matisch) weg |
september 1998 |
december 1999 |
Afgerond |
11. Openbaar vervoer |
medio 2001 |
voorjaar 2002 |
eind 2002 |
12. Voldoende ruimte voor voetganger en fietser |
medio 2001 |
najaar 2002 |
na enkele jaren |
13. Water in Ecodus: EcoDusVer en Verder |
voorjaar 2001 |
najaar 2001 |
na enkele jaren |
14. Afkoppelen van regenwater
in de Wippolder |
najaar 1999 |
medio 2000 |
begin 2001; evaluatie
gereed 3e kwartaal 2001 |
15. Herstructurering
watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof |
2000 |
eind 2002 |
eind 2015 |
16. Ecologische hoofdstructuur Delft |
begin 2001 |
eind 2001 (planontwikkeling) |
na enkele jaren |
17. Onderzoek effecten
verminderen grondwateronttrek-kingen in Delft |
najaar 2000 |
eind 2001 |
eind 2004 |
18. Recreatiewater in en om
Delft |
najaar 1999 |
najaar 1999 |
eind 2001 |
19. Proefproject Waterstad
2000 |
maart 1999 |
voorjaar 2001 |
na enkele jaren |
20. Afval
Tariefsdifferentiatie |
begin 2000 Is gestart. Discussie in
commissie Extern op 3 mei 2001 |
3e kwartaal
2001: besluitvorming |
vanaf 1-1-2002 |
21. Afval Uitbreiding
Retourette’s |
september 1999 |
3e kwartaal
2001: haalbaarheidsonderzoek en uitvoeringsplan afgerond (besluitvorming)
voor uitbreiding voor 1 á 2 nieuwe retourettes |
4e kwartaal
2001: realisatie 1 à 2 nieuwe retourettes begin 2003: realisatie 4 extra
retourettes t.o.v. 2000 |
22. Afval. Milieuzorg en
educatie in onderwijs |
september 1999 |
zomer 2000; werkplan
gereed |
(voorjaar 2001:
afvalfietstocht) |
23. Afval. Voorlichting op
maat |
september 1999 Is gestart. Concept
wordt getoetst bij o.a. oorspronkelijke meedenkers |
voorjaar 2001: stuk naar de raad met
plan van aanpak |
voorjaar 2003 |
24. Duurzaamheidsmonitor |
najaar 1999 |
januari 2001: behandeling
in gemeenteraad |
permanent |
25. Duurzaamheidstoets |
najaar 1999 |
eind 2001 |
permanent |
26. Gemeentelijke interne
milieuzorg |
najaar 1999 |
zomer 2001 |
permanent |
Algemeen
· Afstemming en integratie van milieuactiviteiten (met name tussen vakteam
milieu en milieuzorg, maar ook andere vakteams waar milieu-aspecten spelen)
· Kwaliteitszorg (aanpassen WerkInformatieMap, procedures/afspraken i.r.t.
locatie Papaver en vrijwilligers)
Natuur-en
Milieucommunicatie
·
Adviseren over en uitvoeren van communicatie m.b.t. natuur- en
milieubeleid en uitvoering.
·
Milieubeleid in samenwerking met doelgroepen uitvoeren.
·
Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere
beleidssectoren (o.a. m.b.v.
duurzaamheidstoets).
·
Actualiseren elektronisch
Handboek Milieu en plaatsen op Intranet c.q. Internet en dit een instrument
laten zijn bij de invoering van de duurzaamheidstoets.
·
Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform
·
Opstellen Natuur en
milieucommunicatienota en de uitvoering daarvan.
·
Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet
onderwijs NME
·
Ondersteuning Natuur en Milieukring
·
Opzetten projectbureau (en
coördinatie en ondersteuning van projecten van de gemeente en derden)
·
Delftse Natuur en
milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet, zie ook handboek Milieu).
Hierin aandacht voor samenhang vakteams + produkten.
·
Opbouwen van een
samenwerkingsverband met organisaties en instellingen in de Delftse Hout
·
(Her-)inrichten van de
locatie “De Papaver” als
bezoekerscentrum
·
Project Water in de Wereld: contacten met buitenlandse zustersteden,
prijsvraag, maken website.
