De buslijnen 128 en 132
rijden momenteel via de Westlandseweg en de Hoornseweg naar respectievelijk De
Lier en Schipluiden. Deze route heeft twee grote nadelen: de bussen rijden voor
het Reinier de Graafgasthuis langs en zij moeten via het congestiegevoelige
centrum van Den Hoorn.
Op 10 mei 1999 hebben de
Gemeente Schipluiden en Delft, samen met het Stadsgewest Haaglanden, de Reinier
de Graaf Groep en Connexxion, onder begeleiding van een onafhankelijke
voorzitter een intentieverklaring getekend. In deze intentieverklaring is
opgenomen dat de betrokken partijen samen werken aan verbetering van de
doorstroming van het openbaar in de vorm van infrastructurele maatregelen. Deze
maatregelen zullen volgens de overeenkomst gerealiseerd zijn voor 2003.
Concreet houden de infrastructurele
maatregelen in dat in het verlengde van de Reinier de Graafweg een busbaan
wordt aangelegd die via een nieuw te bouwen brug over de Gaag aansluit op de
Rijksstraatweg.
De gemeentegrens tussen
Schipluiden en Delft loopt aan de westkant van de Tanthofkade. Daarmee ligt het
grootste deel van dit project op het grondgebied van Schipluiden. Uit dat
oogpunt is besloten dat Schipluiden optreedt als trekker van dit project.
Dit voorstel heeft als doel
de ruimtelijke procedures, welke nodig zijn voor de aanleg van de busbaan, op
te kunnen starten. Noodzaak van het op dit moment opstarten van de procedures
Ruimtelijke Ordening is noodzakelijk in verband met de voorwaarden voor het
verkrijgen van de subsidie.
Wanneer de raming en
financiering definitief zijn vastgesteld, zal aan de raad worden gevraagd
definitief in te stemmen met het ontwerpvoorstel.
Zoals gezegd is de verbinding
van lijn 128 en 132 niet optimaal. Dit wordt mede ingegeven door vertraging die
de bussen ondervinden in Den Hoorn. Connexxion heeft becijferd dat door aanleg
van de nieuwe busbaan de reistijdwinst voor lijn 128 circa 4 minuten zal
bedragen. Dit leidt tot een structurele besparing van circa 730
dienstregelinguren. Voor lijn 128 is de reistijdwinst nihil. Hier staat echter
tegenover dat door de sterk verbeterde bereikbaarheid van het Reinier de
Graafgasthuis de vervoerwaarde van deze lijn naar verwachting zal toenemen.
Hier zijn echter geen cijfers van voorhanden.
Wanneer de lijnen 128 en 132
niet meer via Den Hoorn rijden is een alternatief noodzakelijk. In een separaat
operende ambtelijke projectgroep (waarbij ook Connexxion aan tafel zit) wordt
onderzocht welke mogelijkheden er zijn om Den Hoorn adequaat te ontsluiten met
behulp van openbaar vervoer.
Nood- en hulpdiensten vanuit
het Westland die naar het Reinier de Graafgasthuis moeten ondervinden in Den
Hoorn dezelfde problemen als het openbaar vervoer. Ook voor de urgente
hulpverlening betekent de aanleg van de busbaan een aanmerkelijke verbetering.
De gemeente Schipluiden
heeft, als trekker van dit project, een ontwerp gemaakt voor de inpassing van
de busbaan. Op Delfts grondgebied loopt het tracé van de hoek Reinier de
Graafweg/Thomeelaan tot aan de Tanthofkade.
Huidige situatie
Op dit moment ligt in het
verlengde van de Reinier de Graafweg alleen een fietspad, het Reinier de
Graafpad. Dit fietspad ligt tegen het terrein van de school, het Stanislas
College. De woningen langs de Tanthofkade worden ontsloten via de wijk Zuidmade
in Den Hoorn. Er is op dit moment geen directe verbinding tussen de Tanthofkade
en de Reinier de Graafweg.
