Quick scan Haalbaarheid

Discotheek

Zuidpoort Delft

 

Rapportage in opdracht van:

MAB BV

 

 

14 juni 2001

 

Projectnummer

GB01309

 

 

ZKA Markt & Beleid

Postbus 4833

4803 EV   Breda

tel.: 076-5658877

fax: 076-5656489

e-mail: info@zka.nl

www.zka.nl


Inhoudsopgave

1.         Inleiding                                                                                             1

1.1.      Aanleiding                                                                                            1

1.2.      Doelstelling                                                                                          1

1.3.      Aanpak en werkzaamheden                                                                   1

2.         Uitgangspunten                                                                                  2

2.1.      Inleiding                                                                                               2

2.2.      Discotheek als onderdeel van Plan Zuidpoort                                           2

2.3.      Gemeentelijk horecabeleid Delft                                                             2

2.4.      Voorwaarden succes                                                                             2

3.         Marktsituatie                                                                                       4

3.1.      Inleiding                                                                                               4

3.2.      Ontwikkelingen vraag -en aanbodzijde op landelijk niveau                         4

3.3.      Regionale ontwikkelingen in vraag en aanbod                                          6

3.4.      Conclusies marktanalyse                                                                      7

4.         Locatie,  exploitatie en draagvlak                                                     8

4.1.      Inleiding                                                                                               8

4.2.      Ruimtelijk-functioneel                                                                            8

4.3.      Exploitatie                                                                                            8

4.4.      Draagvlak                                                                                             8

5.         Conclusies en aanbevelingen                                                          10

5.1.      Conclusies                                                                                         10

5.2.      Aanbevelingen                                                                                    10

 


1.                   Inleiding

 

 

1.1.             Aanleiding

 

Momenteel is MAB bezig met de (her-)ontwikkeling van het gebied ‘Delft Zuidpoort’. De plannen voor dit gebied voorzien in nieuwbouw met een gemengde invulling, bestaande uit winkels, woningen, cultuur alsmede een ondergrondse parkeergarage en een fietsenstalling. De vestiging van een discotheek maakt eveneens deel uit van het plan.

MAB heeft behoefte aan meer inzicht in de omvang van de marktruimte voor de beoogde discotheekontwikkeling en de randvoorwaarden waaronder deze succesvol ontwikkeld en geëxploiteerd kan worden op deze locatie. ZKA Markt & Beleid  is daarom gevraagd een quick scan uit te voeren die leidt tot dit inzicht.

 

1.2.             Doelstelling

 

Doel van deze studie is het verkrijgen van meer inzicht in de omvang van de marktruimte voor de beoogde discotheekontwikkeling op deze locatie. De doelstelling is te herleiden tot het beantwoorden van de volgende vragen:

·         Hoe groot is de marktruimte in Delft e.o. voor de realisering van een discotheek, rekening houdend met landelijke ontwikkelingen en binnen de lokale en regionale context?

·         Kan de voorliggende locatie met het aldaar beoogde product (minimaal 500 m² horeca, waarvan ca. 300 m² voor een discotheek) inspelen op de toekomstige marktruimte in Delft en omgeving?

·         Welke concepten voor welke doelgroepen zijn denkbaar en welk concept sluit het beste aan bij de markt (rekening houdend met lokale concurrentie) en de locatie en binnen het beoogde plan?

·         Welke uitstraling heeft de meest kansrijke invulling naar de omgeving toe (synergie/conflict andere productonderdelen en binnenstad, routes van/naar binnenstad danwel naar buiten de stad, kansen op overlast gezien ervaringen elders etc.).

 

1.3.             Aanpak en werkzaamheden

 

Om het gewenste inzicht te verkrijgen zijn de volgende werkzaamheden verricht:

·         Locatiebezoeken beoogde locatie, centrum van Delft (in relatie tot Zuidpoort) en enkele regionaal opererende discotheken;

·         Gesprekken met vertegenwoordigers gemeente (verantwoordelijke horecabeleid) en consulent Koninklijke Horeca Nederland;

·         Deskresearch en bewerking van statistisch materiaal/rapportages van o.m. CBS, Bedrijfschap Horeca en gemeente Delft;

·         Verslaglegging.


2.                   Uitgangspunten

 

2.1.             Inleiding

 

In dit hoofdstuk zijn de uitgangspunten geschetst voor de ontwikkeling van de discotheek in het plan Zuidpoort. Achtereenvolgens komen aan de orde:

·         Beschrijving hoofdlijnen plan Zuidpoort (2.2);

·         Gemeentelijk horecabeleid  Delft (2.3);

·         Voorwaarden succes (2.4).

 

2.2.             Discotheek als onderdeel van Plan Zuidpoort

 

De planontwikkeling voor het gebied Zuidpoort in Delft voorziet in nieuwbouw met een gemengde invulling, bestaande uit winkels, woningen, bioscoop, cultuur alsmede een ondergrondse parkeergarage (ca. 840 parkeerplaatsen) en een fietsenstalling.

De discotheek maakt deel uit van het zogenaamde "veld 5" van het plan. De ingang van de discotheek bevindt zich tegenover het theater. De ingang van de discotheek ligt afgezonderd van de ingang van het theater en de bioscoop. De voor de horeca bestemde oppervlakte bedraagt minimaal 500 m², waarvan ca. 300 m² wordt gebruikt voor de discotheek.