·
Organiseren van tentoonstellingen in de Papaver
·
Organiseren van vakantieactiviteiten in
voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie i.s.m. vrijwilligers
·
Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen)
i.s.m. vertegenwoordigers van 4 natuur & milieu-organisaties
·
Begeleiden vrijwilliger bij diverse projecten
Gemeentelijke interne
milieuzorg (GIM)
·
Coördinatie en advisering
in kader van implementatie GIM (in combinatie met ARBO en bij voorkeur ook
kwaliteit) binnen de nieuwe gemeentelijke organisatie.
·
Verzameling
milieukwaliteitsgegevens en rapportage aan B&W via Duurzaamheidsmonitor
·
Speerpunten voor 2001 e.v. betreffen: energie (inkoop van energie en
groene stroom), vervoermanagement en inkoop.
Afval(verwijdering)
·
Invoeren van afvalpreventie
bij evenementen.(pm)
·
Stimuleren van afvalpreventie
bij bedrijven.
·
Advisering, afstemming en
coördinatie afvalstoffenbeleid. (afspraken/overleg tussen vakteams Reiniging,
milieu en milieuzorg)
·
Vergunningverlening
textiel Afvalstoffenverordening.
·
Implementatie klein WEB gescheiden inzamelen
·
Uitbreiding ondergrondse containers (tot ca 200 stuks)
·
Uitbouwen ‘informerengedeelte’ retourette (Delft Kennisstad) en de
opschaling van het aantal Retourettes in Delft
Ruimtelijke ordening
algemeen
·
Afronding van onderzoek naar de mogelijkheden voor optimalisering van de
natuur- en milieuparagraaf in bestemmingsplannen.
·
Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen.
·
Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke) bouwlokaties en in bouwoverleg.
·
Opstellen milieu-adviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere
ruimtelijke plannen.
·
Uitvoering geven aan - en begeleiden van - het Stad &
Milieu-experiment Zuidpoort.
·
Duurzaamheid in wijkplannen (en beheer ervan)
Ruimtelijke ordening
specifiek
Geluid
·
Uitvoering geven aan MIG;
starten met opstellen van lokaal, gebiedsgericht geluidbeleid.
·
Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen,
bouw- en bestemmingsplannen.
·
Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond
industrieterreinen (Schieoevers en Gist-brocades), waarbij met name bij
Gist-brocades de sanering van de woningen nog moet plaatsvinden (toets bij
vergunningverlening; implementatie saneringsprogramma)
·
Uitvoering saneringsregeling weg- en railverkeerslawaai voor Delft en
Pijnacker.
Verkeer en vervoer
·
Adviseren t.a.v. de
uitvoering van het Verkeer- en Vervoersplan + (VVP+) en daarin aandacht
schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en
vervoermanagement.
·
Uitbouwen afstemming
van milieu- en verkeers- en
vervoersbeleid.
·
Stimuleren van
Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere bedrijven, gezien
vanuit de Wet milieubeheer
Energie
·
Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen.
·
Uitvoeren GEA-projecten in samenwerking met andere partners.
·
Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer
·
Implementeren van een
energiebeleid met een brede doelstelling en een lange termijnvisie met name
gericht op de goedkope woningvoorraad. Opstellen van een Energiemasterplan.
·
Participeren in het Delfts
Energie Agentschap (DEA) in samenwerking met lokale en Europese partners.
Documenteren welke werkzaamheden onder het DEA vallen en welke onder de
gemeente.
·
Vormgeven van en beheer van
het Energiefonds en stimulering en bewaking projecten uit het Energiefonds.
·
Uitkomsten van het
Masterplan en project Klein Kyoto vertalen naar gemeentelijk beleid.
·
Projecten m.b.t.
energiebesparing gemeentelijke gebouwen in combinatie met Wet milieubeheer en
GIM o.a. groene stroom en PV.
·
Begeleiding onderzoek (OEI)
naar benutting van restwarmte DSM-GIST in kader Spoorzone/ Poptahof
·
Begeleiding uitvoering van
het project “100 Delftsblauwe daken”
Duurzaam
bouwen
·
Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en
bestemmingsplannen.
·
Uitvoeren van duurzaam Bouwen projecten in samenwerking met andere
partners.
·
Het uitvoeren van het duurzaam bouwenbeleid, waarbij de nadruk ligt in
het beheer van de bestaande woningvoorraad.
