Algemeen
Bijgevoegd is de notitie
“Ontwikkeling TU-zuid, uitgangspunten en vraagpunten” van 19/06/2000. Deze
notitie is tot stand gekomen in overleg met de TUD en beschrijft in hoofdlijnen
de reeds geformuleerde uitgangspunten en onderzoeksvragen voor de ontwikkeling
van het zuidelijk TU-gebied tot hoogwaardig R&D-terrein. De notitie vormt
daarmee een eerste stap in de opdrachtformulering voor een stedebouwkundig
bureau om te komen tot een stedebouwkundig plan voor het gebied. In de
eerder afgesloten overeenkomst tussen gemeente en TUD wordt verwezen naar deze
notitie.
De notitie dateert reeds van juni
2000 en is daarom op punten verouderd. In deze oplegnotitie worden enkele
aanscherpingen gemaakt op de notitie en wordt aangegeven op welke punten de
inzichten inmiddels zijn gewijzigd. Overigens, de notitie blijft in zijn geheel
vrij abstract. Dat was destijds ook de bedoeling. Een verdere concretisering
van de uitgangspunten èn beantwoording van de geformuleerde onderzoeksvragen
vindt momenteel plaats in verschillende werkgroepen.
Opmerkingen bij de notitie
* In het onderdeel ‘Water en
groen’ in de nota ontbreekt als uitgangspunt de aansluiting van TU-zuid op de
ecologische hoofdstructuur. In de inmiddels opgerichte Werkgroep “Duurzaamheid”
wordt de positie van TU-zuid in de ecologische hoofdstructuur verder
uitgewerkt. Duidelijk is dat in ieder geval de “groen-blauwe” verbinding tussen
Midden Delfland en verder via de Schoemakerstraat naar Jaffa een rol moet gaan
spelen in het stedebouwkundig plan voor TU-zuid.
* Eveneens in dit onderdeel
worden een aantal onderzoeksvragen geformuleerd ten aanzien van de
waterstructuur in TU-zuid. Ook de waterstructuur en de eisen die hieraan worden
gesteld, komen aan de orde in de werkgroep “Duurzaamheid”. Tevens zal hiervoor overleg
worden opgestart met het Hoogheemraadschap. Duidelijk is in ieder geval dat bij
de planontwikkeling voor TU-zuid wordt ingezet op een hoog ambitieniveau voor
water, zowel ten aanzien van de beeldkwaliteit als ten aanzien van versterking
van de natuurwaarden.
* Voor wat betreft de
verkeersstructuur is de nota op onderdelen verouderd. De verkeersstructuur in
Zuid is sterk afhankelijk van de gekozen structuur voor TU-midden. In de recent
gepresenteerde plannen van Mecanoo voor TU-midden is gekozen voor een autovrije
Mekelweg. Hierdoor wordt de Schoemakerstraat de enige (auto-)entree tot
TU-zuid. De Rotterdamseweg zal (in de huidige vorm) ook in de toekomst een
ondergeschikte functie blijven behouden. Een (sterke) toename van het
autoverkeer wordt hier niet als wenselijk gezien. In dat licht dient ook het
masterplan voor TU-midden nader te worden bezien.
* Ook voor wat betreft de
openbaar vervoersstructuur is de nota inmiddels achterhaald. Er was lange tijd
sprake van de tram over de Mekelweg. In bestuurlijk overleg met de TUD is
echter afgesproken dat de tram over de Schoemakerstraat zal komen. In ieder
geval is duidelijk dat de komst van de tram een absolute noodzaak is voor de
ontwikkeling van het TU-zuid gebied. Daarnaast zal de functiezonering (en werknemersdichtheid)
op het tracé-verloop (en dan met name de ligging van de tramhaltes) moeten
worden afgestemd.
* Ten aanzien van het
bedrijfsprofiel is ook tijdens de ondertekening van de
samenwerkingsovereenkomst onlangs nog eens duidelijk uitgesproken, dat de lat
hoog wordt gelegd. Er wordt geen minimaal aantal arbeidsplaatsen vastgelegd,
omdat met name ingezet wordt op een kwalitatieve aanvulling op en versterking
van Delft Kennisstad. Voor de verkeersmodellen wordt vooralsnog gerekend op
ongeveer 7000 arbeidsplaatsen.
* Tenslotte moet voor de
volledigheid nog worden opgemerkt dat afbeelding 6 uit de notitie niet
geïnterpreteerd moet worden als een stedebouwkundig plan voor het gebied. De
schets geeft alleen enkele aandachtspunten aan. Zo kan de waterstructuur
gebruikt worden als ordening voor TU-zuid. Verder zal de ligging van de
tramhaltes bepalend zijn voor de functiezonering van het gebied en vormt de
zone langs de A13 een ruimtelijk interessante maar ook gevoelige locatie.