Met ingang van 1 mei
aanstaande zal er een nieuwe verkeersmaatregel van kracht gaan; Vanaf deze
datum vervalt namelijk de uitzondering op de algemene voorrangsregel, dat
fietsers en verkeersdeelnemers uit de categorie ‘langzaam verkeer’ geen
voorrang krijgen als zij van rechts komen op gelijkwaardige kruisingen.
De maatregel is onderdeel
van het startprogramma Duurzaam Veilig, dat de gemeente (VNG) eind 1997 heeft
ondertekend. Belangrijke redenen voor invoering van de regel zijn:
·
Harmonisatie met de Europese regelgeving
·
Vereenvoudiging van de voorrangsregels voor alle verkeersdeelnemers
·
Gelijkberechtiging van langzaam verkeer
ten opzichte van gemotoriseerd verkeer, hetgeen past in een
‘fietsvriendelijk’ verkeersbeleid
Wat houdt de nieuwe maatregel precies in?
De maatregel ‘Voorrang
bestuurders van Rechts’ (VBVR) houdt in dat overal waar kruisingen niet
geregeld zijn met verkeerslichten en/of verkeersborden (of haaientanden) alle bestuurders
van rechts voorrang krijgen. Dit zijn dus zowel bestuurders van een
motorvoertuig als bestuurders van de categorie ‘langzaam verkeer’ Binnen deze
categorie vallen fietsers, snor- of bromfietsers, scooters, maar ook
bestuurders van een invalidenvoertuigen, ruiters en zelfs geleiders van trek-
en rijdieren of vee. Deze laatste zullen we in Delft echter weinig tegenkomen.
Onder bestuurders worden
geen skaters of skeelers verstaan, deze vallen namelijk onder de voetgangers en
dat zijn geen bestuurders. Deze zullen dus ook na 1 mei geen voorrang van
rechts krijgen.
Voorrang op Verkeersaders
De maatregel VBVR bestaat
eigenlijk uit twee delen. Ten eerste zullen binnen verblijfsgebieden 30
km-zones ingesteld moeten worden. Daarmee is men in Delft druk doende. Binnen
deze verblijfsgebieden zijn geen voorrangsregelingen toegestaan. Overal binnen
verblijfsgebieden zal de maatregel VBVR dus van kracht zijn.
Op hoofdwegen, waar een
maximumsnelheid van 50 km/ uur blijft gelden, is het niet wenselijk dat de
maatregel VBVR dadelijk geldt. Dit zou vanwege de hogere snelheid gevaar op
kunnen leveren. Aan de invoering van VBVR is daarom het advies gekoppeld om op
verkeersaders op alle kruisingen de voorrang te regelen.
Voor invoering van de
maatregel is bekeken welke wegen in Delft tot de verblijfsgebieden zullen gaan
behoren en welke wegen 50 km-wegen zullen blijven. Dit is vastgelegd in een
wegencategorisering. Het VVP is hiervoor als basis genomen.
Het wegenstelsel in Delft bestaat uit 2 categorieën;
·
50 km-wegen
Ř
hoofdwegen en wijkontsluitingswegen
Ř
alle kruisingen zijn geregeld (enkele uitzonderingen)
Ř
fietsvoorzieningen aanwezig danwel aanbrengen
·
30 km-wegen
Ř
woonstraten en buurtontsluitingswegen (enkele uitzonderingen)
Ř
alle kruisingen ongeregeld
Daarnaast zijn er nog een aantal wegen, die op termijn 30 km-wegen kunnen
worden, maar voorlopig 50-km blijven. Op deze wegen worden alle kruisingen
voorlopig geregeld. Als de weg voldoet aan de 30 km-criteria, zullen deze
voorrangsregelingen natuurlijk worden ingetrokken en zal de weg in 30 komen.
Verder is er nog het ‘Spoorzone-gebied’ wat nu geheel buiten beschouwing
gelaten wordt. Hier zullen geen 30-km wegen worden ingesteld. Alle kruisingen
zijn of zullen worden geregeld. Er zullen alleen geen fietsvoorzieningen worden
aangebracht, aangezien het een tijdelijke situatie is.
Er zijn gelijkwaardige
kruisingen binnen Delft waar verwarring zou kunnen ontstaan over de voorrang.
Door verschil in breedte of verharding tussen een weg en een zijweg, kan men
het idee krijgen dat de bredere weg of de asfaltweg een voorrangsweg is,
terwijl dat niet het geval is!
Hierdoor zouden
gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als een fietser van rechts (terecht!)
zijn voorrang neemt, terwijl een automobilist dit niet verleent, omdat hij
denkt dat hij op een voorrangsweg rijdt. Dit probleem noemen we
‘allureverschil’.
