Inhoud:
1 Inleiding
3 Ontwikkeling
op knooppunten
4 Juridisch
planologisch kader
5 Stedebouwkundige
ontwikkeling
6 Mobiliteitsaspecten
7 Kunst
in de openbare ruimte
8 Milieu
9 Samenvatting
beoordeling natuurwaarden voormalige vuilstortplaats te Delft
10 Resultaten
verkennend bodemonderzoek voormalige stortplaats Delftse Hout
11 Samenvatting
Distributie Planologisch Onderzoek
uitbreiding van IKEA
12 Overige
aspecten
13 Haalbaarheidsanalyse
Bijlagen:
Bijlage 1 De
eerdere uitbreidingsopties (wensen) van Ikea
Bijlage 2 Delft
oost Huidige situatie
Bijlage 3 Ontwikkeling op knooppunten
Bijlage 4 Ontwikkelingsplan
Ikea (principe)
Bijlage 5 Parkeren
Bijlage 6 Mogelijkheden
extra waterberging
Bijlage 7 Principe
Heien op de vuilstort
Presentatie visie uitbreiding Ikea
bureau Wissing Stedebouw
Onderzoek Uitbreidingsmogelijkheden
IKEA-Delft (d.p.o.)
1 Inleiding
Al geruime tijd worstelt de Ikea vestiging
in Delft met ruimtegebrek. De hoofdoorzaak van dit ruimtegebrek is het feit dat
de vestiging in Delft de enige Pilotstore is van Ikea wereldwijd, zowel qua
ontwikkeling van het winkelconcept als voor het geven van interne trainingen.
De winkel is de enige winkel van Inter Ikea Systems b.v.
De organisatie Inter Ikea Systems
b.v. is wereldwijd de franchise gever.
De functie van
Pilot store houdt in dat deze winkel altijd moet voldoen aan alle richtlijnen
die bestaan voor het inrichten van een Ikea winkel. Deze zijn vastgelegd in de
manuals van het concern. De winkel dient als voorbeeld om te laten zien hoe een
efficiënte Ikea winkel behoort te werken voor de Ikea wereld. (170 winkels met
meer dan 58.000 werknemers 2000). Een andere functie is het ontwikkelen en
testen van nieuwe concepten in een operationele winkel met klanten.
Daarnaast worden er managers opgeleid voor nieuwe
vestigingen. Dit resulteerde in 3000 hotelovernachtingen in 2000 in de regio.
Naar
verwachting zullen er dit jaar (2001) ca 6000 hotelovernachtingen zijn.
Naast de winkel
zijn er ook afdelingen van Inter Ikea Systems in het gebouw gevestigd die zich
bezig houden met de ontwikkeling en vastleggen van het concept in Manuals. Een
andere belangrijke functie is de franchise support die ondersteuning geeft aan
de winkels buiten de IKEA groep en die
meehelpt met het plannen en opbouwen van nieuwe IKEA winkels in het buitenland.
De mogelijkheden om nieuwe concepten
te testen en alle overige genoemde taken uit te voeren zijn door het
ruimtegebrek beperkt.
In 1998 is hierover met de gemeente
Delft contact opgenomen om te bezien hoe en in welk mate aan de
uitbreidingsbehoefte van Ikea tegemoet gekomen kan worden.
In eerste instantie zijn alle
mogelijkheden om aan de wensen van Ikea tegemoet te kunnen komen op het eigen
terrein en op het direct aangrenzende terrein bezien. (zie bijlage 1)
Uitbreiding aan de noordzijde bleek
niet mogelijk omdat dit ten koste gaat van de bufferzone om de Heemtuin en
aantasting van deze bufferzone gaat uiteindelijk ten koste van de Heemtuin
zelf.
Dit is ongewenst. Uitbreiding aan de oostzijde is beperkt door het
onlangs ontwikkelde plan voor een ecologisch weidegebied ten oosten van Ikea.
Uitbreiding aan de zuidzijde wordt beperkt door de wens bestaande fietspaden en
water te handhaven.
Uitbreiding aan de westzijde op of
boven het parkeerterrein bleek voor Ikea niet wenselijk, in de eerste plaats
vanwege de plaatsing van de technische installaties in het huidige gebouw. Een
uitbreiding in die richting komt neer op het compleet slopen van het bestaande
gebouw.
In de tweede plaats wil Ikea het
front van de winkel en de afhaalzone evenwijdig aan de Rijksweg. In dit opzicht
zijn ze ook als pilotstore maatgevend voor alle andere Ikea winkels in de
wereld.
Door Ikea is vervolgens binnen de
gegeven beperkingen gezocht naar alle denkbare mogelijkheden en varianten die
hun ruimte-probleem zou kunnen oplossen.
De uitkomst van dit onderzoek is
geweest dat binnen de gegeven beperkingen de optimale variant er niet in zit en
dat de kosten van minder optimale varianten onevenredig hoog zijn.
Op dat moment is opnieuw de vraag
aan de orde gesteld of de voormalige vuilnisstort niet zou kunnen dienen om in
de ruimtebehoefte van Ikea Delft te voorzien. Milieutechnisch onderzoek heeft
inmiddels uitgewezen dat bouwen en parkeren op de voormalige stort niet tot de
onmogelijkheden behoort.
(zie onderzoek Haskoning Verkennend
onderzoek stortplaats Delftse Hout)
De totale integrale ruimtebehoefte
van Ikea is vervolgens in kaart gebracht.
Het gaat om een uitbreiding van 4500 m2 kantoor, 4500 m2 magazijn en 3000 m2
winkelvloeroppervlak en 750 m2
restaurant (bruto m2) daarbij zijn ca
1725 parkeerplaatsen minimaal
noodzakelijk, dit is een uitbreiding van het huidige aantal met tot
ca 700 parkeerplaatsen.
Daarnaast is er voor de toenemende
behoefte aan overnachtingen een hotel gewenst. Het gaat dan om een hotel van ca
160 bedden waarvan Ikea permanent 30 tot 50 % zal benutten. Hiervoor zijn ook ca 125 pp nodig.
Deze hotelfunctie heeft daarnaast
ook een meer stedelijke betekenis.
