Verslag

 

Datum

10-07-2001

Ons Kenmerk

 

Opsteller

Sandra Bouwer

Bijlagen

0       

Onderwerp

Nota Horeca binnenstad

 

 

 

 


 

 

Wethouder Grashoff opent de bijeenkomst om 20.00 uur.

In de jaren ‘94/’95 was er in Delft een restrictief horeca beleid. Het College van Burgemeester en Wethouders heeft onderzoeken laten uitvoeren en is zo tot de conclusie gekomen dat er nog enige ruimte is voor extra horeca gelegenheden. De reden hiervan is dat de binnenstad lokaal en in de regio een steeds meer een centrale positie is gaan innemen (Vinexlocaties). Het aanbod van de Delftse horeca sluit niet meer aan op de vraag. Er is niet veel vernieuwing en doorstroming. Delft blijft achter op andere steden. Met het gevaar dat de kwaliteit achteruit gaat. Concurrentie leidt tot betere kwaliteit.

Er is een nieuw bestemmingsplan binnenstad met nieuwe plankaarten in ontwikkeling hierin komt ook te staan waar zich horeca wel of niet kan vestigen. Het bestemmingsplan zal dit najaar in discussie gaan. In september zal de standpuntenbepaling van de raadscommissie plaatsvinden.

 

De aanwezigen krijgen de gelegenheid om informatieve vragen te stellen.

 

Wie heeft het onderzoek naar de horeca in Delft gestart?

Horeca Delft, Kamer van Koophandel en de gemeente hebben na overleg

besloten dat er een onderzoek nodig was naar de horeca in Delft. Marktplan

adviesgroep heeft dit onderzoek uitgevoerd.

 

De status van de Nota is niet geheel duidelijk.

De Nota zal wel in de raadscommissie besproken worden maar niet in de

raad afzonderlijk vastgesteld zal worden. Op basis van het advies van

de raadscommissie zullen de resultaten in het bestemmingsplan worden

verwerkt.

 

Er wordt in de Nota niets genoemd over de terrasboten.

Er vinden geen beleidswijzigingen plaats. Alles blijft zoals voorheen.

 

In de Nota staat dat er een hotel in de Papenstraat komt. .

De gemeente biedt de mogelijkheid dat er een hotel mag komen. De

gemeente is niet de exploitant van de hotels. Zij schept de voorwaarden

ertoe.

 

Er wordt maar een heel korte paragraaf aan de coffeeshops besteed.

Er vinden geen beleidswijzigingen plaats. Alles blijft zoals voorheen.

 

De speelautomaten en de amusementscentra vormen een aparte

categorie. Er staat niet aangegeven waar dit wel of niet mag.

Als deze worden toegestaan wordt er naar een passende locatie gezocht.

Er is nog geen besluit genomen door de gemeente raad of er al dan niet een amusementscentra wordt toegestaan.

 

Een bordeel wordt niet genoemd in de Nota.

Nee een sexinrichting heeft een aparte regelgeving.

 

Wat is de relatie voor de Nota horeca binnenstad in relatie met de Zuidpoort met name de horeca verbindingsroute naar Zuidpoort. Komt hier een aparte Nota voor?

Nee er komt geen aparte horeca nota voor de Zuidpoort. De horeca is geregeld in het bestemmingsplan Zuidpoort. De horeca definities zullen nog op elkaar worden afgestemd.

 

Is de 4000m2 horeca oppervlakte in de binnenstad inclusief of exclusief de Zuidpoort?

Dat is exclusief.

 

Is er rekening gehouden met de beheersinstrumenten. Dit wordt maar heel zijdelings in het bestemmingsplan opgenomen? Waarom wordt niet voldaan aan de verplichting van een handhavingparagraaf?

Het belangrijkste beheersinstrument dat we hebben is de Milieuvergunning.

Naast het toezicht op de openbare orde (politie)

 

Onderzoek gaat er vanuit dat de Vinexlocaties invloed hebben op het centrum. Waarom komen er dan geen horeca gelegenheden in de Vinexlocaties?

In z’n algemeenheid concentreert uitgaan zich in de centra van de steden. Niet alleen in Delft maar ook in Den Haag en Zoetermeer. Het is planologisch mogelijk om op andere plaatsen horeca toe te staan. In de praktijk gebeurt dit echter niet In hoeverre dit gebeurt op de Vinexlocaties is niet bekend, die liggen buiten Delfts grondgebied.

