Onderwerp
In de raadsvergadering van 29
juni 2000 is de nota "Bereikbare binnenstad sleutel tot
autoluw(plus)" goedgekeurd.
Eén van de uitgangspunten om het autoverkeer in de binnenstad te beperken is als volgt geformuleerd:
Het kernwinkelgebied en
delen van de binnenstad die van bijzonder cultuur historisch belang zijn, zijn autoluw+.
Ze blijven wel bereikbaar voor autoverkeer dat vanuit sociaal, economisch en/of
veiligheidsoogpunt essentieel is
Autoluw+ houdt derhalve in:
·
voetgangersgebied
·
selectief toegankelijk voor bestemmingsverkeer per auto
·
parkeren niet toegestaan
Om het autoluw+-gebied te kunnen realiseren is een selectief toegangssysteem nodig. Bij de opstelling van de parkeernota is uit gegaan van een toegangscontrole met behulp van digitale camera’s. Na overleg met de politie is inmiddels gekozen voor toepassing van elektronische afsluitingen met wegklapbare of wegzinkbare voorzieningen (roadbarriers).
De digitale camera’s worden te fraude gevoelig geacht
Het gebied zal aan de randen worden afgesloten met vaste en elektronische afsluitingen De locaties voor vaste of elektronische afsluitingen zijn zodanig gekozen, dat alle bestemmingen in het gebied via de elektronische afsluitingen bereikbaar zijn.
Het autoluw+-gebied wordt in 4 fasen gerealiseerd. Daarbij is fase 1 het meest ingrijpend, omdat dan het grootste deel van het uiteindelijke autoluw+-gebied al wordt gerealiseerd.
De elektronische afsluitingen worden verbonden met de centrale regelkamer in de Phoenixgarage. De elektronische afsluitingen worden voorzien van camera’s in verband met de uitvoering van het toelatingsbeleid. Het biedt betere mogelijkheden voor communicatie, verhoogt de veiligheid en maakt visuele controle mogelijk.
De
ambtelijke werkgroep maakt vooral gebruik van de kennis en ervaring in
Nijmegen. Een Delftse delegatie heeft een werkbezoek gebracht aan Nijmegen,
waarbij de selectieve afsluiting van de binnenstad centraal stond. Bij de
delegatie, die bestond uit wethouders, raadsleden en ambtenaren, heeft het
Nijmeegse systeem een doordachte indruk achter gelaten. Het systeem in Nijmegen
is na een jaar te hebben gefunctioneerd in 1997 geëvalueerd. Een dergelijk
evaluatieonderzoek is ook uitgevoerd naar het selectief toegangssysteem in de
binnenstad van de gemeente ‘s-Hertogenbosch (1995).
Beide
evaluaties en ook gegevens uit Haarlem, waar recent een dergelijk systeem is
ingevoerd, worden gebruikt bij het opstellen van de plannen voor het
selectieve toegangssysteem in de binnenstad van Delft.
Locatie onderzoek
In
de nota “Een bereikbare binnenstad - Parkeerbeleid sleutel tot autoluw+” zijn per fase de locaties
aangegeven van de verschillende afsluitingen.
Met
de overgang van het digitale camerasysteem naar elektronische afsluitingen
blijkt het in sommige situaties nodig om ook de locatie aan te passen. Dat komt
vooral omdat met camera’s een groter gebied kan worden bestreken en omdat een
elektronische afsluiting meer fysieke ruimte vraagt.
Eventuele
belemmeringen als kabels en leidingen of uitritten kunnen nog leiden tot
wijzigingen in de inrichting van de locatie of in het uiterste geval tot
aanpassing van de locatie.
Indien de Raadscommissie
Duurzaamheid op 16 januari akkoord gaat met het verder uitwerken, begroten en
plannen van het elektronische toegangsysteem, zal in de commissie van februari
toestemming worden gevraagd voor de aanleg van het systeem met de dan bekende
gegevens.
Voor de verdere uitwerking is
een voorbereidingskrediet nodig van
fl 150.000 teneinde opdrachten te kunnen verstrekken aan Parkmate
BV en aan Eneco, ten laste te brengen van het Parkeerfonds.