In het nu volgende worden alle
aspecten die te maken hebben met het benutten van de locatie als
bedrijventerrein voor Ikea op een rijtje gezet.
Voorgesteld wordt om in principe in
te stemmen met het wijzigen van de huidige recreatiebestemming (op de
vuilstort) naar een bedrijfsterreinbestemming.
Voor de uitbreidingslocatie kan dan
in samenhang met de bestaande locatie (en het bestemmingsplan Delftse Poort)
een nieuw ontwerp-bestemmingsplan gemaakt worden. Er wordt dan een begin gemaakt met het daadwerkelijk realiseren
van een bedrijventerrein waarmee aan de uitbreidingsbehoefte van Ikea tegemoet
wordt gekomen. Op zich zijn de details van een dergelijk plan nu nog niet van
belang. Vooralsnog staat de vraag naar de wenselijkheid, haalbaarheid van de
locatie voorop.
2 Huidige situatie
Het plangebied ligt ten oosten van
de Rijksweg 13 ter hoogte van de aansluiting
Delft -Centrum. Ten noorden van de
locatie bevind zich het woonwarenhuis van Ikea en een aantal kantoren
voornamelijk ten behoeve van de computerindustrie.
De uitbreidingslocatie is gesitueerd
op een voormalige vuilstortplaats (uit 1969 - 1979) van de gemeente Delft. Er
is zodanig gestort dat een geaccidenteerd terrein is ontstaan.
De locatie is eveneens een aantal
jaren als kampeerterrein in gebruik geweest.
Vanwege milieutechnische bezwaren
destijds is permanente vestiging van een camping achterwege gebleven.
Ten zuiden van de locatie bevindt
zich de begraafplaats Iepenhof. Tussen de begraafplaats Iepenhof en Ikea zijn
alleen fiets en voetgangersverbindingen aanwezig; de locatie op zich en de
gehele voormalige vuilstort vormen een vrij geïsoleerd liggend gedeelte van de
Delftse Hout. (zie bijlage 2)
3 Ontwikkeling op
knooppunten
Bij het ontwikkelen van
bedrijfsterrein ligt het voor de hand het zuid-oost kwadrant van de
Oostpoortweg nader in beschouwing te nemen. Dit kwadrant is vanwege de
situering op de voormalige vuilstort tot nu toe niet in ontwikkeling genomen.
Milieutechnisch bodem onderzoek
heeft inmiddels uitgewezen dat bouwen en parkeren op de voormalige vuilstort
niet tot de onmogelijkheden behoort.
In planologisch opzicht past deze
ontwikkeling in de visie dat bedrijfs-economische ontwikkeling plaats vindt op
de knooppunten van wegen. (zie bijlage
3)
De ligging van dit bedrijfsterrein
met een aansluiting rechtstreeks op Rijksweg 13, de drukste snelweg van
Nederland is overigens uniek te noemen.
Binnen een straal van 10 km bevinden
zich meer dan 1 miljoen inwoners. Voor een groot deel van deze inwoners is de
locatie met de auto in een half uur te bereiken.
4 Juridisch planologisch
kader
In het huidige bestemmingsplan is de
locatie bestemd voor recreatieve doeleinden; openluchtvoorzieningen. Dit is
dezelfde bestemming zoals die ook voor De Grote Plas en de omgeving daarvan
geldt. In tegenstelling tot het intensieve gebruik van de Grote Plas en de
omgeving is het gebruik op de voormalige vuilstort extensief van karakter.
Voorzieningen zijn er niet en worden ook niet voorzien; de locatie op zich is
alleen vanaf de oostzijde door een enkel fiets en voetpad bereikbaar.
Voorgesteld wordt om ca 4 ha
(bruto) van deze openluchtrecreatiebestemming om te zetten in een
bedrijfsbestemming ten koste van de weinig intensief gebruikte openluchtrecreatiebestemming. Op deze wijze kan tegemoet gekomen worden
aan de wens het bedrijfsterreinen areaal uit te breiden.
Ontwikkeling van het
bedrijfsterreinen areaal is wenselijk in verband met de economische groei en de
behoefte gedifferentieerde bedrijventerreinen te kunnen aanbieden.
In dit verband moet deze locatie
niet gezien worden als een industrieterrein voor uitsluitend productiebedrijven
maar als een compacte vorm van verstedelijking aansluitend bij de reeds
bestaande bedrijfsterreinen. Langs de A 13 is op hoeken van de knooppunten
kantoren en bedrijfsactiviteiten gesitueerd of voorzien. Deze locatie wordt
gezien als een ontbrekende schakel in dit geheel.
De inklemming van dit knooppunt door
Arboretum/Heempark enerzijds en de begraafplaats Iepenhof anderzijds verhindert
ten enenmale het aanééngroeien van de bedrijfsterreinen langs de Rijksweg.
Gevaar voor zogenaamde lintbebouwing langs de Rijksweg is dan ook niet
aanwezig.
Het streekplan van Zuid Holland West
van 1997.
In het streekplan komt de locatie
als bedrijfsterreinlocatie niet voor.
Dit is ook logisch omdat de
ontwikkeling van deze locatie als bedrijfsterreinenlocatie
niet eerder voorzien is. Op de
plankaart van het streekplan valt de locatie onder:
Bestaand recreatiegebied:
bestaand of in uitvoering zijnde
binnen- of buitenstedelijk aaneengesloten gebied
ten behoeve van dag- en/of
verblijfsrecreatie. Uit de beschrijving behorende bij het streekplan blijkt dat
op de kaart B2 Ruimtelijke opbouw de locatie valt onder “stedelijk gebied”
Op de kaart B2 Hoofdstructuur groen maakt de locatie
onderdeel uit van het onderdeel Randstadgroenstructuur. Op de kaart B6
Verstedelijkingsstrategie tenslotte valt de locatie onder “concentratie van
verstedelijking”
NB
De ontwikkeling Ypenburgse Poort is net als deze locatie in strijd met
het
streekplan van 1997. Voor Ypenburgse
poort gelden ook nu nog in het streekplan
dezelfde aanduidingen als voor de nu
in beschouwing te nemen locatie.
Het ABC- beleid.
In de provinciale nota
Planbeoordeling 2001 (concept-versie 6 april 2001) wordt op blz 20 opgemerkt
dat het ABC-beleid wordt vervangen door nieuw beleid.
