Aanwezig

Rik Grashoff, Edith Bijleveld-vd Hoeven, Pieter Boone, Johan van Reenen, Robert Schütte, Eva Georgescu, Jeroen Hutten, Henry Rienstra, Wim Eijkelenburg, Joop Vermaat, Ernst Manger, Diny Tubbing, Frauke Genevazen, Sjaak Clarisse, Juliette Vandeweijer, Ankie vd Sande

Afwezig

-


Verslag

 

Datum

19-12-2000

Ons Kenmerk

Kenmerk

Opsteller

Ankie van de Sande

Bijlagen

1

Onderwerp

discussie-bijeenkomst stedebouwkundig plan TU-midden d.d. 18-12-00

 

 

 

 

 


1.         Achtergrond/doel van de bijeenkomst.

De TU Delft heeft Ing Vastgoed in samenwerking met Mecanoo Architecten opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een masterplan voor TU-midden. Het vastgoedbeleid van de TU Delft is gericht op een intensivering van het gebied tussen begraafplaats Jaffa en de Kruithuisweg met een uitloop in TU-zuid (rondom Lucht- en Ruimtevaarttechniek). Deze intensivering resulteert zowel in intensiever bebouwen, maar ook een intensiever gebruik van de bestaande bebouwing.

Het noordelijk TU-gebied zal worden afgestoten en op termijn herontwikkeld. Het gebied TU-zuid wordt in overleg met de gemeente en twee ontwikkelaars herontwikkeld tot hoogwaardig R&D-gebied.

De bedoeling van deze bijeenkomst is een eerste reactie op de plannen van Mecanoo te krijgen vanuit de verschillende gemeentelijke vakdisciplines en op deze manier Rik te informeren t.b.v. zijn positie in de begeleidingscommissie voor het stedebouwkundig plan.

 

2.         Hoofdlijnen van het plan.

Mecanoo kiest voor het verwezenlijken van de campusgedachte in het “Mekelpark”. Door de Mekelweg verkeersvrij te maken (met uitzondering van het langzaam verkeer) ontstaat in de visie van Mecanoo ruimte voor de “server”; een reeks bebouwingselementen die een aantal gemeenschappelijke functies gaan bevatten, zoals kantines, expositieruimte, faculteitsbibliotheken, internetcafé e.d. De gebouwen zijn met elkaar en met de faculteiten verbonden door een overkapping, waardoor ‘droog’ oversteken mogelijk wordt.

Zoals gezegd wordt de Mekelweg volledig auto- en OV-vrij gemaakt. Al het gemotoriseerd verkeer (inclusief de tram) wordt om het gebied geleid (Schoemakerstraat en Rotterdamseweg). Vanuit deze wegen worden insteken het gebied in gemaakt (stopcontacten) waardoor de al bestaande en nieuwe parkeervoorzieningen achter de faculteiten bereikbaar worden.

3          Reacties op het plan

* De “server”

Door het verkeersvrij maken van de Mekelweg en het verwijderen van de parkeerplaatsen ontstaat een enorme ruimte (75 bij 800 meter). Het is logisch dat Mecanoo op zoek is gegaan naar een opdeling van deze ruimte en naar het toekennen van functies aan deze ruimte, omdat de Mekelweg in zijn geheel te groot is om alleen als open ruimte te kunnen functioneren.

Er is echter wel twijfel over de nieuwe verhouding bebouwing versus openbaar gebied op de Mekelweg, ofwel de ‘server’. De algemene insteek is dat de nieuwe bebouwing de ruimte niet mag domineren of te zeer versnipperen, maar er onderdeel van uit moet maken. Met andere woorden, Mecanoo moet in haar plannen ook ruimte toelaten en aan deze ruimte functies toekennen (park, evenemententerrein, expositieruimte, ...).

Misschien dat het collectieve programma omlaag zou moeten ten gunste van grotere, aaneengesloten open ruimtes. Dit in samenhang met het opwaarderen van de gevels en entrees van de aanliggende bebouwing.

 

Hoewel het idee van het herbergen van gemeenschappelijke functies op de Mekelweg aanspreekt, wordt betwijfeld in hoeverre het ook ‘werkt’ om hiermee de Mekelweg levendiger te krijgen. Hierbij speelt mee dat al het autoverkeer èn het openbaar vervoer van de Mekelweg geweerd wordt en de parkeerplaatsen aan de achterkanten van de faculteiten zijn geprojecteerd en vanaf de zijkant worden ontsloten. Daarbij speelt nog mee de heersende cultuur op de TUD waarbij de faculteiten als afzonderlijke instituten worden beschouwd. En, wat is het gevolg van het concentreren van de gemeenschappelijke functies voor de levendigheid ín de bestaande faculteiten? Bovendien zullen deze functies hooguit de levendigheid overdag bevorderen. De eigenlijke campus blijft de binnenstad van Delft. Dit kan eveneens een reden zijn het collectieve programma te beperken tot een aantal duidelijk gemeenschappelijke of publieksaantrekkende functies.

 

* Verkeerscirculatie & parkeren

Het plan gaat uit van de ontsluiting van het TU-gebied vanaf de zijkant: Schoemakerstraat en Rotterdamseweg. Een nadere studie, waarbij de ontwikkelingen in het verkeersmodel worden gezet, moet uitwijzen of de voorgestelde verkeerscirculatie haalbaar is. Ten aanzien van de Rotterdamseweg is daarbij de opvatting dat (sterke) verkeerstoename op deze weg ongewenst is. Daarnaast moet richting Mecanoo worden aangegeven welke eisen worden gesteld t.a.v. de minimale breedte en profielindeling, omdat de nu voorgestelde profielen voor de Schoemakerstraat absoluut niet voldoen.