 

Er is sprake van geweest dat er op het Oude Delft ook uitbreiding van horeca plaats kan vinden. Hier bij denkend aan het Meisjeshuis.Misschien wil je hier over een aantal jaar een horeca gelegenheid vestigen en dan kan het niet omdat de nota nu de mogelijkheid niet biedt.
Er is vrij specifiek aangegeven waar we horeca willen creëren. Er moet niet te veel worden versplinterd zodat je heel erg veel loop bewegingen krijgt en het uitgaansrondje niet meer sluit.

 

Wat is de flexibiliteit van het bestemmingsplan? Als er bv vanuit de detailhandel geen interesse wordt getoond mag er dan horeca worden gevestigd?

Een bestemmingsplan geeft aan wat wel en niet mag, maar een bestemmingsplan dwingt nooit af of er feitelijk komt wat toegelaten is.

 

Geven de horecacategorieën zoals omschreven in het bestemmingsplan, ook die gelijk de sluitingstijden aan?

Sluitingstijden mogen niet middels het bestemmingsplan worden geregeld. We hebben geprobeerd om te komen tot een definitie die duidelijkheid schept over de aard van het bedrijf. Nu is het wel zo dat in de horeca, de aard van het bedrijf sterk samenhangt met de sluitingstijden. De feitelijke sluitingstijden zijn geregeld in de horeca exploitatie verordening.

 

De Oude kerkstraat staat zowel blauw aangegeven als gearceerd. Welke van de twee is nu de goede?

De bedoeling is 50% mogelijk te vervallen voor de horeca, dus het blauwe gedeelte komt te vervallen.

 

Discussieronde

 

In ’94 is er een onderzoek gedaan naar de horeca in Delft. Toen was het advies: “Geen horeca erbij”. Hoe kan het dat dit zelfde adviesbureau nu het advies geeft om extra horeca toe te voegen in Delft?

In zeven jaar is er veel veranderd. Gedrag en besteding van de inwoners, er zijn Viinexlocaties bij gekomen. Het centrum van Delft heeft nu nog nadrukkelijker een centrumfunctie gekregen. De gemeente biedt ruimte om te vernieuwen en om inventief te zijn. Juist de bestaande horeca moet worden verbeterd. Een concurrerende werking is versterkend voor de kwaliteit.

 

Er wordt in het rapport gezegd dat de Delftse horeca beneden gewenst niveau  is maar dit wordt verder niet toegelicht.

Er ontbreken in Delft bv grandcafés en de groten ketenbedrijven.

 

Waarom laat de gemeente geen contra expertise doen?

Twee jaar geleden is er een onderzoek gehouden naar het toeristisch profiel van Delft. Hieruit kwam hetzelfde antwoord. Er moet worden geïnvesteerd en vernieuwd. De gemeente heeft alleen via het vestigingsbeleid invloed, en is niet de exploitant van de horeca bedrijven.

 

In de nota is geen beheers en handhavingmethode aangegeven. De overlast is nu doorgaans acceptabel, maar met de toevoeging van horeca gelegenheden zal dit in de toekomst niet meer acceptabel zijn.

De overlast op straat heeft geen logische koppeling met de verruiming van de horecavestiging. Verruiming van de openingstijden verlaagt het hangen op straat. De overlast kan ook van mensen komen dat thuis een feestje hebben gehad of elders, niet in horecagelegenheden hebben vertoefd.

 

Deze koppeling is wel te maken want als de bewoners van de Vinexlocaties ook op de Beestenmarkt komen, zijn er meer mensen op een zelfde oppervlakte wat zorgt voor meer overlast.

Dit is niet per definitie waar, want bv over de grotere Beestenmarkt komen minder klachten binnen dan over de kleinere Kromstraat.

 

Er wonen weinig mensen in de Veste. Regelmatig worden er bij de V&D/C&A ramen in gegooid. Vanuit de belangenvereniging Zuidpoort willen wij graag dat de doorlooproute naar het Cultuurplein vanaf de Beestenmarkt goed is.