In tussentijd geldt het in de nota
Planbeoordeling geformuleerde interimbeleid voor kantoren en voorzieningen.
Toetsingkader nota
Planbeoordeling 2001.
(concept-versie 6 april 2001)
Het nieuwe beleidskader zal niet
alleen worden bepaald door mobiliteitsaspecten, zoals het voormalige
ABC-locatiebeleid, maar is gericht op drie doelstellingen te weten: economische
ontwikkelingsmogelijkheden, bereikbaarheid en ruimtelijke kwalitieit. Bij de goedkeuringskriteria wordt vervolgens
vooral ingegaan op het aantal m2 kantooroppervlak als onderdeel van een
bedrijfsvestiging.
Toegelaten wordt maximaal 2000 m2
kantooroppervlak mits dit niet meer
bedraagt dan 50% van het bedrijfsvloeroppervlak. Vrijstelling kan worden
verleend tot 3000 m2
kantoorvloeroppervlak als dit niet meer is dan 30 % van het totale
bedrijfsvloeroppervlak een verdere vrijstelling kan alleen na toestemming van
Gedeputeerde Staten. Voor Ikea is voor
de uitbreiding met kantoren derhalve toestemming van G.S noodzakelijk.
Eén en ander kan in
bestemmingsplanverband worden afgewikkeld.
Voor de
detailhandelsvoorzieningen met een
bovengewestelijk verzorgingsbereik moet de locatiekeuze op dat ruimtelijk
schaalniveau worden gemaakt. Een Ruimtelijk Economisch Ordenings – advies is noodzakelijk.
Belangrijk overig toetsingkader
- Structuurvisie Detailhandel,
GS van Zuid-Holland, februari 1997;
In dit plan is voor detailhandel een
uitbreidingsmogelijkheid van ca 3000 m2 voorzien. Het plan van Ikea is hiemee
in overeenstemming.
Regionaal Structuurplan Haaglanden
Voorlopig ontwerp 23 mei 2001
In dit Stuctuurplan is geen
uitbreiding van voorzien van de huidige bedrijfsterreinlocatie Delftse
Poort. Het idee van een mogelijke
uitbreiding is immers in dit kader ook nog nooit aan de orde geweest. Nader
overleg vindt binnenkort plaats. De
uitkomst van dit overleg kan niet meer in deze nota worden meegenomen.
Overleg met
ambtelijke vertegenwoordigers uit de economische hoek van het gewest Haaglanden
en van de provincie Zuid Holland leid
tot de conclusie dat er geen
belemmeringen in het economische beleid zijn die uitbreiding van Ikea in de weg
staan.
Omdat het aantal toe te voegen m2
kantoorvloeroppervlak groter is dan in de nota planbeoordeling wordt toegestaan
is hiernvoor toestemming van G.S. vereist.
Omdat het hier alleen gaat over
kantoren voor de Ikea vestiging is er geen leegstand te verwachten. Toestemming
hiervoor van G.S lijkt derhalve realistisch.
Nader over hierover met de provincie
Zuid Holland en Haaglanden wordt gestart.
MER
In het Besluit milieueffectrapportage 1994 wordt in onderdeel C (11.2)
gesteld dat een MER noodzakelijk is voor de aanleg van een bedrijfsterrein als
het een oppervlakte heeft van 150 hectare of meer. Als het gaat om een
bedrijfsterrein met een oppervlakte van 75 ha of meer is een procedure conform
art 7.8a t/m 7.8d van de Wet milieubeheer van toepassing (MER beoordelingsplicht:
bevoegd gezag beoordeeld of MER, gezien bijzondere omstandigheden (o.a.
gevoeligheid v/h gebied), noodzakelijk is. Beide zijn hier dus niet aan
de orde.
5 Stedebouwkundige
ontwikkeling
Om de wensen van Ikea te samen met
de mogelijkheden van het gebied integraal in beeld te brengen is door Ikea een
stedebouwkundig bureau ingehuurd.
Wissing Stedebouw en ruimtelijke
vormgeving b.v. heeft daartoe een presentatie gemaakt die uitmond in een visie
op de gewenste ontwikkelingen van het gebied.
De presentatie van het bureau is in
de raadsportefeuille bijgevoegd en voorgesteld wordt om bureau Wissing deze
presentatie in de raadcommissie Duurzaamheid te laten geven. Een aantal principes van deze presentatie is
op bijlage 4 van deze nota weergegeven. Bijgevoegd is eveneens een rapport
met Impressies van de uitbreiding Ikea
Delft van het architektenbureau G.J. knevel.
Bij de ontwikkeling van een
dergelijk stedebouwkundig plan voor een bedrijfsterreinlocatie aan de
Oostpoortweg zijn er een aantal aspecten van belang.
In de eerste plaats is het van
belang dat er door de ontwikkeling geen schade ontstaat voor de kort geleden in
gang gezette ecologische ontwikkeling van het weidegebied achter Ikea. De
ontwikkeling zou er logischer wijze toe moeten
leiden dat de ecologische ontwikkeling van het gebied achter Ikea wordt
versterkt en verder uitgebouwd. Dit in
combinatie met de wens de achterzijde van Ikea af te schermen levert voldoende
mogelijkheden op voor het intact houden van het ecologische weidegebied. Tussen
Hoflaan en bedrijventerrein wordt uitgegaan van het handhaven van de bestaande
groene wal. Op die manier blijft het karakter van de Hoflaan intact en blijft
de begraafplaats gescheiden van de bedrijfsterreinontwikkeling. De omvang van het toe te voegen
bedrijventerrein is netto ca 2 à 3 ha. Bruto ca 3 à 4 ha.
Het gebied wordt bereikbaar gemaakt
via de hoofdontsluiting op de Rijksweg.
De auto-infrastructuur wordt niet
doorverbonden met de Hoflaan dit om sluipverkeer en verdere aanleiding tot ruimtelijke ontwikkeling te blokkeren.
Wel wordt een calamiteitenaansluiting voorzien met de Hoflaan.
De Hoflaan en het bedrijfsterrein
worden door voet- en fietspaden met elkaar verbonden. In combinatie met de
voorgestelde verkeersontsluiting ontstaat een toegankelijk gebied voor
voetgangers en fietsers.