In de omgeving van de discotheek bevinden zich naast het theater ook winkels en woningen. In de toekomst zal in het Zuidpoortgebied een tramhalte ("Agglonet") worden gerealiseerd.

 

2.3.             Gemeentelijk horecabeleid Delft

 

In haar horecabeleid heeft de gemeente Delft aangegeven een aanvulling te willen realiseren op het bestaande horeca-aanbod in de gemeente. De gemeente Delft geeft aan dat veel van de horeca in Delft "van hetzelfde" is en een kleinschalig karakter heeft. Mede hierdoor blijft het bestedingsniveau in de horeca sterk achter bij het marktpotentieel[1]. Een toevoeging van een discotheek zou een aanvulling en verbreding van dit horeca-aanbod betekenen.

De laatste jaren zijn er binnen de Delftse horeca vrij veel wisselingen van ondernemers geweest. Hoewel dit geen gewenste situatie is, is dit probleem niet uniek voor de gemeente Delft. Van alle horecabedrijven (inclusief discotheken) in Nederland heeft ongeveer 40-45% een exploitatieduur korter dan 5 jaar[2].

Middels een meer gestructureerd beleid en een gevarieerder aanbod wil de gemeente komen tot een standvastiger aanbod van de horeca. Uit informatie van de gemeente Delft blijkt dat voor wat betreft de discotheek geldt dat deze zich dient te onderscheiden van het huidige, veelal kleinschalige aanbod.

Als exploitant van de discotheek hoopt de gemeente een grote, kapitaalkrachtige onderneming (bijvoorbeeld een onderneming die meerdere discotheken beheert) te kunnen vinden die wil en kan investeren in een Delftse discotheek.

 

2.4.             Voorwaarden succes

 

De vraag of een discotheek succesvol in de markt gezet kan worden hangt af van verschillende factoren. Deze zijn onderstaand beschreven:

 

Markt

De marktmogelijkheden worden bepaald door:

·         Algemene ontwikkelingen in horeca en bestedingen, en specifiek in discotheken en dancings;

·         Mate waarin concept onderscheidend vermogen heeft (hangt van discotheekformule, omvang e.d.);

·         De grootte en samenstelling van de doelgroep;

·         Aanwezigheid van concurrentie (lokaal en in de regio).

 

Exploitatie

De mate waarin de exploitatie succesvol is hangt primair af van de marktvraag ("zijn er potentiële bezoekers die naar de discotheek willen komen"). Daarnaast wordt een succesvolle exploitatie bepaald door de volgende factoren:

·         Schaalgrootte van de discotheek in relatie tot het concept/ doelgroepen:

-          Óf een dusdanige grootte dat optimaal kan worden ingespeeld op de piekmomenten (zaterdagavond);

-          Óf een meer multifunctioneel concept dat op meerdere dagen verschillende doelgroepen aantrekt en daarmee ook op weekdagen tot een goede bezetting kan komen;

·         Flexibiliteit in het vernieuwen en eventueel uitbreiden van de discotheek;

·         Kwaliteit van het management.

 

Ruimtelijk-functioneel

Het is van belang dat het te ontwikkelen discotheekconcept past in de omgeving. Daarbij gaat het om factoren als clustering van (leisure-) functies, aanwezigheid andere functies en bereikbaarheid per auto, openbaar vervoer en langzaam verkeer.

In dit geval gaat het om inpassing van de discotheekfunctie in het plan Zuidpoort en ook in het horeca-aanbod van de gemeente Delft in zijn algemeenheid.

 

Draagvlak

Tot slot is het van groot belang dat er draagvlak is voor de exploitatie van de discotheek. Het draagvlak is globaal te verdelen in drie groepen. Het politieke draagvlak geeft de "wens" van de gemeente Delft weer.

Het is daarnaast van belang om draagvlak te verkrijgen van omwonenden en van de (horeca-) ondernemers in Delft.


3.                   Marktsituatie

 

3.1.             Inleiding

 

In dit hoofdstuk wordt de marktsituatie in beeld gebracht voor discotheken. Het Bedrijfschap Horeca definieert een discotheek als "een horecabedrijf dat permanent is ingericht op de verkoop van vermaak", onder meer bestaande uit:

·         Het ten gehore brengen van voornamelijk mechanische en eventueel live muziek, in combinatie met lichteffecten;

·         Het gelegenheid geven tot dansen.

 

Om een inschatting te maken van de marktsituatie en de afstemming van vraag en aanbod is achtereenvolgens ingegaan op:

·         Ontwikkelingen vraag -en aanbodzijde op landelijk niveau (3.2)

·         Regionale ontwikkelingen in vraag en aanbod (3.3)

 

3.2.             Ontwikkelingen vraag -en aanbodzijde op landelijk niveau

 

Huidig aanbod / recente ontwikkelingen

Het aantal discotheken is in de afgelopen jaren gedaald van 453 in 1995 tot 409 in het jaar 2000. Daarbij dient wel in ogenschouw te worden genomen dat dit bedrijven zijn die door de exploitant impliciet als discotheek zijn bestempeld. Er zijn meerdere bedrijven die aan de genoemde definitie en de kenmerken (zie paragraaf 3.1) voldoen, maar waarin deze activiteiten niet als hoofdactiviteiten plaatsvinden. De omvang van deze discotheekachtige bedrijven is niet bekend. Geschat wordt dat dit aantal tussen de 700 en 900 ligt[3].

In onderstaande tabel is wel te zien dat het totaal aantal bedrijven in de horeca licht is toegenomen.