·
Het voorbereiden van een
aanpak voor de bestaande woningvoorraad corporaties (ca 20.000 woningen)
·
Uitvoeren van het nieuwbouwbeleid d.m.v. de verordening Duurzaam Bouwen
Nieuwbouw-woningen
·
Participeren in de
ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met name herstructurering
Schie-oevers)
·
Implementeren van duurzaam
bouwen maatregelen bij de nieuwe brandweergarage.
·
Controle en bewaking van de
duurzaam bouwen afspraken voor het Zuidpoortgebied
·
Het uitvoeren van het
duurzaam bouwen beleid, met als speerpunt regelen van duurzaam bouwen in de
gronduitgifte voor utiliteitsbouw
Bodem
·
Het actualiseren van het gemeentelijk bodembeleid en het uitwerken van
het beleid m.b.t. grondstromen (met behulp van de bodemkwaliteitskaart).
·
Verdere implementatie van het Bouwstoffenbesluit in de gemeentelijke
werkprocessen.
·
Handhaving van het bouwstoffenbesluit.
·
Adviseren over bodemonderzoeken in het kader van milieuvergunningen,
bouw- en bestemmingsplannen.
·
Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met de
provincie.
·
Uitvoering geven aan het Besluit Opslaan in Ondergrondse Tanks (BOOT)
·
Verder stimuleren van
de toepassing van secundaire grondstoffen (i.s.m. andere afdelingen)
·
Uitwerken Nederlandse
Richtlijn Bodembescherming (NRB);
Veiligheid
·
Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de
opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van
gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water.
·
Het in beeld brengen van de
risicocontouren als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het
spoor.
Water
·
Het uitvoeren van de in het waterplan opgenomen (deel) projecten.
·
Herzien handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en ecologie
·
Water paragraaf in bestemmingsplannen
·
Controleren kwaliteit lozingen bedrijven.
·
Controle kwaliteit lozingen
bedrijven op openbaar riool
·
Opstellen handhavingsbeleid
vetlozingen op het openbaar riool
Ecologie
·
Uitwerking van de stedelijke ecologische hoofdstructuur.
·
Natuur in de binnenstad
·
Opnemen ecologische aspecten binnen bestemmingsplannen
·
Uitwerken van habitat en vogelrichtlijnen voor gemeentelijk beleid incl.
inventarisaties
Wet milieubeheer
vergunningverlening/handhaving
·
Uitvoering van het werkprogramma op het gebied van vergunningverlening,
controle en handhaving, alsmede klachtenbehandeling, volgens onderstaande
tabel.
Milieubelastingscategorie |
1 |
2 |
3 |
4 |
Totaal |
Milieuvergunningen |
0 |
14 |
24 |
8 |
46 |
Meldingen |
16 |
56 |
8 |
0 |
80 |
Controle |
15 |
123 |
134 |
47 |
319 |
Klachten |
18 |
34 |
19 |
4 |
75 |
Categorie 1 zijn "lichte" en categorie 4
"complexe" bedrijven.
·
Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving;
aanmoediging van zelfregulering, minimaal handhaving van het in 1994 bereikte
adequate niveau van uitvoering.
·
Voor de nieuwe generaties AMvB’s wordt voor de uitvoering beleid
ontwikkeld.
·
Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en
energieaspecten en verkeer en vervoer); projectaanpak.
·
Invulling geven aan
integrale handhaving (met de andere handhavingspartners).
·
Lokaal uitvoering geven aan het het doelgroepenbeleid van het rijk.
·
Implementatie VOS-richtliijnen (vluchtige organische koolwaterstoffen)
op basis van de NER (Nederlandse Emissie Richtlijn)
·
Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving
van andere vakteamen/clusters
·
Koppeling bedrijfsinterne milieuzorg aan milieuvergunning.
·
Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie
·
Implementatie van een zgn. “vrijstellingsregeling” voor de horeca (w.o.
handhaving, verwerking meldingen)
·
Beheer van het “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.
Veiligheid
·
Uitvoering van het Besluit Risico Zware Ongevallen
·
Uitwerken risiconotitie op
bestuurlijke gevolgen (nieuw project)
·
Advisering bij het opstellen van rampenplannen
·
Ontheffingen verlenen op grond van de herziene Route gevaarlijke
stoffen.
·
Evaluatie van de herziene Route gevaarlijke stoffen (is in 2000
herzien).