Eén van de huidige problemen van het
bedrijventerrein Delftse Poort is dat bij grote drukte het verkeer onvoldoende
doorstroomt en er files ontstaan op de Rijksweg. Het ontwerp van de
verkeersaansluiting zal dan ook zodanig zijn dat terugslag wordt voorkomen en de veiligheid op de Rijksweg
wordt gewaarborgd.
Voor de voorgestelde
hoofdverkeersontsluiting is nagegaan of deze efficiënt en adequaat is ten
opzichte van de voorgestelde uitbreiding van het bedrijventerrein.
(Nader onderzoek Advies Groep
Verkeer zie hoofdstuk Mobiliteit)
In principe wordt het terrein
aangewend voor de uitbreiding van Ikea met
4500 m2 kantoor, 3000 m2 winkel, 750 m2 restaurant en 4500 m2 maqazijn.
Totaal 12.750 m2
brutovloeroppervlak.
Bij de huidige vestiging van
Ikea zijn ca 1000 parkeerplaatsen
ingebruik.
Volgens CROW normen is het tekort
bij de huidige vestiging ca 150 parkeerplaatsen.
Ikea wordt ca 1,5 x zo groot.
Gewenst zijn daarom minimaal 1725 parkeerplaatsen voor de totale Ikea
vestiging. Deze kunnen op de uitbreiding van het bedrijventerrein een plaats
vinden.
Vanwege de pilot-store functie van
de Delftse Ikea vestiging is er bij Ikea Delft
een permanente noodzaak aanwezig om managers en nieuwe mensen vanuit de
hele wereld te ontvangen en op te leiden; van de nieuwste ontwikkelingen op de
hoogte te brengen en ervaringen te laten uitwisselen. Omdat Delft geen
geschikte accommodatie hiervoor heeft wordt uitgeweken naar Rotterdam,
Amsterdam en Den Haag. Dit resulteerde vorig
jaar in 3000 hotel overnachtingen in de regio.
Dit jaar worden
er ca 6000 hotelovernachtingen geboekt.
Behoefte is er aan een
conferentiehotel van voldoende omvang.
Verondersteld wordt dat er ook bij
andere bedrijven in Delft een dergelijke behoefte zou kunnen bestaan. Gemikt
wordt derhalve op minimaal een conferentie hotel van ca 160 bedden. (Ca 80 tot 120 kamers) Er zijn hierbij ca 125
parkeerplaatsen nodig.
Een nader aandachtpunt is ook nog
het toezicht en beheer van de parkeergarages en buitenruimten.
Een positief punt hierbij is de
vestiging van een hotel. Omdat bij een hotel dag en nacht mensen aanwezig zijn
kan dit mogelijk een belangrijke rol spelen bij de organisatie van het toezicht
en de veiligheid van gebouwen en terreinen.
Uit een overleg met Politie en
Brandweer is gebleken dat de ontwikkelde visie geen onoplosbare problemen met
zich meebrengt voor de hulpdiensten.
Bij uitwerking van de visie is
tijdig overleg met de hulpdiensten een voorwaarde.
Vanwege de geïsoleerde ligging van
de locatie zijn de ruimtelijke effecten van het plan op de omgeving beperkt.
Aan de zijde van de Rijksweg ontstaat een zichtlocatie ten behoeve van
commerciële bedrijvigheid maar dit is aan een Rijksweg op knooppunten een
volstrekt normaal beeld. Aan de zuidzijde en oostzijde wordt de bebouwing en
bedrijvigheid door middel van een bufferzone afgeschermd van de begraafplaats
Iepenhof en Hoflaan en het ecologische
weidegebied.
Aan de oostzijde wordt het
bedrijventerrein eveneens afgeschermd door de hoogteverschillen in het terrein.
Ter plaatse van de fietsdoorsteek die de Hoflaan verbindt met de Korftlaan is
het hoogteverschil van het terrein maximaal.
Het tussen de fietsdoorsteek en de Rijksweg geprojecteerde
bedrijfsterrein ligt lager.
Het bedrijventerrein wordt via de Hoflaan alleen bereikbaar voor
fietsers en voetgangers. Het groene karakter van de Hoflaan blijft intact en
verandert door het bedrijventerrein niet. Ten noorden sluit de locatie aan bij
het bedrijventerrein Delftse Poort.
Ruimtelijk gezien gaat dit terrein een geheel vormen met het reeds
eerder ontwikkelde kwadrant van het knooppunt aan de A13. (zie bijlage …)
6 Mobiliteitsaspecten
Verkeersafwikkeling.
In de huidige situatie is de
verkeersafwikkeling nabij Ikea regelmatig een probleem. Door het grote
verkeersaanbod ontstaan files bij de afritten van de A13 waarbij de files tot
op de rijksweg staan (knelpunt veiligheid). Daarnaast leidt het grote
verkeersaanbod ertoe dat niet alleen Ikea moeilijk bereikbaar is maar ook een
groot deel van de stad Delft (knelpunt bereikbaarheid). Knelpunten zijn zowel
de inrichting en afwikkeling van de huidige kruisingen bij de A13 als de
verkeersafwikkeling op het terrein van Ikea zelf.
Uitgangspunt voor een uitbreiding
van de Ikea is dat er een verkeerssituatie wordt gerealiseerd die leidt tot een
verbetering van de verkeersafwikkeling, inclusief de afwikkeling van het extra
verkeer van/naar Ikea.
Voor de kruisingen aan weerszijden
van de A13 is gekeken naar de vormgeving/inrichting en te verwerken capaciteit
(zie AGV, verkeersonderzoek)
Voor het verkeersaanbod is
geconstateerd dat de zaterdagmiddag de maatgevende periode is (Ikea piek i.c.m.
verkeer van/naar Delft, nu 1400 auto´s per uur). Als grove maar voorzichtige
benadering is ervoor gekozen om voor berekeningen uit te gaan van een verdubbeling
van de intensiteit van het Ikea-verkeer (mede gelet op de piekmomenten bij
Ikea).
Voor de beide kruisingen (oost en
west van A13) zijn zowel de mogelijkheden voor een rotonde als voor een
kruising met verkeerslichten bezien.
