Memo

 

Onderwerp

Zuidpoort, tijdelijke parkeervoorziening

 


De raming voor het realiseren van tijdelijke parkeerplaatsen in het Zuidpoortgebied komt uit op ƒ 724.000,-. Deze parkeerplaatsen zullen echter ook inkomsten genereren. Voor het schatten van de inkomsten zijn de volgende randvoorwaarden aangenomen:

·       187 parkeerplaatsen

·       de 61 parkeerplaatsen rond theater De Veste hebben een levensduur van circa 2 jaar (daarna definitieve inrichting)

·       de 54 parkeerplaatsen op het terrein van het Techniek Museum hebben een levensduur van 1,5 jaar (daarna start ontwikkeling veld 10)

·       de 5 parkeerplaatsen bij het transformatorstation hebben een levensduur van 2,5 jaar (wordt weer verboden te parkeren)

·       de overige 67 parkeerplaatsen hebben een levensduur langer dan 5 jaar

·       parkeertarief ƒ 2,- per uur, ingaande op 1 juli 2001

·       betaald parkeeruren per plaats per jaar ongeveer 2900

·       vanwege dubbelgebruik vergunningen en betaald parkeren, een bezettingsgraad van 17,5%

 

De bruto inkomsten per parkeerplaats per jaar zijn hiermee circa ƒ 1.015,-.

De totale bruto-inkomsten voor de parkeerplaatsen zijn daarmee:

        61 x        2 jaar x ƒ 1.015,- = ƒ      123.830,-

        54 x     1,5 jaar x ƒ 1.015,- = ƒ       82.215,-

          5 x     2,5 jaar x ƒ 1.015,- = ƒ       12.685,-

        67 x        5 jaar x ƒ 1.015,- = ƒ      340.025,-

                                                        ---------------

Totaal                                          ƒ      558.755,-

 

Hierbij dienen de volgende kanttekeningen te worden gemaakt:

·       Het betreft een schatting van de bruto-inkomsten, dus kosten parkeerbedrijf zijn niet inzichtelijk gemaakt;

·       levensduur parkeerplaatsen is afhankelijk van de snelheid van ontwikkeling van veld 10 en van de realisatie parkeergarage met openbare ruimte;

·       De bezettingsgraad is gehalveerd vanwege dubbelgebruik van de parkeerplaatsen (juist op koopavonden en op zaterdagen zal dit het geval zijn). Het is echter ook mogelijk dat vanwege de inkrimping van het totale aantal parkeerplaatsen in de binnenstad gedurende de bouw van de parkeergarage Zuidpoort, er een hogere bezettingsgraad zal zijn.