Nieuwe situatie
De busbaan zal in het
verlengde van de Reinier de Graafweg komen te liggen. Het bestaande fietspad op
het Reinier de Graafpad wordt vervangen door een nieuw (brom)fietspad ten
zuiden van de nieuwe busbaan. Ter hoogte van de Tanthofkade sluit dit fietspad
aan op het regionale fietspad tussen Schipluiden en Den Hoorn.
Het Stanislascollege zal
gebruik gaan maken van ingangen aan de Tanthofkade en het Mozartpad.
De woningen langs de
Tanthofkade, ten zuiden van de busbaan, worden in de nieuwe situatie ontsloten
via de busbaan in de richting van de Rijksstraatweg. Ook de woningen langs de
Tramkade worden op deze wijze ontsloten.
Het huidige fietspad langs de
Tramkade is onderdeel van een regionale fietsroute richting Den Hoorn. De
gemeenteraad van Schipluiden heeft besloten dat deze regionale fietsroute de
busbaan ongelijkvloers moet kruisen.
Voor de busbaan wordt het
huidige Reinier de Graafpad in zuidelijke richting verbreed. De bussen kunnen
hierdoor in een zo recht mogelijke lijn de busbaan op- en afrijden. Het
busverkeer naar de Reinier de Graafweg komende vanaf de busbaan moet voorrang
verlenen aan het autoverkeer en langzaam verkeer op de Thomeelaan en de Reinier
de Graafweg.
Deze voorrangsregeling is
gekozen vanwege het wegbeeld op met name de Reinier de Graafweg. Het moet voor
voertuigen die niet van de busbaan gebruik mogen maken, duidelijk zijn dat de
doorgaande weg naar de Thomeelaan is en niet naar de busbaan. Langs de Reinier
de Graafweg en de Thomeelaan worden fietsstroken aangelegd tot aan het begin
van het nieuwe fietspad. Deze fietsstroken vormen voor het autoverkeer een
visuele geleiding richting Thomeelaan. Voorrang voor het openbaar vervoer staat
haaks op het doortrekken van de fietsstroken, waardoor ook de visuele geleiding
van het autoverkeer zou komen te vervallen.
De doorgaande richting van
het autoverkeer zal met bebording worden aangeduid.
De kruising van de Thomeelaan
met het nieuwe (brom)fietspad zal worden uitgevoerd als een gelijkwaardige
kruising op een verhoogd plateau.
Overig verkeer
De busbaan is exclusief
bestemd voor de lijnvoering van het openbaar vervoer. Ander verkeer wordt van
het tracé geweerd door middel van een bussluis. Uitzonderingen worden gemaakt
voor nood- en hulpdiensten. De woningen van de Tramkade en de Tanthofkade
worden via de busbaan richting de Rijksstraatweg ontsloten. Het autoverkeer
komt ter hoogte van de huidige Tanthofkade de busbaan op. Daarom ligt de
bussluis op Delfts grondgebied.
Op voorspraak van de nood- en
hulpdiensten wordt uitgegaan van uitvoering van de bussluis met pollers. Met
behulp van VETAG/VECOM worden de pollers op afstand door de voertuigen bediend.
Het is mogelijk dat de voertuigen van de nood- en hulpdiensten eveneens de
pollers kunnen bedienen.
In de financiering van het
totale project is aanleg van het pollersysteem opgenomen. Voor de kosten van
het beheer- en onderhoud wordt nog overleg met Schipluiden gevoerd.
In de bijlage is een tekening
opgenomen van de nieuwe situatie van de busbaan vanaf de Reinier de Graafweg
tot aan de Rijksstraatweg.
4. Agglonet lijn 37
In de plannen voor Agglonet
is lijn 37 op hetzelfde tracé bedacht als de aan te leggen busbaan. Op de Reinier
de Graafweg zijn hiervoor twee varianten: een middenligging (variant 1) en een
zuidelijke zijligging (variant 2). Stadsgewest Haaglanden gaat in een
rapportage van 28 februari jl. ook uit van deze twee varianten.