Voor de westzijde (Poortweg) blijkt
uit berekeningen dat met een rotonde geen goede verkeersafwikkeling kan worden
gewaarborgd. Een met verkeerslichten geregelde kruising kan dat wel en verdient
dan ook de voorkeur. Daarbij is wel een extra linksaf-opstelvak vanaf de afrit
nodig.
Voor deze kruising is de inpassing
van een eventuele fietsoversteek zonder grote gevolgen voor de verkeersafwikkeling
mogelijk.
Voor de oostelijke kruising (afrit
Rotterdam) blijkt dat zowel en rotonde als verkeerslichten een voldoende
verkeersafwikkeling mogelijk maken. In beide gevallen zal de afrit vanuit
Rotterdam verbreed moeten worden tot twee opstelvakken.
Voor de rotonde wordt wel uitgegaan
van een tweestrooksrotonde met mogelijkheid voor een aangepaste vorm (ovaal of
bypass voor extra capaciteit). Hoewel rotondes in het algemeen veiliger zijn
dan verkeerslichten kan dit mogelijk teniet worden gedaan door de aangepaste
vorm (onbekendheid, stuurmanoeuvres, ..), specifieke stromen (wachtrijen op
rotonde) of afscherming (twee stroken).
Een met verkeerslichten geregelde
kruising biedt de mogelijkheid tot sturing/dosering afhankelijk van de situatie
op de kruising of elders (bijv. wachtrij tot op A13) of van de dagperiode. De inpassing van een fietsoversteek is in
beide situaties mogelijk en is niet van grote invloed op de
verkeersafwikkeling. Ruimtelijk worden
de fietsverbindingen duidelijker en overzichtelijker gesitueerd.
Voor wat betreft de verkeersafwikkeling van op het
Ikea-parkeerterrein dient er een vrije afstroom te zijn waardoor doorgaand
verkeer niet geblokkeerd wordt (voldoende buffer, wachtrij op parkeerterrein,
vermijden conflicten). Ook dienen verkeersbewegingen van parkeerplaats naar
afhaalplaats e.d. geen gebruik te maken van routes voor doorgaand verkeer. De
inrichting van de parkeerterreinen en routeringn diene dan ook in nauwe
samenhang met de inrichting van de kruising met de Olof Plamestraat/A13 te
worden bezien. Vanuit ruimtelijk oogpunt bestaat vooralsnog een sterke voorkeur
voor een rotonde-oplossing. Een en ander wordt nader onderzocht.
Bij de huidige vestiging van Ikea
zijn ca. 1000 parkeerplaatsen beschikbaar (zie bijlage 5) Uitgaande van de door
het CROW gehanteerde normen is er bij de huidge vestiging een tekort van ca.
150 parkeerplaatsen (zie Verkeerskundig onderzoek)
Op basis van het programma voor de
uitbreiding van de vestiging met diverse actviteiten (winkel, magazijn,
kantoor, hotel) is op grond van de CROW-normen bepaald dat een totale
parkeercapaciteit nodig is van ca. 1800 parkeerplaatsen. Met deze capaciteit
wordt het huidige tekort opgeheven en voldaan aan de extra parkeerbehoefte door
de uitbreiding. Opgemerkt moet worden
dat de CROW-normen gebaseerd zijn op de ervaringscijfers die meestentijds
voldoende zijn. In het geval van Ikea zijn er echter enkele pieken met een
onevenredig grote parkeerbehoefte. Deze zijn moeilijk in te schatten, maar
verwacht mag worden dat ook een forse uitbreiding hierin niet altijd kan
voorzien. Als ontwerpuitgangspunt echter vormen de gehanteerde CROW-normen een goede basis.
Bij de uitbreiding van Ikea is een
extra parkeergarage voorzien. Daarbij dient te worden uitgegaan van een
capaciteit van ca. 1000 plaatsen (waarvan ca. 200 ter vervanging huidige
plaatsen aan zuidzijde en carpoolplaatsen)
Dubbelgebruik van plaatsen wordt
nader onderzocht.
Voor zowel de huidige als de nieuwe
locatie dient voldoende ruimte te zijn voor laden/lossen en het bijbehorende
manoeuvreren. Daarbij dient de laad/losplaats fysiek gescheiden te zijn van de
parkeerruimte en -routes voor bezoekers. De route naar de laad-losplaats dient
bij voorkeur ook gescheiden te zijn van de ruimte voor overig verkeer en zo min
mogelijk conflicten te kennen met routes voor overig verkeer. Dit is van belang
voor zowel de locatie van magazijnen en inrichting van gebouwen als voor de
inrichting van en routing over het Ikea-terrein.
Gezien de
inhoud van het toekomstige project, een woonwarenhuis met daarin voorbeelden van
woonmogelijkheden, maar ook gezien de aard van het gebouw zelf met haar grote
maatvoering en duidelijk kleurprogramma, aan een drukke verkeersweg met afrit,
een eventuele rotonde en parkeervoorziening is aandacht voor de realisering van
beeldende kunst evident.
Bij dergelijke
projecten wordt, indien er bij overheidsgebouwen middelen worden gereserveerd
in het kader van de %-Regeling, het geld gewoonlijk besteed aan kunst in de
openbare ruimte in de omgeving van het gebouw of bouwwerk.
Het is nu nog
te vroeg om op dit moment richtinggevende uitspraken te doen, maar het is wel
duidelijk dat de locatie reeds een overdaad aan beeldinformatie bevat.
Natuurlijk zou
er bijvoorbeeld iets met de rotonde gedaan kunnen worden, maar verdere
uitwerking zou er ook toe kunnen leiden dat een "klassiek" beeld niet
het meest voor de hand liggende antwoord is.
Voor
kunsttoepassingen in een dergelijk project is het noodzakelijk om vroegtijdig
een bedrag te reserveren.
