Nota

 

Datum

3-01-2001

Ons Kenmerk

01/000152

Opsteller

Gerard vd Sterre

Bijlagen

0        

Onderwerp

Plaatsen pollers

 

 


In de raadsvergadering van 29 juni 2000 is de nota "Bereikbare binnenstad sleutel tot autoluw(plus)" goedgekeurd.

 

Eén van de uitgangspunten om het autoverkeer in de binnenstad te beperken is als volgt geformuleerd:

 

Het kernwinkelgebied en delen van de binnenstad die van bijzonder cultuur historisch belang zijn, zijn autoluw+. Ze blijven wel bereikbaar voor autoverkeer dat vanuit sociaal, economisch en/of veiligheidsoogpunt essentieel is

 

Autoluw+ houdt derhalve in:

·       voetgangersgebied

·       selectief toegankelijk voor bestemmingsverkeer per auto

·       parkeren niet toegestaan

 

Om het autoluw+-gebied te kunnen realiseren is een selectief toegangssysteem nodig. Bij de opstelling van de parkeernota is uit gegaan van een toegangscontrole met behulp van digitale camera’s. Na overleg met de politie is inmiddels gekozen voor toepassing van elektronische afsluitingen met wegklapbare of wegzinkbare voorzieningen (roadbarriers).

De digitale camera’s worden te fraude gevoelig geacht

 

Het gebied zal aan de randen worden afgesloten met vaste en elektronische afsluitingen De locaties voor vaste of elektronische afsluitingen zijn zodanig gekozen, dat alle bestemmingen in het gebied via de elektronische afsluitingen bereikbaar zijn.

 

Het autoluw+-gebied wordt in 4 fasen gerealiseerd. Daarbij is fase 1 het meest ingrijpend, omdat dan het grootste deel van het uiteindelijke autoluw+-gebied al wordt gerealiseerd.

 

De elektronische afsluitingen worden verbonden met de centrale regelkamer in de Phoenixgarage. De elektronische afsluitingen worden voorzien van camera’s in verband met de uitvoering van het toelatingsbeleid. Het biedt betere mogelijkheden voor communicatie, verhoogt de veiligheid en maakt visuele controle mogelijk.

 

De ambtelijke werkgroep maakt vooral gebruik van de kennis en ervaring in Nijmegen. Een Delftse delegatie heeft een werkbezoek gebracht aan Nijmegen, waarbij de selectieve afsluiting van de binnenstad centraal stond. Bij de delegatie, die bestond uit wethouders, raadsleden en ambtenaren, heeft het Nijmeegse systeem een doordachte indruk achter gelaten. Het systeem in Nijmegen is na een jaar te hebben gefunctioneerd in 1997 geëvalueerd. Een dergelijk evaluatieonderzoek is ook uitgevoerd naar het selectief toegangssysteem in de binnenstad van de gemeente ‘s-Hertogenbosch (1995).

Beide evaluaties en ook gegevens uit Haarlem, waar recent een dergelijk systeem is ingevoerd,  worden gebruikt bij het opstellen van de plannen voor het selectieve toegangssysteem in de binnenstad van Delft.

 

 

Locatie onderzoek

In de nota “Een bereikbare binnenstad - Parkeerbeleid sleutel  tot autoluw+” zijn per fase de locaties aangegeven van de verschillende afsluitingen.

Met de overgang van het digitale camerasysteem naar elektronische afsluitingen blijkt het in sommige situaties nodig om ook de locatie aan te passen. Dat komt vooral omdat met camera’s een groter gebied kan worden bestreken en omdat een elektronische afsluiting meer fysieke ruimte vraagt.

Eventuele belemmeringen als kabels en leidingen of uitritten kunnen nog leiden tot wijzigingen in de inrichting van de locatie of in het uiterste geval tot aanpassing van de locatie.

 

Procedure

Indien de Raadscommissie Duurzaamheid op 16 januari akkoord gaat met het verder uitwerken, begroten en plannen van het elektronische toegangsysteem, zal in de commissie van februari toestemming worden gevraagd voor de aanleg van het systeem met de dan bekende gegevens.  

 

Voor de verdere uitwerking is een voorbereidingskrediet nodig van

 fl 150.000 teneinde opdrachten te kunnen verstrekken aan Parkmate BV en aan Eneco, ten laste te brengen van het Parkeerfonds.                                            

 

 

 


Gerard vd Sterre

vakteam Mobiliteit