Onderwerp
Onlangs
heeft het adviesbureau AGV het implementatie-onderzoek afgerond voor het
beperken van het sluipverkeer over de polderwegen van Midden Delfland, dat het
in opdracht van de gemeenten Schiedam, Vlaardingen, Maasland, Schipluiden,
Delft en de deelgemeente Rotterdam Overschie heeft uitgevoerd (exemplaar
bijgevoegd).
Na de
behandeling van het standpunt van uw college met voorkeur voor een
doseersysteem (vanwege de relatief snelle toepasbaarheid) in de Cie
Duurzaamheid van 27 juni 2000 is een traject van start gegaan waarbij de
bewoners van het gebied op een aantal meedenk-avonden in de gelegenheid is
gesteld kennis te nemen van de stand van zaken en hun mening te geven over de
problemen en de mogelijke oplossingen.
Daarbij
bleek dat de problematiek in algemene zin wel werd onderschreven doch dat men
met name bang was zelf door maatregelen te worden gehinderd. De verslagen van
deze meedenk-avonden zijn bij het rapport gevoegd.
De
conclusie dat voor de korte termijn een doseersysteem het enige wettelijk
toepasbaar instrument is om iets aan de problemen te doen, bleef van kracht.
Vervolgens is onder de bewoners nog een enquete gehouden om na te gaan in
hoeverre deze door doseermaatregelen zouden worden gehinderd. In principe zal
de dosering voor de spitsperioden gelden en wel in de richting van het
spitsverkeer (06-09: zuid-noord, 16-18: noord-zuid). Gebleken is dat voor de
bewoners doseerpunten aan de zuidzijde van het gebied daarbij de minste
overlast zullen geven. In het rapport wordt tevens aangegeven waarom andere
oplossingen dan het doseersysteem (o.a. selectieve ontheffingen) niet op korte
termijn dan wel nu niet wettelijk toepasbaar zijn.
Dit
heeft mede ertoe geleid dat thans doseerpunten worden voorgesteld op de
volgende punten:
·
op de route Schieweg - Kerkweg nabij de Kandelaarbrug
(Overschie)
·
op de route Abtswoude - Harreweg op de Harreweg
nabij Kethel (Schiedam)
·
op de route Zouteveenseweg - Breeweg - Holyweg op
de Holyweg (Vlaardingen)
·
voor de route Schipluiden - Oostgaag - Maasland
ligt de voorkeur voor een doseerpunt op de grens van Maasland en Schipluiden;
dit vraagt echter nog nader overleg met de wegbeheerder, de provincie
Zuid-Holland. De status van de Westgaag is die van gebiedsontsluitingsweg met
erftoegangsfuncties, wat zich moeilijk zou verdragen met een doseerpunt.
Alternatief zijn twee doseerpunten, één op de Molenweg in Maasland en één op de
Westgaag. Qua effect zijn deze vergelijkbaar, maar qua ligging zijn deze minder
gunstig dan een punt op de Oostgaag.
·
voor de situatie Zweth (route Rotterdamseweg -
Delftweg) wordt voorgesteld met een verkeerslichteninstallatie (zonder
dosering) afwisselend eenrichtingverkeer door de bebouwing van de buurtschap in
te stellen in verband met de zeer geringe wegbreedte op dit deel van de route.
De
kosten voor het totaal van maatregelen worden geraamd rond de f 5 miljoen, via een sleutel te verdelen
over de betrokken partners. Delft zou hierin voor bijv. f 1,3 mio participeren (kosten gedeeld van de voorzieningen op de
routes waar Delft bij betrokken is + aandeel in algemene kosten). Het
stadsgewest Haaglanden heeft toegezegd dat deze kunnen worden gebracht ten
laste van de BOR-gelden, die op termijn van het rijk zullen worden ontvangen.
Dit vanwege de relatie van de maatregelen op de polderwegen met de op de A13 in
te richten spitsheffingspunten. Hetzelfde geldt voor de Stadsregio Rotterdam.
Omdat deze gelden echter pas beschikbaar komen als naar gewenst de
voorzieningen op de polderwegen al gerealiseerd zijn, dient voor
voorfinanciering zorg te worden gedragen. Ik zal u hierover nader berichten.
Thans
is aan de orde dat uw college in principe instemt met de uitwerking van het
doseersysteem etc. op genoemde wegen en, nadat het overleg met G.S. heeft
plaatsgevonden over de situatie bij Maasland, de plannen formeel voor inspraak
ter inzage legt gedurende tenminste vier weken. In deze periode zal door AGV
een inspraakavond worden geregeld. De Cie Duurzaamheid kan het principe-besluit
met het rapport vooreerst ter kennis worden toegezonden. Met de ontvangen
reacties kan dan een formeel voorstel worden voorbereid dat na behandeling in
Cie Duurzaamheid aan de raad kan worden voorgelegd.
|