Als voorwaarde
wordt hierbij gedacht aan ca een ½% van
de infrastructurele kosten,
8 Milieu
Bij de inrichting van het terrein
wordt het concept van duurzame bedrijventerreinen gehanteerd. Daarbij gaat het
om aspecten als intensief ruimtegebruik,
materialen, duurzame energie en vervoersmanagement. Het is van belang de buitenruimte
op een natuurlijke wijze in te richten. Voor de parkeervoorziening, voor
zover die op maaiveld ligt, moet bekeken worden in hoeverre open verharding te
realiseren is. Voordelen hiervan zijn directe infiltratie, beperkter
materiaalgebruik, goede beluchting en een “groen” uiterlijk. Tevens moet bij de bouw indien nodig
beschermende maatregelen worden genomen voor het behoud van de aanwezige
natuur.
Het gebied ligt
ter plaatse van een voormalige vuilstortplaats. De doelstelling t.a.v.
waterkwaliteit voor dit gebied is in het Waterplan Delft expliciet uitgesloten
van de hogere ambities (natuurgoed en belevingsgoed water) Voor dit gebied
geldt derhalve in principe als ambitieniveau cultuurgoedwater. In het gebied
ligt een stelsel van watergangen. Het wateroppervlak en daarmee het bergend
vermogen mag niet worden verminderd door de aanleg van het bedrijventerrein.
Bij het dempen van de sloot ten zuiden van Ikea
moet worden gezorgd voor een alternatieve waterverbinding. Mogelijkheden voor
extra waterberging zijn binnen het peilgebied te vinden. (zie bijlage 6)
Over deze mogelijkheden is met het Hoogheemraadschap overleg gevoerd en
de conclusie is dat er technisch voldoende mogelijkheden zijn om bergend wateroppervlak
te realiseren. Gestreefd wordt overigens om naast vergroting van de
waterberging in kwantitatieve zin ook in kwalitatieve zin verbetering van
ecologische en waterbeheeraspecten te bewerkstelligen.
In de nota Ruimte voor Natuur (1994)
en in de Ontwikkelingsvisie 2025 (1998) wordt het gebied aangegeven als
kerngebied binnen de Ecologische Hoofdstructuur. Het gebied wordt getypeerd door een aaneengesloten groen bebost
gedeelte met veel variatie in hoogte in combinatie met een open ruimte. Het
gebied wordt doorkruist door voetpaden.
De locatie maakt deel uit van een aaneengesloten groen gebied (Delftse
Hout, Bieslandse polder) parallel aan de Rijksweg.
Ecologische waarde
Het plangebied wordt
gekarakteriseerd door een relatief grote variatie in structuur en vegetatie. De
grote rijkdom aan planten wordt
beïnvloed door aanpassingen in beheer van wegbermen door rijkswaterstaat
en de ligging naast een begraafplaats.
Mede hierdoor is het plangebied een potentieel leefgebied voor insecten
(vlinders, sprinkhanen en krekels, libellen, loopkevers), amfibieën (groene en
bruine kikkers, padden) en kleine zoogdieren (bosmuizen, egels, vleermuizen)
Op hun beurt profiteren roofdieren
en insectenetende zangvogels (roodborst, winterkoning, specht) van de goede
leefomstandigheden. De relatie met de
bermen is daarbij van groot belang. De
bomen bestaan vooral uit populieren en wilgen.
Voor het verlies van circa 4 ha.natuur-/recreatiegebied
zullen elders compenserende investeringen in de ecologische hoofdstructuur van
Delft worden gedaan.
Ecologische inpassing
Bij het realiseren van het
bedrijventerrein moeten maatregelen getroffen worden ten aanzien van
landschappelijke inpassing, compacte plannen en compensatienatuur.
Het is gewenst om vanuit ecologische
en recreatieve doelen de fiets c.q. voetpad richting het achterliggende
recreatiegebied aan beide zijden te voorzien van een groene structuur in de
vorm van bomen met struiken of struwelen. De aanwezige bomen rond de min of
meer open vlakte aan de zijde van de Hoflaan moeten voor zover mogelijk worden
behouden. Voor de toekomst moet het achterliggende gebied gewaarborgd worden
als duurzaam natuur- en recreatiegebied.
Zowel de huidige bebouwing als de
toekomstige bebouwing wordt aan de
achterzijde door het toevoegen van ecologisch waardevolle elementen aan het
zicht (vanuit het achtergebied) onttrokken.
genomen. Naast een aanpassing aan de
achterzijde van het huidige bedrijfspand van IKEA zal ook de achterzijde van de
nieuwe gebouwen voorzien worden van voorzieningen voor vogels en vleermuizen.
(nader onderzoek nodig) Tevens zal
onderzocht worden of de parkeergarage voorzien kan worden van een ecologisch
dak en voor zover mogelijk voorzien worden van muurbegroeiing.
Daarnaast kan, mede in het kader van
het natuuropleidingscentrum de Papaver, een educatieve route door het gebied
opgenomen worden waarbij ingegaan wordt op de natuur en op maatregelen die
getroffen worden om soorten in en nabij Delft te behouden.
EU richtlijn
Bij wijziging van het
bestemmingsplan moet worden voldaan aan
criteria als opgenomen in de natuurbeschermingswet, de flora- en
faunawet en de vogel- en habitat
richtlijnen.
Een onderdeel van de
natuurbeschermingswet is de bescherming van soorten. Dit geldt ook voor de
flora en faunawet waarin op hoofdlijnen de regels zijn uitgewerkt met als doel
het instandhouden van de plant- en diersoorten die in het wild voorkomen. Als
blijkt dat in het plangebied beschermde plant- of diersoorten voorkomen zal het
plangebied aangewezen kunnen worden als beschermd gebied en dus ook niet voor
andere doeleinden gebruikt kunnen worden. De beschermde soorten zijn opgenomen
in de habitat- en vogelrichtlijn.
(zie onderzoek beoordeling
natuurwaarden voormalige vuilstortplaats te Delft)
9 Samenvatting resultaten beoordeling natuurwaarden voormalige
vuilstortplaats inzake
uitbreiding IKEA
Naar aanleiding van plannen omtrent
de uitbreiding van de IKEA vestiging in Delft is in opdracht van de gemeente
Delft door Bureau Waardenburg bv een
onderzoek uitgevoerd naar de natuurwaarden van het terrein van de voormalige
vuilstortplaats.
Dit onderzoek is in de
raadsportefeuille ter inzage gelegd.
De conclusies uit dit onderzoek zijn
opgesplitst voor flora en fauna. Tevens zijn aanbevelingen opgenomen ter
compensatie.