 

Tabel 1: Ontwikkeling aantal bedrijven in Nederland

 

1995

1996

1997

1998

1999

2000

+/- %

Horeca totaal

43.133

43.776

44.316

44.712

45.620

45.637

+ 6%

Discotheken

453

450

440

421

408

409

- 10%

Bron: Horeca in Cijfers, 2000

 

De belangrijkste oorzaken van de daling in het aantal discotheken zijn:

·         De ontgroening van de bevolking, waardoor de doelgroep (14-25 jarigen) in omvang afneemt;

·         Mensen gaan anders uit. Er is steeds minder sprake van vaste, reguliere patronen;

·         De uitgaanstijden verschuiven in Nederland, maar de sluitingstijden van discotheken blijven hetzelfde;

·         Discotheken moeten fors investeren in veiligheid en milieu (tegengaan geluidsoverlast), waar maar weinig of geen extra omzet tegenover staat. In het geval van nieuwbouw kan voor wat betreft bouwtechnische maatregelen hiermee al in een vroeg stadium rekening worden gehouden (en dus mogelijk relatief lagere investeringskosten met zich meebrengen).

 

Het aantal "mono-functionele" discotheken zal naar verwachting in de toekomst afnemen. Dit komt omdat een aantal discotheken de exploitatieformule wijzigt om te kunnen "overleven". Dit gebeurt meestal door het multifunctioneel maken van de ruimte, bijvoorbeeld ook voor feesten en partijen, kleine eetgelegenheid of bijvoorbeeld een themabedrijf. Hierdoor kunnen op verschillende momenten verschillende doelgroepen worden bereikt.

In de praktijk blijkt dat de meeste discotheken nog niet de professionele slag hebben gemaakt die andere aanbieders in de horeca zoals hotelketens en fastfood restaurants wel hebben gemaakt. Zaken als ketenvorming, "branding" en dergelijke komen in de discotheekbranche nog nauwelijks voor. Derhalve hebben gemeenten in deze branche vaak te maken met individuele ondernemers en (daarmee) een kwetsbare bedrijfsstructuur.

 

Typering discotheek aanbod

Grofweg is een zestal typen exploitatieformules te onderscheiden. De volgende tabel geeft deze formules in het kort weer. Een uitgebreidere beschrijving van de verschillende concepten is te vinden in bijlage 1.

Het totale aanbod van discotheken is niet geheel te vangen met deze indeling. Een bepaald concept kan kenmerken hebben van meerdere exploitatieformules.  De Ski-hut bijvoorbeeld valt in de categorie gethematiseerde discotheek, maar maakt soms ook deel uit van een multifunctioneel uitgaanscentrum.

 

Tabel 2: Verschillende types exploitatieformules discotheken

Exploitatieformule

Locatie

Perspectief

Traditionele discotheek

In centrum of nabij uitgaansgebied; sterke wisselwerking

 

Matig

Gethematiseerde discotheek

 

 

In centrum of nabij uitgaansgebied;

Redelijke wisselwerking, 

Redelijk goed mits continue aanpassing thema

(voormalige)poppodia

Binnenstad / nabij centrum

Alleen haalbaar in combinatie met financiële ondersteuning overheid

Multifunctionele uitgaanscentra

 

 

Landelijk gebied, perifere locaties

Redelijk goed, maar sterk toenemende concurrentie

Clubs

Binnenstad / nabij centrum

Potentieel goed, maar zeer trendgevoelig

 

Danscafés

In centrum, zowel nabij winkelgebieden als horecaconcentraties

Goed, mede vanwege de verlenging van de exploitatieduur

 

 

Trends en ontwikkelingen

In het kort zal worden ingegaan op de meest opvallende trends en ontwikkelingen op het gebied van discotheken. 

·         Verbreding van de exploitatiemogelijkheden

Om niet teveel afhankelijk te worden van sterk wisselende trends en van het bezoek op de zaterdagavond richten discotheken zich mede op nieuwe markten zoals (bedrijfs-)feesten, productpresentaties et cetera.

Daarnaast proberen ze via het organiseren van speciale thema-avonden een ander publiek te trekken. Op deze  thema-avonden worden bijvoorbeeld live-optredens georganiseerd, of staat een bepaalde muzieksoort centraal (jaren ’80, R&B, hardcore, etc.).

 

·         Schaalvergroting zet door

Omdat het uitgaansgedrag zich steeds meer concentreert op een beperkt aantal uren per week (met een zwaar accent op de zaterdagavond) is een behoorlijke momentcapaciteit ("hoeveel mensen kan ik op een zaterdagavond verwerken?") noodzakelijk. Dit heeft ertoe geleid dat er steeds meer "mega"-discotheken ontstaan met een bovenregionaal marktbereik en een capaciteit die kan oplopen tot 3.000-4.000 personen. Een minimumcapaciteit van ca. 1.000 personen is doorgaans noodzakelijk om een (boven)regionale markt te kunnen dienen.

Deze grote discotheken zijn veelal gevestigd op perifere locaties of in het buitengebied.

 

·         Thematisering

Om de consument steeds weer te prikkelen zien we een steeds sneller wisselende thematisering. Dit thema kan worden uitgewerkt in naamgeving, interieur, personeel etc. Voorbeelden zijn de Baja Beachclub en de Skihut in Rotterdam, maar ook de Ierse pubs (sterk in opkomst). Overigens kan de thematisering ook op een meer flexibelere manier worden vormgegeven (bijv. wisseling per seizoen). 

