1.
Inleiding
In Juni 2000 hebben de huidige bewoners van veld 10
een voorstel gepresenteerd voor de ontwikkeling van veld 10. Vervolgens heeft
in november 2000 B&W en de Raadscommissie Duurzaamheid zich uitgesproken
voor verplaatsing van deze woningen. Hierdoor werd het mogelijk om verdere
besluitvorming over de bewonersplannen en de ontwikkeling van veld 10 voor te bereiden.
Hieronder wordt een samenvatting gegeven van de visie
van de betrokken vakteams ten aanzien van veld 10 en een voorstel gedaan voor
de ontwikkeling van dit veld.
2.
Nieuwe lokatie dienstwoningen
Ten behoeve van de besluitvorming zijn
er 3 mogelijke modellen uitgewerkt:
Model 1: verplaatsing naar achteren, fietspad tussen
dienstwoningen en museum.
Model 2: verplaatsing naar achteren, fietspad tussen
dienstwoningen en nieuwbouw.
Model 3: verplaatsing opzij naar voorplein
techniekmuseum.
Hieronder worden de voor- en nadelen van de verschillende
opties in een tabel weergegeven. Voor een uitgebreidere onderbouwing wordt
verwezen naar de bijlagen.
Voor- en
nadelen verschillende modellen
|
Model 1 |
Model 2 |
Model 3 |
Woonfunctie |
+ |
+ |
- (1) |
Fietsroute /
verkeersveiligheid |
+ |
- - (2) |
+ |
Ruimtelijke kwaliteit |
- |
+ |
++ |
Advies Welstand en
monumenten (3) |
+ |
- |
- - |
BVO nieuw / verbouw |
5000 m² (1000 bg+4000 verd) + verbouw 6 woningen |
5000 m² 1000bg+4000verd) + verbouw 6 woningen |
6050 m² (1250 bg+4800verd) + verbouw 6 woningen |
BVO nieuw |
6050 m² (1250bg+4800verd) |
6050 m² (1250bg+4800verd) |
7100 m² (1500bg+5600verd) |
Kosten verplaatsing trafo voor techniek museum |
f 250.000 |
f250.000 |
Inbegrepen |
(1) Buitenruimte wordt minimaal en onvergelijkbaar met
huidige situatie.
(2) Model 2 is
volgens de afdeling mobiliteit uit oogpunt van verkeersveiligheid onacceptabel.
(3) Overeenkomstig het advies van de raadscommissie Duurzaamheid is de commissie Welstand en Monumenten gevraagd om te adviseren omtrent de nieuwe locatie van dienstwoningen. Een onderbouwing van dit advies is bijgevoegd in de bijlage.
De modellen verschillen
onderling nauwelijks wat betreft financiële consequenties voor de
grondexploitatie. In model 3 zijn echter reeds de kosten voor de verplaatsing
van het trafohuisje op het voorplein van het techniek museum meegenomen. Indien
na keuze voor model 1 of 2 alsnog wordt
besloten om het genoemde trafohuisje te verplaatsen levert dit een extra
kostenpost van ca. fl 250.000 op.
3. Parkeren
Voor model 1 en 2 zullen ca.
43 parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden en voor model 3 ca. 56
parkeerplaatsen.
4. Bewonersplan
Het plan van de bewoners komt
in hoofdlijnen overeen met de in het bestemmingsplan opgenomen stedebouwkundige
randvoorwaarden. Na presentatie van het bewonersplan is de rooilijn aan
Ezelsveldlaan twee meter naar het zuiden verplaatst in verband met de inpassing
van een fietspad. Het bewonersplan zal hierop moeten worden aangepast.
5. Professorenwoningen
De Professorenwoningen zijn
in bouwtechnisch slechte staat. Met de waarde van de woningen is bij berekening
van de grondwaarde geen rekening gehouden, omdat aangenomen mag worden dat deze
waarde lager ligt dan de grondwaarde bij nieuwbouw. Het verschil in bvo’s
tussen de nieuwbouw- en renovatievariant is gering. Behoud van de woningen in
combinatie met ondergrondse parkeer-voorzieningen met voldoende plaatsen is
zeer moeilijk. De keuze voor sloop of renovatie wordt over gelaten aan de
ontwikkelaar.
6. Woningen
Ezelsveldlaan
De woningen aan de
Ezelsveldlaan (naast dienstwoningen) moeten medio dit jaar gesloopt worden. Dit
is nodig om bereikbaarheid van de binnenstad via de Kruisstraat in twee
richtingen te kunnen waarborgen. De procedure voor ontruiming duurt 6 maanden
(aanzegging en gelegenheid geven tot zoeken van vervangende huisvesting) plus
twee maanden (feitelijke procedure). De procedure voor het aanvragen van een
sloopvergunning duurt 1 week met een bezwaartermijn van 6 weken.
7. Financiële aspecten randvoorwaarden
uitgifteovereenkomst
Voor de financiële aspecten
en de randvoorwaarden die zullen worden gesteld aan een uitgifteovereenkomst
voor veld 10 wordt verwezen naar de notitie van 15-02-2001 van het vakteam
grond dat als vertrouwelijke bijlage is bijgevoegd.
Voorgesteld wordt:
1.
te besluiten de
dienstwoningen te verplaatsen naar achteren met het fietspad tussen het
techniek museum en de dienstwoningen. (model 1)
2.
de projectleider
Zuidpoort en het vakteam Grond op basis van deze keuze opdracht te geven op
korte termijn met de namens de huidige gebruikers optredende en risicodragende
principaal besprekingen te starten of op minimaal de randvoorwaarden, zoals
opgenomen in de notitie van 15-02-2001 van het vakteam grond tot
overeenstemming over ontwikkeling en uitgifte van het terrein kan worden
gekomen (het verplaatsen van de dienstwoningen ware daarbij facultatief te
bezien);
3.
vakteam grond opdracht
te geven parallel daaraan vanwege de noodzakelijke sloop van de woningen aan de
Ezelsveldlaan de huidige gebruikers van de woningen aan de Ezelsveldlaan aan te
schrijven conform het advies van Mr. L.C. van den Berg van Houthoff Buruma
(aanzegging en gelegenheid geven tot het zoeken van vervangende huisvesting) en
daarmee de door hem voorgestelde formele procedure te starten, zodat geen
misverstand kan ontstaan over het spoedeisende belang van de Gemeente (start
sanering en bouwkuip garage).
4.
als niet binnen drie
maanden tot overeenstemming over uitgifte kan worden gekomen te besluiten een
andere ontwikkelaar te selecteren en de formele procedure tot ontruiming van de
woningen aan de Ezelsveldlaan door te
zetten.
Bijlagen:
1. notitie vakteam RO, Sacha Koenes dd 14-02-2001
2. notitie vakteam grond, Hans Waltman dd 15-02-2001 (vertrouwelijk)
3. notitie vakteam mobiliteit, Eva Georgescu dd 14-02-2001
4. Advies welstand en monumenten