·
Ondanks
het ontbreken van bedreigde en/of beschermde soorten is de diversiteit aan
soorten en de variatie in structuur voor een dergelijk parkgebied aan de rand
van een verstedelijkt gebied, groot te noemen. Dit geldt vooral voor de grazige
en de beboste delen. Het water met de bijbehorende oevers is relatief arm aan
soorten, vooral vanwege de matige waterkwaliteit en de beschoeide, hier en daar
zeer steile oevers.
·
In het
onderzoeksgebied zijn geen soorten gevonden die vallen onder de
habitatrichtlijn (bijlage 2 en 4 van het onderzoek) Naar verwachting komen deze
niet in het studiegebied voor. Van enkele niet ter plaatse verblijvende soorten
vleermuizen - (gewone en ruige dwergvleermuis, laatvlieger en mogelijk
watervleermuis) habitatrichtlijn bijlage 4 van het onderzoek - wordt echter wel verwacht dat ze het gebied
gebruiken als foerageergebied. De vogelrichtlijn is niet van toepassing.
·
Van de
soorten die beschermd zijn inzake de Natuurbeschermingsweg is de middelste
groene kikker in het studiegebied vastgesteld en komen (behalve genoemde
vleermuizen) naar verwachting egel en gewone pad voor. Alle aangetroffen
soorten broedvogels (25) zijn in het broedseizoen beschermd krachtens de
Vogelwet.
Aanbevolen
wordt te zoeken naar compenserende en/of verzachtende maatregelen in het
onderzoeksgebied zelf, in het deel ten oosten van het Heempad, of in
nabijgelegen terreinen (vallend binnen de stedelijke invloedssfeer) Op dit
moment is nog niet te zeggen wat de mogelijkheden in de genoemde gebieden zijn.
In samenwerking met IKEA en de gemeente Delft zal een compensatieplan moeten
worden ontwikkeld. Het is mogelijk dat een dergelijk plan een onderdeel vormt
van het inrichtingsplan.
Op grond van de Vogelwet zullen
(herinrichtings-) werkzaamheden in het terrein buiten het broedseizoen
(september-februari) uitgevoerd moeten worden.
Aanbevolen wordt om het water pas na
het voortplantingsseizoen van amfibieën en voor eventuele vorstperioden rond
eind september/oktober leeg te pompen alvorens deze dicht te schuiven en
hierbij de aanwezige vis (vooral relevant voor rode lijstsoorten kroeskarper en
paling) en amfibieën weg te vangen en elders uit te zetten. Door tussen het
leegpompen en dichtschuiven de drooggevallen wateren enige nachten te laten
rusten worden eventueel in de modder aanwezige groene kikkers in de gelegenheid
gesteld de plek te verlaten (de locatie vormt geen potentiële vorstvrije
overwinteringplek meer)
10 Resultaten verkennend bodemonderzoek voormalige
stortplaats
Delftse Hout
Om inzicht te
verkrijgen of er wel of niet op een deel van de voormalige stortplaats Delftse
Hout een bedrijventerrein kan worden ontwikkeld, heeft Haskoning een verkennend
onderzoek uitgevoerd (zie Verkennend onderzoek Stortplaats Delftse Hout te
Delft, concept, K1454.AO/R004/MVL/SEP, Haskoning, 8 september 2000) Tijdens het
onderzoek zijn het archief en oude bodemonderzoeken beoordeeld en is beperkt
veldwerk uitgevoerd. Het veldwerk heeft zich gericht op de eventuele vorming
van stortgas in het stortlichaam, de kwaliteit van de oostelijke watergang
(waterbodem en oppervlaktewater, horizontale stroming vanuit de stort naar
omliggende watergangen) en de kwaliteit van het grondwater rondom de
stortplaats. Het onderzoek betrof alleen fase 1 en 2 van de stortplaats.
Het onderzoek
dat nu is uitgevoerd heeft alleen als doel het beantwoorden van de vraag of er
op de stort gebouwd kan worden of niet. Hiertoe zijn slechts die zaken
onderzocht die van belang waren om deze vraag te kunnen beantwoorden. Een
volledig inzicht naar de milieuhygiënische kwaliteit van de stort is dus niet
verkregen. Bij de verdere planontwikkeling dient dus rekening te worden
gehouden met aanvullend bodemonderzoek (specifiek voor monitoring, grondverzet
en bouwaanvragen) en goedkeuring van de provincie op een plan van aanpak en
monitoringsprogramma.
Uit het
onderzoek blijkt het volgende:
·
De stortlaag heeft een dikte van 2 à 3 meter (t.p.v. het
te ontwikkelen bedrijfsterrein)
·
De dikte van de deklaag is circa 1 meter
·
Het slib in de oostelijke watergang heeft kwaliteit
klasse 2
(kan binnen 20 meter op de kant worden gezet)
·
In grond- en
oppervlakte water zijn geen tot licht verhoogde concentraties (zware) metalen,
benzeen en chloride aangetoond
·
In de stort vindt ontwikkeling van stortgas plaats.
Tijdens veldwerk is slechts in enkele boringen methaangasontwikkeling gemeten.
Op basis van berekeningen met een computerprogramma werden hogere concentraties
stortgas verwacht.
Bij het huidige gebruik worden geen risico’s verwacht.
·
Het bouwen op de stort is geen probleem. Wel dient bij de
bouw rekening te worden gehouden met de volgende punten:
- ophoping van stortgas in
kruipruimtes e.d.
- heipalen die corrosiebestendig
zijn
- het tegengaan van verticale
stroming naar dieper gelegen
waterpakket langs heipalen
-
het beschermen van drinkwaterleidingen
Uit het
onderzoek volgt dat op de stort gebouwd kan worden waarbij rekening wordt
gehouden met het gebruikte materiaal in het stortlichaam en de vorming van
stortgas.
Een principetekening hoe op de vuilstort geheid kan worden
is bijgevoegd. (Zie bijlage 7)
uitbreiding van IKEA
Om
inzicht te krijgen of de uitbreiding van Ikea invloed heeft op de
verzorgingsstructuur in het primaire verzorgingsgebied heeft Ikea een
Distributie Planologisch onderzoek laten opstellen door Kolpron
Consultants (zie bijgevoegd rapport)
Ikea Delft
De vestiging van IKEA Delft heeft een bijzonder positie. Deze bijzondere
positie is haar functie als internationale pilot-store voor het IKEA-concept.
