Dynamische afsluiting

                                        

autoluwe binnenstad

 

Delft

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Duurzaamheid

vakteam Mobiliteit                                                                             Gemeente Delft


 

 Inhoudsopgave

 

1.      Inleiding

2.      Mogelijke dynamische afsluitingen

3.      Lokaties

4.      Toegang autoluw+ gebied

5.      Inrichting dynamische afsluiting

6.      Centrale regelkamer

7.      Glasvezelnet

8.      Tijdsplanning

9.      Kostenraming

10.  Voorstel
       Bijlagen 1 t/m 3

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Delft, 21-3-2001

 

 

 

1.     Inleiding

 

In de raadsvergadering van 29 juni 2000 is de nota “Bereikbare binnenstad sleutel tot autoluw(plus)” goedgekeurd.

Eén van de uitgangspunten om het autoverkeer in de binnenstad te beperken is in die nota als volgt geformuleerd:

 


Het kernwinkelgebied en delen van de binnenstad die van bijzonder cultuur historisch belang zijn, zijn autoluw+. Ze blijven wel bereikbaar voor autoverkeer dat vanuit sociaal, economisch en/of veiligheidsoogpunt essentieel is

 

Autoluw+ houdt derhalve in:

·      voetgangersgebied

·      selectief toegankelijk voor bestemmingsverkeer per auto

·      parkeren niet toegestaan

Het autoluw+-gebied wordt in 4 fasen gerealiseerd. Daarbij is fase 1 het meest ingrijpend, omdat dan het grootste deel van het uiteindelijke autoluw+-gebied al wordt gerealiseerd.

 

Om het autoluw+-gebied te kunnen realiseren is een selectief toegangssysteem nodig. Bij de opstelling van de parkeernota is uitgegaan van een toegangs-controle met behulp van digitale camera’s. Na overleg met de politie is besloten om niet voor digitale camera’s te kiezen omdat dit systeem te fraudegevoelig wordt geacht.

 

Alternatieven voor het camerasysteem zijn:

1.        geen fysieke afsluiting

2.        bemande controleposten

3.        dynamische fysieke afsluiting met onbemande posten

Het eerste alternatief brengt forse handhaving op straat met zich mee om het aantal overtreders te beperken. Het tweede alternatief leidt tot een zeer hoog aantal benodigd controleurs en daarmee tot zeer hoge jaarlijkse lasten. Gekozen is voor het derde alternatief omdat daarmee de jaarlijkse lasten beperkt blijven en het aantal overtreders minimaal zal kunnen zijn.

 

De ambtelijke werkgroep heeft gebruik gemaakt van de kennis en ervaring, die elders is opgedaan. Een Delftse delegatie heeft een werkbezoek gebracht aan Nijmegen, waarbij de selectieve afsluiting van de binnenstad centraal stond. Bij de delegatie, die bestond uit wethouders, raadsleden en ambtenaren, was er veel enthousiasme over het Nijmeegse systeem.

Een ambtelijke delegatie heeft ook een werkbezoek gebracht aan Haarlem en Almaar, waar thans dergelijke systemen gefaseerd worden ingevoerd.

Het systeem in Nijmegen is na een jaar te hebben gefunctioneerd in 1997 geëvalueerd. Een dergelijk evaluatieonderzoek is ook uitgevoerd naar

het selectief toegangssysteem in de binnenstad van de gemeente

 

 

 

‘s-Hertogenbosch (1995).  De evaluaties en de ervaringen uit Nijmegen, ‘s-Hertogenbosch en Haarlem zijn gebruikt bij het opstellen van de plannen voor het selectieve toegangssysteem in de binnenstad van Delft.

 

Aanbevelingen uit de evaluaties:

·      Wanneer centraal wordt ingegrepen in de stand van de pollers, zou dat
    lokaal zichtbaar moeten zijn, bijvoorbeeld door het knipperen van het
    gele of rode licht.

