Nota
Onderwerp
Beheersing Wateroverlast Binnenstad, financiering
Integraal onderzoek en onderzoek maatregelen aan woningen en openbare ruimte,
MR-ISV themaprogramma duurzaamheid
De water problematiek in met name het oostelijk, lager
gelegen, deel van de binnenstad van Delft heeft volop de aandacht. In het in
april 2000 vastgestelde Waterplan is de oplossing van deze problematiek opgenomen
als concreet project. gesplitst in voorlopige voorzieningen aan het Rietveld en
de Vlamingstraat en een langere termijn oplossing voor de waterhuishouding in
de gehele binnenstad. De recente wateroverlast heeft nogmaals de aandacht op de
urgentie van de problemen gevestigd. Om hieraan het hoofd te bieden zijn reeds
een aantal acties in gang gezet.
Korte
termijn: afsluiting grachten
In eerste instantie werd gedacht aan een tijdelijke
afsluiting van het Rietveld en de Vlamingstraat in geval van hoge waterstanden.
Hiertoe zijn ontwerpen gemaakt voor een viertal deurconstructies die in
principe open zouden blijven staan tenzij de waterstand boven een bepaald peil
komt.
Uit onderzoek naar het slibtransport is gebleken dat het
meeste slib in de grachten afkomstig is vanuit de Schie en wordt veroorzaakt
door de scheepvaart (rapport Batig). Uit dit oogpunt is het gewenst de grachten
aan de Schiezijde te voorzien van afsluitingen of slibschermen.
Inmiddels zijn er gesprekken gevoerd met de Provincie en het
Hoogheemraadschap waaruit blijkt dat het inpolderen van de binnenstad op
termijn geen onwaarschijnlijke variant is voor een structurele oplossing van de
wateroverlast. Hiertoe is echter verder onderzoek noodzakelijk. Tevens bleek
dat het afsluiten op acht plaatsen het
probleem van de oostelijke binnenstad in zijn geheel zou kunnen oplossen. Dat
zou echter nadelig kunnen zijn voor de recreatie en de ecologie.
Gezien de urgentie
van het probleem, de verwachtte lange termijn oplossing en de noodzaak om het slib in de grachten te
beperken, is de conclusie dat het Rietveld en de Vlamingstraat definitief
worden afgesloten aan de Schiezijde (voorziening voor ca. 10 jaar). In de
afsluiting zal voor de doorstroming een schuif en/of overloop worden geplaatst.
De afsluiting van de Kantoorgracht wordt bij de
reconstructie van de brug (omstreeks april 2001) gerealiseerd. Daar zal tevens
een oversteekplaats voor kano’s worden gerealiseerd.
Afsluiting van de Vlamingstraat en Rietveld aan de westkant
werd eerst overwogen door het leggen
van big-bags gevuld met zand. Het is
twijfelachtig of deze maatregel goed toepasbaar is en voldoende zekerheid
biedt. Sluisdeuren zijn relatief duur en vergen aanpassingen van de wal en zijn
tevens duur in het onderhoud. Daarom is nu gekozen voor een afsluiting middels
schotbalken, die alleen bij hoog water zullen worden geplaatst.
Voor de overige lage delen van de binnenstad is afsluiting
iets minder urgent, omdat de huizen hoger liggen. Het is ook nog niet bekend
welke pompcapaciteit benodigd is om het peil in zo’n groot deel van de
binnenstad te beheersen. Evenmin is duidelijk of er nog onbekende verbindingen
met de Schie zijn. Dit wordt op korte termijn uitgezocht. Omstreeks oktober
2001 zullen de overige grachten in de oostelijke binnenstad afgesloten worden
van het Rijn-Schiekanaal.
Hiermee is de gehele oostelijke binnenstad middels totaal
acht afsluitingen af te sluiten bij hoge waterstanden. Er zal dan ook nog
getest worden of er geen onbekende verbindingen (lekken) zijn.
De kosten voor deze voorzieningen bedragen ongeveer ƒ
1.000.000,--. In een separaat voorstel wordt voorgesteld deze te financieren
uit de toegezegde EZH gelden voor Beheersing van de wateroverlast (project 18).
Tevens is een ondergronds gemaal noodzakelijk. De kosten hiervoor worden
geraamd op ƒ 300.000,--. Voorgesteld wordt dit ten laste van algemeen te
brengen.
