Datum 21-12-2000 Ons Kenmerk Opsteller Bijlagen 1 |
Onderwerp
Aangepast
plan Laan der Verenigde Naties
Inleiding
Op 27
juni 2000 heeft uw college besloten het door Janssen de Jong Plancoördinatie
voor de locatie aan de laan der Verenigde Naties ontwikkelde plan verder te
laten uitwerken. Er zijn toen een aantal voorwaarden gesteld waaraan het plan
in ieder geval zou moeten gaan voldoen om tot realisatie te komen, te weten:
een
inhoudelijke planaanpassing (uitstraling verbeteren en parkeren beter
oplossen), een geoptimaliseerde grondopbrengst en een aantal door de gemeente
aangegeven bedrijven te huisvesten op de locatie.
Beoordelings opzet
Het planconcept
is aangepast en vervolgens ambtelijk beoordeeld voor zover dat in deze planfase
mogelijk is. Een conceptplan gedateerd 19 december 2000, is als bijlage bij
deze nota gevoegd.
De
conclusie is dat ambtelijk het plan als positief/voldoende wordt beoordeeld
maar dat er wel nadere voorwaarden gesteld moeten worden die de ontwikkelaar in
het definitieve bouwplan zal moeten doorvoeren om tot de gewenste plankwaliteit
te komen.
De
inhoudelijke planaanpassingen worden hierna eerst besproken, te beginnen met
het westelijk plandeel, zijnde het grote gebouw tussen de Tanthofkade en de Laan
der Verenigde naties en daarna het oostelijk plandeel grenzend aan de
Lagosweg/Sadatweg en de Laan der Verenigde Naties. Vervolgens komen de
grondopbrengst en de te vestigen bedrijven aan de orde.
Inhoudelijke planaanpassing westelijk deel
Het
hele ensemble kent een goede massa en past door de aangebrachte schaalvergroting
bij de stedebouwkundige context die bepaald wordt door Kruithuisweg,
wijktoegangsweg en stadstoegangsweg.
De
afwerking van het bouwplan langs de zijde van de Laan der Verenigde Naties moet
beter uitgewerkt worden. Hier moet een bouwkundige afscheiding gemaakt worden die
geparkeerde auto’s aan het zicht onttrekt en die een kwalitatieve uitstraling
genereert die bij het plan hoort.
Ook
langs de Tanthofkade ontbreekt nog de hoogwaardige afwerking die nodig is om
het parkeren en het bouwplan goed af te schermen van het Midden Delfland gebied
en het Uilenbosje aan de zuidkant van het terrein. Deze uitwerking en
terreinafwerking verdient extra aandacht en een reservering van financiële
middelen van de ontwikkelaar.
Op het
dak wordt geparkeerd. De auto’s op dit parkeerdak mogen niet zichtbaar zijn
vanaf de openbare weg. Een balustrade kan aan dit bezwaar tegemoet komen. Deze
balustrade moet kwalitatief hoogwaardig afgewerkt en geïntegreerd worden in het
bouwplan.
De
hellingbaan naar het parkeerdek toe geeft er onder een ruimte die nog niet te
overzien is voor wat betreft de bouwkundige inrichting en de afwerking daarvan.
Verder
zal in het plan nog rekening gehouden moeten worden met een stallings
mogelijkheid voor fietsers en een bouwkundige ruimte voor afvalcontainers.
De
parkeeroplossing die gekozen is, wordt op voorhand als voldoende ervaren. Het
aantal parkeerplaatsen is conform de te hanteren normen en sterk afhankelijk
van de concrete bedrijfsinvulling die uiteindelijk gerealiseerd zal worden.
Gesteld wordt wel dat bij de bouwkundige opzet rekening gehouden moet worden
met extra parkeerplaatsen die wellicht in de toekomst nodig kunnen zijn om o.a.
problemen in de buurt en op het eigen terrein te voorkomen. Dit betekent dat
een extra parkeerdak tot de mogelijkheden moet behoren en dat de fundering van
het gebouw dit toe moet kunnen laten.
Inhoudelijke plan aanpassing oostelijk deel
Op het
oostelijk deel is het plan aangepast nadat duidelijk was geworden dat de TZH
haar normen met betrekking tot de zakelijk recht strook voor de
hoogspanningskabels had bijgesteld. In principe kan een groter gedeelte dan
voorheen van de zakelijk recht zone bebouwd worden mits geen hoge heistellingen
nodig zijn, voldaan wordt aan eisen van brandveiligheid etc.