Dit betekent bijvoorbeeld dat een groot deel van het management van de meeste
nieuw te openen IKEA-vestigingen, waar ook in de wereld, in Delft haar
introductie en opleiding krijgt. De pilot-store in Delft heeft een voorbeeldfunctie
voor de andere IKEA vestigingen in de wereld. Veel van de nieuwe systemen, als
ook van de nieuw ontwikkelde concepten op winkelniveau en de marketing
producten worden getest in Delft. Bij goedkeuring worden deze in alle winkels
ingevoerd. Verder worden in de
pilot-store continue tests en ontwikkelingsprogramma’s uitgevoerd, met als doel
het verbeteren van het IKEA-concept en het functioneren van de winkels.
De mogelijkheden om nieuwe concepten uit te testen, in het kader van de
pilot-functie, zijn door het tekort aan ruimte beperkt. IKEA wil daarom
uitbreiden van 21.500 m2 naar ruim 33.150 m2
b.v.o.. Het gaat hierbij overigens maar op een uitbreiding van circa
3000 m2 v.v.o. winkelruimte. Het
resterende deel heeft betrekking op magazijn- en kantoorruimte.
De
verkeersafwikkeling is op piekmomenten onvoldoende en onveilig, ook het aantal
parkeerplaatsen zal moeten worden uitgebreid.
De verwachting is dat
de omzet van IKEA, ondanks de winkeluitbreiding, zal afnemen. De reden voor
deze daling is de te verwachte geringere omzet door de komst van IKEA
Barendrecht in 2001.
Confrontatie van het
bestedingspotentieel met het aanwezige aanbod van circa 441.800 m2 v.v.o. in
het primaire verzorgingsgebied, heeft aangetoond dat anno 2000 een marktruimte
aanwezig is in de branche meubelen, woningtextiel en keukens van respectievelijk
circa 16.000 m2 1 3.000 m2 en 27.000 m2
v.v.o.. In 2005 zal deze marktruimte als gevolg van de demografische
ontwikkeling en een toename van de bestedingen in de betreffende branches
toegenomen zijn tot respectievelijk 15.000 m2 14.400 m2 en
36.000 m2 v.v.o.
Als gevolg van de uitbreiding van
IKEA zal het bestaande aanbod in het primaire verzorgingsgebied geconfronteerd
worden met een marktaandeel van IKEA Delft van 7% in 2005, tegen 10% op dit
moment.
Verder is gebleken
dat IKEA Delft een positieve bijdrage levert aan, de werkgelegenheid in de
regio met circa 800 banen. Tevens heeft de pilot-functie een gunstig effect op
de horeca sector in Delft doordat hierdoor veel bezoekers uit het buitenland
worden aangetrokken.
Conclusie
Geconcludeerd kan worden dat de
beperkte uitbreiding van IKEA Delft niet zal leiden tot een onevenredige
aantasting van de verzorgingsstructuur in het primaire verzorgingsgebied.
Daarnaast dienen ook
werkgelegenheidseffecten, effecten op de horeca en de stimulans voor een
verdere vernieuwing in het detailhandelsaanbod te worden meegenomen.
12 Overige aspecten
Er is een bestaande
pachtovereenkomst voor het terrein aan de achterkant van Ikea.
De huidige planvorming en de
varianten daarop maken dat er nader overleg met de pachter en
milieugroeperingen nodig is.
Met dit overleg is gestart in het voortraject van de planvorming. Op
die manier is voorkomen dat
belanghebbenden als eerste via de krant van de voornemens betreffende de uitbreiding
van Ikea kennis nemen.
13 Haalbaarheidsanalyse
Een haalbaarheidsanalyse (financiëel
– economisch) kan gemaakt worden na instemming van de commissie Duurzaamheid
met uitbreidingsvisie van Ikea, de resultaten ervan verwerkt zijn in een plan
en een er een kostenbegroting is gemaakt.
14 Samenvatting
·
De
uitbreiding van Ikea wordt ontwikkeld
als één gebouw.
·
Bij
de uitbreiding worden de verkeerskundige problemen op de Rijksweg 13 opgelost.
Voor de (auto)verkeersstructuur aan de oostzijde van de A13 bestaat vooralsnog
een voorkeur voor een rotonde oplossing.
·
Bij
de uitwerking van de visie zal het ontwerp van het fietspadennet en de
voetgangerspaden een belangrijke plaats krijgen in het proces.
·
Voor
een kunsttoepassing wordt aan Ikea gevraagd om ½% van de infrastructurele
kosten te reserveren.
·
Gestreefd wordt om naast vergroting van de waterberging
in kwantitatieve zin ook in kwalitatieve zin verbetering van ecologische en
waterbeheeraspecten te bewerkstelligen.
·
Voor
de toekomst wordt het achterliggende gebied gewaarborgd als een duurzaam
natuur- en recreatiegebied.
·
Zowel
de huidige bebouwing als de toekomstige bebouwing wordt aan de achterzijde door het toevoegen van ecologisch
waardevolle elementen aan het zicht (vanuit het achtergebied) onttrokken.
·
In
het plangebied wordt een hotel van ca 160 bedden opgenomen.
15 Voorstel:
-1- De visie op de uitbreiding van Ikea presenteren in de cie
Duurzaamheid (bureau Wissing)
-2- Instemmen met deze visie
en nader onderzoek naar de haalbaarheid ervan.
-3- In principe instemmen met het wijzigingen van het
bestemmingsplan ter plaatse van de locatie. (De recreatiebestemming op de v.m
vuilstort wordt gedeeltelijk een bedrijfsterreinbestemming)
-4- Starten met het maken van een aangepast bestemmingsplan (voorstel: Delftse Poort II)
-5- Nader onderzoeken of en onder welke voorwaarden de
bestemmingswijziging
in
het streekplan Zuid Holland West van 1997 of een actualisatie daarvan kan
worden
gepast.
Cluster Wijk- en Stadszaken
Sietse Wierda
dinsdag 9 oktober 2001