                                                           Actie: Mobiliteit

 

* Ecozones Kruithuisweg en Schoemakerstraat

In de nota ‘Ruimte voor natuur’ zijn de zones langs Kruithuisweg en Schoemakerstraat aangeduid als ecozone. In het plan van Mecanoo wordt de ecologische kwaliteit van beide zones genegeerd. Ook in de Ontwikkelingsvisie 2025 zit dit conflict tussen de ecologische en economische (Kennisas) kwaliteit van deze zone. De kwaliteit van de ecozone wordt weliswaar in zijn huidige vorm betwijfeld, maar dat wil niet zeggen dat het gebied geen potentiële waarde heeft.

Duidelijk is dat een keuze gemaakt moet worden wat er met dit gebied moet gaan gebeuren. Valt de keuze op het instandhouden van de ecozone; dan moet deze ook beter vormgegeven worden en als zodanig kunnen functioneren. Daarbij staat dan nog ter discussie wat voor afmetingen eraan gekoppeld moeten worden (minimale breedte) en of de zone aan beide zijden van de Kruithuisweg moet komen of aan één zijde. Indien besloten wordt tot het opheffen van deze ecozone, dan zal elders compensatie plaats moeten vinden, bijvoorbeeld door het versterken van de groenstructuur in noordzuid richting (tussen Midden Delfland en begraafplaats Jaffa). Dit stelt dan eisen aan de inrichting van de zone langs de Schoemakerstraat. Ook deze zone staat in het plan van Mecanoo onder druk door de verzwaring van de verkeersfunctie van de Schoemakerstraat èn de voorgestelde nieuwbouw. Kansen liggen er daarnaast ook in het mogelijk inpassen van de “server” op de huidige Mekelweg in een “groene” setting of ook het combineren van een oost-west groenstructuur met de realisatie van het (nieuwe) sportpark.

 

Kortom, er moet een deugdelijke ecologische hoofdstructuur komen, waarbij de groenstructuur in TU-midden wordt geplaatst in een groter verband.                                                                        Actie: Milieu/IB/RO

 

* Karakter routes

In vervolg op het voorgaande zou meer aandacht moeten worden besteed aan het gewenste karakter van de Kruithuisweg als geheel. In het plan zoals het er nu ligt, ontstaat langs de Kruithuisweg een aaneenschakeling van incidenten. Het plan van Mecanoo doet niet echt een uitspraak over een achterliggende visie bij de invulling van de verschillende routes.

Het streven om langs de Schoemakerstraat meer voorkanten te realiseren, past wel in de gemeentelijke visie, maar de manier waarop Mecanoo dit voorstelt, zal praktisch niet mogelijk zijn door de benodigde verbreding van het profiel van de Schoemakerstraat (inclusief water en groen). Er zal dus meer aandacht moeten komen voor het opwaarderen van de bestaande bebouwing en het toevoegen van nieuwbouw tussen de bestaande gebouwen. De Schoemakerstraat zal ook een toegevoegde waarde moeten halen uit de invulling van het profiel zélf, waarbij ruimte wordt gegeven aan groen/water.

 

* Waterstructuur

Mecanoo is voor het plan met name nagegaan welke partijen vanuit beeldkwaliteit belangrijk zijn en gehandhaafd moeten blijven. Verder wordt voorgesteld enkele bestaande waterlopen in het gebied te laten vervallen en deze te compenseren in nieuwe (vanuit beeldkwaliteit belangrijke) waterpartijen. Onduidelijk is of Mecanoo in extra waterberging voorziet in de plannen of op een andere manier deze problematiek meeneemt, bijvoorbeeld door het toepassen van half-verharding etc.

Het water wat vervalt, is in de huidige situatie aanwezig langs Schoemakerstraat en Kruithuisweg. Hoewel vanuit de gemeente de beeldkwaliteit van deze waterlopen (in hun huidige vorm) eveneens wordt betwijfeld, hebben zij wel een belangrijke functie in de afwatering van de aanliggende wegen en kunnen (met een andere vormgeving) ook bijdragen aan de beeldkwaliteit van deze routes. 

In zijn algemeenheid vergt de waterstructuur zoals voorgesteld nader onderzoek en dan met name t.a.v. afwatering/verbindingen etc. Bovendien mag het ambitieniveau t.a.v. waterstructuur, -kwaliteit en -beheer wel wat opgeschroefd worden. Uit overleg met Mecanoo is gebleken dat deze bereidheid er wel is.

 

* Woningbouw

In het plan wordt een concentratie van studentenwoningen voorgesteld rondom bestaande en nieuwe sportterreinen. Het toevoegen van woningbouw in het TU-gebied wordt als positieve ontwikkeling gezien. Vanuit milieutechnisch oogpunt zijn deze woningen niet zonder meer mogelijk (hinder vanuit Schie-oevers, Kruithuisweg èn sportvoorzieningen). Nader onderzoek is nodig om te kijken welke maatregelen ontwikkeling hier mogelijk zouden maken.                                  Actie: Milieu / Milieuzorg

Los hiervan speelt ook nu de vraag of woningbouw past in de visie t.a.v. de Kruithuisweg/kennisas en hoe e.e.a. zich verhoudt tot de ecologische hoofdstructuur.

 

* Verder

Hoewel het niet om gemeentelijk grondgebied gaat, heeft de gemeente meer dan alleen een toetsende rol. Ten behoeve van de ontwikkelingen is een nieuw bestemmingsplan voor het gebied noodzakelijk. We kunnen dan ook zeker eisen stellen aan de voorgestelde ontwikkelingen om er zorg voor te dragen dat er een duurzaam ontwikkelingsplan ontstaat wat past binnen de stedelijke structuur.