Integraal
onderzoek (grond)water
Bovenvermelde (nood)maatregelen lopen vooruit op een nieuw
integraal onderzoek naar de grond- en oppervlaktewater problematiek van de
gehele binnenstad (begrensd door de Schie, Phoenixstraat en Westvest) zoals ook
opgenomen in het Waterplan Delft. Het doel van dit onderzoek is inzicht te
krijgen in de waterkringloop in de Delftse Binnenstad en de onderlinge
beïnvloeding en consequenties bij veranderingen. Uiteindelijk resultaat is een
pakket van maatregelen om de Binnenstad van Delft leefbaar en droog te houden
op een duurzame wijze, rekening houdend met alle mogelijke ontwikkelingen en
met de belangen van betrokkenen.
Toekomstscenario’s (verdere bodemdaling, toename neerslag
etc.) worden daarin meegenomen alsmede ontwikkelingen als de aanleg van een
spoortunnel, het al dan niet verminderen van de grondwateronttrekking door DSM
etc..
Varianten als het inpolderen van de binnenstad, het splitsen
van Delflands boezem of peilvariatie zullen worden meegenomen in dit onderzoek.
Dit onderzoek zal worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van een
werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van Provincie, Hoogheemraadschap en
gemeente. De financiering zoals aangegeven in het Waterplan, zal plaatsvinden
door Hoogheemraadschap (ƒ50.000,--) en gemeente (ƒ 100.000,--). Nagegaan zal
worden welke bijdrage de Provincie en DSM-Gist hierin kunnen/moeten leveren en
of er gebruik gemaakt kan worden van Rijkssubsidies. Ook zal mogelijk een
bijdrage uit het project Spoorzone volgen in verband met de daarvoor benodigde
onderzoeken naar de invloed op de grondwaterhuishouding.
Voorgesteld wordt om de in het waterplan geraamde ƒ
100.000,-- beschikbaar te stellen om op korte termijn het onderzoek in gang te
kunnen zetten. Dit ten laste laten brengen van het ISV Themaprogramma
duurzaamheid, post 17 Bijdrage water en ecologie.
Onderzoek grondwateroverlast aan woningen
Daarnaast wordt het
onderzoek naar de grondwateroverlast in de Binnenstad voortgezet. Dit onderzoek
wordt begeleid door een werkgroep van Gemeente, Provincie, Hoogheemraadschap en
bewoners. Het doel van dit onderzoek -dat voortvloeit uit het peilbesluit- is
het opstellen van duurzame oplossingen voor de grondwateroverlast ter plaatse
van woningen in het gebied grofweg begrensd door Vlamingstraat noordzijde,
Vrouw Jutteland, Pluijmpot, Raam, Fortuinstraat en de Schie. Inmiddels is de
probleemanalyse en het inventariseren van mogelijke maatregelen afgerond. In de
komende fase zal in beeld worden gebracht welke bouwkundige maatregelen voor
woningen getroffen kunnen worden, de aanleg van drainage in zowel particulier
als openbaar terrein en wat de daarmee gepaard gaande kosten zijn. Dit
onderzoek zal leiden tot een standaard pakket aan maatregelen, inclusief kosten
en verdeelsleutel, die bruikbaar zijn in soortgelijke steden in Nederland
(andere delen van Delft, Dordrecht, Gouda, Leiden). Financiering vindt plaats
volgens de verdeelsleutel Provincie ƒ 50.000,--, Hoogheemraadschap ƒ 25.000,--
en gemeente ƒ 100.000,--. (bedragen excl. BTW). Voor de eerdere fasen is reeds
ƒ170.000,-- van de ƒ250.000,-- door ons bijgedragen.
Voorgesteld wordt om de benodigde ƒ 100.000,-- (excl. BTW)
ten laste te brengen van het ISV Themaprogramma duurzaamheid, post 17 Bijdrage
water en ecologie.
Voorstel:
Samenvattend
stellen wij u voor:
Þ uit het
ISV Themaprogramma Duurzaamheid, post 17, de volgende bedragen beschikbaar te
stellen:
·
ƒ 100.000,-- voor een integraal onderzoek naar de
waterproblematiek in de binnenstad
·
ƒ 100.000,-- voor een onderzoek naar mogelijke maatregelen
tegen grondwateroverlast in woningen in een deel van de binnenstad.
Þ dit voorstel
ter advisering voor te leggen aan de commissie duurzaamheid en ter goedkeuring
aan de Raad.