·      De poller moet opvallend zijn, zodat fietsers het obstakel goed kunnen
     zien.  Dat kan door een felle kleur of door middel van reflecterend
     materiaal.

·      De markering op straat moet opvallend zijn.

·      Communicatiemogelijkheid gewenst tussen selectieve ingang en          
     centrale.

 

2.     Mogelijke dynamische afsluitingen

 

Er zijn meerdere mogelijkheden voor een dynamische afsluiting van het autoluw+-gebied. De variatie betreft de bereikbaarheid, de benodigde handhaving, de controlemogelijkheid, de kosten en de ruimtelijke inpassing.

Aan de hand van vier modellen wordt ingegaan op de positieve en negatieve effecten.

1. Volledig gecontroleerde in- en uitgangen;

2. Uitsluitend gecontroleerde ingangen;

3. Sterk beperkt aantal gecontroleerde in- en uitgangen;

4. Dynamische afsluitingen op strategische locaties binnen het autoluw+-

    gebied.

 

Model 1. Volledig gecontroleerde in- en uitgangen

Dit alternatief komt overeen met het systeem, zoals dat in Nijmegen is gerealiseerd. Het autoluw+-gebied wordt volledig afgegrendeld met vaste en dynamische afsluitingen. Het aantal in- en uitgangen en de lokaties daarvan zijn zodanig gekozen dat alle bestemmingen binnen het gebied op een redelijke manier bereikbaar blijven en dat de hulpdiensten snel het gebied in en door kunnen rijden. Bij de dynamische in- en uitgangen bevindt zich een aanmeldzuil met een audioverbinding naar de centrale. Op deze manier wordt zowel het in- als uitrijden van het gebied gecontroleerd. Dit systeem biedt de mogelijkheid om voertuigen toe te laten met restricties t.a.v. de verblijfstijd in het gebied en de te kiezen uitgang. De benodigde handhaving binnen het autoluw+-gebied is in dit alternatief minimaal. De dynamische uitgang kent in dit alternatief dezelfde inrichting als de dynamische ingang. De benodigde regelkast voor een dynamische afsluiting kan voor een in- en uitgang worden gecombineerd tot één kast. De inrichting van een dynamische in- en uitgang is schematisch weergegeven op afbeelding 1.

Uit nadere bestudering van de beoogde lokaties voor een dynamische afsluiting blijkt dat het realiseren van dynamische gecontroleerde uitgangen op een aantal lokaties leidt tot extra inpassingsproblemen, zoals rond de Oude Kerk.

 

De voorlopige kostenraming van deze variant komt uit op (afgerond) 4,8 miljoen gulden voor fase 1 en nog eens 0,7 miljoen gulden extra voor de eindfase.

 

 

Afbeelding 1: Dynamische in- of uitgang in alternatief 1

Model 2. Uitsluitend gecontroleerde ingangen

Dit alternatief heeft dezelfde lokaties voor de dynamische in- en uitgangen als het eerste alternatief. Ook in dit alternatief wordt het autoluw+-gebied derhalve volledig afgegrendeld, zijn alle bestemmingen binnen het gebied op een redelijke manier bereikbaar en kunnen de hulpdiensten het gebied snel in en door. De dynamische ingangen zijn exact hetzelfde ingericht als in alternatief 1 (zie afbeelding 1). De dynamische uitgangen worden in dit alternatief niet gestuurd door een aanmeldzuil met intercom, maar eenvoudig door een detectielus. Het verlaten van het autoluw+-gebied vindt dus plaats zonder controle. Daarmee vervalt de aanmeldzuil. De inrichting van en dynamische uitgang in dit alternatief is schematisch weergegeven op afbeelding 2.

Zoals uit de schematische weergave blijkt is de inrichting, en daarmee ook de inpassing op straat, van een dynamische uitgang in dit alternatief aanzienlijk eenvoudiger dan in alternatief 1.