Een aantal van deze wegen
met allureverschil hebben we voorlopig buiten de 30 km-zones gehouden, waardoor
al de kruisingen geregeld worden en er dus geen probleem is. Op termijn moet
dit allureverschil opgelost worden, waardoor de weg veilig aan het 30-km gebied
toegevoegd kan worden.
Dat willen we in sommige
gevallen doen door af te wijken van de standaard 30-km maatregelen. We willen
namelijk bijvoorbeeld op busroutes, die altijd een andere ‘allure’ zullen
hebben dan een reguliere woonstraat (ivm maatvoering en verharding), kruisingen
met allureverschil oplossen door het aanbrengen van in-/uitritconstructies.
Hiervoor is binnen het
huidige budget voor VBVR geen mogelijkheid. Er zal geprobeerd worden een deel
van de benodigde reconstructies te financieren uit de gelden voor 30 km-zones.
Verder is er een mogelijkheid om hiervoor subsidie aan te vragen bij
Haaglanden. Daar zal een raadsbesluit voor nodig zijn. Binnenkort zult u
daarvoor een gedetailleerd voorstel voor de reconstructies voor ontvangen.
Verder zijn er nog losse
kruisingen binnen verblijfsgebieden, waar allureverschil is. Op deze punten
wordt een tijdelijke voorrangsregeling ingesteld en als de kruising in
onderhoud gaat zal het allureverschil opgelost worden.
Bij de invoering van VBVR
worden er een aantal maatregelen toegepast;
·
Voorrangsregeling
Op alle
wegen die niet binnen een 30-km gebied vallen, zal op kruisingen de voorrang
geregeld moeten worden (Voorrang op verkeersaders). Dit is op veel wegen in
Delft al het geval, maar er zullen toch nog een aanzienlijk aantal
voorrangsregelingen bijkomen.
Verder
zijn er twee 50-km wegen waar we in Delft afwijken van de richtlijn om de
voorrang op verkeersaders te regelen;
Ř
Schieweg
Op de Schieweg (op het gedeelte ten zuiden van de
Kruithuisweg) is er bewust voor gekozen geen voorrangsregelingen in te
stellen en de kruisingen dus gelijkwaardig te laten. Dit omdat de intensiteit
op de hoofdbaan op bepaalde piekmomenten zo hoog is, dat het verkeer van de
zijwegen er dan niet meer in kan
voegen.
Ř
Mekelweg
De
Mekelweg is een weg die in eigendom is van de TU. De TU wil deze weg voorlopig
niet tot een 30-km gebied maken. Wij hebben de TU daarom geadviseerd, mede
vanwege de grote aantallen fietsers, op de kruisingen voorrangsregelingen in te
stellen. De TU wil de kruisingen echter ongeregeld laten, met als argument de
verhoging van de snelheid van automobilisten als de weg voorrangsweg wordt.
·
Plateaus
Op
plaatsen waar vrijliggende fietsroutes 30-km gebied doorkruisen en het fietspad
geen hoofdfietsroute is, zal de fietsroute niet in de voorrang komen,
maar moet er natuurlijk wel voorrang aan verleend worden als deze van rechts
komt. Het fietspad moet voor de automobilist dan natuurlijk wel voldoende
opvallen. Als dat niet het geval is zal de kruising op een plateau komen te
liggen. Zo neemt de automobilist automatisch zijn snelheid terug en is hij erop
alert dat er ‘iets aan de hand is’.
·
Fietser verhoogd in de voorrang
Binnen 30-km
zones is het, zoals gezegd niet toegestaan om de voorrang te regelen met
borden. Een uitzondering geldt voor vrijliggende fietsroutes. Waar deze een
30-km weg doorkruisen mag het fietspad in de voorrang gezet worden. Dit willen
we in Delft toepassen op hoofdfietsroutes. Het fietspad moet dan wel duidelijk
opvallen. Een vormgeving als bij de Sadatweg is daar een goed voorbeeld van.
Aangezien de maatregel
VBVR een landelijke maatregel is, zal er vanuit de overheid een landelijke
campagne komen, om de bekendheid van de maatregel te vergroten. Deze zal begin
april van start gaan met oa spotjes op radio en tv. De gemeenten is gevraagd
aan te sluiten bij deze campagne, omdat een kort ‘mediabombardement’ beter zou
werken dan een langlopende campagne. Daarom zal er de eerste weken van april in
de Stadskrant aandacht besteed worden aan de nieuwe maatregel. Daarnaast wordt
er vanuit het Provinciaal Orgaan Verkeersveiligheid allerhande
campagnemateriaal verstrekt, met oa spandoeken, posters, schoolboards en
brochures die ook rond die tijd verspreid zullen gaan worden.
-
Verspreiding gemeentelijk campagne-materiaal
Mei/ Juni 2001: - Maken definitief ontwerp reconstructies
Juni 2001: - Raadsbesluit
vanaf Juni 2001: - Realisatie reconstructies