 

Ontwikkelingen aan de vraagzijde

 

Uitgaan/horecabezoek neemt toe

Volgens het CBS neemt de tijd die door Nederlanders wordt besteed aan ‘uitgaan’, verder toe (naast horecabezoek wordt ook schouwburgbezoek etc. daartoe gerekend). In 1975 werd gemiddeld 5,4 uur per week aan ‘uitgaan’ besteed, in 1995 is dat opgelopen tot 6,2 uur. Op grond van ervaringen en expertise lijkt de groei in de uitgaansmarkt zich door te zetten.

Ook uitgedrukt in geld neemt het belang van horeca verder toe. In 1980 werd per huishouden ca. 3,4% van het besteedbaar inkomen besteed aan ‘verteringen buitenshuis’ (waarvan 95% in de horeca terecht komt). In 1996 is dat opgelopen tot ruim 3,9%.

Ten aanzien van de drankverstrekkende bedrijven geldt dat drinken in de Nederlandse Horeca populair is. Van alle Nederlanders bezoekt 94% wel eens een horecabedrijf om er iets te drinken[4]. Bij de jongeren scoort het avondje stappen of het bezoek aan een discotheek of dancing hoog.

Van alle jongeren tussen 14-24 jaar gaat 68% wel eens naar een discotheek. Van deze jongeren die naar een discotheek gaan ligt de gemiddelde bezoekfrequentie op ca. 30 keer per jaar.

Er vindt echter ontgroening van de bevolking plaats, d.w.z. de doelgroep van de discotheken (14-25 jarigen) neemt in de toekomst in omvang af.

 

Uitgaan meer geconcentreerd in tijd

Het uitgaan gebeurt doorgaans relatief geconcentreerd in tijd, met sterke accenten op de weekends. Met name bij de traditionele discotheken neemt deze concentratie steeds meer toe, waardoor de exploitatietijd wordt verkort tot soms minder dan 10 uur per week. Dit leidt ertoe dat veel discotheken op de reguliere zaterdagavond zeer goed ‘gevuld’ zijn maar op andere avonden weinig bezoek trekken.

 

Consumententrouw neemt af; consument gevoeliger voor trends

Discotheken en andere trendgevoelige uitgaansgelegenheden worden sterk geconfronteerd met meer ‘verwende’, goed geïnformeerde en mobiele  consumenten. Op verschillende momenten hebben consumenten andere behoeften: het zogenaamde "zapgedrag". Daarnaast is de discothekenbranche zeer trendgevoelig: wat op het ene moment in is, kan op het volgende moment alweer uit zijn. Door de technologische ontwikkelingen in de laatste jaren (Internet, mobiele telefoon) zijn consumenten steeds meer op de hoogte van recente ontwikkelingen. Dit heeft een versterkende invloed op het zogenaamde "zapgedrag".

 

3.3.             Regionale ontwikkelingen in vraag en aanbod

 

Regionaal aanbod

Het horeca-aanbod in Delft is van een redelijk niveau qua omvang en kwaliteit. Echter, de meeste horecaondernemingen zijn relatief kleinschalig en traditioneel van aard. Een sterke aantrekkingskracht op de consument gaat hier niet van uit[5].

 

Tabel 3. Ontwikkeling horeca-aanbod in gemeente Delft 1995-2000

 

1995

1996

1997

1998

1999

2000

Horecabedrijven, totaal

309

312

320

318

323

321

Drankverstrekkers, totaal

96

97

100

105

109

112

Cafe/bar

54

54

51

57

62

67

Discotheek

0

0

1

2

2

2

Bron: Horeca in Cijfers, 2000

 

Aanbod discotheken in Delft

In het centrum is "Speakers" de belangrijkste discotheek. Deze gelegenheid heeft een goede uitstraling en kan (afhankelijk van de opzet en formule) een belangrijke concurrent voor de nieuw te ontwikkelen discotheek zijn. Speakers heeft ook een ruimte die overdag geopend is als cafégelegenheid. Daaruit blijkt dat ook Speakers een andere functie vervult dan die louter van een discotheek. De andere discotheek is Alcatraz. Deze is onlangs weer geopend na enige tijd gesloten te zijn geweest. Alcatraz ligt buiten het stadscentrum en richt zich met name op jongeren onder de 20 jaar.

Behalve "Speakers"  en "Alcatraz" zijn er de studentendiscotheken "Lorre" en de "Koornbeurs". Nabij de Markt en de Beestenmarkt bevinden zich verder talrijke cafés, waarvan enkele ook het karakter van een danscafé hebben (waaronder één in de Kromstraat in hartje centrum).

 

Aanbod discotheken in regio

Naast de andere discotheek / café gelegenheden in Delft zijn Rotterdam en Den Haag de grootste concurrenten voor Delft. Dit wordt met name veroorzaakt door het ruimer en meer gevarieerde aanbod dat deze grotere steden hebben. De aantrekkingskracht van deze steden wordt nog versterkt door de goede verbindingen die er zijn tussen Delft enerzijds en Den Haag en Rotterdam anderzijds (via de snelwegen en (nacht-) treinen).