Door de uitgifte van kaartjes met de datum en de tijd van inrijden bij de dynamische ingang (met de verplichting om dat kaartje zichtbaar in de auto te plaatsen) blijft controle op de verblijfsduur in het autoluw+-gebied mogelijk.

Evenals in het eerste alternatief is de benodigde handhaving binnen het auloluw+-gebied ook in dit alternatief minimaal.

De voorlopige kostenraming van dit alternatief komt uit op (afgerond) 4,5 miljoen gulden voor fase 1 en nog eens 0,7 miljoen gulden extra voor de eindfase.

 

 

Afbeelding 2: Dynamische uitgang in alternatief 2

 

Model 3. Sterk beperkt aantal gecontroleerde in- en uitgangen

Het aantal dynamische in- en uitgangen zou maximaal zodanig moeten worden beperkt dat alle bestemmingen nog bereikbaar zijn en de routes voor het openbaar vervoer intact blijven. Op basis van de pollerlokaties voor alternatief 1 en 2 (zie bijlage 1 en 2) kan het volgende worden geconcludeerd:

·      De busroute in 2 richtingen over de Oude Langendijk moet in stand blijven voor de bus en voor het laden en lossen van de bedrijven aan de Oude Langendijk. Wanneer de dynamische in- of uitgang aan de Oude Langendijk ook wordt gebruikt door (vracht)verkeer dat elders moet laden/lossen, dan heeft dat direct en negatieve invloed op de afwikkeling van het openbaar vervoer. Bovendien is de route via de Oude Langendijk een uitrukroute van de brandweer. Een toename van het gebruik van de Oude Langendijk t.o.v. alternatief 1 of 2 is dus niet gewenst en voor de brandweer zelfs onaanvaardbaar.
De brandweer heeft te maken met een aantal bepalende criteria die relevant zijn in de binnenstad.
- maximale uitruktijden, b.v. voor monumentale panden 5 minuten. Deze uitruktijd komt in gevaar door oponthoud bij gebruik van sleutelpalen (verlies minimaal 1 minuut) en anderzijds door een beperking van het aantal ‘ongehinderde’ toegangen.
- benaderbaarheid object van 2 kanten. Door toename van het aantal vaste afsluitingen wordt dit sterk bemoeilijkt.

·      Een zelfde redenering (in de eindfase) geldt voor de busroute via de Beestenmarkt.

·      De uitgang vanaf het Vrouw Jutteland ter hoogte van de Schreibrug blijft in ieder geval nodig omdat vrachtauto’s de draai Vrouw Jutteland naar Voldersgracht niet kunnen maken.

·      Het maximaal haalbare blijft dan het achterwege laten van de in- en uitgang Voorstraat (bij de Poelbrug), de uitgang Wijnhaven en de in- en uitgang
Burgwal. Voor het laden en lossen van de Brabantse Turfmarkt / Burgwal leidt dit wel tot ingewikkelde manoeuvres via de Molslaan. Ook voor het laden en lossen aan de Wijnhaven/Boterbrug ontstaan er manoeuvreer- en daarmee bereikbaarheidsproblemen. De brandweer gaat niet accoord met het omzetten van pollers in vaste afsluitingen.

 

·      De kosten voor dit alternatief worden geraamd op (afgerond) 3,7 miljoen gulden voor fase 1 en nog eens 1,0 miljoen extra voor de eindfase.

Gezien de resterende kosten en de genoemde overwegingen en standpunten lijkt een beperking van het aantal dynamische afsluitingen met vervanging door vaste afsluitingen niet haalbaar.

 

Model 4. Dynamische afsluitingen op strategische locaties binnen het autoluw+-gebied

In het laatste alternatief wordt uitgegaan van een wezenlijk andere benadering voor het afsluiten van het autoluw+-gebied met behulp van dynamische afsluitingen. Door op strategische lokaties binnen het autoluw+-gebied dynamische afsluitingen te plaatsen wordt het voor verkeer, dat geen bestemming in het gebied heeft onmogelijk, c.q. onaantrekkelijk, om een (al of niet doorgaande) route door het gebied te kiezen. Verwacht wordt dat met maximaal 5 dynamische afsluitingen het doorgaand verkeer is bestreden.