Het
bouwvolume is wat verschoven in die zin dat de massa wat minder is geworden in
het noorden en wat meer in het westen. Bij het noordelijk gedeelte wordt
gedacht om voor vrachtwagens een luifel aan te brengen waar onder geparkeerd
kan worden. Hiervoor gelden specifieke normen aangaande brandwerendheid e.d.
waaraan voldaan moet worden wil de TZH akkoord gaan. Of dit een oplossing is om
vrachtauto parkeren daar mogelijk te maken wordt door de ontwikkelaar gecheckt
bij een terzake deskundig bureau. Indien de TZH de luifel niet mogelijk acht
zal een andere oplossing gezocht moeten worden. De voorziening die gerealiseerd
zal worden dient in ieder geval een dusdanige bouwkundige afwerking te hebben
dat de vrachtauto’s zoveel mogelijk uit het zicht zijn.
Het
parkeren in het noordelijk deel wordt in de ecologische zone gesitueerd.
Dit
wordt niet wenselijk gevonden. Voorgesteld wordt daarom deze parkeerplaatsen
ten behoeve van de loods aan de zuidkant van de loods te situeren. De
ontwikkeling op de kop zal naar verwachting met een garage en een showroom
worden ingericht waarbij veel parkeerplaatsen nodig zijn.
Om
intensief ruimte gebruik te creëeren en zo min mogelijk in de ecozone te
parkeren zou op het dak of in de kelder geparkeerd kunnen worden van het
bedrijf dat zich op de kop zal vestigen.
Verder
wordt een grasdak op de loods en de luifel als zeer passend ervaren als aanvulling
op de ecozone. Andere bijzondere vormen van duurzaam bouwen moeten zoveel
mogelijk toegepast kunnen worden.
Tot
slot dient het terrein aan de zijde van de Sadatweg eventueel met een groene
haag afgeschermd te kunnen worden.
Grondopbrengsten
Het
college van b en w heeft bij haar bovengenoemd besluit van 27 juni jl. besloten
dat het plan van Janssen de Jong minimaal 8,2 miljoen gulden moet opleveren. In
het aangepaste plan zijn diverse wijzigingen/verbeteringen aangebracht en
worden tevens circa 4.000 m² b.v.o. meer gerealiseerd. Dit leidt er toe dat de
grondopbrengst beduidend hoger zal moeten zijn dan 8,2 miljoen gulden.
Na
onderhandelingen is Janssen de Jong bereid ƒ9.150.000,-- excl. btw als grondprijs te betalen. Deze prijs is
gebaseerd op minimaal 18.000 m² b.v.o.. Indien in de loop van het
ontwikkelingstraject meer m² b.v.o. gerealiseerd worden zal de grondprijs
evenredig hoger worden.
Gewenste bedrijfsinvulling
De
gemeente heeft de ontwikkelaar als
voorwaarde gesteld om tot ontwikkeling over te mogen gaan, dat de locatie
bedoeld is om er bepaalde bedrijven te huisvesten die elders in de gemeente
niet goed gehuisvest zijn.
Concreet
wordt hierbij o.a. gedacht aan een verhuisbedrijf en bepaalde
automobielbedrijven. De ontwikkelaar heeft hier in het ontwerp rekening mee
gehouden. Op dit moment is het nog niet mogelijk te stellen dat die bedrijven
ook daadwerkelijk op de locatie gehuisvest zullen worden.
In
ieder geval stelt de gemeente de eis dat voor de vestiging van ieder bedrijf in
het plan de goedkeuring van de gemeente nodig is.
Indien
het verhuisbedrijf uiteindelijk niet in het plan gevestigd wordt, kan de
gemeente alsnog nadere eisen stellen aan de grondopbrengst voor de andere
invulling die het plan dan zal krijgen. De gemeente zal hierbij uitgaan van een
redelijke prijs passend bij de betreffende invulling.
Planning
De
afgesproken planning is als volgt:
2
januari 2001 behandeling in b en w;
16
januari informatieve buurtpresentatie;
6
februari behandeling in commissie Duurzaamheid;
De
ruimtelijke ordenings procedure zal opgestart worden bij het indienen van het
definitieve ontwerp.
Tot slot
Wij
stellen u voor:
1. het
concept bouwplan verder door Janssen de Jong Plancoördinatie te
laten ontwikkelen onder de voorwaarden
gesteld in het b en w besluit d.d.
27 juni jl. en het gestelde in deze nota;
2. de
concept grondovereenkomst op te stellen en na ondertekening
het bestuurlijke besluitvormingsproces in
gang zetten;
3.
onderhavige nota voor te leggen aan de commissie Duurzaamheid.