 

Tabel 4: Ontwikkeling aanbod discotheken in regio Delft 1995-2000

Gemeente

1995

1996

1997

1998

1999

2000

Delft

0

0

1

2

2

2

Den Haag

11

12

11

10

10

10

Maasland

1

1

1

1

0

0

Naaldwijk

1

1

1

1

1

1

Rotterdam

12

18

15

14

14

15

Vlaardingen

2

3

2

2

2

2

Zoetermeer

2

2

2

2

2

2

Totaal

29

37

33

32

31

32

Bron: Horeca in Cijfers, 2000

 

In de regio rondom Delft bevinden zich 32 discotheken, waarvan er 25 in Rotterdam /Den Haag zijn gevestigd, waarmee de dominante positie van deze twee steden meteen duidelijk wordt. 

Hieruit blijkt dat de markt in de regio sterk bepaald wordt door Rotterdam en Den Haag. Daarnaast zijn in de regio enkele grote discotheken gevestigd op perifere locaties en dus makkelijk bereikbaar vanuit Delft. Voorbeelden hiervan zijn de Locomotion in Zoetermeer en Ministry of Dance (voormalig A20 / Tomorrowland) in Rotterdam Prins Alexander.

Tekstvak: De "Locomotion" in Zoetermeer
De "Locomotion" in Zoetermeer is een goed voorbeeld van een succesformule op een perifere locatie. De discotheek ligt langs de snelweg en niet in directe nabijheid van het centrum. Het unieke concept en de grootte van de discotheek resulteren toch in een dusdanige aantrekkingskracht dat continuïteit gewaarborgd blijft. Deze discotheek heeft deels hetzelfde marktgebied als de te ontwikkelen discotheek in Delft.
 

 


Regionale vraag

 

Marktpotentieel

Vanuit de politiek leeft de gedachte dat de discotheek met name zou moeten worden gerealiseerd ten behoeve van de inwoners van Delft. In principe is er derhalve van uitgegaan dat de discotheek niet primair een regionale functie zal vervullen. De doelgroep voor de discotheekbezoekers richt zich met name op de leeftijdscategorie 15-25 jarigen.

Het aantal jongeren in de leeftijdscategorie 15-25 jaar in de gemeente Delft is ongeveer 17.000.[6]

Op landelijk niveau geldt dat ongeveer 68% van de jongeren wel eens een discotheek bezoekt[7]. Het is aannemelijk dat het landelijk gemiddelde in grote lijnen ook voor de gemeente Delft toepasbaar is. Hieruit volgt dat in Delft ca. 11.500 (17.000 * 68%) mensen wel eens een discotheek bezoekt.

De bezoekfrequentie van de discotheekbezoeker ligt op ca. 30 keer per jaar. Daarbij zijn de gemiddelde uitgaven ca. ƒ28,00 per persoon.

Het jaarlijkse omzetpotentieel van de gemeente Delft bedraagt derhalve:

11.500 * 30 * ƒ28,00 = ƒ. 9.660.000.

De gemiddelde omzet per m² voor een discotheek bedraagt ƒ3.600 per m².

Het totale marktpotentieel voor discotheken uitgedrukt in m² kan dan worden berekend door de totale bestedingen te delen door de gemiddelde omzet per m². Het totale lokale marktpotentieel uitgedrukt in m² bedraagt dan ca. 2.700 m² (ƒ9.660.000 / ƒ3.600). De twee huidige discotheken (Speakers en Alcatraz) zijn naar schatting ongeveer 700- 900 m².

 

Studenten versus "Delftenaren"

Delft is een studentenstad en voor wat betreft het uitgaansgedrag betekent dit specifieke invloeden op de bestedingen in de horeca. Het uitgaan is onder de studenten veel minder gericht op het weekend,  maar wordt over verschillende dagen in de week "gespreid". In het algemeen geldt dat studenten voorkeur hebben voor een wat intiemere sfeer waarin de functie van de muziek niet noodzakelijk de belangrijkste functie is.

De Delftse jongeren zullen veel meer "gefocused" zijn op het weekend en dan met name de zaterdagavond. De bestedingen per bezoek zullen ook hoger liggen dan die van de studenten.

 

3.4.             Conclusies marktanalyse

 

Uit de marktanalyse kunnen de volgende conclusies worden getrokken;

·         De omzet in de horeca als geheel neemt toe, echter de doelgroep van de jongeren neemt in omvang wat af;

·         De marktverhoudingen in Delft zijn gunstig. Het huidige aanbod (700 -

900 m²) van discotheken blijft achter bij het potentieel vanuit de lokale vraag. Er is potentieel ruimte voor 1.800 - 2.000 extra m².  Dit vloeit nu grotendeels weg naar Rotterdam en Den Haag;

·         Het potentieel is globaal in twee groepen te verdelen, die elkaar in tijd goed aanvullen:

-              De studenten: deze zullen met name op doordeweekse dagen uitgaan en zoeken met name iets "eigen" met een wat intiemere sfeer;

-              De "eigen" jongeren van Delft; zij gaan voornamelijk uit in het weekend en hebben een voorkeur voor een meer groots opgezet concept.

 


4.                   Locatie,  exploitatie en draagvlak

 

4.1.             Inleiding

 

In het voorgaande hoofdstuk is stilgestaan bij de vraag en aanbod van de markt en is het marktpotentieel van de gemeente Delft bepaald. Behalve het marktpotentieel is een succesvolle exploitatie van een discotheek afhankelijk van de volgende aspecten (zie ook hoofdstuk 2.4):

·         Locatie/ruimtelijk - functionele criteria;

·         Exploitatie;

·         Draagvlak.