Omdat dit alternatief met zich meebrengt dat de in- en uitgangen van het autoluw+-gebied niet zijn afgesloten is extra handhaving nodig gedurende 7 dagen per week en 24 uur per dag. Handhaving in de avonden en de nachten door parkeercontroleurs wordt, i.v.m. mogelijke problemen met het uitgaanspubliek, sterk afgeraden.
De kosten voor de extra handhaving worden geraamd op ruim 1,4 miljoen gulden per jaar.

Vanwege de beperkte afsluiting van het gebied en de daarmee gepaard gaande zeer hoge kosten van extra handhaving wordt voorgesteld dit alternatief niet te kiezen.

 

Samenvattend overzicht

In tabel 1 is op de eerder genoemde kriteria (bereikbaarheid, handhaving, controlemogelijkheid, kosten en ruimtelijke inpassing) gescoord teneinde een samenvattend overzicht te verkrijgen van de 4 alternatieven.


Tabel 1: Samenvattend overzicht vier alternatieven[1]

 

Kriterium

gecontroleerd in en uit

gecontroleerd in

beperkt aantal dynamische afsluitingen

dynamische afsluitingen op strategische lokaties

Bereikbaarheid bedrijven

+

+

--

+

Handhaving

+

+

+

-

Controle mogelijkheid

+

+

+

--

Kosten (incl. handhaving)

0

+

+

--

Ruimtelijke inpassing

0

+

+

++

 

Op basis van de overwegingen ten aanzien van de vier alternatieven, welke zijn samengevat in tabel 1, wordt voorgesteld om het tweede alternatief (gecontroleerde dynamische ingangen en dynamische uitgangen met aansturing door middel van voertuigdetectie) verder in procedure te brengen.

 

 

Kostenvergelijking modellen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

investering

investering

investering

jaarlijks onderhoud

 

fase 1 & glasvezelnet

eindfase

totaal

15 jaar

 

model 1

 

 

 

 

 

volledig gecontroleerde in-

 4.800.000,--

 700.000,--

 5.500.000,--

 381.000,--

 

en uitgangen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

model 2

 

 

 

 

 

uitsluitend gecontroleerde

 4.500.000,--

 700.000,--

 5.200.000,--

 360.000,--

 

ingangen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

model 3

 

 

 

 

 

sterk beparkt aantal ge-

 3.700.000,--

 1.000.000,--

 4.700.000,--

 325.000,--

 

controleerde in/uitgangen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

model 4

 

 

kosten extra

 

 

dynamische afsluitingen

vergelijk model 3

vergelijk

handhaving

verg.model 3

op strategische lokaties

 

model 3

ca. 1.400.000,--

 

 

 

 

 

 

 

N.B. alle genoemde bedragen in guldens, inclusief BTW

 

 

 

 


In bijlage 3 zijn de financiële gevolgen van zowel de modellen 1, 2 en 3 als onttrekking van de reserve parkeervoorzieningen doorgerekend en in beeld gebracht.

 

 

3.     Lokaties

 

In de nota “Een bereikbare binnenstad - Parkeerbeleid sleutel  tot autoluw+” zijn per fase de locaties aangegeven van de verschillende afsluitingen.

De ambtelijke werkgroep heeft nader onderzoek verricht naar de in de nota aangegeven locaties voor vaste en dynamische afsluitingen. Met de overgang van het camerasysteem naar dynamische afsluitingen bleek het in sommige situaties nodig om de locatie enigszins aan te passen. Dat komt vooral omdat met camera’s een groter gebied kan worden bestreken en omdat een dynamische afsluiting meer fysieke ruimte vraagt.

