Nota

 

Datum

7-03-2001

Ons Kenmerk

01/007511

Opsteller

Henk Twisk

Bijlagen

0        

Onderwerp

Voorstel verplaatsing dienstwoningen en uitgangspunten voor ontwikkeling veld 10.

 

 


 

1.                  Inleiding

In Juni 2000 hebben de huidige bewoners van veld 10 een voorstel gepresenteerd voor de ontwikkeling van veld 10. Vervolgens heeft in november 2000 B&W en de Raadscommissie Duurzaamheid zich uitgesproken voor verplaatsing van deze woningen. Hierdoor werd het mogelijk om verdere besluitvorming over de bewonersplannen en de ontwikkeling van  veld 10 voor te bereiden.

 

Hieronder wordt een samenvatting gegeven van de visie van de betrokken vakteams ten aanzien van veld 10 en een voorstel gedaan voor de ontwikkeling van dit veld.

 

2.                  Nieuwe lokatie dienstwoningen

Ten behoeve van de besluitvorming zijn er 3 mogelijke modellen uitgewerkt:

Model 1:    verplaatsing naar achteren, fietspad tussen

                 dienstwoningen en museum.

Model 2:    verplaatsing naar achteren, fietspad tussen

                 dienstwoningen en nieuwbouw.

Model 3:    verplaatsing opzij naar voorplein techniekmuseum.

 

Hieronder worden  de voor- en nadelen van de verschillende opties in een tabel weergegeven. Voor een uitgebreidere onderbouwing wordt verwezen naar de bijlagen.


Voor- en nadelen verschillende modellen

 

Model 1

Model 2

Model 3

Woonfunctie

+

+

- (1)

Fietsroute / verkeersveiligheid

+

- - (2)

+

Ruimtelijke kwaliteit

-

+

++

Advies Welstand en monumenten (3)

+

-

- -

BVO nieuw / verbouw

5000 m²

(1000 bg+4000 verd)

+ verbouw 6 woningen

5000 m² 

1000bg+4000verd)

+ verbouw 6 woningen

6050 m²

(1250 bg+4800verd)

+ verbouw 6 woningen

BVO nieuw

6050 m²

(1250bg+4800verd)

6050 m²

(1250bg+4800verd)

7100 m²

(1500bg+5600verd)

Kosten  verplaatsing trafo voor techniek museum

f 250.000

f250.000

Inbegrepen

(1) Buitenruimte wordt minimaal en onvergelijkbaar met huidige situatie.

(2) Model  2 is volgens de afdeling mobiliteit uit oogpunt van verkeersveiligheid onacceptabel.

(3) Overeenkomstig het advies van de raadscommissie Duurzaamheid is de commissie Welstand en Monumenten gevraagd om te adviseren omtrent de nieuwe locatie van dienstwoningen. Een onderbouwing van dit advies is bijgevoegd in de bijlage.

 

De modellen verschillen onderling nauwelijks wat betreft financiële consequenties voor de grondexploitatie. In model 3 zijn echter reeds de kosten voor de verplaatsing van het trafohuisje op het voorplein van het techniek museum meegenomen. Indien na keuze voor  model 1 of 2 alsnog wordt besloten om het genoemde trafohuisje te verplaatsen levert dit een extra kostenpost van ca. fl 250.000 op.

 

3.         Parkeren

Voor model 1 en 2 zullen ca. 43 parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden en voor model 3 ca. 56 parkeerplaatsen.

 

4.         Bewonersplan

Het plan van de bewoners komt in hoofdlijnen overeen met de in het bestemmingsplan opgenomen stedebouwkundige randvoorwaarden. Na presentatie van het bewonersplan is de rooilijn aan Ezelsveldlaan twee meter naar het zuiden verplaatst in verband met de inpassing van een fietspad. Het bewonersplan zal hierop moeten worden aangepast.

 

5.         Professorenwoningen

De Professorenwoningen zijn in bouwtechnisch slechte staat. Met de waarde van de woningen is bij berekening van de grondwaarde geen rekening gehouden, omdat aangenomen mag worden dat deze waarde lager ligt dan de grondwaarde bij nieuwbouw. Het verschil in bvo’s tussen de nieuwbouw- en renovatievariant is gering. Behoud van de woningen in combinatie met ondergrondse parkeer-voorzieningen met voldoende plaatsen is zeer moeilijk. De keuze voor sloop of renovatie wordt over gelaten aan de ontwikkelaar.

 

 

6.         Woningen Ezelsveldlaan

De woningen aan de Ezelsveldlaan (naast dienstwoningen) moeten medio dit jaar gesloopt worden. Dit is nodig om bereikbaarheid van de binnenstad via de Kruisstraat in twee richtingen te kunnen waarborgen. De procedure voor ontruiming duurt 6 maanden (aanzegging en gelegenheid geven tot zoeken van vervangende huisvesting) plus twee maanden (feitelijke procedure). De procedure voor het aanvragen van een sloopvergunning duurt 1 week met een bezwaartermijn van 6 weken.

 

 

7. Financiële aspecten randvoorwaarden uitgifteovereenkomst

Voor de financiële aspecten en de randvoorwaarden die zullen worden gesteld aan een uitgifteovereenkomst voor veld 10 wordt verwezen naar de notitie van 15-02-2001 van het vakteam grond dat als vertrouwelijke bijlage is bijgevoegd.

 

 

 

Voorstel

 

Voorgesteld wordt:

1.        te besluiten de dienstwoningen te verplaatsen naar achteren met het fietspad tussen het techniek museum en de dienstwoningen. (model 1) 

2.        de projectleider Zuidpoort en het vakteam Grond op basis van deze keuze opdracht te geven op korte termijn met de namens de huidige gebruikers optredende en risicodragende principaal besprekingen te starten of op minimaal de randvoorwaarden, zoals opgenomen in de notitie van 15-02-2001 van het vakteam grond tot overeenstemming over ontwikkeling en uitgifte van het terrein kan worden gekomen (het verplaatsen van de dienstwoningen ware daarbij facultatief te bezien);

3.        vakteam grond opdracht te geven parallel daaraan vanwege de noodzakelijke sloop van de woningen aan de Ezelsveldlaan de huidige gebruikers van de woningen aan de Ezelsveldlaan aan te schrijven conform het advies van Mr. L.C. van den Berg van Houthoff Buruma (aanzegging en gelegenheid geven tot het zoeken van vervangende huisvesting) en daarmee de door hem voorgestelde formele procedure te starten, zodat geen misverstand kan ontstaan over het spoedeisende belang van de Gemeente (start sanering en bouwkuip garage).

4.        als niet binnen drie maanden tot overeenstemming over uitgifte kan worden gekomen te besluiten een andere ontwikkelaar te selecteren en de formele procedure tot ontruiming van de woningen  aan de Ezelsveldlaan door te zetten.

 

Bijlagen:          

1.         notitie vakteam RO, Sacha Koenes dd 14-02-2001

2.         notitie vakteam grond, Hans Waltman  dd 15-02-2001 (vertrouwelijk)

3.         notitie vakteam mobiliteit, Eva Georgescu dd 14-02-2001

4.         Advies welstand en monumenten

 

 

 

 

 

 


     

 

 

 

 

Henk Twisk

Senior Projectleider