 

4.2.             Ruimtelijk-functioneel

 

De ruimtelijk- functionele aspecten behelzen de inpasbaarheid van het concept in de omgeving. Dit zijn de sfeer / uitstraling van het concept zelf, als ook fysieke inpasbaarheid en de ontsluiting/bereikbaarheid.

De beoogde locatie van de discotheek in het Zuidpoort -gebied ligt in het stadscentrum, maar maakt geen direct onderdeel uit van het uitgaanscentrum (geconcentreerd aan de  Beestenmarkt). Wel bevinden zich woningen en winkels in de directe omgeving. 

Het Zuidpoort-gebied zelf heeft een ietwat cultureel georiënteerde uitstraling (theater, bioscoop). Afhankelijk van de uiteindelijk gekozen formule kan door de discotheek hierop deels worden aangesloten. Door deze situering op microniveau verdient het de voorkeur zich te richten op doelgroepen die min of meer gericht komen voor de discotheek en die qua karakter passen bij de bezoekers van de andere voorzieningen/functies in en om het gebied.

De discotheek heeft binnen het plan een vaste plek en omvang; van belang is dat gekeken wordt naar een optimale flexibiliteit om ook in de toekomst te kunnen inspelen op de dynamiek van de markt.

De bereikbaarheid van de locatie is zowel per auto en openbaar vervoer als voor langzaam verkeer is goed tot zeer goed te noemen. Ook in de parkeerbehoefte wordt ruim voorzien.

 

4.3.             Exploitatie

 

Het belangrijkste aspect van de exploitatie is het omzetpotentieel. Dit is in beginsel groot (zie conclusies marktanalyse). Om hier succesvol op in te kunnen spelen zijn de schaalgrootte, exploitatieformule en doelgroepenkeuze in onderlinge samenhang van groot belang. Door de beoogde omvang is het omzetpotentieel op topdagen (vooral zaterdagavond) relatief bescheiden.  

Om voldoende omzet te generen wordt daarom voorgesteld te kiezen voor een formule waarmee meerdere avonden (en eventueel overdag afhankelijk van formule/aanbod) per week verschillende doelgroepen kunnen worden getrokken, bijv. doordeweeks studenten en in weekends jongeren uit Delft zelf. 

Daarnaast hangt het succesvol kunnen verzilveren van het omzetpotentieel af van factoren als:

·         Kwaliteit van het management (ervaringen en successen elders). Momenteel is er over de exploitant nog niets definitief bekend;

·         De mate waarin voortdurend ingespeeld kan worden op de dynamiek van de markt (middels o.a. inrichting, muziekkeuze, personeel etc)

 

4.4.             Draagvlak

 

Het draagvlak is mede een bepalende factor voor een succesvolle exploitatie van een discotheek. Dit draagvlak zal worden bepaald door de politiek, de directe omwonenden (inwoners en winkeliers) en door "collega" horecaondernemers.

 

Politiek

De politiek in de gemeente Delft heeft reeds te kennen gegeven heel graag een discotheek te realiseren in het Zuidpoort gebied. Zij is zich ervan bewust dat de toevoeging van een discotheek een welkome aanvulling zal zijn op het uitgaansaanbod in Delft.

 

Omwonenden

Het draagvlak van de direct omwonenden is een voortdurend aandachtspunt. Het is raadzaam om hen actief te betrekken in de planontwikkeling.

 

Ondernemers

De ondernemers zullen positief zijn over de ontwikkeling van de discotheek in het Zuidpoortgebied. De discotheek voegt een nieuwe functie aan het horeca-aanbod in Delft.

 


5.                   Conclusies en aanbevelingen

 

5.1.             Conclusies

 

Uit de analyse kunnen de volgende conclusies worden getrokken:

·         De omzetten in de uitgaansmarkt zijn groot en deze groeien nog steeds;

·         Het geraamde markt-/omzetpotentieel voor een discotheek in Delft is voldoende groot voor de realisering van een nieuwe discotheek;

·         Rekening houdend met de ruimtelijk-functionele context liggen er met name kansen voor een concept/formule die gericht bezoek genereert, aansluitend en passend bij de omgeving. Hierbij is, afhankelijk van de definitieve formule, ook combinatiebezoek met de bioscoop en het theater denkbaar;

·         Vanuit de beoogde capaciteit is het niet mogelijk om maximaal in te spelen op de pieksituatie (met name zaterdagavond). Om voldoende omzet te genereren, dient derhalve gezocht te worden naar een formule die in staat is meerdere avonden per week verschillende doelgroepen aan te trekken;

·         Er is het nodige draagvlak aanwezig voor de komst van een discotheek (met name vanuit politiek en horecaondernemers).

·         Indien de inpassing in het Zuidpoortgebied op zodanige wijze plaatsvindt dat de woonomgeving het minst wordt belast en de uitgang goed aansluit op ontsluitingsroutes, zal naar verwachting vanuit de omgeving ook voldoende draagvlak aanwezig zijn.

 

5.2.             Aanbevelingen

 

Vanuit de conclusies kunnen de volgende aanbevelingen worden gedaan:

·         Bij de selectie van een exploitant is het belangrijk sterk rekening te houden met de voorwaarden zoals geformuleerd in 5.1;

·         In de verdere planvorming zouden omwonenden sterk betrokken moeten worden om daarmee het draagvlak voor en de inpassing van het project optimaal te laten zijn;

·         Binnen de bouwplannen zou gezocht moeten worden naar het bieden van flexibiliteit om ook in de toekomst te kunnen inspelen op de dynamiek van de markt.