 

In bijlage 1 en 2 zijn de lokaties van de vaste en dynamische afsluitingen weergegeven. Bijlage 1 betreft de eerste fase van de inrichting van het autoluw+-gebied. Bijlage 2 laat zien hoe de eindsituatie er uit gaat zien. Voor de uitbreiding van het gebied met de Oude Delft tussen Heilige Geest Kerkhof en Peperstraat/Binnenwatersloot geldt het voorbehoud van de resultaten van de evaluatie van fase 1. Tevens is op de afbeeldingen aangegeven voor welk verkeer de dynamische afsluiting is bedoeld:

·        Ingaand verkeer

·        Uitgaand verkeer

·        Ingaande bussen

·        Uitgaande bussen

·        Ingang voor incidentele bezoekers

 

4.     Toegang autoluw+-gebied

 

Het autoluw+-gebied zal aan de randen worden afgesloten door een combinatie van vaste en dynamische afsluitingen.  Ten aanzien van de toegang tot het autoluw+-gebied komen er 3 regelingen. Deze regelingen vinden hun juridische basis in de verordening ontheffingverlening autoluw- plus gebied 2001:

1.   Bewoners en bedrijven van het gebied, in het bezit van een auto waarvoor een parkeervergunning is afgegeven, dan wel een parkeervoorziening op eigen terrein aanwezig is. Deze bewoners en bedrijven krijgen een algemene ontheffing waarmee ze of altijd het gebied in en uit kunnen (parkeergelegenheid op eigen terrein) of met uitzondering van een aantal tijdstippen het gebied in en uitkunnen (zie artikel 5 en 6 van de verordening).

2.   Vaste leveranciers of vaste laad-/losregeling. Bedrijven in het gebied, die op vaste tijden personen willen laten halen of brengen of goederen willen laden of lossen krijgen een ontheffing t.b.v. hun vaste leveranciers of brengende en ophalende voertuigen beperkt tot de afgesproken doelen en tijden (zie artikel 7 van de verordening).

3.   Incidentele laad/los haal/breng regeling. Iedereen, die incidenteel personen wil ophalen of brengen of goederen wil laden of lossen, kan een incidentele ontheffing krijgen (zie artikel 8 van de verordening).

 

Aan elk van deze regelingen zijn nadere voorwaarden verbonden. Voor de brandweer, de politie en de ambulancedienst zijn aparte regelingen nodig.

Een uitrukroute van de brandweer voert via de Oude Langendijk. Op die route is voorzien in dynamische afsluitingen. Voor de brandweer wordt voorzien in mogelijkheden om deze afsluitingen zodanig te bedienen dat de snelheid van de voertuigen daar niet of nauwelijks door wordt beperkt.

Voor noodsituaties wordt voorzien in een alarmknop in de centrale en een alarmknop bij de brandweer. Met het indrukken van deze knop worden alle pollers naar beneden gezet.

Met de politie en de ambulancedienst worden aparte afspraken gemaakt.

 

Het openbaar vervoer door het autoluw+-gebied is voorzien van transponders, waarmee de dynamische afsluitingen worden bediend.

 

De gemeentelijke reinigingsdienst krijgt bij wijze van vrijstelling een niet op kenteken gestelde ontheffingspas waarmee op de tijdstippen van de erkende ophaalregeling het reinigingsvoertuig het gebied in kan.

 

5.     Inrichting dynamische afsluiting

 

Alle dynamische afsluitingen worden ingericht met:

·        Een roadbarrier (poller),

·        rood-/ (geel)/groensignalering,

·        ondergrondse detectielussen,

·        aanvullende afzetting met paaltjes,

·        een regelkast en

·        één of meer camera’s.

Alle dynamische ingangen worden voorzien van een audioverbinding met de centrale. De vier dynamische ingangen, die geschikt moeten zijn voor incidentele bezoekers, worden bovendien voorzien van een “videocontact”. Daarmee is er visueel contact mogelijk vanuit de centrale met de bezoeker en kunnen documenten van de bezoeker worden gelezen in de centrale.