·
Externe veiligheid ten gevolge van bedrijven en vervoer over spoor en
over de weg
Lucht
·
Advisering omtrent
luchtkwaliteit in relatie tot bedrijfs- en wegverkeeremissies en ten behoeve
van ruimtelijke plannen.
·
Monitoring
·
Verzamelen gegevens en opstellen en uitbrengen van de Delftse
Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen: GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en
3D-voortgangsrapportage) voor de zomer
·
Aanleveren van gegevens aan de Hoofdinspectie Milieuhygiene (CCO-lijst)
·
Ontwikkelen nieuw
gegevensbeheersysteem en uitvoeren gebruiksproef
Delft Kennisstad
·
Beheren van het milieutechnologiefonds
·
Beoordelen aanvragen voor subsidie
·
Opstarten en uitvoeren van projecten opgenomen in het Actieplan Delft
Kennisstad 2000 en bewaken van de voortgang ervan
·
Begeleiden van andere projecten die in het kernthema Milieutechnologie
zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan
·
Versterking van milieutechnologie en water en bodem binnen het concept
Delft Kennisstad (volgens het Actieplan Delft Kennisstad 2000).
Regionale samenwerking
·
Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan
Haaglanden in Delft.
·
Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst
handhaving Haaglanden
·
Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden.
·
Uitvoering geven aan geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer in het
kader van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker.
Financiering
Reguliere middelen
Milieutechnologiefonds 2001
In het kader van Delft
Kennisstad is het milieu-technologiefonds ingesteld. Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster
milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van
initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid
d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.
Prioriteit wordt gegeven
aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote
uitstraling of spin-off.
Het vakteam Milieu levert
met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft
Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een
kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van
projecten.
Energiefonds 2001
Op het terrein van het
energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen
voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele)
energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking
met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is het Energiefonds
ingesteld. Het vakteam participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van
ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.
Uren begroting (indicatief)
PROJECT |
TOTAAL
(uren) |
Management |
2055 |
V&O, uren |
1238 |
Werkoverleg |
1200 |
administratieve ondersteuning |
1945 |
Algemeen bestuursondersteuning |
280 |
Werkbudget algemeen extern overleg |
360 |
Advisering bouwplannen+ bedrijven ov. |
225 |
GIM bedrijven overig |
410 |
Advisering bodem/geluid bedrijven overig |
335 |
Water |
1176 |
Beleid bodem |
550 |
Adv. Tbv. bouwaanvragen part/bedr bodem |
360 |
Adv. Tbv gem. ontwikkelingen bodem |
468 |
Beleid en projecten
afval |
364 |
Algemeen ruimtelijke ordening |
803 |
Beleid ruimtelijke ordening |
324 |
Begeleiding planvorming RO |
1046 |
Bestemmingsplannen ruimtelijke ordening |
445 |
Verkeer/vervoer
ruimtelijke ordening |
190 |
Administratieve ondersteuning RO |
252 |
Beleid bouwen/wonen |
90 |
Begeleiding dubo-proj. bouwen/wonen |
200 |
Secundaire grondstoffen bouwen/wonen |
1043 |
Beleid geluid |
265 |
Adv. Bouw/best.plan weg- en railverkeer |
775 |
Klachten verkeerslawaai geluid |
50 |
Geluidsanering (A/B-lijst) |
120 |
Beleid energie |
265 |
Begeleiding projecten energie |
456 |
Ecologiebeleid |
161 |
Algemeen + derden communicatie |
460 |
Werkbudget Handboek communicatie |
135 |
Begeleiding projecten communicatie |
680 |
Milieumonitoring communicatie |
377 |
Milieuprijs |
40 |
RSV Pijnacker |
90 |
Algemeen + derden beheer regio Haaglanden |
100 |
NME-Onderwijs algemeen |
1303 |
Papaver tentoonstellingen |
366 |
Papaver PR |
150 |
Papaver Infocentrum |
723 |
NME communicatie algemeen |
609 |
Vergunningverlening |
2400 |
Controles/handhaving |
6160 |
Beleid vergunningverlening |
650 |
Beleid handhaving |
650 |
Geluid-uitvoering |
700 |
Externe veiligheid |
275 |
Juridische ondersteuning |
1490 |
Diverse projecten |
1307 |
Totaal |
36116 |