Bijlage 1. Verschillende types exploitatieformules discotheken

 

1. De traditionele Discotheek

 

Concept

De traditionele discotheek heeft zijn oorsprong in de jaren '70, toen de eerste 'echte' discotheken in Nederland ontstonden.  De traditionele discotheek bestaat over het algemeen uit één ruimte (geen aparte 'afdelingen' met andere muzieksoorten) met een brede muziekkeuze. De exploitatie is beperkt tot 2 tot 3 avonden per week. Op magere exploitatieavonden, zoals vrijdagavond, worden thema-avonden georganiseerd. Incidenteel worden er besloten feesten / partijen gehouden. De traditionele discotheek functioneert als aanvulling op het bestaande horeca-aanbod / uitgaansgebied. Dit type discotheek heeft, afhankelijk van de grootte, een locaal tot regionaal verzorgingsbereik (tot ca. 25 km).

 

Locatie

De traditionele discotheek is over het algemeen gevestigd in het centrum in of vlakbij een horecaconcentratie / uitgaansgebied. De wisselwerking tussen de discotheek en het uitgaansgebied is sterk (eerst naar café, later op de avond naar de discotheek). Dit type discotheek is met name gevestigd in plaatsen / steden tussen de 25.000 en 100.000 inwoners.

 

Perspectief

Het perspectief voor de traditionele discotheek is matig: uitbreiding is veelal niet mogelijk (centrumlocatie), terwijl de consument steeds hogere eisen stelt aan het product. De concurrentie van danscafés en uitgaanscentra  (zie verder) is groot. Traditionele discotheken worden eigenlijk niet meer geopend.

 

Voorbeelden

Regio Delft: Lorre in Delft (studentendisco), Teejater in Naaldwijk, Tempel in Den Haag, City Life in Reeuwijk, Locomotion in Zoetermeer (perifeer),

Elders: Opera in Arnhem, La Plaza in Goes, The Talk of the Town in Tilburg, Copacabana in Den Briel, Massa in Breda, The Palace in Groningen, Dansen bij Jansen in Amsterdam.

 

2. Gethematiseerde discotheken

 

Concept

De gethematiseerde discotheek is een doorontwikkeling van de traditionele discotheek. Een bepaald thema staat centraal: op dit moment zijn de beach-clubs en skihut-achtige formules populair. Inrichting, muziekkeuze etc. zijn afgestemd op het thema. De exploitatie is beperkt tot 2 tot 3 avonden per week. Belangrijkste doelgroep zijn ook hier jongeren. De themadiscotheek heeft een locaal tot regionaal verzorgingsbereik (tot ca. 50 km).

 

Locatie

De gethematiseerde discotheek is over het algemeen gevestigd in het centrum in of vlakbij een horecaconcentratie / uitgaansgebied. De wisselwerking tussen de discotheek en het uitgaansgebied is wat minder sterk dan bij de traditionele discotheek. Afhankelijk van het concept kunnen gethematiseerde discotheken over een sterke autonome aantrekkingskracht beschikken. Over het algemeen gevestigd in plaatsen vanaf 75.000 inwoners (groot locaal draagvlak noodzakelijk).

 

Perspectief

De perspectieven voor een gethematiseerde discotheek zijn redelijk goed, indien voortdurend nieuwe thema's worden geïntroduceerd.

 

Voorbeelden

Regio Delft: Tahiti, Scheveningen

Elders: Baja Beach Club in Rotterdam, Ski Hut in Rotterdam, Y land in Spijkenisse.

 

3. (Voormalige) poppodia

 

Concept

De poppodia / jongerencentra in Nederland differentiëren zich steeds sterker. Tot begin jaren '90 hielden de poppodia zich vooral bezig met het programmeren van live-muziek, bands en theater etc.; later zijn daar ook discotheekachtige activiteiten bijgekomen. De discotheekachtige activiteiten zijn over het algemeen gericht op (een) specifieke doelgroep(en). Poppodia hebben een culturele functie en ontvangen ten behoeve van deze functie subsidie van de gemeente. Poppodia hebben over het algemeen een locaal tot regionaal verzorgingsbereik (tot ca. 50 km).

 

Locatie

Poppodia  zijn vrijwel altijd in de binnenstad / nabij het centrum gevestigd. Vrijwel elke grotere gemeente beschikt over een poppodium.

 

Perspectief

De culturele doelstelling van poppodia staan voorop, commerciële doelstellingen zijn hiervan afgeleid. De continuïteit van de poppodia is in grote mate afhankelijk van de financiële ondersteuning door de overheid. Het perspectief voor de poppodia is derhalve vrij goed, omdat men niet direct afhankelijk is van invloeden vanuit de markt. Anderzijds is de gemeente wel kritischer ten aanzien van de exploitatie in verband met een grotere (financiële) betrokkenheid.

 

Voorbeelden

Regio Delft: Speakers in Delft, Paard in Den Haag, Boerderij in Zoetermeer, Nederland 3 in Wateringen.

Elders: Waterfront in Rotterdam, Nighttown in Rotterdam, 013 in Tilburg, LVC in Leiden, 't Beest in Goes, Para/MEZZ in Breda, Tivoli in Utrecht.