Op afbeelding 1 is schematisch aangegeven hoe een dynamische afsluiting wordt vormgegeven     

 

 

6.     Centrale regelkamer

 

In de Phoenixgarage is de beheerdersruimte ingericht als centrale regelkamer voor deze en in de toekomst nog te bouwen Zuidpoort- en Koepoortgarage. Op afstand kunnen de garages bediend en gemonitord worden. De 24-uurs bezetting van deze regelkamer maakt het mogelijk om ook andere taken, zoals de dynamische afsluiting van de binnenstad, hierin onder te brengen.

Voor een dynamische afsluiting is het van belang om een goed inzicht te hebben in wat er bij de verschillende afsluitingen gebeurt.

 

Vanuit de regelkamer is er, in het voorkeursalternatief,  dan ook audio- en videocontact mogelijk met alle dynamische ingangen. Hierdoor kunnen de bezoekers en toeleveranciers van de binnenstad er op adequate wijze geholpen worden.

De beelden kunnen voor een beperkte tijd worden opgeslagen om in geval van calamiteiten de situatie terug te kunnen kijken.

 

7.     Glasvezelnet

 

De benodigde verbinding tussen de dynamische afsluitingen en de centrale (en de garages) wordt voorzien met glasvezel. Die keus is gebaseerd op de benodigde kwaliteit voor de video en audio-overdracht.

Behalve voor de dynamische afsluitingen is het glasvezelnet ook nodig voor de verbindingen vanuit de parkeergarages met de centrale.

In afbeelding 3 zijn schematisch de glasvezelverbindingen aangegeven.

 

Afbeelding 3:           verbindingen glasvezelnet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


8.     Tijdsplanning

 

Om tot de realisatie van het selectieve toegangssysteem te komen is een stappenplan opgesteld. Dat plan ziet er als volgt uit.

1.        Definitiefase. In deze fase wordt vastgelegd waaraan het systeem moet voldoen.

2.        Overleg met leveranciers over eisen, wensen en mogelijkheden.

3.        Opstellen en doorlopen procedure van raadsvoorstel.

4.        Opstellen van het programma van eisen.

5.        Offerteaanvragen.

6.        Aanbiedingen van leveranciers.

7.        Beoordeling en selectie van de aanbiedingen.

8.        Opdrachtverlening.

9.        Uitvoering “bij leverancier”, afgesloten door een afname bij de leverancier. Tijdens deze afname zal een complete afsluiting, gekoppeld aan het centrale beheerssysteem , in het geheel worden  getoetst aan de gestelde eisen bij opdracht.

10.   Uitvoering “op straat”.

11.   Oplevering. Van de oplevering wordt een afnameprotocol gemaakt, waarin alle geconstateerde afwijkingen ten opzichte van de eisen en andere bevindingen, worden opgenomen.

 

De voorlopige tijdsplanning tot aan de openstelling van de eerste fase van de dynamische afsluiting van het autoluw+-gebied is weergegeven in tabel 2.

 

Tabel 2: Tijdsplanning dynamische afsluiting binnenstad

 

 

stap

febr

mrt

apr

mei

juni

juli

aug

sept

okt

nov

1

definitiefase

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

overleg leveranciers

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

raadsvoorstel

X

X

X

 

 

 

 

 

 

 

4

programma van eisen

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

5

offerteaanvragen

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

6

aanbiedingen

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

7

beoordeling en selectie

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

8

opdrachtverlening

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

9

uitvoering “bij leverancier”

 

 

 

X

X

X

X

 

 

 

10

uitvoering “op straat”

 

 

 

 

 

 

 

X

X

X

11

oplevering

 

 

 

 

 

 

 

 

X

X

 

De benodigde tijd voor voorbereiding en uitvoering brengt met zich mee dat er een periode zal zijn van 1 juli tot november (inwerking treden van de regelgeving tot de oplevering van de pollers) dat er wel een autoluw+-gebied is, maar nog geen dynamische afsluitingen. In deze periode zal er (extra) handhaving nodig zijn om te voorkomen dat automobilisten zich onterecht in het gebied ophouden.
Om ervoor te zorgen dat bij oplevering van de dynamische afsluitingen ook de

vaste afsluitingen gerealiseerd zijn moet het realiseren van deze laatste afsluitingen tijdig in gang gezet worden. Het tijdig aanbrengen van de vaste afsluitingen heeft als bijkomend voordeel dat de regelmatige bezoekers aan het autoluw+-gebied (bewoners, bedrijven, leveranciers met een ontheffing) alvast kunnen gewennen aan het beperkte aantal in- en uitgangen.