Afgelopen jaren is er veel aandacht besteed aan de handhaving van de openbare orde. Op de Beestenmarkt is een constante monitoring gekomen. Er was één horeca gelegenheid die crimineel was en niet de gehele horeca.

Dat is aangepakt met positieve gevolgen. Een andere maatregel die genomen is is het inschakelen van de stadswacht. Ook is het stadspanel een van de onderzoeksorganen die de gemeente inschakelt om vooral een objectief beeld te vormen over de veiligheid in Delft.

 

Op de Voldersgracht is er een mogelijkheid om aan de westzijde 3 horeca vestigingen erbij te krijgen. Het lijkt ons goed om er aan de westzijde 2 te realiseren en aan de oostelijke kant 1. Zo ontstaat er een evenwichtige verdeling.

De gemeente heeft bewust gekozen om aan de oostzijde geen horeca te vestigen. Dit is een belangrijke route voor het winkelcircuit. Dit is een keuze vóór de detailhandel en niet tegen de horeca.

 

De horeca bond is gestopt met het overleg met de woonkoepel, orgaan voor bewonersorganisaties sinds, het binnenstadsforum is opgericht. Kunnen deze overleggen weer worden gestard?

De heer Verhoef, voorzitter van horeca Delft, zal dit in zijn organisatie aan de orde stellen. Tussen de horecaondernemers van de Beestenmarkt en de bewoners bestaat er een gewaardeerd overleg. De bewoners organisaties hebben bovendien regulier overleg met de binnenstadcoördinator.

 

Aan de achterkant van de Asvest, deels Zuiderstraat kunnen maximaal 7 horeca gelegenheden komen. Er worden alleen percentages aangegeven maar het totaal plaatje wordt gemist.

Het is een achterkant situatie, om het iets aantrekkelijker te maken kunnen er kleinschalige vestigingen komen.

Er zal specifieker naar worden gekeken om de algemene bedoelingen op deze plek goed en helder weer te gegeven.

 

Hetzelfde geld voor de bioscoop aan de Voldersgracht. Het is ook niet geheel duidelijk.

Hier moet nog iets verder op worden doorgedacht.

 

Op het Doelenplein heeft een geweldige uitbreiding van woningen plaatsgevonden. Dit gebied behoort te worden aangemerkt als woongebied i.p.v. uitgaansgebied?

Het zal aan het Doelenplein niet aan de orde zijn om substantieel vierkante meters horeca uit te breiden. Hier is ook geen ruimte voor. Het is wel degelijk een uitgaansgebied. De mensen zijn gaan wonen in een complex waarvan men wist dat er horeca onder zou worden gevestigd. (Breintjebeer, Filmhuis). Een voorlopige voorziening m.b.t. het nieuw terras van Delphi heeft de rechter juist op verzoek van de bewoners vandaag ten voordele van de exploitant, afgewezen.

 

Horecavestigingen vragen om veel technische voorzieningen. Het is bijna niet mogelijk om horecagelegenheden te vestigen in veel van de betrokken panden. Houdt de horecaondernemers dan ook niets voor.

We hebben bewust in dit stadium niet gekeken naar de individuele panden en mogelijke technische beperkingen.

D.m.v. creativiteit zijn er in de toekomst een hoop dingen op te lossen, wel moet er worden voldaan aan wet- en regelgeving.

 

Het is een trend dat er meer gewoond wordt in de stad. Als suggestie wordt meegegeven: Het contact met de achterban moet niet verloren gaan. Je kunt subjecten niet objectieveren maar het zijn wel waarheden. Met de uitbreiding van de horeca is ook het leefklimaat gemoeid.

De suggestie wordt overgenomen. Deze aspecten zijn uiteraard ook de zorg van de gemeente.

 

Er werd genoemd dat er een gebrek aan ketenbedrijven in Delft is bv McDonalds. Hoe zit het dan met het stadsgezicht?

Men zal zich moeten houden aan de regels van het reclame beleid. Dit is vrij streng.

 

Sluiting

De voorzitter constateert dat er behoefte is om in de nota meer aandacht te besteden aan de gevolgen van de horeca op het gebied van de openbare orde op straat; enerzijds waar het gaat om de feitelijke gegevens t.a.v. gebeurtenissen (de statistieken) en anderzijds waar het de belevingsaspecten in dit opzicht betreft. (Stadspanel inschakelen).