Op 12 oktober jl. is de bestuursovereenkomst Bereikbaarheidsoffensief
Randstad getekend alsmede het convenant fonds Bereikbaarheidsoffensief
Haaglanden (zie bijlagen).
In dat kader is
vastgelegd dat regionale partijen een fonds instellen. Gemeenten wordt nu
gevraagd om te reageren op de voorontwerp-verordening voor het “regionaal fonds
bereikbaarheidsoffensief Haaglanden”. In bijgaande concept-brief is opgenomen
dat door de gemeente Delft wordt ingestemd met de voorontwerp-verordening , zij
het dat daarbij enkele aanbevelingen en kanttekeningen worden gemaakt. Deze
aanbevelingen en kanttekeningen betreffen:
· de betaling in
jaartranches;
· de
projectverantwoordelijkheid voor het project OV-knoop Delft;
· de rente op de suppletie
door het rijk;
· de eisen voor een
definitief ontwerp bij een aanvraag.
In
het convenant is ook vastgelegd dat de inleggers in het fonds (gemeenten en
provincie) hun inleg zeker dienen te hebben gesteld. Over het moment van inleg
en de hoogte is de afgelopen maanden overleg gevoerd tussen Haaglanden en het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Uitkomst
van deze gesprekken is dat het Ministerie vasthoudt aan 1 mei als datum waarop
een storting van de eigen bijdrage moet hebben plaatsgevonden bij Haaglanden
danwel dat daarvoor een garantstelling moet zijn gegeven (raadsbesluit). De
inleg per 1 mei is bepaald op 40% van de eigen bijdrage per project, hetgeen
evenredig is aan de inleg door het rijk in 2001. Rijk en regionale partijen
zullen in drie jaartranches (kunnen) inleggen. Indien projecten projecten niet
of niet geheel in die periode (tot en met 2003) tot uitvoering komen dan komen
de rente-inkomsten ten goede aan het fonds (rente-inkomsten op de eigen inleg
ten gunste van het project, rente-inkomsten op de rijkssuppletie ook voor
onvoorzien en overig).
Namens
de gemeente Delft is een inleg van ƒ 25 miljoen toegezegd voor het project
“OV-knoop”. Het project “OV-knoop” is expliciet benoemd als onderdeel van het
Spoorzone-project en omvat het geheel van NS-station, busstation, tramhaltes en
bijbehorende voorzieningen (stallingen, P+R, ...). De hoogte van de inleg en de
daardoor toegezegde extra ƒ 25 miljoen rijksbijdrage is het resultaat van de
onderhandelingen binnen Haaglanden over de projectenlijst behorende bij het
convenant.
De
dekking voor de gemeentelijke inleg bestaat uit een deel van de ƒ 100 miljoen die
als eigen bijdrage van Delft voor het project spoortunnel in het vooruitzicht
is gesteld. Voor deze bijdrage ad ƒ 100 miljoen wordt momenteel gewerkt aan een
apart voorstel dat in het kader van de zomernota aan u zal worden voorgelegd.
Vooruitlopend daarop wordt nu voorgesteld om de gevraagde ƒ10 miljoen voor te
financieren uit EZH -gelden van project 19, versnelde aanleg spoortunnel.
Samengevat
wordt u voorgesteld om:
·
de raad te verzoeken per
direct ƒ10 miljoen betaalbaar te
stellen als eigen bijdrage voor het project “OV-knoop Delft” waarvoor dekking
bestaat uit EZH-gelden van project 19: versnelde aanleg spoortunnel;
· Stadsgewest Haaglanden
hierover schriftelijk te informeren volgens bijgaande concept-brief;
· bijgaand concept-
raadsvoorstel om advies voor te leggen de Raadscommissie Duurzaamheid.
|