 

Het voorstel voor de periode tussen 1 juli en november (inwerking treden van de regelgeving tot de oplevering van de pollers) is om:

·       Tijdelijk extra handhaving in te zetten

·       Alle benodigde borden geplaatst te hebben

Alle geplande vaste afsluitingen gerealiseerd te hebben.

 

9.     Kostenraming

 
Bij de kostenraming voor het dynamisch afsluiten van het autoluw+-gebied volgens het voorgestelde alternatief is een splitsing gemaakt tussen de levering en plaatsing van de dynamische afsluitingen inclusief de centrale apparatuur en de aanleg van het glasvezelnet voor de datacommunicatie (zie tabel 3). Er worden hierbij twee fasen onderscheiden namelijk fase 1 (zie
bijlage 1) waarin 14 dynamische afsluitingen worden geplaatst en de eindfase (zie bijlage 2) waarin het  systeem wordt uitgebreid met 1 extra dynamische afsluiting en 3 dynamische afsluitingen worden verplaatst.
De totale kosten van fase 1 bedragen 4,5 miljoen gulden en de meerkosten van de eindfase bedragen 0,7 miljoen gulden.

 

          Tabel 3 - Realisatiekosten dynamische afsluitingen model 2

 

 

Kosten Fase 1

Meerkosten

Eindfase

Totale kosten

Dynamische afsluitingen

 3.310.000

    520.000

  3.830.000

Glasvezelnet

 1.190.000

    180.000

  1.370.000

Totaal

 4.500.000

    700.000

  5.200.000

 

 

Naast de realisatiekosten moet rekening gehouden worden met jaarlijkse kosten voor beheer en onderhoud  van 8% van de realisatiekosten.

 

 

10.   Voorstel

 

Wij stellen u voor:

 

·      In te stemmen met het plan voor de realisatie van dynamische afsluitingen van het autoluw(plus)-gebied, conform model 2.

·      Een krediet van fl 4.500.000,-- (model 2) beschikbaar te stellen voor de uitvoering van fase 1 van dit plan ten laste van de reserve parkeervoorzieningen.

·      Een jaarlijks budget van fl 360.000,-- (prijspeil maart 2001, model 2) beschikbaar te stellen voor het beheer en onderhoud.

·      Akkoord te gaan met het opnemen van de onderhoudslasten (voor 15 jaar) in de reserve parkeervoorzieningen volgens de aldaar aangegeven systematiek.

·      Kennis te nemen van de in de nota reserve parkeervoorzieningen in hoofdstuk IV genoemde geprognosticeerde stand van de reserve.

 

P. Boone

hoofd sector Duurzaamheid                       paraaf


 

Bijlage 1 - Situering dynamische afsluitingen in fase 1 *) model 2

 

 

 

*) alle niet nader aangegeven overgangen met het autoluwe gebied
    worden voorzien van vaste afsluitingen.


 

Bijlage 2 - Situering dynamische afsluitingen in de eindfase *) model 2

 

 

*) alle niet nader aangegeven overgangen met het autoluwe gebied
    worden voorzien van vaste afsluitingen.


bijlage 3.

Financiële effecten van de dynamische afsluiting binnenstad (nota 01/004950)

 

 

 

 

 



[1] In deze tabel zijn de waarderingen relatief ten opzichte van elkaar. Een “+” staat voor beter/goedkoper en een “0” voor slechter/duurder.