Nota

 

Datum

10-04-2001

Ons Kenmerk

01/009978

Opsteller

J. Hutten

Bijlagen

1

Onderwerp

Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR)

 

 


Op 12 oktober jl. is de bestuursovereenkomst Bereikbaarheidsoffensief Randstad getekend alsmede het convenant fonds Bereikbaarheidsoffensief Haaglanden (zie bijlagen).

In dat kader is vastgelegd dat regionale partijen een fonds instellen. Gemeenten wordt nu gevraagd om te reageren op de voorontwerp-verordening voor het “regionaal fonds bereikbaarheidsoffensief Haaglanden”. In bijgaande concept-brief is opgenomen dat door de gemeente Delft wordt ingestemd met de voorontwerp-verordening , zij het dat daarbij enkele aanbevelingen en kanttekeningen worden gemaakt. Deze aanbevelingen en kanttekeningen betreffen:

·       de betaling in jaartranches;

·       de projectverantwoordelijkheid voor het project OV-knoop Delft;

·       de rente op de suppletie door het rijk;

·       de eisen voor een definitief ontwerp bij een aanvraag.

 

In het convenant is ook vastgelegd dat de inleggers in het fonds (gemeenten en provincie) hun inleg zeker dienen te hebben gesteld. Over het moment van inleg en de hoogte is de afgelopen maanden overleg gevoerd tussen Haaglanden en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Uitkomst van deze gesprekken is dat het Ministerie vasthoudt aan 1 mei als datum waarop een storting van de eigen bijdrage moet hebben plaatsgevonden bij Haaglanden danwel dat daarvoor een garantstelling moet zijn gegeven (raadsbesluit). De inleg per 1 mei is bepaald op 40% van de eigen bijdrage per project, hetgeen evenredig is aan de inleg door het rijk in 2001. Rijk en regionale partijen zullen in drie jaartranches (kunnen) inleggen. Indien projecten projecten niet of niet geheel in die periode (tot en met 2003) tot uitvoering komen dan komen de rente-inkomsten ten goede aan het fonds (rente-inkomsten op de eigen inleg ten gunste van het project, rente-inkomsten op de rijkssuppletie ook voor onvoorzien en overig).

 

Namens de gemeente Delft is een inleg van ƒ 25 miljoen toegezegd voor het project “OV-knoop”. Het project “OV-knoop” is expliciet benoemd als onderdeel van het Spoorzone-project en omvat het geheel van NS-station, busstation, tramhaltes en bijbehorende voorzieningen (stallingen, P+R, ...). De hoogte van de inleg en de daardoor toegezegde extra ƒ 25 miljoen rijksbijdrage is het resultaat van de onderhandelingen binnen Haaglanden over de projectenlijst behorende bij het convenant.

De dekking voor de gemeentelijke inleg bestaat uit een deel van de ƒ 100 miljoen die als eigen bijdrage van Delft voor het project spoortunnel in het vooruitzicht is gesteld. Voor deze bijdrage ad ƒ 100 miljoen wordt momenteel gewerkt aan een apart voorstel dat in het kader van de zomernota aan u zal worden voorgelegd. Vooruitlopend daarop wordt nu voorgesteld om de gevraagde ƒ10 miljoen voor te financieren uit EZH -gelden van project 19, versnelde aanleg spoortunnel.

 

Samengevat wordt u voorgesteld om:

·       de raad te verzoeken per direct ƒ10 miljoen betaalbaar te stellen als eigen bijdrage voor het project “OV-knoop Delft” waarvoor dekking bestaat uit EZH-gelden van project 19: versnelde aanleg spoortunnel;

·       Stadsgewest Haaglanden hierover schriftelijk te informeren volgens bijgaande concept-brief;

·       bijgaand concept- raadsvoorstel om advies voor te leggen de Raadscommissie Duurzaamheid. 

 


Hoogachtend,

 

 

 

 

J. Hutten

Beleidsmedewerker