 

4.         Multifunctionele uitgaanscentra

 

Concept

Door hoge investeringen in combinatie met een relatief korte exploitatieduur (2 avonden per week) zijn veel (traditionele) discotheken tot schaalvergroting overgegaan. Deze multifunctionele uitgaanscentra zijn onderverdeeld in meerdere zalen/ruimten waarin verschillende thema's worden gevoerd (zoals bijvoorbeeld een ski-hut, hollands café, cocktailbar, eetgelegenheid etc) en waar per zaal verschillende muziek wordt gedraaid. Een multifunctioneel uitgaanscentrum is dus een combinatie van verschillende exploitatieformules onder één dak.

Bezoekersaantallen kunnen oplopen tot enkele duizenden per zaterdagavond. Multifunctionele uitgaanscentra hebben een regionaal tot bovenregionaal verzorgingsbereik (indicatie: tot ca. 100 km). Naast de discotheekexploitatie is het uitgaanscentrum op overige avonden / dagen beschikbaar voor feesten, partijen, bijeenkomsten, productpresentaties etc. (soms meerdere tegelijk).

 

Locatie

Over het algemeen zijn de multifunctionele uitgaanscentra te vinden in het landelijk gebied of op perifere locaties, waar veel uitbreidings- en parkeermogelijkheden zijn. Betaalbaar nachtelijke transport is van belang om jonge doelgroepen aan te kunnen trekken.

 

Perspectief

Multifunctionele uitgaanscentra zijn in meerdere markten actief. In verband met de continuïteit is dat ook noodzakelijk. De exploitatie- en investeringskosten zijn hoog. Multifunctionele uitgaanscentra zijn veelal een doorontwikkeling van traditionele discotheken of partycentra. Geheel nieuw gebouwde, grootschalige multifunctionele uitgaanscentra komen nauwelijks voor. Het perspectief is vrij goed, omdat door de multifunctionaliteit verschillende doelgroepen tegelijk worden aangesproken.

 

Voorbeelden

Regio Delft: Geen

Elders: Alcazar in Puttershoek, Bob's Party Saloon in Uitgeest, Time-Out in Gemert, The Challenge in Hoofddorp, Peppermill in Heerlen

 

5.         Clubs

 

Concept

Er is een categorie discotheken die zich graag 'club' laat noemen. Over het algemeen zijn dit discotheken waarin een bepaalde muziek- of levensstijl centraal staat en zijn als zodanig op te vatten als een nadere segmentatie in het discothekenaanbod. De disk-jockey is in dit concept in belangrijke mate bepalende voor het succes van de discotheek.

Het trendsettende karakter en het extravagante uiterlijk van het bezoekend publiek zijn belangrijke kenmerken. Clubs worden over het algemeen gericht bezocht. Clubs hebben een bovenregionaal tot zelfs landelijk verzorgingsbereik.

 

Locatie

Clubs zijn vrijwel altijd in de binnenstad / nabij het centrum gevestigd en zijn vooral te vinden in de grote steden.

 

Perspectief

De 'clubs' hebben een sterk onderscheidend vermogen. Zolang dit vastgehouden kan worden, en de muziek- of levensstijl blijft voldoende populair, is continuïteit gewaarborgd. Trends komen en trends gaan, en dat geldt ook voor 'clubs'. Daarnaast ondervinden dit type discotheek veel concurrentie van houseparty's op locatie.

 

Voorbeelden

Regio Delft: ''O" in Den Haag (perifeer).

Elders: It in Amsterdam, Mazzo in Amsterdam, AXL in Utrecht, De Waakzaamheid in Koog aan de Zaan, De Danssalon in Eindhoven, Nighttown in Rotterdam, Maastheater in Rotterdam, Now & Wow in Rotterdam.

 

6.                  Danscafés

 

Concept

Sedert enkele jaren in het danscafé in opkomst: kleinschaliger, intiemer van karakter en over het algemeen gericht op iets oudere jongeren. Veel voorkomend is het concept waarbij het bedrijf  zowel overdag, 's avonds als 's nachts geopend is en waarbij de bedrijfsvoering zich aanpast aan het tijdstip van de dag: van drinken/terrasje zitten, naar eetcafé/restaurant, naar dansen. Laagdrempeligheid staat hierbij voorop.

 

Locatie

Danscafés zijn gevestigd in het centrum van grotere steden, nabij zowel het winkel (t.b.v. dagfunctie) als horecaconcentratiegebieden. Het danscafé is vooral populair in studentensteden,

 

Perspectief

De danscafés vormen een belangrijke innovatie in de horeca. De perspectieven voor danscafés zijn goed: de exploitatie richt zich op meerdere doelgroepen en past zich aan de veranderende behoeften gedurende de dag.

 

Voorbeelden

Delft en regio: Speakers in Delft, Havana in Den Haag

Elders: Havana in Utrecht, Winkel van Sinkel in Utrecht, Uitstad in Tilburg, Vooruitgang in Eindhoven, Luxembourg in Amsterdam, EDD in Rotterdam.

 

 

 



[1] Bron: Ontwikkelingsadvies Horeca Delft, 2000

[2] Bron: Horeca in cijfers 2000

[3] Bron: Drinken in de Nederlandse Horeca, 1998

[4] [4] Bron: Drinken in de Nederlandse Horeca, 1998

[5] Bron: Ontwikkelingsadvies Horeca Delft, 2000

[6] Bron: Gemeente Delft, burgerzaken

[7] Bron: Drinken in de Nederlandse Horeca, 1998