De gemeente Schipluiden is
bij haar ontwerp, van de nieuw aan te leggen fietstunnel, uitgegaan van een
noordelijke ligging voor Agglonet lijn 37 dat betekent een verbreding van de
fietstunnel aan de noordkant. De aan te leggen fietstunnel wordt niet geschikt
gemaakt voor de aanleg van Agglonet lijn 37. Het is bij beide varianten
mogelijk dat tussen de aan te leggen fietstunnel en de J. Thomeelaan de sporen
afbuigen naar de gewenste ligging op de Reinier de Graafweg.
In het rapport van Haaglanden
wordt ervan uitgegaan dat bij variant 2 de tramsporen ter hoogte van de
fietstunnel in middenligging liggen. In de plannen van Schipluiden is de
locatie en toekomstige uitbreiding van de fietstunnel vastgelegd. Deze plannen
gaan uit van variant 1 en niet van variant 2. Wanneer toch een middenligging van
Agglolijn 37 ter hoogte van de fietstunnel noodzakelijk blijkt is een compleet
nieuwe tunnel nodig, omdat de nu te bouwen fietstunnel niet ontworpen wordt op
de belasting van een tram.
In de Tracéstudie van
Haaglanden wordt uitgegaan van een halteplaats voor Agglolijn 37 tussen de
Thomeelaan en de Tanthofkade (ter hoogte van het Stanislascollege). Wanneer de
tram wordt aangelegd volgens het uitgangspunt van Schipluiden (noordligging ter
hoogte van de fietstunnel), is een halte op deze plaats niet mogelijk.
Alternatief hiervoor is de overzijde van de Thomeelaan, dus op de bestaande
Reinier de Graafweg.
5. Doortrekken autoverbinding naar
Rijksweg 4
Er moet rekening worden
gehouden met het verbinden van de Reinier de Graafweg met de afrit van Rijksweg
4 bij De Lier, zoals verwoord in de Ontwikkelingsvisie 2025. In de plannen van
Schipluiden is voorzien in een extra brug over de Gaag ten zuiden van de nu aan
te leggen brug. Dit houdt in dat wanneer de Reinier de Graafweg wordt
doorgetrokken, deze ten zuiden van Agglolijn 37 zal liggen. Bij beide varianten
van Agglolijn 37 op de Reinier de Graafweg, vindt de kruising met de tramsporen
plaats ter hoogte van de Thomeelaan.
6. Bestemmingsplan
In het vigerende
bestemmingsplan heeft het deel tussen de Thomeelaan en de Tanthofkade een
groenbestemming. Voor de aanleg van het OV-tracé moet de bestemming worden
gewijzigd in Verkeersareaal. Hiervoor is een
artikel 19-procedure noodzakelijk. Voor het verplaatsen van het fietspad
is geen bestemmingswijziging nodig.
Het verkeersareaal wordt zo
breed genomen dat zowel het Agglonet-tracé als de busbaan ingepasbaar zijn. Ook
een eventueel door te trekken Reinier de Graafweg is op termijn binnen dit
areaal mogelijk.
De kosten voor het totale
plan zijn geraamd op ruim 6.450.000,--. Delft gaat uit van volledige dekking
uit de subsidie. Voorlopig heeft het Stadsgewest een beschikking afgegeven voor
slechts 5.000.000,--. De Gemeente Schipluiden werkt, als trekker van dit
project, aan een formeel bezwaar tegen deze beschikking.
De definitieve raming en
subsidie-toezegging is op moment van schrijven nog niet vastgesteld. Na het
zomer-reces zal op basis van de definitieve getallen het plan nogmaals aan u
worden voorgelegd en zal u worden gevraagd in te stemmen met het definitief
ontwerp.
De EISS-regeling houdt onder
meer in dat voor 1 januari 2002 met de werkzaamheden moet zijn gestart. De
aanleg van de brug over de Gaag zal naar verwachting in het najaar kunnen
starten. Voor de aanleg van het Delftse deel van het tracé wordt gestreefd naar
start werkzaamheden medio mei 2002. Een artikel 19-procedure kost naar
verwachting ongeveer zeven tot negen maanden. Dit is de reden dat nu aan u
wordt gevraagd de procedure op te starten.
U wordt voorgesteld: